Overigens eerst mijn respect voor de serieuze reactiequote:Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef ATON het volgende:
Nu KingDom34 pleite is kan ik er misschien nog iets zinnigs over die ' rib ' van Adam zeggen.
Zoals we weten hebben de Hebreeuwse ballingen in Mesopotamië het verhaal van Genesis meegebracht uit Babylon. Er is wel het een en het andere wat fout gegaan met de vertaling van dat spijkerschrift. Nu weten we dat TI zowel ' rib ' als ' leven ' wil zeggen. Beter vertaald zou dit betekenen dat Ea ( Eva ) uit de ' levens-essence ' van Adapa ( Adam ) gemaakt is. Je zou haast gaan denken dat men al met stamcellen aan het klooien was. Maar goed, het ging hier dus niet over een rib van Adam, maar over zijn levens-essence. Toch iets meer aannemelijker zou ik denken.
Ach, ik ben geen gelovige, dus kan ik ook niet op mijn zieltje worden getraptquote:
Het is alsof er twintig centimeter teen meekomt met die Bijbelquote:Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ach, ik ben geen gelovige, dus kan ik ook niet op mijn zieltje worden getrapt
Ik heb juist gelezen dat het 'zijde' was, vertaald vanuit het Hebreeuwse woord 'Tesla', en dat het staat voor dat de mens eerst geestelijk antropomorf was, en dat God op een gegeven moment de mens van elkaar scheidde in geestelijke zin.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef ATON het volgende:
Nu KingDom34 pleite is kan ik er misschien nog iets zinnigs over die ' rib ' van Adam zeggen.
Zoals we weten hebben de Hebreeuwse ballingen in Mesopotamië het verhaal van Genesis meegebracht uit Babylon. Er is wel het een en het andere wat fout gegaan met de vertaling van dat spijkerschrift. Nu weten we dat TI zowel ' rib ' als ' leven ' wil zeggen. Beter vertaald zou dit betekenen dat Ea ( Eva ) uit de ' levens-essence ' van Adapa ( Adam ) gemaakt is. Je zou haast gaan denken dat men al met stamcellen aan het klooien was. Maar goed, het ging hier dus niet over een rib van Adam, maar over zijn levens-essence. Toch iets meer aannemelijker zou ik denken.
Dat kan best dat dit zo in de Hebreeuwse vertaling staat en dat is wat ik ook heb geschreven, een foute vertaling vanuit het Akkadisch naar het Hebreeuws.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik heb juist gelezen dat het 'zijde' was, vertaald vanuit het Hebreeuwse woord 'Tesla', en dat het staat voor dat de mens eerst geestelijk antropomorf was, en dat God op een gegeven moment de mens van elkaar scheidde in geestelijke zin.
Platonisch denken meets christendom...quote:Op zondag 27 mei 2012 15:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb juist gelezen dat het 'zijde' was, vertaald vanuit het Hebreeuwse woord 'Tesla', en dat het staat voor dat de mens eerst geestelijk antropomorf was, en dat God op een gegeven moment de mens van elkaar scheidde in geestelijke zin.
Ach ja, ook andere monotheïstische godsdiensten hebben daar last van. Wat me trouwens opvalt, is dat veel discussies in deze groep vaak gefocused zijn rond Christelijke of Islamistische vraasgstukken, ook dit topic weer. Voor mij als Boeddhist is dit dus een beetje een non-topic.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is alsof er twintig centimeter teen meekomt met die Bijbel
Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt. Ik ook nietquote:Op zondag 27 mei 2012 16:52 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ach ja, ook andere monotheïstische godsdiensten hebben daar last van. Wat me trouwens opvalt, is dat veel discussies in deze groep vaak gefocused zijn rond Christelijke of Islamistische vraasgstukken, ook dit topic weer. Voor mij als Boeddhist is dit dus een beetje een non-topic.
En dat het hier simpelweg veel minder aanwezig is. We leven in een land doordrenkt van christelijke cultuur, met prominent aanwezige christelijke partijen in de politiek die christelijke waarden en normen uitdragen. De meest opvallende immigranten zijn moslims, wiens religie gebaseerd is op het christendom en dus ook nauwelijks een ander gezichtspunt aanbieden, en chinezen waar niemand ooit iets anders van hoort dan "sambal bij ?" (serieus: weet jij welk geloof de Chinees op de hoek aanhangt ? Nee he...).quote:Op zondag 27 mei 2012 17:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt.
Ik spreek natuurlijk niet voor de gemiddelde bevolking, maar ik heb omdat ik op een Gymnasium zat de Griekse en Romeinse mythologie, politiek, godsdienst en geschiedenis zeer uitgebreid gehadquote:Op zondag 27 mei 2012 17:12 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En dat het hier simpelweg veel minder aanwezig is. We leven in een land doordrenkt van christelijke cultuur. De meest opvallende immigranten zijn moslims, wiens religie gebaseerd is op het christendom, en chinezen waar niemand ooit iets anders van hoort dan "sambal bij ?".
Niet-westerse geloven zijn een ver van ons bed show. De oude Europese geloven kennen we vooral uit disneyproducties zoals hercules, of recent uit films als Thor en The Avengers. En dat zijn redelijk grote verkrachtingen van het origineel.
Overigens is de onbekendheid van die laatste geloven bij het grote publiek wel een beetje raar. Onze weekdagen zijn immers zelfs nog vernoemd naar goden van vroeger... zo ver uit beeld zijn ze dus niet eens.
Precies - jij wel. Maar de overweldigende meerderheid der Nederlanders heeft niet op een gymnasium gezeten.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik spreek natuurlijk niet voor de gemiddelde bevolking, maar ik heb omdat ik op een Gymnasium zat de Griekse en Romeinse mythologie, politiek, godsdienst en geschiedenis zeer uitgebreid gehad
Over boeddhisme is er veel minder kennis, maar er valt daar ook kritiek op te geven. Hoewel veel delen van het boeddhisme me aanspreken is het idee dat alles om je heen in werkelijkheid niet bestaat een beetje deprimerend.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:52 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ach ja, ook andere monotheïstische godsdiensten hebben daar last van. Wat me trouwens opvalt, is dat veel discussies in deze groep vaak gefocused zijn rond Christelijke of Islamistische vraasgstukken, ook dit topic weer. Voor mij als Boeddhist is dit dus een beetje een non-topic.
Redelijk neutraal. Als iets wat mensen ooit geloofden en hoe of waarom ze dat deden. Wel ongeveer zoals je over een bestaande religie zou leren (van buitenaf dan, het verschilt natuurlijk enorm met bijvoorbeeld Godsdienst op een Christelijke school)quote:Op zondag 27 mei 2012 17:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Precies - jij wel. Maar de overweldigende meerderheid der Nederlanders heeft niet op een gymnasium gezeten.
Daarnaast - heb jij het pantheon geleid door Zeus/Jupiter als een serieuze religie onderwezen gekregen of als een mythologisch idee dat mensen vroeger hadden wat we nu niet serieus hoeven te nemen?
Het is geen godsdienstquote:Op zondag 27 mei 2012 17:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt. Ik ook nietDus dan is het moeilijk om te discussiëren. Kijk, in de Bijbel kan ik de onwaarheden waar ik het meeste van weet er uit pikken. Maar over het Boeddhisme weet ik praktisch niets. Alleen dat het niet zo'n invasieve en veel vredelievendere godsdienst is vergelen met het Christendom of de Islam
Me too (béta klantje, dat wel weer, dus ik heb Latijn laten vallen in het 4e jaar. Iets teveel geweld imho). Grappige is dat ik er nog steeds na al die jaren heel veel aan heb.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik spreek natuurlijk niet voor de gemiddelde bevolking, maar ik heb omdat ik op een Gymnasium zat de Griekse en Romeinse mythologie, politiek, godsdienst en geschiedenis zeer uitgebreid gehad
Kan je wel lezen?quote:Op zondag 27 mei 2012 14:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Atheïsten geloven helemaal niet in een God. A = niet theo = God atheïst = niet in God geloven. Hoe kom je daarbij. En die complexiteit behoeft geen immateriëel iets als voorwaarde.
Ik ook pure bèta, dus liet grieks vallen. Wel examen latijn geslaagdquote:Op zondag 27 mei 2012 17:30 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Me too (béta klantje, dat wel weer, dus ik heb Latijn laten vallen in het 4e jaar. Iets teveel geweld imho). Grappige is dat ik er nog steeds na al die jaren heel veel aan heb.
Daarom hebben jullie zo hoog in de bol dat alleen maar ellende van krijgt.quote:Op zondag 27 mei 2012 14:37 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Ja jij hebt gelijk mede dankzij je gebrek aan onderwijs. Anderen zijn gehersenspoeld door een teveel aan onderwijs.
Allebei is geen onderdeel van de evolutietheorie. Maar dat wil je niet eens meer horen, of wel?quote:Op zondag 27 mei 2012 17:48 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Daarom hebben jullie zo hoog in de bol dat alleen maar ellende van krijgt.
Kinderen/studenten onderwijzen dat wij van de Apen afstammen en dat leven uit een steen is ontstaan door Miljoenen jaren regenen is zeker hersenspoelen omdat ze worden onderwezen wat nooit een bewezen feit is.
Nederlands chinezen zijn (als ze al gelovig zijn) ook vaak Boeddhistenquote:Op zondag 27 mei 2012 17:16 schreef Tchock het volgende:
Oh en van die Chinees: dat is de Chinese Staatsgodsdienst, toch?
edit: afhankelijk waar 'ie vandaan komt kan het volgens mij ook een Moslim, Hindoe of Christen zijn. Of een van die vage chinese dingen, Confusianisme (?)
Alles bestaat, alleen wat jij ziet is niet datgene wat er werkelijk is. Ik denk dat je het begrip 'leegte' verwart met 'er niet zijn'. Zover ik weet (en hou er alsjeblieft rekening mee, dat ik geen leraar ben - dus geloof het op eigen risicoquote:Op zondag 27 mei 2012 17:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Over boeddhisme is er veel minder kennis, maar er valt daar ook kritiek op te geven. Hoewel veel delen van het boeddhisme me aanspreken is het idee dat alles om je heen in werkelijkheid niet bestaat een beetje deprimerend.
Ik zie niet zo in wat er mis is met alfa-studies hoor, ik was op HAVO altijd goed in wiskunde, maar ik koos een maatschappij profiel omdat alles wat ik leuk wil van wat ik wil doen in de cultuursector zit, dus tja.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ook pure bèta, dus liet grieks vallen. Wel examen latijn geslaagdEn nu doe ik een alfastudie
Maar wat je zegt, ik heb er ook zeer regelmatig wat aan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |