abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 mei 2012 @ 15:36:21 #176
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112090412
Ik ben er nog niet uit of Kingdom34 nu een ramen of varelse is. ;)
The sky is no limit
pi_112090501
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:48 schreef freeDragon het volgende:

[..]

:o
Sorry to rain on your parade :@
pi_112090545
Nu KingDom34 pleite is kan ik er misschien nog iets zinnigs over die ' rib ' van Adam zeggen.
Zoals we weten hebben de Hebreeuwse ballingen in Mesopotamië het verhaal van Genesis meegebracht uit Babylon. Er is wel het een en het andere wat fout gegaan met de vertaling van dat spijkerschrift. Nu weten we dat TI zowel ' rib ' als ' leven ' wil zeggen. Beter vertaald zou dit betekenen dat Ea ( Eva ) uit de ' levens-essence ' van Adapa ( Adam ) gemaakt is. Je zou haast gaan denken dat men al met stamcellen aan het klooien was. Maar goed, het ging hier dus niet over een rib van Adam, maar over zijn levens-essence. Toch iets meer aannemelijker zou ik denken.
pi_112090591
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef ATON het volgende:
Nu KingDom34 pleite is kan ik er misschien nog iets zinnigs over die ' rib ' van Adam zeggen.
Zoals we weten hebben de Hebreeuwse ballingen in Mesopotamië het verhaal van Genesis meegebracht uit Babylon. Er is wel het een en het andere wat fout gegaan met de vertaling van dat spijkerschrift. Nu weten we dat TI zowel ' rib ' als ' leven ' wil zeggen. Beter vertaald zou dit betekenen dat Ea ( Eva ) uit de ' levens-essence ' van Adapa ( Adam ) gemaakt is. Je zou haast gaan denken dat men al met stamcellen aan het klooien was. Maar goed, het ging hier dus niet over een rib van Adam, maar over zijn levens-essence. Toch iets meer aannemelijker zou ik denken.
Overigens eerst mijn respect voor de serieuze reactie :) Maar, waarom is levens-essence logischer? :P Van een rib staat tenminste nog vast dat het bestaat :P
  zondag 27 mei 2012 @ 15:43:45 #180
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112090683
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Sorry to rain on your parade :@
Ach, ik ben geen gelovige, dus kan ik ook niet op mijn zieltje worden getrapt ;)
The sky is no limit
pi_112090725
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ach, ik ben geen gelovige, dus kan ik ook niet op mijn zieltje worden getrapt ;)
Het is alsof er twintig centimeter teen meekomt met die Bijbel ;)
  zondag 27 mei 2012 @ 15:49:19 #182
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112090818
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef ATON het volgende:
Ik heb juist gelezen dat het 'zijde' was, vertaald vanuit het Hebreeuwse woord 'Tesla', en dat het staat voor dat de mens eerst geestelijk antropomorf was, en dat God op een gegeven moment de mens van elkaar scheidde in geestelijke zin.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_112092609
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik heb juist gelezen dat het 'zijde' was, vertaald vanuit het Hebreeuwse woord 'Tesla', en dat het staat voor dat de mens eerst geestelijk antropomorf was, en dat God op een gegeven moment de mens van elkaar scheidde in geestelijke zin.
Dat kan best dat dit zo in de Hebreeuwse vertaling staat en dat is wat ik ook heb geschreven, een foute vertaling vanuit het Akkadisch naar het Hebreeuws.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:51:47 #184
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_112092632
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Platonisch denken meets christendom...
  zondag 27 mei 2012 @ 16:52:19 #185
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112092644
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is alsof er twintig centimeter teen meekomt met die Bijbel ;)
Ach ja, ook andere monotheïstische godsdiensten hebben daar last van. Wat me trouwens opvalt, is dat veel discussies in deze groep vaak gefocused zijn rond Christelijke of Islamistische vraasgstukken, ook dit topic weer. Voor mij als Boeddhist is dit dus een beetje een non-topic. ;)
The sky is no limit
pi_112092955
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:52 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ach ja, ook andere monotheïstische godsdiensten hebben daar last van. Wat me trouwens opvalt, is dat veel discussies in deze groep vaak gefocused zijn rond Christelijke of Islamistische vraasgstukken, ook dit topic weer. Voor mij als Boeddhist is dit dus een beetje een non-topic. ;)
Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt. Ik ook niet :@ Dus dan is het moeilijk om te discussiëren. Kijk, in de Bijbel kan ik de onwaarheden waar ik het meeste van weet er uit pikken. Maar over het Boeddhisme weet ik praktisch niets. Alleen dat het niet zo'n invasieve en veel vredelievendere godsdienst is vergelen met het Christendom of de Islam :D
pi_112093250
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt.
En dat het hier simpelweg veel minder aanwezig is. We leven in een land doordrenkt van christelijke cultuur, met prominent aanwezige christelijke partijen in de politiek die christelijke waarden en normen uitdragen. De meest opvallende immigranten zijn moslims, wiens religie gebaseerd is op het christendom en dus ook nauwelijks een ander gezichtspunt aanbieden, en chinezen waar niemand ooit iets anders van hoort dan "sambal bij ?" (serieus: weet jij welk geloof de Chinees op de hoek aanhangt ? Nee he...).

Niet-westerse geloven zijn een ver van ons bed show. De oude Europese geloven kennen we vooral uit disneyproducties zoals hercules, of recent uit films als Thor en The Avengers. En dat zijn redelijk grote verkrachtingen van het origineel.

Overigens is de onbekendheid van die laatste geloven bij het grote publiek wel een beetje raar. Onze weekdagen zijn immers zelfs nog vernoemd naar goden van vroeger... zo ver uit beeld zijn ze dus niet eens.
pi_112093300
quote:
3s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:12 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En dat het hier simpelweg veel minder aanwezig is. We leven in een land doordrenkt van christelijke cultuur. De meest opvallende immigranten zijn moslims, wiens religie gebaseerd is op het christendom, en chinezen waar niemand ooit iets anders van hoort dan "sambal bij ?".

Niet-westerse geloven zijn een ver van ons bed show. De oude Europese geloven kennen we vooral uit disneyproducties zoals hercules, of recent uit films als Thor en The Avengers. En dat zijn redelijk grote verkrachtingen van het origineel.

Overigens is de onbekendheid van die laatste geloven bij het grote publiek wel een beetje raar. Onze weekdagen zijn immers zelfs nog vernoemd naar goden van vroeger... zo ver uit beeld zijn ze dus niet eens.
Ik spreek natuurlijk niet voor de gemiddelde bevolking, maar ik heb omdat ik op een Gymnasium zat de Griekse en Romeinse mythologie, politiek, godsdienst en geschiedenis zeer uitgebreid gehad :)
pi_112093336
Oh en van die Chinees: dat is de Chinese Staatsgodsdienst, toch?

edit: afhankelijk waar 'ie vandaan komt kan het volgens mij ook een Moslim, Hindoe of Christen zijn. Of een van die vage chinese dingen, Confusianisme (?) :@
pi_112093411
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik spreek natuurlijk niet voor de gemiddelde bevolking, maar ik heb omdat ik op een Gymnasium zat de Griekse en Romeinse mythologie, politiek, godsdienst en geschiedenis zeer uitgebreid gehad :)
Precies - jij wel. Maar de overweldigende meerderheid der Nederlanders heeft niet op een gymnasium gezeten.

Daarnaast - heb jij het pantheon geleid door Zeus/Jupiter als een serieuze religie onderwezen gekregen of als een mythologisch idee dat mensen vroeger hadden wat we nu niet serieus hoeven te nemen ;) ?
  zondag 27 mei 2012 @ 17:20:49 #191
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112093449
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:52 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Over boeddhisme is er veel minder kennis, maar er valt daar ook kritiek op te geven. Hoewel veel delen van het boeddhisme me aanspreken is het idee dat alles om je heen in werkelijkheid niet bestaat een beetje deprimerend.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_112093460
quote:
3s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:19 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Precies - jij wel. Maar de overweldigende meerderheid der Nederlanders heeft niet op een gymnasium gezeten.

Daarnaast - heb jij het pantheon geleid door Zeus/Jupiter als een serieuze religie onderwezen gekregen of als een mythologisch idee dat mensen vroeger hadden wat we nu niet serieus hoeven te nemen ;) ?
Redelijk neutraal. Als iets wat mensen ooit geloofden en hoe of waarom ze dat deden. Wel ongeveer zoals je over een bestaande religie zou leren (van buitenaf dan, het verschilt natuurlijk enorm met bijvoorbeeld Godsdienst op een Christelijke school)
  zondag 27 mei 2012 @ 17:28:04 #193
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112093621
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat dat gewoon komt omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het Boeddhisme inhoudt. Ik ook niet :@ Dus dan is het moeilijk om te discussiëren. Kijk, in de Bijbel kan ik de onwaarheden waar ik het meeste van weet er uit pikken. Maar over het Boeddhisme weet ik praktisch niets. Alleen dat het niet zo'n invasieve en veel vredelievendere godsdienst is vergelen met het Christendom of de Islam :D
Het is geen godsdienst ;) Boeddhisten eren geen God of Goden, zoals in de monotheïstische godsdiensten of het Hindoeïsme. Het is meer een levensbeschouwelijke 'religie' die je een pad aanreikt, volgens welke je zou kunnen leven. Wat je daar mee doet, moet jezelf weten - en ook zelf uitzoeken: het is daarom ook geen geloof: je krijgt namelijk alleen inzicht als je ook snapt wat iets betekent.
Missie op de manier van het Christendom of de Islam hebben Boeddhisten ook nooit gedaan. Je kan namelijk mensen niet dwingen om de waarheid te aanvaarden; en geweld is sowieso de slechtst mogelijke optie.
Het mooie van het Boeddhisme is dat het uitgaat van onderlinge samenhang en afhankelijkheid, en niet van zich afzetten tegen andere stromingen.
Bovenstaande hoeft natuurlijk allemaal niet te gelden voor de individuele Boeddhist: die heb je in allerlei soorten en smaken. In het verleden zijn er zelfs onder diverse Boeddhistische scholen politieke machtsspelletje gespeeld.
Verrassend feitje: het is de snelst groeiende religie ;)
The sky is no limit
  zondag 27 mei 2012 @ 17:30:10 #194
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112093679
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Me too (béta klantje, dat wel weer, dus ik heb Latijn laten vallen in het 4e jaar. Iets teveel geweld imho). Grappige is dat ik er nog steeds na al die jaren heel veel aan heb.
The sky is no limit
pi_112094100
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Atheïsten geloven helemaal niet in een God. A = niet theo = God atheïst = niet in God geloven. Hoe kom je daarbij. En die complexiteit behoeft geen immateriëel iets als voorwaarde.
Kan je wel lezen?

Ik typte dat Atheïsten NIET in God geloven.
Je gaat ontkennen dat Atheïsme een religie is, waarom doen al die evolutionisten zoveel moeite om hun geloof voor andere op te leggen op scholen en universiteiten?
pi_112094158
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:30 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Me too (béta klantje, dat wel weer, dus ik heb Latijn laten vallen in het 4e jaar. Iets teveel geweld imho). Grappige is dat ik er nog steeds na al die jaren heel veel aan heb.
Ik ook pure bèta, dus liet grieks vallen. Wel examen latijn geslaagd :D En nu doe ik een alfastudie :') Maar wat je zegt, ik heb er ook zeer regelmatig wat aan :)
pi_112094184
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:37 schreef Supertolll het volgende:

[..]

Ja jij hebt gelijk mede dankzij je gebrek aan onderwijs. Anderen zijn gehersenspoeld door een teveel aan onderwijs.
Daarom hebben jullie zo hoog in de bol dat alleen maar ellende van krijgt.

Kinderen/studenten onderwijzen dat wij van de Apen afstammen en dat leven uit een steen is ontstaan door Miljoenen jaren regenen is zeker hersenspoelen omdat ze worden onderwezen wat nooit een bewezen feit is.
pi_112094225
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:48 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Daarom hebben jullie zo hoog in de bol dat alleen maar ellende van krijgt.

Kinderen/studenten onderwijzen dat wij van de Apen afstammen en dat leven uit een steen is ontstaan door Miljoenen jaren regenen is zeker hersenspoelen omdat ze worden onderwezen wat nooit een bewezen feit is.
Allebei is geen onderdeel van de evolutietheorie. Maar dat wil je niet eens meer horen, of wel?
  zondag 27 mei 2012 @ 17:49:48 #199
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_112094241
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:16 schreef Tchock het volgende:
Oh en van die Chinees: dat is de Chinese Staatsgodsdienst, toch?

edit: afhankelijk waar 'ie vandaan komt kan het volgens mij ook een Moslim, Hindoe of Christen zijn. Of een van die vage chinese dingen, Confusianisme (?) :@
Nederlands chinezen zijn (als ze al gelovig zijn) ook vaak Boeddhisten
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Over boeddhisme is er veel minder kennis, maar er valt daar ook kritiek op te geven. Hoewel veel delen van het boeddhisme me aanspreken is het idee dat alles om je heen in werkelijkheid niet bestaat een beetje deprimerend.
Alles bestaat, alleen wat jij ziet is niet datgene wat er werkelijk is. Ik denk dat je het begrip 'leegte' verwart met 'er niet zijn'. Zover ik weet (en hou er alsjeblieft rekening mee, dat ik geen leraar ben - dus geloof het op eigen risico ;) ) wordt hiermee bedoeld, dat de manier waarop wij alles in de wereld labelen in losse hapklare blokjes, alleen maar voortkomt uit ons beperkt inzicht en ons onvermogen om de werkelijke samenhang tussen alles te zien. (Klinkt misschien nogal wazig, realiseer ik me ;) ) in werkelijkheid is er geen losse identiteit "MetalsAwsome", "Freedragon", "Fok!" ... of tafel, stoel en mier.

Fysiek wel natuurlijk maar niet als autonome entiteit. En wees vooral niet gedeprimeerd: alleen als mens kan je inzicht verkrijgen en verder komen in dit leven :)
Het begrip "leegte" is overigens eenvan de moeilijkste onderwerpen in het Boeddhisme. Voorlopig hou ik me vooral bezig met dit. Heb ik het al moeilijk genoeg mee ;)
The sky is no limit
  zondag 27 mei 2012 @ 17:49:55 #200
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112094242
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ook pure bèta, dus liet grieks vallen. Wel examen latijn geslaagd :D En nu doe ik een alfastudie :') Maar wat je zegt, ik heb er ook zeer regelmatig wat aan :)
Ik zie niet zo in wat er mis is met alfa-studies hoor, ik was op HAVO altijd goed in wiskunde, maar ik koos een maatschappij profiel omdat alles wat ik leuk wil van wat ik wil doen in de cultuursector zit, dus tja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')