Is het zo erg?quote:Op zondag 27 mei 2012 21:20 schreef probeer het volgende:
en dus daarom: participatiemodel
wil je wel maar kan je niet? geen probleem, dan helpen we je graag. wil je niet maar kan je wel? zoek het dan ook maar zelf uit.
en ja, het is aan de mensen zelf om te laten zien dat ze wel willen. niet achteraf als het geld al op de rekening staat, via zon zachte sollicitatieplicht. laat ze er zelf maar moeite voor doen, voordat ze een uitkering krijgen. (dus sollicitatieplicht afschaffen, en eenieder die niet op eigen houtje een afspraak bij het UWV maakt om te laten zien dat ze 'het wel proberen, maar niet lukt..', gewoon de gehele uitkering afnemen.
en voor mensen die wel willen, ook kunnen, maar niets vinden, heeft de overheid/gemeente nog vast een paar klusjes die het collectieve maatschappelijk nut dienen. van voorleesmoedertje spelen op de basisschool, tot gezelschap in een bejaardentehuis of het aanharken van perkjes. fuck opleidingsniveau en 'je te goed voelen voor dat werk'.. je krijgt toch gratis geld :S
Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen wat voor mensen er eigenlijk uitgenodigd zijn, als er na het screenen van 560 mensen maar 400 overblijven als zijnde geschikt voor dat werk. Een lukrake greep in de bak zo te zien, iig geen screening vooraf maar achteraf.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Moussie kan je zo honderd tranentrekkende scenarios vertellen waarom het echt onmogelijk was.
Ja slechts 400.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:12 schreef moussie het volgende:
[..]
Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen wat voor mensen er eigenlijk uitgenodigd zijn, als er na het screenen van 560 mensen maar 400 overblijven als zijnde geschikt voor dat werk. Een lukrake greep in de bak zo te zien, iig geen screening vooraf maar achteraf.
Daarnaast, waarom konden er maar 150 worden geplaatst van die 400, was dat de beschikbare hoeveelheid arbeidsplaatsen?
och, neuj.. kwas vast even gefrustreerd over ietsquote:
Doe toch normaal man, je snapt toch zelf ook wel dat die werkgevers dwars liggen?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:54 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nieuwsuur reportage vanaf 22:44
Bron
1000 bijstandstrekkers worden gevraagd om alsjeblieft in de kassen te komen werken.
618 komen hun nest uit om een dagje te kijken hoe het er aan toe gaat.
400 zijn er geschikt.
150 gingen aan het werk.
43 hielden het een maand vol.
11 komen de proeftijd door.
19 van de duizend zijn gekort op hun uitkering omdat ze niet op gesprek verschenen
Lijkt me duidelijk waar dit land aan ten onder gaat.
Jij denkt toch werkelijk niet dat er ook maar één verzekering is die uitkeert als de persoon zelf de schade veroorzaakt?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:55 schreef Cherna het volgende:
Ik zie dit niet zo. Ik zie de bijstand als een verzekering als ik zelf in deze situatie terecht zou komen.
BBL-ers die voldoen worden gewoon aangenomen hoor. Ze zijn wel goedkoper, maar je moet er ook veel meer in investeren. Zeker aan het begin. Op het eind zijn het inderdaad vooral goedkope krachten, maar dat is dan weer een terugbetaling van die investering.quote:Dat men moet werken vind ook ik logisch. Maar waar ik absoluut op tegen ben is het uitbuiten van mensen. Ik zeg dit niet tegen een van mijn dochters want dan snap ik het toch niet en heb ik het weer gevreten. Maar zij werkt 32 uur in de week en krijgt daar 650 euro netto voor in de maand. Tja ze word iedere dag gebeld of ze niet meer uren kan draaien. De extra uren worden niet uitbetaald maar je kunt er extra verlof voor opnemen dat je nooit kunt opnemen want er is geen ruimte voor.
Dan zou je denken neem meer personeel aan. Nee want dat is te duur om een gediplomeerd iemand aan te nemen want die moet je minimaal het minimum loon betalen en met diploma nog meer. Weiger je dan word er gedreigd dat je contract niet verlengd word waardoor je gelijk je diploma niet kunt halen. (BBL opleiding)
En ik zie de bui al hangen. Als je het diploma hebt word het contract niet verlengd. Dat vertel ik haar maar niet. Want kwaliteit is niet meer van deze tijd. Welkom in de zorg.
Slavenloon? NL heeft het op één na hoogste minimumloon in de wereld!!!quote:Op zondag 27 mei 2012 03:27 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan ze geen ongelijk geven. Liever in de bijstand dan voor een slavenloon werken in de kassen tussen verstandelijk beperkten en Polen.
ja, en bijstand is daar aan gekoppeld; een gezin in de bijstand krijgt 100% van het minimumloon...quote:Op maandag 28 mei 2012 11:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Slavenloon? NL heeft het op één na hoogste minimumloon in de wereld!!!
De houdbaarheid, of moderner gezegd: de duurzaamheid van het systeem staat onder druk op het moment dat mensen te makkelijk in de bijstand kunnen blijven hangen terwijl ze ook gewoon de handjes kunnen laten wapperen.quote:Op zondag 27 mei 2012 03:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
Temeer omdat het door sommige mensen beschouwd wordt als iets vanzelfsprekends, waar ze recht op hebben en waar anderen voor moeten dokken. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet, want zo'n gul stelsel als in Nederland hebben maar weinig landen.
Afschaffen is een slecht idee, maar het komt er natuurlijk een keer van dat het moet worden afgeschaft of uitgekleed als teveel mensen ten onrechte een beroep op de bijstand gaan doen. Daarom: hoge eisen stellen en handhaven daarvan.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
De bijstand dient een doel; het zorgt ervoor dat je mensen nog enigszins vatbaar houdt voor maatschappelijke consequenties. De bijstand afschaffen zou betekenen dat je een groep mensen creeert die niets te verliezen hebben. Diefstal, vandalisme en geweld bijvoorbeeld gaan dan erg aantrekkelijk worden.
Nee hoor. Je moet beseffen dat het gebeurt en het tegengaan. Maar accepteren? Moeten we dan alle vormen van fraude accepteren, want dan ga ik daar mijn beroep van maken, kan ik nog makkelijker nog meer geld verdienen. Kortstondig dan, want dat loopt natuurlijk binnen een jaar gigantisch uit de klauwen als iedereen zich gaat beseffen hoe dat moet!quote:Op zondag 27 mei 2012 15:41 schreef Xa1pt het volgende:
Je hebt inderdaad maar te accepteren dat een deel van de mensheid anderen een poot uitdraaien.
BBL IS een opleiding. Nog even en stagiairs zijn een manier om onder het minimumloon uit te komen...quote:Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef Cherna het volgende:
Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.
BOL is een opleiding, BBL is een baan met 1 dag school per week.quote:Op maandag 28 mei 2012 11:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
BBL IS een opleiding. Nog even en stagiairs zijn een manier om onder het minimumloon uit te komen...
Hou het even bij eigenlijke argumenten!
Die buitengewoon vervelende uitbuitingsconstructies zijn al fors teruggedrongen. Enerzijds stellen gemeenten nu gewoon eisen aan de opvang op eigen terrein (het is nog steeds geen 5 sterrenhotel, maar de accomodaties zijn wel fatsoenlijk en veilig). Anders krijg je geen gedoogbeschikking.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:13 schreef Cherna het volgende:
Maar daar kan men weer ander leuke zaken toepassen. De uitzendbureaus en tuinders weten daar alles van. Stop de meute in een camper of zeecontainer en je verdient er nog geld mee ook. Maar al te graag zorgen tuinders voor onderdak.
We hebben het hier over werk in de kassen. Dat heeft niets te maken met BBL opleidingen in de zorg waarbij je al werkende een opleiding doet.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.
Beetje wereldvreemd ben je wel.
quote:Op maandag 28 mei 2012 11:21 schreef Scorpie het volgende:
Zo zie je maar weer, mensen in de bijstand willen niet werken.
Lijkt me dus een probleem bij de werkgevers.quote:Inmiddels zijn 150 werklozen geplaatst. Slechts elf daarvan hebben na hun proeftijd van één maand een halfjaarcontract aangeboden gekregen.
Nee ik wil een bron over jouw stelling dat mensen 650 euro netto verdienen in de kassen zodra ze vanuit de bijstand gaan werken.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?
http://www.rijnmond.nl/ni(...)uden-voor-uitbuiting
http://www.cnvdienstenbon(...)ningse-glastuinbouw/
Nou zeg je het weer, kom met een bron dan? Iemand uit de bijstand die 650 euro netto verdient met fulltime tomaten plukken.quote:google ff dan vind je er honderden.
En dat wil je dus iemand die al jaren gewerkt heeft en in de bijstand beland ook aandoen?
Incidenten blijf je houden helaas en hoe minder rechten een groep heeft, hoe groter de kans (uitbuiting van Polen is gewoon afgenomen vanaf het moment dat ze overal mochten werken).quote:Op zondag 27 mei 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:
Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?
http://www.rijnmond.nl/ni(...)uden-voor-uitbuiting
http://www.cnvdienstenbon(...)ningse-glastuinbouw/
google ff dan vind je er honderden.
En dat wil je dus iemand die al jaren gewerkt heeft en in de bijstand beland ook aandoen?
Ja, want werkgevers zijn niet uit op goedkope, hardwerkende arbeidskrachten. Dat is gewoonweg een fabeltje. Altijd lachen ditquote:Op maandag 28 mei 2012 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me dus een probleem bij de werkgevers.
De tuinder werkt het liefst met gemotiveerde Nederlanders, daar deze de taal spreken.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:36 schreef Cherna het volgende:
Een tuinder is ook niet gek natuurlijk. Die werkt liever met Polen/Roemenen die helaas uitgebuit kunnen worden. Hierdoor ontstaat ook nog eens valse concurrentie.
Doorgroeien is niet voor iedereen weggelegd. Het is ook niet logisch dat iedereen door zou moeten groeien, want dan heb je structureel te weinig arbeidskrachten voor eenvoudig werk en een overkill aan managers...quote:Op zondag 27 mei 2012 16:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Nou, de doorgroeimogelijkheid is natuurlijk de kans om dankzij het werken voor de uitkering uiteindelijk een normale baan te vinden. Alleen - uitgezonderd de zeer laagopgeleide uitkeringsgerechtigden - zie ik niet zo gauw in wat dat werken voor de uitkering toevoegt in de zoektocht naar een andere baan, aangezien het werk betreft als straatvegen, papierprikken, dozen vouwen, tomatenplukken etc.![]()
Het moeilijk maken geldt met name voor "ten onrechte in de bijstand kunnen zitten". Dat moet moeilijk gemaakt worden!quote:Wat dat betreft lijkt het idee en de implementatie hiervan vooral voort te komen uit de gedachte om het Bijstandsgerechtigden het leven zo moeilijk mogelijk te maken omdat mensen het niet kunnen hebben dat ze "van hun geld lui op de bank kennen zitten."![]()
Wat is er niet fatsoenlijk aan werken voor een tuinder? Eervolle baan lijkt mij. Heel erg nuttig.quote:Dat dergelijke maatregelen uiteindelijk misschien alleen maar averechts werken in het snel vinden van een fatsoenlijke - en vooral ook structurele - baan, daar staat men niet bij stil.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |