abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 mei 2012 @ 21:54:24 #201
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112103483
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:20 schreef probeer het volgende:
en dus daarom: participatiemodel

wil je wel maar kan je niet? geen probleem, dan helpen we je graag. wil je niet maar kan je wel? zoek het dan ook maar zelf uit.

en ja, het is aan de mensen zelf om te laten zien dat ze wel willen. niet achteraf als het geld al op de rekening staat, via zon zachte sollicitatieplicht. laat ze er zelf maar moeite voor doen, voordat ze een uitkering krijgen. (dus sollicitatieplicht afschaffen, en eenieder die niet op eigen houtje een afspraak bij het UWV maakt om te laten zien dat ze 'het wel proberen, maar niet lukt..', gewoon de gehele uitkering afnemen.

en voor mensen die wel willen, ook kunnen, maar niets vinden, heeft de overheid/gemeente nog vast een paar klusjes die het collectieve maatschappelijk nut dienen. van voorleesmoedertje spelen op de basisschool, tot gezelschap in een bejaardentehuis of het aanharken van perkjes. fuck opleidingsniveau en 'je te goed voelen voor dat werk'.. je krijgt toch gratis geld :S
Is het zo erg?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_112107654
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Moussie kan je zo honderd tranentrekkende scenarios vertellen waarom het echt onmogelijk was.
Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen wat voor mensen er eigenlijk uitgenodigd zijn, als er na het screenen van 560 mensen maar 400 overblijven als zijnde geschikt voor dat werk. Een lukrake greep in de bak zo te zien, iig geen screening vooraf maar achteraf.
Daarnaast, waarom konden er maar 150 worden geplaatst van die 400, was dat de beschikbare hoeveelheid arbeidsplaatsen?
pleased to meet you
pi_112110764
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:12 schreef moussie het volgende:

[..]

Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen wat voor mensen er eigenlijk uitgenodigd zijn, als er na het screenen van 560 mensen maar 400 overblijven als zijnde geschikt voor dat werk. Een lukrake greep in de bak zo te zien, iig geen screening vooraf maar achteraf.
Daarnaast, waarom konden er maar 150 worden geplaatst van die 400, was dat de beschikbare hoeveelheid arbeidsplaatsen?
Ja slechts 400.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_112113035
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:54 schreef Cherna het volgende:

[..]

Is het zo erg?
och, neuj.. kwas vast even gefrustreerd over iets :)

feit blijft wel dat het huidige sociale vangnet qua kosten onhoudbaar is, en er dus iets zal moeten veranderen. en dan lijkt me het geen gek idee om wat meer participatie en eigen inzet van de mensen te vragen die van die voorzieningen gebruik maken.

zoals ik al zei: wil je wel, maar kan je niet? geen probleem, hoef je je imo nergens zorgen over te maken. maar die ~400 van de 1000 lui uit dat kassen-projectje, die wel konden maar niet wilden, mogen ze van mij meteen korten en pas weer het uwv in laten voordat ze zelf initiatief getoond hebben.
"Pools are perfect for holding water"
pi_112114741
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 13:54 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Nieuwsuur reportage vanaf 22:44
Bron

1000 bijstandstrekkers worden gevraagd om alsjeblieft in de kassen te komen werken.
618 komen hun nest uit om een dagje te kijken hoe het er aan toe gaat.
400 zijn er geschikt.
150 gingen aan het werk.
43 hielden het een maand vol.
11 komen de proeftijd door.
19 van de duizend zijn gekort op hun uitkering omdat ze niet op gesprek verschenen

Lijkt me duidelijk waar dit land aan ten onder gaat.
Doe toch normaal man, je snapt toch zelf ook wel dat die werkgevers dwars liggen?
De rest van de bagger hier niet gelezen en ook geen trek in.
  maandag 28 mei 2012 @ 03:50:49 #206
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_112115520
Ik heb het Topic doorgelezen en wat is het toch weer lachen met onze Fokkers, gelukkig zijn zo goed als alle reageerders nog niet werkloos :Y , verder zijn de meeste redelijk jaloers op de loosers in de bijstand, die bijstand trekkers hebben het veel te goed, dat kan allemaal veel minder.

Ik denk dan, zeg je werk op en ga ook in de bijstand als het zo geweldig is in de bijstand! ^O^

Verder lees ik dat er mensen zijn die mensen kennen die er in de bijstand wel 200,- euro op vooruit zijn gegaan (waar heb ik dat eerder gehoord), dat betekend dan wel dat die mensen geld hebben laten liggen toen ze werkten aangezien ze toen een toevoeging a 200,- euro bij de bijstand konden ophalen aangezien iedereen in NL recht heeft op het bijstands nivo, dus ik zou ze snel adviseren deze misgelopen toevoeging met terugwerkende kracht nog even op te halen!!

Verder lees ik, zakgeld, voedsel bonnen, verhuisplicht naar kraak panden, etc., waarom gewoon niet elke werkloze een nekschot *O* , dat is veruit het goedkoopste!! |:(

Je kan tegenwoordig beter een Robert M zijn als werkloos! w/

Wat wel weer leuk is, is dat iedereen werkloos kan worden, al is het maar door ziekte, gelukkig verwachten jullie dan gèèn solidariteit, kunnen we jullie bijstand gewoon in zijn geheel aan de Grieken geven. _O_
Als je links kijkt, zie je rechts niets!
pi_112118113
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 02:55 schreef Cherna het volgende:

Ik zie dit niet zo. Ik zie de bijstand als een verzekering als ik zelf in deze situatie terecht zou komen.
Jij denkt toch werkelijk niet dat er ook maar één verzekering is die uitkeert als de persoon zelf de schade veroorzaakt?

Anders gezegd: zou e.e.a. via een verzekeringsmaatschappij lopen, dan zou de een na de ander gewezen worden op passende arbeid (zeg: in een nabije kas, oid) en de uitkering worden gestopt.

Hell, verzekeringsmaatschappijen keren geregeld al niet uit als de claim volstrekt terecht is!

quote:
Dat men moet werken vind ook ik logisch. Maar waar ik absoluut op tegen ben is het uitbuiten van mensen. Ik zeg dit niet tegen een van mijn dochters want dan snap ik het toch niet en heb ik het weer gevreten. Maar zij werkt 32 uur in de week en krijgt daar 650 euro netto voor in de maand. Tja ze word iedere dag gebeld of ze niet meer uren kan draaien. De extra uren worden niet uitbetaald maar je kunt er extra verlof voor opnemen dat je nooit kunt opnemen want er is geen ruimte voor.

Dan zou je denken neem meer personeel aan. Nee want dat is te duur om een gediplomeerd iemand aan te nemen want die moet je minimaal het minimum loon betalen en met diploma nog meer. Weiger je dan word er gedreigd dat je contract niet verlengd word waardoor je gelijk je diploma niet kunt halen. (BBL opleiding)

En ik zie de bui al hangen. Als je het diploma hebt word het contract niet verlengd. Dat vertel ik haar maar niet. Want kwaliteit is niet meer van deze tijd. Welkom in de zorg.
BBL-ers die voldoen worden gewoon aangenomen hoor. Ze zijn wel goedkoper, maar je moet er ook veel meer in investeren. Zeker aan het begin. Op het eind zijn het inderdaad vooral goedkope krachten, maar dat is dan weer een terugbetaling van die investering.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_112118134
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 03:27 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan ze geen ongelijk geven. Liever in de bijstand dan voor een slavenloon werken in de kassen tussen verstandelijk beperkten en Polen.
Slavenloon? NL heeft het op één na hoogste minimumloon in de wereld!!!
  maandag 28 mei 2012 @ 11:06:42 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112118202
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Slavenloon? NL heeft het op één na hoogste minimumloon in de wereld!!!
ja, en bijstand is daar aan gekoppeld; een gezin in de bijstand krijgt 100% van het minimumloon...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112118235
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 03:56 schreef SuperHarregarre het volgende:

Temeer omdat het door sommige mensen beschouwd wordt als iets vanzelfsprekends, waar ze recht op hebben en waar anderen voor moeten dokken. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet, want zo'n gul stelsel als in Nederland hebben maar weinig landen.
De houdbaarheid, of moderner gezegd: de duurzaamheid van het systeem staat onder druk op het moment dat mensen te makkelijk in de bijstand kunnen blijven hangen terwijl ze ook gewoon de handjes kunnen laten wapperen.

Het tegengaan van te makkelijk in de bijstand hangen is dan ook niet bedoeld om de kansarmen te pesten, maar om de echte kansarmen te beschermen. Iets wat velen maar niet wensen te snappen. Het gaat helemaal niet om de bescherming van Jan Modaal, al helemaal niet om de bescherming van Boer Harms die aarbeienplukkers nodig heeft en nog veel minder om Roderick die CEO speelt op de 24e hole (het is er een mooi dagje voor, dat wel)... het gaat om de bescherming van de allerzwaksten die de bijstand echt nodig hebben.
pi_112118276
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:11 schreef Xa1pt het volgende:

De bijstand dient een doel; het zorgt ervoor dat je mensen nog enigszins vatbaar houdt voor maatschappelijke consequenties. De bijstand afschaffen zou betekenen dat je een groep mensen creeert die niets te verliezen hebben. Diefstal, vandalisme en geweld bijvoorbeeld gaan dan erg aantrekkelijk worden.
Afschaffen is een slecht idee, maar het komt er natuurlijk een keer van dat het moet worden afgeschaft of uitgekleed als teveel mensen ten onrechte een beroep op de bijstand gaan doen. Daarom: hoge eisen stellen en handhaven daarvan.
pi_112118335
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:41 schreef Xa1pt het volgende:

Je hebt inderdaad maar te accepteren dat een deel van de mensheid anderen een poot uitdraaien.
Nee hoor. Je moet beseffen dat het gebeurt en het tegengaan. Maar accepteren? Moeten we dan alle vormen van fraude accepteren, want dan ga ik daar mijn beroep van maken, kan ik nog makkelijker nog meer geld verdienen. Kortstondig dan, want dat loopt natuurlijk binnen een jaar gigantisch uit de klauwen als iedereen zich gaat beseffen hoe dat moet!
pi_112118370
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef Cherna het volgende:

Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.
BBL IS een opleiding. Nog even en stagiairs zijn een manier om onder het minimumloon uit te komen...

Hou het even bij eigenlijke argumenten!
  maandag 28 mei 2012 @ 11:16:41 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112118416
Bijstand is het bestaansminimum, als een gezin in de bijstand 100% van het minimumloon krijgt, dan wil dat dus zeggen dat het minimumloon gelijk is aan het bestaansminimum voor een gezin, werkgevers die het minimumloon betalen weten dat ook... of nog erger: ze doen alsof ze het niet weten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 28 mei 2012 @ 11:19:14 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112118472
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

BBL IS een opleiding. Nog even en stagiairs zijn een manier om onder het minimumloon uit te komen...

Hou het even bij eigenlijke argumenten!
BOL is een opleiding, BBL is een baan met 1 dag school per week.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_112118518
Zo zie je maar weer, mensen in de bijstand willen niet werken.
pi_112118525
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:13 schreef Cherna het volgende:

Maar daar kan men weer ander leuke zaken toepassen. De uitzendbureaus en tuinders weten daar alles van. Stop de meute in een camper of zeecontainer en je verdient er nog geld mee ook. Maar al te graag zorgen tuinders voor onderdak.
Die buitengewoon vervelende uitbuitingsconstructies zijn al fors teruggedrongen. Enerzijds stellen gemeenten nu gewoon eisen aan de opvang op eigen terrein (het is nog steeds geen 5 sterrenhotel, maar de accomodaties zijn wel fatsoenlijk en veilig). Anders krijg je geen gedoogbeschikking.

Daarnaast zijn die MOE-landers ook niet dom. Ze gaan zelf actief op zoek en er zijn ook gewoon MOE-landers die hier een baan hebben gemaakt van het zoeken van fatsoenlijke onderkomens voor andere MOE-landers. Waardoor de mogelijkheden zwaar beperkt zijn geworden.

Dat is ook het voordeel van het geven van rechten aan die groep. Ze worden veel minder kwetsbaar. Roemenen worden veel vaker uitgebuit dan Polen momenteel, want ja... Roemenen mogen niet zomaar overal aan de slag, dus als die hun baan kwijtraken...
pi_112118572
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.

Beetje wereldvreemd ben je wel. :')
We hebben het hier over werk in de kassen. Dat heeft niets te maken met BBL opleidingen in de zorg waarbij je al werkende een opleiding doet.
pi_112118573
quote:
14s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:21 schreef Scorpie het volgende:
Zo zie je maar weer, mensen in de bijstand willen niet werken.
quote:
Inmiddels zijn 150 werklozen geplaatst. Slechts elf daarvan hebben na hun proeftijd van één maand een halfjaarcontract aangeboden gekregen.
Lijkt me dus een probleem bij de werkgevers.
pi_112118612
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?
http://www.rijnmond.nl/ni(...)uden-voor-uitbuiting
http://www.cnvdienstenbon(...)ningse-glastuinbouw/
Nee ik wil een bron over jouw stelling dat mensen 650 euro netto verdienen in de kassen zodra ze vanuit de bijstand gaan werken.

quote:
google ff dan vind je er honderden.
En dat wil je dus iemand die al jaren gewerkt heeft en in de bijstand beland ook aandoen?
Nou zeg je het weer, kom met een bron dan? Iemand uit de bijstand die 650 euro netto verdient met fulltime tomaten plukken.
pi_112118632
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:

Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?
http://www.rijnmond.nl/ni(...)uden-voor-uitbuiting
http://www.cnvdienstenbon(...)ningse-glastuinbouw/

google ff dan vind je er honderden.
En dat wil je dus iemand die al jaren gewerkt heeft en in de bijstand beland ook aandoen?
Incidenten blijf je houden helaas en hoe minder rechten een groep heeft, hoe groter de kans (uitbuiting van Polen is gewoon afgenomen vanaf het moment dat ze overal mochten werken).

Nederlanders kun je niet vergelijkbaar uitbuiten, of heel veel lastiger, want die weten doorgaans wel de weg.

De Arbeidsinspectie is overigens wel bezig met het tegengaan van deze praktijken, net als de FIOD. Daarnaast zijn de bonden gelukkig ook actief.
pi_112118702
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me dus een probleem bij de werkgevers.
Ja, want werkgevers zijn niet uit op goedkope, hardwerkende arbeidskrachten. Dat is gewoonweg een fabeltje. Altijd lachen dit _O_
pi_112118727
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:36 schreef Cherna het volgende:
Een tuinder is ook niet gek natuurlijk. Die werkt liever met Polen/Roemenen die helaas uitgebuit kunnen worden. Hierdoor ontstaat ook nog eens valse concurrentie.
De tuinder werkt het liefst met gemotiveerde Nederlanders, daar deze de taal spreken.

Al is natuurlijk inmiddels wel de situatie ontstaan dat meer en meer Polen gewoon de taal spreken, het hele team Pools is (dan is het ook minder problematisch) en soms zelfs de tuinder Pools spreekt.

Waardoor het voordeel dat de Nederlanders hadden weg is en ze zich hebben laten verdringen door de Polen, niet omdat deze uitgebuit konden worden... maar omdat de Nederlanders het verrekken om in de kassen te werken.
pi_112118806
Polen ownen gewoon de Nederlanders als het om werken aankomt. Zij weten hoe het moet, zijn hardwerkend, klagen niet, zijn dankbaar en willen het liefst 24 uur per dag werken.

De bijstands-Nederlander is een dikke volgevreten luie pad die aan het staatsinfuus hangt en domweg vergeten is dat hij op eigen benen dient te staan. Helaas planten dat soort ruggegraatloze figuren zich ook nog eens voort waardoor de kinderen van dit soort mensen ook al weer met een 1-0 achterstand de wereld in komen. Die leren van Paps en Mams namelijk dat het heul normaal is om op kosten van Vadertje Staat te leven en totaal geen ambitie te hebben in het leven.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2012 11:30:57 ]
pi_112118822
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:49 schreef Tomatenboer het volgende:

Nou, de doorgroeimogelijkheid is natuurlijk de kans om dankzij het werken voor de uitkering uiteindelijk een normale baan te vinden. Alleen - uitgezonderd de zeer laagopgeleide uitkeringsgerechtigden - zie ik niet zo gauw in wat dat werken voor de uitkering toevoegt in de zoektocht naar een andere baan, aangezien het werk betreft als straatvegen, papierprikken, dozen vouwen, tomatenplukken etc. :')
Doorgroeien is niet voor iedereen weggelegd. Het is ook niet logisch dat iedereen door zou moeten groeien, want dan heb je structureel te weinig arbeidskrachten voor eenvoudig werk en een overkill aan managers...

Hé, herkennen we iets?

quote:
Wat dat betreft lijkt het idee en de implementatie hiervan vooral voort te komen uit de gedachte om het Bijstandsgerechtigden het leven zo moeilijk mogelijk te maken omdat mensen het niet kunnen hebben dat ze "van hun geld lui op de bank kennen zitten." :')
Het moeilijk maken geldt met name voor "ten onrechte in de bijstand kunnen zitten". Dat moet moeilijk gemaakt worden!

quote:
Dat dergelijke maatregelen uiteindelijk misschien alleen maar averechts werken in het snel vinden van een fatsoenlijke - en vooral ook structurele - baan, daar staat men niet bij stil.
Wat is er niet fatsoenlijk aan werken voor een tuinder? Eervolle baan lijkt mij. Heel erg nuttig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')