Reizen kan ik ook niet van genieten. Veel reizen die ik gemaakt heb vond ik dan ook niet plezierig omdat ik niet kon genieten van het moment.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:21 schreef novusordoseclorum het volgende:
Misschien ben je prikkelverslaafd... reizen is daar een goed middel tegen!
Je schrijft alsof je 'het wel gezien hebt'. Alsof er veel nodig is om jou onder de indruk te krijgen.
Of ik in de juiste richting denk, mag TS zelf zeggen
3 sporten waar ook andere mensen aanwezig zijn, 1 is alleen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:05 schreef kijkmij het volgende:
Die hobby's die je doet is dat iets met meerdere mensen in clubvernand ofzo of zijn dat ook dingen die je alleen doet?
Je geniet pas als je niet het gevoel hebt dat je moet genieten.quote:De vraag die ik dan ook heb, hoe kan je van iets genieten? Het is zo'n basale vraag dat ik eigenlijk al weet dat er geen fatsoenlijk antwoord voor is, maar ik stel hem toch maar in de hoop dat ik er iets mee opschiet.
Je haalt de oorzaak en het gevolg volgens mij door elkaar. Je geniet weinig en ervaart het leven als kut OMDAT je weinig sociaal contact hebt.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:42 schreef Nomadd het volgende:
Hey allemaal,
Na een grondige analyse van mijn kant ben ik tot de conclusie gekomen dat de reden is dat ik weinig sociaal contact heb en het leven als kut ervaar, komt door dat ik niet kan genieten van het leven.
Het maken van het initieel contact is makkelijk te doen. Ik ben dan ook niet bang om op iemand af te stappen. Het feit is alleen dat elk gesprek doodbloed omdat ik niks te vertellen heb en niet met overtuigende enthousiasme kan reageren op het verhaal van anderen. Het gesprek vloeit niet automatisch zeg maar.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:43 schreef AnnaTralala het volgende:
[..]
Je haalt de oorzaak en het gevolg volgens mij door elkaar. Je geniet weinig en ervaart het leven als kut OMDAT je weinig sociaal contact hebt.
Socioloog Durkheim toonde aan dat hoe meer mensen omgaan met andere mensen, hoe meer ze een rol spelen in het leven van andere mensen, hoe meer ze betrokken zijn bij verenigingen/vriendengroepen en dergelijke, hoe minder ze zelfmoord plegen (http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89mile_Durkheim#Zelfmoord). Nou is dit wel een extreem voorbeeld, maar volgens mij moet je gaan zorgen dat je meer verbonden bent met mensen.
Ga andere sporten doen (de klimwereld schijnt heel hecht wereldje te zijn), ga bij een studie- of studentenvereniging.
En beetje minder theoretiseren over hoe je verschilt van andere mensen, richt je op wat je gemeen hebt.
Je bent veel te zelfbewust aan het doen. Let eens op gesprekken tussen anderen, en wat de ander inbrengt: het gebeurt wel vaker dat een gesprek niet vlekkeloos doorloopt. Als je met iemand praat, besteed wat minder energie aan je bewust zijn van je eigen gedrag, en wat meer energie aan gewoon zeggen wat je denkt (geen monologe levensverhalen, maar kleine ergernissen/problemen/korte anecdotes/observaties van je omgeving). En stel vragen. De meeste mensen praten graag over zichzelf. Richt je wat meer op anderen ipv op jezelf.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 12:26 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Het maken van het initieel contact is makkelijk te doen. Ik ben dan ook niet bang om op iemand af te stappen. Het feit is alleen dat elk gesprek doodbloed omdat ik niks te vertellen heb en niet met overtuigende enthousiasme kan reageren op het verhaal van anderen. Het gesprek vloeit niet automatisch zeg maar.
Ik ben over de fase heen dat het is omdat ik niet genoeg mensen zie. Ik spreek dagelijks met mensen. Het is alleen dat er niks uitkomt.
Grappig, dat is juist wat ik de laatste tijd teveel doe. Het wordt daardoor zo'n één richting verkeer gesprek.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:09 schreef AnnaTralala het volgende:
[..]
Je bent veel te zelfbewust aan het doen. Let eens op gesprekken tussen anderen, en wat de ander inbrengt: het gebeurt wel vaker dat een gesprek niet vlekkeloos doorloopt. Als je met iemand praat, besteed wat minder energie aan je bewust zijn van je eigen gedrag, en wat meer energie aan gewoon zeggen wat je denkt (geen monologe levensverhalen, maar kleine ergernissen/problemen/korte anecdotes/observaties van je omgeving). En stel vragen. De meeste mensen praten graag over zichzelf. Richt je wat meer op anderen ipv op jezelf.
Ik weet niet of dat wel de oorzaak is. Ik analyseer zelf ook te veel (te zelfbewust), maar ik kan enorm genieten van de kleine dingen in het leven. Voor mij klinkt TS 'gewoon' depressief of iets in die richting, dus lijkt het me verstandig als hij even langs z'n huisarts gaat voor een doorverwijzing.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 08:58 schreef Neymarrr het volgende:
je analyseert teveel en leeft te weinig. Je zit alleen maar in je hoofd. Zelfs het constant analyseren waarom je ongelukkig bent, terwijl dat analyseren weer deel uitmaakt van de reden! Je zegt zelf dat dit vervolgens deel werd van je identiteit en daarom is het zo moeilijk eruit te stappen.
Een gesprek met iemand zou mij ook doodvermoeien als ik bij elke zin na loop te denken wat ik het beste kan zeggen. Alle spontaniteit is dan doodgebloed en van écht contact is dan weinig sprake.
er is niks mis met analyseren zolang je er weet uit te stappen wanneer het geen nut heeft. Ik hou ook erg van nadenken over het leven, maar probeer op leuke momenten dit stop te zetten. Dat is de enige manier waarop ik van deze momenten kan genieten. Ik probeer ze te beleven zonder dat het eerst door een analyseer-filter heen gaat.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat wel de oorzaak is. Ik analyseer zelf ook te veel (te zelfbewust), maar ik kan enorm genieten van de kleine dingen in het leven.
Ja, voor een tijdelijke opleving. Waar de TS mee zit is niet tijdelijk maar voor altijd. Ik ben al drie jaar opzoek naar hetzelfde antwoord als de TS, maar ik heb het niet kunnen vinden. Alles is zo doelloos en er valt niet van te genieten want er zijn altijd wel zorgen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
IsAlchohol
nou gewoon nog niet genoemd
Enige juiste antwoord
Mnou, ik ken het gevoel van TS, laat ik dat voorop stellen. Ik ben mij terdege bewust van het feit dat alles wat ik doe of laat geen enkel verschil maakt in het grotere geheel. Alleen op een gegeven moment heb ik het beklemmende, deprimerende gevoel wat dat opriep om weten te zetten in een gevoel dat meer focust op "dus laat ik dan maar lol hebben, de wereld wordt er ook niet beter van wanneer ik in mn bed blijf liggen denken hoe kut de wereld wel niet is. De wereld wordt er ook niet beter van als ik op het terras zit te slempen, maar dan heb IK in ieder geval een stuk meer plezier.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 10:01 schreef QBay het volgende:
[..]
Ja, voor een tijdelijke opleving. Waar de TS mee zit is niet tijdelijk maar voor altijd. Ik ben al drie jaar opzoek naar hetzelfde antwoord als de TS, maar ik heb het niet kunnen vinden. Alles is zo doelloos en er valt niet van te genieten want er zijn altijd wel zorgen.
Ik denk dat dit een goed advies is.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:43 schreef AnnaTralala het volgende:
[..]
Je haalt de oorzaak en het gevolg volgens mij door elkaar. Je geniet weinig en ervaart het leven als kut OMDAT je weinig sociaal contact hebt.
Socioloog Durkheim toonde aan dat hoe meer mensen omgaan met andere mensen, hoe meer ze een rol spelen in het leven van andere mensen, hoe meer ze betrokken zijn bij verenigingen/vriendengroepen en dergelijke, hoe minder ze zelfmoord plegen (http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89mile_Durkheim#Zelfmoord). Nou is dit wel een extreem voorbeeld, maar volgens mij moet je gaan zorgen dat je meer verbonden bent met mensen.
Ga andere sporten doen (de klimwereld schijnt heel hecht wereldje te zijn), ga bij een studie- of studentenvereniging.
En beetje minder theoretiseren over hoe je verschilt van andere mensen, richt je op wat je gemeen hebt.
Ik denk dat dit wel een beetje aan de personen in kwestie ligt. De grootste galbakken krijgen soms de meisjes op zich af, want dat is stoer ofzo, terwijl de lachebekkies soms als arrogant worden aangeduid. Toch heb ik ook het omgekeerde gezien, dus het kan volgens mij allemaal wel. Daarom gewoon lekker jezelf blijven.(Hoe kan je ooit iemand anders wezen dan jezelf?)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:56 schreef Kabolter het volgende:
Mensen die amper lachen en/of spontaan zijn zijn ook niet echt relatiemateriaal (ook niet qua vriendschap). Als je lacht kom je meer over als een open-persoon. (is nog wel een onderzoek van te vinden). Mijn ervaring is dat gemeenschappelijk interesses amper doorslaggevend zijn.
Ook voor iedereen anders denk ik.quote:Als ik kijk naar wie ik allemaal ken en waarmee ik in contact kom dan zou ik geen 1 gemeenschappelijk iets kunnen opnoemen. Ik merk bij mijzelf wel dat ik mensen die zwaarmoedig overkomen niet interessant genoeg zijn. Die laat ik links liggen. Als die vriendschap er eenmaal is niet, maar ik zie contact met mensen als een leuk iets. Niet als een dagbesteding.
Mooi liedje, lang niet gehoord. En zo waar.quote:Ik denk zelf dat je aardig diep moet gaan. Een komedie kijken als je niet lekker in je vel zit zal waarschijnlijk ook niet een leuke bezigheid zijn. Kortom:
Hangt er vanaf waar je als persoon de focus en nadruk op legt. Als je alleen oog hebt voor de negatieve dingen, kan ik me voorstellen dat de positieve dingen niet meer opvallen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 10:01 schreef QBay het volgende:
[..]
Ja, voor een tijdelijke opleving. Waar de TS mee zit is niet tijdelijk maar voor altijd. Ik ben al drie jaar opzoek naar hetzelfde antwoord als de TS, maar ik heb het niet kunnen vinden. Alles is zo doelloos en er valt niet van te genieten want er zijn altijd wel zorgen.
Door alcohol zeg ik wel wat ik denk, maar dan ga ik dus ook meer gal spuwen. Ik word ook nogal moe van alochol eigenlijk, hoewel een broodje kebab na het uitgaan wel een hoogtepunt is in mijn leven.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
IsAlchohol
nou gewoon nog niet genoemd
Enige juiste antwoord
Als iemand het zwaar loopt te verkloten en de schuld bij iedereen behalve zichzelf legt, dan zeg ik ook ja kut voor je maar het ligt ook aan jezelf.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:26 schreef Mishu het volgende:
Over die vriend die klaagt over zijn docent: soms zijn docenten gewoon eikels. Maar als jij een vriendeloze streber bent die altijd de docenten napraat dan merk je dat niet. Terwijl als een vriend ergens mee zit, dan moet je hem of haar helpen en steunen. Dat zou jij toch ook prettig vinden?
Andere mensen moeten wel naar jouw gal luisteren bij het uitgaan maar jij steunt niet andere mensen? Zo werkt het niet.
Ik spuw mijn gal niet tijdens het uitgaan, behalve als ik (te) veel op heb. Gebeurt bijna nooit.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:26 schreef Mishu het volgende:
Over die vriend die klaagt over zijn docent: soms zijn docenten gewoon eikels. Maar als jij een vriendeloze streber bent die altijd de docenten napraat dan merk je dat niet. Terwijl als een vriend ergens mee zit, dan moet je hem of haar helpen en steunen. Dat zou jij toch ook prettig vinden?
Andere mensen moeten wel naar jouw gal luisteren bij het uitgaan maar jij steunt niet andere mensen? Zo werkt het niet.
Wees blij dat je niet zo'n eenzijdige blik hebt op zaken als andere simpele zielen. Je ziet het als een probleem en een negatieve eigenschap dat je wat dieper over dingen nadenkt... in plaats daarvan kan je ook je voordeel ermee doen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:34 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Ik spuw mijn gal niet tijdens het uitgaan, behalve als ik (te) veel op heb. Gebeurt bijna nooit.
Mijn mening is dat mensen geen eikels zijn, het zijn dieren die een bepaalde behoefte nastreven. Als deze behoefte niet strookt met de jouwe dan betekent het niet gelijk dat het eikels zijn.
Maar het voorbeeld dat ik gaf, geeft misschien een vertekend beeld van wat ik bedoelde. Ik ben het ook wel eens met iemand eens hoor. Probleem is alleen dat ik daar dan gewoon serieus op reageer en vaak ook geen oplossing kan bieden omdat ik zelf nogal in de knoop zit. Ik heb ook niet echt normen en waarden omdat ik vind dat het meeste vrij relatief is. Als iemand zegt "Dat kan hij echt niet maken hoor" dan is mijn eerste vraag "Waarom? omdat dit zo nodig cultuur is in Nederland?" Uiteraard heb ik zelf ook normen en waarden en voel ik wel bewust wanneer iemand daar overheen gaat. Als van die straatmarokkanen ruzie zoeken dan triggert het bij mij ook wel wat. Maar later denk ik dan "Tjah ben ik hier reeel in? Mag ik hier kwaad om worden?".
Maar als ik jullie goed begrijp dan zeggen jullie dat de oorzaak ligt bij het sociaal contact. Ik weet dat eigenlijk niet zo zeker. Ook op het werk denk ik vaak negatief en dat komt vooral omdat ik mijn werk efficiënt wil doen en als het dan niet lukt ik weer negatieve gedachten krijg.
Volgens mij is de vicieuze cirkel: Negatieve gedachten -> Geen goed leven/gesprek/werk/whatever -> Nog meer negatieve gedachten -> Meer malen -> Nog minder leuk leven etc.
Volgens mij is het oorspronkelijk niet ontstaan bij het wel of niet hebben van sociaal contact en dat ik een, zoals een user zegt, facade opzet.
Daar heb je gelijk in. Het komt ook omdat ik bij mijzelf het ook vrij irritant vind en eigenlijk onacceptabel dat ik er zo veel waardevolle tijd aan kwijt ben. Bij anderen denk ik dan ook van "Ach je komt er wel weer uit, dat lukt de meeste mensen altijd wel" echt een trieste reactie, maar het komt wel in me op.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:46 schreef Mishu het volgende:
Mensen willen geen oplossingen, ze willen mensen die met hen (kunnen) meeleven. De wereld is niet neutraal, het zit vol met (scheve) machtsverhoudingen. En daarin moet je elkaar steunen. Dat is vriendschap.
Als ik al een "veelzijdige blik" zou hebben, zou ik het fijn vinden als ik er ook een bovengemiddeld IQ bij zou hebben. Dat heb ik dus niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:48 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wees blij dat je niet zo'n eenzijdige blik hebt op zaken als andere simpele zielen. Je ziet het als een probleem en een negatieve eigenschap dat je wat dieper over dingen nadenkt... in plaats daarvan kan je ook je voordeel ermee doen.
Uiterlijke schijn of gewoon ronduit verkeerd zitten maar blijven volhouden dat de ander fout is; meestal win je het dan nog ook, wat je condititioneert om het gewoon altijd fout te hebben en toch de waarheid te negerenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:53 schreef Nomadd het volgende:
Veel andere mensen doen dit wel zoals over de economie en dergelijke, maar dat vind ik dan ook raar dat ze dat vol zelfvertrouwen kunnen doen terwijl ze niet heel slim zijn. Ik zou willen dat ik dat ook zou kunnen.
Uit je posts zou ik opmaken dat je wel degelijk een bovengemiddeld IQ hebt, en het feit dat je een universitaire studie volgt, beaamt dat.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:53 schreef Nomadd het volgende:
Als ik al een "veelzijdige blik" zou hebben, zou ik het fijn vinden als ik er ook een bovengemiddeld IQ bij zou hebben. Dat heb ik dus niet.
Hoewel ik een universitaire studie doe, heb ik niet genoeg logica voor een beta studie en mis ik dus blijkbaar toch het nodige analytische inzicht. Dit brengt mij dan ook in twijfel over mijn eigen gedachte. Als ik bepaalde stappen al blijkbaar niet analytisch zuiver genoeg kan bekijken, hoe kan ik dan ooit een oordeel vormen over andere complexere zaken?
Veel andere mensen doen dit wel zoals over de economie en dergelijke, maar dat vind ik dan ook raar dat ze dat vol zelfvertrouwen kunnen doen terwijl ze niet heel slim zijn. Ik zou willen dat ik dat ook zou kunnen.
Het feit is dat ik nu nog weinig van dit soort eigenschappen heb tijdens de sociale omgang.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:29 schreef AnnaTralala het volgende:
[..]
Uit je posts zou ik opmaken dat je wel degelijk een bovengemiddeld IQ hebt, en het feit dat je een universitaire studie volgt, beaamt dat.
Als je naar een psycholoog zou gaan, zou die je waarschijnlijk aanraden om negatieve gedachten tijdens de omgang met anderen te vervangen door positieve. Bijv geen ´hij/zij heeft analytische/sociale eigenschap X en het valt hem/haar op dat ik X niet heb´, in plaats daarvan ´Hij/zij denkt misschien wel dat ik eigenschap Y heb en dat bevalt hem/haar´.
Niet zo onzeker doen. Anderen hebben ook hun sterke en zwakke punten.
Deze post getuigt er van dat je juist bovengemiddeld intelligent bent. Het zijn juist domme mensen die vaak heel zelfverzekerd overtuigend een verhaal neer kunnen zetten over iets waar ze nauwelijks verstand van hebben. Maar als je intelligent bent dan heb je veel meer achtergrondinformatie en details nodig om overtuigd te zijn van je eigen zaak. Je ziet namelijk veel beter in wat de gaten zijn in je verhaal, en durft dat niet zomaar weg te moffelen (en terecht).quote:Op zaterdag 26 mei 2012 17:53 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Als ik al een "veelzijdige blik" zou hebben, zou ik het fijn vinden als ik er ook een bovengemiddeld IQ bij zou hebben. Dat heb ik dus niet.
Hoewel ik een universitaire studie doe, heb ik niet genoeg logica voor een beta studie en mis ik dus blijkbaar toch het nodige analytische inzicht. Dit brengt mij dan ook in twijfel over mijn eigen gedachte. Als ik bepaalde stappen al blijkbaar niet analytisch zuiver genoeg kan bekijken, hoe kan ik dan ooit een oordeel vormen over andere complexere zaken?
Paar keer wiskunde boeken opengeslagen en geprobeerd er uit te werken (uiteraard de nodige uren erin gestopt), maar raak vaak na een tijdje de kluts kwijt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:48 schreef thenxero het volgende:
[..]
Deze post getuigt er van dat je juist bovengemiddeld intelligent bent. Het zijn juist domme mensen die vaak heel zelfverzekerd overtuigend een verhaal neer kunnen zetten over iets waar ze nauwelijks verstand van hebben. Maar als je intelligent bent dan heb je veel meer achtergrondinformatie en details nodig om overtuigd te zijn van je eigen zaak. Je ziet namelijk veel beter in wat de gaten zijn in je verhaal, en durft dat niet zomaar weg te moffelen (en terecht).
Je hebt dan in een discussie ook niet zomaar in 3 tellen je argumenten klaar. Je hebt meer informatie nodig en je wil eerst van alles afwegen voordat je conclusies kan trekken en ergens achter kan gaan staan. Maar als je éénmaal een standpunt hebt ingenomen, dan is er héél wat voor nodig om dat te veranderen. Terwijl andere "sociale" mensen gewoon precies vertellen wat hun op dat moment het beste uitkomt, of wat het meest gewaardeerd wordt door de groep. Morgen kan alles weer anders zijn.
Waar baseer je trouwens op dat je niet goed genoeg bent voor een bètastudie? Het grappige is dat ik nog nooit een wiskundeprofessor of student ben tegen gekomen die van zichzelf vindt dat hij goed is in wiskunde. Om er nog maar een cliché in te gooien: hoe meer je weet (en kunt), hoe meer je weet hoe weinig je weet (en kunt).
Ik herken mezelf trouwens best wel in de gedachtes die jij hebt (behalve dan dat ik wel dingen leuk vind), en beschouw het ook helemaal niet als negatief.
De psych zei "iedereen mag er zijn", dus ook Breivik. Maar Breivik is wel een enorme zak, dus zoveel zegt dat niet.quote:
Je noemt het probleem zelf al... eerder zei je:quote:Op zaterdag 26 mei 2012 22:44 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Paar keer wiskunde boeken opengeslagen en geprobeerd er uit te werken (uiteraard de nodige uren erin gestopt), maar raak vaak na een tijdje de kluts kwijt.
Ik heb ook het gevoel dat mijn negatieve gedachten ervoor zorgen dat ik minder snel dingen opneem. Stel ik kom niet uit een probleem dan is mijn gedachte voor 80% gevuld met "gvd waarom snap ik dit niet" en 20% probeert het daadwerkelijk te snappen.
Je durft er dus eigenlijk niet echt goed voor te gaan zitten omdat je jezelf dan dom vindt dat je er zoveel moeite voor moet doen. Maar als je dat niet doet, dan zul je het nooit leren.quote:Als ik dingen langzaam begrijp dan vind ik dat erg vervelend omdat ik een groot deel van mijn identiteit en zelfwaarde ontleen uit mijn vaardigheden en capaciteiten.
Helemaal mee eens. De vraag is echter hoe je dat kan bereiken zonder dat gevoel ooit te hebben gehad.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 22:56 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je noemt het probleem zelf al... eerder zei je:
[..]
Je durft er dus eigenlijk niet echt goed voor te gaan zitten omdat je jezelf dan dom vindt dat je er zoveel moeite voor moet doen. Maar als je dat niet doet, dan zul je het nooit leren.
Je kan het ook omdraaien en jezelf een klopje op je schouder geven als je iets na wat geworstel wel snapt, in plaats van dat je eraan blijft denken dat het zoveel moeite kost. En in plaats van "gvd ik snap het niet": "goh wat grappig dat het zo is... laat ik eens kijken of ik kan bedenken waarom dat zo is". Dan wordt het leven een stuk prettiger.
Zijn het echt negatieve gedachten of noemen anderen dat zo?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:40 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Het feit is dat ik nu nog weinig van dit soort eigenschappen heb tijdens de sociale omgang.
Wellicht dat het komt met ervaring, maar na 2 jaar relatief veel sociaal contact te hebben ten opzichte van..wel...mijn leven daarvoor merk ik niet dat er erg veel verbetering is. Er is nog steeds een kloof die niet te overbruggen lijkt, ik vermoed nu door mijn negatieve gedachten.
Echter moet ik niet alleen tijdens sociale gesprekken positief zijn. Ik merk dat in dit topic het accent voornamelijk wordt gelegd op de sociale gebeurtenissen, maar het is ook aanwezig in alle andere aspecten van mijn leven.
Waarom dat "leuk moeten vinden" waarom zoek je niet iets wat je ook echt leuk vindt?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:09 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De vraag is echter hoe je dat kan bereiken zonder dat gevoel ooit te hebben gehad.
Ik heb trouwens wel een goed gevoel als ik het uiteindelijk snap "Fuck yes, ik snap het!", alleen de weg er naar toe is gewoon een drama voor me. Als ik dan terug kijk naar de ervaring dan is dat dus 99% negatief behalve het eindresultaat dat is dan positief. Dat werkt niet en maakt, zoals jij al zegt, het leven niet prettig. Als de reis er naar toe een feestje is, dan is de bestemming meestal ook een feest en dan maakt het eigenlijk geen eens meer uit of de bestemming wordt behaald of niet.
Bepaalde karaktereigenschappen kan je oefenen zoals leren assertief te zijn. Spreek mensen aan in je omgeving en geef wat meer je mening en je wordt vanzelf wel assertief. Maar hoe je kan oefenen dingen leuk te vinden en de uitdaging er van in te zien...geen idee hoe je dat oefent. Tegen jezelf blijven zeggen dat het leuk leuk leuk is helpt natuurlijk niet .
Ik ben wel ontzettend competitief dus ik ga de uitdaging ook niet uit de weg, maar sta onder enorme stress tijdens de uitdaging zelf.
Omdat ik dat na 21 jaar zoeken nog niet heb gevonden.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waarom dat "leuk moeten vinden" waarom zoek je niet iets wat je ook echt leuk vindt?
Precies. Hetgeen dat je stress geeft is dat je je eigenwaarde ontleent uit je vaardigheden en capaciteiten. Als iets dus niet lukt dan zie je jezelf als mislukking.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:09 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De vraag is echter hoe je dat kan bereiken zonder dat gevoel ooit te hebben gehad.
Ik heb trouwens wel een goed gevoel als ik het uiteindelijk snap "Fuck yes, ik snap het!", alleen de weg er naar toe is gewoon een drama voor me. Als ik dan terug kijk naar de ervaring dan is dat dus 99% negatief behalve het eindresultaat dat is dan positief. Dat werkt niet en maakt, zoals jij al zegt, het leven niet prettig. Als de reis er naar toe een feestje is, dan is de bestemming meestal ook een feest en dan maakt het eigenlijk geen eens meer uit of de bestemming wordt behaald of niet.
Bepaalde karaktereigenschappen kan je oefenen zoals leren assertief te zijn. Spreek mensen aan in je omgeving en geef wat meer je mening en je wordt vanzelf wel assertief. Maar hoe je kan oefenen dingen leuk te vinden en de uitdaging er van in te zien...geen idee hoe je dat oefent. Tegen jezelf blijven zeggen dat het leuk leuk leuk is helpt natuurlijk niet .
Ik ben wel ontzettend competitief dus ik ga de uitdaging ook niet uit de weg, maar sta onder enorme stress tijdens de uitdaging zelf.
Pas op mijn 23 oid kwam ik erachter wat ik echt leuk vond; vrijheid! De vrijheid om te kunnen gaan en staan waar ik wou, gaan waar de wind mij bracht, niet gebonden aan landen of materiaalquote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:35 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Omdat ik dat na 21 jaar zoeken nog niet heb gevonden.
Uiteraard vind ik wel wat dingen leuk, maar dat is dan meestal maar van korte duur en ik kan er nog steeds niet echt vol van genieten. Dat is dus het hele probleem.
Neem die kleine dingen die je wel leuk vindt en waarbij je wel ervaart dat je er goed of bijzonder in bent als uitgangspunt. Bouw deze uit.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:35 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Omdat ik dat na 21 jaar zoeken nog niet heb gevonden.
Uiteraard vind ik wel wat dingen leuk, maar dat is dan meestal maar van korte duur en ik kan er nog steeds niet echt vol van genieten. Dat is dus het hele probleem.
Deze heb ik jammer genoeg nog niet gevonden. Ik denk overigens ook niet dat daar de oplossing in zit. Ik moet juist lol vinden in de reis er naar toe, en niet het eindresultaat.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:51 schreef AnnaTralala het volgende:
Wat die gast hierboven (thenxero) zegt en
[..]
[b][b][b][b]Neem die kleine dingen die je wel leuk vindt en waarbij je wel ervaart dat je er goed of bijzonder in bent als uitgangspunt. Bouw deze uit.[/b][/b][/b][/b]
Als je een gesprek hebt gehad, kun je bijv denken aan de stiltes die er zijn gevallen (negatief), of je kan denken aan dat moment waarop je met een onverwachte mening je gesprekspartner verraste (positief).
Bij mij hielp het om lijstjes te maken van alle kleine dingetjes waar ik blij van word en me zoveel mogelijk bezig te houden met die dingen.
Laat je zulke idioterie niet aanpraten, dat zijn gewoon niet leuke nodige klusjes, er is niets leuks aan en jezelf voorhouden dat het wel leuk is is bullshit.quote:Natuurlijk te stompzinnig voor woorden.
Klinkt werkelijk prachtig, maar hoe kom jij aan het geld voor dat soort dingen? Geluk gehad met je ouders o.i.d.? (niet aanvallend bedoeld of zo, ben oprecht geïnteresseerd).quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:50 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Pas op mijn 23 oid kwam ik erachter wat ik echt leuk vond; vrijheid! De vrijheid om te kunnen gaan en staan waar ik wou, gaan waar de wind mij bracht, niet gebonden aan landen of materiaal
Ik ben geen hippie in een tent geworden maar ik heb wel appartementen in verschillende steden en reis regelmatig internationaal voor werk naar alle kanten van de wereld, maar 1 jaar in mn leven van 8 tot 4 gewerkt en dat ga ik nooit meer doen ook! Als ik morgen naar parijs wil gooi ik de motor vol en ga ik, mijn werk is er ook wel als ik terug kom
Conformeer je aan een 9 to 5 job, economie studie een hond en een vrouw op je 24e, maar doe het alleen als JIJ dit echt wilt! Ga vooral niet apathetisch thuiszitten! Onderneem, durf een risico te nemen en te falen, elke fout die maakt is een wijze les
Dus je bent nu gelukkig nu je jezelf hebt geaccepteerd?quote:Op zondag 27 mei 2012 11:17 schreef DikkeTrina het volgende:
Wat TS beschrijft dat ervaar ik ook.
Een onvermogen om van dingen te genieten. Of als iets wel leuk is, dat het gevoel niet blijft hangen. Dus terugkijkend op dat moment is het gevoel weg.
Ik heb ook weinig empathisch vermogen, wat contact met andere mensen moeilijker maakt. Contacten blijven meestal ook oppervlakkig en kort.
In het verhaal van TS lees ik ook wel faalangst en (te) hoge eisen stellen aan jezelf. (herken ik ook, die eisen zijn ook niet perse realistisch)
Wat ik inmiddels wel geleerd heb is dat er niets mis is met me, ik ben gewoon wat anders.
Het zal er uiteindelijk toch op neer moeten komen dat je jezelf accepteert zoals je bent. En dat je wat anders in elkaar zit als anderen, maar dat wil niet zeggen dat dat slecht is.
Ik ben goed in mn werkquote:Op zondag 27 mei 2012 11:31 schreef QBay het volgende:
[..]
Klinkt werkelijk prachtig, maar hoe kom jij aan het geld voor dat soort dingen? Geluk gehad met je ouders o.i.d.? (niet aanvallend bedoeld of zo, ben oprecht geïnteresseerd).
dit is wel een moeilijk onderwerp.. ik ken het gevoel van langtijdig 'in niets meer zin hebben', niet uit mijn bed willen komen.. geen nood om met mensen te praten, gesprekken te moeten forceren en u fake lach opzetten : ), en ga zo maar door..quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:42 schreef Nomadd het volgende:
Hey allemaal,
Na een grondige analyse van mijn kant ben ik tot de conclusie gekomen dat de reden is dat ik weinig sociaal contact heb en het leven als kut ervaar, komt door dat ik niet kan genieten van het leven.
Mijn probleem was vroeger dat ik dan ook niks deed omdat ik er toch geen zin in had. Er is geen drive van binnen waardoor ik dingen ga doen. Op de middelbare school was ik iemand die veel achter de PC zat en daar maar mijn tijd doorbracht.
Ik merk dat ik wel doelen heb maar dat die vooral gebaseerd zijn op de toekomst. Zo wil ik later veel geld hebben en meer van dat soort dingen, maar die doelen komen voort uit het feit dat ik denk dat ik dan gelukkig zal zijn. Echter merk ik dat geluk niet een switch is dat aan en uit gaat als je eenmaal iets hebt bereikt, in principe moet je gewoon altijd gelukkig zijn. Het kromme is ook dat als je niet gelukkig bent tijdens het bereiken van het doel, een logisch gevolg is dat het doel vaak ook niet wordt bereikt. Enthousiasme en dit kunnen overbrengen naar andere creeert mogelijkheden en kansen, plus dat iemand die plezier in iets heeft veel effectiever zijn werk kan uitvoeren omdat het hem geen mentale inspanning kost om zich er mee bezig te houden. Ik zit vaak heel erg in m'n gedachten en kan daardoor niet zo snel reageren tijdens het werk of sporten.
Nu heb ik zo'n drie jaar geleden besloten om er dan maar iets aan te gaan doen. Mijn eerste gedachte was als volgt; laat ik nu gewoon veel dingen doen zodat ik bezig ben en wat minder tijd heb om na te denken, dan komt het hopelijk vanzelf wel goed! Het gevolg is dat ik nu studeer aan de universiteit, 24 uur werk en vier verschillende hobbies beoefen. Een aardig druk leven dus. Met sociaal contact loopt het echter nogal achter, en ik vroeg mij lange tijd af waarom. Nu is mij wel duidelijk dat het komt omdat ik zelf het niet echt naar mijn zin heb (ook niet als ik alleen ben hoor, gewoon nooit) en behoorlijk snel vermoeid ben. Het lijkt alsof er altijd een soort roes om mij heen is waardoor ik heel snel dingen zat ben. Als ik zelf al 3 minuten lang praat om iets te vertellen, een verhaal, dan word ik al zat van m'n eigen verhaal en dwalen mijn gedachten af, daardoor kan ik dus totaal geen verhalen vertellen. Uiteraard probeer ik dit te verbergen voor de mensen,want niemand houdt van negatieve mensen. Echter ben ik er wel achter gekomen dat dit simpelweg niet te doen is. Als je een 1 op 1 gesprek hebt is het lastig voortdurend een niet negatieve gezichtsuitdrukking vast te houden. Als ik mijn gezicht gewoon niet zou inspannen (dus geen moeite doe) dan lijkt het net alsof ik totaal van de wereld ben en totale desinteresse heb voor de persoon, ook geen fraai gezicht dus. Overigens is er ook een grote drang voor mij om te presteren. Als ik dingen langzaam begrijp dan vind ik dat erg vervelend omdat ik een groot deel van mijn identiteit en zelfwaarde ontleen uit mijn vaardigheden en capaciteiten.
De vraag die ik dan ook heb, hoe kan je van iets genieten? Het is zo'n basale vraag dat ik eigenlijk al weet dat er geen fatsoenlijk antwoord voor is, maar ik stel hem toch maar in de hoop dat ik er iets mee opschiet.
Nomadd
Pilletjes lijken mij irritant omdat er volgens mij nogal veel bijwerkingen aan zitten. Ik denk dan gelijk aan pillen als Prozac. Maar ik moet zeggen dat ik er nooit echt grondig onderzoek naar heb gedaan.quote:Op zondag 27 mei 2012 20:13 schreef ChristianeF het volgende:
[..]
dit is wel een moeilijk onderwerp.. ik ken het gevoel van langtijdig 'in niets meer zin hebben', niet uit mijn bed willen komen.. geen nood om met mensen te praten, gesprekken te moeten forceren en u fake lach opzetten : ), en ga zo maar door..
maar je hebt dit dus al je hele leven?
ik heb lang in een depressie gezeten maar ben nu al vier maanden gelukkiger! natuurlijk gaat het nooit vlekkeloos verlopen, en er zullen heel je leven lang problemen blijven komen.. maar zowel diep verdriet als echte vreugde en blijdschap zou je moeten kennen.. misschien heb je nog niet de juiste personen gevonden die jou interesseren en omgekeerd?
oke dus, toen mijn depressie.. hier heb ik zo'n 2 jaar mee rondgelopen zonder iets te ondernemen.. toen heb ik begeleiding gekregen en nu moet ik heel mijn leven lang 2 pilletjes per dag nemen, maar hej liever 2 ieniemienie pilletjes, dan nooit écht blij te kunnen zijn, ik heb het er wel voor over!
succes !
ik heb er totaal geen bijwerkingen van, zoek eens op bijvoorbeeld zypralexa , of symbaltaquote:Op zondag 27 mei 2012 20:43 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Pilletjes lijken mij irritant omdat er volgens mij nogal veel bijwerkingen aan zitten. Ik denk dan gelijk aan pillen als Prozac. Maar ik moet zeggen dat ik er nooit echt grondig onderzoek naar heb gedaan.
Het lijkt mij erg vervelend als je er dik van wordt bijvoorbeeld.
Maar mooi om te zien dat ze voor jou werken!
http://www.mijnmedicijn.n(...)chotica/zyprexa.aspxquote:Op zondag 27 mei 2012 23:07 schreef ChristianeF het volgende:
[..]
ik heb er totaal geen bijwerkingen van, zoek eens op bijvoorbeeld zypralexa , of symbalta
ik heb borderline dus voor mij werkt dit prima.. en ik zit onder mijn bmi dus dit is moooi meegenomen!
Heb je tips hoe je daar komt?quote:Op zondag 27 mei 2012 22:25 schreef Canillas het volgende:
Het klinkt alsof je voornamelijk/volledig in hoofd zit/leeft, of daar bestaat beter gezegd. Dan kan je onmogelijk leuk en vrij met het leven mee doen of überhaupt het leven echt ervaren, je bent alleen maar aan het denken en niet aan het voelen. Dan vervlak je, ben je geblokkeerd en beslag gelegd door het in je hoofd zitten en al je gevoel onderdrukken.
Wil je vrijer worden en meer in het leven staan moet je je hoofd uit en weer meer in jezelf komen te zitten hoe weird dat misschien ook mag klinken, met je hele wezen het leven gaan beleven en niet meer opgesloten zitten in dat kleine kooitje van je hoofd/gedachten
Heb er voor de grap eens op gezocht, en hele hordes met mensen die last hebben van bijwerkingen (30 kg aankomen in 4 maanden, geen zin in seks, concentratieproblemen, paranoia, etc, etc).quote:Op zondag 27 mei 2012 23:07 schreef ChristianeF het volgende:
[..]
ik heb er totaal geen bijwerkingen van, zoek eens op bijvoorbeeld zypralexa , of symbalta
ik heb borderline dus voor mij werkt dit prima.. en ik zit onder mijn bmi dus dit is moooi meegenomen!
Enige positieve aspect is dat het middel blijkbaar wel werkt, want elk normaal persoon zou alleen al van de bijwerkingen depressief worden lijkt me.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:17 schreef thenxero het volgende:
[..]
Heb er voor de grap eens op gezocht, en hele hordes met mensen die last hebben van bijwerkingen (30 kg aankomen in 4 maanden, geen zin in seks, concentratieproblemen, paranoia, etc, etc).
Dat lees je ook vaak terug in die verhalen. Maar als ze ermee stoppen worden sommige ook depressief, dus het werkt misschien ook nog verslavend.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:19 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Enige positieve aspect is dat het middel blijkbaar wel werkt, want elk normaal persoon zou alleen al van de bijwerkingen depressief worden lijkt me.
Niet lullig bedoeld maar lees de titel van je topic en dan je reactie; dat klinkt inderdaad iemand die mentaal afgesteld staat op een ''niks leuk vinden'' standquote:Op zondag 27 mei 2012 23:36 schreef Nomadd het volgende:
Ik krijg bij dat topic altijd echt een nietszeggend reclame gevoel Canillas, sorry. Mooie teksten waar je niks aan hebt.
Als je niet in het moment kan zijn dan kan je toch eigenlijk niks behalve alleen maar bezig blijven met wat alles en nog wat? Zou meer van dat (dingen zoeken maar te blijven doen en blijven doen en blijven doen) dan niet alleen het problemen tijdelijk weg stoppen?quote:Op maandag 28 mei 2012 12:31 schreef Groenevlinder het volgende:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik herken het heel erg...
Heb zelf ook moeite met genieten van het moment.
Ik kan wel ergens heel erg naar uitkijken, maar op het moment zelf gaat het dan langs me heen.
Haha bij mij is het juist het omgekeerde. Tot nu toe wil ik na elke vakantie bij wijze van spreken zelfmoord plegen omdat het zo vervelend was.quote:Op maandag 28 mei 2012 12:31 schreef Groenevlinder het volgende:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik herken het heel erg...
Heb zelf ook moeite met genieten van het moment.
Ik kan wel ergens heel erg naar uitkijken, maar op het moment zelf gaat het dan langs me heen.
Ik heb zelf een jaar rondgereisd en dat heeft dat gevoel alleen maar versterkt!
Dat jaar werkte voor mij perfect, rondreizen, altijd nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe impulsen, andere omgevingen, heb overal gewerkt, zodra ik het ergens had gezien pakte ik mijn spullen en ging ik weer verder![]()
Voor mij zou dat het ideale leven zijn, maar dat is financieel niet haalbaar...
Mijn grote wens is emigreren, ik heb mijn hart verloren in een plaatsje waar ik een tijdje heb gewoond in dat jaar. Dus bij mij is het ook Nederland gerelateerd, ik ben hier gewoon niet happy en dat weet ik.
Ik probeer het hier in Nederland zo leuk mogelijk voor mezelf te maken (ik kan door omstandigheden nu nog niet weg)
Dat wil niet zeggen dat ik een vervelend leven heb, ik doe genoeg leuke dingen, maar ik heb vaak wel dat knagende gevoel....
Dat kan ik best begrijpen, je zou er denk ik wel wat aan kunnen hebben om op zoek te gaan naar een manier die je wel aanspreekt, die dan beter aansluit bij wie jij bent, het is natuurlijk niet zo dat dat ene topic je enige mogelijkheid isquote:Op maandag 28 mei 2012 14:59 schreef Nomadd het volgende:
@Canillas
Dat komt niet door mijn stemming hoor, het is meer de hele vibe die in dat topic hangt. Soort van sekte. Er zit zeker een kern van waarheid in het topic hoor, maar de manier waarop het wordt gepresenteerd trekt mij totaal niet aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |