abonnement Unibet Coolblue
pi_114977158
De druiven krijgen eerste kleur.


onze courgete planten gaan echt zo hard! links komkommertje, midden courgette uit de tuin, rechts courgette tegenwoodig zo vekocht in de winkel..


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_114981545
De druiven kunnen nog een krentbeurt gebruiken: alle kleine besjes eraf halen. Dan worden de grote bessen beter.

Courgettes op balkon zijn jaren geleden al mislukt op mijn balkon, dus daar steek ik geen tijd meer in.
Mijn gewone tomaat en kerstomaat hebben vruchten in verschillende maten. Het groen begint eindelijk te verbleken. Ben benieuwd of ze nog op tijd rijp worden.
pi_115090096
dat krenten.... kost zoveel tijd aangezien er zoveel aan zit.. dus ik doe het in etappes :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115091042
't Is lastig werk. Handig om wat vroeg te beginnen. Het is voor mij wel reden om niet zelf druiven te proberen te kweken (als dat zou kunnen op balkon).
pi_115109400
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 00:27 schreef Dottey het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is dat?! :D

M'n kastomaten zijn niet meer biologisch, een rupseninvasie vrat gaten in de vruchten. Een paar dagen voor de ontdekking had ik nota bene de vermoedelijke veroorzaker, een vlinder, met veel moeite uit de kas gered omdat hij het zelf niet kon en ik het zielig vond... Ik had langzaam z'n vleugels eruit moeten trekken :( Heb de rupsen stuk voor stuk geplet en m'n vader met gifspuit heeft er nog een ronde overheen gedaan.

Er gaat nu een eerste courgette lukken zo te zien, da's leuk! Wanneer is zo'n ding oogstrijp?

En waarom zijn pepers zo duur in de winkel, die dingen groeien echt makkelijk!
pi_115109737
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:10 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Wat is dat?! :D

M'n kastomaten zijn niet meer biologisch, een rupseninvasie vrat gaten in de vruchten. Een paar dagen voor de ontdekking had ik nota bene de vermoedelijke veroorzaker, een vlinder, met veel moeite uit de kas gered omdat hij het zelf niet kon en ik het zielig vond... Ik had langzaam z'n vleugels eruit moeten trekken :( Heb de rupsen stuk voor stuk geplet en m'n vader met gifspuit heeft er nog een ronde overheen gedaan.

Er gaat nu een eerste courgette lukken zo te zien, da's leuk! Wanneer is zo'n ding oogstrijp?

En waarom zijn pepers zo duur in de winkel, die dingen groeien echt makkelijk!
Courgettes zijn oogstrijp vanaf dat ze een centimeter of 10 lang zijn. Je kan ze laten doorgroeien tot zo'n monster als hierboven op de foto staat, of nog veel groter. Maar hoe groter hoe minder lekker.
Zo heel klein (10cm) vind ik ze trouwens ook niet op hun lekkers, ik geef de voorkeur aan supermarktformaat. Zo'n 25 cm.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:37:28 #257
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115110863
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Courgettes zijn oogstrijp vanaf dat ze een centimeter of 10 lang zijn. Je kan ze laten doorgroeien tot zo'n monster als hierboven op de foto staat, of nog veel groter. Maar hoe groter hoe minder lekker.
Zo heel klein (10cm) vind ik ze trouwens ook niet op hun lekkers, ik geef de voorkeur aan supermarktformaat. Zo'n 25 cm.
Heb 4 courgetteplanten die het echt goed doen.. dat is ongeveer 8 courgettes per week. Eet bijna niks anders :P

En het luistert echt nauw wanneer je oogst.. Soms is een kleintje na 2 dagen ineens al bijna te groot }:|
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:44:57 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115111284
Ze beginnen eindelijk een beetje te verkleuren :P

  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:47:39 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115111406
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:44 schreef Erasmo het volgende:
Ze beginnen eindelijk een beetje te verkleuren :P

[ afbeelding ]
Wow, dat ziet er mooi uit. De tomatenplantjes die ik kado kreeg van de buurman zijn verregend :(
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_115113180
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:10 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Wat is dat?! :D

M'n kastomaten zijn niet meer biologisch, een rupseninvasie vrat gaten in de vruchten. Een paar dagen voor de ontdekking had ik nota bene de vermoedelijke veroorzaker, een vlinder, met veel moeite uit de kas gered omdat hij het zelf niet kon en ik het zielig vond... Ik had langzaam z'n vleugels eruit moeten trekken :( Heb de rupsen stuk voor stuk geplet en m'n vader met gifspuit heeft er nog een ronde overheen gedaan.

Er gaat nu een eerste courgette lukken zo te zien, da's leuk! Wanneer is zo'n ding oogstrijp?

En waarom zijn pepers zo duur in de winkel, die dingen groeien echt makkelijk!
Als je de courgettes groter wil laten groeien, moet je af en toe aan het kontje voelen. Dat moet stevig blijven. Als je ze in de winkel koopt, ook even voelen of ze goed zijn.
Ik heb het paar keer op balkon geprobeerd. Inmiddels weet ik dat ik toen van alles fout deed. De vruchten haalden de 10 cm niet en werden toen voos.

Mijn gezaaide tomaatjes deden het zo slecht, dat ik toch maar eentje van het tuincentrum erbij gehaald heb. Het duurde even voor ik de gedachtenfout zag: dat was geen kerstomaatje, maar een grote die ook een grote pot wil.
In de tijd van de bladaarde had ik de gewone tomaten ook zoals op die foto. later benik op kerstomaatjes overgestapt en die groeiden langs het balkonhek. Deden het toen ook erg goed. Nu moet ik proberen om een goed grondmengsel te krijgen. Het lukt al iets beter dan een paar jaar geleden. Maar dus nog groen, terwijl ze eind juli al goed rood hadden moeten zijn.
pi_115113273
Ik hoop er volgend jaar aan te denken om de tomaten zo te zetten dat ze er een parapluutje boven kunnen krijgen. Gek, vroeger had ik helemaal geen last van verregende tomaten. Dat is iets waar ik pas dit jaar voor het eerst over hoor.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:35:16 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115113758
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:25 schreef Teslynd het volgende:
Ik hoop er volgend jaar aan te denken om de tomaten zo te zetten dat ze er een parapluutje boven kunnen krijgen. Gek, vroeger had ik helemaal geen last van verregende tomaten. Dat is iets waar ik pas dit jaar voor het eerst over hoor.
Is die Phytophthora-schimmel die ze nekt, niet zozeer de nattigheid zelf.. dus misschien ben je daar wat meer schimmelvrij dan.. Mijn vroege aardappeltjes hadden er ook last van, had gelukkig nog wel een beetje oogst (1/3 ofzo van wat mogelijk zou moeten zijn).
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:37:02 #263
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115113842
De late aardappels die er nog wel gewoon staan gaan trouwens nog goed, hebben wel een klein beetje last maar ze houden zich sterk. Nog een maandje volhouden! :)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_115114061
Het schijnt toch van de regen te komen:

http://www.moestuintips.n(...)hthora_in_tomaat.php

Phytophthora is het ergste wat een tomatenliefhebber kan overkomen. De ziekte is in staat om een prachtig tomatengewas dat volhangt met grote groene vruchten binnen een à twee weken in een waardeloze puinhoop te veranderen. De ziekte treed op bij onze buiten geteelde tomaten, als het in de zomer veel regent. Wat valt er tegen te doen? Voorkomen is altijd beter dan genezen:

Alleen van de tomaten met kleine vruchten (cherry's) zijn er soorten met voldoende weerstand (bijvoorbeeld het ras Philovita). Mijn beste tip is daarom deze: plant in de volle onbeschermde grond alleen tomaten met kleine vruchten en een hoge resistentie tegen Phytophthora. Plant tomaten met grote vruchten onder een afdak.

Een nieuwe ziekte?
Een regenachtige periode van een à twee weken in de zomer is voldoende om een uitbraak van tomatenziekte (Phytophthora infestans) te weeg te brengen. Dit is hetzelfde organisme dat de aardappelziekte veroorzaakt. Vroeger was phytophthora minder bekend bij de teelt van buitentomaten. Waarschijnlijk is met de introductie van nieuwe aardappelrassen uit zuid-amerika een nieuwe phytophthora-variant meegekomen, die zich geslachtelijk kan vermeerden. Daardoor is de parasiet veel flexibeler geworden, past zich gemakkelijk en sneller aan aan bestaande pesticiden en rassen en infecteert ook andere nachtschadeachtigen zoals tomaat. Ook in aardappel is de schade door de parasiet sterk toegenomen.

Wat is Phytophthora?
Phytophthora is een zogenaamde oömyceet, een organisme dat op een schimmel lijkt. Phytophthora vermenigvuldigd zich o.a. door middel van sporen. Deze sporen kunnen lang in de bodem aanwezig blijven (minstens drie jaar) en infecteren de plant o.a. via opspattend regenwater. Ook via de wind kunnen de sporen echter verspreid worden. De sporen moeten wel op blad terecht komen dat nat is en ook enkele uren nat blijft. Dan vind besmetting plaats die na enkele dagen op het blad te zien is in de vorm van ronde bruine vlekken (zie foto). Daarna worden de stengels aangetast en tenslotte de vruchten. Koele en natte omstandigheden in de zomer bevorderen het optreden van Phytophthora, boven de 25 graden stopt de infectie.

Maatregelen
De belangrijkste en meest afdoende maatregel die we kunnen nemen tegen Phytophthora is het droog houden van de planten, het liefst door middel van een simpel afdak. Een kasje kan ook, maar dan moeten we ook goed ventileren om de luchtvochtigheid laag te houden.
Een andere weg is die van de rassen met enige weerstand tegen de ziekte. Er zijn geen rassen met absolute resistentie, maar wel rassen met goede weerstand. In Duitsland en Oostenrijk is een (kwalitatieve) klassificatie in zwang die inzicht geeft in hoe een infectie met Phytophthora kan verlopen en wat we ons mogen voorstellen van een soort met hoge weerstand.

1 - zeer goede weerstand, we verliezen hooguit hier en daar een blaadje of een vrucht.
2 - goede weerstand, na het verwijderen van aangetaste delen weinig opbrengstverlies.
3 - bevredigend - de plant sterft niet af en er is nog een opbrengst.
4 - voldoende - de plant is sterk beschadigd maar er is nog wat te oogsten.
pi_115116474
En daarom heb ik ze in de kas dit jaar. Maar nog allemaal hartstikke groen. Dat wel. :)
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:45:22 #266
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115121162
Mijn buurman had ze onder een afdakje staan.. Soort van doe-het-zelf koude kas. Echt iets van 10m2 of zo. Allemaal veranderd in snot. :(
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_115122657
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Courgettes zijn oogstrijp vanaf dat ze een centimeter of 10 lang zijn. Je kan ze laten doorgroeien tot zo'n monster als hierboven op de foto staat, of nog veel groter. Maar hoe groter hoe minder lekker.
Zo heel klein (10cm) vind ik ze trouwens ook niet op hun lekkers, ik geef de voorkeur aan supermarktformaat. Zo'n 25 cm.
hij was enorm lekker.. niet bitter, niet waterig.. hij was erg smakelijk ^^.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115122794
Overigens was dat een verstopte courgette.. normaal haal ik ze eraf rond de 20 cm ;)

In de winkel is het een dieptriest formaat.. 15 cm en mega dun..
wij gaan ze vanaf nu gewoon altijd zelf kweken.. prima te doen.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115123396
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:45 schreef Perrin het volgende:
Mijn buurman had ze onder een afdakje staan.. Soort van doe-het-zelf koude kas. Echt iets van 10m2 of zo. Allemaal veranderd in snot. :(
Dat hoef ik dan niet meer te proberen.
Misschien zo'n rek met transparant hoes eroverheen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 05-08-2012 23:05:25 ]
pi_115128615
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 23:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
oja, staan ook nog wortels, kardoen en radijsjes in... *O*

het enige waar ik me zorgen over maak ik dat ik sommige planten misschien wat te dicht bij elkaar heb gezet in mijn enthousiasme.. :{ , even afwachten hoe groot alles wordt, de aardperen moeten ook al bijna stokken bij, ik begreep dat die ook 3 meter hoog worden!
Mijn vader knipt de stengels altijd op de helft van de stelen af in augustus. Weet niet of dat tegen omwaaien is, of groei-bevordering van de knollen. Ik vermoed het laatste, want anders zou hij ze wel stutten. Ze stonden daar nog niet in bloei.
  zondag 5 augustus 2012 @ 12:01:17 #271
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_115131485
Oke, ik denk dat ik ze niet ga afknippen, ik ben wel benieuwd hoe groot ze worden. Ik heb er inmiddels stokken bij gezet, ze zijn nu ruim 2 meter hoog. Ik ga de artisjokken ook laten bloeien. Ik heb wat foto's gemaakt, het zijn prachtige planten geworden met enorme knoppen. de pronkbonen zijn bijna uitgebloeid en zijn ook volop peulen aan het vormen. :)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 5 augustus 2012 @ 12:05:35 #272
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_115131617
de bramen worden trouwens voor een groot deel opgegeten door merels, al zijn het er zoveel dat ik er toch nog wel wat van kan eten en mn druif loopt gigantisch uit. Nog geen druiven dit jaar, maar volgend jaar verwacht ik deze wel, gezien hoe groot de plant nu is. Ik wil deze week de aarbeien uitzetten voor volgend jaar, ik wil ze zetten op de plaats waar ik de aardappels had dit jaar, kan dit wel? Ik heb de uitlopers van de aarbeiplant die ik in een pot had uit laten lopen in potjes, dit heeft geresulteerd in een aantal nieuwe plantjes.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_115150882
Bloodhound, heb jij de artisjokken al vorig jaar geplant? Wij hebben ze dit jaar erin gezet, hopelijk hebben we volgend jaar ook een bloem...

Ook hier positief moestuinnieuws: een tomaat is aan het verkleuren geslagen en de courgettes beginnen eindelijk vruchten te produceren. Net op tijd denk (en hoop) ik. :)
  zondag 5 augustus 2012 @ 21:24:34 #274
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_115156518
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:48 schreef prinseszondererwt het volgende:
Bloodhound, heb jij de artisjokken al vorig jaar geplant? Wij hebben ze dit jaar erin gezet, hopelijk hebben we volgend jaar ook een bloem...

Ook hier positief moestuinnieuws: een tomaat is aan het verkleuren geslagen en de courgettes beginnen eindelijk vruchten te produceren. Net op tijd denk (en hoop) ik. :)
ik heb de artisjokken deze winter gezaaid in die kartonnen potjes binnen en in het voorjaar met pot en al buiten in de grond gezet.




hier de vijg die tot de grond was afgevroren deze winter en nu toch weer opkomt! *O*

[ Bericht 6% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 05-08-2012 21:36:37 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_115161063
Oh wauw, ik dacht dat dat zelden voorkwam hier en dat een artisjok twee seizoenen nodig had. Leuk dat ze het al zo goed doen, goed plekje blijkbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')