Je kunt toch een deel gebruiken? De HRA is iets van 15 miljard. 7 voor de besparing, 8 terug naar de burger via een verlaging van de belastingschijven.quote:Op maandag 28 mei 2012 12:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Mee eens (hoewel het dan wel gepaard zou moeten gaan met een belastingverlaging op inkomen). Maar hiermee kom je niet aan de bezuinigingen die je nodig hebt.
Waarom niet: geen bankenbelasting maar een voldoende verlaging van de hypotheekrente na het volledig schrappen van de HRA.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
gewoon 10 % IB eraf en de HRA weg, in een keer
en geen BTW verhoging
\quote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:52 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Gelukkig, de NL-huizenbezitter weet nu 100% waar hij aan toe is met het Kunduz-akkoord.
Wat dacht je wat een berg administratie je als bedrijf moe(s)t verzetten om een overheidssubsidie binnen te halen? Ik heb zelf subsidies van het (toenmalige) Senter/Novem binnengehaald. Als ik alle uren die ik erin stak, moest rekenen én dan de uren die het agentschap nog moest uitvoeren voor de contrôles.....daar ging alleen al het subsidiebedrag aan op.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
Via de overheid gaat meestal gepaard met gigantische overhead. Kun je behoorlijke besparingen weghalen.
Het zijn juist de kerntaken van de overheid, huisvesting, veiligheid, onderwijs en zorg. waar men als politiek hopeloos in faalt, ze maken zich liever druk om futiliteiten.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik mag er graag sarcastisch over doen maar het is om te janken zoals onze overheid faalt om woonruimte betaalbaar te krijgen voor haar bevolking. Men is simpelweg niet bereid om het belang van woningzoekenden voorop te stellen, alles moet in het werk gesteld worden om zo veel mogelijk nieuwe deelnemers te vinden voor het in stand houden van de huizenmarkt zeepbel.
Dat T.-stuk van die makelaar Broere, is natuurlijk "huilen met de wolven in het bos". Makelaars hebben net zo goed meegewerkt en geprofiteerd van de idiote nieuwbouwprojecten en -winsten als de gemeentes, projectontwikkelaars en aannemers.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:48 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)ingen_te_duur__.html
Nieuwbouw is te duur
Gemeentes verkopen niets meer , het gemeentelijk grondbedrijf is van een melkkoe een dode koe geworden
Om maar eens een goede vraag te stellen. Overigens is het niet zo dat de HRA per 1-1-2013 voor nieuwe kopers, geheel verdwijnt, als de Kunduzplannen al doorgaan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:05 schreef Guidetti het volgende:
Wie treft het afschaffen van de HRA nou eigenlijk het hardst? Mensen die nog een huis moeten kopen maar er al wel rekening mee kunnen houden dat ze geen HRA krijgen, of mensen die net een huis hebben gekocht met de gedachte dat ze HRA hebben?
Er is niemand in Nederland die "net" een huis gekocht heeft met de gedachte dat-ie HRA zal blijven krijgen. HRA zit al heel lang op de schopstoel.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:05 schreef Guidetti het volgende:
Wie treft het afschaffen van de HRA nou eigenlijk het hardst? Mensen die nog een huis moeten kopen maar er al wel rekening mee kunnen houden dat ze geen HRA krijgen, of mensen die net een huis hebben gekocht met de gedachte dat ze HRA hebben?
Klopt, maar toch hebben er nog genoeg mensen een lening afgesloten met de gedachte dat ze HRA krijgen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er is niemand in Nederland die "net" een huis gekocht heeft met de gedachte dat-ie HRA zal blijven krijgen. HRA zit al heel lang op de schopstoel.
Je zou gewoon een hypotheek binnen Europa moeten kunne kiezen, van een Duitse bank bijvoorbeeld, maar dat mag niet van de VVDquote:Op woensdag 30 mei 2012 09:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Om maar eens een goede vraag te stellen. Overigens is het niet zo dat de HRA per 1-1-2013 voor nieuwe kopers, geheel verdwijnt, als de Kunduzplannen al doorgaan.
Nog een idee om de fiscale teruggave te verminderen: als de banken eens normale rentes gaan rekenen (kapitaalmarktrente voor 10-jaar obligaties is nu < 1,8%), betalen hypotheekgevers minder rente en krijgen ze ook minder HRA. Kassa voor de fiscus.
Al 25 jaar.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
HRA zit al heel lang op de schopstoel.
ik heb ook wel eens een baan genomen met de gedachte dat ik er heel lang zou blijven.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:16 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Klopt, maar toch hebben er nog genoeg mensen een lening afgesloten met de gedachte dat ze HRA krijgen.
Heb je daar een bron van? Zou wéér een reden zijn om geen VVD meer te stemmen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:
Je zou gewoon een hypotheek binnen Europa moeten kunne kiezen, van een Duitse bank bijvoorbeeld, maar dat mag niet van de VVD
quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er is niemand in Nederland die "net" een huis gekocht heeft met de gedachte dat-ie HRA zal blijven krijgen. HRA zit al heel lang op de schopstoel.
Dat is zeker!quote:
Ik heb in 2005 een huis gekocht met de verwachting dat de HRA grotendeels intact zal blijven. Als de HRA word afgeschaft zullen mijn netto maandlasten met meer dan 20% stijgen en mijn huis waarschijnlijk met meer dan 20% dalen. Oftewel een vervelende situatie.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een ernstige ziekte is vervelenderquote:Op woensdag 30 mei 2012 09:43 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik heb in 2005 een huis gekocht met de verwachting dat de HRA grotendeels intact zal blijven. Als de HRA word afgeschaft zullen mijn netto maandlasten met meer 20% stijgen en mijn huis waarschijnlijk met meer dan 20% dalen. Oftewel een vervelende situatie.
Slim aangepakt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:43 schreef malleable het volgende:
Ik heb in 2005 een huis gekocht met de verwachting dat de HRA grotendeels intact zal blijven. Als de HRA word afgeschaft zullen mijn netto maandlasten met meer dan 20% stijgen en mijn huis waarschijnlijk met meer dan 20% dalen. Oftewel een vervelende situatie.
Gelukkig heb ik met mijn hypotheek wat ruimte voor onvoorziene omstandigheden waarmee dit best is op te vangen maar het gaat me wel een bak geld kosten.
Laat me raden: je hebt in 2005 ook een huis gekocht in de verwachting dat prijzen alleen zouden stijgen? Face it: dingen veranderen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:43 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik heb in 2005 een huis gekocht met de verwachting dat de HRA grotendeels intact zal blijven.
En dit geldt voor heel veel mensen: de meeste zullen zonder problemen de veranderingen in fiscale regelgeving kunnen opvangen.quote:Gelukkig heb ik met mijn hypotheek wat ruimte voor onvoorziene omstandigheden waarmee dit best is op te vangen maar het gaat me wel een bak geld kosten.
Ik heb een huis gekocht om dat ik ergens moest wonen. Via de huurmarkt kon ik enkel op 'slechte' plekken terecht. Of een huur betalen die hoger is dan mijn hypotheeklast.quote:Op woensdag 30 mei 2012 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat me raden: je hebt in 2005 ook een huis gekocht in de verwachting dat prijzen alleen zouden stijgen? Face it: dingen veranderen.
Hoezo faalt doe overheid als ze het expres en doelbewust doen?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik mag er graag sarcastisch over doen maar het is om te janken zoals onze overheid faalt om woonruimte betaalbaar te krijgen voor haar bevolking. Men is simpelweg niet bereid om het belang van woningzoekenden voorop te stellen, alles moet in het werk gesteld worden om zo veel mogelijk nieuwe deelnemers te vinden voor het in stand houden van de huizenmarkt zeepbel.
je bent wel een beetje naief dan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:43 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik heb in 2005 een huis gekocht met de verwachting dat de HRA grotendeels intact zal blijven. Als de HRA word afgeschaft zullen mijn netto maandlasten met meer dan 20% stijgen en mijn huis waarschijnlijk met meer dan 20% dalen. Oftewel een vervelende situatie.
Gelukkig heb ik met mijn hypotheek wat ruimte voor onvoorziene omstandigheden waarmee dit best is op te vangen maar het gaat me wel een bak geld kosten.
Welke zekerheid bedoel je? Een regering kan 24/7 altijd nieuwe wetsvoorstellen indienen die dan evt kunnen worden ingevoerd als ze worden goedgekeurd...quote:Op woensdag 30 mei 2012 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Slim aangepakt.
Als de politiek nou eens duidelijkheid kon geven en niet elke 4 jaar wat anders roeptoetert, kan een potentiële huizenkoper, maar ook hypotheekgevers zoals malleable, rekening houden met de gewijzigde regels rond de HRA en hun/zijn hypotheek(vorm) evt. aanpassen, i.c. een aflosschema op poten gaan zetten voor de lange termijn.
Ik denk dat de huidige hypotheekgevers worden ontzien, de gevolgen van een rigoreuze HRA-afschaffing kunnen dermate groot zijn, dat diezelfde politiek gaat opdraaien voor de maatschappelijke en financiële nadelen .
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |