niet waar, er zitten velen arbeidsongeschikten in de bijstand.quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die zitten niet in de bijstand maar in bijvoorbeeld de Wajong of WIA vanwege een arbeidsbeperking. Mensen die een beroep doen op de bijstand hebben nergens anders recht op (want kunnen gewoon functioneren) maar zijn simpelweg niet capabel genoeg om een zelfstandig inkomen te verwerven.
Mensen gooien de uitkeringen (zoals WW, WIA, WIJ en bijstand) al snel op een hoop (steuntrekkers) maar er zit een groot verschil tussen wanneer je ergens recht op hebt. De beleving is ook heel anders.
Echt niet allemaal hoor.quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:
Die zitten niet in de bijstand maar in bijvoorbeeld de Wajong of WIA vanwege een arbeidsbeperking.
Nee, Wajong alleen als je voor je 18de al langdurig ziek of gehandicapt was, of voor je 30ste langdurig ziek of gehandicapt wordt en het jaar voor je ziek/gehandicapt werd tenminste 6 maanden een opleiding volgde.quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die zitten niet in de bijstand maar in bijvoorbeeld de Wajong of WIA vanwege een arbeidsbeperking.
Ik wil niet zeggen dat je als (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt niet in de bijstand kan komen. Dat kan prima, aangezien de bijstand een 'afvoerputje' is waar mensen een aanspraak op kunnen doen om uiteenlopende redenen. Dat bedoelde ik ook te zeggen met 'laatste redmiddel'. Als het niet lukt, om wat voor reden dan ook, klop je bij de gemeente aan.quote:Op donderdag 24 mei 2012 13:19 schreef okiokinl het volgende:
[..]
niet waar, er zitten velen arbeidsongeschikten in de bijstand.
grappig trouwens,. hoeveel arbeidsongeschikten in de bijstand zitten, dat is niet bekend. niet te geloven toch.. dat wordt niet eens onderzocht, die mensen wondern gewoon in het afvoerputje gegooid.
Dat weet ik. Over het algemeen is ziek worden/gewond raken de reden waarom mensen stoppen met werken. Uitzonderingen daargelaten. Als mensen werkeloos thuis zaten en niet meer aan de bak kunnen komen is er al het een en ander mis.quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, Wajong alleen als je voor je 18de al langdurig ziek of gehandicapt was, of voor je 30ste langdurig ziek of gehandicapt wordt en het jaar voor je ziek/gehandicapt werd tenminste 6 maanden een opleiding volgde.
Wia is een werknemersverzekering, je komt er alleen voor in aanmerking als je ziek/gehandicapt wordt terwijl je in loondienst bent.
Als je dus ziek wordt terwijl je niet in loondienst was, en niet studeerde in het jaar voor je ziek werd dan krijg je geen Wajong of Wia.
In dit geval was 'grappig' genoeg de WIA de uitkomst geweest voor Karel en je zou zelfs kunnen zeggen bijna voor hem bedacht. Toen hij merkte dat hij fysieke klachten kreeg die hem ongeschikt maakte voor het fulltime werken had hij een ziektemelding moeten doen. Los van de problemen met zijn vrouw daarna en alle ellende die hem verder nog in zijn leven zou overkomen, had hem dat ook op zijn werk toen al in een gunstigere positie gebracht en het latere beroep op de bijstand overbodig gemaakt. Met een beetje speculatie was zijn vrouw er dan wellicht niet eens vandoor gegaan, maar dat terzijde.quote:Voorbeeld; Karel en Anja wonen samen, ze werken allebei fulltime; Karel krijgt het door een fysiek probleem op het werk steeds moeilijker en besluit parttime te gaan werken (op eigen initiatief, zonder ziekmelding), Anja verdient immers meer dan voldoende.
Anja komt Peter met z'n snelle Audi tegen en ziet wel in dat Karel het nooit meer voor elkaar gaat krijgen dat hij met zo'n kekke bak thuiskomt en Anja smeert hem met Peter.
Daar zit Karel dan alleen, parttime baan omdat fulltime fysiek vrijwel niet mogelijk is, en een inkomen dat lager is dan bijstand.... dan moet Karel dus bij de sociale dienst aankloppen voor een aanvulling op z'n inkomen, die aanvulling heet bijstand.
Juist.quote:Op donderdag 24 mei 2012 13:07 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelt hij ZW. Maar goed, ben je voor 35 % of meer afgekeurd krijg je daarna WIA en zo niet heb je vaak nog recht op WW.
Ik hanteer altijd dat ik mij slechts hoef te schamen voor hetgeen ik gedaan heb, of gelaten heb, voor zover ik anders had kunnen handelen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:55 schreef Ryon het volgende:
Dus om nogmaals terug te komen op de eerder gestelde vraag van DS4: Ja, het is vervelend om als bijstandstrekker gezien te worden.
Niet echt. Maar bijvoorbeeld incontinente ouderen (we kennen ze allemaal waarschijnlijk wel) die nog bij hun verstand zijn kunnen er bijster weinig aan doen dat het regelmatig mis gaat, ze kunnen niet anders handelen omdat te voorkomen. Toch is de schaamte (en soms ook het verdriet) daadwerkelijk aanwezig.quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik hanteer altijd dat ik mij slechts hoef te schamen voor hetgeen ik gedaan heb, of gelaten heb, voor zover ik anders had kunnen handelen.
Misschien is dat vreemd...
Aan de ene kant heb je gelijk, maar.... als bepaalde functies vrijwel alleen maar vervuld worden door bijvoorbeeld mensen met een taakstraf of uitkeringstrekkers, dan kijkt men er al snel tegenaan van "daar staat weer zo'n klaploper".quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik hanteer altijd dat ik mij slechts hoef te schamen voor hetgeen ik gedaan heb, of gelaten heb, voor zover ik anders had kunnen handelen.
Misschien is dat vreemd...
Misschien ben ik wel schaamteloos...quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:12 schreef Ryon het volgende:
Niet echt. Maar bijvoorbeeld incontinente ouderen (we kennen ze allemaal waarschijnlijk wel) die nog bij hun verstand zijn kunnen er bijster weinig aan doen dat het regelmatig mis gaat, ze kunnen niet anders handelen omdat te voorkomen. Toch is de schaamte (en soms ook het verdriet) daadwerkelijk aanwezig.
Ik maak er af en toe een praatje mee. Ik vind het wel fijn dat ze dat werk doen. Misschien moeten we dat allemaal eens af en toe doen, dan is er ook wat meer begrip over en weer. Ook ten aanzien van die persoon die daar met een taakstraf staat... Alsof je dan meteen uitschot bent... Wat een onzin.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:14 schreef Leandra het volgende:
Aan de ene kant heb je gelijk, maar.... als bepaalde functies vrijwel alleen maar vervuld worden door bijvoorbeeld mensen met een taakstraf of uitkeringstrekkers, dan kijkt men er al snel tegenaan van "daar staat weer zo'n klaploper".
staat wel tegenover dat een deel van die mensen opknapt als ze wat te doen hebben en met wat begeleiding een veel beter leven gaan leiden. er is altijd een groep die helemaal niet wil en niks voor elkaar krijgt maar dan kom je of uit op psychische probleemgevallen, of op fraudeurs. met IQ heeft het weinig te maken, je moet namelijk behoorlijk slim zijn om tussen al de mazen van het net heen toch lekker niks te blijven doen. en slimme mensen kunnen ook een stoornis hebben.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:12 schreef Ryon het volgende:
Het is dan erg makkelijk om te zeggen: "Laat die eens aan de slag gaan!!111". Feit is wel dat de begeleiding en het werk (9 van de 10x bezigheidstherapie) ons dan veel meer geld kost dan elke maand een vast bedrag over te maken en te hopen dat die lui de vijftig niet halen.
Ik denk dat het wat al te simpel is om te denken dat iedereen in de bijstand niet blij kan zijn als ze wat om handen krijgen, maar het inwisselen is inderdaad een slechte zaak.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:41 schreef Leandra het volgende:
Het is dus heel nuttig dat die mensen, die kennelijk wel een drive hebben en niet maar linea recta de bijstand ingerold zijn (al dan niet aangespoord door familie) gewoon een volwaardige baan hebben.
Hoe zinvol is het dan dat ze hun baan kwijtraken aan mensen voor wie dat werk een straf is, of die de drive niet hebben om te werken, en al 12 jaar bijstand achter de rug hebben?
Dat zal niet snel gebeuren kan ik je vertellenquote:Op donderdag 24 mei 2012 15:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien ben ik wel schaamteloos...
Toch denk ik dat we als maatschappij eens wat minder moeten neerkijken op anderen. Iedereen heeft wel zijn probleemgevallen...
Dat ben ik met je eens. Maar goed, ik kan iig mijzelf veranderen. En ook ik oordeel wel eens te snel en te gemakkelijk.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:29 schreef Hanako het volgende:
Dat zal niet snel gebeuren kan ik je vertellen
Ik heb een wajong toch probeer ik gewoon aan het werk te blijven vanaf het begin al in het reguliere bedrijfsleven. Maar juist door al de vooroordelen waar je mee om je oren word gemept heb ik vaak genoeg zoals nu want weer op zoek naar een nieuwe baan. Gewoon thuis te blijven want echt zowel werkgever als collega's met hun vooroordelen altijd daar word je ook niet vrolijk van.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar goed, ik kan iig mijzelf veranderen. En ook ik oordeel wel eens te snel en te gemakkelijk.
Hulde. Heb ik veel meer respect voor dan iemand die een mooi baantje heeft, maar een arbeidsethos van "aanwezigheidsplicht en meer niet".quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:36 schreef Hanako het volgende:
Ik heb een wajong toch probeer ik gewoon aan het werk te blijven
In theorie heb je gelijk. Maar de praktijk is zo lastig omdat je uitkeringen niet zo ver kan verlagen dat de armoedeval verdwijnt zonder dat men te weinig heeft om rond te kunnen komen en het minimumloon verhogen verslechtert de concurrentiepositie van Nederland...quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:47 schreef wootahH het volgende:
het verschil met het minimum loon moet gewoon vele malen groter worden. Nu is er geen drijfveer om te werken.
Is dat wel per definitie zo? Vanaf een bepaalde leeftijd kom je toch sowieso al veel moeilijker aan een vaste baan aangezien je dan duurder bent?quote:Als mensen werkeloos thuis zaten en niet meer aan de bak kunnen komen is er al het een en ander mis.
zwart werken?quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:47 schreef wootahH het volgende:
het verschil met het minimum loon moet gewoon vele malen groter worden. Nu is er geen drijfveer om te werken.
Tevens moeten mensen die hier langdurig gebruik van maken verplicht worden niet te roken en geen alcohol te nuttigen. (ik snap nooit waar ze dat geld vandaan halen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |