abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111829477
We hebben onlangs een huis gekocht en willen eventueel een grote op maat gemaakte kast overnemen. Deze beslaat de volledige muur van een slaapkamer. Kast is gemaakt door een timmerman en kostte volgens de verkoper 3500,- Hij vraagt er nu 1500,- voor hetgeen wij absoluut te veel vinden. Met ons bod van eur 750,- gaat hij niet akkoord. Iemand wees me erop dat een maatkast 'nagelvast' is. In dat geval zou de kast bij het huis horen. Mij lijkt dat een maatkast niet perse aan de muur bevestigd hoeft te zijn. Iemand verstand van zaken wat dit betreft?
pi_111829598
Geen verstand ervan maar de koper mag blij zijn dat die kast kan blijven staan. Als 't ding op maat gemaakt is kan hij er toch niets meer mee.
ijs_beer fan!
  maandag 21 mei 2012 @ 14:15:26 #3
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111829763
Of t nou wel of niet nagelvast is, beide partijen zijn vrij om te onderhandelen wat ze willen. Voor 1500 euro kun je aardig wat kast scoren. Dus als de verkoper niet met jouw 750 euro akkoord gaat, laat ze dan maar lekker die kast weghalen en de muur netjes intact opleveren bij de overdracht.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111829788
quote:
11s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:11 schreef NanKing het volgende:
Geen verstand ervan maar de koper mag blij zijn dat die kast kan blijven staan. Als 't ding op maat gemaakt is kan hij er toch niets meer mee.
Dit dus. Beetje brutaal mag wel. "Dan neem de kast maar lekker mee."
pi_111829928
Daar gaat het niet om. Als die kast nagelvast met het huis is verbonden, hoort ie bij het huis, niet bij de inboedel. En is ie bij de koop in (= gratis).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111829946
Ga ook zeker niet mee in zijn prijs en vind zelfs 750,- nog aan de hoge kant.
  maandag 21 mei 2012 @ 14:20:20 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111829987
Nagelvast is een oud begrip, dat niet echt meer op gaat tegewoordig. Belangrijkste, lijkt mij, is wat er omschreven is in de lijst van goederen. Als de kast omschreven staat als over te nemen, hoort hij niet zonder meer bij de koop.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111830009
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:15 schreef drijfhout het volgende:
Of t nou wel of niet nagelvast is, beide partijen zijn vrij om te onderhandelen wat ze willen. Voor 1500 euro kun je aardig wat kast scoren. Dus als de verkoper niet met jouw 750 euro akkoord gaat, laat ze dan maar lekker die kast weghalen en de muur netjes intact opleveren bij de overdracht.
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:18 schreef blomke het volgende:
Daar gaat het niet om. Als die kast nagelvast met het huis is verbonden, hoort ie bij het huis, niet bij de inboedel. En is ie bij de koop in (= gratis).
Wat Blomke zegt!
pi_111830104
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:20 schreef error_404 het volgende:
Nagelvast is een oud begrip, dat niet echt meer op gaat tegewoordig. Belangrijkste, lijkt mij, is wat er omschreven is in de lijst van goederen. Als de kast omschreven staat als over te nemen, hoort hij niet zonder meer bij de koop.
Ah ok! Kasten staan inderdaad benoemd op de lijst. Hoewel hieronder ook losse kasten vallen.
pi_111830148
Laat 'm lekker weghalen dan! :').
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_111830156
Het begrip "nagelvast" wordt nog steeds gebruikt! Bijv. legplanken die op zo'n frame liggen dat geschroefd zit aan de wand, is niet nagelvast en dus roerend. Losschoeven en meenmen = roerend goed.

Alles wat met spijkers vast zit, geeft beschadiging aan het onroerend goed en is daarmee één geheel geworden. Dus het is de vraag hoe die kast vast zit. Dat ie speciaal gemaakt is, staat daar los van.

Volgens mij wil de verkoper 'm niet en probeert ie je gewoon wat geld af te troggelen. Poot stijf houden en zeggen: neem maar mee als ie geschroefd of losstaand is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111830229
¤ 1500,- :')

Ze zouden jou een korting moeten geven als ze het ding mogen laten staan.
  maandag 21 mei 2012 @ 14:30:02 #13
12569 Sony
Just me!
pi_111830443
Nagelvast wordt nog steeds gebruikt in juridische overeenkomsten!

Eenvoudig: als iets niet zonder (grote) schade los te krijgen is van het onroerend goed, dan is het nagelvast en behoort tot het onroerend goed.

Heb je het (voorlopig) koopcontract al getekend?
Indien je nog niet getekend hebt dan kun je ook proberen het via de makelaar te spelen: gewoon zeggen dat hij nagelvast is en dus bij de woning hoort en anders gaat de koop niet door.
Ik denk dat gezien de huidige woningmarkt de verkopende partij blij mag zijn met de verkoop en niet moeilijk moet gaan doen met een kast die nergens anders past. Dat zal de makelaar hem waarschijnlijk wel aan het verstand brengen. Daarbij is de makelaar wil de makelaar ook graag dat er verkocht wordt anders ontvangt hij geen provisie, dus probeer hem te bewerken. ;)
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 21 mei 2012 @ 14:34:44 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111830665
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:24 schreef blomke het volgende:
Het begrip "nagelvast" wordt nog steeds gebruikt! Bijv. legplanken die op zo'n frame liggen dat geschroefd zit aan de wand, is niet nagelvast en dus roerend. Losschoeven en meenmen = roerend goed.
Lijkt me niet dat er een verschil zit tussen een schroef en een spijker in dat geval.
Het probleem is niet alleen bij kastne, boekenrekken en dat soort meubels, maar dan ook met bijvoorbeeld verlichting, toiletgarnituur, etc.

De omschrijving zoals Sony hem geeft, kan ik me ook goed voorstellen. Echter wil maatwerk niet zeggen dat het niet zonder schade weg te halen is, TS ;)
  maandag 21 mei 2012 @ 14:53:26 #15
12569 Sony
Just me!
pi_111831562
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:34 schreef error_404 het volgende:

[..]

... Echter wil maatwerk niet zeggen dat het niet zonder schade weg te halen is, TS ;)
Klopt, vandaar ook dat je zou kunnen stellen dat als iet speciaal voor die plek is gemaakt en niet als zelfstandig onderdeel kan functioneren, dus bijvoorbeeld niet zonder aan de muur vast gemaakt te zijn, het toch bij het onroerend goed kan behoren.

Een keuken hoort bijvoorbeeld ook bij het onroerend goed: zit vast aan de muren en aanrechtblad is precies op maat. En alhoewel je natuurlijk ook een ander blad erop kunt zetten en een kastje minder kunt plaatsen zodat hij nog te gebruiken is in een andere woning, is dit dus toch echt een onderdeel van het onroerend goed.

Daarnaast kun je maatwerkkasten vaak mee financieren in je hypotheek of verbouwingskrediet en dat kan niet met losse kasten; wederom om de eenvoudige reden dat het deel wordt bla bla bla en dus ook een waardevermeerdering is.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 21 mei 2012 @ 15:07:55 #16
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_111832149
Je bod verlagen op de kast. Uiteindelijk zal de tegenpartij toch wel zwichten. Anders staan ze namelijk met lege handen en wat sloophout :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_111832698
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:53 schreef Sony het volgende:

[..]

Een keuken hoort bijvoorbeeld ook bij het onroerend goed: zit vast aan de muren en aanrechtblad is precies op maat. En alhoewel je natuurlijk ook een ander blad erop kunt zetten en een kastje minder kunt plaatsen zodat hij nog te gebruiken is in een andere woning, is dit dus toch echt een onderdeel van het onroerend goed.

Tenzij je weer een los gasfornuis hebt (bijv boretti) dat wordt weer vaak gezien als roerende goederen..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  maandag 21 mei 2012 @ 15:27:45 #18
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111832895
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:22 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Tenzij je weer een los gasfornuis hebt (bijv boretti) dat wordt weer vaak gezien als roerende goederen..
In sommige landen wordt een keuken ook weer als roerend goed aangemerkt. Daar is het normaal dat je je keuken meeverhuist naar je nieuwe woning. Maar goed, niet in NL, een leuk weetje, maar derhalve offtopic ;)
  maandag 21 mei 2012 @ 15:48:08 #19
12569 Sony
Just me!
pi_111833739
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:22 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Zit ook niet echt vast of zo ;)

Klopt overigens dat het in sommige andere landen, bijvoorbeeld Engeland, anders is, maar daar is de definitie van onroerend ook weer anders.
pi_111835220
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:23 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Ah ok! Kasten staan inderdaad benoemd op de lijst. Hoewel hieronder ook losse kasten vallen.
Nagekeken: op boedelijst staan ter overname 'losse kasten' aangeboden. Geen idee hoe ik erachter kan komen of de kast los staat. Is er geen timmerman in tha house?
pi_111837585
Deur openen en de bovenkant voorzichtig naar je toe trekken. Komt ie van de wand los, is ie losstaand. Zit ie vast...
pi_111841892
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef blomke het volgende:
Deur openen en de bovenkant voorzichtig naar je toe trekken. Komt ie van de wand los, is ie losstaand. Zit ie vast...
Kast is plafondhoog.
pi_111843892
Het blijft altijd moeilijk, zelf heb ik ook een kast die van wand tot wand en van vloer tot plafond staat, speciale constructie om alles in elkaar te krijgen, maar deze kast kan gewoon zonder problemen gedemonteerd worden.
In 1 geheel verwijderen gaat niet, maar slopen hoeft ook niet, kost een paar uurtjes werk en dan is alles weg.
Dus de kast kan gewoon los staan ook al is het maatwerk.
pi_111844297
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:35 schreef klipper het volgende:
Het blijft altijd moeilijk, zelf heb ik ook een kast die van wand tot wand en van vloer tot plafond staat, speciale constructie om alles in elkaar te krijgen, maar deze kast kan gewoon zonder problemen gedemonteerd worden.
In 1 geheel verwijderen gaat niet, maar slopen hoeft ook niet, kost een paar uurtjes werk en dan is alles weg.
Dus de kast kan gewoon los staan ook al is het maatwerk.
Denk dat dit ook voor betreffende kast opgaat maar geldt dat tevens niet voor iedere kast? Alle gebruikte voor-, echter en zijpanelen zijn in feite toch altijd weer te demonteren?
pi_111844436
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:44 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Denk dat dit ook voor betreffende kast opgaat maar geldt dat tevens niet voor iedere kast? Alle gebruikte voor-, echter en zijpanelen zijn in feite toch altijd weer te demonteren?
Vaak wel, maar ik heb ook weleens gezien dat de zijwanden, bovenkant en achterkanten niet aanwezig waren, onderzijde was er wel en tussenpanelen inclusief legplanken ook, voorkant was vast op plafond en vloer.
Dat kan je dus wel zien als nagelvast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')