Ik dacht laten we maar een centraal topic maken waar mensen terecht kunnen als ze een nieuwe computer willen en die zelf in elkaar willen zetten, mensen hier kunnen dan helpen en eventueel advies geven met bouwen etc.
Ik zal even een beschrijving geven van elk onderdeel dat cruciaal is voor een computer build:
CPU-Central Processing Unit AKA processorDe processor, het 'hart' van je computer. Dit onderdeel verwerkt alle opdrachten om het maar simpel te zeggen, zonder processor ben je nergens.
![pNIDP.jpg]()
Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld
Motherboard,MOBO,Hier gaan alle draden in, dit verbind alles met elkaar, hier gaan ook het geheugen, de CPU en de videokaart in. Ook zonder moederbord ben je nergens.
![653wA.jpg]()
Er zijn vele merken qua moederborden.
-Asus
-Gigabyte
-Asrock (dochterbedrijf van Asus, budget merk)
-MSI
-EVGA
-Zotac
-Zotac
Er zijn er natuurlijk wel meerdere, maar dit zijn een aantal bekende namen.
GPU AKA videokaartDit onderdeel verwerkt het beeld, wat je te zien krijgt dus. Hoewel dit onderdeel bijna altijd in een bouw zit tegenwoordig is het niet cruciaal. In de meeste moederborden heb je tegenwoordig een video chipset waarmee je kan werken, alleen kan je er eigenlijk alleen maar mee browsen, videos kijken en foto's bekijken. Geen video games zonder een GPU dus.
![zEo6C.jpg]()
Ook hier heb je verschillende merken, de een meer betrouwbaar dan de ander etc.:
-Asus
-Gigabyte
-Zotac
-Sapphire
-Club
-Palit
-EVGA
En nog meer natuurlijk, noteer wel dat je kan kiezen tussen AMD videokaarten en Nvidia videokaarten.
HDD/harddisk drive AKA hardeschijfHier wordt data op gezet, ook dit onderdeel is cruciaal. Hier is niet veel uitleg bij nodig neem ik aan, hoe meer GB, hoe meer je er op kan zetten.
Ook hier zijn er een aantal concurrenten op de markt:
-Western Digital (aanrader)
-Samsung
-Seagate
Zoals gewoonlijk zijn er nog meer, ik noem er enkel een aantal op.
Random Acces Memory/RAM AKA geheugenOok cruciaal, hiermee wordt data gelezen en geschreven, ook hiermee kan je niet echt zonder.
-G.Skill
-Corsair
-Kingston
DVD reader/writer]
Niet echt cruciaal, maar zonder zou ik niet weten hoe je er Windows op zou moeten zetten, en zonder kan je ook geen cd,s afspelen/branden.
-Samsung
-LG
Case/chassis AKA kastHier gaat alles uiteindelijk in, ik vind het wel cruciaal want zonder kast is het zo lastig.

![FscBH.jpg]()
-Cooler Master
-Corsair
-Thermaltake
-Antec
PSU AKA voedingHier komt de electriciteit vandaan, let wel op dat je een voeding koopt die genoeg wattage kan leveren voor je pc bouw. Zeker cruciaal, anders gebeurt er niks.
![bejQS.jpg]()
-Corsair (aanrader)
-Antec (aanrader)
-OCZ
-Seasonic
-Cooler Master
SSD/Solid State DriveEen zeer snelle HDD, SSD's zijn vrij nieuw maar het verschil in laad tijden etc. is zeker merkbaar. Omdat ze nieuw zijn kan er nog niet zo veel op, (100GB en meer wel al, maar dit komt nog lang niet bij wat er op een HDD kan). Het is het beste om hier Windows en games op te zetten en de rest op een HDD.
![Western_Digital_Velociraptor_1TB-lat1.jpg]()
Een aantal computer termen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Natuurlijk kunnen mensen hier ook terecht voor geavanceerde dingen zoals overclocken (maar daar weet ik zelf helemaal niks van) waterkoeling, SLI en CrossFire etc.
Tweakers heeft een handige Pricewatch functie die je onder andere kan gebruiken om onderdelen te zoeken voor de laagste prijs etc:
http://tweakers.net/pricewatch/Computer bouwen
Deze video legt het vrij gemakkelijk uit, het duurt alleen wel 2 uur:
Hier zijn wat weetjes.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus kom maar met je budget en dan zullen wij Fokkers proberen je te helpen.
[ Bericht 8% gewijzigd door Skillstorm op 21-05-2012 02:55:27 ]
Goed initiatief wel. Al zou ik wel de pics uploaden naar Imgur. Wie weet haalt een van de websites ze offline en dan zit je met een lelijke OP.
Iets meer informatie bij de onderdelen zoals wat ze doen en wat verschillen zijn. Zoals bij de HDD de verschillen tussen 7200rpm en 5400rpm. Ik mis trouwens ook de SSD. Erg belangrijk tegenwoordig.
Je kunt beter iets neerzetten als; "Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld."
Ik had dit net bij een ander topic geplaatst maar werd door Dimens verwezen naar dit topic.
Dus bij deze:)
Ik ga na mijn examens een nieuwe computer kopen en ik heb op de website Alternate deze computer samengesteld.
videokaart: EVGA GeForce GTX550 Ti
processor: AMD FX-8150
moederbord: ASRock 970 Extreme3
Behuizing: Aerocool Strike-X ST Black
Ram: Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
CMZ16GX3M2A1600C10, Vengeance
HDD: Western Digital WD10EALX
SATA 600, Caviar Blue
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Blu-Ray speler: LG CH10LS28
en als Wi-Fi kaart: ASUS PCE-N15
Totaalprijs: 998,19 euro
Ik heb zelf nog een windows 7 64 bit thuis liggen.
Mijn vragen zijn: Is dit een goede computer voor deze prijs? Hoe lang kan ik ermee vooruit?(ik wil ooit nog crossfire doen, vandaar de voeding) en kan ik hier fatsoenlijk op gamen?
Als jullie nog advies hebben of op en aanmerkingen dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt!
Core i5
Sparkle GTX 570
8 g.skill ddr3
Moederbord MSI.......?
Ik speel veel flight simulator, heeft het zin om mijn RAM geheugen uit te breiden?
Ik heb nog ruimte over. Wie kan me ook vertellen wat het effect is?
Dan zou ik lekker simpel nog steeds die i5 nemen met een passend moedermoord en een goede videokaart. Bijvoorbeeld de GTX560ti of misschien een GTX570 welk ontzettend krachtig is.
Daarnaast niet een katje van 4GB erbij nemen maar 2 katjes van 4GB en die van 4GB verkopen. Dat tientje wat je meer betaald haal je wel dualchannel in huis en dat maakt het RAM sneller.
Ik zou trouwens wel een SSD er dan in nemen en de HDD van je oude PC erbij zetten voor documenten, foto's muziek en films.
Dat zeg je nu misschien, maar een SSD zal je systeem echt zoveel sneller maken. Zeker wel waard.
Daarnaast zou ik dus die i5 3570 nemen zoals we eerder hadden besproken. Maar iets duurder maar het geld zeker waard voor meer snelheid en minder verbruik qua stroom.
En een ander moederbord. Eentje met fast boot erop.
Dan is het inderdaad wel handig wat meer uit te geven dan eigenlijk nodig is. Al mis ik wel een SSD en zou ik qua moederbord misschien toch iets nemen met wat meer snelheid qua opstarten. Bespaar dan op de videokaart want die is echt ontzettend duur.
Skull-splitter
your selection of the finest
quote:
Op zondag 24 juni 2012 17:39 schreef Dimens het volgende:Dan is het inderdaad wel handig wat meer uit te geven dan eigenlijk nodig is.
Al mis ik wel een SSD
Ligt hier al klaar en kan zo in het systeem.

quote:
en zou ik qua moederbord misschien toch iets nemen met wat meer snelheid qua opstarten. Bespaar dan op de videokaart want die is echt ontzettend duur.
Opstarten wordt bepaald door je moederbord ja? Dat doe ik ook maar eens per maand, de rest van de tijd staat ie op hibernate...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Ik heb ook iets samengesteld... kan er iemand nog wat tips geven om te besparen?
Of wat niet genoeg/overkill is?
![Ashampoo_Snap_2012.06.27_10h00m55s_001_.png]()
Wat ik al heb:
-Casing
-DVD-lezer
-Kaartenlezer
-250GB HDD
-12cm Outtake fan.
Dit is echt wel het uiterste van mijn budget, en ik zit me dus af te vragen wat het beste is, een goed koelingssysteem (buiten de standaard koeling van intel), of een SSD.
'If it ain't broke, don't fix it'
De stock koeling van Intel die er nu bij zit, is behoorlijk stil. Ik zou zeggen, probeer die eerst en als je hem werkelijk te luid vindt, dat je er dan een andere koeling in zet. Scheelt toch weer wat centen.
Een SSD is natuurlijk wel gewenst. Minimaal 120GB maar als het kan, is 256GB wel fijn.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op woensdag 27 juni 2012 14:27 schreef Dimens het volgende:[..]
Voor jou ook, neem een SSD van 120GB minimaal. Zoals bijvoorbeeld de Samsung 830 of Crucial M4. 64GB is zeer weinig en continue je PC schoonhouden is ook niet even fijn.
Mja, past echt niet in het budget, anders had ik het wel gedaan.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op dinsdag 3 juli 2012 12:44 schreef Dimens het volgende:[..]
Alles buiten de PC, op de kabel van de voeding na, natuurlijk niet. HDMI/DVI en jack zijn dus wel nodig.
Dacht ik al. Zal ik zelf moeten bestellen dan.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op dinsdag 3 juli 2012 12:51 schreef Dimens het volgende:[..]
Gewoon naar de eerste de beste Action toe gaan en daar de HDMI kabel kopen voor ¤2,69. Beste HDMI kabel die er is.
Maar bij de specs van die kasten staat niet wat voor een uitgang je nodig hebt.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Ah, wist niet dat je bij de specs van de videokaart moet kijken. Nja, DVI en HDMI dus. Mijn monitor heeft alleen VGA en DVI. Kan ik dan het beste een HMDI naar DVI kabel kopen of maakt dat niks uit?
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op vrijdag 6 juli 2012 13:26 schreef Dimens het volgende:[..]
Bij de Action heb je geen DVI, alleen HDMI.
Er zit verschil in de kabel maar niet in de kwaliteit die je krijgt. Digitaal is digitaal en je krijgt beeld of je krijgt het niet.
O, naar Saturn dan. Er zit dus ook geen verschil in reactietijd?
En kan ik niet beter VGA pakken eigenlijk?
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 14 juli 2012 17:14 schreef kabouter1986 het volgende:[..]
32 bit: wilt zeggen dat windows tot 32 bits geheugen adressen kan aanspreken. Ongeveer 3.2 gigbyte.
64 bit wilt zeggen dat windows tot 64 bits geheugen adressen kan aanspreken. Ongeveer 18 quintillion
Vroeger hadden ze niet verwacht dat computers ooit meer geheugen zouden gebruiken dan 3.2 GB.
Tegenwoordig zitten we daar al overheen en hebben ze dus 64 bit ontwikkeld. Nu denken ze dat we daar genoeg aan hebben en dat de computers nooit meer geheugen zullen gebruiken dan dat.
Wie weet hebben ze het wel fout of niet, dat zal de toekomst wel uitwijzen.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Nee, maar dan kan hij naar het product linken. Ik weet niet wat 'ie nou wil bestellen omdat dat product niet beschikbaar meer is bij Alternate.
![Ashampoo_Snap_2012.08.11_19h07m30s_002_.png]()
Kan er iemand dit winkelkarretje goedkeuren? Zullen alle componenten probleemloos samenwerken?
Ik heb reeds de behuizing, een dvd-speler en een HDD.
Zijn er misschien nog componenten waarop ik kan uitsparen? Want de totale prijs ligt nu al over de 700 euro.
Ik apprecieer elke hulp!
Wat is het verschil tussen een i2500K en een 3450K?
Zijn ze allebei socket 1155?
De 3450 is 33 euro goedkoper, maar heeft een mindere onboard gpu, en is 0.2 ghz minder snel.
| Macbook pro i5 mid 2012 | The New iPad 64 GB cellular |
Het zou gewoon een goed gamesysteem moeten worden, dat wel even meegaat.
quote:
Ja, das wel handig. Wss maakt die onboard chip niet uit, want hij zet er denk ik wel een offboard chip in.
Ik zou een zwaardere nemen, voor als je nog iets wil bijplaatsen later. Effe het verbruik van alles optellen, en daar een stukje boven gaan zitten.
Ja, maar zoals AppleOcean al zei, als ik later nog wat extra wil plaatsen... koelers, hdd's enz...
Dan zou die stil genoeg moeten zijn?
3570 k is toch prima? Nit veel duurder en dan kun je er meer mee.
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 20:14 schreef Quotidien het volgende:[..]
Als je echt zo op een paar tientjes gebrand bent moet je even bij Tweakers je lijstje maken en kijken waar het het goedkoopst is. 4Launch is over het algemeen wel duur.
[..]
Tuurlijk wel, maar je hebt als je alleen gaat gamen geen 2500k nodig,
Ga naar mycom of dixons ofzo
Ik heb liever overkill dan niet goed genoeg... de pc moet wel even meegaan...
Welk moederbord moet ik kopen voor een ATX voeding, socket 1155 en een MSI Radeon HD7850 Twin Frozr OC,2G
Graag =<100 euro
Damn Dixons.nl verzendt blijkbaar niet naar Belgie... ik zal weer moeten overschakelen...
Welke webstore is het beste, die ook naar belgië verzendt?
dixons.be bestaat niet...
En op mycom kan ik nergens zien hoelang de verzending zal duren... maar dat is misschien nog altijd de beste optie.
Zou je trouwens aub willen antwoorden op de vraag over het moederbord?
OK, nu ben ik nog even aan het twijfelen over de voeding... die moet efficiënt, stil en veilig zijn...
maar op afuture hebben ze er heel veel verschillende aan verschillende prijzen..
advies?
En wat is er mis met een ssd van bvb verbatim?
Die zijn een klein beetje goedkoper, beter r/w snelheid en ze lijken ook erg populair te zijn...
Neem nou gewoon een samsung 830. Ga je geen spijt van krijgen.
waarom zou ik een 2e grafische kaart nodig hebben? de MSI 7850 is toch krachtig genoeg?
Ik denk dat 550 W wel nodig is... de 7850 vraagt een voeding van minimum 500W... dus iets hoger is altijd handig zeker?
Maar nu weet ik wel absoluut niet welke merken te vertrouwen zijn... en niet teveel dB produceren
Ja.
Die kaart is krachtig genoeg, maar mocht je later een snellere willen kun je hem er gewoon bijplaatsen, dan helpt die andere kaart ook nog.
ok, doe dan maar een voorstel... rond de 220 euro liefst.

Mijn moederbord is trouwens ook van msi, is dat ook niet goed dan?
quote:
Wat rond de 220 euro?
Ik heb geen problemen met msi, en ken ook niemand die er problemen mee heeft (gehad)
quote:
Oooh, je bedoelde de grafische kaart
Ik dacht het mobo, aangezien dit er ook uitziet als een kaart.
Nvidea en sapphire zijn wel goed.
ok, dan wordt het XfX want een sapphire HD7850 hebben ze niet bij afuture
Maar nvidea is geen merk op zich, ze verkopen het door aan andere merken die er dan wat van maken. Heel veel verschil zit er niet in de videokaart merken.
quote:
Dit.
Je hoeft niet bij een shop te bestellen, je kunt ook bij meerdere. Als je hem laat assembleren, ja dan moet je naar 1 shop gaan.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 22:10 schreef AppleOcean het volgende:Maar nvidea is geen merk op zich, ze verkopen het door aan andere merken die er dan wat van maken. Heel veel verschil zit er niet in de videokaart merken.
Juist wel, je hebt AMD en nVidia. Maar AMD is over het algemeen beter voor gaming.
ja, maar ik wil liefst wel alles bij dezelfde webshop aankopen..., anders hopen de verzendkosten zich toch op...
Hoe zit het nu met de voeding trouwens?
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 22:12 schreef seanw712 het volgende:ja, maar ik wil liefst wel alles bij dezelfde webshop aankopen..., anders hopen de verzendkosten zich toch op...
Stel, je hebt 7,50 verzendkosten per shop.
Als eeen onderdeel bij de ene shop 10 euro goedkoper is, dan spaar je 2.50 per onderdeel.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 22:12 schreef seanw712 het volgende:ja, maar ik wil liefst wel alles bij dezelfde webshop aankopen..., anders hopen de verzendkosten zich toch op...
ja dan maak je een lijst op tweakers.net en dan kun je zien waar je het goedkoopste alles in 1 keer kunt bestellen
ok, maar naar belgië is de verzending meestal al 10 euro, en meestal zit er niet zo'n reusachtig verschil in prijs tussen de onderdelen...
Ga nou gewoon naar tweakers.
Hoewel afuture wel een goede shop is, ga naar tweakers.
Een paar tientjes meer overhouden zonder op een punt in te leveren is toch voor iedereen mooi?
wat bedoel je?
500 W is wel het minimum dat de videokaart vraagt... welk merk zou je dan aanraden?
later wil ik eventueel wel upgraden, misschien een beter koelingssysteem, een groteer HDD dan degene die ik thuis heb... en als het systeem een beetje oud word... misschien een paar dingetjes vervangen
Of je kijkt gewoon in de OP en ziet dat corsair en antec aanraders zijn.
Haal de hdd niet weg, maar plaats er dan een nieuwe bij.
Zitten genoeg sata poorten in.
Btw is sata 600 , wat je 2 x hebt, sneller dan sata 300, wat je 4 keer hebt.
Sluit sata 300 schijven liever op 300 aan, zo verspeel je geen sata 600 poorten.
En trouwens, bij dat mobo heb je 2x usb 3.0 en 12 x usb 2.0 verspil de 3.0 poorten aub niet aan je muizen oid, maar aan externe hdd's met usb 3.0 etc.
2.0 in 3.0 is niets sneller dan 2.0 in 2.0
Past alles trouwens wel in je kast?
Aangezien er van die grafkasten zijn... Niet normaal.
Doe die voeding weg uit je lijstje. Spaart 60 euro, en je hebt al een 550 watt voeding. Als die kapot is kun je een nieuwe kopen.
Juist! slimme jongens jullie

ik had origineel een nieuwe voeding genomen omdat ik een micro-atx moederbord wilde nemen en daarmee was die voeding niet compatible (ze is al 5 jaar oud)...
dus zou ze compatibel zijn met het moederbord dat ik wil nemen (dat gewoon atx is)?
Welke aansluiting zit er op je voeding? Kijk of die op het mobo zit, voila.
Als die er niet opzit, ja dan moet je toch echt een andere.
Scheelt weer mooi 60 euro.
Kun je investeren in iets anders.
En als hij ipv een 128 gb ssd een 64 gb neemt spaar je weer 40 euro.
Op die ssd hoeven toch alleen het os, en games. De rest gaat op je hdd.
Dan kun je een duurdere kaart nemen.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 23:08 schreef AppleOcean het volgende:En als hij ipv een 128 gb ssd een 64 gb neemt spaar je weer 40 euro.
Op die ssd hoeven toch alleen het os, en games. De rest gaat op je hdd.
Dan kun je een duurdere kaart nemen.
Ik heb op mijn SSD echt geen ruimte meer voor veel games hoor.
Wat zeggen jullie juist?
Ik ben trouwens sowieso al van plan om de voeding te behouden...
quote:
Dan zit je samen met windows op 20 gb, heb je nog ongeveer 34 gb over (64 - 6 gb vrij voor de snelheid,- 4 gb voor het echte formaar.
Je kun ook je buget iets verhogen.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 23:28 schreef AppleOcean het volgende:[..]
Dan zit je samen met windows op 20 gb, heb je nog ongeveer 34 gb over (64 - 6 gb vrij voor de snelheid,- 4 gb voor het echte formaar.
Je kun ook je buget iets verhogen.
Windows = 20GB. Altijd 10GB overhouden. Zit je al halverwege met Windows alleen.
quote:
Laptop = kapot, en ik had 2 pc's en randapparatuur moeten kopen, omdat ik gescheiden ouders heb, en ik ben ongeveer evenveel bij mijn vader als bij mijn moeder. Ik moet nog wel een laptop kopen ja.
Quotidien
fetchez la vache
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2012 23:43 schreef AppleOcean het volgende:[..]
Laptop = kapot, en ik had 2 pc's en randapparatuur moeten kopen, omdat ik gescheiden ouders heb, en ik ben ongeveer evenveel bij mijn vader als bij mijn moeder. Ik moet nog wel een laptop kopen ja.
Dan nog, een iPad als scholier zijnde.

Dat geld kun je veel en veel nuttiger besteden.
quote:
Wat voor een bedrijf?
Dat verdient beter, ik verdien 2,64 per uur.