Ik dacht laten we maar een centraal topic maken waar mensen terecht kunnen als ze een nieuwe computer willen en die zelf in elkaar willen zetten, mensen hier kunnen dan helpen en eventueel advies geven met bouwen etc.
Ik zal even een beschrijving geven van elk onderdeel dat cruciaal is voor een computer build:
CPU-Central Processing Unit AKA processorDe processor, het 'hart' van je computer. Dit onderdeel verwerkt alle opdrachten om het maar simpel te zeggen, zonder processor ben je nergens.
![pNIDP.jpg]()
Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld
Motherboard,MOBO,Hier gaan alle draden in, dit verbind alles met elkaar, hier gaan ook het geheugen, de CPU en de videokaart in. Ook zonder moederbord ben je nergens.
![653wA.jpg]()
Er zijn vele merken qua moederborden.
-Asus
-Gigabyte
-Asrock (dochterbedrijf van Asus, budget merk)
-MSI
-EVGA
-Zotac
-Zotac
Er zijn er natuurlijk wel meerdere, maar dit zijn een aantal bekende namen.
GPU AKA videokaartDit onderdeel verwerkt het beeld, wat je te zien krijgt dus. Hoewel dit onderdeel bijna altijd in een bouw zit tegenwoordig is het niet cruciaal. In de meeste moederborden heb je tegenwoordig een video chipset waarmee je kan werken, alleen kan je er eigenlijk alleen maar mee browsen, videos kijken en foto's bekijken. Geen video games zonder een GPU dus.
![zEo6C.jpg]()
Ook hier heb je verschillende merken, de een meer betrouwbaar dan de ander etc.:
-Asus
-Gigabyte
-Zotac
-Sapphire
-Club
-Palit
-EVGA
En nog meer natuurlijk, noteer wel dat je kan kiezen tussen AMD videokaarten en Nvidia videokaarten.
HDD/harddisk drive AKA hardeschijfHier wordt data op gezet, ook dit onderdeel is cruciaal. Hier is niet veel uitleg bij nodig neem ik aan, hoe meer GB, hoe meer je er op kan zetten.
Ook hier zijn er een aantal concurrenten op de markt:
-Western Digital (aanrader)
-Samsung
-Seagate
Zoals gewoonlijk zijn er nog meer, ik noem er enkel een aantal op.
Random Acces Memory/RAM AKA geheugenOok cruciaal, hiermee wordt data gelezen en geschreven, ook hiermee kan je niet echt zonder.
-G.Skill
-Corsair
-Kingston
DVD reader/writer]
Niet echt cruciaal, maar zonder zou ik niet weten hoe je er Windows op zou moeten zetten, en zonder kan je ook geen cd,s afspelen/branden.
-Samsung
-LG
Case/chassis AKA kastHier gaat alles uiteindelijk in, ik vind het wel cruciaal want zonder kast is het zo lastig.

![FscBH.jpg]()
-Cooler Master
-Corsair
-Thermaltake
-Antec
PSU AKA voedingHier komt de electriciteit vandaan, let wel op dat je een voeding koopt die genoeg wattage kan leveren voor je pc bouw. Zeker cruciaal, anders gebeurt er niks.
![bejQS.jpg]()
-Corsair (aanrader)
-Antec (aanrader)
-OCZ
-Seasonic
-Cooler Master
SSD/Solid State DriveEen zeer snelle HDD, SSD's zijn vrij nieuw maar het verschil in laad tijden etc. is zeker merkbaar. Omdat ze nieuw zijn kan er nog niet zo veel op, (100GB en meer wel al, maar dit komt nog lang niet bij wat er op een HDD kan). Het is het beste om hier Windows en games op te zetten en de rest op een HDD.
![Western_Digital_Velociraptor_1TB-lat1.jpg]()
Een aantal computer termen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Natuurlijk kunnen mensen hier ook terecht voor geavanceerde dingen zoals overclocken (maar daar weet ik zelf helemaal niks van) waterkoeling, SLI en CrossFire etc.
Tweakers heeft een handige Pricewatch functie die je onder andere kan gebruiken om onderdelen te zoeken voor de laagste prijs etc:
http://tweakers.net/pricewatch/Computer bouwen
Deze video legt het vrij gemakkelijk uit, het duurt alleen wel 2 uur:
Hier zijn wat weetjes.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus kom maar met je budget en dan zullen wij Fokkers proberen je te helpen.
[ Bericht 8% gewijzigd door Skillstorm op 21-05-2012 02:55:27 ]
Goed initiatief wel. Al zou ik wel de pics uploaden naar Imgur. Wie weet haalt een van de websites ze offline en dan zit je met een lelijke OP.
Iets meer informatie bij de onderdelen zoals wat ze doen en wat verschillen zijn. Zoals bij de HDD de verschillen tussen 7200rpm en 5400rpm. Ik mis trouwens ook de SSD. Erg belangrijk tegenwoordig.
Je kunt beter iets neerzetten als; "Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld."
Ik had dit net bij een ander topic geplaatst maar werd door Dimens verwezen naar dit topic.
Dus bij deze:)
Ik ga na mijn examens een nieuwe computer kopen en ik heb op de website Alternate deze computer samengesteld.
videokaart: EVGA GeForce GTX550 Ti
processor: AMD FX-8150
moederbord: ASRock 970 Extreme3
Behuizing: Aerocool Strike-X ST Black
Ram: Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
CMZ16GX3M2A1600C10, Vengeance
HDD: Western Digital WD10EALX
SATA 600, Caviar Blue
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Blu-Ray speler: LG CH10LS28
en als Wi-Fi kaart: ASUS PCE-N15
Totaalprijs: 998,19 euro
Ik heb zelf nog een windows 7 64 bit thuis liggen.
Mijn vragen zijn: Is dit een goede computer voor deze prijs? Hoe lang kan ik ermee vooruit?(ik wil ooit nog crossfire doen, vandaar de voeding) en kan ik hier fatsoenlijk op gamen?
Als jullie nog advies hebben of op en aanmerkingen dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt!
Core i5
Sparkle GTX 570
8 g.skill ddr3
Moederbord MSI.......?
Ik speel veel flight simulator, heeft het zin om mijn RAM geheugen uit te breiden?
Ik heb nog ruimte over. Wie kan me ook vertellen wat het effect is?
Dan zou ik lekker simpel nog steeds die i5 nemen met een passend moedermoord en een goede videokaart. Bijvoorbeeld de GTX560ti of misschien een GTX570 welk ontzettend krachtig is.
Daarnaast niet een katje van 4GB erbij nemen maar 2 katjes van 4GB en die van 4GB verkopen. Dat tientje wat je meer betaald haal je wel dualchannel in huis en dat maakt het RAM sneller.
Ik zou trouwens wel een SSD er dan in nemen en de HDD van je oude PC erbij zetten voor documenten, foto's muziek en films.
Dat zeg je nu misschien, maar een SSD zal je systeem echt zoveel sneller maken. Zeker wel waard.
Daarnaast zou ik dus die i5 3570 nemen zoals we eerder hadden besproken. Maar iets duurder maar het geld zeker waard voor meer snelheid en minder verbruik qua stroom.
En een ander moederbord. Eentje met fast boot erop.