Het Zuiden en het Noorden van Euopa zijn totaaaaaal verschillend, als Canada en Mexicoquote:Op maandag 21 mei 2012 09:55 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Valt het zuiden dan niet automatisch om, met gigantische verliezen voor het noorden als gevolg?
Maar die landen hebben in dat scenario toch nog steeds gigantische schulden in Neuro's? Bij de ECB, onze banken, onze pensioenfondsen etcetera. Dat zullen ze al helemaal nooit terug kunnen betalen met een gedevalueerde munt lijkt me, waardoor ze failliet gaan.quote:Op maandag 21 mei 2012 09:59 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Nee het zuiden kan devalueren op op die manier proberen de economie een impuls te geven. Export=inkomsten=geld om schulden terug te betalen.
nee er zijn nog helemaal geen schulden in Neumark of Neuros , alleen in Euro en die worden allemaal terug betaaldquote:Op maandag 21 mei 2012 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar die landen hebben in dat scenario toch nog steeds gigantische schulden in Neuro's? Bij de ECB, onze banken, onze pensioenfondsen etcetera. Dat zullen ze al helemaal nooit terug kunnen betalen met een gedevalueerde munt lijkt me, waardoor ze failliet gaan.
De schulden boven waarschijnlijk in (z)euro's staan. Waardoor we afbetaald zullen worden met een gedevalueerde munt terug betaald zullen worden.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar die landen hebben in dat scenario toch nog steeds gigantische schulden in Neuro's? Bij de ECB, onze banken, onze pensioenfondsen etcetera. Dat zullen ze al helemaal nooit terug kunnen betalen met een gedevalueerde munt lijkt me, waardoor ze failliet gaan.
Dan worden de honderden miljarden die ECB, banken, pensioenfondsen enzo hebben dus betaald met een zwaar gedevalueerde munt? Met (naast het directe verlies) als gevolg dat er economische schade optreedt, banken weer gered moeten worden etcetera. Zou dat echt goedkoper zijn dan bijvoorbeeld het ophogen van het garantiefonds?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:06 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee er zijn nog helemaal geen schulden in Neumark of Neuros , alleen in Euro en die worden allemaal terug betaald
Nee als ik jouw 100 miljoen leen in Euro en ik krijg 100 miljoen in Euro terug dan is dat primaquote:Op maandag 21 mei 2012 10:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dan worden de honderden miljarden die ECB, banken, pensioenfondsen enzo hebben dus betaald met een zwaar gedevalueerde munt? Met (naast het directe verlies) als gevolg dat er economische schade optreedt, banken weer gered moeten worden etcetera. Zou dat echt goedkoper zijn dan bijvoorbeeld het ophogen van het garantiefonds?
de verliezen worden alleen maar groter op de manier zoals we nu aanmodderen.quote:Op maandag 21 mei 2012 09:55 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Valt het zuiden dan niet automatisch om, met gigantische verliezen voor het noorden als gevolg?
Met het ophogen van het garantiefonds blijven we in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. En eens is het geld dan op.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dan worden de honderden miljarden die ECB, banken, pensioenfondsen enzo hebben dus betaald met een zwaar gedevalueerde munt? Met (naast het directe verlies) als gevolg dat er economische schade optreedt, banken weer gered moeten worden etcetera. Zou dat echt goedkoper zijn dan bijvoorbeeld het ophogen van het garantiefonds?
Die schulden kunnen we beter per direct als verliezen accepteren. Never nooit niet dat we dat geld nog terugkrijgen. En alles wat we nu nog "uitlenen" zien we ook niet meer terug. Dus per direct stoppen met geld in het zwarte gat laten verdwijnen.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hier snap ik niks van. Als de schuldenaar opeens z'n schulden kan betalen omdat de munt zwaar gedevalueerd is, hoe kan het dan dat de schuldeiser daar niks van merkt?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:16 schreef HD9 het volgende:
[..]
Nee als ik jouw 100 miljoen leen in Euro en ik krijg 100 miljoen in Euro terug dan is dat prima
hetzefde als ik jou 100 miljoen leen in Yen of dollars, valutarisico is meestal afgedekt binnen de boekhouding van het bedrijf
Als Spanje deze crisis overleeft en de economie weer aantrekt, waarom zou het dan de schulden niet kunnen terugbetalen? Ik begreep dat de schuld als percentage van het BBP niet veel verschilt van die van Nederland.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die schulden kunnen we beter per direct als verliezen accepteren. Never nooit niet dat we dat geld nog terugkrijgen. En alles wat we nu nog "uitlenen" zien we ook niet meer terug. Dus per direct stoppen met geld in het zwarte gat laten verdwijnen.
nee als ik 100 miljoen euro uitleen en ik krijg 100 miljoen terug dan is daar niets mis meequote:Op maandag 21 mei 2012 10:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hier snap ik niks van. Als de schuldenaar opeens z'n schulden kan betalen omdat de munt zwaar gedevalueerd is, hoe kan het dan dat de schuldeiser daar niks van merkt?
Ik snap wel dat een euro een euro is, maar aan het eind van het liedje komt er toch gewoon veel minder terug dan wat er is uitgeleend?
Stel ik zet 100 euro op de bank (ik leen de bank geld uit). Dan wordt de munt zwaar gedevalueerd en neem ik mijn 100 euro weer op. Dan kan je wel zeggen dat ik geen verlies heb geleden, maar dat lijkt mij een papieren werkelijkheid.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:31 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee als ik 100 miljoen euro uitleen en ik krijg 100 miljoen terug dan is daar niets mis mee
hij kan ook gestegen zijn, hangt ervan af in welke valuta je de boekhouding voertquote:Op maandag 21 mei 2012 10:34 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Stel ik zet 100 euro op de bank (ik leen de bank geld uit). Dan wordt de munt zwaar gedevalueerd en neem ik mijn 100 euro weer op. Dan kan je wel zeggen dat ik geen verlies heb geleden, maar dat lijkt mij een papieren werkelijkheid.
Mijn opmerking had meer betrekking op Griekenland.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:26 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als Spanje deze crisis overleeft en de economie weer aantrekt, waarom zou het dan de schulden niet kunnen terugbetalen? Ik begreep dat de schuld als percentage van het BBP niet veel verschilt van die van Nederland.
Ik snap er serieus niets van. Die 100 euro, daar kon ik eerst een kar vol boodschappen van kopen. Na de devaluatie kan ik er 2 broden en een potje pindakaas van kopen. Dan heb ik toch gewoon verlies geleden, ook al heb ik exact mijn 100 euro weer terug?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:35 schreef HD9 het volgende:
[..]
hij kan ook gestegen zijn, hangt ervan af in welke valuta je de boekhouding voert
Klopt. Maar als noordelijke landen uit de euro zouden stappen, is dat een automatisch gevolg.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik snap er serieus niets van. Die 100 euro, daar kon ik eerst een kar vol boodschappen van kopen. Na de devaluatie kan ik er 2 broden en een potje pindakaas van kopen. Dan heb ik toch gewoon verlies geleden, ook al heb ik exact mijn 100 euro weer terug?
En dus is het een illusie om te stellen dat wij bij die optie geen verlies lijden.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:39 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Klopt. Maar als noordelijke landen uit de euro zouden stappen, is dat een automatisch gevolg.
En dan is dus de vraag: wat levert de minste verliezen op? Doormodderen op de weg die we nu ingeslagen zijn en proberen de boel bij elkaar te houden? Of accepteren dat de euro in deze vorm is mislukt, de munt cadeau doen aan de PIIGS en accepteren dat ze hun schulden aflossen in een gedevalueerde euro?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:57 schreef Igen het volgende:
[..]
En dus is het een illusie om te stellen dat wij bij die optie geen verlies lijden.
Wat ook logisch is. Als je een Porsche aan een junk uitleent en die rijdt 'm tegen een boom, dan gaat die 'm ook nooit kunnen terugbetalen. Wat voor truukjes je ook bedenkt.
wie een lening aangaat in Argentijnse peso die accepteert toch ook als ie lager staat ten opzichte van de dollar, doe niet zo dramatischquote:Op maandag 21 mei 2012 11:01 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
En dan is dus de vraag: wat levert de minste verliezen op? Doormodderen op de weg die we nu ingeslagen zijn en proberen de boel bij elkaar te houden? Of accepteren dat de euro in deze vorm is mislukt, de munt cadeau doen aan de PIIGS en accepteren dat ze hun schulden aflossen in een gedevalueerde euro?
Ja en wie worteltjes eet, schijt ook geen bloemkool. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?quote:Op maandag 21 mei 2012 11:11 schreef HD9 het volgende:
[..]
wie een lening aangaat in Argentijnse peso die accepteert toch ook als ie lager staat ten opzichte van de dollar, doe niet zo dramatisch
appreciatie en depreciatie van Valuta is van alle tijden
[ afbeelding ]
dat een lening nominaal, een lening nominaal is, daaar heeft Ahold ook last van, met de deelnemingen in US dollarquote:Op maandag 21 mei 2012 11:16 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Ja en wie worteltjes eet, schijt ook geen bloemkool. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Tja, als een lening in euro's 100 euro is, dan zal die lening in euro's nooit 50 euro worden. Dat lijkt me logisch. Daar hoef je geen interessant ogende grafiekjes voor te posten.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:26 schreef HD9 het volgende:
[..]
dat een lening nominaal, een lening nominaal is, daaar heeft Ahold ook last van, met de deelnemingen in US dollar
Valutarisico is afgedekt door verzekeringen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |