Hallo pizza puristen en pizza wannabee's

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten

Een kleine maand geleden heb ik bij een vriend van mij pizza's gegeten die gemaakt waren door zijn italiaanse vrouw. Dit was voor mijn zo'n smaaksensatie dat ik het thuis ook ben gaan proberen.
Dat was buiten de ongelooflijke troep in de keuken een succes , maar ik wil meer

Nu heb ik gisteren mijn pizzasteen binnengekregen, die ga ik vanavond uitproberen.
Ik heb bij het plaatselijke delicatesse winkeltje een pak speltmeel gehaald, iemand van jullie hier ervaring mee? zo ja.. was het lekker?
Update :
Vanochtend deeg gemaakt van :
450 gr Bio speltmeel (duitse maling type 1050)
250 gr Bio tarwemeel (van de deen)
40 gram verse bakkersgist
Halve eetlpl zout
Theelepeltje suiker
Eetlepel olie
Water
Gist eerst aangemaakt met lauwwarm water, suiker en wat tarwebloem, kwartier laten activeren
Ik wou gaan voor een "nat" deeg maar dat bleek erg onhandelbaar, bloem toegevoegd totdat het net ging. Na zowat 20 minuten kneden was het een mooie bal....
![deeg1.jpg]()
Heb net even gespiekt in de koelkast, maar het rijst echt enorm.
Update 2
Na ongeveer 7 uur..
![01072012326.jpg]()
Dankzij wat olie viel het het er gemakkelijk uit..
![01072012327.jpg]()
Ik heb er zes bollen van gemaakt waarvan er twee in de vriezer gegaan zijn..
4 stukjes in bebloemde schaaltjes gestopt.
![01072012329.jpg]()
Ondertussen verder aan de saus, daar zit in :
-passata
-blikje tomatepuree
-5 tenen knofloof
-olijfolie
-sambal
-rood uitje
-zout en peper
-italiaanse kruiden
Eerst uitje en knoflook gefruit in wat olie, tomatenpuree meegebakken. Passata en de rest toegevoegd, uurtje laten pruttelen.. kleur is een beetje raar komt door mijn telefoon
![01072012332.jpg]()
Dankzij de warmte in mijn berging (29 graden) kwamen ze er na 2 uurtjes zo uit..
![01072012334.jpg]()
Het deeg was echt perfect te vormen, kon het inderdaad zo dun maken dat je er bij wijze van spreken door heen keek

De techniek om het overal even dun te krijgen heb ik nog niet echt door..
De eerste.. zo ging ie er in.. Had tijdens het rijzen maar even snel een schietplank gemaakt

![01072012335.jpg]()
Bij het "inschieten" schoot ik te hard waardoor er een deel over de rand van me steen hing.
Daardoor zat die kant dicht tegen de ventilator, maar was verder een gruwelijk lekkere pizza!
![01072012339.jpg]()
De tweede pizza was voor het nemen van een foto alweer op

Derde pizza.. het inschieten gaat nu prima, zoals maximus al aangaf kleine bewegingen en controle vooraf..
![01072012351.jpg]()
Ook deze was echt heerlijk, de korst ziet wat bleek maar was toch lekker knapperig zonder droog te zijn. Ik denk wel dat ik aan een andere oven moet, nu nog een combi mag/hete luchtoven die maar tot 250 graden gaat (volgens mij haalt ie dat niet)
Ik en me tafelgenote zaten vol dus ik heb de vierde bol ook maar in me vriezer gedaan, kijk wel of het uitmaakt dat deze al een tweede rijs heeft gehad.
Was een geslaagd experiment met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard
[ Bericht 16% gewijzigd door Anti-Negativio op 01-07-2012 22:31:20 ]