abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113099730
quote:
7s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:13 schreef emmyemmy het volgende:
Pizza (cajun kip, pepertjes, rode ui, mozzarella)

[ afbeelding ]

Hij was lekker.
Deze ziet er echt goed uit op het plaatje.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 15:24:43 #182
91830 MaximusTG
pi_113099880
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:18 schreef franky_sl het volgende:
Heb nu ook een desem 'opstaan'. 2e dag met volkoren roggemeel en 100% hydratatie. Dus als het na 7 dagen voltooid is, daar maar eens een pizzabodem mee maken. Kijken of ik ook goed het verschil ga proeven.

@Maximus
In 'recept 2' staat dat je tipo 00 bloem kan/moet gebruiken. Kan mij herinneren dat ik ergens hier gelezen heb dat jij een fifty-fifty mix maakt? 50% goede tarwebloem 50% tipo 00, klopt dat?
Nee, dat staat niet in mijn PDF. Er staat dat er voor pizza vaak met de term tipo 00 gesmeten wordt, maar dat tipo 00 alleen de uitmalingsgraad beschrijft. Voor de thuissituatie is het niet altijd de beste keus. Ik zie dat ik daar nog wel wat uitleg kan toevoegen aan mn PDF.
Tipo 00 komt het beste tot zn recht bij de temperaturen van een houtoven. Als je een gewone oven gebruikt ben je veel beter af met een goede tarwebloem met hoog eiwit/glutengehalte.
Ik heb wel eens wat pizza's gemaakt met een deel tipo 00 en een deel goede tarwebloem met hoog glutengehalte. Maar dat had niet heel veel effect.
Waar ik wel altijd een 50/50 mix van maak is griesmeel en gewone bloem, om mee te bestuiven bij het vormen van de pizza's. Dat werkt echt perfect.
pi_113100775
Die mix van Semolina en gewonen bloem heb ik ook gedaan voor het vormen. Vroeg mij eerst altijd af hoe die grove korreltjes toch altijd op een pizzarand konden zitten als je een pizza bestelt in een pizzeria :).
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:54:24 #184
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_113101205
Net een 4000 kcal pizza opgegeten, zelf gebakken :9
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 16:05:45 #185
91830 MaximusTG
pi_113101712
Zozo, dat moet een flinke hap geweest zijn. Wat zat erop?
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 18:01:38 #186
91830 MaximusTG
pi_113106368
Pizza met tomatensaus, gerookte ham, champignons en gorgonzola;

pi_113109686
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:21 schreef Specularium het volgende:

[..]

Deze ziet er echt goed uit op het plaatje.
M'n vriend beweert juist dat hij er in het echt beter uit zag
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 22:04:42 #188
91830 MaximusTG
pi_113118018
Mooie foto's maken van eten is inderdaad niet zo heel erg makkelijk. Heb zelf ook niet echt een goede camera, alleen mn Galaxy S. Mooiste foto's maak ik daarmee in deze lente/zomermaanden, dan is het licht goed genoeg. Anders komen de kleuren nooit zo mooi naar voren. Maar de recente pizzafoto's die ik hier gepost heb doen mn pizza's wel eer aan :).
pi_113235437
Foto's nemen zoals de pro's :P :
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het pizzadeeg maken in een blender/food processor? Je vindt er wel redelijk wat over op internet. Ook zou de smaak beter zijn omdat het deeg minder lang blootgesteld wordt aan de lucht op die manier.

Ik ben er voornamelijk opgekomen omdat mijn pizza's moeilijk te shapen zijn vanwege te nat; ik heb geen KitchenAid of mixer met de juiste accessoires en nog niet de skills om met nat deeg te werken. Stretch and fold duurt bv. ook lang. Maar ze worden wel steeds beter :).

[ Bericht 4% gewijzigd door tony_clifton- op 22-06-2012 14:30:54 ]
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 15:07:04 #190
91830 MaximusTG
pi_113237107
In een blender? Met messen zeg maar? Waarom niet gewoon een handmixer met deeghaken? Die heb je al voor 15 euro volgens mij.
pi_113238868
Nadeel van een handmixer is dat je in de tussentijd niks ff kunt doen.
pi_113239000
Pizza van afgelopen woensdag :9
Tomatensaus, ui, gerookte ham en mozzarella

† In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23:18 #193
91830 MaximusTG
pi_113240393
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:47 schreef franky_sl het volgende:
Nadeel van een handmixer is dat je in de tussentijd niks ff kunt doen.
Tja, die paar minuten?
pi_113243550
Sja een Kitchen Aid lijkt mij geweldig, zodat je zelf bijvoorbeeld dingen op kunt ruimen in tussentijd etc.

Helemaal dat je dan brooddeeg niet meer zelf hoeft te kneden.

Ik doe het ook gewoon met de handmixer, maar als ik geld zat had, wist ik het wel :).
pi_113244254
Ah maar ik bedoelde het omwille van wat je er mogelijk mee kan doen in verband met de smaak. Ik vond 't alleszins wel interessant om lezen: http://slice.seriouseats.(...)ork-style-pizza.html

Geen idee if it makes sense maar 't klinkt toch plausibel...

Enja, KitchenAid, ik ben een sucker for good looks maar de prijs staat mij nog wel in de weg. Maybe someday.
pi_113278937
Nice... Vind New York pizza pizza's ook erg lekker! En gaaf dus ga het de volgende keer ook een klein minuutje in de foodprocessor doen en dan in de koelkast voor een nacht.

[ Bericht 54% gewijzigd door franky_sl op 23-06-2012 17:15:51 ]
pi_113286003
Ik maak t deeg eigenlijk altijd in n magimix foodprocessor, omdat een hekel heb aan kneden met de hand. Gaat prima, en is zo gebeurd.
pi_113309251
Mijn pizzadeeg rijst niet in de oven. Ligt het dan aan het deeg of ligt het er toch aan dat ik geen pizza steen heb?
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2012 @ 16:18:32 #199
91830 MaximusTG
pi_113317495
Deeg, bijna zeker. Niet ver genoeg gerezen als het er in gaat.
pi_113365477
Gisteren een andere tomatensaus geprobeerd ipv de Tomato Frito of Passata (die heeft minder rommel erin dan de frito).
Dit keer 3 potjes met gedroogde tomaten in olie gekocht. Alle 3 laten uitlekken en in de blender fijn gemalen. Daarna in een schone wekpot en afgedekt met olie.

Gisteren hiermee de Pizza Margaritha mee gemaakt en was erg lekker! Maar wel vrij lastig om uit te smeren omdat het echt een soort pesta dikte heeft ipv een saus.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrukVout op 25-06-2012 16:27:50 ]
  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 15:45:24 #201
91830 MaximusTG
pi_113367622
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
pi_113369917
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef MaximusTG het volgende:
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
Hihihi :D Tja dan moest ik ook maar niet halverwege de zin aanpassen :D

Ik dacht dus ook dat ik het veel te sterk zou vinden, maar vond het reuze meevallen!
Maar wel een goede om ook pasta sauzen mee op smaak te brengen, eetlepel erin en instant smaak!
  dinsdag 26 juni 2012 @ 22:19:14 #203
296595 foodlover
live and learn
pi_113433143
We zijn druk bezig met verbouwing van de keuken en daarom staat 'ie nog ingepakt, mijn nieuwe Smeg 6-pitter. Kan bijna niet wachten om zelf pizza te gaan bakken in deze oven.
Vandaag een gratis "pizzasteen" gescoord bij de Hornbach, een langwerpige echt granieten tegel, medewerker eens aardig aangekeken...
Dit soort ovenstenen worden door Amerikanen veel gebruikt in de oven om brood op te bakken, ben benieuwd...

pi_113484903
Ziet er chique uit! Ik ben nog steeds aan't GASsen voor een gele KitchenAid, maar met zoiets kan je ook wel bakken!

Morgen weer pizza, heb vandaag deeg gemaakt en nu is het voor de eerste keer écht goed gekneed! Heb een half uur met een houten lepel zitten keren en in elkaar drukken (goede workout!). In 't potje in de koelkast kan je al zien dat de textuur is zoals ze moet zijn. Yay!
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:45:50 #205
374892 bobbee
Bob's House
pi_113531943
@ foodlover

Mooi speelgoed! Voor pizza, maar ook voor mooie broden!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:57:21 #206
374892 bobbee
Bob's House
pi_113532818
Is er iemand die interesse heeft in een bestron pizza oventje? Ik heb er 2 en doe er 1 van weg. Hij staat ook op marktplaats maar dacht ik laat het hier ook even weten. Misschien kan ik er iemand blij mee maken. Paar keer gebruikt en werkt verder perfect!

Het gaat om de DLD9016:
Stand 1 - 135 c
Stand 2 - 222 c
Stand 3 - 325 c

Ik weet niet of ik hier een prijs mag vermelden en of ik het hier mag aanbieden maar stuur mij maar een PM als je interesse hebt...

"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zondag 1 juli 2012 @ 08:25:47 #207
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113620324
Hallo pizza puristen en pizza wannabee's :)

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten :)

Een kleine maand geleden heb ik bij een vriend van mij pizza's gegeten die gemaakt waren door zijn italiaanse vrouw. Dit was voor mijn zo'n smaaksensatie dat ik het thuis ook ben gaan proberen.
Dat was buiten de ongelooflijke troep in de keuken een succes , maar ik wil meer :)

Nu heb ik gisteren mijn pizzasteen binnengekregen, die ga ik vanavond uitproberen.
Ik heb bij het plaatselijke delicatesse winkeltje een pak speltmeel gehaald, iemand van jullie hier ervaring mee? zo ja.. was het lekker?

Update :

Vanochtend deeg gemaakt van :
450 gr Bio speltmeel (duitse maling type 1050)
250 gr Bio tarwemeel (van de deen)
40 gram verse bakkersgist
Halve eetlpl zout
Theelepeltje suiker
Eetlepel olie
Water

Gist eerst aangemaakt met lauwwarm water, suiker en wat tarwebloem, kwartier laten activeren
Ik wou gaan voor een "nat" deeg maar dat bleek erg onhandelbaar, bloem toegevoegd totdat het net ging. Na zowat 20 minuten kneden was het een mooie bal....

Heb net even gespiekt in de koelkast, maar het rijst echt enorm.

Update 2

Na ongeveer 7 uur..

Dankzij wat olie viel het het er gemakkelijk uit..

Ik heb er zes bollen van gemaakt waarvan er twee in de vriezer gegaan zijn..
4 stukjes in bebloemde schaaltjes gestopt.

Ondertussen verder aan de saus, daar zit in :

-passata
-blikje tomatepuree
-5 tenen knofloof
-olijfolie
-sambal
-rood uitje
-zout en peper
-italiaanse kruiden

Eerst uitje en knoflook gefruit in wat olie, tomatenpuree meegebakken. Passata en de rest toegevoegd, uurtje laten pruttelen.. kleur is een beetje raar komt door mijn telefoon

Dankzij de warmte in mijn berging (29 graden) kwamen ze er na 2 uurtjes zo uit..

Het deeg was echt perfect te vormen, kon het inderdaad zo dun maken dat je er bij wijze van spreken door heen keek ;) De techniek om het overal even dun te krijgen heb ik nog niet echt door..

De eerste.. zo ging ie er in.. Had tijdens het rijzen maar even snel een schietplank gemaakt :)

Bij het "inschieten" schoot ik te hard waardoor er een deel over de rand van me steen hing.
Daardoor zat die kant dicht tegen de ventilator, maar was verder een gruwelijk lekkere pizza!

De tweede pizza was voor het nemen van een foto alweer op :)

Derde pizza.. het inschieten gaat nu prima, zoals maximus al aangaf kleine bewegingen en controle vooraf..

Ook deze was echt heerlijk, de korst ziet wat bleek maar was toch lekker knapperig zonder droog te zijn. Ik denk wel dat ik aan een andere oven moet, nu nog een combi mag/hete luchtoven die maar tot 250 graden gaat (volgens mij haalt ie dat niet)

Ik en me tafelgenote zaten vol dus ik heb de vierde bol ook maar in me vriezer gedaan, kijk wel of het uitmaakt dat deze al een tweede rijs heeft gehad.
Was een geslaagd experiment met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard :P

[ Bericht 16% gewijzigd door Anti-Negativio op 01-07-2012 22:31:20 ]
pi_113711255
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
pi_113718081
Ik heb gister voor de eerste keer zelf een pizza gemaakt, althans, het beleggen dan ;)
Met zo'n kant en klare deegrol van de AH die je op de bakplaat kunt leggen inclusief saus.

Ik lees hier al een tijdje mee en wou toch maar eens gaan beginnen met dit heerlijks! Wil uiteindelijk wel zelf deeg gaan maken, 'het echte werk' maar begon hiermee.

Misschien wel niet zo cool en stoer als jullie mooie pizza's maar ik was best trots! Beter dan de diepvries pizza's die we voorheen altijd aten.

Links: salami, champignon, ui, praprika en geraspte mozzarella kaas.
Midden: ham, ananas, gesneden belegen kaas en wat geraspte mozzarella kaas.
Rechts: Uitgelekte plakjes mozzarella, gesneden belegen kaas en gorgonzola en nog meer geraspte mozzarella kaas.

We hebben genoten!
Op naar de eerste 'echte' zelfgemaakte pizza.
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 16:38:03 #210
91830 MaximusTG
pi_113719924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:52 schreef Basic_ het volgende:
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
Maak er eens een foto van anders? Ik weet niet wat je verwacht te vinden, maar die thermostaat stelt niet veel voor hoor.

@ChillayD; nou, succes met de volgende echte poging dan alvast, kan je aanraden om die wat minder vol te beleggen.

Vanavond eet ik zelf een van mn eigen pizza's uit de diepvries :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')