abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:15:42 #1
375377 Mirelle
Sociale Ongelijkheid
pi_111574605
Stelling: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen

Onlangs was er een journalist bij het praatprogramma ‘’Pauw & Witteman’’ die een discussie opende over een voorval wat er in Amsterdam is gebeurd met een groep Marokkanen. Deze groep van 5 Marokkanen hebben racistische opmerkingen naar een Marokkaanse vrouw gemaakt. Ze zouden haar ‘negerhoer’ hebben genoemd, omdat ze een vriend van Surinaamse afkomst heeft. Haar vriend reageerde hierop en beiden werden ze mishandeld door de 5 Marokkanen. Onlangs beviel de vrouw veels te vroeg van haar kindje waarna het kindje komt te overlijden.
Nederland heeft een multiculturele samenleving, wat inhoud dat er verschillende culturen in ons land met elkaar samenleven.
Wij vinden dat Marokkanen in Nederland onze multiculturele samenleving bedreigen. Als je bovenstaande leest zie je dat Marokkanen het niet goed vinden als iemand van hun eigen afkomst omgaat met iemand die een donkere huidskleur heeft. Marokkanen hebben zodoende geen respect voor andere bevolkingsgroepen en ook in het nieuws hoor je vaak dat Marokkanen betrokken zijn bij verschillende incidenten.
Ook is het zo dat Marokkanen, en met name vanaf de 2e generatie, vinden dat ze meer rechten hebben dan anderen. Als er iets is wat hun niet zint lossen ze dit vaak op met verbaal geweld en ander soort geweld.

Deze houding heeft naar ons idee veel te maken met hun geloof, de Islam.
Hierin merken we dat vooral Marokkaanse mannen ’de baas’ willen zijn en door geweld willen laten zien dat ze echte mannen zijn onder elkaar, maar ook na Marokkaanse vrouwen toe. Als Marokkanen geweld voeren doen ze dit niet alleen, maar altijd in een grote groep. Hieruit blijkt dat Marokkanen eigenlijk best wel laf zijn.
We kunnen we ervan uitgaan dat Marokkanen door elkaar worden beïnvloed om elkaars negatieve gedragingen over te nemen.
De vraag is: ’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.

In de media hoor je ook regelmatig dat Marokkanen in grotere groepen incidenten plegen en dit doen ze, zoals hierboven wordt beschreven, met verschillende soorten geweld. We merken dat Marokkanen zich niet aanpassen binnen onze multiculturele samenleving.

quote:
Waar zijn de normen en waarden gebleven van deze Marokkanen? Hebben zij niet geleerd om respect te hebben voor andere mensen? Wat zou het geloof, de Islam, hiervan zeggen?
Ter afsluiting willen wij nog even terug komen op de racistische opmerkingen. Dit is een vorm van discriminatie. De Marokkanen die de vrouw uitmaakten van ‘negerhoer’ zijn bezig met het onderscheid maken en beledigen op het gebied van uiterlijk zoals de huidskleur van haar vriend, maar ook de keuzes van de vrouw. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat deze groep Marokkanen wel degelijk bezig zijn met racistische opmerkingen en een vorm van discriminatie. Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld. Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:16:55 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_111574641
En dit staat in POLitiek, omdat....?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:18:42 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111574714
Een grote groep (vooral jonge maar ook oudere) Marokkanen zijn vrij racistisch, ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 16-05-2012 11:14:13 (typo) ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111574744
Wie zijn 'wij'?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:31:26 #5
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_111575156
quote:
Stelling: Feit: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:33:43 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_111575231
Marokkanen?? :?
.
.
.
.

Ow dat waren de AOW-ers van 3 jaar terug! :D Dat is toch helemaal niet meer actueel joh!
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:39:15 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111575390
Ja, want alle Marokkanen zijn precies hetzelfde. Ken je er een, dan ken je ze allemaal.
Wel handig dat de meesten dezelfde voornaam hebben....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111575398
Ten eerste, wie zijn die 'wij' waar je het een paar keer over hebt?

Verder:
quote:
De vraag is: 'Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?'
Ratten werken ook nooit alleen. Een Marokkaan in zn eentje zal je niet zo heel gauw iets doen (maar dat geldt voor nagenoeg alle bevolkingsgroepen).

quote:
Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_111575434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef bas-beest het volgende:

Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen. ;)
Enig idee waarom?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:43:09 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111575505
quote:
’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.
Omdat dat zo in elke groep gaat waarin geweld gepleegd wordt. Dat is een psychologisch gegeven, groepsdruk enzo jeweetz.
Kijk naar de Amerikaanse soldaten in het midden Oosten die wandaden hebben gepleegd; veelal gebeurde dit in groepsverband. *

*Gewoon even een praktisch voorbeeld, voordat we in Oost-West-Amerika-Turkije-discussies belanden
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:51:04 #11
351720 vraagjesman123
begin er maar niet over...
pi_111575746
is deel waar deel onwaar
ik kreeg kusjes:)
BrandX hosselen
pi_111575851
Geen idee, ik ken niet alle Marokkanen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111575915
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.

Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist. In de discussie naar aanleiding van het Volkskrant-artikel zie je eigenlijk hetzelfde. Het ging om dit artikel in de Volkskrant:
Hebben Marokkanen een racismeprobleem?

De auteur was bij Pauw & Witteman te gast en voerde daar een "discussie" met Hassnae Bouazza. Discussie tussen aanhalingstekens, omdat de auteur nauwelijks aan het woord kon komen tussen de tirade van die dame door. De auteur zou alle Marokkanen gelijk hebben gesteld aan de daders die de zwangere vrouw schopten en uitscholden. Onzin. Het was één grote klaagzang, het was één en al slachtoffergedrag. Een werkelijke discussie over het onderwerp bleef uit. Tenenkrommende televisie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2012 12:57:36 ]
pi_111575993
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_111576221
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.

Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:

quote:
'Racismeprobleem? Nee, het is de Marokkaanse machocultuur'
De trein zat tjokvol, maar de zitplaats naast mij was onbezet. Ik vond het best zo. Tot ineens een dame naast me kwam zitten. Ik keek haar van opzij aan en oordeelde dat ze Marokkaanse was. Waarop een jongetje, niet ouder dan tien, haar boos weg riep. Het was haar broertje. Als een cipier wees hij zijn grote zus erop dat ze in overtreding was. Ze stond gedwee op en ging maar in het gangpad staan. Vervolgens nam hij zelf haar plaats naast mij in.

Hij bedoelde het niet onbeschoft, integendeel. Het was zijn plicht. Marokkaanse jongetjes worden opgevoed met het idee dat het bij 'onze Marokkaanse cultuur' hoort. Sommigen gaan zelfs verder, door te stellen dat het van de islam moet. Daarmee doen ze noch de Marokkaanse cultuur noch de islam enig recht aan.

Masculiene cultuur
Feit is dat het een typisch kenmerk is van een zogenaamde masculiene cultuur. Dat is een cultuur waarin het, bijvoorbeeld, traditioneel aan de mannen is om de eer van de groep (familie, gemeenschap) naar buiten toe te beschermen. Kortom, een machocultuur. Deze machocultuur is onderdeel van de straatcultuur in de steden. Japan wordt gezien als de meest masculiene cultuur en Zweden de meest feminiene van de wereld; maar ook Nederland wordt als een zeer feminiene maatschappij bestempeld.

Wat die zwangere Amsterdamse vrouw van Marokkaanse afkomst en haar gekleurde vriend is overkomen, is evenwel het gevolg van het andere uiterste, namelijk machismo. Vijf jongemannen van de straat die niet voor elkaar willen onderdoen, en daardoor een babymoord op hun geweten hebben. Ik durf er veel om te verwedden dat het gebeurde niet gebeurd zou zijn als het groepje van vijf uit niet alleen macho's had bestaan. Of als het om een Marokkaanse man met een zwarte vriendin was gegaan.

Ingebeelde macht
Een paar weken geleden publiceerde ondernemer Erik de Vlieger een ingezonden brief in de Volkskrant waarin hij zich beklaagt over de overlast van Marokkaanse uitgaansjeugd. 'Als mijn blonde dochter (24) op een feest niet wil dansen met een jongen die toevallig Marokkaans is, weet ze zeker dat ze voor 'blonde Hollandse kankerhoer' wordt uitgescholden. Het afgelopen weekeinde is een vriendje dat in zijn eentje wegging na een bezoek aan mijn jongste dochter (18) in elkaar getrapt door Marokkanen, met een gebroken hand als gevolg. Vijf tegen één!'

Gesteld dat het niet steeds hetzelfde groepje van vijf is, wil ik dit soort jongens wel een probleem noemen. Niet omdat ze botsen met het vrouwelijke Nederland, maar gewoon omdat macho's, vooral wanneer ze in groepen gaan, ten strijde trekken tegen elke vorm van eer- en gezichtsverlies, zoals de afwijzing van een meisje.

Want wie heeft geleerd vrouwen te controleren, tolereert niet graag dat ze hem tegenspreken of anderszins op z'n nummer zetten. Dat wringt met zijn ingebeelde macht en dominantie. Daarbij schuwen ze geen geweld, maar verheerlijken het juist.
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:08:40 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111576308
Natuurlijk is er een probleem met een groot deel van de Marokkanen. En dat moet besproken worden, en er moeten oplossingen voor worden gezocht. Het probleem ontkennen helpt niet, zeggen dat alle Marokkanen dit probleem hebben helpt ook niet.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111576336
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:56 schreef Elfletterig het volgende:
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.

Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist.
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:10:40 #18
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111576377
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111576395
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.

Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:

[..]

Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:11:38 #20
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_111576406
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
pi_111576434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:10 schreef Viajero het volgende:

[..]

Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
Dan vraag je er eentje vriendelijk of die mee wil helpen jouw probleem oplossen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111576545
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef Vaseline_ het volgende:
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
pi_111576632
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.

Het gaat er niet om of mensen mijn mening delen. Het gaat erom dat het bediscussiëren van gedrag van Marokkanen steeds met dezelfde dooddoeners wordt weggewimpeld. Het zijn altijd weer een paar rotte appels die het voor de rest verzieken, het probleem wordt altijd overdreven, Marokkanen worden altijd allemaal over één kam geschoren en de schuld ligt voor 90 procent bij de media die altijd negatief over Marokkanen bericht.

Zelfreflectie? Vergeet het maar.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:20:43 #24
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_111576729
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?
pi_111576768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
Maar de vraag is nou juist wat een "goed functionerende Marokkaan" is. Een jochie van 10 dat zijn oudere zus wegstuurt van een zitplaats, verder normaal een schooldiploma haalt, een baan vindt en niks met de politie heeft te maken, functioneert die dan goed?

En wat als die goed functionerende jongen op zijn 18e met vier vrienden over straat loopt en één van die jongens begint te schelden op een donkere man met een zwangere Marokkaanse vrouw?
pi_111576785
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.
Dat gebeurt toch ook? Het afgelopen decennium gaat er geen week voorbij of ergens in de media wordt een discussie gevoerd over de multiculturele samenleving. Een Wilders is zelfs salonfahig geworden. Op fora zoals FOK! word je haast verguisd als je het waagt je genuanceerd uit te laten over deze problematiek. Dat zogenaamde taboe waar je over spreekt, bestaat enkel tussen je oren.

En de 'zogenaamde' in mijn vorige post was gewoon een stijlvorm. Benoemen is een modebegrip geworden.

quote:
Het gaat er niet om of mensen mijn mening delen. Het gaat erom dat het bediscussiëren van gedrag van Marokkanen steeds met dezelfde dooddoeners wordt weggewimpeld. Het zijn altijd weer een paar rotte appels die het voor de rest verzieken, het probleem wordt altijd overdreven, Marokkanen worden altijd allemaal over één kam geschoren en de schuld ligt voor 90 procent bij de media die altijd negatief over Marokkanen bericht.

Zelfreflectie? Vergeet het maar.
Ik heb werkelijk geen idee onder welke steen jij de afgelopen jaren hebt geleefd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:26:36 #27
276761 Vaith
Moet nog een paradox oplossen
pi_111576947
Dit zijn politieke punten die tegenwoordig niet meer op de voorgrond behoren. Ze zijn uitgemelkt door de PVV en horen niet de boventoon te voeren in ons huidig politieke klimaat.
Nog steeds op zoek naar een oplosbare paradox. Mijn paradox is als volgt; ''als ik deze paradox oplos heb ik mijn paradox opgelost'' dus als de paradox van mijn paradox is opgelost heb ik mijn doelstelling behaald.
pi_111576971
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Dat gebeurt toch ook? Het afgelopen decennium gaat er geen week voorbij of ergens in de media wordt een discussie gevoerd over de multiculturele samenleving. Een Wilders is zelfs salonfahig geworden. Op fora zoals FOK! word je haast verguisd als je het waagt je genuanceerd uit te laten over deze problematiek. Dat zogenaamde taboe waar je over spreekt, bestaat enkel tussen je oren.
Je verwart de multiculturele samenleving met het gedrag van Marokkanen; dat zijn twee verschillende onderwerpen. Wilders discussieert niet. Dat is een populist die discussies doorgaans uit de weg gaat en die alleen maar problemen benoemt. Soms nog terecht ook, maar dat is de vraag niet.

Zoals die dame bij Pauw & Witteman reageerde op de auteur van het artikel is illustratief. Vanuit Marokkaanse hoek verneem je bar weinig zelfreflectie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee onder welke steen jij de afgelopen jaren hebt geleefd.
Ik was bij mijn volle bewustzijn en heb het nieuws nauwgezet gevolgd. Kom dan eens met aansprekende voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat wezenlijke groepen Marokkanen doen aan zelfreflectie?
pi_111577039
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:26 schreef Vaith het volgende:
Dit zijn politieke punten die tegenwoordig niet meer op de voorgrond behoren. Ze zijn uitgemelkt door de PVV en horen niet de boventoon te voeren in ons huidig politieke klimaat.
Ze zijn niet uitgemolken door de PVV, ze zijn misbruikt door de PVV om te spelen op de onderbuik. Maar dat gegeven betekent niet dat een probleem ineens weg is, als het niet meer bovenaan de agenda staat.
pi_111577341
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je verwart de multiculturele samenleving met het gedrag van Marokkanen; dat zijn twee verschillende onderwerpen. Wilders discussieert niet. Dat is een populist die discussies doorgaans uit de weg gaat en die alleen maar problemen benoemt. Soms nog terecht ook, maar dat is de vraag niet.

Zoals die dame bij Pauw & Witteman reageerde op de auteur van het artikel is illustratief. Vanuit Marokkaanse hoek verneem je bar weinig zelfreflectie.
De afgelopen jaren heb ik anders genoeg columns gelezen van allochtone auteurs waarin zij zich uitspraken tegen het gedrag van de straatschoffies en de bijvoorbeeld de islamitische terreur. Een ook zat autochtone opiniemakers laakten hard en openhartig het gedrag van die mannetjes. Ook in de politieke arena is het onderwerp alles behalve taboe. Zelfs een PvdA kraakt tegenwoordig kritische noten.

Dat er vervolgens ook Marokkanen zijn die er een andere visie op nahouden...tsja, dat houd je toch. Van een taboe is in elk geval geen sprake.

quote:
Ik was bij mijn volle bewustzijn en heb het nieuws nauwgezet gevolgd. Kom dan eens met aansprekende voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat wezenlijke groepen Marokkanen doen aan zelfreflectie?
Je begrijpt hopelijk dat ik wel wat beters heb te doen dan het internet afzoeken naar columnpjes?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_111578011
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
De afgelopen jaren heb ik anders genoeg columns gelezen van allochtone auteurs waarin zij zich uitspraken tegen het gedrag van de straatschoffies en de bijvoorbeeld de islamitische terreur. Een ook zat autochtone opiniemakers laakten hard en openhartig het gedrag van die mannetjes. Ook in de politieke arena is het onderwerp alles behalve taboe. Zelfs een PvdA kraakt tegenwoordig kritische noten.

Dat er vervolgens ook Marokkanen zijn die er een andere visie op nahouden...tsja, dat houd je toch. Van een taboe is in elk geval geen sprake.
Je schijnt maar niet te willen snappen dat ik met "taboe" doel op de bespreekbaarheid binnen eigen kring.

Wangedrag van mensen veroordelen is niet zo moeilijk; daar gaat het niet om. Het gaat om de analyse waar dergelijk gedrag vandaan komt. De auteur uit het artikel hierboven doet in elk geval een poging, maar de Nederlander die opperde dat Marokkanen een racismeprobleem hebben, kreeg onmiddellijk de wind van voren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat ik wel wat beters heb te doen dan het internet afzoeken naar columnpjes?
Prima, maar dan moet je niet komen met vragen als "onder welke steen heb jij gelegen?" Je hebt dan gewoon geen weerwoord; ook prima.
pi_111578042
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:20 schreef Vaseline_ het volgende:

[..]

.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?
Strafmaat verplaatsen naar hun eigen culturele normen: Barbaars, Spartaans en middeleeuws. Ouwerwets orde- en tucht. Lang en aanhoudend vernederen en alles afpakken. Reken maar dat dat de taal is die zij spreken.
Want spreek ze eens over de Marokkaanse politie en justitie? Oeh, ja daar moet je niet mee sollen. Dus doen ze dat niet. Dan is het ineens allemaal een stuk respectvoller.

Maar dan zal Femke Halsema wel weer in de bres springen en de racismekaart op tafel gooien. Die (en iedereen waar zij symbool voor staat) wil namelijk niet dat dit probleem wordt opgelost.
pi_111578209
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je schijnt maar niet te willen snappen dat ik met "taboe" doel op de bespreekbaarheid binnen eigen kring.

Wangedrag van mensen veroordelen is niet zo moeilijk; daar gaat het niet om. Het gaat om de analyse waar dergelijk gedrag vandaan komt. De auteur uit het artikel hierboven doet in elk geval een poging, maar de Nederlander die opperde dat Marokkanen een racismeprobleem hebben, kreeg onmiddellijk de wind van voren.
Dat die persoon het niet eens met die stelling, betekent natuurlijk niet dat er een taboe op rust. Begrijp dat nou eens.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een Nederlander ja en amen knikt wanneer iemand suggereert dat wij een racisme-probleem hebben.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:12:06 #34
322645 Voorschrift
See if I care
pi_111578813
Gezien de wel goed lopende discussie laat ik 'm open, heb wel de TT even aangepast naar iets gepasters.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_111579307
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:12 schreef Voorschrift het volgende:
Gezien de wel goed lopende discussie laat ik 'm open, heb wel de TT even aangepast naar iets gepasters.
Zo slaat het natuurlijk helemaal nergens meer op. Het hele idee van dit topic is gebaseerd op de gedachte dat er zoiets is als De Marokkaan en dat het gedrag van de ene Marokkaan iets is waar de andere Marokkaan iets mee zou moeten en op afgerekend zou moeten worden.

Dat slaat natuurlijk nergens op, maar goed, dat kunnen we TS dan proberen uit te leggen. Groepsgedrag is iets heel anders, daar betreft het immers wel het gedrag van individuen in een groep. Ik geloof niet dat het tegengaan van bepaald gedrag van bepaalde groepen nou echt een discussiepunt is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:26:33 #36
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_111579459
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:12 schreef Voorschrift het volgende:
Gezien de wel goed lopende discussie laat ik 'm open, heb wel de TT even aangepast naar iets gepasters.
ohjeeeej. ook op fok mag je het beestje niet bij zn naam noemen :')
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_111580340
het probleem is dat je te simpel denkt als je het over "de marrokaan" hebt. "de marrokaan" is ook de huisvader die zijn kinderen wél op het vwo krijgt, "de marrokaan" is ook het marrokaanse meisje wat haar studie geneeskunde nét afrond.

om dan de islam erbij te betrekken is al helemaal van de gekke. het overgrote deel van alle moslims wil gewoon in alle rust een bestaan opbouwen, net als ieder ander mens op de planeet. de probleemjongeren waar het over gaat zijn houden zich dan ook nog eens absoluut niet aan de regels van de islam. focussen op de islam is het zoeken van de oorzaak in een compleet verkeerde hoek.

daaraan toegevoegd, door het alleen over marrokanen te hebben, negeren we de problematiek van hangjongeren van andere afkomst. denk hierbij aan bijvoorbeeld antilliaanse hangjongeren, of turkse jongeren, maar ook hangjongeren van nederlandse komaf.

kortom, het is duidelijker om gewoon te praten waar je het over hebt, dus over hangjongeren. niet over moslims, niet over marrokanen, maar over hangjongeren.
daarnaast kan het wel zijn dat de groep marrokaanse hangjongeren een andere straatcultuur heeft, en daardoor op een andere manier aangepakt moet worden dan bijvoorbeeld de autochtone hangjongeren, die ook weer anders dan de antiliaanse hangjongeren moeten worden aangepakt, etc.

echter, het heeft pas zin hierover te praten als mensen eerst doorhebben dat het probleem de hangjongeren zijn, en niet "de marrokanen", of "de islam".
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:11:29 #38
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111581269
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zo slaat het natuurlijk helemaal nergens meer op. Het hele idee van dit topic is gebaseerd op de gedachte dat er zoiets is als De Marokkaan en dat het gedrag van de ene Marokkaan iets is waar de andere Marokkaan iets mee zou moeten en op afgerekend zou moeten worden.

Dat slaat natuurlijk nergens op, maar goed, dat kunnen we TS dan proberen uit te leggen. Groepsgedrag is iets heel anders, daar betreft het immers wel het gedrag van individuen in een groep. Ik geloof niet dat het tegengaan van bepaald gedrag van bepaalde groepen nou echt een discussiepunt is.
Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111581380
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
Dat die persoon het niet eens met die stelling, betekent natuurlijk niet dat er een taboe op rust. Begrijp dat nou eens.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een Nederlander ja en amen knikt wanneer iemand suggereert dat wij een racisme-probleem hebben.
Je hebt twee manieren van niet eens zijn: er een andere visie op nahouden en iets categorisch wegwimpelen en de boodschapper zwartmaken.

Het gaat om de manier waarop je omgaat met dergelijke vraagstukken. Als iemand stelt dat Nederlanders een racismeprobleem hebben, zou je kunnen vragen op basis waarvan die gedachte bestaat. En vervolgens zou je kunnen kijken welke oorzaken eraan ten grondslag liggen.
pi_111581548
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:26 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

ohjeeeej. ook op fok mag je het beestje niet bij zn naam noemen :')
"Marokanen!" was dan ook wel érg generiek

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:11 schreef Viajero het volgende:
Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.
Precies. En tot nu toe komt de discussie zelden tot nooit verder dan de opmerking dat de één niet voor de ander verantwoordelijk is. Dat soort dooddoeners kennen we nou wel een keer.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:30:33 #41
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_111581952
quote:
13s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:15 schreef Mirelle het volgende:
Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen

Marokkanen vinden het niet goed als iemand van hun eigen afkomst omgaat met iemand die een donkere huidskleur heeft.

Marokkanen vinden dat ze meer rechten hebben dan anderen.

Als er iets is wat hun niet zint lossen [Marokkanen] dit vaak op met verbaal geweld en ander soort geweld.

Als Marokkanen geweld voeren doen ze dit niet alleen, maar altijd in een grote groep.

Hieruit blijkt dat Marokkanen eigenlijk best wel laf zijn.

We kunnen we ervan uitgaan dat Marokkanen door elkaar worden beïnvloed om elkaars negatieve gedragingen over te nemen.

In de media hoor je ook regelmatig dat Marokkanen in grotere groepen incidenten plegen en dit doen ze, zoals hierboven wordt beschreven, met verschillende soorten geweld.

We merken dat Marokkanen zich niet aanpassen binnen onze multiculturele samenleving.

Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld.

Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
:')
pi_111581960
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:46 schreef Asphias het volgende:
het probleem is dat je te simpel denkt als je het over "de marrokaan" hebt. "de marrokaan" is ook de huisvader die zijn kinderen wél op het vwo krijgt, "de marrokaan" is ook het marrokaanse meisje wat haar studie geneeskunde nét afrond.

om dan de islam erbij te betrekken is al helemaal van de gekke. het overgrote deel van alle moslims wil gewoon in alle rust een bestaan opbouwen, net als ieder ander mens op de planeet. de probleemjongeren waar het over gaat zijn houden zich dan ook nog eens absoluut niet aan de regels van de islam. focussen op de islam is het zoeken van de oorzaak in een compleet verkeerde hoek.

daaraan toegevoegd, door het alleen over marrokanen te hebben, negeren we de problematiek van hangjongeren van andere afkomst. denk hierbij aan bijvoorbeeld antilliaanse hangjongeren, of turkse jongeren, maar ook hangjongeren van nederlandse komaf.

kortom, het is duidelijker om gewoon te praten waar je het over hebt, dus over hangjongeren. niet over moslims, niet over marrokanen, maar over hangjongeren.
daarnaast kan het wel zijn dat de groep marrokaanse hangjongeren een andere straatcultuur heeft, en daardoor op een andere manier aangepakt moet worden dan bijvoorbeeld de autochtone hangjongeren, die ook weer anders dan de antiliaanse hangjongeren moeten worden aangepakt, etc.

echter, het heeft pas zin hierover te praten als mensen eerst doorhebben dat het probleem de hangjongeren zijn, en niet "de marrokanen", of "de islam".
Dit is ook weer zo'n post die blijft hangen in het aspect van beeldvorming. Als een Marokkaans meisje met succes het vwo afrondt en geneeskunde studeert, zijn problemen met zich misdragende hanggroepjongeren dan ineens verdwenen?

Als een Marokkaanse jongen netjes zijn diploma haalt en een baan vindt, maar ondertussen wel zijn oudere zus afbekt in de trein en haar dwingt tot opstaan, is dat in jouw optiek dan wél of niet een probleem?

En wat nou als de dominante rol van mannen (de machocultuur en de ondergeschiktheid van de vrouw) nou mede het gevolg is van religieuze opvattingen, of daardoor zelfs wordt versterkt? Zo zijn er Marokkaanse jongens die vinden dat hun eigen zus bedekt over straat moet, dat ze maagd moet blijven tot aan haar (gedwongen?) huwelijk met een Marokkaanse man. Terwijl die jongens zelf niet hun maagdelijkheid bewaren en Nederlandse meisjes, die niet bedekt gekleed gaan, voor hoer uitschelden. Je wilt toch niet serieus ontkennen dat de islam hier niet minimaal een element is?

En waarom de reflex om meteen naar Turkse, Antillaanse en Nederlandse hanggroepjongeren te wijzen? Ja, onder die groepen zijn er ook problemen. Maar zijn daarmee de problemen rondom het gedrag van Marokkaanse jongeren ineens verdwenen of minder erg geworden?
pi_111582279
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.
Dat valt in de categorie 'durven benoemen' wat je vaak hoort. Ik ben daarvoor, maar benoem het dan. De mensen die het hardst roepen om benoemen komen niet verder dan 'die Marokkanen'. Dat is geen benoemen, dat is blaten.

Verder heb ik hier regelmatig geprobeerd één oorzaak dan wel oplossing te benoemen, zeker voor de toekomst. Dat is dat je de Marokkanen, jawel, allemaal, niet langer actief tot aparte groep maakt door ze van jongs af aan in een andere juridische toestand met andere rechten en plichten te zetten. Iets doen aan de dubbele nationaliteit dus. Dat zal vast meehelpen met het doorbreken van hen als aparte groep, en daarmee de groepsdynamiek verminderen die kennelijk bijdraagt aan crimineel gedrag.

Maar dan blijkt dat ineens een enorm taboe, en staat dan weer ineens de individuele dubbele nationaliteithouder centraal met zijn persoonlijke wensen en voorrechten. Een verband met dubbele nationaliteit mag dan weer niet benoemd, terwijl er toch wel zeker een flinke correlatie is. Een sterke correlatie met sociaal-economische situatie mag ook weer benoemd, want dan ben je excuses aan het zoeken en Marokkanen aan het knuffelen, en dan gaat het ineens ook weer over het individu dat zich daar aan zou moeten weten te onttrekken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111610636
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:30 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dit is ook weer zo'n post die blijft hangen in het aspect van beeldvorming. Als een Marokkaans meisje met succes het vwo afrondt en geneeskunde studeert, zijn problemen met zich misdragende hanggroepjongeren dan ineens verdwenen?
nee, maar is het dan terecht om háár als probleem te benoemen? zolang je over "marokkaanen" in het algemeen blijft praten doe je dat namelijk wel.
quote:
Als een Marokkaanse jongen netjes zijn diploma haalt en een baan vindt, maar ondertussen wel zijn oudere zus afbekt in de trein en haar dwingt tot opstaan, is dat in jouw optiek dan wél of niet een probleem?
dan is dat een probleem.
quote:
En wat nou als de dominante rol van mannen (de machocultuur en de ondergeschiktheid van de vrouw) nou mede het gevolg is van religieuze opvattingen, of daardoor zelfs wordt versterkt?
ja, wat dan? wil je die religieuze opvattingen gaan verbieden? jongeren uit huis plaatsen omdat ze niet religieus mogen worden opgevoed? de koran verbieden? iedereen (dus ook diegene die geen problemen opleveren) demoniseren door het over de islam te hebben?

het is onmogelijk om - met behoud van de rechtstaat - iets te veranderen aan het geloof van mensen. het enige wat hameren op de islam bereikt, is dat goedwillende islamieten van ons vervreemden.
quote:
Zo zijn er Marokkaanse jongens die vinden dat hun eigen zus bedekt over straat moet, dat ze maagd moet blijven tot aan haar (gedwongen?) huwelijk met een Marokkaanse man. Terwijl die jongens zelf niet hun maagdelijkheid bewaren en Nederlandse meisjes, die niet bedekt gekleed gaan, voor hoer uitschelden. Je wilt toch niet serieus ontkennen dat de islam hier niet minimaal een element is?
natuurlijk. maar alles wat deel van je cultuur uitmaakt is een element van het probleem. je kan echter de vraag stellen of het dankzei de islam is dat deze jongens schoffies worden, of zijn het klootzakjes en misbruiken ze daarom de islam zoals het hun uitkomt? en, again, wat voor zin heeft het over de islam te beginnen als je er verdomd weinig aan kan doen zonder onze rechtstaat te verneuken?
quote:
En waarom de reflex om meteen naar Turkse, Antillaanse en Nederlandse hanggroepjongeren te wijzen? Ja, onder die groepen zijn er ook problemen. Maar zijn daarmee de problemen rondom het gedrag van Marokkaanse jongeren ineens verdwenen of minder erg geworden?
nee. maar marokkaanse hangjongeren zijn geen speciale groep die meer aandacht verdiend dan andere klootzakjes wat mij betreft.

ik wil het hele probleem van hangjongeren en probleemjongeren aanpakken en oplossen. dan moeten we het dus over hangjongeren hebben.

want hangjongeren zijn het probleem, en niet marokkanen.
en oke, als het toevallig nodig is, dan kan het relevant zijn om marokkaanse probleemjongeren uit te lichten. maar heb het dan over marokkaanse probleemjongeren, en niet over "marokkanen" in het algemeen, want daardoor vervreemd je die groep die het nog wel goed doet van je, terwijl het de schoffies toch geen ene zak uit maakt.

en doe jij dit al, heb jij het vooral over het probleem van hangjongeren, en zo nu en dan specifiek over marokkaanse hangjongeren, helemaal top, dan zijn we het met elkaar eens. mijn betoog was echter bedoeld voor TS die begint over "marokkanen die groepsgedrag blablabla", en mogelijk andere posters die ervan houden om de marokkanen het probleem te maken ipv de hangjongeren.
pi_111614687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Schot in de roos. Elfletterig is indeed blijven hangen, as usual. Hij blijft het grijsgedraaide plaatje maar afspelen. Claimen dat er niets over gezegd mag worden, terwijl de afgelopen 10 jaar de meest ranzige emmers stront over de gehele bevolkingsgroep, goed of slecht, zijn gekieperd. Voor Elfletterig smaakt dit naar meer.
Allah Al Watan Al Malik
pi_111615036
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
nee, maar is het dan terecht om háár als probleem te benoemen? zolang je over "marokkaanen" in het algemeen blijft praten doe je dat namelijk wel.
Niet mee eens; ik vind dat (misplaatst) slachtoffergedrag. Wanneer je problemen binnen een bepaalde groep aankaart, stel je daarmee niet automatisch dat iedereen binnen die groep last heeft van dat probleem of eraan bijdraagt.

Vergelijk het maar met een fabriek waar bovengemiddeld veel ongevallen plaatsvinden als gevolg van onveilig werken. Wanneer je dat vaststelt en aandringt op maatregelen, wil dat niet zeggen dat iedere individuele medewerker zich niet aan de veiligheidsregels houdt.

Als ik dus over Marokkanen als groep praat, praat ik over gemiddelden, zonder dat het op ieder individu van toepassing is. Zo zijn Marokkanen (zeer) bovengemiddeld vertegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
ja, wat dan? wil je die religieuze opvattingen gaan verbieden? jongeren uit huis plaatsen omdat ze niet religieus mogen worden opgevoed? de koran verbieden? iedereen (dus ook diegene die geen problemen opleveren) demoniseren door het over de islam te hebben?

het is onmogelijk om - met behoud van de rechtstaat - iets te veranderen aan het geloof van mensen. het enige wat hameren op de islam bereikt, is dat goedwillende islamieten van ons vervreemden.
Het gaat me niet zozeer om de islam, maar om de manier waarop mensen met religie omgaan, de manier waarop religie en (macho)cultuur / vrouwenonderdrukking zijn verweven en om wat we in Nederland wel en niet tolereren.

Als ik de Bijbel letterlijk ga opvatten en selectief shop, kan ik er behoorlijk extremistische opvattingen en gedragingen op nahouden. De vraag is alleen waar religieuze vrijheid eindigt en hoe zoiets binnen een (westerse) democratische samenleving past. En hoe het zich verhoudt tot leidende wet- en regelgeving.

Het is in mijn optiek echt niet zo dat we gelovigen (zoals christenen, moslims als anderen) met fluwelen handschoenen moeten benaderen omdat ze nu eenmaal een onverkort recht hebben op hun geloof en hun interpretatie daarvan. Aan elke vrijheid, dus ook aan religieuze vrijheid, zitten bepaalde grenzen. Net zoals het gegeven dat een samenleving bepaalde omgangsvormen en -normen kent. Vrouwen als ondergeschikte tweederangs burgers behandelen is er daar NIET eentje van in onze samenleving.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
natuurlijk. maar alles wat deel van je cultuur uitmaakt is een element van het probleem. je kan echter de vraag stellen of het dankzei de islam is dat deze jongens schoffies worden, of zijn het klootzakjes en misbruiken ze daarom de islam zoals het hun uitkomt? en, again, wat voor zin heeft het over de islam te beginnen als je er verdomd weinig aan kan doen zonder onze rechtstaat te verneuken?
Je kunt best aansturen op gedragsverandering zonder mensen hun religieuze vrijheid te ontnemen. Zoals je zelf al aangaf: een jochie hoeft geen "schoffie" te zijn om toch probleemgedrag te vertonen. Zie het voorbeeld van het goed functionerende jochie, dat wel zijn oudere zus voor hem laat opstaan en afbekt.

Dat mensen religie misbruiken en selectief shoppen in bijbel- of koranteksten is een algemeen verschijnsel. Het gaat uiteindelijk gewoon om gedrag en om cultuurverandering.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
nee. maar marokkaanse hangjongeren zijn geen speciale groep die meer aandacht verdiend dan andere klootzakjes wat mij betreft. ik wil het hele probleem van hangjongeren en probleemjongeren aanpakken en oplossen. dan moeten we het dus over hangjongeren hebben.
Ik denk (helaas) wél dat Marokkaanse hangjongeren meer aandacht behoeven dan andere groepen hangjongeren. De criminaliteitscijfers spreken boekdelen. Ook de aard van hun criminaliteit is een belangrijk punt van zorg. Jonge crimineeltjes die jarenlang veel te soft zijn aangepakt, zijn inmiddels tot beroepscriminelen uitgegroeid.

De vertegenwoordiging van Marokkanen in criminaliteitscijfers is bovenmatig. En de cultuur is vaak ook nog eens zo dat jochies van pakweg 10-12 jaar opkijken tegen hun oudere broers. Ze kopiëren dus het probleemgedrag.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
oke, als het toevallig nodig is, dan kan het relevant zijn om marokkaanse probleemjongeren uit te lichten. maar heb het dan over marokkaanse probleemjongeren, en niet over "marokkanen" in het algemeen, want daardoor vervreemd je die groep die het nog wel goed doet van je, terwijl het de schoffies toch geen ene zak uit maakt.
Het percentage Marokkaanse probleemjongeren is groot. En dan hebben we het alleen nog maar over crimineel gedrag. Zouden we 'geaccepteerd' probleemgedrag, bijvoorbeeld jochies die hun oudere zus als tweederangs wezen behandelen, ook nog meetellen, dan schiet de teller nog veel verder omhoog.

Verder valt me op dat Marokkanen zich vaak op dezelfde manier opstellen. Die dame op tv bij P&W was daar ook weer een voorbeeld van: we mogen niet alle Marokkanen over één kam scheren. Wie kritiek uit op gedragingen van Marokkanen of zelfs maar suggereert dat racisme voorkomt onder die groep, krijgt meteen de wind van voren. Wat ik verdomd weinig signaleer, is zelfreflectie. Een brede veroordeling van daden bijvoorbeeld. Je krijgt soms de indruk dat men het binnen de gemeenschap wel snapt, die actie. Beetje vervelend dat die baby dood is, maar verder.... begrijpelijk, want ze is nu eenmaal een negerhoer, die jongens die dat vaststelden, stonden in hun recht. Dat gevoel.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
en doe jij dit al, heb jij het vooral over het probleem van hangjongeren, en zo nu en dan specifiek over marokkaanse hangjongeren, helemaal top, dan zijn we het met elkaar eens. mijn betoog was echter bedoeld voor TS die begint over "marokkanen die groepsgedrag blablabla", en mogelijk andere posters die ervan houden om de marokkanen het probleem te maken ipv de hangjongeren.
In principe zijn Marokkanen niet het probleem, maar gaat het om probleemgedrag van hangjongeren. Maar als het gaat om Marokkaanse hangjongeren, wie corrigeert en veroordeelt dan hun gedrag? Van wie leren ze dat het normaal of acceptabele is om vrouwen voor hoer uit te schelden? Van wie leert het 10-jarige joch dat zijn zus voor hem moet opstaan?

Volgens mij is cultuur- en gedragsverandering nodig, zonder dat je meteen de religieuze vrijheid van mensen ernstig beknot. Maar dat vergt een spiegel binnen de Marokkaanse gemeenschap...
pi_111615164
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:

En de 'zogenaamde' in mijn vorige post was gewoon een stijlvorm. Benoemen is een modebegrip geworden.

Jawel.... maar eigenlijk omschijf je het nog mild.
Het argument van " problemen benoemen" is ook vaak een smoesje om haat te kunnen spuien.
In samenhang hiermee heb je de kreet "in dit land mag je geen kritiek op de islam hebben " .
In de nineties had je een zeker punt hiermee, maar weliswaar zeer overdreven verwoord.
Laatst las ik dat Holmaninterview over zijn Breivik-toneelstuk. De man kwam met dezelfde cliché aanzeulen.
tsssssssssssssss...... hij lijkt wel bepaald fokusers. Van dat niveau
pi_111615235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:54 schreef Mutant01 het volgende:
Schot in de roos. Elfletterig is indeed blijven hangen, as usual. Hij blijft het grijsgedraaide plaatje maar afspelen. Claimen dat er niets over gezegd mag worden, terwijl de afgelopen 10 jaar de meest ranzige emmers stront over de gehele bevolkingsgroep, goed of slecht, zijn gekieperd. Voor Elfletterig smaakt dit naar meer.
Als ik jou gerichte vragen stel, zoals in het topic over dat verkrachte meisje in Marokko, kap je de discussie af en kom je niet verder dan mij neerzetten als de discriminerende boeman die het allemaal prachtig vindt dat Marokkanen door het slijk worden gehaald.

Dat inhoudelijke zwaktebod vind ik allemaal prima, maar ga dan niet namens mij bepaalde standpunten verkondigen of suggereren dat je weet hoe ik erover denk. Ik ben op geen enkele manier voorstander van het stigmatiseren van welke bevolkingsgroep dan ook. En het is al helemaal niet iets dat smaakt naar meer.

Ik zou gewoon eens tot de kern willen doordringen: hoe het komt dat er zo veel probleemgedrag aanwezig is onder Marokkanen en wat er moet gebeuren om dat te veranderen. Maar dat vergt dan wel onderkenning van het probleem; iets dat vaak nog ver te zoeken lijkt. Veel Marokkanen schieten onmiddellijk in de zelfverdediging, met kreten als "over één kam scheren", of beginnen - zoals hier het geval - de persoon die er vragen over stelt neer te zetten als een racist.

Ik zou graag zien dat Marokkanen in Nederland beter functioneren, maar qua probleemgedrag voeren ze de ranglijst aan. Wat doen we eraan? Is cultuur- en gedragsverandering een haalbare kaart, of blijft het bij discussies ontwijken, de boel wegwimpelen en vragenstellers tot racist bestempelen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2012 10:19:13 ]
pi_111615696
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
Jawel.... maar eigenlijk omschijf je het nog mild.
Het argument van " problemen benoemen" is ook vaak een smoesje om haat te kunnen spuien.
In samenhang hiermee heb je de kreet "in dit land mag je geen kritiek op de islam hebben " .
In de nineties had je een zeker punt hiermee, maar weliswaar zeer overdreven verwoord.
Laatst las ik dat Holmaninterview over zijn Breivik-toneelstuk. De man kwam met dezelfde cliché aanzeulen. tsssssssssssssss...... hij lijkt wel bepaald fokusers. Van dat niveau
Nog even los van Marokkanen of van de islam: wat vind je erger?
1: Mensen die anderen uitschelden of aftuigen
2: Mensen die een probleem menen te zien en benoemen

Het lijkt hier wel de omgekeerde wereld. Omdat ik een probleem signaleer (en bepaald niet subjectief, want statistieken onderschrijven het probleem overduidelijk) ben ik de haatzaaier en degene die elk incident aangrijpt om maar zo veel mogelijk haat te spuien?

Volgens mij heb je even een reality-check nodig. Ik heb geen strafblad, ik heb nog nooit mensen uitgescholden vanwege hun huidskleur of een interraciale relatie en ik heb ook geen mishandeling en (baby)moord op mijn geweten.

Ergens kritiek op hebben is wat anders dan haat willen zaaien. Ik sta behoorlijk kritisch tegenover religie in algemene zin en dus haast automatisch ook tegenover de islam. Niet zozeer omdat mensen van mij niet gelovig mogen zijn, maar omdat gelovigen vaak de neiging hebben om religie te misbruiken en (als het zo uitkomt) zich erachter te verschuilen. Als atheïst heb ik regelmatig het gevoel dat mijn rechten beperkter zijn dan die van gelovigen. En daar ageer ik tegen.

Het is nog steeds nodig om problemen te benoemen, omdat we simpelweg dat stadium niet passeren. Problemen oplossen begint met (h)erkenning, maar zelfs die stap lijkt nog maar niet of nauwelijks gezet. Maar ja, dat ligt natuurlijk niet aan de betrokkenen in kwestie, het ligt aan de mensen die het aan de kaak stellen. Want die zijn bezig met Marokkaantje of moslimpje bashen...

Zolang dat nog de teneur blijft, gaat er niks wezenlijks veranderen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2012 10:31:15 ]
pi_111615975
Je lijkt het gewoon niet te begrijpen, Elf. Natuurlijk is er niets mis met het signaleren en benoemen van de problemen. Dat is ook een eerste stap richting een mogelijke oplossing. Het probleem is echter dat veel mensen daarbij de nuance compleet uit het oog verliezen. Ik schrik me af en toe het apelazerus als ik bepaalde topics in NWS doorblader. Dat heeft niets meer te maken met signaleren en benoemen. Een opeenhoping van xenofobe en ronduit hatelijke opmerkingen richting Marokkanen. Met een dergelijke houding vind je geen oplossing.

Verder is kritiek op zowel de islam als onze medelanders het laatste decennium gemeengoed geworden. Kijk naar Geenstijl en de Telegraaf. Politieke correctheid is ver te zoeken. Of dat erg is, laat ik in het midden, maar doe niet alsof Nederlanders die kritiek uiten op de islam dan wel Marokkanen de mond worden gesnoerd. Want daarvan is absoluut geen sprake.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')