Ter afsluiting willen wij nog even terug komen op de racistische opmerkingen. Dit is een vorm van discriminatie. De Marokkanen die de vrouw uitmaakten van ‘negerhoer’ zijn bezig met het onderscheid maken en beledigen op het gebied van uiterlijk zoals de huidskleur van haar vriend, maar ook de keuzes van de vrouw. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat deze groep Marokkanen wel degelijk bezig zijn met racistische opmerkingen en een vorm van discriminatie. Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld. Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?quote:Waar zijn de normen en waarden gebleven van deze Marokkanen? Hebben zij niet geleerd om respect te hebben voor andere mensen? Wat zou het geloof, de Islam, hiervan zeggen?
quote:Stelling: Feit: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen
Ratten werken ook nooit alleen. Een Marokkaan in zn eentje zal je niet zo heel gauw iets doen (maar dat geldt voor nagenoeg alle bevolkingsgroepen).quote:De vraag is: 'Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?'
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen.quote:Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
Enig idee waarom?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef bas-beest het volgende:
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen.
Omdat dat zo in elke groep gaat waarin geweld gepleegd wordt. Dat is een psychologisch gegeven, groepsdruk enzo jeweetz.quote:’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtmlquote:'Racismeprobleem? Nee, het is de Marokkaanse machocultuur'
De trein zat tjokvol, maar de zitplaats naast mij was onbezet. Ik vond het best zo. Tot ineens een dame naast me kwam zitten. Ik keek haar van opzij aan en oordeelde dat ze Marokkaanse was. Waarop een jongetje, niet ouder dan tien, haar boos weg riep. Het was haar broertje. Als een cipier wees hij zijn grote zus erop dat ze in overtreding was. Ze stond gedwee op en ging maar in het gangpad staan. Vervolgens nam hij zelf haar plaats naast mij in.
Hij bedoelde het niet onbeschoft, integendeel. Het was zijn plicht. Marokkaanse jongetjes worden opgevoed met het idee dat het bij 'onze Marokkaanse cultuur' hoort. Sommigen gaan zelfs verder, door te stellen dat het van de islam moet. Daarmee doen ze noch de Marokkaanse cultuur noch de islam enig recht aan.
Masculiene cultuur
Feit is dat het een typisch kenmerk is van een zogenaamde masculiene cultuur. Dat is een cultuur waarin het, bijvoorbeeld, traditioneel aan de mannen is om de eer van de groep (familie, gemeenschap) naar buiten toe te beschermen. Kortom, een machocultuur. Deze machocultuur is onderdeel van de straatcultuur in de steden. Japan wordt gezien als de meest masculiene cultuur en Zweden de meest feminiene van de wereld; maar ook Nederland wordt als een zeer feminiene maatschappij bestempeld.
Wat die zwangere Amsterdamse vrouw van Marokkaanse afkomst en haar gekleurde vriend is overkomen, is evenwel het gevolg van het andere uiterste, namelijk machismo. Vijf jongemannen van de straat die niet voor elkaar willen onderdoen, en daardoor een babymoord op hun geweten hebben. Ik durf er veel om te verwedden dat het gebeurde niet gebeurd zou zijn als het groepje van vijf uit niet alleen macho's had bestaan. Of als het om een Marokkaanse man met een zwarte vriendin was gegaan.
Ingebeelde macht
Een paar weken geleden publiceerde ondernemer Erik de Vlieger een ingezonden brief in de Volkskrant waarin hij zich beklaagt over de overlast van Marokkaanse uitgaansjeugd. 'Als mijn blonde dochter (24) op een feest niet wil dansen met een jongen die toevallig Marokkaans is, weet ze zeker dat ze voor 'blonde Hollandse kankerhoer' wordt uitgescholden. Het afgelopen weekeinde is een vriendje dat in zijn eentje wegging na een bezoek aan mijn jongste dochter (18) in elkaar getrapt door Marokkanen, met een gebroken hand als gevolg. Vijf tegen één!'
Gesteld dat het niet steeds hetzelfde groepje van vijf is, wil ik dit soort jongens wel een probleem noemen. Niet omdat ze botsen met het vrouwelijke Nederland, maar gewoon omdat macho's, vooral wanneer ze in groepen gaan, ten strijde trekken tegen elke vorm van eer- en gezichtsverlies, zoals de afwijzing van een meisje.
Want wie heeft geleerd vrouwen te controleren, tolereert niet graag dat ze hem tegenspreken of anderszins op z'n nummer zetten. Dat wringt met zijn ingebeelde macht en dominantie. Daarbij schuwen ze geen geweld, maar verheerlijken het juist.
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:56 schreef Elfletterig het volgende:
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.
Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist.
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.
Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:
[..]
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
Dan vraag je er eentje vriendelijk of die mee wil helpen jouw probleem oplossen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:10 schreef Viajero het volgende:
[..]
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef Vaseline_ het volgende:
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
Maar de vraag is nou juist wat een "goed functionerende Marokkaan" is. Een jochie van 10 dat zijn oudere zus wegstuurt van een zitplaats, verder normaal een schooldiploma haalt, een baan vindt en niks met de politie heeft te maken, functioneert die dan goed?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
Dat gebeurt toch ook? Het afgelopen decennium gaat er geen week voorbij of ergens in de media wordt een discussie gevoerd over de multiculturele samenleving. Een Wilders is zelfs salonfahig geworden. Op fora zoals FOK! word je haast verguisd als je het waagt je genuanceerd uit te laten over deze problematiek. Dat zogenaamde taboe waar je over spreekt, bestaat enkel tussen je oren.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.
Ik heb werkelijk geen idee onder welke steen jij de afgelopen jaren hebt geleefd.quote:Het gaat er niet om of mensen mijn mening delen. Het gaat erom dat het bediscussiëren van gedrag van Marokkanen steeds met dezelfde dooddoeners wordt weggewimpeld. Het zijn altijd weer een paar rotte appels die het voor de rest verzieken, het probleem wordt altijd overdreven, Marokkanen worden altijd allemaal over één kam geschoren en de schuld ligt voor 90 procent bij de media die altijd negatief over Marokkanen bericht.
Zelfreflectie? Vergeet het maar.
Je verwart de multiculturele samenleving met het gedrag van Marokkanen; dat zijn twee verschillende onderwerpen. Wilders discussieert niet. Dat is een populist die discussies doorgaans uit de weg gaat en die alleen maar problemen benoemt. Soms nog terecht ook, maar dat is de vraag niet.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Dat gebeurt toch ook? Het afgelopen decennium gaat er geen week voorbij of ergens in de media wordt een discussie gevoerd over de multiculturele samenleving. Een Wilders is zelfs salonfahig geworden. Op fora zoals FOK! word je haast verguisd als je het waagt je genuanceerd uit te laten over deze problematiek. Dat zogenaamde taboe waar je over spreekt, bestaat enkel tussen je oren.
Ik was bij mijn volle bewustzijn en heb het nieuws nauwgezet gevolgd. Kom dan eens met aansprekende voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat wezenlijke groepen Marokkanen doen aan zelfreflectie?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee onder welke steen jij de afgelopen jaren hebt geleefd.
Ze zijn niet uitgemolken door de PVV, ze zijn misbruikt door de PVV om te spelen op de onderbuik. Maar dat gegeven betekent niet dat een probleem ineens weg is, als het niet meer bovenaan de agenda staat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:26 schreef Vaith het volgende:
Dit zijn politieke punten die tegenwoordig niet meer op de voorgrond behoren. Ze zijn uitgemelkt door de PVV en horen niet de boventoon te voeren in ons huidig politieke klimaat.
De afgelopen jaren heb ik anders genoeg columns gelezen van allochtone auteurs waarin zij zich uitspraken tegen het gedrag van de straatschoffies en de bijvoorbeeld de islamitische terreur. Een ook zat autochtone opiniemakers laakten hard en openhartig het gedrag van die mannetjes. Ook in de politieke arena is het onderwerp alles behalve taboe. Zelfs een PvdA kraakt tegenwoordig kritische noten.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je verwart de multiculturele samenleving met het gedrag van Marokkanen; dat zijn twee verschillende onderwerpen. Wilders discussieert niet. Dat is een populist die discussies doorgaans uit de weg gaat en die alleen maar problemen benoemt. Soms nog terecht ook, maar dat is de vraag niet.
Zoals die dame bij Pauw & Witteman reageerde op de auteur van het artikel is illustratief. Vanuit Marokkaanse hoek verneem je bar weinig zelfreflectie.
Je begrijpt hopelijk dat ik wel wat beters heb te doen dan het internet afzoeken naar columnpjes?quote:Ik was bij mijn volle bewustzijn en heb het nieuws nauwgezet gevolgd. Kom dan eens met aansprekende voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat wezenlijke groepen Marokkanen doen aan zelfreflectie?
Je schijnt maar niet te willen snappen dat ik met "taboe" doel op de bespreekbaarheid binnen eigen kring.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
De afgelopen jaren heb ik anders genoeg columns gelezen van allochtone auteurs waarin zij zich uitspraken tegen het gedrag van de straatschoffies en de bijvoorbeeld de islamitische terreur. Een ook zat autochtone opiniemakers laakten hard en openhartig het gedrag van die mannetjes. Ook in de politieke arena is het onderwerp alles behalve taboe. Zelfs een PvdA kraakt tegenwoordig kritische noten.
Dat er vervolgens ook Marokkanen zijn die er een andere visie op nahouden...tsja, dat houd je toch. Van een taboe is in elk geval geen sprake.
Prima, maar dan moet je niet komen met vragen als "onder welke steen heb jij gelegen?" Je hebt dan gewoon geen weerwoord; ook prima.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat ik wel wat beters heb te doen dan het internet afzoeken naar columnpjes?
Strafmaat verplaatsen naar hun eigen culturele normen: Barbaars, Spartaans en middeleeuws. Ouwerwets orde- en tucht. Lang en aanhoudend vernederen en alles afpakken. Reken maar dat dat de taal is die zij spreken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:20 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?
Dat die persoon het niet eens met die stelling, betekent natuurlijk niet dat er een taboe op rust. Begrijp dat nou eens.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je schijnt maar niet te willen snappen dat ik met "taboe" doel op de bespreekbaarheid binnen eigen kring.
Wangedrag van mensen veroordelen is niet zo moeilijk; daar gaat het niet om. Het gaat om de analyse waar dergelijk gedrag vandaan komt. De auteur uit het artikel hierboven doet in elk geval een poging, maar de Nederlander die opperde dat Marokkanen een racismeprobleem hebben, kreeg onmiddellijk de wind van voren.
Zo slaat het natuurlijk helemaal nergens meer op. Het hele idee van dit topic is gebaseerd op de gedachte dat er zoiets is als De Marokkaan en dat het gedrag van de ene Marokkaan iets is waar de andere Marokkaan iets mee zou moeten en op afgerekend zou moeten worden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:12 schreef Voorschrift het volgende:
Gezien de wel goed lopende discussie laat ik 'm open, heb wel de TT even aangepast naar iets gepasters.
ohjeeeej. ook op fok mag je het beestje niet bij zn naam noemenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:12 schreef Voorschrift het volgende:
Gezien de wel goed lopende discussie laat ik 'm open, heb wel de TT even aangepast naar iets gepasters.
Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo slaat het natuurlijk helemaal nergens meer op. Het hele idee van dit topic is gebaseerd op de gedachte dat er zoiets is als De Marokkaan en dat het gedrag van de ene Marokkaan iets is waar de andere Marokkaan iets mee zou moeten en op afgerekend zou moeten worden.
Dat slaat natuurlijk nergens op, maar goed, dat kunnen we TS dan proberen uit te leggen. Groepsgedrag is iets heel anders, daar betreft het immers wel het gedrag van individuen in een groep. Ik geloof niet dat het tegengaan van bepaald gedrag van bepaalde groepen nou echt een discussiepunt is.
Je hebt twee manieren van niet eens zijn: er een andere visie op nahouden en iets categorisch wegwimpelen en de boodschapper zwartmaken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
Dat die persoon het niet eens met die stelling, betekent natuurlijk niet dat er een taboe op rust. Begrijp dat nou eens.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een Nederlander ja en amen knikt wanneer iemand suggereert dat wij een racisme-probleem hebben.
"Marokanen!" was dan ook wel érg generiekquote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:26 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
ohjeeeej. ook op fok mag je het beestje niet bij zn naam noemen
Precies. En tot nu toe komt de discussie zelden tot nooit verder dan de opmerking dat de één niet voor de ander verantwoordelijk is. Dat soort dooddoeners kennen we nou wel een keer.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:11 schreef Viajero het volgende:
Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:15 schreef Mirelle het volgende:
Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen
Marokkanen vinden het niet goed als iemand van hun eigen afkomst omgaat met iemand die een donkere huidskleur heeft.
Marokkanen vinden dat ze meer rechten hebben dan anderen.
Als er iets is wat hun niet zint lossen [Marokkanen] dit vaak op met verbaal geweld en ander soort geweld.
Als Marokkanen geweld voeren doen ze dit niet alleen, maar altijd in een grote groep.
Hieruit blijkt dat Marokkanen eigenlijk best wel laf zijn.
We kunnen we ervan uitgaan dat Marokkanen door elkaar worden beïnvloed om elkaars negatieve gedragingen over te nemen.
In de media hoor je ook regelmatig dat Marokkanen in grotere groepen incidenten plegen en dit doen ze, zoals hierboven wordt beschreven, met verschillende soorten geweld.
We merken dat Marokkanen zich niet aanpassen binnen onze multiculturele samenleving.
Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld.
Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
Dit is ook weer zo'n post die blijft hangen in het aspect van beeldvorming. Als een Marokkaans meisje met succes het vwo afrondt en geneeskunde studeert, zijn problemen met zich misdragende hanggroepjongeren dan ineens verdwenen?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:46 schreef Asphias het volgende:
het probleem is dat je te simpel denkt als je het over "de marrokaan" hebt. "de marrokaan" is ook de huisvader die zijn kinderen wél op het vwo krijgt, "de marrokaan" is ook het marrokaanse meisje wat haar studie geneeskunde nét afrond.
om dan de islam erbij te betrekken is al helemaal van de gekke. het overgrote deel van alle moslims wil gewoon in alle rust een bestaan opbouwen, net als ieder ander mens op de planeet. de probleemjongeren waar het over gaat zijn houden zich dan ook nog eens absoluut niet aan de regels van de islam. focussen op de islam is het zoeken van de oorzaak in een compleet verkeerde hoek.
daaraan toegevoegd, door het alleen over marrokanen te hebben, negeren we de problematiek van hangjongeren van andere afkomst. denk hierbij aan bijvoorbeeld antilliaanse hangjongeren, of turkse jongeren, maar ook hangjongeren van nederlandse komaf.
kortom, het is duidelijker om gewoon te praten waar je het over hebt, dus over hangjongeren. niet over moslims, niet over marrokanen, maar over hangjongeren.
daarnaast kan het wel zijn dat de groep marrokaanse hangjongeren een andere straatcultuur heeft, en daardoor op een andere manier aangepakt moet worden dan bijvoorbeeld de autochtone hangjongeren, die ook weer anders dan de antiliaanse hangjongeren moeten worden aangepakt, etc.
echter, het heeft pas zin hierover te praten als mensen eerst doorhebben dat het probleem de hangjongeren zijn, en niet "de marrokanen", of "de islam".
Dat valt in de categorie 'durven benoemen' wat je vaak hoort. Ik ben daarvoor, maar benoem het dan. De mensen die het hardst roepen om benoemen komen niet verder dan 'die Marokkanen'. Dat is geen benoemen, dat is blaten.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, dat niet. De ene Marokkaan is niet verantwoordelijk voor wat de andere doet. Maar er is duidelijk een probleem met Marokkaanse jongens en jonge mannen. En dat moet gewoon open en eerlijk besproken kunnen worden zodat er oplossingen gevonden kunnen worden.
nee, maar is het dan terecht om háár als probleem te benoemen? zolang je over "marokkaanen" in het algemeen blijft praten doe je dat namelijk wel.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit is ook weer zo'n post die blijft hangen in het aspect van beeldvorming. Als een Marokkaans meisje met succes het vwo afrondt en geneeskunde studeert, zijn problemen met zich misdragende hanggroepjongeren dan ineens verdwenen?
dan is dat een probleem.quote:Als een Marokkaanse jongen netjes zijn diploma haalt en een baan vindt, maar ondertussen wel zijn oudere zus afbekt in de trein en haar dwingt tot opstaan, is dat in jouw optiek dan wél of niet een probleem?
ja, wat dan? wil je die religieuze opvattingen gaan verbieden? jongeren uit huis plaatsen omdat ze niet religieus mogen worden opgevoed? de koran verbieden? iedereen (dus ook diegene die geen problemen opleveren) demoniseren door het over de islam te hebben?quote:En wat nou als de dominante rol van mannen (de machocultuur en de ondergeschiktheid van de vrouw) nou mede het gevolg is van religieuze opvattingen, of daardoor zelfs wordt versterkt?
natuurlijk. maar alles wat deel van je cultuur uitmaakt is een element van het probleem. je kan echter de vraag stellen of het dankzei de islam is dat deze jongens schoffies worden, of zijn het klootzakjes en misbruiken ze daarom de islam zoals het hun uitkomt? en, again, wat voor zin heeft het over de islam te beginnen als je er verdomd weinig aan kan doen zonder onze rechtstaat te verneuken?quote:Zo zijn er Marokkaanse jongens die vinden dat hun eigen zus bedekt over straat moet, dat ze maagd moet blijven tot aan haar (gedwongen?) huwelijk met een Marokkaanse man. Terwijl die jongens zelf niet hun maagdelijkheid bewaren en Nederlandse meisjes, die niet bedekt gekleed gaan, voor hoer uitschelden. Je wilt toch niet serieus ontkennen dat de islam hier niet minimaal een element is?
nee. maar marokkaanse hangjongeren zijn geen speciale groep die meer aandacht verdiend dan andere klootzakjes wat mij betreft.quote:En waarom de reflex om meteen naar Turkse, Antillaanse en Nederlandse hanggroepjongeren te wijzen? Ja, onder die groepen zijn er ook problemen. Maar zijn daarmee de problemen rondom het gedrag van Marokkaanse jongeren ineens verdwenen of minder erg geworden?
Schot in de roos. Elfletterig is indeed blijven hangen, as usual. Hij blijft het grijsgedraaide plaatje maar afspelen. Claimen dat er niets over gezegd mag worden, terwijl de afgelopen 10 jaar de meest ranzige emmers stront over de gehele bevolkingsgroep, goed of slecht, zijn gekieperd. Voor Elfletterig smaakt dit naar meer.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Niet mee eens; ik vind dat (misplaatst) slachtoffergedrag. Wanneer je problemen binnen een bepaalde groep aankaart, stel je daarmee niet automatisch dat iedereen binnen die groep last heeft van dat probleem of eraan bijdraagt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
nee, maar is het dan terecht om háár als probleem te benoemen? zolang je over "marokkaanen" in het algemeen blijft praten doe je dat namelijk wel.
Het gaat me niet zozeer om de islam, maar om de manier waarop mensen met religie omgaan, de manier waarop religie en (macho)cultuur / vrouwenonderdrukking zijn verweven en om wat we in Nederland wel en niet tolereren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
ja, wat dan? wil je die religieuze opvattingen gaan verbieden? jongeren uit huis plaatsen omdat ze niet religieus mogen worden opgevoed? de koran verbieden? iedereen (dus ook diegene die geen problemen opleveren) demoniseren door het over de islam te hebben?
het is onmogelijk om - met behoud van de rechtstaat - iets te veranderen aan het geloof van mensen. het enige wat hameren op de islam bereikt, is dat goedwillende islamieten van ons vervreemden.
Je kunt best aansturen op gedragsverandering zonder mensen hun religieuze vrijheid te ontnemen. Zoals je zelf al aangaf: een jochie hoeft geen "schoffie" te zijn om toch probleemgedrag te vertonen. Zie het voorbeeld van het goed functionerende jochie, dat wel zijn oudere zus voor hem laat opstaan en afbekt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
natuurlijk. maar alles wat deel van je cultuur uitmaakt is een element van het probleem. je kan echter de vraag stellen of het dankzei de islam is dat deze jongens schoffies worden, of zijn het klootzakjes en misbruiken ze daarom de islam zoals het hun uitkomt? en, again, wat voor zin heeft het over de islam te beginnen als je er verdomd weinig aan kan doen zonder onze rechtstaat te verneuken?
Ik denk (helaas) wél dat Marokkaanse hangjongeren meer aandacht behoeven dan andere groepen hangjongeren. De criminaliteitscijfers spreken boekdelen. Ook de aard van hun criminaliteit is een belangrijk punt van zorg. Jonge crimineeltjes die jarenlang veel te soft zijn aangepakt, zijn inmiddels tot beroepscriminelen uitgegroeid.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
nee. maar marokkaanse hangjongeren zijn geen speciale groep die meer aandacht verdiend dan andere klootzakjes wat mij betreft. ik wil het hele probleem van hangjongeren en probleemjongeren aanpakken en oplossen. dan moeten we het dus over hangjongeren hebben.
Het percentage Marokkaanse probleemjongeren is groot. En dan hebben we het alleen nog maar over crimineel gedrag. Zouden we 'geaccepteerd' probleemgedrag, bijvoorbeeld jochies die hun oudere zus als tweederangs wezen behandelen, ook nog meetellen, dan schiet de teller nog veel verder omhoog.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
oke, als het toevallig nodig is, dan kan het relevant zijn om marokkaanse probleemjongeren uit te lichten. maar heb het dan over marokkaanse probleemjongeren, en niet over "marokkanen" in het algemeen, want daardoor vervreemd je die groep die het nog wel goed doet van je, terwijl het de schoffies toch geen ene zak uit maakt.
In principe zijn Marokkanen niet het probleem, maar gaat het om probleemgedrag van hangjongeren. Maar als het gaat om Marokkaanse hangjongeren, wie corrigeert en veroordeelt dan hun gedrag? Van wie leren ze dat het normaal of acceptabele is om vrouwen voor hoer uit te schelden? Van wie leert het 10-jarige joch dat zijn zus voor hem moet opstaan?quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Asphias het volgende:
en doe jij dit al, heb jij het vooral over het probleem van hangjongeren, en zo nu en dan specifiek over marokkaanse hangjongeren, helemaal top, dan zijn we het met elkaar eens. mijn betoog was echter bedoeld voor TS die begint over "marokkanen die groepsgedrag blablabla", en mogelijk andere posters die ervan houden om de marokkanen het probleem te maken ipv de hangjongeren.
Jawel.... maar eigenlijk omschijf je het nog mild.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
En de 'zogenaamde' in mijn vorige post was gewoon een stijlvorm. Benoemen is een modebegrip geworden.
Als ik jou gerichte vragen stel, zoals in het topic over dat verkrachte meisje in Marokko, kap je de discussie af en kom je niet verder dan mij neerzetten als de discriminerende boeman die het allemaal prachtig vindt dat Marokkanen door het slijk worden gehaald.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:54 schreef Mutant01 het volgende:
Schot in de roos. Elfletterig is indeed blijven hangen, as usual. Hij blijft het grijsgedraaide plaatje maar afspelen. Claimen dat er niets over gezegd mag worden, terwijl de afgelopen 10 jaar de meest ranzige emmers stront over de gehele bevolkingsgroep, goed of slecht, zijn gekieperd. Voor Elfletterig smaakt dit naar meer.
Nog even los van Marokkanen of van de islam: wat vind je erger?quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
Jawel.... maar eigenlijk omschijf je het nog mild.
Het argument van " problemen benoemen" is ook vaak een smoesje om haat te kunnen spuien.
In samenhang hiermee heb je de kreet "in dit land mag je geen kritiek op de islam hebben " .
In de nineties had je een zeker punt hiermee, maar weliswaar zeer overdreven verwoord.
Laatst las ik dat Holmaninterview over zijn Breivik-toneelstuk. De man kwam met dezelfde cliché aanzeulen. tsssssssssssssss...... hij lijkt wel bepaald fokusers. Van dat niveau
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |