Ter afsluiting willen wij nog even terug komen op de racistische opmerkingen. Dit is een vorm van discriminatie. De Marokkanen die de vrouw uitmaakten van ‘negerhoer’ zijn bezig met het onderscheid maken en beledigen op het gebied van uiterlijk zoals de huidskleur van haar vriend, maar ook de keuzes van de vrouw. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat deze groep Marokkanen wel degelijk bezig zijn met racistische opmerkingen en een vorm van discriminatie. Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld. Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?quote:Waar zijn de normen en waarden gebleven van deze Marokkanen? Hebben zij niet geleerd om respect te hebben voor andere mensen? Wat zou het geloof, de Islam, hiervan zeggen?
quote:Stelling: Feit: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen
Ratten werken ook nooit alleen. Een Marokkaan in zn eentje zal je niet zo heel gauw iets doen (maar dat geldt voor nagenoeg alle bevolkingsgroepen).quote:De vraag is: 'Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?'
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen.quote:Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
Enig idee waarom?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef bas-beest het volgende:
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen.
Omdat dat zo in elke groep gaat waarin geweld gepleegd wordt. Dat is een psychologisch gegeven, groepsdruk enzo jeweetz.quote:’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtmlquote:'Racismeprobleem? Nee, het is de Marokkaanse machocultuur'
De trein zat tjokvol, maar de zitplaats naast mij was onbezet. Ik vond het best zo. Tot ineens een dame naast me kwam zitten. Ik keek haar van opzij aan en oordeelde dat ze Marokkaanse was. Waarop een jongetje, niet ouder dan tien, haar boos weg riep. Het was haar broertje. Als een cipier wees hij zijn grote zus erop dat ze in overtreding was. Ze stond gedwee op en ging maar in het gangpad staan. Vervolgens nam hij zelf haar plaats naast mij in.
Hij bedoelde het niet onbeschoft, integendeel. Het was zijn plicht. Marokkaanse jongetjes worden opgevoed met het idee dat het bij 'onze Marokkaanse cultuur' hoort. Sommigen gaan zelfs verder, door te stellen dat het van de islam moet. Daarmee doen ze noch de Marokkaanse cultuur noch de islam enig recht aan.
Masculiene cultuur
Feit is dat het een typisch kenmerk is van een zogenaamde masculiene cultuur. Dat is een cultuur waarin het, bijvoorbeeld, traditioneel aan de mannen is om de eer van de groep (familie, gemeenschap) naar buiten toe te beschermen. Kortom, een machocultuur. Deze machocultuur is onderdeel van de straatcultuur in de steden. Japan wordt gezien als de meest masculiene cultuur en Zweden de meest feminiene van de wereld; maar ook Nederland wordt als een zeer feminiene maatschappij bestempeld.
Wat die zwangere Amsterdamse vrouw van Marokkaanse afkomst en haar gekleurde vriend is overkomen, is evenwel het gevolg van het andere uiterste, namelijk machismo. Vijf jongemannen van de straat die niet voor elkaar willen onderdoen, en daardoor een babymoord op hun geweten hebben. Ik durf er veel om te verwedden dat het gebeurde niet gebeurd zou zijn als het groepje van vijf uit niet alleen macho's had bestaan. Of als het om een Marokkaanse man met een zwarte vriendin was gegaan.
Ingebeelde macht
Een paar weken geleden publiceerde ondernemer Erik de Vlieger een ingezonden brief in de Volkskrant waarin hij zich beklaagt over de overlast van Marokkaanse uitgaansjeugd. 'Als mijn blonde dochter (24) op een feest niet wil dansen met een jongen die toevallig Marokkaans is, weet ze zeker dat ze voor 'blonde Hollandse kankerhoer' wordt uitgescholden. Het afgelopen weekeinde is een vriendje dat in zijn eentje wegging na een bezoek aan mijn jongste dochter (18) in elkaar getrapt door Marokkanen, met een gebroken hand als gevolg. Vijf tegen één!'
Gesteld dat het niet steeds hetzelfde groepje van vijf is, wil ik dit soort jongens wel een probleem noemen. Niet omdat ze botsen met het vrouwelijke Nederland, maar gewoon omdat macho's, vooral wanneer ze in groepen gaan, ten strijde trekken tegen elke vorm van eer- en gezichtsverlies, zoals de afwijzing van een meisje.
Want wie heeft geleerd vrouwen te controleren, tolereert niet graag dat ze hem tegenspreken of anderszins op z'n nummer zetten. Dat wringt met zijn ingebeelde macht en dominantie. Daarbij schuwen ze geen geweld, maar verheerlijken het juist.
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:56 schreef Elfletterig het volgende:
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.
Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist.
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.
Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:
[..]
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
Dan vraag je er eentje vriendelijk of die mee wil helpen jouw probleem oplossen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:10 schreef Viajero het volgende:
[..]
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef Vaseline_ het volgende:
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
Maar de vraag is nou juist wat een "goed functionerende Marokkaan" is. Een jochie van 10 dat zijn oudere zus wegstuurt van een zitplaats, verder normaal een schooldiploma haalt, een baan vindt en niks met de politie heeft te maken, functioneert die dan goed?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |