abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:15:42 #1
375377 Mirelle
Sociale Ongelijkheid
pi_111574605
Stelling: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen

Onlangs was er een journalist bij het praatprogramma ‘’Pauw & Witteman’’ die een discussie opende over een voorval wat er in Amsterdam is gebeurd met een groep Marokkanen. Deze groep van 5 Marokkanen hebben racistische opmerkingen naar een Marokkaanse vrouw gemaakt. Ze zouden haar ‘negerhoer’ hebben genoemd, omdat ze een vriend van Surinaamse afkomst heeft. Haar vriend reageerde hierop en beiden werden ze mishandeld door de 5 Marokkanen. Onlangs beviel de vrouw veels te vroeg van haar kindje waarna het kindje komt te overlijden.
Nederland heeft een multiculturele samenleving, wat inhoud dat er verschillende culturen in ons land met elkaar samenleven.
Wij vinden dat Marokkanen in Nederland onze multiculturele samenleving bedreigen. Als je bovenstaande leest zie je dat Marokkanen het niet goed vinden als iemand van hun eigen afkomst omgaat met iemand die een donkere huidskleur heeft. Marokkanen hebben zodoende geen respect voor andere bevolkingsgroepen en ook in het nieuws hoor je vaak dat Marokkanen betrokken zijn bij verschillende incidenten.
Ook is het zo dat Marokkanen, en met name vanaf de 2e generatie, vinden dat ze meer rechten hebben dan anderen. Als er iets is wat hun niet zint lossen ze dit vaak op met verbaal geweld en ander soort geweld.

Deze houding heeft naar ons idee veel te maken met hun geloof, de Islam.
Hierin merken we dat vooral Marokkaanse mannen ’de baas’ willen zijn en door geweld willen laten zien dat ze echte mannen zijn onder elkaar, maar ook na Marokkaanse vrouwen toe. Als Marokkanen geweld voeren doen ze dit niet alleen, maar altijd in een grote groep. Hieruit blijkt dat Marokkanen eigenlijk best wel laf zijn.
We kunnen we ervan uitgaan dat Marokkanen door elkaar worden beïnvloed om elkaars negatieve gedragingen over te nemen.
De vraag is: ’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.

In de media hoor je ook regelmatig dat Marokkanen in grotere groepen incidenten plegen en dit doen ze, zoals hierboven wordt beschreven, met verschillende soorten geweld. We merken dat Marokkanen zich niet aanpassen binnen onze multiculturele samenleving.

quote:
Waar zijn de normen en waarden gebleven van deze Marokkanen? Hebben zij niet geleerd om respect te hebben voor andere mensen? Wat zou het geloof, de Islam, hiervan zeggen?
Ter afsluiting willen wij nog even terug komen op de racistische opmerkingen. Dit is een vorm van discriminatie. De Marokkanen die de vrouw uitmaakten van ‘negerhoer’ zijn bezig met het onderscheid maken en beledigen op het gebied van uiterlijk zoals de huidskleur van haar vriend, maar ook de keuzes van de vrouw. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat deze groep Marokkanen wel degelijk bezig zijn met racistische opmerkingen en een vorm van discriminatie. Marokkanen weten precies hoe ze mensen expres willen kwetsen en als dit verbaal niet meer lukt gebruiken ze geweld. Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:16:55 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_111574641
En dit staat in POLitiek, omdat....?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:18:42 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111574714
Een grote groep (vooral jonge maar ook oudere) Marokkanen zijn vrij racistisch, ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 16-05-2012 11:14:13 (typo) ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_111574744
Wie zijn 'wij'?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:31:26 #5
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_111575156
quote:
Stelling: Feit: Marokkanen hebben geen respect voor andere bevolkingsgroepen
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:33:43 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_111575231
Marokkanen?? :?
.
.
.
.

Ow dat waren de AOW-ers van 3 jaar terug! :D Dat is toch helemaal niet meer actueel joh!
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:39:15 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111575390
Ja, want alle Marokkanen zijn precies hetzelfde. Ken je er een, dan ken je ze allemaal.
Wel handig dat de meesten dezelfde voornaam hebben....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111575398
Ten eerste, wie zijn die 'wij' waar je het een paar keer over hebt?

Verder:
quote:
De vraag is: 'Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?'
Ratten werken ook nooit alleen. Een Marokkaan in zn eentje zal je niet zo heel gauw iets doen (maar dat geldt voor nagenoeg alle bevolkingsgroepen).

quote:
Zijn Marokkanen nou daadwerkelijk zo gewelddadig en racistisch?
Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_111575434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef bas-beest het volgende:

Niet erger dan andere groepen, alleen lijken ze meer in het nieuws te komen. ;)
Enig idee waarom?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:43:09 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111575505
quote:
’’Waarom wordt er meer geweld gebruikt bij Marokkanen als ze in grotere groepen zijn?’’.
Omdat dat zo in elke groep gaat waarin geweld gepleegd wordt. Dat is een psychologisch gegeven, groepsdruk enzo jeweetz.
Kijk naar de Amerikaanse soldaten in het midden Oosten die wandaden hebben gepleegd; veelal gebeurde dit in groepsverband. *

*Gewoon even een praktisch voorbeeld, voordat we in Oost-West-Amerika-Turkije-discussies belanden
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:51:04 #11
351720 vraagjesman123
begin er maar niet over...
pi_111575746
is deel waar deel onwaar
ik kreeg kusjes:)
BrandX hosselen
pi_111575851
Geen idee, ik ken niet alle Marokkanen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111575915
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.

Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist. In de discussie naar aanleiding van het Volkskrant-artikel zie je eigenlijk hetzelfde. Het ging om dit artikel in de Volkskrant:
Hebben Marokkanen een racismeprobleem?

De auteur was bij Pauw & Witteman te gast en voerde daar een "discussie" met Hassnae Bouazza. Discussie tussen aanhalingstekens, omdat de auteur nauwelijks aan het woord kon komen tussen de tirade van die dame door. De auteur zou alle Marokkanen gelijk hebben gesteld aan de daders die de zwangere vrouw schopten en uitscholden. Onzin. Het was één grote klaagzang, het was één en al slachtoffergedrag. Een werkelijke discussie over het onderwerp bleef uit. Tenenkrommende televisie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2012 12:57:36 ]
pi_111575993
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
pi_111576221
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:59 schreef KoosVogels het volgende:
Er rust daar helemaal geen taboe op, man. Je bent eerder de vreemde eend in de bijt als je iets genuanceerds zegt over Marokkanen. Je bent blijven hangen in de jaren negentig.
Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.

Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:

quote:
'Racismeprobleem? Nee, het is de Marokkaanse machocultuur'
De trein zat tjokvol, maar de zitplaats naast mij was onbezet. Ik vond het best zo. Tot ineens een dame naast me kwam zitten. Ik keek haar van opzij aan en oordeelde dat ze Marokkaanse was. Waarop een jongetje, niet ouder dan tien, haar boos weg riep. Het was haar broertje. Als een cipier wees hij zijn grote zus erop dat ze in overtreding was. Ze stond gedwee op en ging maar in het gangpad staan. Vervolgens nam hij zelf haar plaats naast mij in.

Hij bedoelde het niet onbeschoft, integendeel. Het was zijn plicht. Marokkaanse jongetjes worden opgevoed met het idee dat het bij 'onze Marokkaanse cultuur' hoort. Sommigen gaan zelfs verder, door te stellen dat het van de islam moet. Daarmee doen ze noch de Marokkaanse cultuur noch de islam enig recht aan.

Masculiene cultuur
Feit is dat het een typisch kenmerk is van een zogenaamde masculiene cultuur. Dat is een cultuur waarin het, bijvoorbeeld, traditioneel aan de mannen is om de eer van de groep (familie, gemeenschap) naar buiten toe te beschermen. Kortom, een machocultuur. Deze machocultuur is onderdeel van de straatcultuur in de steden. Japan wordt gezien als de meest masculiene cultuur en Zweden de meest feminiene van de wereld; maar ook Nederland wordt als een zeer feminiene maatschappij bestempeld.

Wat die zwangere Amsterdamse vrouw van Marokkaanse afkomst en haar gekleurde vriend is overkomen, is evenwel het gevolg van het andere uiterste, namelijk machismo. Vijf jongemannen van de straat die niet voor elkaar willen onderdoen, en daardoor een babymoord op hun geweten hebben. Ik durf er veel om te verwedden dat het gebeurde niet gebeurd zou zijn als het groepje van vijf uit niet alleen macho's had bestaan. Of als het om een Marokkaanse man met een zwarte vriendin was gegaan.

Ingebeelde macht
Een paar weken geleden publiceerde ondernemer Erik de Vlieger een ingezonden brief in de Volkskrant waarin hij zich beklaagt over de overlast van Marokkaanse uitgaansjeugd. 'Als mijn blonde dochter (24) op een feest niet wil dansen met een jongen die toevallig Marokkaans is, weet ze zeker dat ze voor 'blonde Hollandse kankerhoer' wordt uitgescholden. Het afgelopen weekeinde is een vriendje dat in zijn eentje wegging na een bezoek aan mijn jongste dochter (18) in elkaar getrapt door Marokkanen, met een gebroken hand als gevolg. Vijf tegen één!'

Gesteld dat het niet steeds hetzelfde groepje van vijf is, wil ik dit soort jongens wel een probleem noemen. Niet omdat ze botsen met het vrouwelijke Nederland, maar gewoon omdat macho's, vooral wanneer ze in groepen gaan, ten strijde trekken tegen elke vorm van eer- en gezichtsverlies, zoals de afwijzing van een meisje.

Want wie heeft geleerd vrouwen te controleren, tolereert niet graag dat ze hem tegenspreken of anderszins op z'n nummer zetten. Dat wringt met zijn ingebeelde macht en dominantie. Daarbij schuwen ze geen geweld, maar verheerlijken het juist.
Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:08:40 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111576308
Natuurlijk is er een probleem met een groot deel van de Marokkanen. En dat moet besproken worden, en er moeten oplossingen voor worden gezocht. Het probleem ontkennen helpt niet, zeggen dat alle Marokkanen dit probleem hebben helpt ook niet.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111576336
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:56 schreef Elfletterig het volgende:
Er rust een raar soort taboe op het bespreekbaar maken (of aan de kaak stellen) van gedrag van Marokkanen, ongeacht of het gaat om Marokkanen in Nederland of om Marokkanen in eigen land. Ik heb dat recent ervaren in een topic over een verkracht meisje in Marokko dat zelfmoord pleegde nadat ze gedwongen met haar verkrachter moest trouwen: Ophef na zelfmoord verkracht Marokkaans meisje.

Op een gegeven moment krijg je gewoon geen antwoorden meer en ben jij de bekrompen racist.
Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:10:40 #18
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111576377
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als jij het gedrag van de ene Marokkaan aan de andere tegenwerpt dan ben je ook gewoon een bekrompen racist natuurlijk.
Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111576395
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik verzoek je vriendelijk om de bewuste uitzending van Pauw & Witteman terug te kijken en dan nog eens te reageren. Zelfs de auteur uit het artikel hieronder vond de aanval van Bouaza op de journalist allesbehalve passend.

Bij deze een paar fragmenten uit het artikel van schrijver Said El Haji in de Volkskrant:

[..]

Bron en volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)e-machocultuur.dhtml
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:11:38 #20
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_111576406
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
pi_111576434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:10 schreef Viajero het volgende:

[..]

Klopt. Je hebt de andere Marokkanen wel nodig als je hier een echte oplossing voor wilt vinden.
Dan vraag je er eentje vriendelijk of die mee wil helpen jouw probleem oplossen.
pi_111576545
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef Vaseline_ het volgende:
Ik wil niet alle Marokkanen over één kam scheren maar een bepaalde groep maakt het gewoon erg lastig voor de normale goed functionerende Marokkanen.
Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
pi_111576632
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
Och nee toch, er lopen mensen rond die jouw mening niet delen. Dat betekent natuurlijk niet dat er sprake is van een taboe. Nogmaals, wanneer we in het jaar 1997 leefden, had je misschien een punt. Inmiddels is het zogenaamde 'benoemen' volkssport nummer 1 geworden.
Waarom schrijf je "het zogenaamde benoemen" met het woord zogenaamde ervoor? Stel dat bepaald gedrag breed verspreid is binnen een groep en stel dat dergelijk gedrag voor een probleem zorgt, waarom mag dat dan niet worden benoemd, of beter: bespreekbaar worden gemaakt.

Het gaat er niet om of mensen mijn mening delen. Het gaat erom dat het bediscussiëren van gedrag van Marokkanen steeds met dezelfde dooddoeners wordt weggewimpeld. Het zijn altijd weer een paar rotte appels die het voor de rest verzieken, het probleem wordt altijd overdreven, Marokkanen worden altijd allemaal over één kam geschoren en de schuld ligt voor 90 procent bij de media die altijd negatief over Marokkanen bericht.

Zelfreflectie? Vergeet het maar.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:20:43 #24
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_111576729
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Door er niets aan te doen, maakt de Nederlandse overheid het ook erg lastig voor de normale, goed functionerende Marokkaan.
.Maar dan vraag ik me af, wat kan de overheid hieraan doen?
pi_111576768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:15 schreef Chooselife het volgende:
Maar de vraag is nou juist wat een "goed functionerende Marokkaan" is. Een jochie van 10 dat zijn oudere zus wegstuurt van een zitplaats, verder normaal een schooldiploma haalt, een baan vindt en niks met de politie heeft te maken, functioneert die dan goed?

En wat als die goed functionerende jongen op zijn 18e met vier vrienden over straat loopt en één van die jongens begint te schelden op een donkere man met een zwangere Marokkaanse vrouw?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')