quote:
Op maandag 14 mei 2012 19:39 schreef deelnemer het volgende:[..]
QM is een theorie. Een deze theorie is volgens mij niet deterministisch (zelfs niet eens objectief) te interpreteren. (Ik neem de interpetatie van
Everret niet serieus, imv Ockham's razor)
Een serieuze poging is wel de Broglie- Bohm theorie, die uitgaat van een universele golffunctie die het hele universum beschrijft.
Deze golfunctie gedraagt zich overeenkomstig de Schrödinger vergelijking.
De feitelijke toestand van het universum wordt beschreven door een punt op deze golffunctie, die volgens een voorgeschreven wet hierop op een deterministische wijze "surft".
Het is feitelijk een elegante theorie, maar hij heeft vreemde consequenties, bijvoorbeeld dat een elektron in de grondtoestand van een atoom stil zou staan.
Op zichzelf nog niet zo’n probleem, maar ik vermoed dat als je alle consequenties zou doordenken je toch op problemen stuit.
In ieder geval is dat een moeilijke zaak.
Het lijkt ook veel op een gekunstelde oplossing om toch weer determinisme in het geheel te betrekken, en Einstein bijvoorbeeld, die in eerste instantie meen ik wel enthousiast hierover was, heeft het idee later toch losgelaten.
Ook Bohm zelf, de ontwerper van de theorie, is absoluut geen determinist, maar gaat zelfs nog veel verder in zijn metafysische interpretaties dan de gewone QM.
Van nature is de QM nu eenmaal niet determistisch, vanwege de golf - deeltjes dualiteit.
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Broglie%E2%80%93Bohm_theory