abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 mei 2012 @ 20:01:09 #101
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111547293
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:57 schreef Molurus het volgende:
Ah, hier heb ik het:

[..]

Ik wist dat hij daar eens een uitspraak over had gedaan. :)
Lees die post van Haushofer nog maar eens goed door.

Hij zegt dat de QM niet deterministisch is, maar dat is mogelijk niet het einde van het verhaal. De QM is incompleet.
The view from nowhere.
pi_111547501
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

QM is een theorie. Een deze theorie is volgens mij niet deterministisch (zelfs niet eens objectief) te interpreteren. (Ik neem de interpetatie van Everret niet serieus, imv Ockham's razor)
Een serieuze poging is wel de Broglie- Bohm theorie, die uitgaat van een universele golffunctie die het hele universum beschrijft.

Deze golfunctie gedraagt zich overeenkomstig de Schrödinger vergelijking.

De feitelijke toestand van het universum wordt beschreven door een punt op deze golffunctie, die volgens een voorgeschreven wet hierop op een deterministische wijze "surft".

Het is feitelijk een elegante theorie, maar hij heeft vreemde consequenties, bijvoorbeeld dat een elektron in de grondtoestand van een atoom stil zou staan.

Op zichzelf nog niet zo’n probleem, maar ik vermoed dat als je alle consequenties zou doordenken je toch op problemen stuit.

In ieder geval is dat een moeilijke zaak.

Het lijkt ook veel op een gekunstelde oplossing om toch weer determinisme in het geheel te betrekken, en Einstein bijvoorbeeld, die in eerste instantie meen ik wel enthousiast hierover was, heeft het idee later toch losgelaten.

Ook Bohm zelf, de ontwerper van de theorie, is absoluut geen determinist, maar gaat zelfs nog veel verder in zijn metafysische interpretaties dan de gewone QM.

Van nature is de QM nu eenmaal niet determistisch, vanwege de golf - deeltjes dualiteit.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Broglie%E2%80%93Bohm_theory
  maandag 14 mei 2012 @ 20:05:08 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111547548
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Lees die post van Haushofer nog maar eens goed door.

Hij zegt dat de QM niet deterministisch is, maar dat is mogelijk niet het einde van het verhaal. De QM is incompleet.
Jaja... zoals gezegd: onzekerheid en onbepaaldheid zijn twee verschillende dingen. De laatste daar kunnen we op dit moment niets van zeggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 14 mei 2012 @ 20:07:46 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111547713
quote:
5s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:59 schreef speknek het volgende:
Waar gaat dit topic nou eigenlijk over?
We zijn een beetje afgedwaald geloof ik. :@

PS: maar even een apart topic voor geopend, dat lijkt me beter. Deze gaat nog wel even door denk ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 14-05-2012 20:22:48 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111548187
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jaja... zoals gezegd: onzekerheid en onbepaaldheid zijn twee verschillende dingen. De laatste daar kunnen we op dit moment niets van zeggen.
Dat we er niets over kunnen zeggen gaat veel te ver.

De hele mathematische structuur van de QM is zodanig dat ze noodzakelijkerwijze niet - determinisme impliceert, zoals gezegd is dat ten nauwste verbonden met de golf - deeltjes dualiteit.
  maandag 14 mei 2012 @ 20:19:18 #106
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111548389
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat we er niets over kunnen zeggen gaat veel te ver.

De hele mathematische structuur van de QM is zodanig dat ze noodzakelijkerwijze niet - determinisme impliceert, zoals gezegd is dat ten nauwste verbonden met de golf - deeltjes dualiteit.
En de QM biedt ook geen objectieve voorstelling van de mechanica en daarmee hebben we (principieel) geen objectieve voorstelling van wat dan ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-05-2012 20:31:33 ]
The view from nowhere.
pi_111548643
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

En de QM biedt ook een objectieve voorstelling van de mechanica en daarmee hebben we (principieel) geen objectieve voorstelling van wat dan ook.
Zo is dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')