abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111295037
De Volkskrant publicieert een opinieartikel van Bart Schut, voormalig medewerker van het Marokkaanse opinieweekblad Telquel. De vraag die hij stelt en beantwoordt: Hebben Marokkanen een racismeprobleem?

Vanavond is hij te gast bij Pauw & Witteman om over het onderwerp te spreken.

quote:
'Hebben Marokkanen een racismeprobleem?'
Een misselijkmakend bericht op het weblog GeenStijl: Een zwangere vrouw heeft een miskraam gekregen nadat zij samen met haar vriend in elkaar was geslagen door een groep Marokkaanse jongeren. Reden van de mishandeling: Zij was zelf van Marokkaanse afkomst en haar vriend was zwart.

Als je zoiets leest, lopen de rillingen je over de rug en vraag je je af: Waar blijft de collectieve woede over deze racistische mishandeling? Waar is de schreeuw om gerechtigheid voor deze laffe moord op een ongeboren kind? Waar blijven de columnisten die deze walgelijke daad van openlijk racisme aan de kaak stellen? Waarom geen stille tocht?

Deze vragen zijn des te prangender als je bedenkt dat de mishandeling al op 26 maart plaatsvond. Weblog GeenStijl heeft er in dit geval geen woord bij verzonnen of overdreven. Brusselmans (GS) vervolgt terecht: 'We vragen ons af wat er met Nederland zou gebeuren als het vijf blanke Hollandse mannen waren geweest die zo'n vrouw midden op klaarlichte dag op zo'n 50 meter afstand van het Monument op De Dam in elkaar hadden geramd omdat ze een 'negerhoer' is.'

Die belediging, geschreeuwd door de jongeren toen ze hun landgenote zagen met haar van oorsprong Surinaamse vriend, zal Marokkokenners nauwelijks verbazen, hoe walgelijk zij ook is.

Scheldwoorden
Wanneer ik met mijn vriendin, zelf 100 procent Marokkaanse, over straat liep in Casablanca, vlogen soortgelijke scheldwoorden door de lucht. Met het verschil dat Lamia niet de doodzonde beging het met een neger te doen, maar zelf tot het zwarte ras te behoren.

Het 'hoer' zat er blijkbaar in dat zij met een buitenlander over straat liep en weigerde een hoofddoek te dragen. Allemaal te haram voor de gemiddelde Casablancais blijkbaar. Maar er bleek meer aan de hand. Toen ik Lamia vroeg of zij vaker last had van racistische scheldpartijen, haalde zij haar schouders op en antwoordde: 'Elke dag.' Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hebben Marokkanen een racismeprobleem? Het lijkt erop, in ieder geval wel op het grondgebied van Marokko zelf.

Zwarte vluchtelingen
Dat bleek op reportage in de bossen rond Ceuta en Melilla, de twee Spaanse enclaves aan de Mediterrane kust die worden gebruikt door migranten uit sub-Sahara Afrika om Spaans - en daarmee Europees - grondgebied te bereiken. Daar leefden de zwarte vluchtelingen in onmenselijke omstandigheden en hun lot werd allerminst verzacht door de omwonenden. 'In geen van de landen waar wij doorheen trekken, worden wij zo slecht en mensonterend behandeld als hier in Marokko', beklaagde een migrant uit Nigeria zich desgevraagd. Vooral de politie moest het ontgelden: diefstal, afpersing en mishandeling waren schering en inslag. De vluchtelingen prefereerden zelfs de notoire Spaanse Guardia Civil boven de grijsgeüniformeerde Gendarmerie Royale.

En het bleef niet bij discriminatie ten opzichte van zwarte Afrikanen. Ik zal mij niet beklagen over het feit dat ik als Nederlander bij bakker Oussama steevast werd genegeerd wanneer ik mijn baguette wilde kopen.

Maar wel over de commentaren die ik kreeg van buren en kennissen in Casablanca wanneer ik naar de het Rifgebergte ging. 'Pas op, ze snijden je daar voor niets je keel door.' En erger: 'Dat zijn geen mensen die daar wonen, maar beesten.' Een taxichauffeur drukte het op weg naar de luchthaven van Casablanca als volgt uit: 'In de Rif wonen geen Marokkanen, alleen Berbers.'

Het racisme van de 'Arabische' Marokkanen tegenover de Amazighcultuur is wijdverbreid en geïnstitutionaliseerd, hoewel koning Mohammed VI op dit gebied verbeteringen heeft beloofd en aangebracht.

Huidskleur
Nederlands-Marokkaanse jongeren van Berberafkomst doen er goed aan zich te herinneren dat ooit hun ouders en grootouders als tweederangsburgers - moderne slaven eigenlijk - door koning Hassan II werden verkocht aan het naar goedkope werkkrachten hunkerende Europa. Misschien dat zij zich dan twee keer zullen bedenken voor zij in een land dat weliswaar nog niet vrij is van discriminatie, maar hun toch behoorlijk wat kansen gunt, anderen afrekenen op hun huidskleur.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtml

Genoeg voer voor discussie, met de uitdrukkelijke oproep om er geen Marokkanen-bash-topic van te maken.

Wat zijn de oorzaken van dit racisme? Waarom schieten ouders of de sociale omgeving (kennelijk) tekort in het corrigeren bestrijden ervan? Speelt de als laag ervaren strafmaat en pakkans in Nederland een rol? En vooral: hoe gaan we dit effectief tegen?
pi_111295181
Kan je niet eens 5 plaatsen naar beneden kijken of er al een topic over is? Deeltje 2 alweer...
Zwangere vrouw in elkaar geschopt: baby dood

De discussie is daar al goed gaande

Edit: Oh ja, hulde voor deze Volkskrant-journalist ^O^
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_111295192
Je moet eigenlijk niet van Marokkanen spreken, want daar doe je een groot deel van de populatie tekort mee. Ik vind dat ook een oneerlijk stigma, voor de gemiddelde Marokkaan. Wees specifieker met je hypothese en richt je eerder op Berbers of Berbermarokkanen. En nog specifieker: Riffijnen.
pi_111295220
geschiedenis
denk dat het wel alles omvattend is
pi_111295293
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:05 schreef Chooselife het volgende:
Je moet eigenlijk niet van Marokkanen spreken, want daar doe je een groot deel van de populatie tekort mee. Ik vind dat ook een oneerlijk stigma, voor de gemiddelde Marokkaan. Wees specifieker met je hypothese en richt je eerder op Berbers of Berbermarokkanen. En nog specifieker: Riffijnen.
En dan :? Toeval heeft dat ik júist een paar hele toffe Berbers ken dus dat oneerlijke stigma is ook van hen op toepassing :P
Conscience do cost.
pi_111295404
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:07 schreef ems. het volgende:

[..]

En dan :? Toeval heeft dat ik júist een paar hele toffe Berbers ken dus dat oneerlijke stigma is ook van hen op toepassing :P
Dat is niet uit te sluiten. Het is namelijk een generaliserende hypothese. Er kan hooguit van een deel gesproken worden, niet van allen.

En bij dit soort onderwerpen ben ik van mening: Druk je zo specifiek mogelijk uit, om zoveel mogelijk "onschuldigen" binnen je populatie te sparen. Het is namelijk een zeer beladen onderwerp, dus enige voorzichtigheid en/of precisie is geboden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:11:05 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111295430
Dit is niet specifiek voor Marokkanen. Overal ter wereld zie je 'racisme', ofwel het beter vinden van de eigen identiteit. Waarbij als stelregel geldt: hoe blanker, hoe beter. Zo is het hele kastensysteem in India daar ook op gebaseerd. De hoogste kasten zijn zeer blank, bijna Europees. De kastelozen zijn zo goed als zwart.
Hier in het Westen is racisme een taboe, maar op de meeste plekken in de wereld is het heel openlijk aanwezig.
The End Times are wild
pi_111295483
Zo gaat dat hier ja.. een marokkaan mag je niet eens meer een marokkaan noemen...

Het IS en marokkaan, klaar! (vooruit, 5 marokkanen)
pi_111295552
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:11 schreef LXIV het volgende:
Dit is niet specifiek voor Marokkanen. Overal ter wereld zie je 'racisme', ofwel het beter vinden van de eigen identiteit. Waarbij als stelregel geldt: hoe blanker, hoe beter. Zo is het hele kastensysteem in India daar ook op gebaseerd. De hoogste kasten zijn zeer blank, bijna Europees. De kastelozen zijn zo goed als zwart.
Hier in het Westen is racisme een taboe, maar op de meeste plekken in de wereld is het heel openlijk aanwezig.
Dat is prima. Maar wij tolereren het niet in onze samenleving. Dat heet beschaving. Waar we eeuwen aan gebouwd hebben. Voor wie beschaafd is, maakt het allemaal niet uit en is elke discussie overbodig. Voor wie niet beschaafd is, dienen we die regels duidelijk te maken.
pi_111295657
Laag IQ, niet de mogelijkheid om zich normaal te uiten en zodoende proberen de eigen gebreken te verhullen door een ander de schuld te geven.
pi_111295751
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:10 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Dat is niet uit te sluiten. Het is namelijk een generaliserende hypothese. Er kan hooguit van een deel gesproken worden, niet van allen.

En bij dit soort onderwerpen ben ik van mening: Druk je zo specifiek mogelijk uit, om zoveel mogelijk "onschuldigen" binnen je populatie te sparen. Het is namelijk een zeer beladen onderwerp, dus enige voorzichtigheid en/of precisie is geboden.
Dus je suggereert dat de groep die we discrimineren in ieder geval -zo klein mogelijk- is? :P

We kunnen er ook gewoon vanuit gaan dat als we praten over Marokkanen in een dergelijke topic dat het om de racistische variant gaat. Scheelt een hoop gedoe.

En tsja;

- Slechte integratie. Bij je eigen 'soort' blijven.
- "eer"cultuur. Altijd moeten handelen in plaats van iets langs je heen kunnen laten gaan.
- Gebrek aan educatie, gebrek aan school en dus ook weer een gebrek aan vermenging met andere levenswijzen.
- Ouders die óf niet werken, óf juist hele dagen keihard moeten bikkelen voor wat centjes. Controle thuis is er niet/nauwelijks.
- Achterlijke godsdienst die alles behalve helpt met vrienden maken.
Conscience do cost.
pi_111295755
De oorzaken van dit probleem lijken me wat clichematig. Het is onderdeel van de cultuur. Net zoals de (gemiddelde) opvatting over de rol van vrouwen, homo's etc.
pi_111295797
Een ieder die vaak tussen die gasten zit weet dat het racisme onder Marokkanen extreem aanwezig is. Dit in tegenstelling tot gasten die nooit met Marokkanen te maken hebben gehad de laatste 20 jaar en daarom maar over de Telegraaf beginnen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111295831
Nee kan niet... Racisme doen alleen blanken. Als niet blanken racisten zijn en het zijn blanken dit het zeggen zijn het racisten.
pi_111295862
Marokkanen zijn racistischer dan Nederlanders. Denk dat ze in de top drie van meest racistische volkeren ter wereld staan.
pi_111295925
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:20 schreef Scorpie het volgende:
Marokkanen zijn racistischer dan Nederlanders. Denk dat ze in de top drie van meest racistische volkeren ter wereld staan.
ik ben het eigenlijk nooit met deze user eens, maar +1!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:23:51 #17
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_111296021
quote:
Helemaal mee eens.
Als het over racisme gaat dan wordt altijd gewezen op blanken die anderen (zwarten. gekleurden) discrimineren. In werkelijkheid is de discriminatie onder niet blanken veel groter, denk maar aan de Hutsies en de Toetsies.
En in Nederland is racisme vrijwel niet aanwezig, dit komt door onze handelstraditie:
Het maakt niet uit welke kleur of geloof je hebt, als je maar met ons wil handelen.
(wordt vaak verward met tolerantie)
De racisme kaart wordt vaak gespeeld door Marokkanen, die nu zelf racistisch blijken te zijn :X
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_111296250
quote:
Overal ter wereld zie je 'racisme', ofwel het beter vinden van de eigen identiteit.
Dit klopt misschien wel.

En ja, mensen die zichzelf superieur voelen boven andere volkeren. Ik denk niet dat dat iets 'is' van de Marokkanen. Het ligt imo simpelweg aan de persoon in kwestie. Ik ga vanavond wel naar P&W kijken in ieder geval.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:29:47 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111296268
Dat is dus hier voor de deur gebeurd. Hoorde die dag al wat gerommel buiten wist niet dat dit er achter zat. :{

Heb zelf ook vrij veel ervaring met racistische marokkanen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 08-05-2012 17:58:19 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111296293
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:23 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Als het over racisme gaat dan wordt altijd gewezen op blanken die anderen (zwarten. gekleurden) discrimineren. In werkelijkheid is de discriminatie onder niet blanken veel groter, denk maar aan de Hutsies en de Toetsies.
En in Nederland is racisme vrijwel niet aanwezig, dit komt door onze handelstraditie:
Het maakt niet uit welke kleur of geloof je hebt, als je maar met ons wil handelen.
(wordt vaak verward met tolerantie)
De racisme kaart wordt vaak gespeeld door Marokkanen, die nu zelf racistisch blijken te zijn :X
Men brengt het op agressieve wijze tot uiting. Dat is de nuance in het verhaal.

Over een racisitisch volk gesproken: Wat te denken van Koreanen?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:31:14 #21
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_111296331
vooral die straatmocro's zijn regelrechte nazi's
pi_111296360
eigenlijk is racisme het verkeerde woord. totaal intolerant tegen alles wat anders is komt meer in de buurt imo.
pi_111296486
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:31 schreef borbit het volgende:
vooral die straatmocro's zijn regelrechte nazi's
Er reed een tijd geleden een mocro met een Adolf Hitler plakplaat achter op zijn golf achterruit door mijn wijk.

Ik snap ook nooit waarom neonazi klapmongolen een hekel aan de islamieten hebben. Ze strijden om het zelfde ideaal. Jihad aan de joden, Israël en westerse imperialisme.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:04:08 #24
117098 Hathor
Effe niet
pi_111297595
Het is nou niet bepaald een geheim dat Marokkanen een bloedhekel aan joden hebben, ze lopen er openlijk mee te pronken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_111297897
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef Hathor het volgende:
Het is nou niet bepaald een geheim dat Marokkanen een bloedhekel aan joden hebben, ze lopen er openlijk mee te pronken.
Het lijkt niet alleen Joden te betreffen, maar ook Berbers en donkere mensen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:21:55 #26
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111298265
Agressieprobleem
Taalprobleem
Moraalprobleem
Geldprobleem
Vriendjesprobleem
Oudersprobleem
Cultuurprobleem
GeenAllahprobleem
Zelfvertrouwenprobleem
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:23:12 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111298329
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
eigenlijk is racisme het verkeerde woord. totaal intolerant tegen alles wat anders is komt meer in de buurt imo.
En alles wat normaal is
pi_111299561
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:10 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Waarom zou je überhaupt in termen van (verre) afkomst praten?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:04:57 #29
3542 Gia
User under construction
pi_111300114
Was er niet een probleem in Marokko over een bepaald grondgebied?
Dus, dat het specifiek dat volk is waar ze een hekel aan hebben?

Weet het, klok en klepel, maar geen tijd om te zoeken. Er is vast wel een Marokkaanse Nederlander die hier een lichtje op kan schijnen.
pi_111300423
Marokkanen vinden hun zelf hoger dan de rest van de wereldbevolking terwijl ze een van de laatsten staan met het gemiddelde IQ van buitenlandse volkeren in Nederland. Oh ja, voor alle Marokkanen onder ons: De Sahara is niet van jullie zoals de meesten van jullie beweren, hij is maar voor een kleine deel van jullie!
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:15:48 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111300705
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')