abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 mei 2012 @ 08:26:30 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111237688

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 08:26:56 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111237693
De Griekse toestand is helemaal niet meer interessant. Wat de Fransen nu gaan doen is wel interessant. Maar het meest interessant is dit:

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Minister Schäuble heeft gisteren ook al geroepen dat de lonen in Duitsland maar eens flink moesten gaan stijgen om Duitsland wat meer naar het Europese midden te bewegen.

Het lijkt er dus verrekte sterk op dat het model van alleen maar strikte begrotingsdiscipline en loonmatiging uitgediend heeft.
In principe zou de ECB dan de moeder aller renteverhogingen moeten doorvoeren, aangezien de rente in Duitsland zelfs nu al veel te laag is voor de groeicijfers daar en inmiddels heeft zich daar alweer een huizenbubble aangediend. Als je die inflatoire spiraal gaat voeden met loonsverhogingen dan moet de ECB op de noodrem.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 08:33:42 #3
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111237759
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Minister Schäuble heeft gisteren ook al geroepen dat de lonen in Duitsland maar eens flink moesten gaan stijgen om Duitsland wat meer naar het Europese midden te bewegen.

Het lijkt er dus verrekte sterk op dat het model van alleen maar strikte begrotingsdiscipline en loonmatiging uitgediend heeft.
Interne revaluatie ??
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_111237777
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 08:26 schreef SeLang het volgende:
De Griekse toestand is helemaal niet meer interessant. Wat de Fransen nu gaan doen is wel interessant. Maar het meest interessant is dit:

[..]

In principe zou de ECB dan de moeder aller renteverhogingen moeten doorvoeren, aangezien de rente in Duitsland zelfs nu al veel te laag is voor de groeicijfers daar en inmiddels heeft zich daar alweer een huizenbubble aangediend. Als je die inflatoire spiraal gaat voeden met loonsverhogingen dan moet de ECB op de noodrem.
Maar hiermee blijkt toch gewoon dat een muntunie met zoveel verschillende economieen gewoon niet werkbaar is (of er moet een constante geld stroom van noord naar zuid gaan plaatsvinden) , een heel leuke excercitie van onze macro economen, maar helaas wat factoren vergeten.
  maandag 7 mei 2012 @ 08:55:44 #5
189216 netolk
maar dan andersom
pi_111237996
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 08:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar hiermee blijkt toch gewoon dat een muntunie met zoveel verschillende economieen gewoon niet werkbaar is (of er moet een constante geld stroom van noord naar zuid gaan plaatsvinden) , een heel leuke excercitie van onze macro economen, maar helaas wat factoren vergeten.
Klopt idd zonder dat er een centrale bank is die alles regelt voor heel Europa is het idd niet werkbaar, ook is het zo dat Griekenland helemaal niet tot de EU toe had mogen treden maar dat is toch gebeurt en daar moeten we dan dus ook mee dealen (ondanks dat ze waarschijnlijk toch gekicked gaan worden binnenkort)
Beware of the Raping Zebra's
pi_111238120
Horkel :')
  maandag 7 mei 2012 @ 09:22:58 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111238446
Ik postte in het vorige topic dat de Grieken het laagste IQ van alle volkeren in de Eurozone hadden. Maar van de andere kant zijn ze ook best wel slim. 100 miljard binnenkoppen door de belofte te maken te gaan bezuinigen en binnen 2 maanden op die bezuinigingen terugkomen!
The End Times are wild
  maandag 7 mei 2012 @ 10:08:08 #8
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111239421
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 08:36 schreef Basp1 het volgende:

(of er moet een constante geld stroom van noord naar zuid gaan plaatsvinden)
Dat is ook waar iedere EUregent nu mee bezig is, hoe ontfutselen we jaarlijks 200 miljard aan Duitsland om het aan Spanje en Italie te geven

Het is wat Nederland ook doet door van de randstad geld te sluizen naar Friesland en Drente , maar dat is een land en een volk
pi_111239720
quote:

"Minister Schäuble heeft gisteren ook al geroepen dat de lonen in Duitsland maar eens flink moesten gaan stijgen om Duitsland wat meer naar het Europese midden te bewegen."

In principe zou de ECB dan de moeder aller renteverhogingen moeten doorvoeren, aangezien de rente in Duitsland zelfs nu al veel te laag is voor de groeicijfers daar en inmiddels heeft zich daar alweer een huizenbubble aangediend.
Het is logisch dat Duitsland nu liever in eigen vastgoed e.d. gaat beleggen dan in Griekse, Franse en Spaanse staatsschuld. Ik zie het probleem niet.. gemeenzaam potverteren is ook een vorm van harmonisering. Laat die Duitsers lekker bubbels blazen en schulden maken net als de rest van Europa gedaan heeft. Waarom zouden ze hard werken om dadelijk hun spaargeld en pensioenen naar die olijven- en druivenstampers te zien verdwijnen? Als de boel ontploft, hebben de Duitsers straks in ieder geval nog een leuk dak boven hun hoofd en een BMW in de garage, net als de rest van Europa.
pi_111239751
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:08 schreef HD9 het volgende:

Het is wat Nederland ook doet door van de randstad geld te sluizen naar Friesland en Drente , maar dat is een land en een volk
Dit hoor ik wel vaker beweerd worden, maar zijn hier ook concrete cijfers van?

Ik de randstad wonen veel meer mensen en ook veel meer uitkeringsgerechtigden wat ook bakken met geld kost.
pi_111239754
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:08 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dat is ook waar iedere EUregent nu mee bezig is, hoe ontfutselen we jaarlijks 200 miljard aan Duitsland om het aan Spanje en Italie te geven

Het is wat Nederland ook doet door van de randstad geld te sluizen naar Friesland en Drenthe , maar dat is een land en een volk
Volgens mij gaat gas en olie baten vanuit hier rechtstreeks naar het rijk en zien wij er vrij weinig van terug. Gelukkig hebben we de EU nog die wel in deze regio investeert. En ik zie mijzelf overigens niet als het zelfde volk als het westen of zuiden.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111239974
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit hoor ik wel vaker beweerd worden, maar zijn hier ook concrete cijfers van?

Ik de randstad wonen veel meer mensen en ook veel meer uitkeringsgerechtigden wat ook bakken met geld kost.
Voor de Randstad weet ik het niet.

Maar bijv. Groningen heeft door de aardgasbaten statistisch zowat het hoogste BNP per hoofd van heel Europa, maar van die rijkdom zie je ter plekke bijna niks want dat geld gaat allemaal naar Den Haag.
  maandag 7 mei 2012 @ 10:42:24 #13
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111240207
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor de Randstad weet ik het niet.

Maar bijv. Groningen heeft door de aardgasbaten statistisch zowat het hoogste BNP per hoofd van heel Europa, maar van die rijkdom zie je ter plekke bijna niks want dat geld gaat allemaal naar Den Haag.
Dat is omdat Nederland een land is, met hetzelfde volk, maar ieder jaar een paar honderd miljard sluizen van Duitsland naar Spanje dat gaat niet lukken
  maandag 7 mei 2012 @ 10:56:45 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111240600
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:22 schreef dvr het volgende:

[..]

Het is logisch dat Duitsland nu liever in eigen vastgoed e.d. gaat beleggen dan in Griekse, Franse en Spaanse staatsschuld.
Maar zo werkt het helaas niet. Als Duitsland netto exporteur is naar Griekenland dan verwerft zij per definitie Griekse assets. Je hebt helemaal niet de keuze om het in iets anders te beleggen dan in Griekse assets. Je kunt alleen proberen om die hete aardappel door te schuiven naar iemand anders. Succes daarmee.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 11:01:05 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111240730
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar zo werkt het helaas niet. Als Duitsland netto exporteur is naar Griekenland dan verwerft zij per definitie Griekse assets. Je hebt helemaal niet de keuze om het in iets anders te beleggen dan in Griekse assets. Je kunt alleen proberen om die hete aardappel door te schuiven naar iemand anders. Succes daarmee.
Het verhaal is natuurlijk niet eenzijdig. Duitsland profiteert ook van die export (al is het dus de vraag hoe ze hiervoor betaald krijgen).
Naar mijn mening is het probleem niet zozeer het ontbreken van een fiscale unie. Het probleem is dat de Grieken niet concurrerend kunnen produceren en meer opmaken dan ze verdienen.
In een situatie waarbij voor Zuid-Europa structureel lagere lonen gelden als voor Noord-Europa (of simpelweg loon naar werken) en daar de consumptie op een lager peil komt te liggen is er niks aan de hand. Dan werken ze gewoon hard in de olijfboomgaarden en verkopen dat voor aantrekkelijke prijzen aan ons. Ze kunnen alleen niet allemaal meer een mercedes rijden van geld dat ze niet hebben.
The End Times are wild
  maandag 7 mei 2012 @ 11:14:24 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111241084
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:01 schreef LXIV het volgende:

In een situatie waarbij voor Zuid-Europa structureel lagere lonen gelden als voor Noord-Europa (of simpelweg loon naar werken) en daar de consumptie op een lager peil komt te liggen is er niks aan de hand. Dan werken ze gewoon hard in de olijfboomgaarden en verkopen dat voor aantrekkelijke prijzen aan ons. Ze kunnen alleen niet allemaal meer een mercedes rijden van geld dat ze niet hebben.
Ja dat is het hele idee van interne devaluatie. En daarmee zijn ze in elk geval op de goede weg. Wat Griekenland echter nodig heeft is een Thatcher. Iemand die de macht breekt van de vakbonden en andere gevestigde belangen, onrendabele staatsbedrijven sluit, saneert en/of verkoopt, etc.

Thatcher kreeg in haar jaren enorm veel kritiek, maar achteraf moesten zelfs de linksen toegeven dat ze goede dingen heeft gedaan. Enorm veel mensen in onrendabele industrieën zoals kolen en textiel raakten hun baan kwijt (pijnlijk), maar in de jaren erna hebben bijna al die mensen weer werk gevonden in industrieen die wel rendabel zijn.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 11:34:02 #17
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111241657
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:14 schreef SeLang het volgende:

Thatcher kreeg in haar jaren enorm veel kritiek, maar achteraf moesten zelfs de linksen toegeven dat ze goede dingen heeft gedaan. Enorm veel mensen in onrendabele industrieën zoals kolen en textiel raakten hun baan kwijt (pijnlijk), maar in de jaren erna hebben bijna al die mensen weer werk gevonden in industrieen die wel rendabel zijn.
dat gebeurde hier ook, Den Uyl is nog tientallen jaren nagedragen dat ie de De Staats Mijnen heeft gesloten en er kwam wel een andere DSM voor in de plaats, maar toch nam vooral het CDA hem dit enorm kwalijk

http://www.gasinbeeld.nl/index.php?id=26

Veel mijnwerkers gingen toen in Duitse mijnen werken omdat men niet naar de DSM wilde

quote:
Maar Den Uyl geloofde stellig 'dat hier in Zuid-Limburg nieuw werk en nieuw leven, nieuw samenleven zijn fundamenten zal kunnen vinden'.
Het ging om het verlies van 45.000 arbeidsplaatsen. Nooit eerder verdween in Nederland zo snel een zo omvangrijke bedrijfstak in een klein gebied.

[ Bericht 9% gewijzigd door HD9 op 07-05-2012 11:39:05 ]
pi_111241936

Zo goed ging haar beleid helemaal niet in 1979 kwam ze aan de macht maar pas in 84 waren de stakingen van de mijnwerkers. En zoals we nu zien zijn er weer flink wat werkelozen.

Vergeten we dan ook nog niet dat de wisselkoers van het pond ook nogal flink door het putje gegaan is.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:47:43 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111242125
Grieks verkiezings resultaat na 99,5% van de stemmen:

1
2
3
4
5
6
New Democracy        18.86%
Syriza               16.77%
Pasok                13.19%
Independent Greeks   10.6%
KKE (Communist)       8.48%
Golden Dawn           6.97%

Dit is toch best een droevig lijstje :'). Syriza wil de bailout en austerity programmas cancelen. Golden Dawn zijn neo-nazi's (aldus de BBC).

Als ik de getallen optel kom ik trouwens op totaal ongeveer 75%. De overige 25% zijn splinters neem ik aan?
Mijn reisverslagen
pi_111242212
Een belangrijk verschil is dat bovenstaande regeringsleiders significante ingrepen hebben gedaan voor specifieke sectoren. Zolang een probleem geconcentreerd is kun je namelijk nog een meerderheid achter je krijgen om je plannen door te voeren. Het probleem met Griekenland is dat de ernst van de situatie relatief gezien best meevalt maar het draagvlak om een meerderheid te verwerven voor structurele veranderingen er totaal niet is omdat te veel mensen geraakt worden door de maatregelen. Neem nou bijvoorbeeld het ambtenarenapparaat. Om enkel die sector in te krimpen tref je vrijwel een kwart van de Griekse bevolking. Democratie schiet hier dus tekort als men haar stem uitbrengt op basis van individueel belang. Daarom is de EU-interventie van de trojka ook zo goed omdat het een dictatoriele rol speelt in tijden dat landsbelang geen centrale rol speelt bij de kiezer.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111242366
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:56 schreef SeLang het volgende:

Maar zo werkt het helaas niet. Als Duitsland netto exporteur is naar Griekenland dan verwerft zij per definitie Griekse assets.
Waar komt dat rare sprookje toch vandaan? Het is nonsens! Als ik naar Griekenland exporteer krijg ik gewoon euro's van ze die ik overal ter wereld kan herinvesteren. De enigen die opgezadeld raken met Griekse assets zijn zij die krediet hebben verleend aan Griekenland.
pi_111244512
quote:

[..]

Het is nogal wat om te spreken van een 'huizenbubble' in Duitsland als onroerend goed in Duitsland nog altijd als ondergewaardeerd moet worden beschouwd. Daarnaast heeft de Duitse centrale bank middelen om de risico's van een (iets) te lage rente voor de nationale economie te beperken.
  maandag 7 mei 2012 @ 13:05:53 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111244771
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:55 schreef dvr het volgende:

[..]

Waar komt dat rare sprookje toch vandaan? Het is nonsens! Als ik naar Griekenland exporteer krijg ik gewoon euro's van ze die ik overal ter wereld kan herinvesteren. De enigen die opgezadeld raken met Griekse assets zijn zij die krediet hebben verleend aan Griekenland.
Als Griekenland een netto importeur is met de rest van de wereld dan moet er een kapitaalstroom de andere kant op lopen. Nu kun je wel tijdelijk spaartegoeden leegtrekken maar uiteindelijk moet de stroom euro's richting haar handelspartners worden gefinancierd. En wie zijn dat? Normaal gesproken zijn dat de handelspartners zelf, maar op dit moment leent niemand meer aan Griekenland behalve de EU en IMF. Een groot deel van dat geld komt toch weer uit Duitsland, maar een deel komt ook uit andere EU landen zoals Spanje (die uiteindelijk toch ook weer door een surplus land moet worden gefinancierd). Het is wel zo dat Duitsland gedeeltelijk kan freeriden omdat ze binnen een muntunie zitten.

Maar het interessante is jouw opmerking dat "als de boel ontploft" dat de Duitsers dan in elk geval nog die BMW en die dat onroerend goed hebben. Het probleem is dat "als de boel ontploft" het allemaal een cigaar uit eigen doos blijkt te zijn, gezien de enorme Target2 balans die de Bundesbank heeft bij de ECB.

Als een Duitse exporteur iets verkoopt aan een Griekse importeur dan loopt de settlement via de ECB. De bank van die Duitser heeft een claim op de Bundesbank die op haar beurt een claim heeft op de ECB die een claim heeft op de Griekse centrale bank die een claim heeft op de Griekse commerciele bank van de importeur. "Als de boel ontploft" dan worden die Griekse claims oninbaar. Scary....

Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 13:09:48 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111244886
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 12:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het is nogal wat om te spreken van een 'huizenbubble' in Duitsland als onroerend goed in Duitsland nog altijd als ondergewaardeerd moet worden beschouwd. Daarnaast heeft de Duitse centrale bank middelen om de risico's van een (iets) te lage rente voor de nationale economie te beperken.
"Huizenbubble" is inderdaad voorbarig maar de eerste kenmerken zijn. De Bundesbank heeft in elk geval al aangegeven "bezorgd" te zijn hierover en heeft al een aantal restricties doorgevoerd op leningen om te proberen te voorkomen dat het uit de hand loopt. Zou er echter een loongolf ontstaan dan is dat niet voldoende om de inflatie binnen de <2% te houden op middenlange termijn.
Mijn reisverslagen
pi_111245232
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Huizenbubble" is inderdaad voorbarig maar de eerste kenmerken zijn. De Bundesbank heeft in elk geval al aangegeven "bezorgd" te zijn hierover en heeft al een aantal restricties doorgevoerd op leningen om te proberen te voorkomen dat het uit de hand loopt. Zou er echter een loongolf ontstaan dan is dat niet voldoende om de inflatie binnen de <2% te houden op middenlange termijn.
Dat zijn nogal wat alsen om op een negatief (onverantwoordelijk) resultaat uit te moeten komen, denk je echt dat de de Bundesbank losjes gaat doen over discipline of zit je gewoon een beetje te rellen nu ?
  maandag 7 mei 2012 @ 13:35:10 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111245720
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat zijn nogal wat alsen om op een negatief (onverantwoordelijk) resultaat uit te moeten komen, denk je echt dat de de Bundesbank losjes gaat doen over discipline of zit je gewoon een beetje te rellen nu ?
Ik zeg toch nergens iets over onverantwoordelijk gedrag van de Bundesbank? (in tegendeel zelfs). Ik gaf alleen aan dat wanneer een minister oproept tot loonsverhogingen (daar reageerde ik op) en die loonsverhogingen er daadwerkelijk zouden komen dat dat dan een inflatoire spiraal voedt, die in Duitsland toch al een gevaar is vanwege de huizenmarkt die begint te boomen. Dat zou een reactie van de ECB moeten uitlokken in de vorm van een rente verhoging.
Mijn reisverslagen
pi_111245875
quote:
EU verwacht dat Grieken reddingsplan nakomen

Laatste update: 7 mei 2012 13:19 info

BRUSSEL - De Europese Commissie is bereid om Griekenland te blijven helpen met de economische hervormingen van het land mits Athene zich aan de afspraken houdt.

Foto: ANP

De gemaakte afspraken vormen de basis voor een duurzame toekomst van het land, aldus een woordvoerster maandag in een reactie op de verkiezingen van zondag, waar de voormalige coalitiepartijen zwaar verloren.

De zegsvrouw verwacht dat de toekomstige Griekse regering de gemaakte afspraken van het reddingsplan nakomt. Griekenland heeft voor honderden miljarden euro's steun toegezegd gekregen in ruil voor vergaande hervormingen.

De maatregelen treffen de bevolking hard. Het is nu aan de Grieken om een regering te vormen met een stabiele meerderheid, aldus de zegsvrouw.

Solidariteit

''De verantwoordelijkheid rust op Griekse schouders'', voegde de woordvoerder van Europees Commissaris Olli Rehn (Monetaire zaken en de euro) toe.

Alle Europese partners hebben aangegeven Griekenland te ondersteunen om in de eurozone te blijven en hebben hun solidariteit getoond, aldus de zegsman. ''Solidariteit is tweerichtingsverkeer.''

De zegsman benadrukte dat het ''volledig en op tijd'' doorvoeren van de maatregelen essentieel is om de gestelde doelstellingen te halen.
Net zoals de EU ook verwacht had dat het verdrag van maastrich nageleefd zou worden. :')
pi_111246459
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:05 schreef SeLang het volgende:

Als Griekenland een netto importeur is met de rest van de wereld dan moet er een kapitaalstroom de andere kant op lopen.
Met de wereld wel ja, want dat is een gesloten systeem. Maar Duitsland heeft niets te vrezen van een exportoverschot naar Griekenland, het geld dat ze daarmee verdienen kunnen ze gewoon aan Deense feta of Italiaanse druiven en olijven uitgeven. Ze zijn niet gedwongen er Griekse staatsobligaties voor te kopen, zoals China met zijn Amerikaanse dollars moet om de koopkracht van zijn grote afnemer niet te veel te laten dalen.

quote:
Maar het interessante is jouw opmerking dat "als de boel ontploft" dat de Duitsers dan in elk geval nog die BMW en die dat onroerend goed hebben. Het probleem is dat "als de boel ontploft" het allemaal een cigaar uit eigen doos blijkt te zijn, gezien de enorme Target2 balans die de Bundesbank heeft bij de ECB.
Zondermeer. Maar liever een eigen sigaar uit eigen doos dan niets..

quote:
De bank van die Duitser heeft een claim op de Bundesbank die op haar beurt een claim heeft op de ECB die een claim heeft op de Griekse centrale bank die een claim heeft op de Griekse commerciele bank van de importeur. "Als de boel ontploft" dan worden die Griekse claims oninbaar. Scary....
Ja, maar dat is maar een heel beperkt sommetje. De gemiddelde exporteur verleent onder normale omstandigheden 30 á 90 dagen krediet aan zijn afnemers, maar je kunt er donder op zeggen dat veel Griekse importeurs tegenwoordig vooruit moeten betalen of een bankgarantie moeten geven die op een robuuste Duitse bank getrokken is. Als Griekenland faalt, schat ik dat exporteurs hooguit de waarde van 1 maand export aan Griekenland verliezen. Dat zal voor maar heel weinig bedrijven een probleem zijn. Erger is dat vanaf dat moment 75% of meer van de Griekse vraag wegvalt, dat kan een jarenlange omzetderving opleveren die in Noord-Europa her en der tot ontslagen e.d. gaat leiden. Een wegvallen van Spanje of Italië zou voor Duitsland natuurlijk veel erger zijn. Voor Nederlandse bedrijven zou dat volgens mij minder dramatisch zijn - ik ken de preciese cijfers niet, maar Duitsland (+ Zwitserland en Oostenrijk) en Vlaanderen zijn in mijn ervaring voor Nederland belangrijkere exportafnemers.

[ Bericht 0% gewijzigd door dvr op 07-05-2012 14:03:40 ]
pi_111246791
Maar goed, waar het de euro aangaat zou ik graag zien dat we ofwel:

• Terugkeren naar de 1999-2001 praktijk van aparte munten, met de euro gehandhaafd als gemeenschappelijke munt (liefst verplicht voor intracommunautaire transacties en met een verbod om de eigen munt in wereldwijde import/export van goederen/diensten te gebruiken) en als EU-rekenmunt.

• Of tenminste de weeffouten herstellen van a) uniforme rente voor banken in Europa, b) geen echte sancties op te grote overheidstekorten c) nauwelijks uniforme normen op gebied van sociale zekerheid, pensioenen, BTW en inkomstenbelasting d) idiote transfers van geld naar corrupte en onrendabele landen en projecten e) vrij verkeer van sloebers en criminelen, en f) democratisch deficiet in EU-bestuur.
  maandag 7 mei 2012 @ 14:03:28 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111246820
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:53 schreef dvr het volgende:

Ja, maar dat is maar een heel beperkt sommetje. De gemiddelde exporteur verleent onder normale omstandigheden 30 á 90 dagen krediet aan zijn afnemers, maar je kunt er donder op zeggen dat veel Griekse importeurs tegenwoordig vooruit moeten betalen of een bankgaranatie moeten geven die op een robuuste Duitse bank getrokken is. Als Griekenland faalt, schat ik dat exporteurs hooguit de waarde van 1 maand export aan Griekenland verliezen. Dat zal voor maar heel weinig bedrijven een probleem zijn. Erger is dat vanaf dat moment 75% of meer van de Griekse vraag wegvalt, dat kan een jarenlange omzetderving opleveren die in Noord-Europa her en der tot ontslagen e.d. gaat leiden. Een wegvallen van Spanje of Italië zou voor Duitsland veel erger zijn. Voor Nederlandse bedrijven zou dat volgens mij minder dramatisch zijn - ik ken de preciese cijfers niet, maar Duitsland (+ Zwitserland en Oostenrijk) en Vlaanderen zijn in mijn ervaring voor Nederland belangrijkere exportafnemers.
Ik heb het ook niet over individuele exporteurs maar over heel Duitsland. Aangezien er per saldo kapitaal wegvloeit uit de PIIGS blijft die Target2 onbalans toenemen. Onder normale omstandigheden maakt dat niet uit want muntunie en de som is gewoon nul, maar als de boel "ontploft" dan is de Bundesbank dus failliet door die oninbare claims op de PIIGS en zijn allerlei Duitse banktegoeden dus ook verdwenen. Dus dan denk je wel dat je lekker hebt verdiend aan al die export naar de PIIGS maar dat geld blijkt dan opeens verdwenen.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 15:22:06 #31
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111249810
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zeg toch nergens iets over onverantwoordelijk gedrag van de Bundesbank? (in tegendeel zelfs). Ik gaf alleen aan dat wanneer een minister oproept tot loonsverhogingen (daar reageerde ik op) en die loonsverhogingen er daadwerkelijk zouden komen dat dat dan een inflatoire spiraal voedt, die in Duitsland toch al een gevaar is vanwege de huizenmarkt die begint te boomen. Dat zou een reactie van de ECB moeten uitlokken in de vorm van een rente verhoging.
waarom doen ze dat dan niet. De rente is al tijden veel te laag. De ECB zou de rente naar minstens 3 a 4 % moeten laten stijgen om de woekerende inflatie te beteugelen. Ik zie geen enkele reden waarom de ECB dat niet zou moeten doen. wat, of wie houdt de ECB in vredesnaam tegen?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 7 mei 2012 @ 15:30:13 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111250112
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

waarom doen ze dat dan niet. De rente is al tijden veel te laag. De ECB zou de rente naar minstens 3 a 4 % moeten laten stijgen om de woekerende inflatie te beteugelen. Ik zie geen enkele reden waarom de ECB dat niet zou moeten doen. wat, of wie houdt de ECB in vredesnaam tegen?
Omdat de ECB een soort gemiddelde moet nemen voor de hele eurozone. Met loonmatiging en kredietkrimp bijna overal behalve in Duitsland is de onderliggende trend eerder disinflatoir. Dat is het hele probleem van de eurozone, dat de trends zo uit elkaar lopen.
Mijn reisverslagen
pi_111250624
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:03 schreef SeLang het volgende:

Dus dan denk je wel dat je lekker hebt verdiend aan al die export naar de PIIGS maar dat geld blijkt dan opeens verdwenen.
Ja, dat klopt zondermeer, het enige dat ik bestrijd is de (vaker gehoorde) opvatting dat dat zou komen doordat er een economische noodzaak voor exportlanden zou bestaan, om hun afnemerslanden te financieren. Dat is niet zo, enkele bijzondere uitzonderingen daargelaten. Wat dat betreft is de financiële economie echt losgezongen van de reële. Noordelijke banken hadden net zo goed in Noordelijke staatsschuld kunnen investeren en de Zuidelijke links laten liggen (hadden ze dat maar gedaan..).

Maar nu die situatie er eenmaal is.. ja nu zijn we screwed als het Zuiden ontploft. En niet alleen zijn we dan de waarde kwijt van de Zuidelijke schuldpapieren, maar we mogen ook nog eens honderd-zoveel miljard aan garanties uitkeren waarvan maar een beperkt deel weer bij onze eigen banken terecht zal komen.

Maar dan nu de kernvraag.. O-) Als onze banken en verzekeraars dan omvallen, en ook de Staat de rekeningtegoeden en pensioenen van bedrijven en burgers niet meer kan ophoesten, gaan we dan binnen enkele weken met heel Europa naar het stenen tijdperk terugkeren omdat niemand zijn rekeningen meer kan betalen? Of grijpen we dan toch maar naar die laatste oplossing die we binnen ons fiatstelsel kunnen toepassen, de geldpers?

Ik vermoed zelf dat we de grens wel bereikt hebben van wat politiek te verkopen is aan austerity, bankensteun en borgstellingen. Dat laten ook de val van Rutte, Sarkozy en Papademos zien. Donderdag stemt ons parlement nog even in met een cadeautje van 40 miljard aan het EMS maar daarna is het wel afgelopen met wat de burger nog wil opofferen omwille van de Europese solidariteit. Als de politiek daarna de banken en de euro nog overeind willen houden kunnen ze m.i. alleen nog de blik naar Frankfurt wenden.
  maandag 7 mei 2012 @ 15:48:02 #34
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111250949
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Omdat de ECB een soort gemiddelde moet nemen voor de hele eurozone. Met loonmatiging en kredietkrimp bijna overal behalve in Duitsland is de onderliggende trend eerder disinflatoir. Dat is het hele probleem van de eurozone, dat de trends zo uit elkaar lopen.
dat is een behoorlijke spagaat. Gaat de rente omhoog, dan komen veel economieën nog verder in het nauw, doen ze het niet, raakt de Duitse economie oververhit. Volgens mij is hier behalve het uit elkaar halen, of volledig integreren van de Eurozone geen oplossing voor mogelijk.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 7 mei 2012 @ 16:32:04 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111252875
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, dat klopt zondermeer, het enige dat ik bestrijd is de (vaker gehoorde) opvatting dat dat zou komen doordat er een economische noodzaak voor exportlanden zou bestaan, om hun afnemerslanden te financieren. Dat is niet zo, enkele bijzondere uitzonderingen daargelaten.
Zoals ik het zie is dat wel zo. De eurozone als geheel is ongeveer in balans met de rest van de wereld dus dat is niet zo'n issue. Binnen de eurozone vertaalt het zich in onbalans van bijvoorbeeld Target2. En die onbalans kun je alleen opheffen door een tegengestelde stroom te creëren, bijvoorbeeld als Duitsers Griekse assets kopen.

quote:
Wat dat betreft is de financiële economie echt losgezongen van de reële. Noordelijke banken hadden net zo goed in Noordelijke staatsschuld kunnen investeren en de Zuidelijke links laten liggen (hadden ze dat maar gedaan..).
Het is de vraag of er wel genoeg Noordelijke staatsschuld is om die barrage van zuidelijke export cash in te investeren. Daarnaast moet dat geld uiteindelijk ergens vandaan komen dus iemand moet dat financieren. Nu kan een individuele bank weliswaar besluiten om geen PIIGS bonds te kopen maar als groep kun je dat niet omdat de PIIGS overheid dan geen cent meer kan lenen en dan stopt de hele cyclus. Dat is trouwens precies wat in 2010 gebeurde en daarom kreeg je al die bailouts. Dus in plaats van de banken koopt nu de overheid de PIIGS schuld, dat is het enige verschil.

quote:
Maar nu die situatie er eenmaal is.. ja nu zijn we screwed als het Zuiden ontploft. En niet alleen zijn we dan de waarde kwijt van de Zuidelijke schuldpapieren, maar we mogen ook nog eens honderd-zoveel miljard aan garanties uitkeren waarvan maar een beperkt deel weer bij onze eigen banken terecht zal komen.

Maar dan nu de kernvraag.. O-) Als onze banken en verzekeraars dan omvallen, en ook de Staat de rekeningtegoeden en pensioenen van bedrijven en burgers niet meer kan ophoesten, gaan we dan binnen enkele weken met heel Europa naar het stenen tijdperk terugkeren omdat niemand zijn rekeningen meer kan betalen? Of grijpen we dan toch maar naar die laatste oplossing die we binnen ons fiatstelsel kunnen toepassen, de geldpers?
Als de hele boel uit elkaar klapt en banken gaan failliet aan het feit dat de claims op de PIIGS verdampen dan krijg je de moeder aller deflaties omdat de geldhoeveelheid implodeert, niemand meer krediet kan krijgen, etc. In dat geval verwacht ik een soort extend and pretent actie waarbij ze in de eerste instantie net doen alsof alle spaartegoeden er nog zijn maar wel met opname restricties. Verder wordt er beslag gelegd op buitenlandse rekeningen (incl Bullionvault), al dan niet vergezeld van een 100% capital gain tax op buitenlandse valuta (en goud) om kapitaalvlucht te voorkomen.

De kans op een totaal uiteenvallen lijkt me klein vanwege de consequenties maar ik zie wel een aantal landen uittreden.

quote:
Ik vermoed zelf dat we de grens wel bereikt hebben van wat politiek te verkopen is aan austerity, bankensteun en borgstellingen. Dat laten ook de val van Rutte, Sarkozy en Papademos zien. Donderdag stemt ons parlement nog even in met een cadeautje van 40 miljard aan het EMS maar daarna is het wel afgelopen met wat de burger nog wil opofferen omwille van de Europese solidariteit. Als de politiek daarna de banken en de euro nog overeind willen houden kunnen ze m.i. alleen nog de blik naar Frankfurt wenden.
Het worden nog interessante tijden inderdaad. Ik denk dat de ECB voorlopig niets meer doet. De ECB heeft met de LTRO de bal duidelijk naar de kant van de overheden en banken geschopt. De banken hebben geen acute nood meer en moeten nu hun balansen versterken. En omdat banken geen liquiditeitsprobleem meer hebben is het risico dat hogere bondyields meteen leiden tot een nieuwe bankencrisis eventjes afgewend. Zo kunnen ze overheden onder druk zetten om toch echt door te zetten op de ingeslagen weg.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 16:35:47 #36
37248 BertV
Klei indiaan
pi_111253027
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 16:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als de hele boel uit elkaar klapt en banken gaan failliet aan het feit dat de claims op de PIIGS verdampen dan krijg je de moeder aller deflaties omdat de geldhoeveelheid implodeert, niemand meer krediet kan krijgen, etc. In dat geval verwacht ik een soort extend and pretent actie waarbij ze in de eerste instantie net doen alsof alle spaartegoeden er nog zijn maar wel met opname restricties.

[..]

Eigenlijk is die kans best groot. En wij zijn niet de enige die daar zo over denken.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 7 mei 2012 @ 16:38:01 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111253119
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat is een behoorlijke spagaat. Gaat de rente omhoog, dan komen veel economieën nog verder in het nauw, doen ze het niet, raakt de Duitse economie oververhit. Volgens mij is hier behalve het uit elkaar halen, of volledig integreren van de Eurozone geen oplossing voor mogelijk.
Zie hier het probleem van de eurozone. Zelf denk ik overigens dat ze de inflatie in Duitsland harder moeten laten wegen. De reden dat de PIIGS hogere rente betalen ligt aan de risicopremie en die heeft hun overheid zelf in de hand. Verder maakt Duitse rente op 3% in plaats van 1% veel meer uit dan Italiaanse rente op 8% in plaats van 6%.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 16:40:18 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111253191
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 16:35 schreef BertV het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Eigenlijk is die kans best groot. En wij zijn niet de enige die daar zo over denken.
Goud #13: Het is niet alles goud wat er blinkt.
Mijn reisverslagen
pi_111257508
quote:

Nu kan een individuele bank weliswaar besluiten om geen PIIGS bonds te kopen maar als groep kun je dat niet omdat de PIIGS overheid dan geen cent meer kan lenen en dan stopt de hele cyclus.
Zoals ik het zie, was dan gewoon de rente op zuidelijke staatsschuld naar een realistischer niveau gestegen en zou het bij willekeurige investeerders waar ook ter wereld terechtgekomen zijn.

quote:
Als de hele boel uit elkaar klapt en banken gaan failliet aan het feit dat de claims op de PIIGS verdampen dan krijg je de moeder aller deflaties omdat de geldhoeveelheid implodeert, niemand meer krediet kan krijgen, etc.
Ja (misschien zouden we dit ooit in een apart topic moeten uitdiepen?).

Ik denk dat men het nooit op een totaal ongecontroleerd default laat aankomen, maar dat het wel kan gebeuren dat een euroland uittreedt en daarbij zijn externe schuld in de eigen munt omzet (of dat in ieder geval probeert). Dat zou een paar spelers in de financiële wereld kunnen omgooien die vervolgens de hele dominoketen omgooien, dus ik denk dat de ECB daar wel een noodscenario voor op de planken heeft waarbij de ECB die schuld (grotendeels) overneemt.

Maar als er toch grote banken omvallen:

quote:
In dat geval verwacht ik een soort extend and pretent actie waarbij ze in de eerste instantie net doen alsof alle spaartegoeden er nog zijn maar wel met opname restricties. Verder wordt er beslag gelegd op buitenlandse rekeningen (incl Bullionvault), al dan niet vergezeld van een 100% capital gain tax op buitenlandse valuta (en goud) om kapitaalvlucht te voorkomen.
Dat gaat m.i. geen zoden aan de dijk zetten want het Nederlandse bedrijfsleven moet iedere maand vele tientallen miljarden aan rekeningen kunnen betalen, belastingen afdragen, lonen uitbetalen en pensioenen uitkeren. Bovendien moet er dan perspectief zijn dat dat geld ooit nog daadwerkelijk terugkomt. Als je echt wilt 'pretenden' dat alles bij het oude is, zal er een hoop nieuw geld aangemaakt moeten worden.

quote:
De kans op een totaal uiteenvallen lijkt me klein vanwege de consequenties maar ik zie wel een aantal landen uittreden.
Uittreden heeft eigenlijk alleen zin als die landen meteen hun externe schuld omzetten naar hun nieuwe munten. Want in euro's valt er niet tegen de schuldenlasten op te werken; het helpt het hele effect van devaluatie om zeep.

Griekenland was nog maar een kleintje, maar wat als Spanje of België uittreedt? Dan vallen er overal elders in Europa banken en verzekeraars om en moeten hun overheden, om ze te redden, ineens bedragen ophoesten die nauwelijks of niet bij te lenen zijn. Zodat ook die andere landen allicht moeten uittreden, met nog grotere gevolgen voor het kerngroepje dat overblijft.

Kortom, een uittreding van Griekenland of Portugal is misschien nog te verhapstukken, maar als er een grotere economie uitstapt vrees ik dat het einde muntunie is.
pi_111259199
quote:

Het worden nog interessante tijden inderdaad. Ik denk dat de ECB voorlopig niets meer doet. De ECB heeft met de LTRO de bal duidelijk naar de kant van de overheden en banken geschopt. De banken hebben geen acute nood meer en moeten nu hun balansen versterken. En omdat banken geen liquiditeitsprobleem meer hebben is het risico dat hogere bondyields meteen leiden tot een nieuwe bankencrisis eventjes afgewend. Zo kunnen ze overheden onder druk zetten om toch echt door te zetten op de ingeslagen weg.
Hogere bondyields leiden juist tot een solvabiliteitsprobleem met al die balansen volgeladen met staatsobligaties. Dat worden (on)gerealiseerde verliezen door dalende koersen, die het vermogen nu aantasten, weliswaar resulterend in hogere verdiencapaciteit op termijn, maar op korte termijn leidend tot een solvabiliteitsprobleem, nopend tot extra kapitaal. Het tegenovergestelde hebben we de afgelopen jaren gezien, waarbij het tier-1 vermogen enorm geholpen werd door (on)gerealiseerde vermogenswinsten op obligaties.
pi_111259295
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:49 schreef dvr het volgende:
Griekenland was nog maar een kleintje, maar wat als Spanje of België uittreedt? Dan vallen er overal elders in Europa banken en verzekeraars om en moeten hun overheden, om ze te redden, ineens bedragen ophoesten die nauwelijks of niet bij te lenen zijn. Zodat ook die andere landen allicht moeten uittreden, met nog grotere gevolgen voor het kerngroepje dat overblijft.

Kortom, een uittreding van Griekenland of Portugal is misschien nog te verhapstukken, maar als er een grotere economie uitstapt vrees ik dat het einde muntunie is.
Het overgrote deel van die schulden is bezit van inwoners (rechtpersonen danwel particulieren) van dat land zelf. Zolang het geen verrassing is welk land uitstapt, denk ik niet dat het zoveel uitstraling buiten dat land heeft, eerlijk gezegd. Echt geen niet-Spaanse banken of verzkeraars die veel exposure naar Spaans geld hebben, hoor.
pi_111259607
Ik vind HoMer trouwens een leukere afkorting voor het duo Hollande & Merkel.

D'oh ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 20:27:41 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111261508
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hogere bondyields leiden juist tot een solvabiliteitsprobleem met al die balansen volgeladen met staatsobligaties. Dat worden (on)gerealiseerde verliezen door dalende koersen, die het vermogen nu aantasten, weliswaar resulterend in hogere verdiencapaciteit op termijn, maar op korte termijn leidend tot een solvabiliteitsprobleem, nopend tot extra kapitaal. Het tegenovergestelde hebben we de afgelopen jaren gezien, waarbij het tier-1 vermogen enorm geholpen werd door (on)gerealiseerde vermogenswinsten op obligaties.
Dat klopt, maar het grootste risico voor de banken met veel PIIGS bonds was dat ze hun eigen schuld niet konden doorrollen. En dat liquiditeits probleem heeft de LTRO tijdelijk opgelost zodat het geen acuut probleem meer is. Het probleem van tekort aan kapitaal blijft natuurlijk gewoon bestaan en daar kan de ECB ook niet mee helpen, anders dan op korte termijn dus liquiditeit leveren (=een beetje extra tijd) zodat deze banken kunnen deleveragen door extra kapitaal op te halen of hun leenboek te krimpen. Daarom schreef ik al: de bal ligt nu bij overheden en commerciële banken.
Mijn reisverslagen
pi_111264743
Eerste coalitieonderhandeling is bij de Grieken al gestand na nog niet eens 1 dag. Blufpoker van Samaras als je het mij vraagt, aangezien zonder de ND het zeer moeilijk zal zijn een regering te vormen dankzij de 108 (waarvan 50 bonus zetels omdat ze de grootste partij zijn geworden) van de 300 zetels die ze hebben bemachtigd. Of bewust aansturen op nieuwe verkiezingen?
pi_111265651
Volgens het journaal is het maximaal 3x 3 dagen (voor de partijleiders van elk van de grootste drie partijen) en komen er daarna, als het dan nog niet is gelukt, nieuwe verkiezingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2012 21:39:00 ]
  maandag 7 mei 2012 @ 22:34:19 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111269312
lekker positief verhaaltje van die Arnold Boot in het journaal :W :W :W -O-

Griekenland moet uit de Euro en dan er weer in, en het grote probleem is niet Griekenland maar Spanje

Ik geloof dat niemand het nog weet ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 7 mei 2012 @ 22:35:27 #48
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111269366
haah, als rasoptimist Arnoud Boot al zo pessimistisch, wat moet het dan wel worden?? We moeten ons wapenen zegt hij, nou dat voorspelt veel goeds.! :X :X :X
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111269925
Was hij vroeger optimist dan?
Zo positief vind ik hem meestal niet.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111272885
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind HoMer trouwens een leukere afkorting voor het duo Hollande & Merkel.

D'oh ;)
Ik vind MerkHolla leuker klinken.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:04:13 #51
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_111283901
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:34 schreef michaelmoore het volgende:
lekker positief verhaaltje van die Arnold Boot in het journaal :W :W :W -O-

Griekenland moet uit de Euro en dan er weer in, en het grote probleem is niet Griekenland maar Spanje

Ik geloof dat niemand het nog weet ,
Heb ik 2 jaar geleden hier al op het forum gezegd. Griekenland is peanuts vergeleken bij Spanje.
En dan krijg je natuurlijk het domino effect want na Spanje vallen Italie en Frankrijk om, Duitsland en Nederland uiteindelijk ook.
Het laatste zal niet gebeuren, olv de Duitsers zullen of de Noordelijke landen uit de Euro stappen of de zuidelijke eruit gooien
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 13:35:01 #52
33189 RM-rf
1/998001
pi_111286895
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:04 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het laatste zal niet gebeuren, olv de Duitsers zullen of de Noordelijke landen uit de Euro stappen of de zuidelijke eruit gooien
Wat zouden de duitsers daarbij in godsnaam winnen?

als duitsland iets niet nodig heeft is het een snel duurder wordende munt omdat hun economie nu eenmaal boomt.. het zou hun export naar andere landen stevig benadelen en vervolgens juist hun productiviteitsgroei dempen... en ook de momenteel relatief goedkope duitse arbeid net zo snel weer te duur maken en tot banenverlies leiden...

Een goedkope munt is nu juist een enorme voordeel voor duitsland...
wat wél zorgen zal baren zijn de gevolgen voor zuid-europese obligaties voor de duitse bankenwereld... een grootschalig faillisment van zuid-europese landen zou juist duitsland stevig treffen met een sterk genationaliseerde bankensector (veel banken die eigendom zijn van de bondslanden, de landesbanken die al sinds de kredietcrisis in 2007 behoorlijk zwak zijn, en twee nog altijd wankelende grote financiele instellingen waarin de duitse staat flink geinvesteerd heeft en deels genationaliseerd, de Commerzbank en de Hypo Realstate..
faillisementen van de zuid-europese landen zoude duitse staat zélf al per direkt vele tientallen miljarden kunnen kosten.

bovenal wille de duitsers juist de euro behouden wegens de gunstige effecten op de duitse economie van een relatief 'lage' euro en vooral ook een gelijke koersverhouding met zuid-europese landen zodat die niet door een devaluatie concurentie-vervalsing kunnen plegen en makkelijk hun export gunstiger maken en import uit bv duitsland duurder.

Opheffen van de euro heeft vooral voordelen voor zuid-europa, die dan weer lekker kunnen gaan devalueren om hun binnelandse productie en arbeid goedkoper te maken tov het buitenland (cq noord-europa)..
een noord-euro zou eigenlijk veels te 'hard' zijn.. leuk als je er een spaarvermogen zeker in wilt aanleggen, maar catastrophaal voor een effectieve economische groei en vooral je concurrentie-positie qua arbeidskosten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 8 mei 2012 @ 14:41:34 #53
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_111289434
quote:
Tuesday, May 8, 8:30 AM Comments from Syriza's Tsipras - now charged with forming a governing coalition in Greece - hitting the tape: Greeks have voted against the barbaric bailout, he says, and any bailout pledges are now null and void. He asks the heads of New Democracy and Pasok to withdraw their pledges to the EU of support for the rescue terms.
http://seekingalpha.com/currents/post/303101
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:01:33 #54
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111290208
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 13:35 schreef RM-rf het volgende:
een noord-euro zou eigenlijk veels te 'hard' zijn.. leuk als je er een spaarvermogen zeker in wilt aanleggen, maar catastrophaal voor een effectieve economische groei en vooral je concurrentie-positie qua arbeidskosten.
Duuitsland heeft vroeger nooit last gehad van een te sterke D-Mark, die zweefde altijd naar een steeds hoger niveau ten opzichte van omringende landen

van 0,89 Gulden cent in 1965 tot 1,12 Gulden cent in 2002

Net als Spanje of Frankrijk nooit last hadden van een te lage peseta of oude Franc
quote:
In 1960 werd de oude Franse Franc omgeruild , 100 Oude Franc voor 1 Nieuwe Franc
In 1960 werd de nieuwe frank ingevoerd, die een waarde had van 100 oude frank. Deze nieuwe Franse frank bleef in gebruik tot de invoering van de euro in 2002.
pi_111290969
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:01 schreef HD9 het volgende:

[..]

Duuitsland heeft vroeger nooit last gehad van een te sterke D-Mark, die zweefde altijd naar een steeds hoger niveau ten opzichte van omringende landen

van 0,89 Gulden cent in 1965 tot 1,12 Gulden cent in 2002

Net als Spanje of Frankrijk nooit last hadden van een te lage peseta of oude Franc

[..]

DM = 1,06 gulden in 1975

Peseta was 4,5 guldencent in 1975

Franse Franc was 52 Guldencent in 1975
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:34:39 #56
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111291483
Valuta zweven altijd, het woord devaluaren komt doodat EU politici al dertig jaar de koersen aan elkaar proberen vast te koppelen, die denken dat je ze vast kunt prikken aan elkaar.

Dat kan niet, echt niet
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:55:07 #57
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_111294773
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:34 schreef HD9 het volgende:
Valuta zweven altijd, het woord devaluaren komt doodat EU politici al dertig jaar de koersen aan elkaar proberen vast te koppelen, die denken dat je ze vast kunt prikken aan elkaar.

Dat kan niet, echt niet
Ten opzichte van olie (en goud) is er door geen enkele munt gezweefd de afgelopen veertig jaar.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:11:50 #58
33189 RM-rf
1/998001
pi_111297890
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:01 schreef HD9 het volgende:

[..]

Stagflatie heeft keihade problemen voor duitsland opgeleverd in de 70'er en niet voor niks waren de duitsers vanaf die tijd (na het opzeggen van het Bretton-woods akkoord waarbij amerika hun dollar liet devalueren om zo hun eigen economische concurentiepositie te verbeteren) de aanjagers van de EMU, die toen steeds belangrijker werd als 'bescherming' tegen de amerikaanse dollarpolitiek.

Nogmaals het is idioot te denken dat een land war geproduceerd wordt en dat zich wil beschermen tegen te godkope import en te dure export, doodleuk gaat juichen als hun munt enkel maar durder wordt....
dat is economische zelfmoord en niet voor niks zijn het juistd e duitsers die alles doen om de euro te behouden (waar de PIGS-landen die eigenlijk liever zien gaan en er relatief weinig voordeel uit slepen, integendeel, hun problemen hangen veelal samen met de voor hun gewoonte te 'sterke' en 'stabiele' munt, zij kunnen hun economische situatie niet makkelijk verbeteren door stevig te devalueren, wat vroeger een goed gebruik was in zuid-europa: zelfs frankrijk wat je eigen voorbeeld ook goed weergeeft)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:23:59 #59
323876 michaelmoore
pi_111298367
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Stagflatie heeft keihade problemen voor duitsland opgeleverd in de 70'er en niet voor niks waren de duitsers vanaf die tijd (na het opzeggen van het Bretton-woods akkoord waarbij amerika hun dollar liet devalueren om zo hun eigen economische concurentiepositie te verbeteren) de aanjagers van de EMU, die toen steeds belangrijker werd als 'bescherming' tegen de amerikaanse dollarpolitiek.

Nogmaals het is idioot te denken dat een land war geproduceerd wordt en dat zich wil beschermen tegen te godkope import en te dure export, doodleuk gaat juichen als hun munt enkel maar durder wordt....
dat is economische zelfmoord en niet voor niks zijn het juistd e duitsers die alles doen om de euro te behouden (waar de PIGS-landen die eigenlijk liever zien gaan en er relatief weinig voordeel uit slepen, integendeel, hun problemen hangen veelal samen met de voor hun gewoonte te 'sterke' en 'stabiele' munt, zij kunnen hun economische situatie niet makkelijk verbeteren door stevig te devalueren, wat vroeger een goed gebruik was in zuid-europa: zelfs frankrijk wat je eigen voorbeeld ook goed weergeeft)
De Duitse munt heeft toch sterk aan kracht gewonnen tijdens het wirtschaftswunder , ik snap niet wat je kletst
http://www.express.be/bus(...)al-succes/160144.htm

Hoe sterker de economische boom hoe hoger de valutakoers

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 08-05-2012 18:30:47 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:48:36 #60
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111299406
Hoe zien die nieuwe verkiezingen in Griekenland er straks uit? Alleen de grootste partijen?

En het is hoe dan ook toch al overduidelijk dat pro-EU nooit een meerderheid krijgt?

maw: Exit Griekenland is al een feit ?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:51:10 #61
323876 michaelmoore
pi_111299520
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:48 schreef kibo het volgende:
Hoe zien die nieuwe verkiezingen in Griekenland er straks uit? Alleen de grootste partijen?

En het is hoe dan ook toch al overduidelijk dat pro-EU nooit een meerderheid krijgt?

Ik verwacht een Neumark nog dit jaar
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:07:11 #62
33189 RM-rf
1/998001
pi_111300243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De Duitse munt heeft toch sterk aan kracht gewonnen tijdens het wirtschaftswunder , ik snap niet wat je kletst
http://www.express.be/bus(...)al-succes/160144.htm

Hoe sterker de economische boom hoe hoger de valutakoers
inderdaad lijk je mn woorden niet te begrijpen... omdat die steeds sterkere munt een van de grootste problemen kan worden voor een land, in een stro geglobaliseerde economie...

het wirtschaftswunder was een andere tijd, 50 en 60'er jaren toen de concurrentie van andere landen relatief laag was...

zou duitsland nu een 'mark' hebben zouden ze hun eigen sterke economische kracht snel verliezen, omdat de basis van het duitse economische succes juist lage loonkosten en een zuinige financiële politiek is, die gericht is op concurrentiekracht en export...

met een te dure mark, komt de duiste export juist sterk onder druk, omdat dan de concurrentie goedkoper wordt... bovenal zouden de duitse loonkosten door een te dure munt snel stijgen...

nogmaals, Ik vroeg hiervoor eens uit te legen wat in godsnaam het voordeel van duitsland van en dure vauta zou zijn (gespaard vermogen voor hun pensioenen hebben ze niet dat betalen ze uit hun sociale premies die ze juist enkel kunnen innen als ze een stevige arbeids-klasse hebben die vooral véél werken)

Lees overigens zélf eens dat artikel dat je verlinkt, daarin staat nu juist uitgelegd dat duitsland des te meer profiteert van de problemen in zuid-europa:
quote:
Het land vaart wel bij de huidige desastreuze financiële conjunctuur in Europa. De ECB heeft de rente verlaagd tot 1%, een percentage dat veel hoger zou liggen mocht de Duitse mark nog bestaan. Omdat investeerders landen als Italië en Spanje ontvluchten kan Duistand op de geldmarkten geld op lange termijn ophalen tegen uiterst voordelige voorwaarden.
dat is natuurlijk nog sterker als je dbedenkt dat de zuidelijke landen voorkomen dat de duitse munteenheid te duur wordt, wat het geval zu zijn van een D-Mark

analoog aan John Connally die het in de zeventiger jaren over de dollar en de rest vand wereld zei:
"De Euro is voor de duitsers hun munt, en voor zuid-europa is het vooral hun probleem."
(Connaly zei het vooral naar aanleidng van het opzeggen van Bretton-wods, toen ook de amerikanen hun dollar stevig lieten devalueren wat vooral ten kostte van buiten amerika liggende economieën gebeurde en de amerikaanse concurrentiekracht vooral versterktte)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:15:33 #63
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111300687
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:48 schreef kibo het volgende:

verkiezingen zijn eenvoudig te manipuleren. Saddam Hoessein haalde ook altijd 99% van de stemmen. Ik verwacht dat men zal pogen de verkiezingen zodanig te manipuleren dat er precies een meerderheid is van pro europese partijen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111300840
BNW is een deur verderop hoor. :)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:22:05 #65
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111301042
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

verkiezingen zijn eenvoudig te manipuleren. Saddam Hoessein haalde ook altijd 99% van de stemmen. Ik verwacht dat men zal pogen de verkiezingen zodanig te manipuleren dat er precies een meerderheid is van pro europese partijen.
Ik denk niet dat daar een alom overheersend machtsapparaat (a la Poetin) is wat tot zoiets in staat is.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:10:44 #66
323876 michaelmoore
pi_111303771
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]

inderdaad lijk je mn woorden niet te begrijpen... omdat die steeds sterkere munt een van de grootste problemen kan worden voor een land, in een stro geglobaliseerde economie...

het wirtschaftswunder was een andere tijd, 50 en 60'er jaren toen de concurrentie van andere landen relatief laag was...

zou duitsland nu een 'mark' hebben zouden ze hun eigen sterke economische kracht snel verliezen, omdat de basis van het duitse economische succes juist lage loonkosten en een zuinige financiële politiek is, die gericht is op concurrentiekracht en export...

Kletsparaat

Duitsland heeft altijd een sterke economie gehad., en zullen dat altijd blijven hebben, bewijs van kracht is een continue herwaardering van hun valuta door valutamarkten

quote:
nogmaals, Ik vroeg hiervoor eens uit te legen wat in godsnaam het voordeel van duitsland van en dure vauta zou zijn (gespaard vermogen voor hun pensioenen hebben ze niet dat betalen ze uit hun sociale premies die ze juist enkel kunnen innen als ze een stevige arbeids-klasse hebben die vooral véél werken)
Opwaardering / appreciatie van valuta is een resultaat van economische groei
pi_111304615
Niemand weet het meer volgens mij. Alle acties lijken gericht te zijn op het maar uitstellen van het in elkaar klappen. Vergelijk de situatie met die van twee jaar geleden er is niks verbeterd maar eerder slechter geworden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:23:20 #68
33189 RM-rf
1/998001
pi_111308115
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Kletsparaat

Duitsland heeft altijd een sterke economie gehad., en zullen dat altijd blijven hebben, bewijs van kracht is een continue herwaardering van hun valuta door valutamarkten

:') natuurlijk joh... duitsland is een soort van unicum die 'altijd een sterke economie hebben' gewoon omdat het duisters zijn zeker :')

bovenal, je mist dus nét hét grote verschil met de euro... de valutamarkten kunnen de euro niet zomaar opwaarderen enkel omdat het duitsland zo goed gaat, als tegelijkertijd zuid-europa wél stevige economische problemen ondervind en voor hen de euro eerder te hard is.... dat is nu nét de crux die je lijkt te missen.. juist de relatief lage euro versterkt de duitse boom en dat zouden ze met een noord-euro volledig verliezen

de allergrootste kletspraat is natuurlijk te denken dat zoiets 'automatisch gaat'...
de duitse boom komt niet uit het niks, maar is het gevolg van een hervormingspolitiek die de duitsers vanaf 1998 doorgevoerd hebben en waarin ze behoorlijk rigoureus ook hun sociale stelsel aangepakt hebben

de voorwaarden om een uitkering te krijgen zijn enorm aangescherpt, en ook kunnen mensen gedwongen worden te werken.. tegelijkertijd zijn de mogelijkheden privaat voor je pensioen belastingvrij te sparen uitgebreid...

dat zijn allemaal maatregelen geweest de duitse economie, die 10 jaar terug zwaar in de crisis stak te versterken en duitsland juist concurrererender te maken... grotendeels ook te kunnen concurreren met oost-europa en goedkope arbeidslanden .
Tevens was het heel bewust deel van een europees economisch overleg gericht op het versterken van de europese economie in de eurozone, de Lissabon-Strategie (http://de.wikipedia.org/wiki/Lissabon-Strategie) een economische stratgie die de zuid-europeanen nooit begrepen hebben en grotendeels genegeerd (dat is echter vooral hún probleem).

in de afgelopen 10 jaar is de duitse arbeidskosten ongeveer met 8% gestegen... in dezelfde tijd stegen de loonkosten in Italie met 40% en griekenland met 50%...
dat is de reden dat ze daar enorme problemen hebben en duitsland niet...

màár, zou er bv een verschil in munteenheid zijn zou dat eenvoudig uitgewogen worden doordat de duitse (of noord-europese) munt, snel veel duurder werd, en de zuid-europese landen sterk zouden devalueren wat al die loonkostenstijgingen dan weer effectief uit zouden wissen ...
dan zouden de zuideuropese landen nog steeds kunnen concurerreren en niet zoveel producten uit noord-europa invoeren...

Zoiets zouden de duiste hervormingen lang niet zo effectief maken...

Dàt is het grote voordeel dat de duitsers van de euro hebben en dat is ook de reden dat ze geen enkele reden hebben de euro op te heffen en een 'noord-euro' te beginnen... daarmee verliezen de duitsers vooral een grote afzetmarkt..

[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 08-05-2012 21:29:48 ]
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:26:15 #69
323876 michaelmoore
pi_111308278
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:23 schreef RM-rf het volgende:

Dàt is het grote voordeel dat de duitsers van de euro hebben en dat is ook de reden dat ze geen enkele reden hebben de euro op te heffen en een 'noord-euro' te beginnen... daarmee verliezen de duitsers vooral een grote afzetmarkt..
De grote afzetmarkt van Duitsland is nu in China en niet in de knoflooklanden

De Duitsers hebben Oost-Duitsland op hun nek gekregen en die gaan er echt geen 3 knoflooklanden bij nemen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:31:53 #70
33189 RM-rf
1/998001
pi_111308564
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De grote afzetmarkt van Duitsland is nu in China en niet in de knoflooklanden

De Duitsers hebben Oost-Duitsland op hun nek gekregen en die gaan er echt geen 3 knoflooklanden bij nemen
duitsland heeft niet één afzetmarkt, de export naar landen binnen de eurozone is groter dan de export naar china...

verder.. ik weet niet wat je wilt beweren..?
begin gewoon eens om uit te leggen welk voordeel de duitsers zouden hebben met een noord-euro die keihard zou zijn? of waarom zij niet blij zouden zijn met de lagere koers van de euro?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:39:42 #71
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111308998
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]

duitsland heeft niet één afzetmarkt, de export naar landen binnen de eurozone is groter dan de export naar china...

verder.. ik weet niet wat je wilt beweren..?
begin gewoon eens om uit te leggen welk voordeel de duitsers zouden hebben met een noord-euro die keihard zou zijn? of waarom zij niet blij zouden zijn met de lagere koers van de euro?
Dan rijst natuurlijk de vraag wat minder pijnlijk voor Duitsland is: Een revaluatie van een Duitse munteenheid of de jaarlijkse transfer van tientallen miljarden naar Zuid-Europa.

Either way, they (we) are screwed.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:44:15 #72
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111309272
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:23 schreef RM-rf het volgende:

juist de relatief lage euro versterkt de duitse boom en dat zouden ze met een noord-euro volledig verliezen
Nu snap ik je economische wetmatigheden en ben het daar ook geheel mee eens.

Echter vraag ik mij af in hoeverre de Duitse economische boom compleet teniet zou worden gedaan door een revaluatie. Heb jij een indicatie welke verhouding hieraan ten grondslag ligt? Dus voor elke % revaluatie gaat zoveel % economische groei verloren?

Duitse producten zijn wereldwijd zeer gewild en hebben niet altijd directe substituten, vergeet niet dat Duitse ondernemingen bij te hoge (loon)kosten ook naar het buitenland kunnen uitwijken om aldaar gedeeltelijk te produceren. Iets wat vervolgens weer economisch zwakke landen ten goede zou komen.
pi_111309571
Ik heb laatst de laatste drie regeerakkoorden van NRW gelezen en daarin kwam telkens naar voren dat Duitsland toch niet op prijs kan concurreren en dus juist ervoor moet zorgen dat ze producten maken die gewoon de allerbeste kwaliteit hebben / absoluut state-of-the-art zijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 21:49:43 ]
pi_111309611
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:39 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dan rijst natuurlijk de vraag wat minder pijnlijk voor Duitsland is: Een revaluatie van een Duitse munteenheid of de jaarlijkse transfer van tientallen miljarden naar Zuid-Europa.

Either way, they (we) are screwed.
Een transfer van vele tientallen miljarden naar het Zuiden gaat het volk echt niet slikken en het is ook belachelijk. Hoe werkt dit nou eigenlijk in Amerika. Je zal daar ook staten hebben die economisch minder sterk zijn. Krijgen die ook miljarden dollars toegeschoven?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:51:02 #75
181126 MouzurX
Misschien?
pi_111309669
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:49 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Een transfer van vele tientallen miljarden naar het Zuiden gaat het volk echt niet slikken en het is ook belachelijk. Hoe werkt dit nou eigenlijk in Amerika. Je zal daar ook staten hebben die economisch minder sterk zijn. Krijgen die ook miljarden dollars toegeschoven?
Aangezien die in hetzelfde land zitten wordt er niet tegen hun gespeculeerd.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:52:03 #76
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111309724
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:49 schreef Igen het volgende:
Ik heb laatst de laatste drie regeerakkoorden van NRW gelezen en daarin kwam telkens naar voren dat Duitsland toch niet op prijs kan concurreren en dus juist ervoor moet zorgen dat ze producten maken die gewoon de allerbeste kwaliteit hebben / absoluut state-of-the-art zijn.
Zolang Duitsland productieprocessen heeft die zo efficiënt mogelijk zijn is dit natuurlijk ten dele waar, want als je de arbeidsproductiviteit d.m.v. innovatie blijft verhogen zakken de loonkosten natuurlijk ook (zonder dat je de lonen kort).
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:19:46 #77
323876 michaelmoore
pi_111311439
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:31 schreef RM-rf het volgende:

Omdat Noord _Europa dan heel Zuid-Europa als zorgenkindje heeft
In een economische gevangenis zit het zuiden dan, door de voor hen veel te dure Euro

Daarom kan het Noorden en het zuiden niet samen blijven in een Muntunie

De vorige muntunie is ook mislukt , de EMU slang
http://europa.eu/legislat(...)spects/l25007_nl.htm
quote:
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de “slang in de tunnel” te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de “slang”) binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de “tunnel”).
Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:23:41 #78
323876 michaelmoore
pi_111311713
quote:

[..]

net als Drente en Limburg hier
pi_111311807
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:52 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zolang Duitsland productieprocessen heeft die zo efficiënt mogelijk zijn is dit natuurlijk ten dele waar, want als je de arbeidsproductiviteit d.m.v. innovatie blijft verhogen zakken de loonkosten natuurlijk ook (zonder dat je de lonen kort).
Productieprocessen zijn een farce. Vooral de Duitse.

De Duitse industrie, d.w.z. de autoindustrie m.n. draait helemaal op het principe van explosie in de benzine-motor als aandrijving van mechanische beweging.

Terwijl er al lang betere aandrijfsystemen voor handen zijn,
helaas; die worden tegengehouden door de olie-energielobby.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:31:56 #80
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111312214
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:25 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Productieprocessen zijn een farce. Vooral de Duitse.

De Duitse industrie, d.w.z. de autoindustrie m.n. draait helemaal op het principe van explosie in de benzine-motor als aandrijving van mechanische beweging.

Terwijl er al lang betere aandrijfsystemen voor handen zijn,
helaas; die worden tegengehouden door de olie-energielobby.
Het gaat met name om de organisatie van een productieproces, wat er geproduceerd wordt is een tweede. De Duitse economie produceert immers meer dan alleen auto's.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:32:27 #81
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111312257
En nu gaan de Grieken dus over een maandje weer naar de stembus.... Ik vind het nogal bizar dat men dat zo snel besluit. Een minachting voor de kiezer. De uitslag bevalt niet, dus ga maar weer stemmen. Ze hebben niet eens geprobeerd er wat van te maken. Dit is ook precies waarom ik bang ben dat er op grote schaal gemanipuleerd gaat worden. De EU waarnemers zullen even de andere kant uitkijken om maar een welgevallige uitslag te krijgen.

Ik snap niet dat niemand het vreemd vind dat men na een paar dagen proberen meteen maar weer verkiezingen uitschrijft. Stel je dat eens voor in Nederland, even een paar dagen praten , helaas jongens, lukt niet, ga maar weer stemmen.. :X , absurd gewoon!! Stemmen totdat de uitslag bevalt...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111312389
quote:

[..]

Ik vraag me af in hoeverre de Duitsers al in de gaten krijgen dat zij zelf de rekening gepresenteerd krijjgen van failliete zuidelijke EU-landen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:34:33 #83
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111312404
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
En nu gaan de Grieken dus over een maandje weer naar de stembus.... Ik vind het nogal bizar dat men dat zo snel besluit. Een minachting voor de kiezer. De uitslag bevalt niet, dus ga maar weer stemmen. Ze hebben niet eens geprobeerd er wat van te maken. Dit is ook precies waarom ik bang ben dat er op grote schaal gemanipuleerd gaat worden. De EU waarnemers zullen even de andere kant uitkijken om maar een welgevallige uitslag te krijgen.

Ik snap niet dat niemand het vreemd vind dat men na een paar dagen proberen meteen maar weer verkiezingen uitschrijft. Stel je dat eens voor in Nederland, even een paar dagen praten , helaas jongens, lukt niet, ga maar weer stemmen.. :X , absurd gewoon!! Stemmen totdat de uitslag bevalt...
Zo raar vind ik het niet, de standpunten liggen zo ver uit elkaar dat er geen onderhandelen aan is.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:35:47 #84
323876 michaelmoore
pi_111312481
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:34 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik vraag me af in hoeverre de Duitsers al in de gaten krijgen dat zij zelf de rekening gepresenteerd krijjgen van failliete zuidelijke EU-landen.
het zuiden van Europa is al failliet en kan niets meer produceren
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:37:11 #85
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111312587
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:34 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

615.591.527.782,23 Euro.

Had hem vanavond ook al in POL gepost, maar daar denkt men dat die openstaande bedragen d.m.v. een Brusselse regering en de transfer van macht daarheen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen, evenals de economische structuurproblemen.
pi_111312647
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het gaat met name om de organisatie van een productieproces, wat er geproduceerd wordt is een tweede. De Duitse economie produceert immers meer dan alleen auto's.
een belangrijk deel van hun productieproces is nu kunstmatig versterkt:

De extreem lage rente op de Duitse kapitaalmarkt en een lage korte rente voor de Duitse banken en bedrijven. Het is eigenlijk ook een soort diefstal en sabotage t.k.v. de economie van de zuidelijke EU-landen.
pi_111312777
Het Europarlement moet in de fik. Barosso en van Rompuy moeten worden opgehangen. Verder moeten alle europarlementariers naar een heropvoedingskamp.
pi_111312779
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:37 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

615.591.527.782,23 Euro.

Had hem vanavond ook al in POL gepost, maar daar denkt men dat die openstaande bedragen d.m.v. een Brusselse regering en de transfer van macht daarheen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen, evenals de economische structuurproblemen.
Dat is hetzelfde verhaal als de boer die dacht zijn kale kip te kunnen plukken.

Het lijkt mij dat de Duitsers nog niet echt wakker zijn.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:40:32 #89
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111312797
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:38 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De extreem lage rente op de Duitse kapitaalmarkt en een lage korte rente voor de Duitse banken en bedrijven. Het is eigenlijk ook een soort diefstal en sabotage t.k.v. de economie van de zuidelijke EU-landen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn voornamelijk de Zuid-Europese regeringen zelf geweest die hebben verzaakt hun economie te hervormen, hun financiën op orde te houden en de loonkosten uit de klauwen hebben laten lopen (daarmee hun concurrentiepositie verder verzwakten).
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:41:39 #90
33189 RM-rf
1/998001
pi_111312853
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Omdat Noord _Europa dan heel Zuid-Europa als zorgenkindje heeft
In een economische gevangenis zit het zuiden dan, door de voor hen veel te dure Euro

Daarom kan het Noorden en het zuiden niet samen blijven in een Muntunie

De vorige muntunie is ook mislukt , de EMU slang
http://europa.eu/legislat(...)spects/l25007_nl.htm

[..]

Ook in mijn post kun je lezen dat de PIGS landen in de huidige situatie enkel nadelen ebben, maar dat is het punt niet...

het gaat erom of het voor duitsland van belang zou zijnd e euro op te geven en daar heb ik overduidelijk uitgelegd dat het voor duitsland geen enkel voordeel heeft en enkel nadelen de huidige euro op te geven...

ja, de zuidelijke landen hebben flinke problemen en die kunnen ze in hun huidige politieke systemen en ook hun politieke cultuur (die stevig ingesteld is op devaluaties én continue loonstijgingen om die zwakke munt en de hoge inflatie dan weer op te lossen) niet oplossen..

echter waar er één vooral nadelen heeft, profiteert de ander en dàár gaat het bij duitsland om...

Verder, de eerste pogingen tot een europese geregleerde koers te komen is idd opgebroken... net zoals het nu niet uit te sluiten is dat ook de euro zou kunenn opbreken (wook al zullen de duisters dat willen voorkomen, dat doen ze niet tegen iedere prijs)...

enkel, dat is nooit een definitieve oplossing omdat een europa zonder economische gezamenlijke politiek zichzelf economisch enkel benadeeld en vooral steeds zwakker wordt, ook ten opzichtte van de amerikanen en chinezen die wel een grote economische zone hebben met één munt (en de amerikanen zelfs 50 verschillende staten met allemaal verschillende federale staatsregeringen, en oo enkele financiële zorgenkindjes)...

Ook dan zal er op de een of andere wijze een nieuwe vorm van munt-nie moeten komen...
bovenal zal het ook nodig zijn de europese bankensector te beschermen (wat natuurlijk de voornaamste reden is bv griekse staatssteun via het IMF te regelen, dat heeft niet eens zoveel met de euro te maken, die verder onafhankelijk is van de griekse nationale politiek en de griekse begroting)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:43:09 #91
33189 RM-rf
1/998001
pi_111312943
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:38 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

calimero-houding

ieder economisch systeem kent winnaars en verliezers....

degenen die tot de verliezende kant horen, zoals nu de grieken moeten in eerste instantie de hand in eigen boezem steken en niet janken over het succes van anderen, die zoals de duitsers in dit geval gewoon wél economische hervormingen en politieke reorganisaties doorvoerden toen ze wisten dat dat nodig was...
en daarvan nu de vruchten plukken
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:43:28 #92
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111312965
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:40 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde verhaal als de boer die dacht zijn kale kip te kunnen plukken.

Het lijkt mij dat de Duitsers nog niet echt wakker zijn.
Als de Duitsers niet echt wakker zouden zijn, dan hadden ze allang geroepen om uit de EU te stappen of de betreffende landen eruit te schoppen. Toch doen ze dat niet, c.q. lijkt de overheid dat niet te willen doen.

Hans Werner Sinn is wat dat betreft zeker een goede bron van informatie: http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/0,1518,817004,00.html
pi_111313028
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn voornamelijk de Zuid-Europese regeringen zelf geweest die hebben verzaakt hun economie te hervormen, hun financiën op orde te houden en de loonkosten uit de klauwen hebben laten lopen (daarmee hun concurrentiepositie verder verzwakten).
De sterke concurrentiepositie van de Zuid-Europese landen lag vroeger in de voortdurende valutadevaluatie-processen en hun eigen autonomie.

Dat is dus weg.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:45:17 #94
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111313070
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:34 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zo raar vind ik het niet, de standpunten liggen zo ver uit elkaar dat er geen onderhandelen aan is.
wellicht is ook een gedoog constructie, of minderheidskabinet mogelijk.Ik verwacht dat PASOK en ND bij een eventuele volgende ronde gedecimeerd worden als straf voor hun halsstarrige houding mbt de idiote opgelegde bezuinigingsmaatregelen en het krampachtig vasthouden aan de euro en negeren van afstraffing die het volk al heeft gegeven voor het wanbeleid.. Zij zouden moeten inbinden, niet de partijen die zo gegroeid zijn. Het is tijd voor de partijen als Syriza en de Gouden Dageraad om een kans te krijgen Griekenland te besturen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111313144
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:43 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als de Duitsers niet echt wakker zouden zijn, dan hadden ze allang geroepen om uit de EU te stappen of de betreffende landen eruit te schoppen. Toch doen ze dat niet, c.q. lijkt de overheid dat niet te willen doen.

Hans Werner Sinn is wat dat betreft zeker een goede bron van informatie: http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/0,1518,817004,00.html
inderdaad.

mooie link, thanks.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:46:42 #96
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111313151
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:44 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De sterke concurrentiepositie van de Zuid-Europese landen lag vroeger in de voortdurende valutadevaluatie-processen en hun eigen autonomie.

Dat is dus weg.
Maar dat zullen de desbetreffende landen in bijv. 2005 ook wel hebben geweten.
pi_111313152
Morgen is het Europa dag, ik trek een extra blik rauwe bonen open iig.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:48:34 #98
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111313246
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:46 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar dat zullen de desbetreffende landen in bijv. 2005 ook wel hebben geweten.
de politici die de euro hebben ingevoerd snapten dus of niets van economie, of hebben zich laten verblinden door hun eigen tunnelvisie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:50:46 #99
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111313386
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:46 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

inderdaad.

mooie link, thanks.
De grafiek uit mijn eerdere post laat precies hetgeen zien wat hij zegt: Griekenland uit de Euro #41 - Wat gaat Horkel doen?

Je ziet precies dat de balans altijd 0 was (omdat de Duitsers geld aan de Zuid-Europeanen leenden, werden de Zuid-Europese bestedingen gecompenseerd en was de Target2 balans rond de 0). Toen onstond de financiele crisis van 2008 en hebben de Duitse partijen geen geld meer als lening naar Zuid-Europa gestuurd.

Dat is het moment waarop de balans niet meer rond de 0 is, maar totaal uit de klauwen loopt. De Zuid-Europeanen besteden nog wel geld in Noord-Europa, maar er vloeit geen geld meer terug. Dus hoopt zich steeds meer geld in Noord-Europa aan, terwijl er vanuit Zuid-Europa steeds meer geld afvloeit wat nu door de ECB en het IMF moet worden aangevuld.
pi_111313784
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:50 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De grafiek uit mijn eerdere post laat precies hetgeen zien wat hij zegt: Griekenland uit de Euro #41 - Wat gaat Horkel doen?

Je ziet precies dat de balans altijd 0 was (omdat de Duitsers geld aan de Zuid-Europeanen leenden, werden de Zuid-Europese bestedingen gecompenseerd en was de Target2 balans rond de 0). Toen onstond de financiele crisis van 2008 en hebben de Duitse partijen geen geld meer als lening naar Zuid-Europa gestuurd.

Dat is het moment waarop de balans niet meer rond de 0 is, maar totaal uit de klauwen loopt. De Zuid-Europeanen besteden nog wel geld in Noord-Europa, maar er vloeit geen geld meer terug. Dus hoopt zich steeds meer geld in Noord-Europa aan, terwijl er vanuit Zuid-Europa steeds meer geld afvloeit wat nu door de ECB en het IMF moet worden aangevuld.
idd, ja;

Komt nog bij de die zuidelijke landen veel meer rente moeten betalen over hun staatsobligaties (afgezien of het komt tot een 100% echte aflossing).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')