Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:43 |
Mijn dochter (8 jaar) heeft huiswerk gekregen en we snappen allebei niet hoe we de volgende som(men) moeten uitrekenen. Nee, ik vraag jullie niet om de antwoorden, maar om de manier hoe we dit moeten berekenen ![]() ![]() ........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476 En daarvan moet ze dus 4 verschillende sommen maken, dus op de stippellijnen 4x een andere som met deze uitkomst. Iemand die in Jip&janneke-taal weet uit te leggen hoe we deze nu moeten berekenen?? [ Bericht 1% gewijzigd door Ireth op 05-05-2012 16:19:32 ] | |
Rewimo | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:46 |
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder ![]() Even zoon van 11 vragen ![]() | |
donroyco | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47 |
Het moet steeds een som van een aantal min aantal zijn. | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47 |
Ja uitgaande van plustekens kom ik daar dus ook op, maar het is een min-som die het moet worden? ![]() ![]() | |
Rewimo | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47 |
Hm, die snapt het ook niet ![]() | |
mschol | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:49 |
wat is de uitleg die bij deze sommen hoort? er is vast wel wat theorie over die ze hebben gehad ![]() | |
Rewimo | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:49 |
Ik zou me alleen voor kunnen stellen dat je de getallen onderling van elkaar af moet trekken? 476 - 300 300 - 170 170 - 6 en nog een combinatie Of zoiets? | |
Marie30 | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:49 |
Gewoon een aftrekking die op 300 uitkomt? ![]() Heb je geen opgeloste zodat we een verband kunnen ontdekken? | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:51 |
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen) ..... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 (met daarbij de door haar ingevulde uitkomst: 263 + 213 ) 400 moest ze verdelen tussen de honderdtallen, dus daar heeft ze 200 en 200 van gemaakt. Daarna moest ze 70 verdelen tussen de tientallen, dus dat is 60 en 10 geworden en 6 heeft ze verdeeld als 3 en 3. Dus 263 + 213. Maar dat was plus. Nu met min snap ik er dus helemaal niks van! En al helemaal niet omdat er 170 bij de tientallen staat! | |
mschol | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:58 |
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven? | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 15:59 |
Dan zou ie er 4x fout in staan? Ze heeft dus 4x dezelfde opgave waarbij ze zelf 4 verschillende antwoorden moet maken. | |
gomi | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:05 |
Edit: nm [ Bericht 89% gewijzigd door gomi op 05-05-2012 16:18:20 ] | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:05 |
We geven het op voor nu, komen er niet meer uit. Misschien dat we er later nog op terugkomen om te proberen en anders mag de juf het dinsdagmiddag om 3 uur aan ons uitleggen ![]() | |
ElisaB | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:15 |
Is dit letterlijk de opgave? | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:16 |
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen. | |
Marie30 | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:17 |
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk? | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:19 |
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma's ![]() ![]() ![]() | |
Marie30 | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:21 |
lol ![]() ![]() Heeft ze geen boek waar uitleg instaat of oplossingen voor ouders? Of heeft de oefening op zich geen specifieke benaming waarop we kunnen googlen? | |
mschol | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:24 |
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? ![]() | |
dude1960 | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:39 |
Nee want niemand snapt hier wat TS bedoeld.... | |
gomi | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:43 |
Moet t niet gewoon 476-0 zijn? met die getallen kan je t niet anders maken toch? | |
Marie30 | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:44 |
Neen, want het oplossen op zich is relatief gemakkelijk... alleen de opgave/bedoeling is niet duidelijk... | |
Ga.aguyim | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:44 |
Het is simpel. Stel je doet 1+2 word het toch ook 15? | |
Isabeau | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:45 |
Als je de bedoeling niet eens begrijpt wordt het al een stuk moeilijker hè ![]() | |
Leandra | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:50 |
300 + 170 + 6 = 476 476 - 170 - 6 = 300 476 - 300 - 6 = 170 476 - 300 - 170 = 6 476 - 300 - 170 - 6 = 0 ![]() Geen flauw idee wat ze verwachten, ook een beetje vaag dat dat niet duidelijk in de opdracht staat. | |
mschol | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:52 |
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476 776 - 300 -> 476 646 - 170 -> 476 482 - 6 -> 476 476 - 0 -> 0 zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid? (de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is)) | |
Leandra | zaterdag 5 mei 2012 @ 16:54 |
Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen. Leerkrachten zijn er tegenwoordig zelfs geen fan van dat de ouders de kinderen nog helpen, want waarschijnlijk leert een kind van de ouder op een andere manier rekenen dan volgens het nieuwe rekenen, want wie wel fatsoenlijk heeft leren rekenen zal de nieuwe methode vrijwel niet kunnen begrijpen, laat staan gebruiken om aan het kind uit te leggen hoe het werkt. | |
frederik | zaterdag 5 mei 2012 @ 17:35 |
De enige manier om 170 in tientallen te kunnen krijgen is 80 en 90 en dan krijg je sommen als ?80? - ?9? of ?9? - ?8? waarbij mijn gevoel eerder gaat voor de moeilijkere variant waarbij je groter van kleiner aftrekt (8-9 dus) Edit: bovenstaande gaat toch niet op. 80 en 90 moet je optellen om 170 te krijgen (in een som waar je af moet trekken dus), uitgaande van het optellen van de afzonderlijke getallen zou het honderdtal 300 dus bestaan uit 100 en 200, of 000 en 300. Als je die van elkaar aftrekt krijg je nooit 476 [ Bericht 21% gewijzigd door frederik op 05-05-2012 17:56:55 ] | |
Muks | zaterdag 5 mei 2012 @ 17:54 |
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze) | |
Ireth | zaterdag 5 mei 2012 @ 18:13 |
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant. ![]() | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 mei 2012 @ 18:49 |
Ik snap er helemaal niks van. ![]() ![]() Misschien zou je het eens kunnen vragen in SES of PUB? Daar zitten waarschijnlijk meer slachtoffers jongeren van het nieuwe rekenen. | |
frederik | zaterdag 5 mei 2012 @ 18:56 |
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar ![]() | |
CruellaDeVil | zaterdag 5 mei 2012 @ 18:56 |
952 - 476 = 476 482 - 6 = 476 646 - 170 = 476 776 - 300 = 476 Denk ik. ![]() Zelfde principe als bij de +-kolom: het opdelen van c gebruiken om een a en een b voor a + b = c (of hier dus a - b = c) te bedenken. | |
CruellaDeVil | zaterdag 5 mei 2012 @ 18:57 |
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf? ![]() | |
frederik | zaterdag 5 mei 2012 @ 19:11 |
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36) Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt). Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90) | |
mschol | zondag 6 mei 2012 @ 00:32 |
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommen ![]() [sarcasme] handig.. ![]() | |
Marie30 | zondag 6 mei 2012 @ 00:34 |
Die opgave... er staat: bedenk zelf ![]() ![]() | |
koenie95 | zondag 6 mei 2012 @ 00:42 |
kan je niet ergens een antwoordenboekje/uitwerkingenboekje vinden? Als ik een som niet snap (zit dan wel in 5VWO dus meer pubers die het wss online zetten ![]() | |
thenxero | zondag 6 mei 2012 @ 00:44 |
Zo verpest je dus de jeugd. ![]()
| |
Klipnap | zondag 6 mei 2012 @ 00:57 |
Wat is deze? ![]() Snap er geen reet van. | |
#ANONIEM | zondag 6 mei 2012 @ 01:02 |
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk. De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven. Of zit ik helemaal mis? | |
thenxero | zondag 6 mei 2012 @ 01:13 |
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten? Volgens mij willen ze gewoon dat je sommen maakt met verschillende tientallen, eenheden, en honderdtallen (zodat je het jezelf niet al te makkelijk maakt). Maar dat hadden ze ook gewoon kunnen zeggen ![]() | |
Klaploper | zondag 6 mei 2012 @ 01:22 |
Gewoon 4 aftreksommen bedenken met die uitkomst en verder helemaal niets. Lijkt mij. | |
thenxero | zondag 6 mei 2012 @ 01:24 |
Wat is al die shit ernaast dan? | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 01:25 |
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen. 368 + 483 = |700|140|11|--> |800|50|1|--> 851 In het linkerrijtje (700|140|11) telt men eerst de losse honderdtallen, tientallen en enkele getallen op (300+400 = 700 , 60+80=140, 8+3=11). In het rechterrijtje (800|50|1) borduurt men daarop voort: 700+100=800, 40+10=50, 0+1=1). Die getallen samen vormen dan het antwoord. Het is een omslachtige manier om kinderen te laten rekenen, zeg maar. | |
Charlea | zondag 6 mei 2012 @ 01:45 |
De enige logische uitleg zonder uitleg van de juf is volgensmij er een honderdtal, tiental en getal bij optellen. Het getal + erbij opgetelde getal op de eerste ... zetten dan het erbij opgetelde getal op de tweede ... Bijvoorbeeld je doet er 100, 30, en 4 bij. Dan krijg je (300+100) + (170 + 30) + (6+4) = 400 + 200 + 10 = 610 Dus dan wordt de som = 610 - 134 = |300|170|6| = 476. Wat je erbij optelt kan compleet random zijn dus dit zal vast niet goed zijn. Ben een vijftienjarig meisje in 3vwo en heb geen flauw idee waar deze methode goed voor is, maar ach, I tried ![]() Krijgen we te horen hoe het nou moest zodra je het weet? | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 01:45 |
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP: ........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476 400 – 100 (=300) 200 – 30 (=170) 10 – 4 (=6) Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476 Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.
| |
Charlea | zondag 6 mei 2012 @ 01:46 |
Je bent nèt een seconde na mij. IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed? | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 01:49 |
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen. | |
Rewimo | zondag 6 mei 2012 @ 08:56 |
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen. Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen. | |
frederik | zondag 6 mei 2012 @ 09:27 |
Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet. 170 als resultaat voor het apart optellen van de tientallen kan alleen maar met 80 en 90 (en dan zou je moeten optellen ipv aftrekken), 300 zou dan uit 100 en 200 of 0 en 300 bestaan, wat weer onmogelijk is, 1 van die 2 getallen zou immers minimaal ergens in de 400 moeten zitten. | |
Ireth | zondag 6 mei 2012 @ 10:14 |
Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70. ...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70. Bij de min variant lopen we daar dus op vast. ........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476 Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental ![]() (ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd! ![]() | |
YskaFredriksson | zondag 6 mei 2012 @ 10:56 |
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet klopt ![]() | |
Rucky | zondag 6 mei 2012 @ 11:31 |
* Rucky wacht in spanning af. | |
Leandra | zondag 6 mei 2012 @ 13:05 |
Wat is dat eigenlijk voor nonsens, die "bedenk zelf" sommen?? Gaat de juf dat ook allemaal controleren, of boeit het helemaal niet meer of het goed of fout is? Lijkt me sterk dat de juf van 30 leerlingen de zelfbedachte sommen gaat nakijken... En volgens mij snap ik het systeem met de tientallen en dergelijke, maar dan kan er bij een min-som idd geen 170 staan. | |
cablegunmaster | zondag 6 mei 2012 @ 13:15 |
eensch ![]() | |
Charlea | zondag 6 mei 2012 @ 13:26 |
Gaan we dit op de middelbare school dan ook toepassen met wiskunde en natuurkunde? We mochten laatst ookal kiezen uit 2 verschillende manieren van staartdelen omdat dat blijkbaar nu anders wordt aangeleerd op de basisschool ![]() | |
Leandra | zondag 6 mei 2012 @ 13:54 |
Geen idee, ik weet dat mijn zoon (20) regelmatig de 14-jarige zoon van een vriendin van mij helpt met z'n wiskunde omdat die vriendin geen bal snapt van de moderne rekenmethodes. | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 14:45 |
Hmm, ik snap je punt. Wat is er eigenlijk mis met het ouderwetse 'lenen bij de buren'? ![]() De enige logische verklaring zou dan kunnen zijn dat er negatieve getallen in het spel zijn, wat ik me niet van voorstellen bij 8-jarigen... Ik leg het probleem even voor aan iemand die doctor in de wiskunde is. ![]() | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 14:58 |
Nog een vraagje. Ik zie op de foto, op de onoplosbare opgave na, alleen maar plusopdrachten. Heeft dochterlief in dit hoofdstuk al eerder te maken gehad met minopdrachten? Zo niet, dan zou het aannemelijk zijn dat dit ook een plussom zou moeten zijn. Dat het maarliefst vier keer fout is gedaan is vrij logisch, da's gewoon knip- en plakwerk. | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 15:10 |
Mijn wiskunde referentie zegt dat de som niet klopt. Zijn uitleg: Als ABC - DEF als uitkomst 476 heeft, dan moet A - D 4 of 5 zijn, maar nooit 3. Die 300 klopt dus ook niet. Hij bevestigt dat de opdracht alleen kloppend ingevuld kan worden indien het eigenlijk een plusopdracht is of indien er negatieve getallen gebruikt kunnen worden, zoals 280 - -196 Hij zegt er tevens bij: Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken. ![]() | |
Inlognaam | zondag 6 mei 2012 @ 15:34 |
Makkelijker wordt het er niet op gemaakt zeg. Hoe bedoel je omslachtig. Leer je dochter gewoon rekenen op de ouderwetse manier. | |
__Saviour__ | zondag 6 mei 2012 @ 15:35 |
Het gaat ook nergens over. Wat is er mis met de getallen gewoon onder elkaar zetten en dan optellen of aftrekken | |
Inlognaam | zondag 6 mei 2012 @ 15:43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Echt, ik snap er geen donder van. Pabo studenten zakken massaal op rekentoetsen en dan moeten ze de huidige generatie op deze manier leren. Om vervolgens in het middelbaar helemaal afhankelijk gemaakt te worden van programmeerbare rekenmachines... | |
Charlea | zondag 6 mei 2012 @ 16:06 |
Ik ben nu zo benieuwd naar de uitleg van de juf. En boven mij: rekenvaardigheid wordt een nieuw (verplicht?) Examenvak of iets dergelijks. Hartstikke nuttig, kuch, maar daarbij mag je geen rekenmachine gebruiken. In de lessen leer je standaard dingen van de basisschool weer en hoe je Amsterdamse ponden ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 mei 2012 @ 16:22 |
Het is sowieso een en al drama. Leerlingen op de middelbare school kunnen nauwelijks meer hoofdrekenen dus proberen ze het nu nog op hopeloze wijze te redden. Je ziet echt dat de rekenvaardigheden van de meeste Pabo-studenten ook bedroevend is. In die zin vind ik het niet zo slecht dat je nu ook wat rekenvaardigheid krijgt geschoold. Ik ben ook erg slecht in hoofdrekenen geworden door het constante gebruik van een rekenmachine. | |
Muks | zondag 6 mei 2012 @ 20:09 |
ik heb nogal wat docenten op mijn Fb dus m daar ff neer gezet, ben benieuwd, mijn 10 en 12 jarige kwamen er ook niet uit trouwens, die leren gelukkig weer ouderwets rekenen Edit : Ok een wiskunde docent reageert : dit snap ik werkelijk niet. Voor en na de | moet het gelijk zijn maar verder kom ik ook niet. Leren ze niet meer gewoon rekenen tegenwoordig ? [ Bericht 36% gewijzigd door Muks op 06-05-2012 21:15:43 ] | |
Ireth | zondag 6 mei 2012 @ 22:47 |
Begin van de avond is ze verder gegaan met de rest van haar huiswerk. Hierbij kwamen we tot de ontdekking dat een opgave hoger een zelfde soort sommen stonden, alleen was daar de som zelf al gegeven en moest ze uitrekenen wat er tussen de | streepjes moest komen en wat de uitkomst van de soms was. Hierin was er bij de 'min' sommen duidelijk te zijn dat de 'tientallen' altijd onder de 99 bleef!![]() Wij zijn dus eigenlijk nog steeds van mening dat 170 bij de tientallen niet mogelijk is. Ze heeft nu al haar huiswerk af, behalve dat ene *censuur* rijtje. Dinsdag vragen we uitleg aan de juf (ze is morgen nog vrij, studiedagje) | |
Inlognaam | zondag 6 mei 2012 @ 23:01 |
Kans is denk ik groot dat het om een foutje gaat en dat die 170 eigenlijk 70 moet zijn. Een slordig foutje. | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 23:04 |
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn. | |
Inlognaam | zondag 6 mei 2012 @ 23:22 |
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch? Edit: Nee dus. Ook de 400 is in 300 veranderd. wat is eigenlijk de benaming voor deze rekenmethode? | |
Ireth | zondag 6 mei 2012 @ 23:25 |
Vanmiddag was mijn schoonmoeder hier, die is er ook mee aan de slag gegaan, die heeft zelfs de sommen overgeschreven en uit pure frustratie zou ze er thuis mee verder gaan ![]() Klote sommen houden half NL bezig momenteel ![]() | |
Marie30 | zondag 6 mei 2012 @ 23:28 |
Volgens mij zoeken we er te veel achter... Je dochter was 8 toch? Omdat er staat bedenk zelf... denk ik dat je enkel een som moet maken die als uitkomst 400 heeft. Dat achterste stukje moet volgens mij dan telkens enkel maar de voorstelling van honderdtallen, tientallen en eenheden voorstellen waaruit de uitkomst is opgesplitst. Maar heeft dan niets met de som an sich vandoen... Zou dat het niet zijn? ![]() ![]() Man man, ben blij dat mijn zoon hier normale rekenles kreeg en nu normale wiskunde... België ![]() | |
TheSilentEnigma | zondag 6 mei 2012 @ 23:30 |
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring. Ridicuul. ![]() | |
Marie30 | zondag 6 mei 2012 @ 23:32 |
![]() | |
cablegunmaster | maandag 7 mei 2012 @ 00:56 |
Hier gaan kamer vragen over vallen ![]() | |
hottentot | maandag 7 mei 2012 @ 17:25 |
Arme jeugd van tegenwoordig, nu boren we zelfs de laatste kinderen die het wel willen de kans om te leren rekenen door de neus. Elke keer bedenken ze wat nieuws en elk jaar kunnen kinderen weer slechter rekenen. Ik ben zelf 39 en de oude methoden waren gewoon erg goed en simpel doe er desnoods een papiertje bij en zelfs 345422*5432/532 is kinderspel. Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt. 1+1+1+1+1*0 = 4 | |
vannelle | maandag 7 mei 2012 @ 18:02 |
Echt vreselijk idd. ![]() | |
mschol | maandag 7 mei 2012 @ 18:18 |
maar dat zijn dan ook echt normale sommen... ![]() | |
Charlea | maandag 7 mei 2012 @ 18:31 |
Klopt. In ons wiskunde-antwoordenboekje staat er regelmatig 'ja' als het 'nee' moet zijn en andersom. Veroorzaakt regelmatig paniekaanvallen (misschien een beetje overdreven) als je na zoveel keer op het verkeerde antwoord uitkomt en je je echt een debiel voelt. En dan'oh ja, foutje in het boekje'. Zucht. Controleren mensen dat nooit? | |
Marie30 | maandag 7 mei 2012 @ 18:58 |
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik? ![]() | |
cablegunmaster | maandag 7 mei 2012 @ 19:01 |
als er haakjes om stonden had je gelijk ![]() | |
firefly90 | maandag 7 mei 2012 @ 19:01 |
meneer van dalen wacht op antwoord of eigenlijk volgens het nieuwe rekenen. 1. (haakjes) 2. machtsverheffen en worteltrekken 3. vermenigvuldigen en delen 4. optellen en aftrekken | |
hottentot | maandag 7 mei 2012 @ 19:02 |
En daar hebben we de eerste ![]() | |
cablegunmaster | maandag 7 mei 2012 @ 19:03 |
(1+1+1+1+1)*0 = 0 Op deze manier is het 0 ![]() Ik weet niet wat je bedoelt. | |
hottentot | maandag 7 mei 2012 @ 19:09 |
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen. Maar ze hebben dit een tijdje terug ook op Facebook gehad en ik heb het ook op het werk geprobeerd maar veel mensen hadden dit fout. (Er zijn ook al meerdere topics en hele discussies op FOK! over geweest) | |
Charlea | maandag 7 mei 2012 @ 19:11 |
"Ooooh dat is een instinkertje, alles keer 0 is 0 hoor! Hihi!" ![]() | |
Marie30 | maandag 7 mei 2012 @ 19:11 |
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul... ![]() | |
hottentot | maandag 7 mei 2012 @ 19:28 |
Vraag het voor de grap aan je vrienden en op het werk ik ben meerdere mensen tegengekomen die echt niet begrijpen (zelfs na volledige uitleg) dat alleen de laatste 1 door de vermenigvuldiging wegvalt. En als je schrijft 1+1+1+1+1+1+1x0+1 zijn ze het helemaal kwijt. | |
Inlognaam | maandag 7 mei 2012 @ 20:29 |
Dat is 7 ![]() Meneer van Dalen wacht op antwoord. Vroeger was alles zoveel beter ![]() | |
hottentot | maandag 7 mei 2012 @ 20:42 |
School in elk geval wel. (Milkshakes ook trouwens) | |
Sequencial | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:05 |
Bedenk zelf ![]() Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe. Ben benieuwd naar de reactie van juf. | |
Inlognaam | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:15 |
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier. Hoe moest jij dat vroeger dan doen? | |
Egberts | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:23 |
met hamer en bijtel stenograferen | |
Sequencial | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:38 |
Dat. En wel als volgt: 200 : 13 = 15,38... 13 7 0 65 5 0 39 11 0 104 6 0 etc. Net als je het zegt, 200 gedeeld door 13, en niet hoe vaak gaat 13 in 200 ofzo. En dan kreeg je een hiëroglief van een geinige dinosaurus als je het goed had gedaan. [ Bericht 5% gewijzigd door Sequencial op 08-05-2012 15:43:23 ] | |
Inlognaam | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:43 |
Dus omdat het anders genoteerd werd, snapte je het niet meer. Zwaar leven dan... | |
Sequencial | dinsdag 8 mei 2012 @ 15:54 |
Ik zeg niet dat ik het niet snapte, vond het alleen niet duidelijker of makkelijker. | |
thenxero | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:05 |
Ik vond dat ook altijd raar. Dan deel je bijvoorbeeld 152 door 14, en dan moest je het schrijven als 14/152, terwijl dat normaal 14 gedeeld door 152 betekent. | |
GuitarJJ | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:39 |
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd: Kortom, gewoon kijken hoe vaak het getal erin past. ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:41 |
Zulke methodes zouden eigenlijk afgeschoten moeten worden, ze dragen geenszins bij aan de rekenvaardigheden van basisschoolleerlingen. | |
Ofyles2 | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:41 |
Nooit gehoord van staartdelingen? ![]() | |
NightH4wk | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:46 |
Stuur je kind naar een andere school voordat het te laat is. Dit soort mislukte methoden kunnen dramatisch uitpakken later. | |
CruellaDeVil | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:49 |
Dit soort 'geweldige' rekenmethodes heb je tegenwoordig overal. ![]() | |
Sylkexlovesyou | dinsdag 8 mei 2012 @ 17:50 |
200+100=300+170+6=476? | |
NightH4wk | dinsdag 8 mei 2012 @ 18:11 |
http://nl.wikipedia.org/w(...)ctioneel_rekenen.jpg http://nl.wikipedia.org/wiki/Realistisch_rekenen ![]() | |
NightH4wk | dinsdag 8 mei 2012 @ 18:28 |
Nog wat meer interessante spam: http://staff.science.uva.nl/~craats/ http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf is zeer aan te raden. | |
liesje1979 | dinsdag 8 mei 2012 @ 20:50 |
Schopje SES, | |
Ireth | dinsdag 8 mei 2012 @ 21:06 |
De juf had vandaag geen tijd om met ons om 3 uur rond de tafel te zitten, maar ze wist wel te melden dat ze écht heel erg makkelijk zijn! We komen er later deze week dus op terug als ze wel tijd heeft ![]() | |
NightH4wk | dinsdag 8 mei 2012 @ 21:16 |
Waar ga je precies over spreken? | |
Sequencial | woensdag 9 mei 2012 @ 09:14 |
Nooit begrijpelijk leren lezen? ![]() | |
TheSilentEnigma | vrijdag 11 mei 2012 @ 18:27 |
En, al een opheldering van de juf gekregen? | |
hottentot | zaterdag 12 mei 2012 @ 14:47 |
Hier nog iemand die zeer nieuwsgierig is. Tevens vraag ik mij af welke methodes ze nu in het buitenland aanhouden, of kunnen onze komende generaties straks geen ruk meer begrijpen van wiskundige schrijfwijzes zoals de rest van de wereld die hanteert? | |
Inlognaam | maandag 21 mei 2012 @ 17:19 |
En nog iemand die benieuwd is of de juf het al uit heeft weten te leggen. | |
Ireth | maandag 21 mei 2012 @ 17:22 |
Juf heeft nog geen tijd gehad om het uit te leggen ![]() Morgen maar weer een keer vragen! | |
Inlognaam | maandag 21 mei 2012 @ 17:23 |
Of juf snapt het zelf ook niet en moet even navragen hoe ze het uit moet leggen. | |
Leandra | maandag 21 mei 2012 @ 17:24 |
Het lijkt erop dat de juf ruggespraak nodig heeft voor ze het uit kan leggen... | |
thenxero | maandag 21 mei 2012 @ 22:41 |
Juf schaamt zich omdat ze de basisschoolsommen niet aankan. | |
Marie30 | maandag 21 mei 2012 @ 22:43 |
Ik wil het onderhand wel weten... ![]() ![]() | |
Aleria | maandag 21 mei 2012 @ 23:02 |
Wow, wat is er met de rekenmethode's van mijn basisschooltijd (12 jaar geleden) gebeurd?! ![]() Ik snap echt niks van die som ![]() | |
NightH4wk | maandag 21 mei 2012 @ 23:08 |
Basisscholen vallen wellicht nog wel te manipuleren. Als ouder heb je een plicht om of (1) je kind naar een andere school te sturen, of (2) druk te zetten voor normale methoden. Niet bang zijn dat scholen/juffen/meesters het zogenaamd beter weten omdat ze daartoe opgeleid zijn. Ik ken zat hoogleraren (econometrie, statistiek, wiskunde) die zouden lachen/huilen om deze methoden. De opgaven die hier aangehaald zijn zijn natuurlijk dramatisch. Dit is funest voor je ontwikkeling mbt rekenen/wiskunde. Op de universiteit moet je alles dan weer inhalen (als je dat al haalt, aangezien het ook niet echt veel soeps is op veel middelbare scholen.) | |
Marie30 | maandag 21 mei 2012 @ 23:10 |
Echt hé. Ik vind de houding van die juf trouwens ook niet geweldig. Vage opgaves en dan twee a drie weken nodig hebben om enige uitleg te verschaffen ![]() | |
Leandra | maandag 21 mei 2012 @ 23:18 |
Nou zitten we hier natuurlijk en masse op de uitleg te wachten terwijl het ons probleem niet echt is, maar ik vind het behoorlijk schandalig dat een ouder die uitleg niet van de juf krijgt zodra ze er om vraagt. Het is geen hogere wiskunde ofzo (dat zou het tenminste niet moeten zijn ![]() | |
Marie30 | maandag 21 mei 2012 @ 23:21 |
Sowieso al niet goed. Anders had de dochter het aan mama kunnen uitleggen en was dit topic niet nodig geweest. | |
thenxero | maandag 21 mei 2012 @ 23:22 |
Zoiets als "Steeds een andere som, maar wel hetzelfde tussen de streepjes. Bedenk zelf. Succes". | |
Marie30 | maandag 21 mei 2012 @ 23:25 |
Vooral van die 'bedenk zelf' krijg ik steeds weer de slappe lach ![]() ![]() | |
NightH4wk | maandag 21 mei 2012 @ 23:25 |
Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze nu in groep 4 leren. Ik kan me alleen nog herinneren dat we de tafels tot 10 moesten weten, dat was 16 jaar geleden. | |
thenxero | maandag 21 mei 2012 @ 23:25 |
Ja echt verschrikkelijk dom ![]() | |
YskaFredriksson | maandag 21 mei 2012 @ 23:35 |
Ooh dat moest ik in groep 5 ik weet het nog goed. In oktober van dat schooljaar verhuisden we en op mijn oude school waren we nog niet met de tafels begonnen en bij de nieuwe school waren ze al bij tafel 5 of 6. Dat was pittig ![]() ![]() | |
thenxero | maandag 21 mei 2012 @ 23:38 |
Ik vond tafels uit je hoofd leren toen al onzin, gewoon snel rekenen. | |
NightH4wk | maandag 21 mei 2012 @ 23:43 |
In groep 5 en 6 hadden ze altijd klassikaal van die 24-puzzels. Deze stonden op de achterkant van bepaald soort flippo's. Dus dan had je 4 cijfers waar je zo snel mogelijk 24 mee moest maken. Was geniaal. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 mei 2012 @ 00:01 |
Oh, die 24 game flippo's waren idd geniaal. Gebruikte wij ook altijd op school zo rond groep 6 / 7![]() Had een paar klasgenoten die de meeste van die sommen binnen 5sec konden oplossen ![]() *bij die flippo linksonder zou een mogelijke uitwerking kunnen zijn: 8/8 = 1 7+1 = 8 3*8 = 24 Tevens de enigste flippo die ik zo op het eerste gezicht kan oplossen met me hbo ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2012 00:06:18 ] | |
Finland. | dinsdag 22 mei 2012 @ 00:58 |
Die van 7/7/8/2 kun je hopelijk ook oplossen met je hbo ![]()
| |
_Hestia_ | dinsdag 22 mei 2012 @ 02:23 |
Na het hele topic in 1 keer doorgelezen te hebben ben ik ook erg benieuwd naar de uitleg van de juf ![]() | |
Aleria | dinsdag 22 mei 2012 @ 13:00 |
Onze basisschool had zelfs speciale kaarten met die dingen, en wij "mochten" in groep 7/8 (6 heb ik overgeslagen) met elkaar op de gang oefenen ![]() Heb zelfs 2 klasgenootjes gehad die mochten meedoen aan het NK 24, ofzoiets ![]() | |
cablegunmaster | dinsdag 22 mei 2012 @ 13:18 |
middel onderste: 5x7 =35 35 - 11 = 24 ![]() | |
NightH4wk | vrijdag 1 juni 2012 @ 11:19 |
Update? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 1 juni 2012 @ 13:02 |
@Ireth en alle andere ouders die niets van het rekenonderwijs van hun kind(eren) begrijpen, ik raad jullie aan om de methode Reken Zeker te gebruiken. Koop zelf die methode zolang je school die niet gebruikt en leer zelf thuis je kind rekenen met deze methode. Inmiddels hebben andere methodes wat elementen van deze methode overgenomen maar ze deden dit enkel omdat ze bang waren anders de concurrentieslag te verliezen. Het verschil tussen de methode Reken Zeker en andere methodes: veel meer oefentijd wordt besteed aan het rekenen zelf. De vraag die in de openingspost van deze discussie werd gesteld is exemplarisch voor het realistische rekenen: veel tijd kwijt zijn aan het uitzoeken van van alles en nog wat maar weinig oefentijd voor het rekenen zelf en veel te weinig herhaling van dezelfde methodes die altijd werken. In feite is het leren rekenen zeer eenvoudig: het leren optellen van de getallen 0 t/m 9 (waarbij 0 evident is), het leren vermenigvuldigen van de getallen 0 t/m 9 (dit beiden moet je in een fractie van een seconde uit je hoofd kunnen!) en vervolgens een beperkt aantal methodes leren waarmee je alles kan uitrekenen, 1 per soort rekenkundige bewerking. | |
Inlognaam | donderdag 21 juni 2012 @ 12:08 |
Juf heeft nu vast wel tijd gehad om mama Ireth ten behoeve van haar Fok! koters uitleg te geven, toch? | |
Fingon | donderdag 21 juni 2012 @ 13:14 |
Hoax! Een pabo wiskunde wonder is een contradictio in terminis... Het nieuwe rekenen, ![]() | |
Ireth | donderdag 21 juni 2012 @ 14:04 |
Zojuist de juf wéér aangesproken, morgen om 3 uur krijg ik de uitleg ![]() ![]() ![]() | |
Inlognaam | donderdag 21 juni 2012 @ 14:15 |
Nou, ik ben benieuwd. Ze heeft zich in ieder geval goed kunnen voorbereiden nu. | |
_Hestia_ | donderdag 21 juni 2012 @ 15:35 |
OMG echt belachelijk dat het zo lang moet duren hoor ![]() | |
mschol | donderdag 21 juni 2012 @ 15:38 |
klinkt als: ik ontwijk de boel tot de zomervakantie, daarna zijn ze het vast vergeten.. | |
Ireth | vrijdag 22 juni 2012 @ 23:13 |
YES!!! We hebben een onderhoud met de juf gehad!!! "Ze zijn echt heel makkelijk hoor, op welke pagina stonden ze ook al weer??" Gelukkig had ik mijn eigen foto meegenomen die ik ergens in het begin in dit topic had gepost, dus de opgave was al snel gevonden... "Eehh jaahaa... hhmm... ja nee dat getal boven de 100 bij een tiental kan wel hoor.. kijk, plus zo en plus zo.." "Dit zijn opgave's met min.. niet met plus..." "Oja... even kijken...." De juf van groep 6 is nog om haar mening gevraagd en de eindconclusie.... De som klopt niet! De som kan niet! De som is gewoon FOUT! En bij nader inzien blijkt de hele klas ook die sommen overgeslagen te hebben, terwijl mijn dochter het wel meekreeg als huiswerk omdat ze die pagina's gemist had wegens ziekte!!! Stomme sommen ![]() | |
Sequencial | vrijdag 22 juni 2012 @ 23:39 |
![]() | |
MrRiot | zaterdag 23 juni 2012 @ 00:21 |
Niks de nieuwe wiskunde methode is bagger! Jouw kind heeft zelf een fout in een rekenopgave gevonden en dat was natuurlijk stiekem de bedoeling ![]() | |
_Hestia_ | zaterdag 23 juni 2012 @ 07:55 |
![]() Nouja, weten we dat iig weer ![]() | |
Aleria | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:02 |
Hahaha, anderhalve maand moeten aandringen om te horen te krijgen dat de som niet klopt? Lekkere juf heeft je dochter ![]() | |
Marie30 | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:19 |
En hoe moet het anders dan als de som wel klopt? ![]() Vaag verhaal ![]() | |
NightH4wk | zaterdag 23 juni 2012 @ 12:34 |
Juf = faal Rekenmethode = faal De vraag is dus of dit positief correleert met het taalonderwijs, geschiedenis, etc. Waarschijnlijk wel. Zeer trieste boel. |