abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125564779
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 22:25 schreef RegularShow het volgende:
Reincarnatie blijft een hypothese.
Reincarnatie blijft een misverstand.
pi_125574560
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:52 schreef tribalwars het volgende:
stel nou dit: je wordt geboren en later ga je dood. dan wordt je weer herboren in een andere lichaam alleen je ziel is nog hetzelfde. tot je 4 weet je nog dingen van je vorig leven. na je 4 weet je niks meer over je vorig leven.
Waarom ga je dat niet onderzoeken?

edit: in eerste instantie had ik deze reactie weggehaald omdat het uitgelegd kon worden als een verkapte doodsverwensing. Bij deze is die vergissing rechtgezet.

[ Bericht 98% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 23-04-2013 12:10:36 ]
  zondag 21 april 2013 @ 22:18:59 #128
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_125577415
De concept van reincarnatie klopt niet volgens mij. Wat zorgt voor de toename van de menselijke populatie dan? Als je dood gaat dan is er een persoon minder en als je terugkomt is de vermindering niet van toepassing want het nummer blijft gelijk.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_125591538
Even het gescheld verwijderd. Weg met oud karma :P
pi_125593323
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 22:18 schreef rakotto het volgende:
De concept van reincarnatie klopt niet volgens mij. Wat zorgt voor de toename van de menselijke populatie dan? Als je dood gaat dan is er een persoon minder en als je terugkomt is de vermindering niet van toepassing want het nummer blijft gelijk.
Je kan twee kanten op met het uitleggen van reïncarnatie, namelijk zielen die reïncarneren, of de bekende uitdrukken van stof tot stof, ofwel materie die wordt hergebruikt.

In het boeddhisme, waar de meesten van ons reïncarnatie door kennen, gaat men oorspronkelijk niet uit van zielen. De boeddha leerde namelijk dat er geen zelf is, dus geen ziel. In latere stromingen ging men wel uit van individuele zielen, onder invloed van o.a. het hindoeïsme, waar men ook gelooft in een universele ziel. Zonder karma valt reïncarnatie echter niet uit te leggen, want dit zou de graadmeter zijn van waarin je reïncarneert.

In het westen hebben we deze vorm van reïncarnatie opgepikt, omdat we hier zo sterk beïnvloed zijn door judeo-christelijke religies. Al bestond het concept al veel langer, waarschijnlijk onder invloed van de observatie van leven en dood in de landbouw, de cyclus van het opkomen en vergaan van de gewassen met de jaargetijden. Wederom is dat materie waar we van spreken, of je zou ook aan graan een ziel toe moeten kennen. ;)
  Moderator maandag 22 april 2013 @ 13:22:28 #131
249559 crew  Lavenderr
pi_125595789
Ik vind reincarnatie zinloos als je niet eens weet dát je gereincarneerd bent. Wat kun je er dan van leren of eventueel beter doen dan in een vorig leven?
pi_125613462
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
Ik vind reincarnatie zinloos als je niet eens weet dát je gereincarneerd bent. Wat kun je er dan van leren of eventueel beter doen dan in een vorig leven?
Ik weet niet waarom je het vergeet, maar al naar gelang je gedrag in een vorig leven schijnen omstandigheden of de manier waarop je in het leven staat ten grondslag te liggen. Hoe je op die manier moet leren is me ook niet helemaal duidelijk, maar het is een verklaring voor het lijden en de verschillen in de levensweg van verschillende mensen.
Als we er even vanuit gaan dat het zo is dan. Ik weet het nl. ook niet :P
  maandag 22 april 2013 @ 20:25:30 #133
395886 hezdunnah
Keep it rasta
pi_125613581
Wat een baas
Arie is net weg en die nigger belt me op
pi_125614653
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:14 schreef MaGNeT het volgende:
Toch knap.
6.000.000.000 mensen, een hele planeet om uit te kiezen en dan 250km verderop weer spawnen.
^O^
  Moderator maandag 22 april 2013 @ 20:46:16 #135
249559 crew  Lavenderr
pi_125614685
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom je het vergeet, maar al naar gelang je gedrag in een vorig leven schijnen omstandigheden of de manier waarop je in het leven staat ten grondslag te liggen. Hoe je op die manier moet leren is me ook niet helemaal duidelijk, maar het is een verklaring voor het lijden en de verschillen in de levensweg van verschillende mensen.
Als we er even vanuit gaan dat het zo is dan. Ik weet het nl. ook niet :P
Dus dan zou je de gevolgtrekking kunnen maken dat wanneer je nu een rotleven hebt je het in een vorig leven verkeerd hebt gedaan?
pi_125615093
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus dan zou je de gevolgtrekking kunnen maken dat wanneer je nu een rotleven hebt je het in een vorig leven verkeerd hebt gedaan?
Daar zou het dan wel op neerkomen, ja. Ik weet niet of ik er geloof aan moet hechten, maar ik kan me voorstellen dat het het lijden minder zinloos lijkt te maken.
  Moderator maandag 22 april 2013 @ 20:57:13 #137
249559 crew  Lavenderr
pi_125615225
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Daar zou het dan wel op neerkomen, ja. Ik weet niet of ik er geloof aan moet hechten, maar ik kan me voorstellen dat het het lijden minder zinloos lijkt te maken.
Nee, kan ik me niet voorstellen. Zeker niet omdat je het niet weet. Plus dat je het dan als excuus voor alles kunt gebruiken.

Enfin, on topic maar weer. Kwam even tussendoor fietsen, sorry :P .
pi_125615251
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, kan ik me niet voorstellen. Zeker niet omdat je het niet weet. Plus dat je het dan als excuus voor alles kunt gebruiken.

Enfin, on topic maar weer. Kwam even tussendoor fietsen, sorry :P .
Nevermind! :)
pi_125617136
Ga eens ontopic jullie :+

Ga maar ergens anders tussendoor fietsen. :P

Ik zie trouwens dat ik een edit kreeg vanwege een doodsverwensing? :? Ik heb al geen idee meer wat er stond maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand dood wenste. Anyway.
  Moderator maandag 22 april 2013 @ 21:30:47 #140
249559 crew  Lavenderr
pi_125617449
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 21:26 schreef Beathoven het volgende:
Ga eens ontopic jullie :+

Ga maar ergens anders tussendoor fietsen. :P

Ik zie trouwens dat ik een edit kreeg vanwege een doodsverwensing? :? Ik heb al geen idee meer wat er stond maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand dood wenste. Anyway.
Nou ja, het was eigenlijk best wel on topic. Het ging over reincarnatie :Y
pi_125618759
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 21:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou ja, het was eigenlijk best wel on topic. Het ging over reincarnatie :Y
:P

Ik ben niet een heel groot gelover maar aangezien bepaalde sporen uit het verleden (zie the ghost in your genes van de BBC) doorgegeven kunnen worden via het dna, geloof ik eigenlijk alleen in een verre mogelijkheid dat we ons alleen door voortplanting kunnen teleporteren naar een paar generaties verder in onze eigen bloedlijn. Of iig zo onze herinneringen kunnen doorsturen met als t ware een ketting tussen de takken van het nageslacht, dat er ergens belevingen bewaard blijven die we met regressietherapie terug kunnen halen.

In reincarnatie zonder voortplanten zie ik niet echt een mogelijkheid.
  dinsdag 23 april 2013 @ 07:53:13 #142
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_125628912
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mja, maar op de een of andere manier gaat dat er bij mij niet helemaal in.
Dan zou je dus in je 'huidige leven' de ellende met je meetorsen omdat je vorige 'ik' het behoorlijk heeft verpest. Het klinkt niet als een nieuwe start, eerder als een voortgang van de ellende.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natalie op 23-04-2013 09:47:56 (taalcorrectie) ]
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 23 april 2013 @ 07:56:04 #143
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_125628928
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 21:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

:P

Ik ben niet een heel groot gelover maar aangezien bepaalde sporen uit het verleden (zie the ghost in your genes van de BBC) doorgegeven kunnen worden via het dna, geloof ik eigenlijk alleen in een verre mogelijkheid dat we ons alleen door voortplanting kunnen teleporteren naar een paar generaties verder in onze eigen bloedlijn. Of iig zo onze herinneringen kunnen doorsturen met als t ware een ketting tussen de takken van het nageslacht, dat er ergens belevingen bewaard blijven die we met regressietherapie terug kunnen halen.

In reincarnatie zonder voortplanten zie ik niet echt een mogelijkheid.
Gezien! :D Het is wel boeiend, hè?
Al heb ik hem niet op BBC gezien, geloof ik. Het zal op Discovery of NGC zijn geweest.
Ze probeerden een slechte oogst te koppelen. Betrof een redelijk geïsoleerde gemeenschap waar altijd data over de oogst was bijgehouden. Ideaal voor dit soort dingen.
pi_125629072
Het voelt voor mij een beetje aan als een gevalletje genverbrander. Een kindje wat ergens zijn informatie vandaan haalt en pretendeert dit zelf meegemaakt te hebben in een vorig leven. (al pretendeerde meneer genverbrander dan niet de overledene zelf te zijn geweest) En ja, je kan sommige details ook een keer goed gokken, als deze al niet ergens beschikbaar waren of bekend gemaakt zijn aan hem.
pi_125629980
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 april 2013 07:53 schreef Natalie het volgende:

[..]

Mja, maar op de een of andere manier gaat dat er bij mij niet helemaal in.
Dan zou je dus in je 'huidige leven' de ellende met je meetorsen omdat je vorige 'ik' het behoorlijk heeft gepest. Het klinkt niet als een nieuwe start, eerder als een voortgang van de ellende.
Astrologie en het idee van reincarnatie zijn toch ook min of meer verweven? Een nieuwe start, tja, mss. eerder een nieuwe ronde met nieuwe kansen :P
Alleen wat Lavenderr al zei: als je niet weet wat je fout hebt gedaan, is het lastig verbeteren..
  dinsdag 23 april 2013 @ 17:36:12 #146
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_125646358
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
Als we allemaal reïncarneren, hoe kan de wereldbevolking dan groeien?
Waarom zouden er geen zielen van de andere zijde bij kunnen komen?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 24 april 2013 @ 21:21:51 #147
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_125695575
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 09:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Astrologie en het idee van reincarnatie zijn toch ook min of meer verweven? Een nieuwe start, tja, mss. eerder een nieuwe ronde met nieuwe kansen :P
Alleen wat Lavenderr al zei: als je niet weet wat je fout hebt gedaan, is het lastig verbeteren..
Weet het niet zeker, eigenlijk.
Ik heb nog niets over reïncarnatie gelezen..
  donderdag 25 april 2013 @ 03:06:51 #148
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_125707303
Als mensen reincarneren, worden er dan ook ergens zielen gemaakt?

Aangezien er in het jaar 4000 voor christus geen 6 á 7 miljard mensen waren
pi_125909633
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 03:06 schreef RickoKun het volgende:
Als mensen reincarneren, worden er dan ook ergens zielen gemaakt?

Aangezien er in het jaar 4000 voor christus geen 6 á 7 miljard mensen waren
Hindoes en Boeddhisten geloven dat je ziel een stuk van God is, maar ze hebben wel een vrije wil. Onze zielen hebben ervoor gekozen om in een materiele wereld te leven, maar om weer terug te gaan naar God, moet de ziel zich eerst los kunnen maken van deze materiele wereld.

Ze geloven ook niet in 1 wereld. Volgens hun zijn er meerdere 'werelden' die parallel lopen aan die van ons. Echter, die 'werelden' zijn niet materieel zoals de Aarde. Dus een ziel kan afhankelijk van zijn karma naar een 'hogere' wereld gaan, maar is daar niet beperkt door een lichaam.

Verder kan de ziel van een mens ook 'degraderen' naar een lagere levensvorm (bv. een dier) als hij een slechte karma opbouwt als menszijde. Zo'n ziel is er dus nog niet klaar voor om het lichaam van een mens te krijgen. Mensen met een goede karma en een ziel die niet gehecht is aan materiele zaken, kunnen 'verlichting' bereiken en komen niet meer terug op Aarde.

Dat het aantal mensen toeneemt kan je verklaren doordat te weinig zielen verlichting bereiken, omdat ze te gehecht zijn aan deze materiele wereld. Maar het lijkt mij dat het ook komt doordat mensen langer leven en kindersterfte afneemt.

Andere godsdiensten geloven dat je eeuwig zal branden in hel en gaan niet uit van reincarnatie.
pi_125912669
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:54 schreef ChristianeF het volgende:

[..]

nee, volgens mij is dat zo van.. stel dat je in het volgend leven armoede moet ervaren, of veel pijn en honger dan ja.. is er meer kans dat je naar afrika gestuurt word? maar je kiest wel zelf bij welke ouders enzo je geboren wilt worden.. je voelt zelf wel aan wat het beste voor je is.
De wetten van karma zijn zeer complex denk ik. Ik heb er ook over gelezen en het gaat om spiritualiteit.

Een ziel die spiritueel gezien niet ver ontwikkeld is (en dus erg gehecht is aan materiele zaken) zal eerder geboren worden op een plek waar weinig aandacht is voor spiritualiteit, omdat deze ziel daar nog niet klaar voor is.

Een ziel die spiritueel gezien wel ver ontwikkeld is, zal eerder geboren worden op een plek waar hier wel veel aandacht voor is, zodat deze ziel zich verder kan ontwikkelen.

Als je uitgaat van reincarnatie, dan moet je er ook vanuitgaan dat het doel van het leven is om je los te maken van deze materiele wereld.

quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
Als je alle pijn, verdriet, maar ook vreugde en blijheid van je vorige levens kan herinneren, dan wordt het denk ik moeilijk om je huidige leven op een 'normale' manier te leven.

Zelfde met het verhaal uit de openingspost. Dat jochie kon zijn vorige leven ook niet 'loslaten'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')