maar ik ben zelf ook niet superrijk, en nu kan ik dus waarschijnlijk niet eens komen omdat ik én er naartoe moet, een cadeautje moet kopen en ook nog een etentje van ik verwacht rond de 30 euro. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal veel gevraagd van de gasten.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:28 schreef OverRated het volgende:
Als de jarige niet superrijk is, waarom niet?
Dat heb ik ooit gehadquote:
Mja,quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:27 schreef Guanabana het volgende:
Ik vind dat eigenlijk best apart.
Als je nou allemaal volwassenen met een baan bent dan begrijp ik het nog, maar dit is een groep (vooral) studenten. Heb bovendien ook al reiskosten om er te komen, het cadeautje voor de jarige, en dan kan ik mooi ook nog zelf m'n eten en drankjes gaan dokken.
Of ben ik wereldvreemd en is dit doodnormaal?
en iedereen maar aannemen en ja knikken en denken ik betaal het toch nietquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:31 schreef kwiwi het volgende:
Zo hadden m'n ouders ook een keer een verjaardag, maar daar wisten ze van tevoren niet eens dat ze zelf moesten betalenZe vonden het al zo vreemd dat de jarige maar cocktails voor iedereen bleef bestellen (want ja, dat maakt het behoorlijk prijzig).
quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:29 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dat heb ik ooit gehadmochten we zelf de bestelling van de Chinees betalen, onverwachts. Hele rare situatie is dat.
@TS: Vind ik ook niet normaal, tenzij het van te voren wordt aangegeven.
Ook zoiets jaquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:29 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dat heb ik ooit gehadmochten we zelf de bestelling van de Chinees betalen, onverwachts. Hele rare situatie is dat.
@TS: Vind ik ook niet normaal, tenzij het van te voren wordt aangegeven.
Nou het was meer zo van: nou ja als zij dat leuk vindt, het is haar feestje...quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:32 schreef Meloewa het volgende:
[..]
en iedereen maar aannemen en ja knikken en denken ik betaal het toch niet
Dan nodig je toch geen mensen uit om je verjaardag te vieren in een restaurant?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:32 schreef _Ophelia_ het volgende:
Voor studenten doodnormaal, de jarige zal net zo min veel budget hebben.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou het was meer zo van: nou ja als zij dat leuk vindt, het is haar feestje...
Jawel, scheelt je thuis kostenquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan nodig je toch geen mensen uit om je verjaardag te vieren in een restaurant?
Dit. Niets aan de hand dus.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:30 schreef motorbloempje het volgende:
Zo te lezen stond 't netjes in de uitnodiging, niets mis mee dus. En als je niet wilt dokken dan ga je niet, vrij simpel allemaal.
Ik zelf ook niet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:32 schreef ABombali het volgende:
[..]Dat zou ik niet eens durven te vragen denk ik
Nah, dit was in de trent van "als jullie willen blijven eten, laat het dan van tevoren weten!" dus wij dachten: "oke, tof, willen we welquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ook zoiets jaZolang het van tevoren wordt aangegeven oke, maar niet na het eten ineens aankomen met: o ja betalen jullie zelf even?
Verjaardag...quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:34 schreef Das-Phantom het volgende:
Vrij logisch hoor.
Tevens het verschil niet begrijpen tussen het initiatief nemen voor een etentje en een etentje organiseren_______
De snackbar om de hoek?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Jawel, scheelt je thuis kostenEn zolang het een goedkoop restaurant is...
Precies, dat snap ik dan ook niet helemaal.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Vaak genoeg gedaan toen ik studeerde (en nu nog trouwens), gewoon gezellig samen eten in een eetcafeetje.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:34 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Nah, dit was in de trent van "als jullie willen blijven eten, laat het dan van tevoren weten!" dus wij dachten: "oke, tof, willen we wel", meldt meneer dat we Chinees gaan halen dus lopen we even gezellig mee "ja, wie moet er nog pinnen?"
Er zijn genoeg restaurants, vooral in studentensteden, waar je voor nog geen tientje p.p. kan eten en drinken.quote:
Aan de ene kant snap ik dat wel, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft/geld voor over heeft. Zeker als je student bent zoals in dit geval.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Vaak genoeg gedaan toen ik studeerde (en nu nog trouwens), gewoon gezellig samen eten in een eetcafeetje.
Prima.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Vaak genoeg gedaan toen ik studeerde (en nu nog trouwens), gewoon gezellig samen eten in een eetcafeetje.
De gelegenheid is niet relevant. Je bent toch ook niet verplicht om te gaan als je geen geld hebt?quote:
En een feestje waar je je eigen rotzooi mee neemt noem je hier Amerikaansquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:36 schreef SonicVolcano het volgende:
Dat is typisch Nederlands. De Engelsen noemen het 'going Dutch'.
Is net zoiets als die paupers die wel een feest willen geven, maar van tevoren al berekenen dat ze wel gemiddeld 50 euro per persoon moeten krijgen van gasten als cadeauquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:36 schreef BasEnAad het volgende:
Als de jarige iets niet kan betalen, moet hij het ook niet aanbieden.
Kook dan een pan soep en koop een krat bier voor je gasten, net zo leuk.
Het is toch geen verplichting om mee te gaan?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Aan de ene kant snap ik dat wel, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft/geld voor over heeft. Zeker als je student bent zoals in dit geval.
Dat maakt het dus zo vreemd, als ik mijn verjaardag vier doe ik dat met mijn (beste) vrienden, die ga ik dan niet op kosten jagen terwijl ze misschien krap bij kas zitten. Ik ga niet riskeren dat dan 1 van mijn vrienden niet komt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:37 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Het is toch geen verplichting om mee te gaan?
De jarige vrijhouden deden wij dan weer niet, want maakt het duurder voor de anderen. Verder snap ik het probleem ook niet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:38 schreef motorbloempje het volgende:
Gebeurde hier wel vaker hoor:
"Hoi, Pietje is jarig en we vonden het wel een leuk idee om bij <restaurant A> te gaan eten met z'n allen als cadeau voor Pietje. Kosten komen voor eigen rekening en natuurlijk hoeft Pietje zelf niet te betalen dus die kosten delen we met z'n allen! Kom je ook? Laat het weten voor <datum> want dan kunnen we een tafel reserveren!"
1. Het zal niet bij de Librije zijn, want studenten
2. Je HOEFT niet te komen, en kunt ook terugmailen met "meh, heb ik op 't moment geen geld voor, maar gaan jullie daarna nog naar de kroeg? Dan kom ik wel een biertje meedrinken!
3. Het wordt je van tevoren gevraagd. Het is geen dwangbevel ofzo.
Meestal is er toch ook wel een huiskamer.. En anders ga je gewoon samen de stad in en betaal jij de eerste paar rondjes ofzoquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:38 schreef Das-Phantom het volgende:
Als je studeert en je hebt alleen een kamer tot je beschikking hoe en waar moet je het dan precies vieren?
En voor iedereen betalen als er 50 mensen komen is ook niet te doen van je Stufi.
Al mijn studentenvrienden hier vieren hun verjaardag in de pub alwaar men gewoon zelf de drankjes moet betalen en natuurlijk allemaal een drankje voor de jarige!quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:36 schreef SonicVolcano het volgende:
Dat is typisch Nederlands. De Engelsen noemen het 'going Dutch'.
Maar dat bespreek je toch vooraf en dan kan altijd nog besloten worden om iets anders te gaan doen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat maakt het dus zo vreemd, als ik mijn verjaardag vier doe ik dat met mijn (beste) vrienden, die ga ik dan niet op kosten jagen terwijl ze misschien krap bij kas zitten. Ik ga niet riskeren dat dan 1 van mijn vrienden niet komt.
Dat weet ik niet, ik ken de situatie van TS niet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Maar dat bespreek je toch vooraf en dan kan altijd nog besloten worden om iets anders te gaan doen.
In plaats van cadeaus dan hè? Dus die paar euro die je er dan bovenop betaalt als je met een leuke groep weg bent boeit dan ook niet: of cadeau, of dat.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:39 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
De jarige vrijhouden deden wij dan weer niet, want maakt het duurder voor de anderen. Verder snap ik het probleem ook niet.
Ja zo raar is het toch ook niet, zolang je het van tevoren maar duidelijk afspreekt..quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:40 schreef ABombali het volgende:
Er zijn wel opvallend veel mensen die dit dood normaal vinden
We zijn geen Turkenquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:40 schreef ABombali het volgende:
Er zijn wel opvallend veel mensen die dit dood normaal vinden
Mijn blik was dit:quote:
En dit dus, ik zie het probleem van TS niet zo erg, ze/hij/het weet het van tevoren.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja zo raar is het toch ook niet, zolang je het van tevoren maar duidelijk afspreekt..
In andere landen zouden ze dit helemaal niet normaal vinden. Is dus gewoon cultuur eigenlijk?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja zo raar is het toch ook niet, zolang je het van tevoren maar duidelijk afspreekt..
Misschien is het in marokko normaal dat je alles uit eigen zak moet betalen dat weet jij beter?quote:
Die mis je sowieso niet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:43 schreef Meloewa het volgende:
nu meld sowieso de helf af... de echte gierige sowieso al!
Ben gewoon een Nederlander..quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:44 schreef Das-Phantom het volgende:
[..]
Misschien is het in marokko normaal dat je alles uit eigen zak moet betalen dat weet jij beter?
Ik kan het me voorstellenquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:42 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Mijn blik was dit:en dat veranderde toen naar dit:
Ik zou de redenering omdraaien, studenten delen de kosten omdat ze niet zo veel geld hebben, maar mensen met een baan kunnen wel een etentje trakteren.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:27 schreef Guanabana het volgende:
Als je nou allemaal volwassenen met een baan bent dan begrijp ik het nog, maar dit is een groep (vooral) studenten. Heb bovendien ook al reiskosten om er te komen, het cadeautje voor de jarige, en dan kan ik mooi ook nog zelf m'n eten en drankjes gaan dokken.
Ja lijkt mij ook. Ik ken het ook alleen van studenten, dit soort acties.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:48 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Ik zou de redenering omdraaien, studenten delen de kosten omdat ze niet zo veel geld hebben, maar mensen met een baan kunnen wel een etentje trakteren.
Nou ja, mijn probleem is, het wordt gewoon te duur voor mij. Ik vind dat ze mij erg op kosten jaagt. Ik moet naar de locatie, heb een cadeau, en ze gaat er zomaar even vanuit dat ik daar bovenop nog restaurankosten kan/wil betalen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:42 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Mijn blik was dit:en dat veranderde toen naar dit:
[..]
En dit dus, ik zie het probleem van TS niet zo erg, ze/hij/het weet het van tevoren.
Ik vind dat je dan het hele idee van een verjaardag onderuit haalt. De jarige zorgt voor het eten en drinken en de jarige mag de cadeautjes ontvangen. Als iedereen dat zo doet is er niets aan de hand.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:38 schreef motorbloempje het volgende:
Gebeurde hier wel vaker hoor:
"Hoi, Pietje is jarig en we vonden het wel een leuk idee om bij <restaurant A> te gaan eten met z'n allen als cadeau voor Pietje. Kosten komen voor eigen rekening en natuurlijk hoeft Pietje zelf niet te betalen dus die kosten delen we met z'n allen! Kom je ook? Laat het weten voor <datum> want dan kunnen we een tafel reserveren!"
1. Het zal niet bij de Librije zijn, want studenten
2. Je HOEFT niet te komen, en kunt ook terugmailen met "meh, heb ik op 't moment geen geld voor, maar gaan jullie daarna nog naar de kroeg? Dan kom ik wel een biertje meedrinken!
3. Het wordt je van tevoren gevraagd. Het is geen dwangbevel ofzo.
Nou ik heb wel een baan maar verdien weinig dus ik zat er eigenlijk ook over te denken voor dit jaarquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja lijkt mij ook. Ik ken het ook alleen van studenten, dit soort acties.
Maar wat ik niet snap.. Normaal doe je dan geen cadeau. Doet iedereen nog een cadeau erbij ofzo?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:50 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Nou ja, mijn probleem is, het wordt gewoon te duur voor mij. Ik vind dat ze mij erg op kosten jaagt. Ik moet naar de locatie, heb een cadeau, en ze gaat er zomaar even vanuit dat ik daar bovenop nog restaurankosten kan/wil betalen.
Nou ja je betaalt geen cadeautje maar alleen je eigen eten en dan eet je nog eens wat je zelf lekker vindt ook toch?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik vind dat je dan het hele idee van een verjaardag onderuit haalt. De jarige zorgt voor het eten en drinken en de jarige mag de cadeautjes ontvangen. Als iedereen dat zo doet is er niets aan de hand.
Die rare constructie van uit eten gaan en wel moeten betalen zorgt alleen maar voor sociaal ongemak. Je gaat al gauw denken in geld en in 'voor wat hoort wat'; juist ook als iemand anders van de vriendengroep wel gewoon zijn feestje thuis houdt en zelf betaalt voor de drank. Wat mij betreft sla je dan de plank helemaal mis, want daar draaien verjaardagen nou juist niet om.
Kun je thuis niks doen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:51 schreef peace-lover het volgende:
[..]
Nou ik heb wel een baan maar verdien weinig dus ik zat er eigenlijk ook over te denken voor dit jaar
Ja dat snap ik ook nietquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar wat ik niet snap.. Normaal doe je dan geen cadeau. Doet iedereen nog een cadeau erbij ofzo?
Dat.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar wat ik niet snap.. Normaal doe je dan geen cadeau. Doet iedereen nog een cadeau erbij ofzo?
Nou ja, het is haar feestje, in onze vriendinnengroep leggen we dan allemaal een bedrag in voor een wat groter cadeau. En in de uitnodiging nodigt ze ons uit voor een etentje, maar wel voor eigen rekening.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Misschien dat de jarige ook weinig tijd heeft om dat allemaal te verzorgenquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:52 schreef Thezeurminator het volgende:
Sowieso met zn 30en uit eten gaan? Leuk en aardig hoor maar met een BBQ doe je het net zo leuk af en een stuk goedkoper als student zijnde.
Iedereen gaat er maar van uit dat een student de ruimte heeft om zoiets te vieren. Ik ken genoeg studenten die een zéér kleine kamer hebben in een huis zonder gemeenschappelijke ruimte of tuin. Waar laat je dan al die mensen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:52 schreef Thezeurminator het volgende:
Sowieso met zn 30en uit eten gaan? Leuk en aardig hoor maar met een BBQ doe je het net zo leuk af en een stuk goedkoper als student zijnde.
Iemand geen cadeautje geven voor zijn verjaardag?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:52 schreef peace-lover het volgende:
[..]
Nou ja je betaalt geen cadeautje maar alleen je eigen eten en dan eet je nog eens wat je zelf lekker vindt ook toch?
Oke.. Was dat al gekocht ofzo? Anders zou ik het mooi laten zitten.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:53 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Nou ja, het is haar feestje, in onze vriendinnengroep leggen we dan allemaal een bedrag in voor een wat groter cadeau. En in de uitnodiging nodigt ze ons uit voor een etentje, maar wel voor eigen rekening.
Nee maar het cadeau is dan samen weggaan dusquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:54 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Iemand geen cadeautje geven voor zijn verjaardag?
Nou ja, alleen de twijfel bij velen al over of je dan wel of niet een cadeau moet kopen zorgt al voor veel te veel twijfel en dat is niet gewenst binnen sociaal contact.
Je kan altijd wel wat regelen er is altijd wel een student die wel een tuintje erbij heeft waar je 20-30 man kwijt kan dat lijkt me nooit het probleem. Of huur een kroeg af en vraag iedereen om een financiele bijdrage op een doordeweekse dag ben je dan bij 300 euro aan kosten ook wel klaar.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Iedereen gaat er maar van uit dat een student de ruimte heeft om zoiets te vieren. Ik ken genoeg studenten die een zéér kleine kamer hebben in een huis zonder gemeenschappelijke ruimte of tuin. Waar laat je dan al die mensen?
Die vriendin van TS probeert er gewoon een slaatje uit te slaanquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:56 schreef peace-lover het volgende:
[..]
Nee maar het cadeau is dan samen weggaan dus
En bij ons is dat dan meestal wel aangegeven; zo van "ipv een feest en cadeau zou ik het leuk vinden als we met zijn alleen gaan eten, op eigen kosten" ofzo
Ik ken maar weinig studenten die zomaar even 300 euro kunnen neertellen voor een avondje verjaardag..quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:56 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Je kan altijd wel wat regelen er is altijd wel een student die wel een tuintje erbij heeft waar je 20-30 man kwijt kan dat lijkt me nooit het probleem. Of huur een kroeg af en vraag iedereen om een financiele bijdrage op een doordeweekse dag ben je dan bij 300 euro aan kosten ook wel klaar.
Niet al gekocht, maar het regelen is wel al in gang gezet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:56 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oke.. Was dat al gekocht ofzo? Anders zou ik het mooi laten zitten.
Ik heb het over een kroeg afhuren.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:59 schreef motorbloempje het volgende:
300 euro?
4 kratten bier, 8 flessen wijn, 6 pakken frituurhap, 8 zakken chips, 3 zakken knabbelzoutstaafjes en 1 fles cola voor de incidentele bob kosten geen 300 euro.
Ik vind dat niet zo raar om te peilen bij je vriendinnen, of is dit iets wat meerdere vrienden van je doen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 22:00 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Niet al gekocht, maar het regelen is wel al in gang gezet.
Ik durf ook niet zo goed bij andere vriendinnen te peilen wat zij er allemaal van vinden, want ik wil niet overkomen als een zuunige zeikerd. (Ben ik ook wel een beetje, maar ik heb ook gewoon minder te besteden dan de rest, er zitten ook een aantal al werkenden bij)
Ja doei, dan neemt niemand meer initiatief om met een groep uit eten te gaanquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Uitgenodigd worden is getrakteerd worden, simpel.
Opmerkelijk dat zoveel mensen het hier als normaal beschouwen dat je zelf de portemonnee mag trekken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |