abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 mei 2012 @ 17:09:10 #261
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_111172087
Ik heb een stel interviews gezien met mensen die de 2e WO zelf meegemaakt hebben en die zijn het er over het algemeen overeens dat ze niet herdacht moeten worden. Ik vind dat dit ook de mensen zijn die er het beste over kunnen oordelen. Al die mooie verhalen hier van mensen die zelf nog niet eens in de planning zaten toen dit allemaal gebeurde, over dat Duitsers ook gedwongen werden blabla. Op 4 mei herdenken we hen die aan onze vrijheid hebben bijgedragen, die zich hebben verzet, of zijn gesneuveld door toedoen van de oorlog. En dan ga je niet de bezetters ook herdenken, dat doen ze maar in Duitsland op een andere dag. Daar is niet 4 mei voor.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_111172519
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:09 schreef GoodGawd het volgende:
Ik heb een stel interviews gezien met mensen die de 2e WO zelf meegemaakt hebben en die zijn het er over het algemeen overeens dat ze niet herdacht moeten worden. Ik vind dat dit ook de mensen zijn die er het beste over kunnen oordelen. Al die mooie verhalen hier van mensen die zelf nog niet eens in de planning zaten toen dit allemaal gebeurde, over dat Duitsers ook gedwongen werden blabla. Op 4 mei herdenken we hen die aan onze vrijheid hebben bijgedragen, die zich hebben verzet, of zijn gesneuveld door toedoen van de oorlog. En dan ga je niet de bezetters ook herdenken, dat doen ze maar in Duitsland op een andere dag. Daar is niet 4 mei voor.
Daar is 4 mei wel voor. Als iemand zelfs fucking Hitler wil herdenken is dat zijn of haar goed recht. Dodenherdenking is voor alle doden en niet slechts een herdenken voor de doden die aan de kant van de overwinnaars zijn gevallen.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 17:26:02 #263
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_111172573
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:09 schreef GoodGawd het volgende:
Op 4 mei herdenken we hen die aan onze vrijheid hebben bijgedragen, die zich hebben verzet, of zijn gesneuveld door toedoen van de oorlog. En dan ga je niet de bezetters ook herdenken, dat doen ze maar in Duitsland op een andere dag. Daar is niet 4 mei voor.
Die zijn niet gesneuveld door toedoen van de oorlog? :+
  zaterdag 5 mei 2012 @ 17:43:30 #264
157428 GoodGawd
pi_111173125
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Daar is 4 mei wel voor. Als iemand zelfs fucking Hitler wil herdenken is dat zijn of haar goed recht. Dodenherdenking is voor alle doden en niet slechts een herdenken voor de doden die aan de kant van de overwinnaars zijn gevallen.
Een normaal mens herdenkt de slachtoffers van het Nazi bewind en niet hen die het Nazi bewind uitvoerden en daarbij zijn gesneuveld, gaat het wel helemaal goed met je?

Dat is je goed recht om dat te doen, maar doe dat lekker een andere keer en niet op 4 mei. Wat ik zei, het is ver van je bed en lekker makkelijk praten als zoveelste generatie. Ik kan me goed voorstellen hoe dat voor de 1e generatie is om Nazi's te gaan herdenken op 4 mei.
pi_111173473
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:43 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Een normaal mens herdenkt de slachtoffers van het Nazi bewind en niet hen die het Nazi bewind uitvoerden en daarbij zijn gesneuveld, gaat het wel helemaal goed met je?

Dat is je goed recht om dat te doen, maar doe dat lekker een andere keer en niet op 4 mei. Wat ik zei, het is ver van je bed en lekker makkelijk praten als zoveelste generatie. Ik kan me goed voorstellen hoe dat voor de 1e generatie is om Nazi's te gaan herdenken op 4 mei.
Vet van mij.
En wie ben jij dan wel om uit te maken wat normaal is, wat wanneer herdacht moet worden en dat andere zich niet goed kunnen voorstellen hoe het voor de 1ste generatie is?

Mijn gezagvoerder? Onze Führer?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111173557
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:43 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Je hoeft geen nazi's te herdenken als je dat niet wil. Daar is iedereen vrij in. Trouwens, ik vind het knap dat je leest dat ik nazi's ga herdenken.

Verder vind ik het een beetje eng dat jij wil gaan bepalen of iemand een normaal mens is of niet.
pi_111173643
In WO2 waren de Duitsers bloeddorstige sadistische antisemieten die 600 miljoen joodse babies hebben vergast en joden zielige broodmagere onschuldige mensen in streepjespakken. Dat heb ik toch zelf gezien in Schindler's List.
pi_111173876
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat is onzin. De bedoeling van 4 mei was altijd om de verschrikking van het nazisme, de slachtoffers van het nazisme te herdenken. Niet om de nazi's en hun knechten te herdenken.
Zo doet men dat in vele europese landen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 05-05-2012 18:13:01 ]
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:09:42 #269
157428 GoodGawd
pi_111174009
Het verbod dat de rechter heeft uitgesproken verbiedt niet herdenken van Duitsers, maar herdenking door burgemeester wethouder en alle georganiseerde poespas. Als je Hitler en zijn gevolg wilt herdenken kan je dat prima in je vrije tijd gaan doen.

Maar rechter besluit dat het niet gepast is op een algemeen georganiseerde herdenking op 4 mei ook extra stil staan bij die nazi's die daar liggen. En daar ben ik het mee eens, vooral uit begrip voor de mensen die het daadwerkelijk zelf mee hebben moeten maken.
pi_111174134
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is onzin. De bedoeling van 4 mei was altijd om de verschrikking van het nazisme, de slachtoffers van het nazisme te herdenken. Niet om de naz's en hun knechten te herdenken.
Zo doet men dat in vele europese landen.
quote:
In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.
Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht.
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 18:13:14 #271
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_111174140
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 11:29 schreef yvonne het volgende:
Uit een ander topic m'n post ook even hier neerzetten:

[..]

In al het rumoer en gehak op elkaars mening is er een klein ding uit het oog verloren.
Een gedicht een 15-jarige en 4 mei.

Een gedicht en een 15-jarige waarover volwassen mensen van een commité deze woorden nodig vonden:
"Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam."

En dát mijne dames en heren is onverdraagzaamheid, deze families móeten tot in de weetikhoeveelste generatie besmet blijven.

We hebben nog heel veel te leren.
Let us remember our brethren who fell - on *both* sides of the line.

Tot in het derde en vierde nageslacht volgens de bijbel.

Ben je mooi klaar mee. Als je overgrootvader iets misdaan heeft verdien jij er straf voor. :')

Als we er lessen uit het verleden willen trekken is het imo hoe zinloos al die mensen zijn gestorven. Al die oorlogen, dan voor deze ideologie, dan weer voor die, dan weer ter eer en glorie van een koningshuis of dictator. Religie niet te vergeten. Het leven is al zo kort en het dan opgeven voor iets wat een paar jaar later geen enkele rol meer speelt. Zo zinloos.

Juist daarom zou je iedereen moeten herdenken. Er bij stilstaan hoe relatief en triviaal al die hoge doelen wel niet zijn. Niet waard om ergens ver van huis in de modder en ellende je leven voor te geven.

We hebben idd nog veel te leren. Het ontdoen van de morele oordelen van goed en kwaad is immers juist waar men zich tegen verzet. Men denkt nog steeds in zulke termen en wil ze absoluut niet opgeven. Koestert ze. Wij zijn goed, hun zijn fout. Alle oorlogen, conflicten en bezettingen ontspruiten eruit. Zouden niet kunnen bestaan als mensen niet zo heilig van hun gelijk en hun goed-zijn overtuigd zouden zijn.

De oudere generaties kun je weinig kwalijk nemen en de mensen die in bitterheid en haat zijn blijven steken, dat roept slechts een gevoel van tragiek op. Van hen kun je weinig van vragen verder. Maar de generaties van na de oorlog en al deze clubjes en zelfbenoemde woordvoerders zouden zich de ogen uit de kop moeten schamen voor de wanvertoning die ze ervan gemaakt hebben.
pi_111174257
Ja rabbijn Zevers zei zoiets: derde generatie.
Bijbelse traditie hoor: zijn bloed kome over ons en onze kinderen.

En er zijn best veel joodse feesten die de herinnering aan leed van lang geleden lekker levend houden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111174315
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef bijdehand het volgende:

Zeg het nou eens in eigen woorden en verschuil je niet achter een tekst van iemand anders.
Zoals het 4 en 5 mei comité die tekst interpreteert is het nog steeds dat 4 mei vooral de verschrikkingen van het nazisme herdacht worden en een eerbetoon aan de slachtoffers gemaakt word.
Ik zeg "vooral" ... de oorspronkelijke bedoeling is nog steeds de hoofdmoot.
pi_111174338
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:17 schreef Kees22 het volgende:
Ja rabbijn Zevers zei zoiets: derde generatie.
Bijbelse traditie hoor: zijn bloed kome over ons en onze kinderen.

En er zijn best veel joodse feesten die de herinnering aan leed van lang geleden lekker levend houden.
Wat voor vreselijks zei hij dan ?
Kun je een letterlijke quote geven met een linkje ?
pi_111174372
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 19:39 schreef yvonne het volgende:

[..]

Uit een ander topic.
Nog nooit heeft 4 mei zo'n vieze smaak achtergelaten.
Pas maar op: Yvonne heeft een hekel aan dit soort mensen en je hebt zo een verbanning te pakken...
  zaterdag 5 mei 2012 @ 19:19:08 #276
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111176260
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:00 schreef JaapJapers het volgende:
In WO2 waren de Duitsers bloeddorstige sadistische antisemieten die 600 miljoen joodse babies hebben vergast en joden zielige broodmagere onschuldige mensen in streepjespakken. Dat heb ik toch zelf gezien in Schindler's List.
We hoeven de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog niet te ridiculiseren of te bagatelliseren. Wat de nazi's de Joden aangedaan hebben is een gruwel. Daar hoeft wat mij betreft helemaal niet over gediscussieerd te worden.

De discussie is volgens mij dat ook de Duitsers slachtoffer zijn van deze oorlog en dat wij zelf wel mogen bepalen of we dat gedenken of niet. En geen hysterische Joden nodig hebben om ons voor te schrijven wat we wel of niet mogen denken.
The End Times are wild
pi_111176289
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 19:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

We hoeven de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog niet te ridiculiseren of te bagatelliseren. Wat de nazi's de Joden aangedaan hebben is een gruwel. Daar hoeft wat mij betreft helemaal niet over gediscussieerd te worden.

De discussie is volgens mij dat ook de Duitsers slachtoffer zijn van deze oorlog en dat wij zelf wel mogen bepalen of we dat gedenken of niet. En geen hysterische Joden nodig hebben om ons voor te schrijven wat we wel of niet mogen denken.
Dat wil niet iedereen begrijpen :N
  zondag 6 mei 2012 @ 09:34:12 #278
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111195982
Wat een dramatisch topic.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 6 mei 2012 @ 09:38:12 #279
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111196014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 19:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoals iemand van het NIOD zeer terecht opmerkte betekent 4 mei het herdenken van de situatie toen. Een situatie waarin Duitse soldaten ons land bezetten met alle gevolgen van dien. Om dan vanuit overheidswege die mensen te bestempelen als slachtoffers gaat toch wel behoorlijk ver, zeker als er daadwerkelijk slachtoffers zitten. Dat geldt des te meer voor dat rare 4 mei gedicht over de Waffen-SS-er die het ook zo zwaar had.

Dus: lekker persoonlijk uitmaken wie of wat je herdenkt, maar vanuit overheidswege georganiseerde herdenkingen of de nationale herdenking een dergelijke normvervaging ten deel laten vallen, weinig chique.

quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 19:52 schreef Grielen het volgende:

[..]

Duitsers zijn ook mensen. De Duitse soldaten hadden ook familie die om ze treurden. De Duitse soldaten vielen echt niet ons land binnen omdat ze het zo leuk vonden om aan landjepik te doen, nee ze waren bang voor de kogel die ze zouden krijgen als ze het zouden weigeren te doen. Die 'bezetters' herdenk ik. Ik ben zelf ook deels Duits, dus ik zal ook wel verre gesneuvelde Duitse familie hebben.

Zoals ik al eerder zei: 4 mei is de herdenkingsdag voor slachtoffers die gevallen zijn in conflicten over de hele wereld van alle nationaliteiten.

Het is 2012 mensen.
Dit is dus echt onzin. Bewuste normvervaging, wat dat betreft ben je op en top Nederlands.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 10:08:48 #280
2589 crew  yvonne
Adminion.
pi_111196301
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:38 schreef eriksd het volgende:

[..]

Zoals iemand van het NIOD zeer terecht opmerkte betekent 4 mei het herdenken van de situatie toen.
[..]

Met alle respect, maar de man van het NIOD wist ook te beweren dat NSB kinderen na de oorlog 'wat gepest' werden. En de meneer van het NIOD had het ook wat schamper over'homo's die vonden dat ze in nederland vervolgd werden ook een krans wilden '
Dus als je het niet erg vind kan ik de meneer van het NIOD (Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies) niet echt serieus nemen.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')