Spierballentaal! Welkom terug President Poetinquote:Rusland dreigt met 'preventief geweld'
Rusland heeft de Verenigde Staten gedreigd 'preventief vernietigend geweld' te gebruiken als het land doorgaat met de controversiële plannen voor het raketschild van de Navo in Midden-Europa.
De waarschuwing kwam nadat de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Anatoly Serdyukov, vertelde dat de gesprekken over het raketschild nergens op uit liepen. Maar de Navo zegt daarentegen nog hoop te hebben in het bereiken van een deal.
Het raketschild is een terugkerende steen des aanstoots in de betrekkingen tussen het Westen en Rusland. Rusland vreest dat het raketschild de afschrikkende werking van zijn nucleaire arsenaal zal ondergraven. Maar de Navo en de VS zeggen dat het raketschild bedoeld is om mogelijke aanvallen uit Noord-Korea en Iran tegen te gaan.
De Russische premier Vladmir Poetin zei eerder al over de kwestie: 'Er is tegenwoordig geen dreiging uit Iran en Noord-Korea. Het afweersysteem is zonder twijfel bedoeld om het Russische kernwapenarsenaal te neutraliseren.'
De komende twee dagen overleggen Rusland, de Navo en de Verenigde Staten met elkaar in Moskou.
Dit. Poetin en Rusland zijn niet te vertrouwen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Rusland kan toch gewoon meedoen met het raketschild?
Je denkt toch niet dat een schurkenstaat als de USA dat toelaat?quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Spierballentaal! Welkom terug President Poetin![]()
quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:12 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat een schurkenstaat als de USA dat toelaat?![]()
Ze gaan natuurlijk allerlei onredelijke eisen stellen. Ze willen de Russen er helemaal niet bij.
Ze willen vast ook geen preventief geweld van schurkenstaat Ruslandquote:Op donderdag 3 mei 2012 16:12 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat een schurkenstaat als de USA dat toelaat?![]()
Ze gaan natuurlijk allerlei onredelijke eisen stellen. Ze willen de Russen er helemaal niet bij.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:31 schreef ikhebgelijk het volgende:
Ik ben tegenwoordig eerder bang van de VS dan van Rusland!
Dan loopt Poetin persoonlijk naar de gaskraan en draait hem dicht. Kunnen wij misschien nog wel tegen, maar veel andere landen gaan dan echt in de problemen komen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:43 schreef speknek het volgende:
Een preemptive strike omdat je macht zou verliezen...
Ik zou zeggen laat ze het doen, schop ze uit de VN en bewerkstellig een volledig handelsboycot.
Kunnen wij helemaal niet tegen, we hebben al ons gas allang tegen een spotprijs aan de Italianen verpatst.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dan loopt Poetin persoonlijk naar de gaskraan en draait hem dicht. Kunnen wij misschien nog wel tegen, maar veel andere landen gaan dan echt in de problemen komen.
Volgens mij zijn het de VS geweest die een precedent hebben geschapen, wat dat betreft.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:43 schreef speknek het volgende:
Een preemptive strike omdat je macht zou verliezen...
Ik zou zeggen laat ze het doen, schop ze uit de VN en bewerkstellig een volledig handelsboycot.
Ik ook maar meneer Poetin lult uit zijn nek op dit punt. De meeste kernraketten vanuit Rusland komen niet langs dit raketschild in Polen omdat ze over de noordpool gaan. De wereld is namelijk rond. Bovendien heeft hij nog een gigantische vloot nucleaire onderzeeërs die de meeste grote VS steden op kunnen blazen van een afstand waar geen raketschild tegenop kan.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:31 schreef ikhebgelijk het volgende:
Rusland kan toch ook bij de NAVO? Rusland kan toch ook bij de EU?quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Belachelijk gelul. Er komen een tiental raketten in dat schild, de Russen hebben vele duizenden kernwapens.quote:Op donderdag 3 mei 2012 23:37 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Rusland kan toch ook bij de NAVO? Rusland kan toch ook bij de EU?
M.a.w., dit was een grap, hoop ik? Dat schild is er om de balans te doen doorslaan in het voordeel van de NAVO-landen. De actieradius van Rusland wordt erdoor beperkt, terwijl dit niet geldt voor de NAVO-staten. De Russen hebben groot gelijk dat ze dat niet accepteren.
Dat schild heeft in ieder geval niks met Iran te maken, dat wordt slechts gezegd voor de bühne. Iran heeft er helemaal geen baat bij om Europa of de VS te bestoken met raketten, en het heeft ook nooit te kennen gegeven dat van plan te zijn. Het omgekeerde geldt wel; de VS en Europa slaan nog steeds obscene taal uit naar Iran toe.
Belachelijk gelul. Het gaat niet om de proporties, het gaat om het feit dat deze zet (het plaatsen van het raketschild) een daad van agressie is jegens Rusland.quote:Op donderdag 3 mei 2012 23:39 schreef Nobu het volgende:
[..]
Belachelijk gelul. Er komen een tiental raketten in dat schild, de Russen hebben vele duizenden kernwapens.
Het is verschrikkelijk.quote:Op donderdag 3 mei 2012 23:47 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Belachelijk gelul. Het gaat niet om de proporties, het gaat om het feit dat deze zet (het plaatsen van het raketschild) een daad van agressie is jegens Rusland.
Hoe zouden EU-lidstaten het vinden als Rusland voor de Syrische kust een aantal kernonderzeeërs zou stationeren, of troepen zou mobiliseren aan de grens met Polen? Zelfde principe.quote:
quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:31 schreef ikhebgelijk het volgende:
Waar herken ik die taal toch van?quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dan daarna verontwaardigd zijn als je kind boos is.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 01:56 schreef Leandra het volgende:
Preventief geweld?
Is dat zoiets als je kind een schop onder z'n kont geven voor hij z'n zusje schopt?
Het liefst in combinatie met de woorden "Niet schoppen!"
Dan ben je ongeloofelijk dom...Rusland is tich keer erger als de VS in hun nationale en internationale politiek.. je leeft in een tijd waar mensen gefixeerd zijn op de VS te bashen. Maar als je enig sinds verdiept in de realiteit van de wereld dan is de VS kut maar lang niet zo kut als de rest van ons..we zijn zo gebrainwashed dat we daadwerkelijk geloven dat wij in europa of nog belachelijker in rusland zoals jij oppert een haartje beter zijn in de internationale politiek...wij hebben natuurlijk geen olie en handel nodig zoals de VS...o wacht eens even.....dombo'squote:Op donderdag 3 mei 2012 16:31 schreef ikhebgelijk het volgende:
Wie denkt dat minister Anatoly Serdyukov dit echt gezegd heeft?quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar zit echt bleeding-egde technologie achter, dat delen met de Russen is iets waar de VS terecht niet echt om staat te juichen..quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. De VS zijn niet uit op samenwerking met Rusland, maar willen een wig drijven tussen Europa en Rusland.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Daar zit echt bleeding-egde technologie achter, dat delen met de Russen is iets waar de VS terecht niet echt om staat te juichen..
Het plaatsen van een verdedigingswapen is een daad van agressie? En als dat zo is, waarom hebben wij de Russen wel een soortgelijk systeem laten opstellen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 23:47 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Belachelijk gelul. Het gaat niet om de proporties, het gaat om het feit dat deze zet (het plaatsen van het raketschild) een daad van agressie is jegens Rusland.
Daar is Amerika toch al een hele tijd terug mee begonnen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:21 schreef 1-0-8 het volgende:
Sja, 'retro' is in de mode, dus Poetin zal wellicht gedacht hebben dat een revival van de Koude Oorlog daar wel bij past.
Waar baseer jij op dat het om een verdedigingswapen gaat?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:20 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Het plaatsen van een verdedigingswapen is een daad van agressie? En als dat zo is, waarom hebben wij de Russen wel een soortgelijk systeem laten opstellen?
Enorme legerbases? Waar komen die ineens vandaan in dit verhaal? Volgens mij is het plan nu al behoorlijk bijgesteld, en worden het SM-3 raketten, deels aan boord van Amerikaanse marineschepen in de Zwarte zee, in plaats van op het land. Iets wat de Russen overigens ~2 jaar geleden nog toejuichten. En pikant detail is helemaal dat de Russen zelf, al sinds de jaren 80, ABM sites hebben, met precies hetzelfde doel. Sommige zelfs met raketten die een kernkop (kunnen) gebruiken. En die radars staan ook niet al te ver van de grenzen met NATO landen af.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:17 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. De VS zijn niet uit op samenwerking met Rusland, maar willen een wig drijven tussen Europa en Rusland.
En dat raketschild gaat ook als dekmantel dienen voor een serie enorme legerbases aan de grens met Rusland.
Ik denk dat de Russen eens om tafel moeten met de vrienden van Chávez. Leuke mogelijkheid om een raketschild aan te leggen.
het is een systeem om ballistische raketten uit de lucht te schieten, het systeem kan dat niet doen zonder dat er een ballistische raket is afgevuurd.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waar baseer jij op dat het om een verdedigingswapen gaat?
Tegen zogenaamde rogue-states die bezig zijn met het ontwikkelen van lange-afstandsraketten, waarvan het risico is dat deze in de handen zouden kunnen komen van mensen of organisaties waarvan je kan verwachten dat deze niet altijd rationeel zullen handelen.quote:Waarom dient er een verdedigingslinie aangelegd te worden in Oost-Europa?
Nee, die hebben het systeem in Rusland opgesteld. Net zoals de NAVO het systeem in NAVO-lidstaten op wil stellen.quote:Waar hebben de Russen een soortgelijk wapen laten opstellen? Toch niet in Mexico, of Canada?
Plus het feit dat al hun SAM systemen, zoals de S-300 en S-400 systemen een intrinsieke ABM functie hebben, oa door de raketten die een bereik van ~400 km hebben, wat tegen de regels van het oude ABM verdrag aan schurkt. Ter vergelijking, de Patriots van de NATO doen max 160km.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Snapcount2 het volgende:
Nee, die hebben het systeem in Rusland opgesteld. Net zoals de NAVO het systeem in NAVO-lidstaten op wil stellen.
Omdat dat in de lijn der verwachtingen ligt. De VS hebben een uitstekende reputatie op het gebied van vestiging van enorme legerbases aan de landsgrenzen van "axis of evil".quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Enorme legerbases? Waar komen die ineens vandaan in dit verhaal? Volgens mij is het plan nu al behoorlijk bijgesteld, en worden het SM-3 raketten, deels aan boord van Amerikaanse marineschepen in de Zwarte zee, in plaats van op het land. Iets wat de Russen overigens ~2 jaar geleden nog toejuichten.
Nogal logisch hè? Rusland wordt omringd door NAVO-landen. Niet heel sterk opgemerkt.quote:En pikant detail is helemaal dat de Russen zelf, al sinds de jaren 80, ABM sites hebben, met precies hetzelfde doel. Sommige zelfs met raketten die een kernkop (kunnen) gebruiken. En die radars staan ook niet al te ver van de grenzen met NATO landen af.
Ah, op die fiets.. Wat heeft een ambassade in in Baghad te maken met ABM-radar sites in Polen, of aegis schepen in de zwarte zee.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:03 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Omdat dat in de lijn der verwachtingen ligt. De VS hebben een uitstekende reputatie op het gebied van vestiging van enorme legerbases aan de landsgrenzen van "axis of evil".
Ter illustratie: Wel eens verdiept in de grootte van de nieuwe Amerikaanse ambassade in Baghdad? Je zult denken, onschuldig, slechts een ambassade. Maar het is verreweg de grootste ter wereld: Ik citeer: The Embassy of the United States in Baghdad is the largest and most expensive of any embassy in the world. At 440,000 square meters it is nearly as large as Vatican City. It also employs 15,000 people.
Ik kan je vertellen dat in lijn met deze nieuwe diplomatiek, onder het mom van vestiging van tamelijk onschuldige buitenlandse bases/vestigingen er een enorm militair apparaat neerstrijkt.
[..]
Nogal logisch hè? Rusland wordt omringd door NAVO-landen. Niet heel sterk opgemerkt.
Dat klinkt als een nobel en vreedzaam streven. Er is echter geen reëel gevaar, dus die installatie heeft geen zin in Europa. Als je landen tegen Iran en DPRK wilt beschermen, kan dat veel effectiever, namelijk in omringende NAVO landen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
het is een systeem om ballistische raketten uit de lucht te schieten, het systeem kan dat niet doen zonder dat er een ballistische raket is afgevuurd.
[..]
Wel eens nagedacht wat het van een entiteit vraagt om een balistische, lange-afstandsraket af te vuren? Daar is geen enkele terreurgroepering tot in staat. Daar moet een heel militair, wetenschappelijk en logistiek apparaat voor in beweging gebracht worden. Wederom niet realistisch.quote:Tegen zogenaamde rogue-states die bezig zijn met het ontwikkelen van lange-afstandsraketten, waarvan het risico is dat deze in de handen zouden kunnen komen van mensen of organisaties waarvan je kan verwachten dat deze niet altijd rationeel zullen handelen.
Je zou kunnen stellen dat het in deze wereld niet meer dan normaal is, dat Rusland zijn eigen tuin beveligt met defensief materieel.quote:Nee, die hebben het systeem in Rusland opgesteld. Net zoals de NAVO het systeem in NAVO-lidstaten op wil stellen.
Dat dient ter illustratie van de sluwe Amerikaanse geopolitieke bewegingen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, op die fiets.. Wat heeft een ambassade in in Baghad te maken met ABM-radar sites in Polen, of aegis schepen in de zwarte zee.Rusland heeft mobiele SAM installaties, met een bewust ontworpen ABM capaciteit en een bereik van ~400 km, afhankelijk van welke raket ze er op schroeven, en die kunnen ze tot een paar meter van de Poolse grens parkeren. Nou doet Amerika hetzelfde, maar dan met schepen, en dan is de wereld te klein?
Okee, en welke NAVO-landen liggen er om Iran en de DPRK heen? Bij Iran kan ik nog denken aan Turkije maar om de DPRK?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:13 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat klinkt als een nobel en vreedzaam streven. Er is echter geen reëel gevaar, dus die installatie heeft geen zin in Europa. Als je landen tegen Iran en DPRK wilt beschermen, kan dat veel effectiever, namelijk in omringende NAVO landen.
Dit is duidelijk ingericht om de Russen tegen het zere been te stoten. Sterker nog: Ik interpreteer het als een offensieve, militaire daad.
[..]
Als de raketten er eenmaal zijn, bijvoorbeeld in een (nu nog) democratische staat zoals Pakistan, dan hoeft die staat alleen maar een revolutie te ondergaan door een extremistische groepering en dan kunnen deze raketten redelijk eenvoudig gelanceerd worden. Je doet nu net alsof de raket voor het afvuren helemaal gebouwd moet worden, maar dat hoeft niet in het geval van Iran of DPRK, die hebben die dingen al.quote:Wel eens nagedacht wat het van een entiteit vraagt om een balistische, lange-afstandsraket af te vuren? Daar is geen enkele terreurgroepering tot in staat. Daar moet een heel militair, wetenschappelijk en logistiek apparaat voor in beweging gebracht worden. Wederom niet realistisch.
[..]
Okee, dus het is normaal als Rusland zijn eigen tuin beveiligd, maar zodra de NAVO haar eigen tuin beveiligd dan is het ineens agressief? Wie is er nu niet reëel? De apparatuur staat gewoon binnen de grenzen van de NAVO, net zoals dat de apparatuur van Rusland binnen de Russische grenzen staat.quote:Je zou kunnen stellen dat het in deze wereld niet meer dan normaal is, dat Rusland zijn eigen tuin beveligt met defensief materieel.
Dat de NAVO echter aan de landsgrenzen met Rusland hetzelfde installeert, is een herleving van de koude oorlog. Gezien het initiatief van de NAVO komt, mogen deze daar 100% verantwoordelijk voor gehouden worden.
En hoe zit het met de Russische geo-politieke bewegingen? Wapens verkopen aan Venezuela, een russische basis bouwen in Syrie enzovoorts? Waarom hoor ik je daar niet over?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:17 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat dient ter illustratie van de sluwe Amerikaanse geopolitieke bewegingen.
Omdat de VS een lidstaat is van de NAVO? En zich daarom verplicht heeft tot het verdedigen van de NAVO? Waar Polen onderdeel van uitmaakt? En net alsof de 80 raketten die ze willen opstellen enige invloed heeft op het MAD-principe tegenover de 3000 kernraketten die Rusland in haar arsenaal heeft.quote:Denk nou eens na, wat hebben de VS daar in godsnaam te zoeken? Bescherming tegen Iran en Noord-Korea in Polen! Dat is toch een leugen van heb-ik-jou-daar? Volkomen logisch dat Rusland op deze manier reageert. En het zijn niet de schepen, waar het om gaat. Het is de installatie van fysieke (raket)bases, in verschillende landen. Landen aan de Russische grens. Een beweging waarmee het militaire evenwicht (MAD-principe) mee ontwricht wordt.
Volgens mij is Rusland juist bezig om heel veel vriendjes te maken in Zuid Amerika.quote:Er kan rustig gesteld worden dat Amerikaanse ophef terecht zou zijn geweest als de Russen in Mexico een "verdedigingslinie" zouden opstellen, of Cuba wat mij betreft. We hadden het hoofdstuk "Koude Oorlog" afgesloten volgens mij. Maar dat wordt nu eenzijdig heropend.
Eh, sluw? Volgens mij is het al decennia glashelder wat Amerika wil. Voor iedereen die ooit een boek omtrent dit onderwerp heeft gelezen dan.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:17 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat dient ter illustratie van de sluwe Amerikaanse geopolitieke bewegingen.
Wereldheerschappij.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:29 schreef waht het volgende:
[..]
Eh, sluw? Volgens mij is het al decennia glashelder wat Amerika wil. Voor iedereen die ooit een boek omtrent dit onderwerp heeft gelezen dan.
Waarom niet? Beter zij dan de Chinezen, Russen of noem eens een leuk volk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:31 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Wereldheerschappij.
Geen gezond streven hoor.
Inderdaad. Na 40 jaar Warschaupact, na twee keihard neergeslagen opstanden (DDR 1953, Hongarije 1956), de inval in en Praag in 1968), dreiging van een inval in Polen in 1981 en bezetting van de baltische staten vanaf 1939 wilden al die landen ineens bij de NATO. Ik begrijp er helemaal niks van. Alsof die landen de Russen niet helemaal vertrouwen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:03 schreef Chooselife het volgende:
Nogal logisch hè? Rusland wordt omringd door NAVO-landen. Niet heel sterk opgemerkt.
Ach, wat zou Poetin als ex KGB-er, daar nou nog moeilijk over doen.. En over hun eigen mobiele ABM capabele SAM installaties, die ze ook (willen) leveren aan Iran, stappen we ook maar heen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Inderdaad. Na 40 jaar Warschaupact, na twee keihard neergeslagen opstanden (DDR 1953, Hongarije 1956), de inval in en Praag in 1968), dreiging van een inval in Polen in 1981 en bezetting van de baltische staten vanaf 1939 wilden al die landen ineens bij de NATO. Ik begrijp er helemaal niks van. Alsof die landen de Russen niet helemaal vertrouwen.
Een oorlog met ze krijgen is nog wat anders dan die oorlog ook daadwerkelijk winnen/grondgebied veroveren.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 07:20 schreef bijdehand het volgende:
Rusland heeft zoveel grondstoffen en gebied, dat het natuurlijk niet verkeerd zou zijn (voor de EU/VS) als we een oorlog krijgen met ze. En dat vind ik ergAl verwacht ik dan China Rusland nog wel zou willen helpen
Denk wel dat zo'n oorlog gewonnen wordt, helemaal als China Rusland niet gaat helpen. Ook denk ik dat China Rusland wel zal moeten helpen aangezien ik me niet kan voorstellen dat China zin heeft om de VS als nieuwe buren te hebben.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:54 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Een oorlog met ze krijgen is nog wat anders dan die oorlog ook daadwerkelijk winnen/grondgebied veroveren.
Helemaal als Rusland en China inderdaad de handen ineen slaan mogen we blij zijn als de wereld niet helemaal een assured destruction tegemoet zal zien..
Aan de andere kant zie ik ze niet gaan samenwerken, zo goed kunnen die twee het ook weer neit vinden.
OT: Fijn om hier onder de paraplu te mogen schuilen, maar het is niet meer dan logisch dat Rusland zich geprovoceerd voelt door een dergelijke actie.
Ik heb een heel aardig idee, de Russen leven nog steeds met de angst dat de inval van Rusland (operatie Barbarossa/Patriotische oorlog) nog een keer kan voorkomen en dat dit ABM-systeem gebruikt kan worden om het nucleaire arsenaal van Rusland te neutraliseren en Rusland aan te vallen/te vernietigen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:26 schreef Chooselife het volgende:
Snapcount2, het spijt me dat ik dit tegen je zeggen moet, maar ik heb sterk de indruk dat je geen flauw idee hebt. Alleen al de symboliek van deze daad. Hier zijn zoveel sentimenten mee aangewakkerd.
Daar loop je veel te gemakkelijk aan voorbij. Wij gaan er dan ook niet uitkomen in een discussie en ga mijzelf de moeite besparen.
Never get involved in a land war in Asia.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Denk wel dat zo'n oorlog gewonnen wordt, helemaal als China Rusland niet gaat helpen. Ook denk ik dat China Rusland wel zal moeten helpen aangezien ik me niet kan voorstellen dat China zin heeft om de VS als nieuwe buren te hebben.
Ik kan het je nog sterker vertellen:quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Denk wel dat zo'n oorlog gewonnen wordt, helemaal als China Rusland niet gaat helpen. Ook denk ik dat China Rusland wel zal moeten helpen aangezien ik me niet kan voorstellen dat China zin heeft om de VS als nieuwe buren te hebben.
Russen zijn daar niet op uit.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:37 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom niet? Beter zij dan de Chinezen, Russen of noem eens een leuk volk.
Je bent niet goed ingelicht.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ach, wat zou Poetin als ex KGB-er, daar nou nog moeilijk over doen.. En over hun eigen mobiele ABM capabele SAM installaties, die ze ook (willen) leveren aan Iran, stappen we ook maar heen.
Dit is natuurlijk de hypocrisie van de mondiale geopolitiek ten top, en op dat vlak is Rusland heen haar beter dan Amerika.
Nee, want die zijn liev. Ze huppelen daar met z'n allen blootvoets en met bloemen in hun haar Kumbayah zingend door de weide.quote:
Dat China Rusland zou moeten helpen omdat het liever geen amerikaanse buren heeft, ik weet niet of dat nou de beste reden is om je land in een oorlog te sleuren. Besides, zelfs als rusland overwonnen wordt, dan verandert het daar niet ineens in een Amerikaanse enclave.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Inderdaad, dat ligt voorlopig weer stil. Maar goed, wat betreft het Amerikaanse alternatief, dus Aegis schepen met SM-3 raketten in de Zwarte zee, ipv de door Rusland zo bekritiseerde vaste locaties in oost-Europa, zijn ze binnen ~2 jaar ook 180 graden gedraaid. (In 2009 was Rusland er nog voorstander van) Dus wat ze nou wel/niet met die S-300 systemen voor Iran gaan doen weet ik niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:29 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je bent niet goed ingelicht.
Op basis van Amerikaanse diplomatieke druk is de beruchte levering S-300 batterijen aan Iran nooit doorgegaan.
China is hard op weg om inderdaad haar positie als wereldmacht in te nemen. Maar in hoeverre sprake moet zijn van beteugelen.. Het valt nu nog redelijk mee met de expansiedrift van china. Als ze mooi in 'hun' chinese zee blijven spelen that is natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:23 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik kan het je nog sterker vertellen:
De VS en Rusland gaan binnen 100 jaar samen oorlog voeren tegen China. Ik heb daar al eens eerder iets over op FOK! gezet. Daar ben ik van overtuigd. Ik heb alles op elkaar afgewogen in die analyse: Geschiedenis, breuklijnen, culturen, grondstoffen, handel, topografie.
De VS en Rusland hebben nog niet helemaal door dat ze tot elkaar veroordeeld zijn en elkaar nodig hebben om China te kunnen beteugelen. Napoleon zei over China: "Let her sleep, for when she wakes, she will shake the world." En ik ben bang dat dat moment (in pakweg 50 jaar) gaat komen.
Het is een onwerkelijk, ondenkbaar scenario. Iedereen weet inmiddels, Rusland is niet te overwinnen. Iedereen, elke wereldmacht, is er in de geschiedenis op stukgelopen. Zelfs Generaal Paulus, waar de Russen pas wakker werden toen de Moffen aan de poorten van Moskou en Stalingrad lagen. Als iemand dichtbij is geweest, waren het Hitler en Generaal Paulus. En nog steeds zijn ze verschrikkelijk hard verslagen toen de beer ontwaakte. Die beer denderde rustig door tot de Noordzeekust, als de Amerikanen zich iets later roerden als het geval was toen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:39 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Dat China Rusland zou moeten helpen omdat het liever geen amerikaanse buren heeft, ik weet niet of dat nou de beste reden is om je land in een oorlog te sleuren. Besides, zelfs als rusland overwonnen wordt, dan verandert het daar niet ineens in een Amerikaanse enclave.
Dat land is uberhaupt te groot om volledig te controleren , helemaal als je ziet hoe de NAVO nu al grootste moeite heeft om Afghanistan onder controle te houden.
En dan heb je nog maar te hopen dat het alleen een conventionele oorlog wordt. Als iedereen nucleair gaat, wordt het een heel ander verhaal.
Stalingrad was prestigeobject van Hitler.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:58 schreef Ulx het volgende:
Als de Duitsers gewoon rechtdoor waren gegaan richting Moskou in plaats van af te buigen richting de Kaukasus hadden ze 95% van het Rode Leger in de pan gehakt.
Hadden ze dat maar gedaan destijds, dan waren we van dat eeuwige gezeik met die labiele wodkaverslaafden verlost.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:58 schreef Ulx het volgende:
Als de Duitsers gewoon rechtdoor waren gegaan richting Moskou in plaats van af te buigen richting de Kaukasus hadden ze 95% van het Rode Leger in de pan gehakt.
De olievelden van de Kaukasus eerder. Maar goed, een lullig korporaaltje ging de generale staf wel vertellen wat ze moesten doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:02 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Stalingrad was prestigeobject van Hitler.
De Russen hebben er idd de capaciteiten niet voor. Ik denk dat de VS voet in Centraal-Azie wil zetten, waarbij het een oogje op Rusland werpt (maar waar Rusland niet meer zo'n grote dreiging is als vroeger), maar vooral voet wil zetten in China's achtertuin. Amerika is aan de andere kant van China, de oostkust, bezig om daar haar militaire kracht te verstevigen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:28 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Russen zijn daar niet op uit.
De Chinezen, die mag je terecht vrezen.
Als beide landen elkaar nucleair kapot kunnen maken, dan is er evenwicht. Rusland is bang dat door het raketschild haar nucleaire slagkracht verminderd wordt. Dan staat het dus niet meer 1-1. Een zeer aardige analyse (op de laatste alinea na) van een andere user op de Frontpage:quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:39 schreef Augustus_Thijs het volgende:
En dan heb je nog maar te hopen dat het alleen een conventionele oorlog wordt. Als iedereen nucleair gaat, wordt het een heel ander verhaal.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 @ 22:15 schreef LXIV het volgende:
Het principe van het nucleaire evenwicht was dat het beginnen van één kernwapenaanval de totale vernietiging van beide partijen zou betekenen. Niemand durft daar dus aan te beginnen.
Een raketschild verstoort dat evenwicht. Want daarmee kan één partij de andere vernietigen zonder zelf vernietigd te worden. Dat is voor de andere partij onacceptabel, want daarmee is de zekerheid dat hij niet aangevallen wordt dus weg.
Rusland moet dus aanvallen voordat het schild operationeel wordt. Alleen kunnen ze dan beter een all-out strike op een onverwacht moment uitvoeren dan alleen die anti-raketinstallaties. Want strike 2 is voor de NAVO, en dan is alles weg.
Dat komt meer doordat ze daartoe de middelen niet hebben. Zo'n twintig jaar geleden was het immers wel degelijk een van de doelen van de toenmalige Sovjet Unie.quote:
Rusland geeft al heel lang aan dat het graag partner van het westen wil zijn. Europa en de VS. Met Europa gaat dat prima maar zodra de VS in beeld komt is het helemaal mis. Want ondanks de rethoriek uit het witte huis duldt de VS natuurlijk geen partner. Een gelijkwaardige medespeler? lol Dat is een goeie. Wie is aan het beest gelijk?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:54 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Een oorlog met ze krijgen is nog wat anders dan die oorlog ook daadwerkelijk winnen/grondgebied veroveren.
Helemaal als Rusland en China inderdaad de handen ineen slaan mogen we blij zijn als de wereld niet helemaal een assured destruction tegemoet zal zien..
Aan de andere kant zie ik ze niet gaan samenwerken, zo goed kunnen die twee het ook weer neit vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |