quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:05 schreef 3rdRock het volgende:
[..]
ik denk dat ik om 20u maar ff keihard wat nazimuziek ga draaien
Wat jij gaat doen om 20 uurquote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:10 schreef 3rdRock het volgende:
je weet dat deze al dicht is?
Mensen die spotten met Dodenherdenking
*zucht* of course not. ik houd gewoon netjes het waffeltje, bewust of onbewust.quote:
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:12 schreef 3rdRock het volgende:
[..]
*zucht* of course not. ik houd gewoon netjes het waffeltje, bewust of onbewust.
Ja man. Onwijs lang geledenquote:Op donderdag 3 mei 2012 08:06 schreef Barcaconia het volgende:
Ja. Het is toch belangrijk dat er niet vergeten wordt wat er gebeurd is, ook al is het zo lang geleden.
Ik heb ooit eens een maand lang rondgetrokken in Polen en heb toen ook Auschwits/Birkenau bezocht. Bij de ingang van het herdenkingscentrum (dat ik dus nooit van mijn leven meer ga vergetenquote:Op donderdag 3 mei 2012 08:06 schreef Barcaconia het volgende:
Ja. Het is toch belangrijk dat er niet vergeten wordt wat er gebeurd is, ook al is het zo lang geleden.
Niet dus.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:43 schreef BertV het volgende:
Jazeker, ik doe dat om de Duitse oorlogsslachtoffers te herdenken.
(Die gekkigheid geeft aan de het wellicht tijd is om er maar helemaal mee te stoppen)
Weet je, in Nederland heb je de vrijheid om dat te doen. Jammer dat je met je botte kop niet beseft dat jouw vrijheid op dat moment een onvrijheid voor anderen is. Die vrijheid is tegen een zeer hoge prijs bevochten, alleen daarom al zou je respect kunnen tonen voor de mensen die daar met hun leven voor betaald hebben.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:05 schreef 3rdRock het volgende:
[..]
ik denk dat ik om 20u maar ff keihard wat nazimuziek ga draaien
Bij mij leeft het nog wel. Ik heb nog de verhalen uit de eerste hand gehoord.quote:
Een open deur: ze voelen zich niet betrokken/ kunnen zich niet genoeg meer inleven.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Moeraskat het volgende:
waarom herdenken mensen niet? dat is wat ik me afvraag? waarom........ omdat ze het niet zelf hebben meegemaat? omdat het hun niet kan boeien?
Zolang deze lijst nog bestaat is er álle reden om na te denken over de gevlolgen van oorlogenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:58 schreef BertV het volgende:
[..]
Een open deur: ze voelen zich niet betrokken/ kunnen zich niet genoeg meer inleven.
Het is voor mij simpelweg het moment niet om te herdenken echt bewust.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Moeraskat het volgende:
waarom herdenken mensen niet? dat is wat ik me afvraag? waarom........ omdat ze het niet zelf hebben meegemaat? omdat het hun niet kan boeien?
Juist omdat het bewustzijn van het oorlogsverleden uitdooft is het goed om een benoemd moment te hebben om te herdenken. Gelukkig hebben we dan de vrijheid om daar anders over te denken.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind het een beetje stom dat er net gedaan wordt dat als iemand niet nu herdenkt of helemaal niet wil herdenken bewust er niets om geeft, geen mededogen heeft e.d.. Laat mensen lekker de dingen op hun eigen manier doen. Zolang men respect heeft voor anderen die wel behoefte hebben mee te doen met deze manier van herdenken is daar helemaal niets mis mee.
FOK! is op zwart tussen 20:00 en 20:02 dus posten gaat niet lukkenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:20 schreef Piye het volgende:
Hoe staat het eigenlijk met 2 minuten FOK!stilte? Zijn er nog mensen die sowieso niet tussen 20:00 en 20:02 gaan posten uit respect voor de oorlogsslachtoffers?
Ik beschouw oorlog als een hele normale gang van zaken. Vervelend dat er in de tweede wereldoorlog op zo'n grote schaal mensen zijn vermoord maar ik heb er weinig mee om daar jaarlijks bij stil te staan. Ik geloof ook totaal niet in het principe dat zoiets voorkomt dat de geschiedenis zich herhaalt. Daarbij zou ik niet weten wie te herdenken, voor mij zijn het allemaal willekeurige mensen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Moeraskat het volgende:
Oke dat is alvast een dilemma minder dan.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:21 schreef Stranger het volgende:
[..]
FOK! is op zwart tussen 20:00 en 20:02 dus posten gaat niet lukken
Dat is een hele mooie!quote:Op donderdag 3 mei 2012 08:10 schreef fruityloop het volgende:
Ja ik ben stil, om te herinneren en te beseffen waar mensen op hun meest slechte momenten toe in staat kunnen zijn.
http://www.dejaap.nl/2012(...)d&utm_medium=twitterquote:Deze week zag ik een spotje met Nick & Simon, waarin het olijke duo opriep om twee minuten stilte in acht te nemen voor de vrijheid en hen die daarvoor gevallen zijn. Een goede zaak. Niet alleen omdat Nick & Simon dan twee minuten hun mond houden, ook omdat we altijd moeten blijven strijden voor vrijheid. Vrijheid is een groot goed, aldus het Volendamse duo in het spotje. Of als ze zelf hun tekst hadden geschreven: “Vrijheid is best wel een uh belangrijk dingetje”. Maar niet iedereen is tegenwoordig doordrongen van het belang van vrijheid. Niet iedereen snapt hoe uniek het is om in vrijheid op te mogen groeien. Aan deze respectloze onverschilligheid moet een einde komen. Vieren van vrijheid moet verplicht worden.
Hoeveel mensen weten heden ten dage nog dat de Tweede Wereldoorlog in 1940 uitbrak? Wie staat nog wel eens stil bij al die joden die zijn gevallen voor onze vrijheid? Wie bekommert zich nog om de Amerikanen die het ondanks alle ontberingen is gelukt om Adolf Hitler naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen? Het is nog geen vijftig jaar geleden, maar nu al kijkt de jeugd je glazig aan bij deze feiten. En dan heb ik het alleen nog maar over de Tweede Wereldoorlog. Want die andere oorlogen zijn weliswaar minder belangrijk, ze tellen ook.
Dat heet respect. Dat heet fatsoen.
Het minste wat je voor de gevallen kan doen, is twee minuten stil zijn. Dat heet respect. Dat heet fatsoen. Je kan de wereldvrede ook actief bevorderen door een vlag aan je muur te hangen of een twibbon op je avatar te plakken, maar dat is facultatief. Stil zijn niet. Dat is een plicht. Een plicht tegenover al die oorlogsslachtoffers die anders voor niets gevallen zijn.
Helaas zien we tegenwoordig steeds meer mensen die een broertje dood hebben aan respect. Mensen die schreeuwen tijdens dodenherdenking en virtuele damschreeuwers op Twitter en Facebook. Ook zijn er mensen die menen zomaar mensen te moeten herdenken die in de oorlog aan de verkeerde kant stonden. Een klap in het gezicht van alle slachtoffers. Zo zou vanavond een gedicht ter nagedachtenis aan een SS’er voorgedragen worden. De ranzigheid… Als we zomaar overal gedichten over voor gaan dragen, zijn de vrijheidsstrijder van toen voor niets gevallen. Sterker nog: als wij dit soort ranzige gedichten toelaten, geven we hen die zijn gevallen voor onze vrijheid een trap na.
Vrijheid als plicht
Ik pleit daarom voor het verplicht vieren van de vrijheid. En voor regels hoe wij dat vieren. Eenmaal per jaar twee minuten je mond houden, mag voor niemand teveel gevraagd zijn. Mensen die dit niet op kunnen brengen zijn onze vrijheid niet waard en dienen in het gevang gesmeten te worden. Mensen die anderen niet van hun Twitterstilte kunnen laten genieten, moeten het maar een tijdje zonder internet doen.
Goede, vrijheidslievende mensen die wel respect voor elkaar op kunnen brengen zouden zich moeten verenigen tegen de onfatsoenlijke hufters. En dat respect moeten we actief uitdragen. Daarmee maken we een statement tegen de almaar oprukkende onverschilligheid en respectloosheid in onze samenleving. Bijvoorbeeld met Twibbons, maar ook met uniformen, een groet en misschien wel een strijdlied. Van Nick & Simon natuurlijk.
als je ook even mijn reactie op mijn quote had gelezen, had je gezien dat ik dat helemaal niet ga doenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:50 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Weet je, in Nederland heb je de vrijheid om dat te doen. Jammer dat je met je botte kop niet beseft dat jouw vrijheid op dat moment een onvrijheid voor anderen is. Die vrijheid is tegen een zeer hoge prijs bevochten, alleen daarom al zou je respect kunnen tonen voor de mensen die daar met hun leven voor betaald hebben.
1. Hij heeft zichzelf naar de eeuwige jachtvelden geholpen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:23 schreef Paul het volgende:
Wie staat nog wel eens stil bij al die joden die zijn gevallen voor onze vrijheid? Wie bekommert zich nog om de Amerikanen die het ondanks alle ontberingen is gelukt om Adolf Hitler naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen?
Precies.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:21 schreef Stranger het volgende:
[..]
FOK! is op zwart tussen 20:00 en 20:02 dus posten gaat niet lukken
Niemand doet het voor zichzelfquote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:16 schreef Son-Goku het volgende:
Ik ben alleen stil omdat m'n vriendin dat verwacht uit respect, voor mezelf doe ik het niet.
Ik hoop voor je dat Duisenberg niet in het restaurant zit.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:54 schreef BrandX het volgende:
Overigens ben ik op dat moment met 7 vriendinnen uit eten, maar wij zullen sowieso onze kop dichthouden om 20.00u. Zelf omdat ik het gewoon belangrijk vind. Mijn oma en vader hebben de oorlog bewust meegemaakt, en ik ken de verhalen dus uit eerste hand. Alleen daarom al. Maar ook de - inmiddels - breder getrokken doelstelling 'alle gevallenen die hebben gestreden voor onze vrijheid, ook in het recente verleden' is voor mij persoonlijk een goed iets.
denk ik ook echt aan gevallen, dode soldaten etc? Uit ervaring de eerste minuut laat ik mijn gedachten wel gaan over de oorlogen die gevoerd zijn enzo, om daarna eens om mij heen te kijken en dan beginnen mijn gedachten af te dwalen. Du moment dat ze echt beginnen af te dwalen zijn de 2 minuten voorbij.
Die verwacht ik niet op de coolsingel, maar je weet nooit natuurlijkquote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:57 schreef tralalala het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat Duisenberg niet in het restaurant zit.
Sjezus, wat een zuur stukje. Vrijheid als plicht is zo'n beetje de grootste tegenstelling die je kunt bedenken. Blijkbaar is die vrijheid voor de schrijver behoorlijk selectief... Dat iemand niet precies om 20:00 vanavond verplicht gaat herdenken wil niet meteen zeggen dat diegene geen respect heeft voor de mensen die gestorven zijn voor de vrijheid. Misschien denkt diegene er om 20:25 wel aan, misschien denkt diegene er op 3 juli om 13:23 aan.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:23 schreef Paul het volgende:
[..]
http://www.dejaap.nl/2012(...)d&utm_medium=twitter
Uit respect voor de mensen die er waarde aan hechten moet je je mond houden, indien in hen aanwezigheid uiteraard. Als je niet wilt herdenken, dan is dat je eigen keuze. Als je het moedwillig verstoort, ben je een lompe hork.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 17:22 schreef geevee het volgende:
Ja ik ben stil,ik weet nog wel hoe het indruk op mij maakte op die dagen,en dat was niet erg ver na de oorlog en toen was alles nog heel erg vers in het geheugen.
En trouwens wat is nu 2 minuten elk jaar op een mensenleven? Als je 90 jaar word is het 180 minuten dat is met elkaar maar 3 uur!
Ik zeg gewoon doen!
qftquote:Op donderdag 3 mei 2012 09:34 schreef BrandX het volgende:
Ja, ik ben 2 minuten stil op 4 mei.
Om alle obvious redenen. Respect, even stilstaan bij, etc.
Mocht je het onzin vinden, denk dan aan dit: het is een kleine moeite en groot plezier voor een ieder die er wel aan mee wil doen. Dus alleen daarom al zou je het in je fatsoen moeten kunnen opbrengen naar je medemens om gewoon even 2 minuten je waffel te houden.
Het gaat ook niet om die twee minuten denk ik, het is ook een symbool dat Nederland als natie haar vrijheid extra belicht, vrijheid die er niet is gekomen zonder bloedvergieten. Uiteraard kan je het als een bekrompen twee minuten zien en het gaat er ook niet om of je juist op die twee minuten de gevallenen herdenkt, maar Nederland als staat doet dat op dat moment wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:48 schreef CafeRoker het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het zelf niet nodig en vooral veel te geforceerd. Net alsof het herdenken tot die twee minuten beperkt moet zijn en iedereen daarna weer verder gaat met het leven. Gedenken kun je altijd.
Maar ik ga in ieder geval geen lawaai maken, dat vind ik weer erg lomp naar de mensen toe die er wel aan hechten.
Dat vat het aardig samenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 20:09 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om die twee minuten denk ik, het is ook een symbool dat Nederland als natie haar vrijheid extra belicht, vrijheid die er niet is gekomen zonder bloedvergieten. Uiteraard kan je het als een bekrompen twee minuten zien en het gaat er ook niet om of je juist op die twee minuten de gevallenen herdenkt, maar Nederland als staat doet dat op dat moment wel.
Het is een beetje als nieuwjaar wensen of mensen feliciteren met hun verjaardag. Is die ene dag en dat ene moment nu echt zo significant? Niet echt, maar het is wel een afgesproken symbool dat wel zijn waarde heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |