quote:Politie arresteert verdachte roofmoord op juwelier
De politie heeft een van de verdachten gepakt die de Haagse juwelier Ruud Stratmann (47) zouden hebben overvallen en gedood. Het gaat om de 19-jarige Ziya B., die dinsdag rond middernacht in de Haagse Schilderswijk is gearresteerd. De tweede verdachte, Sandro Grigolia (19), is nog voortvluchtig. De weduwe van Stratmann is door een familierechercheur op de hoogte gebracht van de aanhouding.
Burgemeester Jozias van Aartsen heeft in een eerste reactie aan Omroep West laten weten blij te zijn met het politie-optreden en het handelen van de OM die tot de arrestatie van Ziya Borukcu hebben geleid. Maar, 'we zijn er nog niet niet! Nu de andere nog'.
'Informatie van burgers heeft geholpen bij dit snelle resultaat. De dader die nu is gepakt en die zijn eigen hebzucht belangrijker vond dan het leven van Ruud Stratmann kan nu zijn verdiende straf krijgen.'
'Helaas kan dit het leed van mevrouw Stratmann en haar naasten niet verzachten, maar het is fantastisch dat politie en OM één van deze laffe moordenaar(s) te pakken hebben', aldus de Haagse burgemeester. Ook liet hij weten dat 'alles op alles wordt gezet om deze nietsontziende tweede man te pakken'.
Beschreven en betekende kist
De eerste belangstellenden hebben een laatste groet gebracht aan juwelier Ruud Stratmann. De door zijn naasten beschreven en betekende kist staat woensdag in de winkel. Ook media zijn aanwezig bij de juwelierszaak Lapidee aan de Beeklaan in Den Haag. Op straat praten mensen na over wat de juwelier is overkomen. Van 10.00 tot 17.00 uur kunnen mensen afscheid nemen. De crematie van Stratmann is vrijdag.
Neergeschoten
Stratmann, eigenaar van juwelierszaak Lapidee aan de Beeklaan in Den Haag, werd vorige week woensdag overvallen en neergeschoten door twee mannen, vermoedelijk Ziya B. en Sandro Grigolia.
De politie spoorde B. op aan de hand van onder meer informatie uit tips die dinsdag binnenkwamen nadat de namen en foto's van de verdachten openbaar waren gemaakt.
200 tips
Sinds de fatale overval op de juwelierszaak had de politie al 200 tips gekregen, waardoor ze te weten kwam wie de mogelijke daders waren. Nadat de politie deze identiteiten bekend maakte, kwamen nog eens 50 tips binnen.
Er waren 35 politiemensen betrokken bij de arrestatie, die op straat gebeurde. Het team dat de zaak onderzoekt, bestaat uit in totaal 40 politiemensen. Er is op acht adressen in de regio Haaglanden huiszoeking gedaan, maar tot dinsdagavond wist de politie niet waar de verdachten uithingen.
Gevlucht
De informatie over B. en Grigolia werd ook aan de Belgische autoriteiten gegeven, omdat Grigolia mogelijk daar naartoe is gevlucht. De zoektocht naar deze tweede verdachte gaat onverminderd door, benadrukt de politie in Den Haag.
'Het is pas de eerste die we hebben gepakt, we zijn er nog niet', zei een politiewoordvoerder. Over de verdere zoektocht naar Grigolia geeft de politie geen informatie.
Vorige delen:quote:Vriend: 'Turk, geef je aan! Je moet straf krijgen'
'Het is een lieve jongen', zegt vader Grigolia over zijn van de roofmoord op de Haagse juwelier Ruud Stratmann verdachte zoon Sandro. Hij heeft de politie gesproken, maar kan er niets meer van zeggen. 'Het is te erg', zegt hij met haperende stem. De oma van Sandro's eveneens voorvluchtige kompaan Ziya kan alleen nog maar huilen. 'Ik heb de hele nacht niet geslapen. Hoe heeft hij dit kunnen doen? Ik ken hem zo niet.' Woorden schieten haar te kort.
Ook buurtbewoners kunnen bijna niet geloven wat het duo mogelijk op de kerfstok heeft. 'Ik woonde naast juwelier Stratmann', zegt een van Grigolia's buren. 'Nu woon ik naast zijn moordenaar.' Het gezin staat als 'normaal' te boek in de wijk. Niets wees er de afgelopen dagen op dat de, beiden 19-jarige, jongens een roofmoord hadden gepleegd. Ziya Borukcu vierde vorige week vrijdag nog feest op een familiebruiloft, vertelt zijn oom.
'Ik heb niet aan hem gemerkt', zegt de man tegen het Algemeen Dagblad. Toch zijn er ook aanwijzingen dat het niet goed zat met de jongens. 'Ziya was lui, wilde niet werken en eigenlijk ook niet naar school.' De jongemannen kenden elkaar al jaren, hingen samen rond op straat en rookten wiet. 'Hij had verkeerde vrienden', zegt een buurmeisje. Jongeren bleven, omdat ze vonden dat hij niet deugde, uit zijn buurt.
Beveiligingsdiploma
Ziya lijkt zijn leven op de rails te hebben als hij zijn beveiligingsdiploma haalt. Hij heeft ruzie met zijn moeder, en heeft haar huis in Zoetermeer verlaten, maar klopt aan bij zijn oom voor onderdak. Met een vast adres kan hij solliciteren naar een baan als beveiliger. Jongeren die wel met hem omgingen, hadden 'De Turk' nooit tot moord in staat geacht. 'Een overval zoals deze is echt niets voor hem', zegt een van hen.
Een vriend, bijgenaamd 'Rasta', geeft Ziya een goede raad: 'Turk, geef je aan! Met wat jij gedaan hebt, kun je niet leven. Je moet straf krijgen.' Of Ziya zich van zijn woorden iets aantrekt, betwijfelt hij. 'Ik geloof dat hij zich door de politie laat doodschieten, als hij geen zelfmoord pleegt. Het maalt nu in zijn hoofd.'
Klopjacht in België
Gisteren breidde de klopjacht op de twee overvallers zich uit naar België. De politie heeft het sterke vermoeden dat Grigolia en Borukcu naar onze zuiderburen zijn gevlucht. Nederlandse en Belgische rechercheurs zetten alles op alles om de jongemannen aan te houden. Gisteren werden hun foto's en volledige namen vrijgegeven. Iets dat slechts bij hoge uitzondering voorkomt. De ouders kunnen, of willen, niet zeggen waar het duo uithangt.
'Ik wil dat je terugkomt naar hier, naar de politie of naar huis', zei de moeder van een van hen gisteren in een telefoongesprek met de NOS. De politie laat bij de klopjacht geen middel onbenut. Bewakingsbeelden uit de juwelierszaak van Stratmann, die op Youtube werden geplaatst en de overval 'live' tonen, werden meer dan 70.000 keer bekeken. De foto's van het duo zijn overal op internet te vinden. In de buurt werd geflyerd. Ook werd een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot hun arrestatie.
Mensen kunnen vandaag afscheid nemen van juwelier Ruud Stratmann. De gesloten kist met daarin het lichaam van Stratmann staat in de winkel. Van 10.00 tot 17.00 uur kunnen mensen afscheid nemen. De crematie is aanstaande vrijdag.
1. Volgens mij blijft je strafblad je levenslang achtervolgen, juist zodat als je nog iets uitvreet het tegen je gebruikt kan worden later.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:42 schreef stopnaald het volgende:
Ik vraag me 2 dingen af.
1. wordt bij elke nieuwe strafzaak het bestaande strafblad (dus alles wat de beklaagde al eerder heeft uitgevreten) opnieuw meegewogen of is het straf gehad/uitgezeten/betaald en dus nieuwe ronde, nieuwe kansen?
2. hoe is de recidive verspreid over NL? Geografisch dus.
Ben ik dan ook geen voorstander van. Maar daar is het vermoedelijk meer in de markt gezet als afschrikmiddel, voorkomen dat andere mensen hetzelfde gaan doen. Jij hebt het meer over voorkomen dat de dader zelf nogmaals de fout ingaat door hem op voorhand maar vast te straffen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:40 schreef Zienswijze het volgende:
Dit lijkt op het principe three strikes out, wat je in verscheidene staten in de US hebt.
Mensen straffen voor iets wat ze (nog) niet gedaan hebben vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee, als liberaal zijnde.quote:Wat zou je op mijn principe tegen kunnen hebben?
Dat is toch het principe van het three strikes out systeem?quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:46 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ben ik dan ook geen voorstander van. Maar daar is het vermoedelijk meer in de markt gezet als afschrikmiddel, voorkomen dat andere mensen hetzelfde gaan doen. Jij hebt het meer over voorkomen dat de dader zelf nogmaals de fout ingaat door hem op voorhand maar vast te straffen.
Hoe verklaar je dan dat sommige liberalen in de VS wel degelijk voorstander van het three strikes out systeem zijn>quote:Mensen straffen voor iets wat ze (nog) niet gedaan hebben vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee, als liberaal zijnde.
Dat gebeurt toch ook niet. Ze worden alleen de derde keer bestraft met een levenslange straf.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:46 schreef DonJames het volgende:
Mensen straffen voor iets wat ze (nog) niet gedaan hebben vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee, als liberaal zijnde.
Mogelijk heb je gelijk, Amerikaans strafrecht heb ik ook niet veel verstand van.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:48 schreef Zienswijze het volgende:
Dat is toch het principe van het three strikes out systeem?
Dat weet ik niet, ik ben geen sommige Amerikaanse liberaal.quote:Hoe verklaar je dan dat sommige liberalen in de VS wel degelijk voorstander van het three strikes out systeem zijn>
Voorkomen dat iemand weer de fout ingaat is 1 van de doelen van strafrecht. En, straffen moeten proportioneel zijn, passen bij de ongewenste gedraging. Als je recidive van gaat proberen te voorkomen door iedereen maar op te sluiten, begint dat heel erg het karakter te krijgen van iemand straffen voor iets wat 'ie nog niet heeft gedaan. Het ligt dicht bij elkaar, maar op het moment dat de straffen buitenproportioneel (levenslang voor het jatten van een paar videobanden) worden, begint het duidelijker te worden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:04 schreef Gia het volgende:
Dat gebeurt toch ook niet. Ze worden alleen de derde keer bestraft met een levenslange straf.
...
Maar dat gebeurt toch ook helemaal niet?quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:46 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ben ik dan ook geen voorstander van. Maar daar is het vermoedelijk meer in de markt gezet als afschrikmiddel, voorkomen dat andere mensen hetzelfde gaan doen. Jij hebt het meer over voorkomen dat de dader zelf nogmaals de fout ingaat door hem op voorhand maar vast te straffen.
[..]
Mensen straffen voor iets wat ze (nog) niet gedaan hebben vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee, als liberaal zijnde.
Deze Leandro had wel wat meer op zijn kerfstok dan dat je hier poneertquote:Op woensdag 2 mei 2012 19:18 schreef DonJames het volgende:
Als je recidive van gaat proberen te voorkomen door iedereen maar op te sluiten, begint dat heel erg het karakter te krijgen van iemand straffen voor iets wat 'ie nog niet heeft gedaan. Het ligt dicht bij elkaar, maar op het moment dat de straffen buitenproportioneel (levenslang voor het jatten van een paar videobanden) worden, begint het duidelijker te worden.
Al met al geen lieverdje dus. De emotionele schade van de slachtoffers van de huisinbraak zal ook niet mals zijn. Het is immers je privé-eigendom, waarin je je veilig moet voelen en je ongeveer de helft van je leven in verblijft. En ik blijf erbij: veiligheid staat voorop bij de burger. Denk daar ook eens aanquote:On November 4, 1995, Andrade stole five videotapes from a K-Mart store in Ontario, California. Two weeks later, he stole four videotapes from a different K-Mart store in Montclair, California. Andrade had been in and out of the state and federal prison systems since 1982. By the time of these two crimes in 1995, he had been convicted of petty theft, residential burglary, transportation of marijuana, and escape from prison.
Mooi!quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:50 schreef Thieske het volgende:
Tweede verdachte juwelier opgepakt
` De tweede verdachte van de roofmoord
op de Haagse juwelier Stratmann is in
Georgië aangehouden.De 19-jarige Sandro
Grigolia heeft zich vanmiddag gemeld op
de Nederlandse ambassade in Tblisi.Hij
is daarna aangehouden.Nederland en
Georgië overleggen momenteel over zijn
uitlevering.
Teletekst.
Opsporing wordt altijd zo opgeblazen wanneer de pakkans bijzonder groot is.quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:57 schreef DroogDok het volgende:
Ik verbaas me over de maatschappelijke verantwoording over nu speciaal deze zaak.
Het lijkt wel of er 1 keer in de zoveel tijd een zaak veel meer aandacht krijgt dan de "normale" moorden die dagelijks worden gepleegd. Is dit door toedoen van de media, of is het alleen maar omdat er toevallig mooie beelden waren voor Opsporing Verzocht? Het slachtoffer in deze zaak lijkt me op het eerste gezicht niet extra bijzonder.
Worden er dagelijks onschuldige huisvaders vermoord in Nederland?quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:57 schreef DroogDok het volgende:
Ik verbaas me over de maatschappelijke verantwoording over nu speciaal deze zaak.
Het lijkt wel of er 1 keer in de zoveel tijd een zaak veel meer aandacht krijgt dan de "normale" moorden die dagelijks worden gepleegd. Is dit door toedoen van de media, of is het alleen maar omdat er toevallig mooie beelden waren voor Opsporing Verzocht? Het slachtoffer in deze zaak lijkt me op het eerste gezicht niet extra bijzonder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |