Ik geloof niet dat die medische keuring iets is om je heel erg zorgen over te maken. Je hoeft zeker geen superconditie te hebben bijvoorbeeld, maar wel goede ogen en oren. Ik ben stiekem ook een beetje bang; ik had bij mijn geboorte een kleine hartruis. Na 8 mei weet ik meer, dan heb ik mijn keuring!quote:Op maandag 30 april 2012 13:43 schreef Devel-ish het volgende:
Hey, wat leuk dat hier een topic over is! Speciaal voor aangemeld bij FOK! ghehe
Ik wil me heel graag aanmelden voor de selectieprocedure, maar eerst maar eens een voorlichtingsdagje. Ik denk, lekker arrogant, net als jullie, dat ik goede kans maak om door de selectie heen te komen.
Ik vraag me alleen af.. Weten jullie wie er niet door de medische keuring heen komen? Ik zie niet zo in waarom je topfit zou moeten zijn voor deze baan. Ik ben op zich fit hoor. Kom nooit bij de dokter oid, maar heb wel iets met mijn hart. Kan ik het dan wel schudden? Meteen afgeschreven? Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Voor de paar die de opleiding mogen gaan doen, super! Gefeliciteerd en veel succes!
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je erg snel dingetjes kunt uitrekenen, dus probeer te oefenen door sommen snel te maken (hoeven geen hele ingewikkelde sommen te zijn). Getallenreeksen is goed te oefenen, genoeg testjes online. Er zit altijd een patroon in, en hoe meer je oefent hoe sneller je het patroon herkent. In mijn ervaring waren de getallenreeksen bij de selectie niet de meest ingewikkelde die je kunt vinden.quote:Op maandag 7 mei 2012 11:36 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ik ben ook van plan het te proberen. Heb even een beetje de capaciteitentest onderzocht en ben er achter gekomen dat ik het toch wel lastig heb met de rekenopdrachtjes en getallenreeksen. Heeft iemand tips hoe ik mij hier het beste op kan voorbereiden?
Het is je eerste test 'maar' he, er komen er nog meerquote:Op maandag 7 mei 2012 21:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ja, maar als het er voor kan zorgen dat ik het wel haal betaal ik er graag wat voor. Met oefening lijkt het me toch dat je, je niveau wel iets kunt opschroeven?
Mag je het na een jaar nog een keer proberenquote:Op maandag 7 mei 2012 21:53 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ja, daar ben ik me van bewust. Maar als je voor je eerste test al zakt hoef je ook meteen nooit meer terug te komen toch?
Dat zou ik inderdaad maar als eerste doen Veel plezier en succes alvastquote:Op maandag 7 mei 2012 21:57 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Oh, dat is al een hele geruststelling. Nou dan eerst maar een voorlichtingsdag bezoeken en dan zien we wel weer verder. Bedankt voor de info in ieder geval!
Ja, maar ik ben bij de AAPRO afgevallen.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Bedankt! Heb jij zelf ook de tests gedaan?
Ai, dat is jammer. Dan mag je het niet meer over doen of wel?quote:
Nope.quote:Op maandag 7 mei 2012 23:00 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Ai, dat is jammer. Dan mag je het niet meer over doen of wel?
Oh, apart. Ik dacht dat het assessment, grading en AAPRO wasquote:Tenminste dit lees ik net op de site: 8. Bij een onvoldoende score op resp. de capaciteitentests, grading en AAPRO vervalt de mogelijkheid tot herkansen.
Zou dit dan ook betekenen dat je als je de capaciteitentest (eerste test toch?) niet haalt. Je het nooit meer mag proberen of mag je die gewoon weer na een jaar proberen?
Grappig, dat je dacht dat je het nooit zou halen en dan toch haalt. Ik vraag me toch af waar het op aan komt. Bijvoorbeeld die grading, moet je dan gewoon een heel goed kunnen visualiseren en korte termijn geheugen hebben? Ik weet nauwelijks wat die grading inhoud, want ik heb hem nooit gedaan, dus ik zeg maar wat hoor.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:08 schreef Nyll89 het volgende:
Ik denk vooral dat ik het de rest van mijn leven zonde had gevonden als ik het niet eens had geprobeerd. Ik dacht nooit dat ik het zou halen, maar het is toch gelukt. Het kost tenslotte helemaal niets en als je het niet probeert weet je zeker dat je geen lvl word
Zo kan je het natuurlijk ook zien, zo van 'niet geschoten is altijd mis'. Enig realisme zou me tegen kunnen houden. Maar ja, ik ga het waarschijnlijk ook proberen volgend jaar.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:27 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ik denk niet dat het zo zeer gaat om zelfvertrouwen. Maar ze bieden je een unieke kans en als je het niet probeert dan zal je nooit weten of je geschikt bent. Als daar ook nog is bij komt dat het je een heel leuk beroep lijkt, wat zou je dan tegen houden?
Dat is alvast een goed begin, want dat is precies wat ik vorig jaar dachtquote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:26 schreef Proloop het volgende:
Maar ja, ik ga het waarschijnlijk ook proberen volgend jaar.
Bedankt. Ik zal zeker mijn best doen ja, (over een jaar pas maar toch). Ik heb er wel heel veel zin inquote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:32 schreef Mike432 het volgende:
@Proloop
Ook ik dacht dat ik het niet zou halen. Dat kwam voornamelijk door het kleine percentage mensen die de selectie haalt. Vooral in het begin rekende ik er nog niet te veel op. Maar hoe verder ik kwam hoe meer ik ging denken dat de kans aanwezig was dat ik het zou halen.
Bedenk altijd dat degene die het gehaald hebben hetzelfde traject hebben doorlopen! Dus het kan altijd, gewoon je best doen! Jezelf vooral niet te druk maken en krampachtig gaan voorbereiden met allerlei testen. Goed uitgerust aankomen zodat je scherp bent is het belangrijkste. Alleen voor de grading kan/moet je voorbereiden. Maar dat is de laatste ronde pas
Mocht het niet lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Als je iets echt leuk lijkt dan moet je het altijd proberen!
Succes in ieder geval!!
Dat was in mijn ogen geen vervelende ronde.... maar dat is mijn persoonlijke mening. Anderen kunnen dat heel anders hebben beleefd natuurlijkquote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:17 schreef Proloop het volgende:
[..]
Bedankt. Ik zal zeker mijn best doen ja, (over een jaar pas maar toch). Ik heb er wel heel veel zin in
Hoe vonden jullie het assessment? Dat lijkt me echt de vervelendste ronde.
De volgende voorlichtingsdag is 16 juni en je kunt je een maand van tevoren inschrijven, overmorgen dus! Wel meteen doen, want ze zijn erg snel vol. Ik ben afgelopen zaterdag op de voorlichtingsdag geweest en het is echt indrukwekkend, zeker een aanrader!!quote:Op maandag 14 mei 2012 13:40 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Weet iemand wanneer normaal de volgende inschrijving voor een voorlichtingsdag open gaat?
Thanks, dan zal ik dat snel doen. Ben ook erg benieuwd!quote:Op maandag 14 mei 2012 16:36 schreef Snowwhittle het volgende:
[..]
De volgende voorlichtingsdag is 16 juni en je kunt je een maand van tevoren inschrijven, overmorgen dus! Wel meteen doen, want ze zijn erg snel vol. Ik ben afgelopen zaterdag op de voorlichtingsdag geweest en het is echt indrukwekkend, zeker een aanrader!!
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 13:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Heb je nou ook het idee dat mensen die er door gekomen echt bollebozen zijn die van studeren houden en nooit leuke dingen doen?
Er zijn er meer op die manier gekomen maar het is geen standaard traject ofzo. Dus om daar je geld op te zetten...quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Cijfermatig inzicht, geen echte wiskundequote:Op zondag 20 mei 2012 20:34 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Is het eigenlijk echt veel wiskunde, of zouden jullie het zo niet willen noemen?
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:18 schreef Katsuman het volgende:
Heb begin deze week te horen gekregen dat ik ben geplaatst onder voorbehoud van de medische keuring! woohooo
Bedankt en heel veel succes! Weet je al wanneer de eerste selectieronde van start gaat?quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:19 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Ik ben een tijdje terug bij voorlichtingsdag geweest en ben nu overtuigd.
Binnenkort ga ik dus ook beginnen aan de selectie
Nee, geen idee! Ik ga me aanmelden na m'n zomervakantie en dan zie ik wel hoe of wat. Ik heb gelukkig geen haastquote:Op donderdag 5 juli 2012 10:12 schreef Katsuman het volgende:
[..]
Bedankt en heel veel succes! Weet je al wanneer de eerste selectieronde van start gaat?
Ja over nagedacht. Ik heb daar selectie gedaan en ook voor aangenomen, nog voordat ik uberhaupt bij LVNL kon solliciteren.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Boeken zijn er niet echt naar mijn weten. Zoek even op youtube naar materiaal over schiphol. Een aantal filmpjes zijn al wat ouder. Een kijktip is de serie op Nederland 1 een aantal maanden terug. "De Luchthaven". Daarin komt een paar keer kort het werk in de toren naar voren!quote:Op zondag 29 juli 2012 01:28 schreef Proloop het volgende:
Ik ben erg geļnteresseerd in luchtverkeersleider worden, maar er valt niet zo veel over te lezen op het internet heb ik het idee (tenminste niet over de Nederlandse luchtverkeersleiding). Kan iemand nog een boek aanraden over luchtverkeersleiding of gerelateerd daar aan?
Quote van www.luchtverkeersleider.nl: "Bij aanvang van je opleiding verdien je direct al een salaris van ¤ 26.500,= bruto per jaar. Dit loopt tijdens de opleiding verder op. Na het afronden van de opleiding verdien je ongeveer ¤ 75.000,= bruto. Een ervaren luchtverkeersleider verdient rond de ¤ 120.000,= bruto."quote:
Boeken hebben weinig zin, alles wat je moet leren krijg je tijdens je opleiding aangereikt. Dingen vantevoren gaan leren kunnen verkeerd of anders zijn dan wat er van je verwacht wordt in de opleiding. Voor meer info over het beroep zou ik lekker alle filmpjes op de site www.luchtverkeersleider.nl kijken.quote:Op zondag 29 juli 2012 01:28 schreef Proloop het volgende:
Ik ben erg geļnteresseerd in luchtverkeersleider worden, maar er valt niet zo veel over te lezen op het internet heb ik het idee (tenminste niet over de Nederlandse luchtverkeersleiding). Kan iemand nog een boek aanraden over luchtverkeersleiding of gerelateerd daar aan?
Juist geen bollebozen, het is een 'hands-on' opleiding waarbij té analytische intelligentie niet persé bevorderend is voor het eindresultaat.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 13:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Heb je nou ook het idee dat mensen die er door gekomen echt bollebozen zijn die van studeren houden en nooit leuke dingen doen? Of zijn het allemaal relaxte mensen? Ik heb echt geen idee wat voor soort mensen nou toegelaten worden en welke niet.
Is niet dezelfde opleiding, en een totaal ander stuk luchtruim en verantwoordelijkheden.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Klopt, maar je eigen voorkeur kan daar ook invloed op hebben.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 12:10 schreef Viezze het volgende:
Je hoort bij LVNL toch later in je opleiding waar je wordt geplaatst, en er is dus ook een kans dat je bijvoorbeeld naar Eelde moet?
Valt wel mee met die rust volgend mij. Het is anders, met meer lokaal verkeer. Maar als je moet kiezen tussen Eelde of geen luchtverkeersleider, dan zou ik het wel weten hoorquote:Maar ik kan me voorstellen als je hiervoor solliciteert dat je graag op Schiphol Tower/Approach of area control wil werken, want volgens mij is zo'n lokaal vliegveld behoorlijk rustig.
Dat is waar, ik had het idee nog een beetje het idee in mijn hoofd toen ik daar twee jaar geleden landde en er die dag nog iets van drie andere commerciėle vluchten zouden komen. Maar je hebt natuurlijk ook veel opleidingsvluchten en recreatieve vliegers.quote:Valt wel mee met die rust volgend mij. Het is anders, met meer lokaal verkeer.
Het keuzemoment halen is eigenlijk al een luxe positiequote:Maar als je moet kiezen tussen Eelde of geen luchtverkeersleider, dan zou ik het wel weten hoor
Zie eerst maar eens dat je dat keuzemoment haalt, das al lastig genoeg
Factsheet LVNL mei 2012quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:49 schreef Viezze het volgende:
[..]
Dat is waar, ik had het idee nog een beetje het idee in mijn hoofd toen ik daar twee jaar geleden landde en er die dag nog iets van drie andere commerciėle vluchten zouden komen. Maar je hebt natuurlijk ook veel opleidingsvluchten en recreatieve vliegers.
Het was niet echt mijn bedoeling om dingen van te voren te leren hoor, maar er staat best wel weinig info op die site vind ik, die filmpjes heb ik ook al erg vaak gezien.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:30 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Boeken hebben weinig zin, alles wat je moet leren krijg je tijdens je opleiding aangereikt. Dingen vantevoren gaan leren kunnen verkeerd of anders zijn dan wat er van je verwacht wordt in de opleiding. Voor meer info over het beroep zou ik lekker alle filmpjes op de site www.luchtverkeersleider.nl kijken.
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor info je dan zoekt?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 01:10 schreef Proloop het volgende:
[..]
Het was niet echt mijn bedoeling om dingen van te voren te leren hoor, maar er staat best wel weinig info op die site vind ik, die filmpjes heb ik ook al erg vaak gezien.
Ik zoek niks specifiek, maar ik vind het vaak leuk om dingen te lezen over onderwerpen die me interesseren. Maar ik ben al uitgelezen denk ik.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 08:05 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor info je dan zoekt?
Zat jij in groep rood of blauw? Ik zat in groep rood, jammer dat we gelijk van de lekkerste chick afscheid moesten nemen, had leuk geweest als dat een toekomstig collega was geworden .quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:24 schreef kjw het volgende:
gisteren de eerste dag gehad en door de capaciteitentest heen gekomen. vandaag al mail dat ik niet door de eerste dag ben gekomen.
kloten.
En Emacee, mag je starten met de opleiding?quote:UPDATE: Emacee is doorrrrr naar het interview, op 5 september
Of ik mag starten met de opleiding weet ik nog niet want ik heb nog het een en ander voor de boeg.quote:Op maandag 24 september 2012 11:06 schreef ItsMi1988 het volgende:
[..]
En Emacee, mag je starten met de opleiding?
Ik vond die radars juist interessant en wil er graag meer over weten. Maar ik denk niet dat je je moet laten afschrikken door die radars.quote:Op dinsdag 25 september 2012 16:31 schreef ItsMi1988 het volgende:
@Viezze: ik ben ook bij de vorige voorlichtingsdag geweest! Twijfelde wel even, want die radars zien er erg ingewikkeld uit. Maar goed, ik weet er natuurlijk ook nog niets van. Ik hoop dat ik de kans krijg om er meer over te leren!
Afgelopen maandag bij selectiedag 1 geweest en sinds 1 oktober dit jaar moet je wel een radartest doen. Het ochtendgedeelte is nog steeds een capaciteitentest en als je daar doorheen bent, mag je een radartest doen.quote:Op woensdag 26 september 2012 17:11 schreef KennyW het volgende:
@ItsMi1988
Ik heb tijdens de selectie helemaal niks met een radar te maken gehad. Die krijg je natuurlijk ook pas tijdens de opleiding. En ze zullen je echt niet voor een radar neerzetten als je er geen kennis van hebt!
Overigens gaat het tijdens de selectie ook niet om de kennis die je als hebt, maar meer of je de stof snel op pakt en het in de praktijk kan uitvoeren. Daarbij doel ik op de grading.
De selectieprocedure is inderdaad veranderd sinds deze maand. Gefeliciteerd dat je door mag naar het assesment! Ik hoorde dat er al veel afvallen tijdens de capaciteitentest, en ongetwijfeld ook nog wel een aantal bij de radartest dus het is al best wel een prestatiequote:Op donderdag 25 oktober 2012 14:25 schreef fleur2013 het volgende:
[..]
Afgelopen maandag bij selectiedag 1 geweest en sinds 1 oktober dit jaar moet je wel een radartest doen. Het ochtendgedeelte is nog steeds een capaciteitentest en als je daar doorheen bent, mag je een radartest doen.
Dinsdag gebeld dat ik 8 november mag komen voor het assessment, spannend!
Thanks! Het begin is er;-)quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:43 schreef Viezze het volgende:
[..]
De selectieprocedure is inderdaad veranderd sinds deze maand. Gefeliciteerd dat je door mag naar het assesment! Ik hoorde dat er al veel afvallen tijdens de capaciteitentest, en ongetwijfeld ook nog wel een aantal bij de radartest dus het is al best wel een prestatie
Gefeliciteerd! Was het moeilijk?quote:Op zaterdag 10 november 2012 19:22 schreef fleur2013 het volgende:
Ik heb ook het assessment gehaald! Nu wachten tot de grading op 6 en 7 december...
De gradingdata van batch 8 zaten al vol dus ben doorgepland. Te veel goede kandidaten, weet niet of ik dat zo leuk vind:)
Deze reeks al terug gelezen? Staat veel info in.quote:Op maandag 26 november 2012 12:24 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Na in de zomer naar de open dag geweest te zijn heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga het ook proberen, ik hou jullie op de hoogte haha
Succes! Ik ga me binnenkort ook aanmelden, hopelijk kan ik beginnen bij de eerste ronde in februari want dan ben ik klaar met mijn stage.quote:Op zondag 25 november 2012 23:08 schreef Ericvdpluijm het volgende:
Ben heel benieuwd of iemand mij iets meer kan vertellen over wat je bij de grading precies doet. Ook vroeg ik mij af hoeveel tijd ik moet inplannen om de informatie te leren die je 10 dagen van te voren toegestuurd krijgt.
Ben namelijk bezig met mijn studie af te ronden dmv een scriptie bij een bedrijf en wil op tijd aangegeven als ik wat kan uitlopen. Tot nu was er namelijk geen voorbereidend werk.
Capaciteitentest, zijn er genoeg van op internet te vinden (o.a. 123test.nl, is wel betaald). Kan je eigenlijk niet veel beter in worden, maar je kan je natuurlijk wel enigszins voorbereiden om jezelf gerust te stellen (wat ik heb begrepen iig, moet zelf nog beginnen aan selectie...)quote:Op dinsdag 27 november 2012 20:17 schreef LiselotteH het volgende:
Ik bedoel dat ik ben uitgenodigd voor de eerste selectieronde, nl. een aantal capaciteitentesten in het engels. Wanneer je dit haalt ga je 's middags door voor de tweede selectieronde de radartest.
Wat kan ik verwachten met name de eerste selectieronde. Ik neem aan dat ik mij niet kan voorbereiden op de radartest.
Maar het is altijd handig om te weten wat je kan verwachten. Al is het maar voor de geruststelling.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:18 schreef Xeanor het volgende:
Je kan je niet echt voorbereiden op die capaciteitentest hoor... Dat lukt je gewoon of lukt je niet.
1. Kaartjes waarbij je de beste route moet uitkiezen (gewoon snel kijken en een keuze maken, je hebt niet veel tijd)quote:Op woensdag 28 november 2012 10:14 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Maar het is altijd handig om te weten wat je kan verwachten. Al is het maar voor de geruststelling.
Heb jij hem gehaald? Hoe goed moet je Engels zijn, als in, universitair niveau Engels?quote:Op woensdag 28 november 2012 16:21 schreef Xeanor het volgende:
[..]
1. Kaartjes waarbij je de beste route moet uitkiezen (gewoon snel kijken en een keuze maken, je hebt niet veel tijd)
2. Engels test waarbij bijv. een woord uit een zin is weggelaten en je het best passende woord moet kiezen, of dat je het tegenovergestelde moet kiezen van een of ander heel lastig woord. (kan je je ook niet op voorbereiden, je beheersing van de Engelse taal moet gewoon uitstekend zijn)
3. Snelle tests waarbij je een paar seconden hebt om het juiste knopje aan te klikken.
Dat is in ieder geval de eerste ronde. Als je het haalt mag je in de middag door naar de DART test.
Ik heb hem gehaald, ja. Je Engels moet gewoon een voldoende VWO-niveau zijn vind ik. Het is eigenlijk voornamelijk een stukje woordenschat. Maar het zijn echt maar 10 vragen ofzo, heel erg kort.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:40 schreef Viezze het volgende:
[..]
Heb jij hem gehaald? Hoe goed moet je Engels zijn, als in, universitair niveau Engels?
En die snelle tests zijn de "reguliere" capaciteitentestjes, zoals cijferreeksen en uitgevouwen kubussen?
Succes!quote:Op woensdag 28 november 2012 22:49 schreef Xeanor het volgende:
Ik doe binnenkort de Grading. Hopelijk zit ik, als ik er doorheen kom, bij de groep die in het voorjaar nog begint met de opleiding. Toen ik eraan begon werd mij dat wel verteld in ieder geval. (dat dat zo zou zijn)
Getallenreeksen oefenen helpt je wel om bepaalde patronen sneller te herkennen, dus dat is zeker handig om te doen.quote:Op donderdag 29 november 2012 09:42 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Zie het meeste op tegen die getallenreeksen, zal binnenkort nog eens die toetsen maken die LVL mij heeft opgestuurd.
Als je door die eerste heenkomt zegt dat in ieder geval al aardig wat Succes, morgen bellen ze je, als je door bent. Als het niet goed genoeg hebt gedaan mailen ze alleen maar kennelijk.quote:Op maandag 3 december 2012 17:50 schreef Viezze het volgende:
Zo, dat was alles behalve makkelijk. Capaciteitentest viel me tegen, maar toch gehaald. Daarna de DART, wel een aantal fouten gemaakt maar was wel te doen. Nu maar afwachten!
Had je verwacht dat het makkelijk zou zijn dan?quote:Op maandag 3 december 2012 17:50 schreef Viezze het volgende:
Zo, dat was alles behalve makkelijk. Capaciteitentest viel me tegen, maar toch gehaald. Daarna de DART, wel een aantal fouten gemaakt maar was wel te doen. Nu maar afwachten!
Ja klopt! Morgen maar afwachten. Elke keer dat mijn telefoon oplicht zorgt voor een kleine hartverzakking denk ikquote:Op maandag 3 december 2012 20:17 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Als je door die eerste heenkomt zegt dat in ieder geval al aardig wat Succes, morgen bellen ze je, als je door bent. Als het niet goed genoeg hebt gedaan mailen ze alleen maar kennelijk.
Nee uiteraard niet, maar ik vond het dusdanig lastig dat ik verwacht had niet door te zijn. Zo viel het Engelse gedeelte me echt tegen, ik dacht dat ik die compleet had verkloot. Maar blijkbaar niet!quote:Op maandag 3 december 2012 20:18 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Had je verwacht dat het makkelijk zou zijn dan?
Nou mooi toch, hopen dat je nog verder door komt!quote:Op maandag 3 december 2012 20:33 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee uiteraard niet, maar ik vond het dusdanig lastig dat ik verwacht had niet door te zijn. Zo viel het Engelse gedeelte me echt tegen, ik dacht dat ik die compleet had verkloot. Maar blijkbaar niet!
Thanks! Ik laat het hier wel weten.quote:Op maandag 3 december 2012 20:42 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Nou mooi toch, hopen dat je nog verder door komt!
Helaas! Dacht dat je t dan nooit meer mocht proberen, is dat nieuw?quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:53 schreef Viezze het volgende:
En helaas niet door. Mag het wel over 24 maanden opnieuw proberen, dus daar maar even over nadenken.
En?quote:Op zaterdag 10 november 2012 19:22 schreef fleur2013 het volgende:
Ik heb ook het assessment gehaald! Nu wachten tot de grading op 6 en 7 december...
Maakt volgens mij niet uit...quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:30 schreef ELB86 het volgende:
Maakt het nog uit als je de gradingtesten die je in de e-tool doet niet voldoende afsluit? Je wordt toch puur beoordeeld op de twee testen op de tweede dag van de grading?
Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er uberhaupt over zullen zijn na de grading....
Euh, zou je niet je stinkende best doen om die grading-CBT van voor tot achter te kennen? Er komt meer dan genoeg op je af de eerste dag, dan heb je echt geen tijd om nog even snel de theorie die in de CBT stond nog even in te halen!quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:30 schreef ELB86 het volgende:
Maakt het nog uit als je de gradingtesten die je in de e-tool doet niet voldoende afsluit? Je wordt toch puur beoordeeld op de twee testen op de tweede dag van de grading?
Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er uberhaupt over zullen zijn na de grading....
Uiteraard, maar je kan de antwoorden op de oefentoetsen allemaal opzoeken, maar je kan ook proberen je kennis toe te passen, dat bedoelde ik meer.quote:Op woensdag 19 december 2012 14:21 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Euh, zou je niet je stinkende best doen om die grading-CBT van voor tot achter te kennen? Er komt meer dan genoeg op je af de eerste dag, dan heb je echt geen tijd om nog even snel de theorie die in de CBT stond nog even in te halen!
Maar de grading is toch best wel belangrijk in de selectie?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:39 schreef Xeanor het volgende:
In de feedback die ik kreeg werd eigenlijk gezegd dat ik voor alles heel goed had gescoord behalve de Grading. Alles kiele kiele halen is het dus in ieder geval niet.
Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:41 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Maar de grading is toch best wel belangrijk in de selectie?
Als jij het HBO doet kun je slagen met een 6 en een 9. Als iemand anders dan het selectietraject even succesvol als jou heeft doorlopen, maar de grading met een 9 haalt en jij hebt een 6, dan hebben jullie het allebei gehaald, maar weet ik wel wie ik kansrijker acht om de gehele opleiding te halen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.
Dat is ook precies hoe ik het zie. Oftewel: anderen hebben ook het hele selectietraject "met succes" doorlopen, maar beter dan ik. En dus zijn zij geplaatst. Dat is gewoon pech hebben voor mij. So be it.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:12 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Als jij het HBO doet kun je slagen met een 6 en een 9. Als iemand anders dan het selectietraject even succesvol als jou heeft doorlopen, maar de grading met een 9 haalt en jij hebt een 6, dan hebben jullie het allebei gehaald, maar weet ik wel wie ik kansrijker acht om de gehele opleiding te halen.
Hoi Bas,quote:Op zondag 27 januari 2013 15:12 schreef Basjeeh het volgende:
Dag allen,
Ik ben me aan het voorbereiden om me te gaan aanmelden voor de opleiding tot luchtverkeersleider. Nu heb ik al veel informatie uit deze topics gehaald, maar heb ik nog een aantal vragen.
Allereerst mis ik op de site en in deze topic het onderwerp motivatiebrief. Is dit gewoon compleet niet nodig in de eerste fase van de selectie? Ik heb het online sollicitatieformulier al snel doorgenomen, en daar wordt er ook niet naar gevraagd. Komt motivatie pas ter sprake bij fase 5 van het selectietraject, het interview?
Daarnaast vroeg ik me af hoe je zelf een beetje kunt plannen in welke batch je terechtkomt. Op dit moment staan op de site (bij het kopje 'selectieprocedure') 10 batches, waarvan de eerste 5 al vol zitten. Dan weet je dus hopelijk precies wanneer je DART, assessment, grading en dergelijke eventueel hebt. Is het zo dat bijvoorbeeld batch 6, die op 18 maart begint, ook al bijna vol zit en als ik daar in zou willen ik met vrij veel spoed me moet aanmelden? Want ik vind het een behoorlijk lange periode die dan stil is.
Voor mij geldt gelukkig niet dat ik per se in batch 6 wil, maar batch 7 of uiterlijk 8 zou wel wenselijk zijn. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen hoe dit precies in z'n gang gaat.
Alvast dank,
Bas
Het enige wat het zegt dat je niet afgevallen bent in de grading is dat je de minimale score gehaald hebt, dat betekent niet dat het ineens heel anders is bij het plaatsingsoverleg. Betekent alleen dat alles meegewogen ze geen geschikte kandidaat in je zagen. (Oftewel, de rest van je scores was misschien niet zó goed dat het je 'mindere' gradingscore ophief)quote:Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.
Je hoeft niet eens te rekenen bij de grading.quote:Op donderdag 31 januari 2013 15:36 schreef M.H.12 het volgende:
Net zoals zovelen hier, wil ik mij aanmelden voor de opleiding.
Nu ben ik zeer benieuwd of iemand een beetje een idee heeft hoeveel mensen zich aanmelden per keer en hoeveel de grading niet (of juist wel) halen.
Ik lees wel op dit forum het een en ander over deze grading, dat je je er niet echt op kunt voorbereiden, dat je ook niet echt een wiskunde knobbel oid moet hebben maar zou het voor een HBOer met Wiskunde A (net aan voldoende afgerond) wel mogelijk zijn om de grading goed te kunnen maken?
Gefeliciteerd! Ik zit in de klas van maart. Begin 15 maart.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:12 schreef MelissaSch het volgende:
Ah vervelend blij te zijn als niet iedereen goed nieuws heeft gekregen :-(. Maar gefeliciteerd Eric! Ik ben zelf ook geplaatst in de klas van april! Ben echt ontzettend blij! Zijn er al meer mensen voor de klas van maart of april?
Thx, jij ook gefeliciteerd. Tja had er even over nagedacht en kan maar beter mijn blijschap uiten dan net doen als het mij niet interesseert. Staat ook heel lullig tegenover mensen die het niet halen en heel graag willen om te zeggen: Ik heb het gehaald, maar het boeit mij nietquote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:12 schreef MelissaSch het volgende:
Ah vervelend blij te zijn als niet iedereen goed nieuws heeft gekregen :-(. Maar gefeliciteerd Eric! Ik ben zelf ook geplaatst in de klas van april! Ben echt ontzettend blij! Zijn er al meer mensen voor de klas van maart of april?
Succes morgen! Nu toch maar een account aan gemaakt naar heel wat te hebben gelezen.quote:Op maandag 18 februari 2013 13:27 schreef Basjeeh het volgende:
Ik mag op 8 april naar Soesterberg voor de capaciteitentest en de DART-test! Heb er zin in, maar wel lang wachten zeg.
Hoofdrekenen is alleen optellen/aftrekken onder te 10?quote:Op zondag 7 april 2013 16:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Na veel twijfelen toch ook maar een account gemaakt...
Inmiddels zit ik voor de grading die ik 22/23 april mag gaan doen.
@RickRH Ga er vooral ontspannen naartoe en ga nergens vanuit. Dit zeg ik vooral omdat er op mijn eerste dag 3 piloten waren die allemaal na de ochtend (na de FEAST) mochten vertrekken.
Over de test zelf :
- er zitten geen getallenreeksen (meer) in, dus als je je wilt voorbereiden ga niet oefenen op het onthouden hiervan.
-Neem eens een kijkje naar kubusjes.
- Oefen het snelle hoofdrekenen met getallen onder de 10 met max 3 getallen( dus bijv 2 +5 +8=15)
- de voertaal van FEAST is engels en er is een onderdeel leesvaardigheid/luistervaardigheid.
Specifieker wordt ik liever niet aangezien het vaardigheden zijn waarvan ze willen weten of je daarover beschikt zonder dat je je erop hebt voorbereid .
Ik bedoelde meer te vragen of je niet moet delen of vermenigvuldigenquote:Op zondag 7 april 2013 17:00 schreef Jaarsma93 het volgende:
De getallen die je op of af moet trekken zijn altijd onder de 10 waarbij je wel meer dan 2 getallen kunt krijgen zoals ik net al zei
Uhm nee dat hoeft nietquote:Op zondag 7 april 2013 17:04 schreef hugecooll het volgende:
Ik bedoelde meer te vragen of je niet moet delen of vermenigvuldigen
Ik ga ook nergens vanuit, maar dat is meer mijn wijze van: rustig erheen gaan en zien waar het op uit loopt, ik heb geen vrees voor zo'n test want of je maakt hem correct (qua inzicht) of juist niet. Alleen de ervaring ermee dat deze dingen me altijd goed af gaan, dus vandaar uit mijn kalmte voor de eerste. Zenuwen zijn er een beetje voor de FEAST, geen idee wat te verwachten.quote:Op zondag 7 april 2013 16:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Na veel twijfelen toch ook maar een account gemaakt...
Inmiddels zit ik voor de grading die ik 22/23 april mag gaan doen.
@RickRH Ga er vooral ontspannen naartoe en ga nergens vanuit. Dit zeg ik vooral omdat er op mijn eerste dag 3 piloten waren die allemaal na de ochtend (na de FEAST) mochten vertrekken.
Over de test zelf :
- er zitten geen getallenreeksen (meer) in, dus als je je wilt voorbereiden ga niet oefenen op het onthouden hiervan.
-Neem eens een kijkje naar kubusjes.
- Oefen het snelle hoofdrekenen met getallen onder de 10 met max 3 getallen( dus bijv 2 +5 +8=15)
- de voertaal van FEAST is engels en er is een onderdeel leesvaardigheid/luistervaardigheid.
Specifieker wordt ik liever niet aangezien het vaardigheden zijn waarvan ze willen weten of je daarover beschikt zonder dat je je erop hebt voorbereid .
Aangezien de toelatingseisen tegenwoordig VWO diploma/HBO propedeuse moet hebben, lijkt het me meer een WO opleiding dan een HBO opleiding. Denk dat iemand die al bezig is met de opleiding of al klaar daar beter over kan oordelen dan ik trouwensquote:Op maandag 8 april 2013 19:28 schreef EdNoolk het volgende:
Heb even kort gezocht op de site maar niets kunnen vinden; is het een officiėle HBO-opleiding/ga je voor je bachelor?
De opleiding die intern gevolgd wordt is op HBO niveau, maar wordt niet gevolgd door een bachelor. Dan zou je de opleiding via de Hogeschool van Amsterdam moeten doen (linkje).quote:Op maandag 8 april 2013 19:28 schreef EdNoolk het volgende:
Heb even kort gezocht op de site maar niets kunnen vinden; is het een officiėle HBO-opleiding/ga je voor je bachelor?
Hi Rick, heb aankomende vrijdag ook de eerste selectieronde. Neem aan dat jij het ook om 9u in Soesterberg hebt?quote:Op zondag 7 april 2013 13:59 schreef RickRH het volgende:
Zelf heb ik komende vrijdag de eerste selectiedag, meer mensen die er dan heen gaan?
Hoe is het gegaan maandag?quote:Op maandag 18 februari 2013 13:27 schreef Basjeeh het volgende:
Ik mag op 8 april naar Soesterberg voor de capaciteitentest en de DART-test! Heb er zin in, maar wel lang wachten zeg.
Haha, van onze ronde waren er maar 4 of 5 door, niet precies op gelet... maar enige wat ik kan zeggen is dat hij echt ziek moeilijk is.quote:
Alleerst gefeliciteerd met het slagen van de eerste ronde. Ik had zelf meerdere conflicten bij de DART (3 resets, anders had ik botsingen) en toch heb ik het op een of andere manier gehaald. Verder zul je eerst nog het assesment hebben voordat je naar de grading mag . Zelf begint het al een beetje te kriebelen voor komende maandag en dinsdag (dan heb ik de grading ). Ben al hard bezig met het leren van het radiotaaltje. In ieder geval sterkte MasterJapie, ik hoop voor je dat je door bent.quote:Op vrijdag 19 april 2013 16:40 schreef MasterJapie het volgende:
Ik heb de eerste rondes vandaag gehad. Eerst die capaciteitentest waarvan ik dacht dat ik hard gefaald had (die cijfers die je binnen 2 seconde even moet indelen..tering..), maar blijkbaar had ik het toch gehaald want ik mocht door naar de DART test. Op zich wel een goed gevoel over. Moet je deze overigens foutloos gemaakt hebben om door te gaan? Of zijn er hier mensen die een paar foutjes hadden gemaakt maar alsnog door mochten naar grading? Ik krijg het resultaat maandag of dinsdag pas.
Als je voorbij een checkpoint vloog en je te ver er vanaf was dan ging het vliegtuigje naar het checkpoint daarvoor. dus als je voorbij checkpoint 3 vloog dan was die weer bij checkpoint 2quote:Op zaterdag 20 april 2013 09:18 schreef Viezze het volgende:
Wat bedoelen jullie met een rest bij de DART?
Je denkt er veel te moeilijk over. Ze willen zien wat jij zou doen en niet wat jij voor een uur zou kunnen spelen (zoals in een toneelstuk). Want als je je totaal anders voordoet dan dat je in werkelijkheid bent val je uiteindelijk toch wel door de mand. Dus gewoon jezelf zijn, je beste beentje voor zetten en dan afwachten wat de uitslag is.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:31 schreef MasterJapie het volgende:
En oja, over die assessment, ik neem aan dat ze kijken naar hoe goed je kan samenwerken en of je de leiding een beetje kan oppakken om mensen hier en daar te sturen, maar wat als iedereen nou de leiding probeert te nemen? Kom je dan beter uit de verf als je een plek inneemt op de achtergrond, of moet je mee gaan doen aan het touw-trek spelletje? Of wat als je een bepaalde oplossing voor een probleem denkt te hebben, maar de anderen zeggen dat het beter zou zijn om het op een andere manier aan te pakken; is het dan belangrijker om bij je standpunt te blijven en geen concessies te doen, of waarderen de examinators het meer als je je neerlegt bij de rest van de groep (maar wel even duidelijk maakt dat je toch denkt dat jouw oplossing beter zou zijn, tenminste, als je dat werkelijk denkt)?
Bedankt voor de tips Ik kreeg zojuist een telefoontje met het bericht dat ik door ben naar het assessmentquote:Op maandag 22 april 2013 09:54 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Je denkt er veel te moeilijk over. Ze willen zien wat jij zou doen en niet wat jij voor een uur zou kunnen spelen (zoals in een toneelstuk). Want als je je totaal anders voordoet dan dat je in werkelijkheid bent val je uiteindelijk toch wel door de mand. Dus gewoon jezelf zijn, je beste beentje voor zetten en dan afwachten wat de uitslag is.
Het hele assesment is in het engels dus ja je praat de hele tijd in het engels. Als je ergens niet uitkomt dan is dat geen probleem, het gaat niet om je engels woordenschat!quote:Op maandag 22 april 2013 17:31 schreef St.Julians het volgende:
Gefeliciteerd MasterJapie en PVor!
Iemand die weet of je bij het assessment de hele tijd in het Engels moet praten?
Oke thanks, toch wel zware ronde voor iemand (ik) die niet veel ervaring heeft met 't toepassen van de Engelse taal ..quote:Op maandag 22 april 2013 18:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
[..]
Het hele assesment is in het engels dus ja je praat de hele tijd in het engels. Als je ergens niet uitkomt dan is dat geen probleem, het gaat niet om je engels woordenschat!
Vervelend man, kan je het niet over 1 of 2 jaar herkansen dan?quote:Op woensdag 24 april 2013 15:15 schreef Jaarsma93 het volgende:
Vandaag gemailed met het nieuws dat ik de norm niet gehaald heb helaas. Het is erg lullig aangezien ik dit al sinds mijn 15e wilde. maargoed tijd om me eroverheen te zetten en iets anders te gaan zoeken
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! Als het je droombaan is moet je je er niet zomaar bij neerleggen! Wat dacht je van Eurocontrol? Of ATC is het buitenland?quote:Op donderdag 25 april 2013 09:12 schreef Jaarsma93 het volgende:
Dankjulliewel ,
Ja ik weet dat het niet een "handige" droom is... Ik heb een feedbackgesprekje aangevraagd, maar dat is pas op 6 mei, dus nog even wachten daarop
Bekijk het ook eens van de negatieve kant... het werk is in feite niets anders dan non-stop naar een monitor staren en door een microfoon heen praten. Verder is het enige carričreperspectief dat je goed verdient en een stabiele baan hebt waar je niet eruit bezuinigd wordt. Je zou wel gewoon 30 jaar lang met hetzelfde bezig zijn. Dat is bij menig andere (opgeleide) baan toch wel anders. Hier zat ik zelf wel een beetje mee, of het niet saai zou gaan worden. Uiteindelijk ben ik bij de plaatsing afgevallen dus ik hoef me er niet meer druk over te maken. Nu ga ik een traineeship tegenmoet met heel veel kansen qua ontwikkeling van carričre, met nog perspectief op leidinggevende worden, een eigen bedrijf beginnen, etc.quote:Op zaterdag 27 april 2013 11:10 schreef Jaarsma93 het volgende:
De selectieprocedure is vergelijkbaar met eurocontrol, het assesment is precies hetzelfde. Bovendien zullen ze mijn scores inzien. Heb daar ook overnagedacht, ook om het eventueel militair te proberen maar dan nog heb ik geen zekerheid. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat het beter is, zeker aangezien mijn examens eraan komen, om het los te laten (voor nu) en nu eerst maar mijn examens te halen.
Bedankt voor alle positieve reacties, wordt gewaardeerd
Ook als luchtverkeersleider kun je natuurlijk aan een carriere binnen het bedrijf werken. Er zijn zoveel dingen die je naast het vak als verkeersleider kunt doen waarbij de expertise van jou als verkeersleider nodig is. Dus ik denk dat je de plank redelijk mis slaat als je denkt dat je dit als verkeersleider niet kunt doen. Je zit dus niet 30 jaar naar een beeldscherm te staren met een microfoon voor jequote:Op zaterdag 27 april 2013 12:19 schreef Xeanor het volgende:
Verder is het enige carričreperspectief dat je goed verdient en een stabiele baan hebt waar je niet eruit bezuinigd wordt. Je zou wel gewoon 30 jaar lang met hetzelfde bezig zijn. Dat is bij menig andere (opgeleide) baan toch wel anders.
Maar dat zijn allemaal bijzaken. En ach, jullie hebben sollicitanten genoeg.quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:21 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ook als luchtverkeersleider kun je natuurlijk aan een carriere binnen het bedrijf werken. Er zijn zoveel dingen die je naast het vak als verkeersleider kunt doen waarbij de expertise van jou als verkeersleider nodig is. Dus ik denk dat je de plank redelijk mis slaat als je denkt dat je dit als verkeersleider niet kunt doen. Je zit dus niet 30 jaar naar een beeldscherm te staren met een microfoon voor je
Dat is allemaal wel heel erg kort door de bocht natuurlijk. Zoals eerder gezegd, je moet jezelf zijn, geen toneelstuk opvoeren. Ik snap dat iedereen het graag wil halen, maar als jij je anders voordoet dan dat je in het normale leven bent prikken ze er ook door heen en als ze er tijdens het assessment niet doorheen prikken zal het later in het selectietraject of de opleiding gebeuren.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 01:19 schreef Xeanor het volgende:
Je moet niet op slot gaan. Je moet je mond opentrekken bij de groepsopdrachten. Als je dat niet doet ga je niet door, hoe geschikt je ook wel niet mag zijn als luchtverkeersleider.
Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen is het niet de bedoeling de opdrachten op het internet te delen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:11 schreef PVor het volgende:
Hoi iedereen,
Bedankt voor de reacties. Echter was ik benieuwd naar de opdrachten, niet zozeer hoe je je moest gedragen of op welke manier je verder komt. Ik weet ook wel dat ik mijzelf moet zijn en dat als ik dat niet ben, zij daardoorheen prikken.
Kan iemand mij meer vertellen over de opdrachten zelf?
groet
Is zeer logisch. gelukkig staat vragen vrijquote:Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen is het niet de bedoeling de opdrachten op het internet te delen.
En hoe ging het?quote:Op maandag 13 mei 2013 19:51 schreef PVor het volgende:
[..]
Is zeer logisch. gelukkig staat vragen vrij
Op dit moment duimen voor a.s. woensdag als mijn assessment is
Het is een full time baan/studie, dus je bent in principe 8 uur per dag 'aan het werk' op Schiphol. Daarnaast zul je thuis ook moeten studeren, maar je kunt wel rekenen op dagen van 8 tot 16.00quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:18 schreef Droplollie het volgende:
Hoe zit het met de uren die je voor het eerste jaar in Amsterdam moet zijn?
Moet je elke dag aanwezig zijn of zit er ook veel thuisstudie bij?
Oké. Bij de inschrijving kon ik voorkeur aangeven voor opleidingsplek. Ben voor Eelde gegaan (woon in Groningen). Kun je daar ook je eerste jaar al volgen? Of gaat het puur om je laatste 3 jaar die je daar kan volgen?quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:26 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Het is een full time baan/studie, dus je bent in principe 8 uur per dag 'aan het werk' op Schiphol. Daarnaast zul je thuis ook moeten studeren, maar je kunt wel rekenen op dagen van 8 tot 16.00
Het eerste jaar is sowieso op Schiphol, basistheorie en simulator. Als je dat allemaal succesvol afrond dan word je geplaatst op een veld, Beek, Rotterdam, Eelde of Schiphol, waarbij je zelf dus een voorkeur aan kunt geven waarbij je garantie tot de deur hebt.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:14 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Oké. Bij de inschrijving kon ik voorkeur aangeven voor opleidingsplek. Ben voor Eelde gegaan (woon in Groningen). Kun je daar ook je eerste jaar al volgen? Of gaat het puur om je laatste 3 jaar die je daar kan volgen?
Ik lees net dit in een oud topic over Luchtverkeersleider. Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de selectieprocedure. Net zoals Albinoraptor heb ik mijn ogen laten laseren. Mijn sterkte daarvoor bedroeg voor mijn linker oog -3.75 en voor mijn rechter oog -5.75 tot -6.25 (exacte gegevens moet ik nog binnenkrijgen van laserkliniek). Mijn rechter oog zal dus mogelijk tot problemen bij de oogtest leiden. Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, kunnen zij de vroegere sterke van voor de behandeling meten? Of vragen ze dat mondeling aan je, of in een rapport van kliniek? Ik ben heel benieuwd naar reacties en eventuele andere tips over de procedure voor de selectie!quote:Op donderdag 23 augustus 2007 20:52 schreef Albinoraptor het volgende:
Zo ik ben afgewezen op iets wat nooit had mogen gebeuren.
Afgewezen omdat ik voor mijn laseroperatie een te hoge sterkte had, voor de rest alles goed bij medische keuring, kom bij oogaarts. Ah ogen laten laseren van welke sterkte. En boem daar valt de bom ,te hoog afwijking voor de operatie. Wel nog rest van oogtesten gedaan ook allemaal goed.
Maar ja, ik heb helemaal in begin van mijn sollicitatie gebeld of het erg was of mijn ogen gelaserd waren, antwoord was nee. Dus ook niet meer druk om gemaakt, rest alles netjes aangegeven wat ik had, dyslexie bijv en vanaf november bezig door de testen en dan door zoiets afvallen.
Niet leuk, absoluut niet leuk.
Meteen met lvnl gebeld zelf, en zij gingen eens kijken of er nog andere vacatures waren. Nou daar maar een kaarsje voor opsteken. Iets van assistent verkeerleider oid. Nou ze zien het wel.
Ik heb mij gisteren aangemeld voor de selectie. Daarin moest je ook aangeven of je ogen gelaserd waren. Wellicht dat je als vervolgvraag krijgt wat de sterkte van je ogen waren voor het laseren?quote:Op donderdag 23 mei 2013 15:49 schreef esn213 het volgende:
Ik lees net dit in een oud topic over Luchtverkeersleider. Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de selectieprocedure. Net zoals Albinoraptor heb ik mijn ogen laten laseren. Mijn sterkte daarvoor bedroeg voor mijn linker oog -3.75 en voor mijn rechter oog -5.75 tot -6.25 (exacte gegevens moet ik nog binnenkrijgen van laserkliniek). Mijn rechter oog zal dus mogelijk tot problemen bij de oogtest leiden. Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, kunnen zij de vroegere sterke van voor de behandeling meten? Of vragen ze dat mondeling aan je, of in een rapport van kliniek? Ik ben heel benieuwd naar reacties en eventuele andere tips over de procedure voor de selectie!
Ik heb vanochtend ook mijn sollicitatie ingestuurd en om de sterkte van de afwijking voor laseren werd niet gevraagd. Daarna nog even gebeld met LVNL, die een oogtest inplannen voorafgaand aan de selectie. Dat maar even afwachten dus..quote:Op donderdag 23 mei 2013 16:28 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Ik heb mij gisteren aangemeld voor de selectie. Daarin moest je ook aangeven of je ogen gelaserd waren. Wellicht dat je als vervolgvraag krijgt wat de sterkte van je ogen waren voor het laseren?
Laat je ons weten hoe het gegaan is? Wel interessante informatie.quote:Op donderdag 23 mei 2013 17:14 schreef esn213 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend ook mijn sollicitatie ingestuurd en om de sterkte van de afwijking voor laseren werd niet gevraagd. Daarna nog even gebeld met LVNL, die een oogtest inplannen voorafgaand aan de selectie. Dat maar even afwachten dus..
Je kan ongeveer een maand later de eerste test toen meestal volgens mij. Tussen iedere ronde in zit steeds een stuk of 2-4 weken. Reken maar op een tijdspad van een stuk of 3-4 maanden voordat je toegelaten zou zijn, en misschien maar 1 maand om er al uit te liggen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 16:28 schreef DDWZ het volgende:
Dag allen,
Ik zoek graag advies over wat ik het beste kan doen op dit moment.
Ik ben sinds een maand afgestudeerd voor mijn HBO opleiding. Op dit moment werk ik fulltime bij een bedrijf waar ik tijdens mijn studie al werkte. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Ik wil graag luchtverkeersleider worden, maar ik weet hoe onzeker en klein de kans is dat je wordt toegelaten. Ik ben door een aantal bedrijven benaderd met een leuke baan en voorwaarden. Echter wil ik liever eerst mij aanmelden bij de luchtverkeersleiding. Ik kan me vanaf vrijdag pas aanmelden (ivm verlopen paspoort).
Mijn vragen op dit moment zijn:
- Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik aan de testen kan beginnen? (En dus weet of ik verder mag of niet)
- Is het verstandig om ondertussen(tijdens lvl-procedure) al met andere bedrijven te spreken/solliciteren? Als een plan B zeg maar.
Benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast.
Zouden jullie tijdens een gesprek /sollicitatie aangeven dat je bezig bent met LVL? De testdagen etc zijn altijd doordeweeks toch? Dit zou dus evt in de knoop komen met je normale baan.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:29 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Je kan ongeveer een maand later de eerste test toen meestal volgens mij. Tussen iedere ronde in zit steeds een stuk of 2-4 weken. Reken maar op een tijdspad van een stuk of 3-4 maanden voordat je toegelaten zou zijn, en misschien maar 1 maand om er al uit te liggen.
Minder dan 1% van de mensen die zich inschrijven voor de selectie wordt toegelaten, dus houd sowieso een plan B achter de hand. Ik zou zeggen, zorg eerst maar eens dat je door de eerste dag en het assessment heen komt. Hou dan pas in het achterhoofd dat je misschien door de selectie heen komt.
Een plan B moet je sowieso hebben want na de eerste 8 weken van de opleiding zelf kan je ook al de deur worden gewezen. Dat is eigenlijk pas de échte selectie.
Overigens, mocht je echt geselecteerd worden: de "klassen" beginnen volgens mij in september en april ofzo, en voor september ben je al niet meer op tijd. Je zou wat dat betreft nog prima kunnen beginnen aan een andere baan nu.
Nee. Gewoon een vakantiedag gebruiken dan.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:10 schreef DDWZ het volgende:
[..]
Zouden jullie tijdens een gesprek /sollicitatie aangeven dat je bezig bent met LVL? De testdagen etc zijn altijd doordeweeks toch? Dit zou dus evt in de knoop komen met je normale baan.
Ik vroeg het meer omdat je zei "Je zou wat dat betreft nog prima kunnen beginnen aan een andere baan nu.". Maar inderdaad, het is nu ik er over nadenk niet handig. Thanks.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:42 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Nee. Gewoon een vakantiedag gebruiken dan.
Tevens moet je nooit bij een sollicitatie vertellen dat je eigenlijk bezig bent iets anders te vinden. Dat komt gewoon keihard over als: ja, ik heb hier eigenlijk geen zin in, maar ik probeer het maar voor het geval dat andere niet lukt. Een bedrijf wil mensen niet neerzetten in een functie die ze als backup plan zien. Ze willen gemotiveerde mensen met passie voor het werk.
Dat je het uberhaupt vraagt vind ik al heel erg verrassend.
Zoals ik het me herinner krijg je geen cases voorgelegd. Dat is in de assessment.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:00 schreef eekhoorn1 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met de selectie en ik heb binnenkort het interview. Nu vraag ik mij af, wat ik hiervan kan verwachten zodat ik het een beetje kan voorbereiden. Ik zag dat Xeanor en ELB86 het interview hebben gehad. Kunnen jullie iets meer vertellen over de vragen? Kan ik bijvoorbeeld cases verwachten wat ik in bepaalde situaties zou doen? Of gaat het meer over je levensverhaal en je positieve/negatieve kanten?
Wordt er ook van je verwacht dat je al veel weet over LVNL zelf?
Klopt. Meer dan zat mensen waar je bij binnenkomst al aan kan zien dat ze ongeschikt zijn. Ze waren dan ook weg na de eerste test. Best apart hoe zichtbaar dat is. (althans voor mij)quote:Op woensdag 4 september 2013 17:57 schreef figoro1991 het volgende:
Spannend hoor! Hopen dan maar op een goede uitslag morgen inderdaad! Geschrapt? Zou me niks verbazen, bij mij in de groep waren er ook weer ongelooflijk nonchalante mensen tussen. LVNL maar proberen omdat ik niet zo goed weet wat ik met mijn toekomst moet, LVNL proberen omdat het goed verdiend etc. etc. Was het even wennen om volledig in het Engels te communiceren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |