abonnement Unibet Coolblue
pi_111032293
Het is alweer tijd voor deel 9! Hier een linkje naar het eerste deel en deel 8. hieronder de laatste post uit deel 8:

quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 13:43 schreef Devel-ish het volgende:
Hey, wat leuk dat hier een topic over is! Speciaal voor aangemeld bij FOK! ghehe

Ik wil me heel graag aanmelden voor de selectieprocedure, maar eerst maar eens een voorlichtingsdagje. Ik denk, lekker arrogant, net als jullie, dat ik goede kans maak om door de selectie heen te komen.

Ik vraag me alleen af.. Weten jullie wie er niet door de medische keuring heen komen? Ik zie niet zo in waarom je topfit zou moeten zijn voor deze baan. Ik ben op zich fit hoor. Kom nooit bij de dokter oid, maar heb wel iets met mijn hart. Kan ik het dan wel schudden? Meteen afgeschreven? Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Voor de paar die de opleiding mogen gaan doen, super! Gefeliciteerd en veel succes! :D
Ik geloof niet dat die medische keuring iets is om je heel erg zorgen over te maken. Je hoeft zeker geen superconditie te hebben bijvoorbeeld, maar wel goede ogen en oren. Ik ben stiekem ook een beetje bang; ik had bij mijn geboorte een kleine hartruis. Na 8 mei weet ik meer, dan heb ik mijn keuring!

Overigens, als je je ergens zorgen over maakt kun je het beste gewoon bellen met recruitment, die kunnen je veel beter informeren en wijzen je graag door naar bijvoorbeeld KLM Health Services, het bedrijf dat de keuring doet.

Alvast veel succes als je ervoor kiest de selectie te gaan doen :Y
pi_111084523
Ik heb dinsdag 15 mei het oriėntatiebezoek en woensdag 23 mei het assessment in Amstelveen. Wie nog meer?
pi_111241721
Ik ben ook van plan het te proberen. Heb even een beetje de capaciteitentest onderzocht en ben er achter gekomen dat ik het toch wel lastig heb met de rekenopdrachtjes en getallenreeksen. Heeft iemand tips hoe ik mij hier het beste op kan voorbereiden?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111256797
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:36 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ik ben ook van plan het te proberen. Heb even een beetje de capaciteitentest onderzocht en ben er achter gekomen dat ik het toch wel lastig heb met de rekenopdrachtjes en getallenreeksen. Heeft iemand tips hoe ik mij hier het beste op kan voorbereiden?
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je erg snel dingetjes kunt uitrekenen, dus probeer te oefenen door sommen snel te maken (hoeven geen hele ingewikkelde sommen te zijn). Getallenreeksen is goed te oefenen, genoeg testjes online. Er zit altijd een patroon in, en hoe meer je oefent hoe sneller je het patroon herkent. In mijn ervaring waren de getallenreeksen bij de selectie niet de meest ingewikkelde die je kunt vinden.

Succes!
pi_111265833
Thanks, een goede vriend van me heeft het namelijk ook geprobeerd en hij vertelde me dat de getallenreeksen juist wel heel lastig waren. 4 cijfers en tot de zoveelste macht, weet niet meer precies waar die het allemaal over had. Maar ik denk dat ik maar zo'n capaciteitentest ga bestellen, zo'n oefenpakket. Of is dat niet verstandig?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111265924
Ik zou het niet doen denk ik. Het gaat er om of je zelf een bepaald niveau hebt, niet of je een kunstje kunt oefenen en herhalen.
pi_111266352
Ja, maar als het er voor kan zorgen dat ik het wel haal betaal ik er graag wat voor. Met oefening lijkt het me toch dat je, je niveau wel iets kunt opschroeven?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111266484
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ja, maar als het er voor kan zorgen dat ik het wel haal betaal ik er graag wat voor. Met oefening lijkt het me toch dat je, je niveau wel iets kunt opschroeven?
Het is je eerste test 'maar' he, er komen er nog meer ;)
pi_111266574
Ja, daar ben ik me van bewust. Maar als je voor je eerste test al zakt hoef je ook meteen nooit meer terug te komen toch?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111266633
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:53 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ja, daar ben ik me van bewust. Maar als je voor je eerste test al zakt hoef je ook meteen nooit meer terug te komen toch?
Mag je het na een jaar nog een keer proberen :)
Pas als je het assessment gedaan hebt mag je niet nog een keer.
pi_111266837
Oh, dat is al een hele geruststelling. Nou dan eerst maar een voorlichtingsdag bezoeken en dan zien we wel weer verder. Bedankt voor de info in ieder geval!
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111266908
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:57 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Oh, dat is al een hele geruststelling. Nou dan eerst maar een voorlichtingsdag bezoeken en dan zien we wel weer verder. Bedankt voor de info in ieder geval!
Dat zou ik inderdaad maar als eerste doen ^O^ Veel plezier en succes alvast :)
pi_111270151
Bedankt! Heb jij zelf ook de tests gedaan?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111270186
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Bedankt! Heb jij zelf ook de tests gedaan?
Ja, maar ik ben bij de AAPRO afgevallen.
pi_111270784
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:49 schreef Piles het volgende:

Ja, maar ik ben bij de AAPRO afgevallen.
Ai, dat is jammer. Dan mag je het niet meer over doen of wel?

Tenminste dit lees ik net op de site: 8. Bij een onvoldoende score op resp. de capaciteitentests, grading en AAPRO vervalt de mogelijkheid tot herkansen.

Zou dit dan ook betekenen dat je als je de capaciteitentest (eerste test toch?) niet haalt. Je het nooit meer mag proberen of mag je die gewoon weer na een jaar proberen?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111270943
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 23:00 schreef jeunessegaspillee het volgende:

[..]

Ai, dat is jammer. Dan mag je het niet meer over doen of wel?
Nope.
quote:
Tenminste dit lees ik net op de site: 8. Bij een onvoldoende score op resp. de capaciteitentests, grading en AAPRO vervalt de mogelijkheid tot herkansen.

Zou dit dan ook betekenen dat je als je de capaciteitentest (eerste test toch?) niet haalt. Je het nooit meer mag proberen of mag je die gewoon weer na een jaar proberen?
Oh, apart. Ik dacht dat het assessment, grading en AAPRO was :P
pi_111272160
Pfff... ze geven het niet bepaald cadeau haha :9
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111348741
Als je het in je hebt komt je die capaciteitentest wel door. Zo vreselijk moeilijk is het niet, vooral inzicht en ook wat kortetermijngeheugen e.d.. Zonder die dingen kun je toch niet als luchtverkeersleider werken, dus ik zou er gewoon rustig heengaan en je best doen. Thats it :). En nee, je krijgt absoluut niets cadeau. De opleiding zelf is ook gewoon hard werken, maar gelukkig ook heel leuk.
pi_111357250
Ja, ik denk/hoop ook wel dat ik dat haal. Eerst adviseerde mijn vader het me een keer te proberen (beetje zijn droom eigenlijk), maar nu ik er meer over lees vind ik het ook echt interessant en lijkt het me een heel mooi beroep. Dus nu na 2 jaar aandringen van mijn vader ga ik het toch maar eens echt proberen!
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111358179
Beste allemaal,

Waar ik nogal benieuwd naar ben zijn de mensen die de selectierondes doorstaan hebben?
Welke leeftijd hebben jullie, en wat is/zijn jullie vooropleidingen?
Hebben jullie hier nog extra voorbereidingen voor getroffen?

Graag hoor ik van jullie!

Alvast bedankt!
pi_111358438
En wat ben je met die informatie van plan? :)
pi_111388999
Vraag ik me ook wel af? Leeftijden voor de selectie zijn 19-26 jaar, met sowieso VWO. Verder lopen er mensen rond met hele verschillende achtergronden. Zou verder niet weten wat voor voorbereidingen je zou kunnen treffen en het hele idee van voorbereidingen heeft ook weinig zin.
pi_111421275
Weet iemand van jullie hoe vaak de voorlichtingsdagen zijn? Die van morgen zit namelijk al lang vol en er is nog geen nieuwe. Of komt deze online na morgen ofzo?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111421313
Voor de mensen die overwegen luchtverkeersleider te worden vraag ik me af: hoe komen jullie aan het zelfvertrouwen? Als je kijkt naar al die eisen/selectierondes en het aantal personen dat uiteindelijk er één wordt, lijkt het wel alsof je een superman moet zijn. Denken jullie dat jullie dat zijn? En zo ja, waarom?
pi_111422222
Ik denk niet dat het zo zeer gaat om zelfvertrouwen. Maar ze bieden je een unieke kans en als je het niet probeert dan zal je nooit weten of je geschikt bent. Als daar ook nog is bij komt dat het je een heel leuk beroep lijkt, wat zou je dan tegen houden?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111423945
Ik denk vooral dat ik het de rest van mijn leven zonde had gevonden als ik het niet eens had geprobeerd. Ik dacht nooit dat ik het zou halen, maar het is toch gelukt. Het kost tenslotte helemaal niets en als je het niet probeert weet je zeker dat je geen lvl wordt ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nyll89 op 11-05-2012 23:01:26 ]
pi_111424684
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:08 schreef Nyll89 het volgende:
Ik denk vooral dat ik het de rest van mijn leven zonde had gevonden als ik het niet eens had geprobeerd. Ik dacht nooit dat ik het zou halen, maar het is toch gelukt. Het kost tenslotte helemaal niets en als je het niet probeert weet je zeker dat je geen lvl word ;)
Grappig, dat je dacht dat je het nooit zou halen en dan toch haalt. Ik vraag me toch af waar het op aan komt. Bijvoorbeeld die grading, moet je dan gewoon een heel goed kunnen visualiseren en korte termijn geheugen hebben? Ik weet nauwelijks wat die grading inhoud, want ik heb hem nooit gedaan, dus ik zeg maar wat hoor.
Zo kan je het inderdaad ook bekijken
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:27 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Ik denk niet dat het zo zeer gaat om zelfvertrouwen. Maar ze bieden je een unieke kans en als je het niet probeert dan zal je nooit weten of je geschikt bent. Als daar ook nog is bij komt dat het je een heel leuk beroep lijkt, wat zou je dan tegen houden?
Zo kan je het natuurlijk ook zien, zo van 'niet geschoten is altijd mis'. Enig realisme zou me tegen kunnen houden. Maar ja, ik ga het waarschijnlijk ook proberen volgend jaar.
pi_111427311
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:26 schreef Proloop het volgende:
Maar ja, ik ga het waarschijnlijk ook proberen volgend jaar.
Dat is alvast een goed begin, want dat is precies wat ik vorig jaar dacht ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Nyll89 op 11-05-2012 23:02:42 ]
pi_111429648
@Proloop

Ook ik dacht dat ik het niet zou halen. Dat kwam voornamelijk door het kleine percentage mensen die de selectie haalt. Vooral in het begin rekende ik er nog niet te veel op. Maar hoe verder ik kwam hoe meer ik ging denken dat de kans aanwezig was dat ik het zou halen.

Bedenk altijd dat degene die het gehaald hebben hetzelfde traject hebben doorlopen! Dus het kan altijd, gewoon je best doen! Jezelf vooral niet te druk maken en krampachtig gaan voorbereiden met allerlei testen. Goed uitgerust aankomen zodat je scherp bent is het belangrijkste. Alleen voor de grading kan/moet je voorbereiden. Maar dat is de laatste ronde pas :)

Mocht het niet lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Als je iets echt leuk lijkt dan moet je het altijd proberen!

Succes in ieder geval!!
pi_111446708
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:32 schreef Mike432 het volgende:
@Proloop

Ook ik dacht dat ik het niet zou halen. Dat kwam voornamelijk door het kleine percentage mensen die de selectie haalt. Vooral in het begin rekende ik er nog niet te veel op. Maar hoe verder ik kwam hoe meer ik ging denken dat de kans aanwezig was dat ik het zou halen.

Bedenk altijd dat degene die het gehaald hebben hetzelfde traject hebben doorlopen! Dus het kan altijd, gewoon je best doen! Jezelf vooral niet te druk maken en krampachtig gaan voorbereiden met allerlei testen. Goed uitgerust aankomen zodat je scherp bent is het belangrijkste. Alleen voor de grading kan/moet je voorbereiden. Maar dat is de laatste ronde pas :)

Mocht het niet lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Als je iets echt leuk lijkt dan moet je het altijd proberen!

Succes in ieder geval!!
Bedankt. Ik zal zeker mijn best doen ja, (over een jaar pas maar toch). Ik heb er wel heel veel zin in O+
Hoe vonden jullie het assessment? Dat lijkt me echt de vervelendste ronde.
pi_111452095
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 00:17 schreef Proloop het volgende:

[..]

Bedankt. Ik zal zeker mijn best doen ja, (over een jaar pas maar toch). Ik heb er wel heel veel zin in O+
Hoe vonden jullie het assessment? Dat lijkt me echt de vervelendste ronde.
Dat was in mijn ogen geen vervelende ronde.... maar dat is mijn persoonlijke mening. Anderen kunnen dat heel anders hebben beleefd natuurlijk :)
pi_111456308
Het assessment is het vaagste en daarom wellicht het 'vervelendste' want moeilijk in te schatten voor jezelf. Maar het is niet vervelend om te doen ofzo.
pi_111530843
Weet iemand wanneer normaal de volgende inschrijving voor een voorlichtingsdag open gaat?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111537367


[ Bericht 100% gewijzigd door Snowwhittle op 14-05-2012 16:35:50 ]
pi_111537441
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:40 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Weet iemand wanneer normaal de volgende inschrijving voor een voorlichtingsdag open gaat?
De volgende voorlichtingsdag is 16 juni en je kunt je een maand van tevoren inschrijven, overmorgen dus! Wel meteen doen, want ze zijn erg snel vol. Ik ben afgelopen zaterdag op de voorlichtingsdag geweest en het is echt indrukwekkend, zeker een aanrader!! :D
pi_111538244
quote:
10s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:36 schreef Snowwhittle het volgende:

[..]

De volgende voorlichtingsdag is 16 juni en je kunt je een maand van tevoren inschrijven, overmorgen dus! Wel meteen doen, want ze zijn erg snel vol. Ik ben afgelopen zaterdag op de voorlichtingsdag geweest en het is echt indrukwekkend, zeker een aanrader!! :D
Thanks, dan zal ik dat snel doen. Ben ook erg benieuwd!
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111623583
Ik heb gisteren het oriėntatie bezoek gehad en volgende week het assessment. Kijk er erg naar uit. Wel spannend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen idee heb wat ik kan verwachten.

Elke ronde die ik verder kom ik fantastisch, maar ik houd er wel rekening mee dat ik elke ronde kan afvallen. Statistisch gezien is de kans ook onwijs klein.
pi_111683523
Maar statistieken zijn wel het laatste waar je je mee bezig moet houden. Het gaat erom hoe jij presteert en niet iemand anders. Statistisch gezien had ik het ook nooit gehaald, maar ik zit er mooi wel :).
pi_111701808
Tuurlijk. Begrijp ik, maar denk dat het alleen maar mee kan vallen als je er rekening mee houd er niet door te komen. Ik doe uiteraard mijn uiterste best.
pi_111702417
Heb je nou ook het idee dat mensen die er door gekomen echt bollebozen zijn die van studeren houden en nooit leuke dingen doen? Of zijn het allemaal relaxte mensen? Ik heb echt geen idee wat voor soort mensen nou toegelaten worden en welke niet.
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111706033
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Heb je nou ook het idee dat mensen die er door gekomen echt bollebozen zijn die van studeren houden en nooit leuke dingen doen?
:')
pi_111708217
:') :') je weet waar ik op doel
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111710929
Tja... Er zijn mensen met allerlei achtergronden. In mijn klas is iedereen erg relaxt, maar ook zeker heel gemotiveerd en intelligent. Zonder motivatie en bepaalde mentale capaciteiten redt je het echt niet, maar social skills zijn ook belangrijk, je wordt immers geacht een teamplayer te zijn.
pi_111738617
Zo, ingeschreven voor voorlichtingsdag van 16 juni :)
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:25:10 #45
107525 Caithlinn
Still me....
pi_111759285
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:40:59 #46
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_111764199
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Er zijn er meer op die manier gekomen maar het is geen standaard traject ofzo. Dus om daar je geld op te zetten...
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_111778277
Als het je aanspreekt kan je zeker overwegen om bij de luchtmacht te solliciteren. Maar je moet uiteindelijk alsnog exact dezelfde selectieprocedure bij LVNL door, dus daarvoor zou ik het niet doen.
pi_111779040
Gewoon proberen, je hebt in principe niets te verliezen.
En over je leeftijd moet je je niet zo'n zorgen maken. Ben zelf (pas) 18, en heb iedere ronde gehaald!

Succes ieder die met de selectie bezig is!
pi_111799519
Is het eigenlijk echt veel wiskunde, of zouden jullie het zo niet willen noemen?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111810556
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:34 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Is het eigenlijk echt veel wiskunde, of zouden jullie het zo niet willen noemen?
Cijfermatig inzicht, geen echte wiskunde :)
pi_111922750
Ik zag dat onlangs de regels voor toelating zijn veranderd. Zo kan je nu met meer diploma's toegelaten worden. Ook kon je eerst alleen met wiskunde A1 én A2 worden toegelaten, nu staat er slechts een diploma met een voldoende voor wiskunde. Denken jullie dat er nog steeds A1 en A2 nodig is of kan ik nu bijvoorbeeld met alleen wiskunde A1 ook toegelaten worden?

Mocht dit niet het geval zijn ga ik alsnog waarschijnlijk wiskunde doen op havo niveau om zo alsnog kans te maken.
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:09:03 #52
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_111923149
Bel eens met de recruitment afdeling. Dan weet je precies wat je wel en niet nodig hebt. Maar wiskunde op havo niveau lijkt me niet voldoende, aangezien de eisen een vwo diploma met een voldoende voor wiskunde vragen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_111923399
Inderdaad, verkeerd gelezen. Maar ik ben dus zelf in het bezit van een VWO diploma met slechts wiskunde A1. Ik denk dat ik dan maar even een belletje ga plegen aangezien vroeger een VWO diploma met A1, A2 verplicht was. Bedankt voor de info!
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_111944345
Ben hier al een tijdje aan het lezen en heb nu ook maar eens een account aangemaakt.

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik door mag naar de grading! Voor mijn gevoel de "alles of niets" ronde. Dus het blijft nog steeds spannend. Zou er echt van balen als ik bij de grading afval. Ik ga in ieder geval mijn uiterste best doen (wat kun je tenslotte nog meer doen)!

Als je naar de percentages kijkt dan is de toelating inderdaad een "long shot", maar goed dat probeer ik dan maar niet al te veel te doen. Tot nu toe is alles kennelijk nog goed gegaan dus het is hopen dat ik het waar kan maken op de grading.
pi_111958720
Succes Katsuman! Afvalpercentage bij de grading is hoog. Maar meer dan je best kun je niet doen!
pi_111960135
Succes ja, spannend! :)
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_112219452
ik heb een paar weken geleden gesolliciteerd en ben uitgenodigd voor de selectiedag op 21 augustus. helaas net niet meer die van 5,6 en 7 juni. heb er wel zin in!
pi_112223099
Net te horen gekregen dat ik ook door ben naar de grading. Helaas zit de grading van 14 en 15 juni al vol en krijg ik asap nieuwe data!
pi_113778475
Heb begin deze week te horen gekregen dat ik ben geplaatst onder voorbehoud van de medische keuring! :D :D woohooo
pi_113786183
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:18 schreef Katsuman het volgende:
Heb begin deze week te horen gekregen dat ik ben geplaatst onder voorbehoud van de medische keuring! :D :D woohooo
Gefeliciteerd! :D

Ik ben een tijdje terug bij voorlichtingsdag geweest en ben nu overtuigd.
Binnenkort ga ik dus ook beginnen aan de selectie :)
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_113796400
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:19 schreef jeunessegaspillee het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! :D

Ik ben een tijdje terug bij voorlichtingsdag geweest en ben nu overtuigd.
Binnenkort ga ik dus ook beginnen aan de selectie :)
Bedankt en heel veel succes! Weet je al wanneer de eerste selectieronde van start gaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Katsuman op 05-07-2012 10:31:10 ]
pi_113801399
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:12 schreef Katsuman het volgende:

[..]

Bedankt en heel veel succes! Weet je al wanneer de eerste selectieronde van start gaat?
Nee, geen idee! Ik ga me aanmelden na m'n zomervakantie en dan zie ik wel hoe of wat. Ik heb gelukkig geen haast :P
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_114785445
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Ja over nagedacht. Ik heb daar selectie gedaan en ook voor aangenomen, nog voordat ik uberhaupt bij LVNL kon solliciteren.

Toch gestopt bij de Luchtmacht, had toch iets anders verwacht van de KMA, en blessures maakte dat eerste jaar erg lastig...
Totaal geen spijt van, misschien omdat ik nu alweer bijna twee jaar bij LVNL werk.

Maar om daar nou inderdaad je geld op te zetten? Ik zou zeggen, ga voor het hoogst haalbare!
pi_114789202
Ik ben erg geļnteresseerd in luchtverkeersleider worden, maar er valt niet zo veel over te lezen op het internet heb ik het idee (tenminste niet over de Nederlandse luchtverkeersleiding). Kan iemand nog een boek aanraden over luchtverkeersleiding of gerelateerd daar aan?
pi_114830724
Salaris indicatie?
pi_114835164
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 01:28 schreef Proloop het volgende:
Ik ben erg geļnteresseerd in luchtverkeersleider worden, maar er valt niet zo veel over te lezen op het internet heb ik het idee (tenminste niet over de Nederlandse luchtverkeersleiding). Kan iemand nog een boek aanraden over luchtverkeersleiding of gerelateerd daar aan?
Boeken zijn er niet echt naar mijn weten. Zoek even op youtube naar materiaal over schiphol. Een aantal filmpjes zijn al wat ouder. Een kijktip is de serie op Nederland 1 een aantal maanden terug. "De Luchthaven". Daarin komt een paar keer kort het werk in de toren naar voren!
pi_114835169
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:46 schreef buddyb het volgende:
Salaris indicatie?
Quote van www.luchtverkeersleider.nl: "Bij aanvang van je opleiding verdien je direct al een salaris van ¤ 26.500,= bruto per jaar. Dit loopt tijdens de opleiding verder op. Na het afronden van de opleiding verdien je ongeveer ¤ 75.000,= bruto. Een ervaren luchtverkeersleider verdient rond de ¤ 120.000,= bruto."
pi_114837229
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:46 schreef buddyb het volgende:
Salaris indicatie?
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt
  dinsdag 31 juli 2012 @ 20:30:46 #69
184482 Surferboy
Supermoto!!
pi_114912410
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 01:28 schreef Proloop het volgende:
Ik ben erg geļnteresseerd in luchtverkeersleider worden, maar er valt niet zo veel over te lezen op het internet heb ik het idee (tenminste niet over de Nederlandse luchtverkeersleiding). Kan iemand nog een boek aanraden over luchtverkeersleiding of gerelateerd daar aan?
Boeken hebben weinig zin, alles wat je moet leren krijg je tijdens je opleiding aangereikt. Dingen vantevoren gaan leren kunnen verkeerd of anders zijn dan wat er van je verwacht wordt in de opleiding. Voor meer info over het beroep zou ik lekker alle filmpjes op de site www.luchtverkeersleider.nl kijken.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 20:36:32 #70
184482 Surferboy
Supermoto!!
pi_114912810
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:49 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Heb je nou ook het idee dat mensen die er door gekomen echt bollebozen zijn die van studeren houden en nooit leuke dingen doen? Of zijn het allemaal relaxte mensen? Ik heb echt geen idee wat voor soort mensen nou toegelaten worden en welke niet.
Juist geen bollebozen, het is een 'hands-on' opleiding waarbij té analytische intelligentie niet persé bevorderend is voor het eindresultaat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:25 schreef Caithlinn het volgende:
Iemand hier ooit nagedacht over de opleiding Officier Luchtverkeersleiding bij de luchtmacht? Zelfde opleiding en ja, je zit 6 jaar aan t leger vast maar daarna heb je wel de opleiding en de ervaring om bij de LVNL te gaan werken. (Mijn vader werkt daar en er zijn er meer op die manier gekomen;)
Is niet dezelfde opleiding, en een totaal ander stuk luchtruim en verantwoordelijkheden.
pi_114941139
Je hoort bij LVNL toch later in je opleiding waar je wordt geplaatst, en er is dus ook een kans dat je bijvoorbeeld naar Eelde moet? Maar ik kan me voorstellen als je hiervoor solliciteert dat je graag op Schiphol Tower/Approach of area control wil werken, want volgens mij is zo'n lokaal vliegveld behoorlijk rustig.
pi_114941757
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:10 schreef Viezze het volgende:
Je hoort bij LVNL toch later in je opleiding waar je wordt geplaatst, en er is dus ook een kans dat je bijvoorbeeld naar Eelde moet?
Klopt, maar je eigen voorkeur kan daar ook invloed op hebben.
quote:
Maar ik kan me voorstellen als je hiervoor solliciteert dat je graag op Schiphol Tower/Approach of area control wil werken, want volgens mij is zo'n lokaal vliegveld behoorlijk rustig.
Valt wel mee met die rust volgend mij. Het is anders, met meer lokaal verkeer. Maar als je moet kiezen tussen Eelde of geen luchtverkeersleider, dan zou ik het wel weten hoor :P
Zie eerst maar eens dat je dat keuzemoment haalt, das al lastig genoeg ;)
pi_114964387
quote:
Valt wel mee met die rust volgend mij. Het is anders, met meer lokaal verkeer.
Dat is waar, ik had het idee nog een beetje het idee in mijn hoofd toen ik daar twee jaar geleden landde en er die dag nog iets van drie andere commerciėle vluchten zouden komen. Maar je hebt natuurlijk ook veel opleidingsvluchten en recreatieve vliegers.

quote:
Maar als je moet kiezen tussen Eelde of geen luchtverkeersleider, dan zou ik het wel weten hoor :P
Zie eerst maar eens dat je dat keuzemoment haalt, das al lastig genoeg ;)
Het keuzemoment halen is eigenlijk al een luxe positie ;)

De selectie proberen door te komen is iets wat de laatste tijd weer in mijn gedachten speelt. Destijds heb ik er bewust voor gekozen om te gaan studeren (omdat je toen nog 19 moest zijn voor selectie, en ik was 18). Maar na afronding van mijn bachelor zou het natuurlijk kunnen. Nog maar een paar nachtjes (lees maanden :P ) over nadenken.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 23:05:59 #74
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_114972634
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:49 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dat is waar, ik had het idee nog een beetje het idee in mijn hoofd toen ik daar twee jaar geleden landde en er die dag nog iets van drie andere commerciėle vluchten zouden komen. Maar je hebt natuurlijk ook veel opleidingsvluchten en recreatieve vliegers.
Factsheet LVNL mei 2012

Hier kun je zien dat Schiphol uiteraard veruit het drukst is, gevolgd door Rotterdam en Eelde met ruim 50.000 bewegingen per jaar en die worden weer gevolgd door Beek met zo'n 25.000 bewegingen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_114978920
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 20:30 schreef Surferboy het volgende:

[..]

Boeken hebben weinig zin, alles wat je moet leren krijg je tijdens je opleiding aangereikt. Dingen vantevoren gaan leren kunnen verkeerd of anders zijn dan wat er van je verwacht wordt in de opleiding. Voor meer info over het beroep zou ik lekker alle filmpjes op de site www.luchtverkeersleider.nl kijken.
Het was niet echt mijn bedoeling om dingen van te voren te leren hoor, maar er staat best wel weinig info op die site vind ik, die filmpjes heb ik ook al erg vaak gezien.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 08:05:46 #76
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_114983787
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 01:10 schreef Proloop het volgende:

[..]

Het was niet echt mijn bedoeling om dingen van te voren te leren hoor, maar er staat best wel weinig info op die site vind ik, die filmpjes heb ik ook al erg vaak gezien.
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor info je dan zoekt?
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_115098906
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 08:05 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor info je dan zoekt?
Ik zoek niks specifiek, maar ik vind het vaak leuk om dingen te lezen over onderwerpen die me interesseren. Maar ik ben al uitgelezen denk ik.
pi_115588295
Vanaf vandaag kan je je weer inschrijven voor de voorlichtingsdag op 15 september. Ik heb me opgegeven, heb er zin in :)
pi_115693515
Gisteren te horen gekregen dat ik geplaatst ben voor de opleiding die 25 februari begint. Moet ik natuurlijk nog wel de medische test halen!

Onwijs veel zin in!!
pi_115861306
gisteren de eerste dag gehad en door de capaciteitentest heen gekomen. vandaag al mail dat ik niet door de eerste dag ben gekomen.
kloten.
pi_115925773
Lees al een tijdje mee maar was alsmaar te lui om een goede nickname te bedenken, nu maar wat ingetikt en geregistreerd. Op de 21e de capaciteitentest gedaan en die was goed genoeg, daarna dus de persoonlijkheidstest gemaakt.
Was vandaag aan het werk maar ben wel gebeld, er is een voicemail ingesproken met de vraag of ik terug wilde bellen, dat doe ik morgen gelijk. Heb ondertussen geen mailtje gehad dus heb er wel vertrouwen in ^O^ , tenzij ze bellen voor de shortlist |:( .

quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:24 schreef kjw het volgende:
gisteren de eerste dag gehad en door de capaciteitentest heen gekomen. vandaag al mail dat ik niet door de eerste dag ben gekomen.
kloten.
Zat jij in groep rood of blauw? Ik zat in groep rood, jammer dat we gelijk van de lekkerste chick afscheid moesten nemen, had leuk geweest als dat een toekomstig collega was geworden *) .

UPDATE: Emacee is doorrrrr naar het interview, op 5 september. *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door Emacee op 24-08-2012 10:05:09 ]
pi_117185299
Ik heb op 5 oktober mijn eerste selectiedag. Spannend! Nog meer gegadigden voor die dag?

quote:
UPDATE: Emacee is doorrrrr naar het interview, op 5 september
En Emacee, mag je starten met de opleiding?
pi_117207505
Niet voor 5 oktober, maar weet na vorige voorlichtingsdag wel zeker dat ik voor de selectie ga. Door stage zal dit pas in februari zijn, dus hoor graag wat de ervaringen zijn met de nieuwe selectieprocedure :)
pi_117237171
@Viezze: ik ben ook bij de vorige voorlichtingsdag geweest! Twijfelde wel even, want die radars zien er erg ingewikkeld uit. Maar goed, ik weet er natuurlijk ook nog niets van. Ik hoop dat ik de kans krijg om er meer over te leren!
pi_117278946
@ItsMi1988
Ik heb tijdens de selectie helemaal niks met een radar te maken gehad. Die krijg je natuurlijk ook pas tijdens de opleiding. En ze zullen je echt niet voor een radar neerzetten als je er geen kennis van hebt! ;)

Overigens gaat het tijdens de selectie ook niet om de kennis die je als hebt, maar meer of je de stof snel op pakt en het in de praktijk kan uitvoeren. Daarbij doel ik op de grading.
pi_117368455
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:06 schreef ItsMi1988 het volgende:
[..]

En Emacee, mag je starten met de opleiding?
Of ik mag starten met de opleiding weet ik nog niet want ik heb nog het een en ander voor de boeg.
Na het interview was ik wel door naar het assessment, dat vond ik het leukste moment uit de selectie, erg leuke medekandidaten ook.
Het assessment heb ik vorige week gehaald dus ik krijg aankomende week toegang tot het lesmateriaal voor de Grading. Ik ben er erg benieuwd naar en heb er veel zin in!
pi_117418330
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 16:31 schreef ItsMi1988 het volgende:
@Viezze: ik ben ook bij de vorige voorlichtingsdag geweest! Twijfelde wel even, want die radars zien er erg ingewikkeld uit. Maar goed, ik weet er natuurlijk ook nog niets van. Ik hoop dat ik de kans krijg om er meer over te leren!
Ik vond die radars juist interessant en wil er graag meer over weten. Maar ik denk niet dat je je moet laten afschrikken door die radars.

Ik ga in ieder geval voor de selectie! Ik start echter komende dinsdag met een stage voor vier maanden, dus kan daarna pas beginnen met de selectie. Nog even geduld dus...
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 18:01:24 #88
357211 mar456
Is fan van Chloė Grace Moretz
pi_117512756
Zijn er hier nog mensen die naar de open nacht van de toren gaan? Kun je 's nachts kijken hoe hun werk er dan uitziet.
Ik wou gaan maar ik ben nog geen 16...
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
pi_118416669
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 17:11 schreef KennyW het volgende:
@ItsMi1988
Ik heb tijdens de selectie helemaal niks met een radar te maken gehad. Die krijg je natuurlijk ook pas tijdens de opleiding. En ze zullen je echt niet voor een radar neerzetten als je er geen kennis van hebt! ;)

Overigens gaat het tijdens de selectie ook niet om de kennis die je als hebt, maar meer of je de stof snel op pakt en het in de praktijk kan uitvoeren. Daarbij doel ik op de grading.
Afgelopen maandag bij selectiedag 1 geweest en sinds 1 oktober dit jaar moet je wel een radartest doen. Het ochtendgedeelte is nog steeds een capaciteitentest en als je daar doorheen bent, mag je een radartest doen.

Dinsdag gebeld dat ik 8 november mag komen voor het assessment, spannend!
pi_118420144
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 14:25 schreef fleur2013 het volgende:

[..]

Afgelopen maandag bij selectiedag 1 geweest en sinds 1 oktober dit jaar moet je wel een radartest doen. Het ochtendgedeelte is nog steeds een capaciteitentest en als je daar doorheen bent, mag je een radartest doen.

Dinsdag gebeld dat ik 8 november mag komen voor het assessment, spannend!
De selectieprocedure is inderdaad veranderd sinds deze maand. Gefeliciteerd dat je door mag naar het assesment! Ik hoorde dat er al veel afvallen tijdens de capaciteitentest, en ongetwijfeld ook nog wel een aantal bij de radartest dus het is al best wel een prestatie ;)
pi_118450311
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 15:43 schreef Viezze het volgende:

[..]

De selectieprocedure is inderdaad veranderd sinds deze maand. Gefeliciteerd dat je door mag naar het assesment! Ik hoorde dat er al veel afvallen tijdens de capaciteitentest, en ongetwijfeld ook nog wel een aantal bij de radartest dus het is al best wel een prestatie ;)
Thanks! Het begin is er;-)
pi_118572661
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort op voor de eerste selectiedag en vroeg me af of 1 van jullie mij hierover wat meer kan vertellen. Er staat natuurlijk veel info op het forum maar aangezien ze de selectieprocedure veranderd is hoop ik dat iemand hier er al een beetje ervaring mee heeft. Wat houdt de capaciteitentest zoal in (en waar kan ik dit het best mee oefenen) en hoe ziet de radartest er ongeveer uit. Ik heb wel radartest software maar weet niet of deze er ook maar enigszins op lijkt. Ik hoor graag jullie ervaringen!

Gr. Sander
pi_118603331
M.b.t. de capaciteitentest, lees oude topics. Daar is het al vaak besproken en ik vermoed dat in de nieuwe procedure de test niet wezenlijk is veranderd.
pi_118732848
Wat is op basis van jullie ervaring eigenlijk een beetje de gemiddelde leeftijd van personen die aan deze opleiding beginnen? Ik overweeg vrij serieus om te solliciteren, maar dat zal dan pas op mijn 24e zijn omdat ik mijn huidige studie eerst volledig wil afronden. Puur uit interesse, als het alleen maar jonkies zijn heeft dat verder natuurlijk geen invloed op mijn beslissing of iets dergelijks. ;)
  vrijdag 2 november 2012 @ 10:11:23 #95
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_118734516
24 is een prima leeftijd om er nog mee te beginnen. Er zijn mensen die al klaar zijn met de gehele opleiding voor hun 24e en er zijn mensen die er nog later mee begonnen zijn dan jij. Je kunt altijd een poging wagen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_118746046
Ik ga ook proberen op iets latere leeftijd ( tegenwoordig mag je vanaf je 17e al solliciteren) , zou 22 zijn op het moment dat ik start. Ik ga dan niet aan mijn master beginnen, en mocht ik dan niet worden geselecteerd / later in de opleiding afvallen begin ik alsnog met een master.

Ben zelf wel blij dat ik eerst ben gaan studeren, veel aan gehad en denk dat het alleen maar van pas komt :)
pi_118834197
Ik ben 26 en begin 15 maart met de opleiding.

@Fleur2013 Ik wist niet dat de opleiding is veranderd. In ieder geval succes donderdag!
pi_118847968
Zijn er hier nog meer mensen die, op het medical na, alle rondes bij LvNL hebben gehaald en met smart zitten te wachten of ze geplaatst gaan worden voor de klas van voorjaar volgend jaar? Als het goed is wordt dat deze week bepaald....

Krijg je trouwens na het behalen van de minimale score op je grading, altijd mail van LvNL dat hier later pas een beslissing over genomen wordt? Tussen grading en besluit plaatsen klas, zit bij mij momenteel al 4 a 5 weken. Dit heeft neem ik aan te maken met meerdere gradingdata die nog doorlopen moesten worden?
Zou het graag horen van mensen die in dezelfde situatie zitten of deze selectieprocedure ook doorlopen hebben.

Dat het wachten beloond mag gaan worden :)!!
pi_119021241
Hallo allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor de voorlichtingsdag van zondag 9 december, Zijn er meer mensen die die dag de voorlichting volgen en uit de regio nijmegen komen? De dag begint om 10.00 uur en het is voor mij onmogelijk om er met het OV voor die tijd te zijn. vandaar dat ik met de auto ga.

Wellicht kunnen we carpoolen en de benzinekosten delen.

Stuur me een priveberichtje zodat we email kunnen uitwisselen.

Laat maar weten,
Bram
pi_119061945
Ik heb ook het assessment gehaald! Nu wachten tot de grading op 6 en 7 december...

De gradingdata van batch 8 zaten al vol dus ben doorgepland. Te veel goede kandidaten, weet niet of ik dat zo leuk vind:)
pi_119081249
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 19:22 schreef fleur2013 het volgende:
Ik heb ook het assessment gehaald! Nu wachten tot de grading op 6 en 7 december...

De gradingdata van batch 8 zaten al vol dus ben doorgepland. Te veel goede kandidaten, weet niet of ik dat zo leuk vind:)
Gefeliciteerd! Was het moeilijk?

Vervelend, al dat wachten. Je moet er wat voor over hebben :P
pi_119443502
Ik heb binnenkort het assesment met individuele en groepsopdrachten. Kan iemand mij meer vertellen over wat deze tests precies inhouden? Mag ook in een privebericht!

Bvd!
pi_119447129
Hai Sander, top dat je de 1e dag doorstaan hebt!

Assessment is de gehele dag in het Engels. Het start met een groepsdiscussie over 3 vliegtuigen die in nood moeten landen. Daarna moet je op een pc een vluchtplan maken individueel en daarna in het Engels presenteren. Daarna moet je daarna met je groepje opnieuw discussiėren over je vluchtplan.

Je kan er niets aan voorbereiden, gewoon lekker doen op de dag zelf, succes!!
pi_119572143
Hallo,

Binnenkort heb ik m'n eerste fase van de selectie, Spannund!!
Alleen is mijn vraag, moet je je netjes kleden, of normaal, of in pak.. Wat is normaal?
Van de KLM flight academy weet ik bijvoorbeeld dat er van je verwacht wordt dat je bij de selectie in pak komt!

Groetjess
  zaterdag 24 november 2012 @ 15:43:42 #105
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_119573263
Netjes casual. Pak is niet nodig. Gewoon nette spijkerbroek met een overhemd en je zit gebakken.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_119591667
Top!! Dankje!

En weet iemand wat een beetje het verschil is met de nieuwe en oude selectie procedure?
Of is het inhoudelijk het zelfde maar gewoon een andere volgorde?

Groetjess
pi_119595132
Er is inhoudelijk wel iets veranderd, de DART was er namelijk nog niet bij de oude procedure.
pi_119623758
Ben heel benieuwd of iemand mij iets meer kan vertellen over wat je bij de grading precies doet. Ook vroeg ik mij af hoeveel tijd ik moet inplannen om de informatie te leren die je 10 dagen van te voren toegestuurd krijgt.

Ben namelijk bezig met mijn studie af te ronden dmv een scriptie bij een bedrijf en wil op tijd aangegeven als ik wat kan uitlopen. Tot nu was er namelijk geen voorbereidend werk.
pi_119634412
Na in de zomer naar de open dag geweest te zijn heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga het ook proberen, ik hou jullie op de hoogte haha :P
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119637531
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 12:24 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Na in de zomer naar de open dag geweest te zijn heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga het ook proberen, ik hou jullie op de hoogte haha :P
Deze reeks al terug gelezen? Staat veel info in.

Misschien moeten we die informatie eens verzamelen, er komen vaak dezelfde vragen terug.

quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 23:08 schreef Ericvdpluijm het volgende:
Ben heel benieuwd of iemand mij iets meer kan vertellen over wat je bij de grading precies doet. Ook vroeg ik mij af hoeveel tijd ik moet inplannen om de informatie te leren die je 10 dagen van te voren toegestuurd krijgt.

Ben namelijk bezig met mijn studie af te ronden dmv een scriptie bij een bedrijf en wil op tijd aangegeven als ik wat kan uitlopen. Tot nu was er namelijk geen voorbereidend werk.
Succes! Ik ga me binnenkort ook aanmelden, hopelijk kan ik beginnen bij de eerste ronde in februari want dan ben ik klaar met mijn stage.
pi_119679249
Wat kan ik verwachten bij het eerste assessment engels en radar dat ik binnenkort heb? Ik wil me hier graag op voorbereiden. Gaat het om uitdrukkingsvaardigheid, ik heb geen idee wat ik kan verwachten.
Ik zou heel blij zijn met een reactie.
pi_119680282
Wat bedoel je precies? Je noemt assessment en radar, bedoel je dan de capaciteitentest en de DART (eerste fase van de selectie) of echt de assessment (fase 2)?
pi_119685790
Ik bedoel dat ik ben uitgenodigd voor de eerste selectieronde, nl. een aantal capaciteitentesten in het engels. Wanneer je dit haalt ga je 's middags door voor de tweede selectieronde de radartest.
Wat kan ik verwachten met name de eerste selectieronde. Ik neem aan dat ik mij niet kan voorbereiden op de radartest.
pi_119686379
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 20:17 schreef LiselotteH het volgende:
Ik bedoel dat ik ben uitgenodigd voor de eerste selectieronde, nl. een aantal capaciteitentesten in het engels. Wanneer je dit haalt ga je 's middags door voor de tweede selectieronde de radartest.
Wat kan ik verwachten met name de eerste selectieronde. Ik neem aan dat ik mij niet kan voorbereiden op de radartest.
Capaciteitentest, zijn er genoeg van op internet te vinden (o.a. 123test.nl, is wel betaald). Kan je eigenlijk niet veel beter in worden, maar je kan je natuurlijk wel enigszins voorbereiden om jezelf gerust te stellen (wat ik heb begrepen iig, moet zelf nog beginnen aan selectie...)

Hebben meer mensen problemen gehad met het bijvoegen van hun cijferlijsten en diploma's? Ik krijg allemaal foutmeldingen
pi_119691989
Je kan je niet echt voorbereiden op die capaciteitentest hoor... Dat lukt je gewoon of lukt je niet.
pi_119702483
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:18 schreef Xeanor het volgende:
Je kan je niet echt voorbereiden op die capaciteitentest hoor... Dat lukt je gewoon of lukt je niet.
Maar het is altijd handig om te weten wat je kan verwachten. Al is het maar voor de geruststelling.
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119714381
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:14 schreef jeunessegaspillee het volgende:

[..]

Maar het is altijd handig om te weten wat je kan verwachten. Al is het maar voor de geruststelling.
1. Kaartjes waarbij je de beste route moet uitkiezen (gewoon snel kijken en een keuze maken, je hebt niet veel tijd)
2. Engels test waarbij bijv. een woord uit een zin is weggelaten en je het best passende woord moet kiezen, of dat je het tegenovergestelde moet kiezen van een of ander heel lastig woord. (kan je je ook niet op voorbereiden, je beheersing van de Engelse taal moet gewoon uitstekend zijn)
3. Snelle tests waarbij je een paar seconden hebt om het juiste knopje aan te klikken.

Dat is in ieder geval de eerste ronde. Als je het haalt mag je in de middag door naar de DART test.
pi_119717726
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:21 schreef Xeanor het volgende:

[..]

1. Kaartjes waarbij je de beste route moet uitkiezen (gewoon snel kijken en een keuze maken, je hebt niet veel tijd)
2. Engels test waarbij bijv. een woord uit een zin is weggelaten en je het best passende woord moet kiezen, of dat je het tegenovergestelde moet kiezen van een of ander heel lastig woord. (kan je je ook niet op voorbereiden, je beheersing van de Engelse taal moet gewoon uitstekend zijn)
3. Snelle tests waarbij je een paar seconden hebt om het juiste knopje aan te klikken.

Dat is in ieder geval de eerste ronde. Als je het haalt mag je in de middag door naar de DART test.
Heb jij hem gehaald? Hoe goed moet je Engels zijn, als in, universitair niveau Engels?

En die snelle tests zijn de "reguliere" capaciteitentestjes, zoals cijferreeksen en uitgevouwen kubussen?
pi_119719336
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:40 schreef Viezze het volgende:

[..]

Heb jij hem gehaald? Hoe goed moet je Engels zijn, als in, universitair niveau Engels?

En die snelle tests zijn de "reguliere" capaciteitentestjes, zoals cijferreeksen en uitgevouwen kubussen?
Ik heb hem gehaald, ja. Je Engels moet gewoon een voldoende VWO-niveau zijn vind ik. Het is eigenlijk voornamelijk een stukje woordenschat. Maar het zijn echt maar 10 vragen ofzo, heel erg kort.

Het zijn:

1. Vormen met kleuren, moet je bijv. of de kleur of de vorm aanklikken, maar er kan bovenin nog een voorwaarde staan wat het allemaal heel moeilijk maakt.
2. Hetzelfde als die vormen, maar dan met cijfers. Krijg je een getal en moet je bijv. aanklikken 0-250, 251-500, 501-750 of 751-1000. Wederom kan er bovenin een voorwaarde staan, zoals "als alle getallen samen opgeteld >20 zijn, klik op 0-250". Die voorwaardes die af en toe verschijnen maken het moeilijk want je hebt iets van 4 seconden om te antwoorden.
3. Kubussen vouwen inderdaad. Je krijgt een volledig uitgevouwen kubus te zien en moet aangeven welke van de gevouwen vormen correct is.
pi_119721042
Ok, thanks! Heb me gisteren aangemeld. Ik wacht het maar af, meer kan je toch niet doen..

Zit jij nog in de selectie?
pi_119732176
Ik doe binnenkort de Grading. Hopelijk zit ik, als ik er doorheen kom, bij de groep die in het voorjaar nog begint met de opleiding. Toen ik eraan begon werd mij dat wel verteld in ieder geval. :P (dat dat zo zou zijn)
pi_119738630
Zie het meeste op tegen die getallenreeksen, zal binnenkort nog eens die toetsen maken die LVL mij heeft opgestuurd.
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119738735
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:49 schreef Xeanor het volgende:
Ik doe binnenkort de Grading. Hopelijk zit ik, als ik er doorheen kom, bij de groep die in het voorjaar nog begint met de opleiding. Toen ik eraan begon werd mij dat wel verteld in ieder geval. :P (dat dat zo zou zijn)
Succes!

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 09:42 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Zie het meeste op tegen die getallenreeksen, zal binnenkort nog eens die toetsen maken die LVL mij heeft opgestuurd.
Getallenreeksen oefenen helpt je wel om bepaalde patronen sneller te herkennen, dus dat is zeker handig om te doen.
pi_119749370
Het zijn geen reeksen, het zijn gewoon driecijferige getallen.
pi_119753775
Jeunessegaspillee, jij hebt het over toetsen die je toegestuurd hebt gekregen van lvnl. Is het mogelijk die naar mij door te sturen, ik heb nl. niets ontvangen en heb binnenkort mijn eerste selectiedag.
Liselotte
pi_119756331
Ik kreeg een mailtje dat de documenten positief waren beoordeeld en dat ik binnen drie weken meer hoor over de procedure. Snelle reactie van ze!
pi_119779803
En vandaag een belletje, plekje vrij voor maandag. Heb het maar gedaan...spannend :)
pi_119887248
Zo, dat was alles behalve makkelijk. Capaciteitentest viel me tegen, maar toch gehaald. Daarna de DART, wel een aantal fouten gemaakt maar was wel te doen. Nu maar afwachten!
pi_119893337
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 17:50 schreef Viezze het volgende:
Zo, dat was alles behalve makkelijk. Capaciteitentest viel me tegen, maar toch gehaald. Daarna de DART, wel een aantal fouten gemaakt maar was wel te doen. Nu maar afwachten!
Als je door die eerste heenkomt zegt dat in ieder geval al aardig wat :P Succes, morgen bellen ze je, als je door bent. Als het niet goed genoeg hebt gedaan mailen ze alleen maar kennelijk. :P
pi_119893398
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 17:50 schreef Viezze het volgende:
Zo, dat was alles behalve makkelijk. Capaciteitentest viel me tegen, maar toch gehaald. Daarna de DART, wel een aantal fouten gemaakt maar was wel te doen. Nu maar afwachten!
Had je verwacht dat het makkelijk zou zijn dan? :P
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119894220
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:17 schreef Xeanor het volgende:

[..]

Als je door die eerste heenkomt zegt dat in ieder geval al aardig wat :P Succes, morgen bellen ze je, als je door bent. Als het niet goed genoeg hebt gedaan mailen ze alleen maar kennelijk. :P
Ja klopt! Morgen maar afwachten. Elke keer dat mijn telefoon oplicht zorgt voor een kleine hartverzakking denk ik :P

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:18 schreef jeunessegaspillee het volgende:

[..]

Had je verwacht dat het makkelijk zou zijn dan? :P
Nee uiteraard niet, maar ik vond het dusdanig lastig dat ik verwacht had niet door te zijn. Zo viel het Engelse gedeelte me echt tegen, ik dacht dat ik die compleet had verkloot. Maar blijkbaar niet!
pi_119894694
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:33 schreef Viezze het volgende:

[..]

Nee uiteraard niet, maar ik vond het dusdanig lastig dat ik verwacht had niet door te zijn. Zo viel het Engelse gedeelte me echt tegen, ik dacht dat ik die compleet had verkloot. Maar blijkbaar niet!
Nou mooi toch, hopen dat je nog verder door komt! :)
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119895129
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:42 schreef jeunessegaspillee het volgende:

[..]

Nou mooi toch, hopen dat je nog verder door komt! :)
Thanks! Ik laat het hier wel weten.
pi_119909309
En helaas niet door. Mag het wel over 24 maanden opnieuw proberen, dus daar maar even over nadenken.
pi_119910506
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 09:53 schreef Viezze het volgende:
En helaas niet door. Mag het wel over 24 maanden opnieuw proberen, dus daar maar even over nadenken.
Helaas! Dacht dat je t dan nooit meer mocht proberen, is dat nieuw?
"When I grow up I wanna be sedated.
Looking for liquor and love, forever hated"
pi_119910857
Volgens mij hangt het af van je prestatie of je mag herkansen. Ik hoor het wel tijdens het feedback gesprekje.
pi_119920010
Jammer. Ik wist ook niet dat je over 24 maanden nog eens mag proberen.
pi_120143221
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 19:22 schreef fleur2013 het volgende:
Ik heb ook het assessment gehaald! Nu wachten tot de grading op 6 en 7 december...
En?
pi_120299956
Maakt het nog uit als je de gradingtesten die je in de e-tool doet niet voldoende afsluit? Je wordt toch puur beoordeeld op de twee testen op de tweede dag van de grading?

Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er uberhaupt over zullen zijn na de grading....
pi_120334703
Ik ben gisteren nog gebeld voor feedback. Capaciteitentest was boven gemiddeld, eigenlijk alle tests gewoon goed gedaan. Bij de dart heb ik de laatste test verkloot, te veel conflicts waarschijnlijk.

Ik heb het nog even na gevraagd, maar niet iedereen mag het na twee jaar opnieuw proberen. Dus blijkbaar heb ik de norm niet gehaald, maar was het ook weer niet heel slecht.

Eerst maar weer verder studeren en dan zien we over twee jaar wel weer.
pi_120368014
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:30 schreef ELB86 het volgende:
Maakt het nog uit als je de gradingtesten die je in de e-tool doet niet voldoende afsluit? Je wordt toch puur beoordeeld op de twee testen op de tweede dag van de grading?

Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er uberhaupt over zullen zijn na de grading....
Maakt volgens mij niet uit...

Na de grading zijn er niet veel meer over.
pi_120368483
Xeanor, heb jij de grading al gehad?
pi_120422352
Yep, ben er ook doorheen gekomen.
pi_120428238
Gefeliciteerd! Dus nog een interview, en dan ben je geplaatst? Ik ben jaloers :P
pi_120438759
Ja... mits er niet teveel zijn die ook door alles heen zijn gekomen. Dan worden er een aantal op een wachtlijst gezet.
pi_120507027
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:30 schreef ELB86 het volgende:
Maakt het nog uit als je de gradingtesten die je in de e-tool doet niet voldoende afsluit? Je wordt toch puur beoordeeld op de twee testen op de tweede dag van de grading?

Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er uberhaupt over zullen zijn na de grading....
Euh, zou je niet je stinkende best doen om die grading-CBT van voor tot achter te kennen? Er komt meer dan genoeg op je af de eerste dag, dan heb je echt geen tijd om nog even snel de theorie die in de CBT stond nog even in te halen!
pi_120614903
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 14:21 schreef Surferboy het volgende:

[..]

Euh, zou je niet je stinkende best doen om die grading-CBT van voor tot achter te kennen? Er komt meer dan genoeg op je af de eerste dag, dan heb je echt geen tijd om nog even snel de theorie die in de CBT stond nog even in te halen!
Uiteraard, maar je kan de antwoorden op de oefentoetsen allemaal opzoeken, maar je kan ook proberen je kennis toe te passen, dat bedoelde ik meer.
pi_120633457
Ah oke, ik zou proberen om gewoon je kennis toe te passen. En vooral blijven doen tot je het helemaal onder de knie hebt. Zorg dat je het kunt dromen, naast dat het je heel veel helpt als je daar niet meer over na hoeft te denken, staat het ook een stuk gemotiveerder!!!

Als je het haalt heb je echt een droombaan, dus zorg gewoon dat je alles op alles zet!
pi_120819819
Wat voor een vragen kan ik verwachten bij het interview?
pi_120857520
Hoeveel mensen zullen er door gaan naar het interview? Hoorde trouwens dat ze vanaf nu 24 plekken hebben ipv 20 is dat correct?
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 13:54:28 #151
257132 crew  Awsom
pi_121350881
Ik heb vrij slechte ogen (links -4.75, rechts -4.5), heeft het voor mij uberhaupt zin om te solliciteren?

Op de website staat:
- je gezichtsvermogen heeft een maximale afwijking tussen -6 en +5,

Maar het lijkt mij dat ze liever iemand aannemen die geen bril/lenzen nodig heeft dan iemand die dat wel heeft..
  woensdag 9 januari 2013 @ 15:30:30 #152
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_121354867
Val je binnen de norm? Waarom zou je dan niet solliciteren?

Ze hebben liever iemand die het werk kan doen met ogen waarbij je met een lens of bril prima kunt zien ipv iemand die het werk niet kan doen met nul afwijking op de ogen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_121385088
Onzin Awsom. Als je binnen de norm valt, kan je gewoon meedoen aan de selectie en maak je even veel kans als de rest. Je wordt beoordeeld op je prestaties van de testen en niet op iets anders.

Wat betreft de vraag hoeveel er doorgaan naar het interview. Dat is gewoon afhankelijk van hoeveel mensen de grading halen. Pas helemaal aan het einde van de selectieprodecure kijken ze pas of er niet te veel zijn en gaan ze selecteren op onderlingen prestaties.

Met Xeanor en ik zelf door, hebben we er iig alvast 2 mensen door naar het interview ;)
pi_121388577
Wow die grading was behoorlijk pittig, maar ik ben ook door naar het interview. Ik ben heel benieuwd!
pi_121430786
17 of 18 Januari krijg ik te horen of ik ben geplaatst of niet. :)
pi_121433307
Hallo allemaal!
Ik ben dit topic al een tijd aan het volgen en besloot uiteindelijk om toch een account te maken en wat dingetjes te vragen.
Ik ben door de grading heen gekomen en heb nu 29 januari mijn Interview, ik begreep dat dit in de "oude" procedure het eerste deel was en er dus niet heel veel van verwacht werd.

Maar nu vraag ik me af of het op een sollicitatie gesprek gaat lijken of meer een psychologisch onderzoek? Dit een beetje omdat het wel zo fijn dat ik weet of ik vragen ga krijgen als; 'Wat zijn je goede en slechte punten?'.

Oh en @Awsom, ik heb -4 en -4,25. Zolang je er binnen valt maakt het allemaal niks uit, ook als je de procedure door loopt merk je toch dat prestaties enorm belangrijk zijn.
pi_121434184
Het is een psychologisch onderzoek. Ze willen gewoon weten wat jij in je leven zoal hebt meegemaakt en hoe je daarmee omging. Er komen inderdaad ook wel vragen zoals waar ben je goed in, waar ben je slecht in, etc. Absoluut geen "sollicitatiegesprek".

Je wordt ook niet gebeld dat je het hebt gehaald, of iets dergelijks. Als je het interview doet word je sowieso meegenomen in het daaropvolgende plaatsingsoverleg of je wel of niet geplaatst wordt.

[ Bericht 18% gewijzigd door Xeanor op 11-01-2013 14:39:33 ]
pi_121508356
Ik heb zelf ook het interview deze maand. Ben wel benieuwd!
pi_121697846
Voor mij is het einde verhaal, ik ben niet geplaatst. Tijd om wat anders te zoeken!
pi_121711394
Jammer! Lieten ze ook nog weten waarom of was het gewoon einde verhaal.
pi_121729652
Ze hadden een aantal opmerkingen, waarvan de meeste eigenlijk nergens op sloegen, ze zeiden ook dat mijn tempo misschien wat te beperkt was bij de Grading, maar waarom komen ze daar nu pas mee? Kennelijk was het wel voldoende om door de Grading heen te komen.

Volgens mij hadden ze gewoon teveel geschikte kandidaten, en dan moeten ze maar gaan zoeken waar ik het net wat minder deed dan de rest. (of zij net wat beter dan ik)

[ Bericht 1% gewijzigd door Xeanor op 18-01-2013 17:39:40 ]
pi_121762569
Beste Xeanor,

Als je de grading hebt gehaald, betekent het inderdaad dat je aan de norm hebt voldaan. Ze vertellen je echter niet of het goed of slecht was. Uiteindelijk kijken ze bij het plaatsingsoverleg naar je gehele selectie. Als ze daar zien dat je alles maar net op het randje bijv. gehaald hebt, kunnen ze alsnog beslissen om je niet door te laten.

Zelf ook alle rondes doorstaan, maar uiteindelijk te horen gekregen dat ik helaas niet geplaatst was. Het ligt er denk ik niet aan of er te veel geschikte kandidaten zien, maar meer of ze in jou een potentiėle luchtverkeersleider zien. Nogmaals, als je alles kiele kiele gehaald hebt, ben je dat dus eigenlijk niet.
pi_121764372
In de feedback die ik kreeg werd eigenlijk gezegd dat ik voor alles heel goed had gescoord behalve de Grading. Alles kiele kiele halen is het dus in ieder geval niet.

Maar ik ben er absoluut niet rouwig om. Ik ben een afgestudeerd MSc. en heb een aantal prachtige vacatures op het oog.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 22:41:48 #164
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_121780597
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 15:39 schreef Xeanor het volgende:
In de feedback die ik kreeg werd eigenlijk gezegd dat ik voor alles heel goed had gescoord behalve de Grading. Alles kiele kiele halen is het dus in ieder geval niet.
Maar de grading is toch best wel belangrijk in de selectie?
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_121781490
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 22:41 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Maar de grading is toch best wel belangrijk in de selectie?
Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 23:12:01 #166
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_121781733
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef Xeanor het volgende:

[..]

Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.
Als jij het HBO doet kun je slagen met een 6 en een 9. Als iemand anders dan het selectietraject even succesvol als jou heeft doorlopen, maar de grading met een 9 haalt en jij hebt een 6, dan hebben jullie het allebei gehaald, maar weet ik wel wie ik kansrijker acht om de gehele opleiding te halen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_121785367
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 23:12 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Als jij het HBO doet kun je slagen met een 6 en een 9. Als iemand anders dan het selectietraject even succesvol als jou heeft doorlopen, maar de grading met een 9 haalt en jij hebt een 6, dan hebben jullie het allebei gehaald, maar weet ik wel wie ik kansrijker acht om de gehele opleiding te halen.
Dat is ook precies hoe ik het zie. Oftewel: anderen hebben ook het hele selectietraject "met succes" doorlopen, maar beter dan ik. En dus zijn zij geplaatst. Dat is gewoon pech hebben voor mij. So be it. :)
pi_121804243
Eennnn weg vertrouwen, hier dacht ik al over na.
Ze vertellen je zo weinig als je door bent dat je eigenlijk geen idee hebt of je het goed genoeg hebt gedaan.
Goed genoeg om naar het gesprek te gaan, maar goed genoeg om geplaatst te worden blijft onbekend.
Vervelend Xeanor, veel succes/geluk met je toekomst!
pi_122115027
Dag allen,

Ik ben me aan het voorbereiden om me te gaan aanmelden voor de opleiding tot luchtverkeersleider. Nu heb ik al veel informatie uit deze topics gehaald, maar heb ik nog een aantal vragen.

Allereerst mis ik op de site en in deze topic het onderwerp motivatiebrief. Is dit gewoon compleet niet nodig in de eerste fase van de selectie? Ik heb het online sollicitatieformulier al snel doorgenomen, en daar wordt er ook niet naar gevraagd. Komt motivatie pas ter sprake bij fase 5 van het selectietraject, het interview?

Daarnaast vroeg ik me af hoe je zelf een beetje kunt plannen in welke batch je terechtkomt. Op dit moment staan op de site (bij het kopje 'selectieprocedure') 10 batches, waarvan de eerste 5 al vol zitten. Dan weet je dus hopelijk precies wanneer je DART, assessment, grading en dergelijke eventueel hebt. Is het zo dat bijvoorbeeld batch 6, die op 18 maart begint, ook al bijna vol zit en als ik daar in zou willen ik met vrij veel spoed me moet aanmelden? Want ik vind het een behoorlijk lange periode die dan stil is.

Voor mij geldt gelukkig niet dat ik per se in batch 6 wil, maar batch 7 of uiterlijk 8 zou wel wenselijk zijn. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen hoe dit precies in z'n gang gaat.

Alvast dank,

Bas
pi_122160533
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:12 schreef Basjeeh het volgende:
Dag allen,

Ik ben me aan het voorbereiden om me te gaan aanmelden voor de opleiding tot luchtverkeersleider. Nu heb ik al veel informatie uit deze topics gehaald, maar heb ik nog een aantal vragen.

Allereerst mis ik op de site en in deze topic het onderwerp motivatiebrief. Is dit gewoon compleet niet nodig in de eerste fase van de selectie? Ik heb het online sollicitatieformulier al snel doorgenomen, en daar wordt er ook niet naar gevraagd. Komt motivatie pas ter sprake bij fase 5 van het selectietraject, het interview?

Daarnaast vroeg ik me af hoe je zelf een beetje kunt plannen in welke batch je terechtkomt. Op dit moment staan op de site (bij het kopje 'selectieprocedure') 10 batches, waarvan de eerste 5 al vol zitten. Dan weet je dus hopelijk precies wanneer je DART, assessment, grading en dergelijke eventueel hebt. Is het zo dat bijvoorbeeld batch 6, die op 18 maart begint, ook al bijna vol zit en als ik daar in zou willen ik met vrij veel spoed me moet aanmelden? Want ik vind het een behoorlijk lange periode die dan stil is.

Voor mij geldt gelukkig niet dat ik per se in batch 6 wil, maar batch 7 of uiterlijk 8 zou wel wenselijk zijn. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen hoe dit precies in z'n gang gaat.

Alvast dank,

Bas
Hoi Bas,

Een motivatiebrief wordt inderdaad niet gevraagd in de eerste fase van de selectie. Je vult tijdens fase 1 en 2 wel een persoonlijkheidstest in (puur voor praktische redenen dat dit tijdens deze fases gebeurd), maar deze komen pas tijdens fase 5 (het interview) aan bod.

Verder als je je nu zult aanmelden is de kans groot dat je bij de eerste batch komt die nog vrij is. Het kan natuurlijk zijn dat er net nog een paar anderen zich ook "vandaag" aanmelden en dan kom je in de volgende batch. Als je een voorkeur hebt voor een batch dan kun je dit ook best even aangeven bij je aanmelding.

Succes alvast!

--- Zijn er al meer mensen op de hoogte of ze zijn geplaatst of niet?
pi_122166351
Ik hoor het donderdag of vrijdag.
pi_122219431
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:05 schreef ELB86 het volgende:
Ik hoor het donderdag of vrijdag.
Zelfde hier!
pi_122259127
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 23:06 schreef Xeanor het volgende:

[..]

Ja, maar ik heb wel de grading succesvol doorlopen... en dan bij plaatsing opeens niet, ofzo.
Het enige wat het zegt dat je niet afgevallen bent in de grading is dat je de minimale score gehaald hebt, dat betekent niet dat het ineens heel anders is bij het plaatsingsoverleg. Betekent alleen dat alles meegewogen ze geen geschikte kandidaat in je zagen. (Oftewel, de rest van je scores was misschien niet zó goed dat het je 'mindere' gradingscore ophief)
pi_122260166
Spannend ELB86 en Greensoxx! Laten jullie het weten? Ik heb zelf vrijdag het interview.
pi_122300814
Net zoals zovelen hier, wil ik mij aanmelden voor de opleiding.
Nu ben ik zeer benieuwd of iemand een beetje een idee heeft hoeveel mensen zich aanmelden per keer en hoeveel de grading niet (of juist wel) halen.
Ik lees wel op dit forum het een en ander over deze grading, dat je je er niet echt op kunt voorbereiden, dat je ook niet echt een wiskunde knobbel oid moet hebben maar zou het voor een HBOer met Wiskunde A (net aan voldoende afgerond) wel mogelijk zijn om de grading goed te kunnen maken?
pi_122301133
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 15:36 schreef M.H.12 het volgende:
Net zoals zovelen hier, wil ik mij aanmelden voor de opleiding.
Nu ben ik zeer benieuwd of iemand een beetje een idee heeft hoeveel mensen zich aanmelden per keer en hoeveel de grading niet (of juist wel) halen.
Ik lees wel op dit forum het een en ander over deze grading, dat je je er niet echt op kunt voorbereiden, dat je ook niet echt een wiskunde knobbel oid moet hebben maar zou het voor een HBOer met Wiskunde A (net aan voldoende afgerond) wel mogelijk zijn om de grading goed te kunnen maken?
Je hoeft niet eens te rekenen bij de grading.
pi_122301645
Daarnaast moet je eerst maar de eerste rondes door proberen te komen. Ik zat ook al helemaal met het assessment, grading en verder maar lag er na de DART uit. Gewoon aanmelden, je merkt vanzelf of je het aankan!
pi_122308756
Hmm op de shortlist geplaatst. Nu maar afwachten en hopen dus. Wel balen.
pi_122310273
Niet geplaatst, helaas.
pi_122323233
Ik weet precies hoe jullie je voelen. ;(
pi_122324628
Ik vraag mij af of je nog een beetje kans maakt als je op de shortlist staat? Iemand enig idee?
pi_122327229
Daar kom je alleen alsnog doorheen als bij een daaropvolgend plaatsingsoverleg je bij de "meest geschikten" behoort.

Zolang dus het aantal mensen wat meer geschikt is dan jou groter is dan het aantal plaatsen in de opleiding, kom je er nog niet in.

Het zou dus heel lang kunnen duren. En als je dan uiteindelijk geplaatst zou worden moet je ook nog eens door de eerste 2 maanden van de opleiding heen komen om daadwerkelijk de kans te krijgen de hele opleiding af te maken.
pi_122335477
Dan moet ik dus maar hopen dat de volgende batches slecht van niveau zijn. Ik ga er niet van uit maar het zou leuk zijn om in de zomer een belletje te krijgen.
pi_122592831
Geplaatst!!! Op eigen verzoek in de september klas ivm vertraagde afronding van mijn Master. IK = BLIJ
pi_122802132
Ah vervelend blij te zijn als niet iedereen goed nieuws heeft gekregen :-(. Maar gefeliciteerd Eric! Ik ben zelf ook geplaatst in de klas van april! Ben echt ontzettend blij! Zijn er al meer mensen voor de klas van maart of april?
pi_122950823
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:12 schreef MelissaSch het volgende:
Ah vervelend blij te zijn als niet iedereen goed nieuws heeft gekregen :-(. Maar gefeliciteerd Eric! Ik ben zelf ook geplaatst in de klas van april! Ben echt ontzettend blij! Zijn er al meer mensen voor de klas van maart of april?
Gefeliciteerd! Ik zit in de klas van maart. Begin 15 maart.
pi_123028294
Ik mag op 8 april naar Soesterberg voor de capaciteitentest en de DART-test! Heb er zin in, maar wel lang wachten zeg.
pi_123060175
Pfoe! Wat inmens veel info op dit forum over de selectie, heb er onwijs veel van geleerd.

Ik heb 22 Februari de eerste selectie ronde en begin elke dag een beetje zenuwachtiger te worden. Angstig om te horen hoeveel mensen de eerste dag al afvallen!!

Ben jaloers op jullie allemaal die al aangenomen zijn!! Wat een gigantische prestatie!!!!
pi_123207748
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:12 schreef MelissaSch het volgende:
Ah vervelend blij te zijn als niet iedereen goed nieuws heeft gekregen :-(. Maar gefeliciteerd Eric! Ik ben zelf ook geplaatst in de klas van april! Ben echt ontzettend blij! Zijn er al meer mensen voor de klas van maart of april?
Thx, jij ook gefeliciteerd. Tja had er even over nagedacht en kan maar beter mijn blijschap uiten dan net doen als het mij niet interesseert. Staat ook heel lullig tegenover mensen die het niet halen en heel graag willen om te zeggen: Ik heb het gehaald, maar het boeit mij niet ;)
pi_124985589
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:27 schreef Basjeeh het volgende:
Ik mag op 8 april naar Soesterberg voor de capaciteitentest en de DART-test! Heb er zin in, maar wel lang wachten zeg.
Succes morgen! Nu toch maar een account aan gemaakt naar heel wat te hebben gelezen.
Zelf heb ik komende vrijdag de eerste selectiedag, meer mensen die er dan heen gaan?

Voor de capaciteitentest ben ik redelijk zeker, voorheen ook voor piloot bij de luchtmacht gesolliciteerd en daarbij ben ik tot en met de VFS gekomen, helaas bij die test afgevallen. De rest is afwachten en kijken wat me te wachten staat.

De capaciteitentest ben ik nu beetje aan het oefenen om het hoofdrekenen weer te oefenen, aangezien dat lange tijd stilgelegen heeft. Dit met name voor de getallenreeksen etc, die blijven soms pittig als je het lange tijd niet doet.

Ben benieuwd! Heb er zin in! Misschien nog enkele tips? Maar wat ik zelf denk is het gewoon erheen gaan en doen, als je het niet gewoon kunt, ben je ook niet geschikt :)

[ Bericht 9% gewijzigd door RickRH op 07-04-2013 14:05:16 ]
pi_124992524
Na veel twijfelen toch ook maar een account gemaakt...
Inmiddels zit ik voor de grading die ik 22/23 april mag gaan doen.

@RickRH Ga er vooral ontspannen naartoe en ga nergens vanuit. Dit zeg ik vooral omdat er op mijn eerste dag 3 piloten waren die allemaal na de ochtend (na de FEAST) mochten vertrekken.
Over de test zelf :
- er zitten geen getallenreeksen (meer) in, dus als je je wilt voorbereiden ga niet oefenen op het onthouden hiervan.
-Neem eens een kijkje naar kubusjes.
- Oefen het snelle hoofdrekenen met getallen onder de 10 met max 3 getallen( dus bijv 2 +5 +8=15)
- de voertaal van FEAST is engels en er is een onderdeel leesvaardigheid/luistervaardigheid.
Specifieker wordt ik liever niet aangezien het vaardigheden zijn waarvan ze willen weten of je daarover beschikt zonder dat je je erop hebt voorbereid ;).
  zondag 7 april 2013 @ 16:58:41 #192
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124992886
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Na veel twijfelen toch ook maar een account gemaakt...
Inmiddels zit ik voor de grading die ik 22/23 april mag gaan doen.

@RickRH Ga er vooral ontspannen naartoe en ga nergens vanuit. Dit zeg ik vooral omdat er op mijn eerste dag 3 piloten waren die allemaal na de ochtend (na de FEAST) mochten vertrekken.
Over de test zelf :
- er zitten geen getallenreeksen (meer) in, dus als je je wilt voorbereiden ga niet oefenen op het onthouden hiervan.
-Neem eens een kijkje naar kubusjes.
- Oefen het snelle hoofdrekenen met getallen onder de 10 met max 3 getallen( dus bijv 2 +5 +8=15)
- de voertaal van FEAST is engels en er is een onderdeel leesvaardigheid/luistervaardigheid.
Specifieker wordt ik liever niet aangezien het vaardigheden zijn waarvan ze willen weten of je daarover beschikt zonder dat je je erop hebt voorbereid ;).
Hoofdrekenen is alleen optellen/aftrekken onder te 10?
pi_124992971
De getallen die je op of af moet trekken zijn altijd onder de 10 waarbij je wel meer dan 2 getallen kunt krijgen zoals ik net al zei :)
  zondag 7 april 2013 @ 17:04:39 #194
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124993178
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:00 schreef Jaarsma93 het volgende:
De getallen die je op of af moet trekken zijn altijd onder de 10 waarbij je wel meer dan 2 getallen kunt krijgen zoals ik net al zei :)
Ik bedoelde meer te vragen of je niet moet delen of vermenigvuldigen
pi_124993225
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2013 17:04 schreef hugecooll het volgende:
Ik bedoelde meer te vragen of je niet moet delen of vermenigvuldigen
Uhm nee dat hoeft niet
  zondag 7 april 2013 @ 17:06:47 #196
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_125027613
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Na veel twijfelen toch ook maar een account gemaakt...
Inmiddels zit ik voor de grading die ik 22/23 april mag gaan doen.

@RickRH Ga er vooral ontspannen naartoe en ga nergens vanuit. Dit zeg ik vooral omdat er op mijn eerste dag 3 piloten waren die allemaal na de ochtend (na de FEAST) mochten vertrekken.
Over de test zelf :
- er zitten geen getallenreeksen (meer) in, dus als je je wilt voorbereiden ga niet oefenen op het onthouden hiervan.
-Neem eens een kijkje naar kubusjes.
- Oefen het snelle hoofdrekenen met getallen onder de 10 met max 3 getallen( dus bijv 2 +5 +8=15)
- de voertaal van FEAST is engels en er is een onderdeel leesvaardigheid/luistervaardigheid.
Specifieker wordt ik liever niet aangezien het vaardigheden zijn waarvan ze willen weten of je daarover beschikt zonder dat je je erop hebt voorbereid ;).
Ik ga ook nergens vanuit, maar dat is meer mijn wijze van: rustig erheen gaan en zien waar het op uit loopt, ik heb geen vrees voor zo'n test want of je maakt hem correct (qua inzicht) of juist niet. Alleen de ervaring ermee dat deze dingen me altijd goed af gaan, dus vandaar uit mijn kalmte voor de eerste. Zenuwen zijn er een beetje voor de FEAST, geen idee wat te verwachten.

Verder wat je hier nu dus verteld, lijkt het erop alleen maar makkelijker te worden, terwijl dat waarschijnlijk totaal niet zo is. Zit er tijd op die rekensommen? En aangezien je aangeeft dat er geen getallenreeksen meer in voorkomen, die zijn namelijk het lastigste in mijn ogen.

Ben benieuwd wat me te wachten staat, houd wel van zo'n dingen :) En zoals je al aangaf, ze willen zien of je het hebt zonder voor te bereiden, daarom wil ik er verder ook niets over weten ;) Heb dezelfde instelling, wil vanuit mezelf weten of ik het gewoon 'kan'.

Alleen aangezien ik al vier jaar niet meer echt heb hoeven hoofdrekenen was ik even de getallenreeksen aan het opfrissen, maar aangezien dat niet meer hoeft.

Jij alvast succes bij de grading! Alsnog gefeliciteerd met de eerste testen die je behaald hebt!
pi_125028448
Het is vooral veel in weinig tijd. Hou dus de tijd goed in de gaten. Ik was wel door bij de FEAST terwijl ik het niet had verwacht, het viel mij een beetje tegen. Maar >50% moest na de FEAST al weg, dus makkelijk is hij zeer zeker niet.

Je kan er weinig voor oefenen, behalve de kubussen. Verder kan je via Google ergens vinden wat voor testen je precies vindt. Je hebt er niet zo heel veel aan, maar ik vond het fijn te weten wat ik kreeg (ook al kan je je niet voorbereiden).
pi_125033758
@RickRH bedankt, de zenuwen voor de grading beginnen nu al te komen terwijl dat niet handig is (momenteel tentamenweek). De rekensommen zijn inderdaad op tijd ik geloof dat je ze binnen ongeveer 5 seconden moet hebben opgelost en het juiste aangeklikt hebben. Let er daarbij wel op dat als je te laat klikt je per ongeluk de volgende al fout aangeklikt kan hebben. (was heel frustrerend :p)

Oh en een handige sidenote : je krijgt een gratis lunch aangeboden (ongeacht of je doormag met de middag :))

[ Bericht 21% gewijzigd door Jaarsma93 op 08-04-2013 16:11:30 ]
pi_125041844
Heb even kort gezocht op de site maar niets kunnen vinden; is het een officiėle HBO-opleiding/ga je voor je bachelor?
pi_125072502
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:28 schreef EdNoolk het volgende:
Heb even kort gezocht op de site maar niets kunnen vinden; is het een officiėle HBO-opleiding/ga je voor je bachelor?
Aangezien de toelatingseisen tegenwoordig VWO diploma/HBO propedeuse moet hebben, lijkt het me meer een WO opleiding dan een HBO opleiding. Denk dat iemand die al bezig is met de opleiding of al klaar daar beter over kan oordelen dan ik trouwens
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:25:31 #202
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_125073522
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:28 schreef EdNoolk het volgende:
Heb even kort gezocht op de site maar niets kunnen vinden; is het een officiėle HBO-opleiding/ga je voor je bachelor?
De opleiding die intern gevolgd wordt is op HBO niveau, maar wordt niet gevolgd door een bachelor. Dan zou je de opleiding via de Hogeschool van Amsterdam moeten doen (linkje).
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_125074268
Duidelijk, dank.
pi_125135388
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 13:59 schreef RickRH het volgende:

Zelf heb ik komende vrijdag de eerste selectiedag, meer mensen die er dan heen gaan?

Hi Rick, heb aankomende vrijdag ook de eerste selectieronde. Neem aan dat jij het ook om 9u in Soesterberg hebt?

Ben benieuwd!
pi_125135550
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:27 schreef Basjeeh het volgende:
Ik mag op 8 april naar Soesterberg voor de capaciteitentest en de DART-test! Heb er zin in, maar wel lang wachten zeg.
Hoe is het gegaan maandag?
pi_125234143
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:51 schreef mfran het volgende:

[..]

Hoe is het gegaan maandag?
En hoe ging het bij jou mfran :)?
pi_125234959
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 16:44 schreef Jaarsma93 het volgende:

[..]

En hoe ging het bij jou mfran :)?
Haha, van onze ronde waren er maar 4 of 5 door, niet precies op gelet... maar enige wat ik kan zeggen is dat hij echt ziek moeilijk is.

Tegenover die van de luchtmacht is deze echt 10x lastiger. Wist niet wat te verwachten, maar de kwaliteiten die ze zoeken kan ik vast vertellen dat ik die niet heb.

Dat gedeelte met de getallen hey, wow :D Als je dat daadwerkelijk kunt, respect ;)
pi_125237496
Bedoel je het laatste gedeelte van de DART?
pi_125239421
denk dat hij het deel bedoelt van feast waarbij je getallen moet indelen in 2 seconden :p
Anders kan hij ook niet weten of hij door is (vrijdag test dus dan maandag op z'n vroegst pas de uitslag)
pi_125239694
Die is ook kut. Ik had toen een paar keer dat ik net te laat was met klikken, en daarmee de volgende opgave verneukte :')
pi_125485930
Ik heb de eerste rondes vandaag gehad. Eerst die capaciteitentest waarvan ik dacht dat ik hard gefaald had (die cijfers die je binnen 2 seconde even moet indelen..tering..), maar blijkbaar had ik het toch gehaald want ik mocht door naar de DART test. Op zich wel een goed gevoel over. Moet je deze overigens foutloos gemaakt hebben om door te gaan? Of zijn er hier mensen die een paar foutjes hadden gemaakt maar alsnog door mochten naar grading? Ik krijg het resultaat maandag of dinsdag pas.
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
pi_125494458
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 16:40 schreef MasterJapie het volgende:
Ik heb de eerste rondes vandaag gehad. Eerst die capaciteitentest waarvan ik dacht dat ik hard gefaald had (die cijfers die je binnen 2 seconde even moet indelen..tering..), maar blijkbaar had ik het toch gehaald want ik mocht door naar de DART test. Op zich wel een goed gevoel over. Moet je deze overigens foutloos gemaakt hebben om door te gaan? Of zijn er hier mensen die een paar foutjes hadden gemaakt maar alsnog door mochten naar grading? Ik krijg het resultaat maandag of dinsdag pas.
Alleerst gefeliciteerd met het slagen van de eerste ronde. Ik had zelf meerdere conflicten bij de DART (3 resets, anders had ik botsingen) en toch heb ik het op een of andere manier gehaald. Verder zul je eerst nog het assesment hebben voordat je naar de grading mag :). Zelf begint het al een beetje te kriebelen voor komende maandag en dinsdag (dan heb ik de grading :o). Ben al hard bezig met het leren van het radiotaaltje. In ieder geval sterkte MasterJapie, ik hoop voor je dat je door bent.
pi_125499722
Bedankt! Ik had 1 reset omdat ik een bocht te ruim nam (ik had een veel te korte koers aangegeven maar ik dacht dat als ik het vliegtuig even door kan laten gaan dat ik het na een tijdje 1 koers kon geven om gelijk 2 checkpoints te pakken, maar dat ging dus niet door, haha).

En oja, over die assessment, ik neem aan dat ze kijken naar hoe goed je kan samenwerken en of je de leiding een beetje kan oppakken om mensen hier en daar te sturen, maar wat als iedereen nou de leiding probeert te nemen? Kom je dan beter uit de verf als je een plek inneemt op de achtergrond, of moet je mee gaan doen aan het touw-trek spelletje? Of wat als je een bepaalde oplossing voor een probleem denkt te hebben, maar de anderen zeggen dat het beter zou zijn om het op een andere manier aan te pakken; is het dan belangrijker om bij je standpunt te blijven en geen concessies te doen, of waarderen de examinators het meer als je je neerlegt bij de rest van de groep (maar wel even duidelijk maakt dat je toch denkt dat jouw oplossing beter zou zijn, tenminste, als je dat werkelijk denkt)?

Maar goed, eerst maar even wachten op de uitslag van de DART.
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
pi_125515500
Wat bedoelen jullie met een rest bij de DART?
pi_125558303
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 09:18 schreef Viezze het volgende:
Wat bedoelen jullie met een rest bij de DART?
Als je voorbij een checkpoint vloog en je te ver er vanaf was dan ging het vliegtuigje naar het checkpoint daarvoor. dus als je voorbij checkpoint 3 vloog dan was die weer bij checkpoint 2
pi_125558369
O dat heb ik toen niet gehad. Ik heb wel bij de eerste test checkpoint 2 en 3 met elkaar verward, kon dus alle vliegtuigen weer terug sturen....kon mezelf wel voor mijn kop slaan op dat moment.
pi_125558443
Ik had een keer dat het vliegtuigje een reset had waardoor het terugging naar 2. Ik stuurde het naar 4 terwijl hij nog langs 3 moest xD dus ik ken het gevoel. (weet ook niet hoe ik door die ronde heen ben gekomen hoor)
pi_125588331
Hoi iedereen!

Zelf heb ik al een tijdje dit forum gevolgd omdat ik op 19 april de FEAST en DART ging doen. Gelukkig ben ik geslaagd voor Fase 1. Maar wat was dat lastig. Vooral het indelen van de cijfers was moeilijk, dacht echt dat ik gezakt was. Ik was ook zeer verheugd toen ik nog mijn naam hoorde en uiteindelijk door mocht naar deel twee!
De DART test vond ik echt fantastisch om te doen en krijg vandaag hopelijk een positieve uitslag! :)
Gelukkig geen reset gehad, maar wel 3 rood knipperende vliegtuigen omdat ze bijna gingen botsen :P Maar dat kwam meer omdat de een op hoogte 100 vloog en mijn vliegtuig op hoogte 170 en als ze uiteindelijk elkaar tegenkwamen ze op een verschil van 100 zaten. Dus hopelijk valt het mee.

Ben ook erg benieuwd naar het assessment en waar ze op letten. Degene die al door zijn naar fase 4 wens ik heel veel succes en respect dat je al zo ver bent gekomen! :) ik mag alleen nog maar dromen om fase 4 te bereiken!
  maandag 22 april 2013 @ 09:54:25 #219
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_125589018
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:31 schreef MasterJapie het volgende:
En oja, over die assessment, ik neem aan dat ze kijken naar hoe goed je kan samenwerken en of je de leiding een beetje kan oppakken om mensen hier en daar te sturen, maar wat als iedereen nou de leiding probeert te nemen? Kom je dan beter uit de verf als je een plek inneemt op de achtergrond, of moet je mee gaan doen aan het touw-trek spelletje? Of wat als je een bepaalde oplossing voor een probleem denkt te hebben, maar de anderen zeggen dat het beter zou zijn om het op een andere manier aan te pakken; is het dan belangrijker om bij je standpunt te blijven en geen concessies te doen, of waarderen de examinators het meer als je je neerlegt bij de rest van de groep (maar wel even duidelijk maakt dat je toch denkt dat jouw oplossing beter zou zijn, tenminste, als je dat werkelijk denkt)?
Je denkt er veel te moeilijk over. Ze willen zien wat jij zou doen en niet wat jij voor een uur zou kunnen spelen (zoals in een toneelstuk). Want als je je totaal anders voordoet dan dat je in werkelijkheid bent val je uiteindelijk toch wel door de mand. Dus gewoon jezelf zijn, je beste beentje voor zetten en dan afwachten wat de uitslag is.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_125596705
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 09:54 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Je denkt er veel te moeilijk over. Ze willen zien wat jij zou doen en niet wat jij voor een uur zou kunnen spelen (zoals in een toneelstuk). Want als je je totaal anders voordoet dan dat je in werkelijkheid bent val je uiteindelijk toch wel door de mand. Dus gewoon jezelf zijn, je beste beentje voor zetten en dan afwachten wat de uitslag is.
Bedankt voor de tips :) Ik kreeg zojuist een telefoontje met het bericht dat ik door ben naar het assessment :D

[ Bericht 0% gewijzigd door MasterJapie op 22-04-2013 13:57:37 ]
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
pi_125598630
Zelf heb ik net ook te horen gekregen dat ik 15 mei assessment heb! :)
What a joyfull day it is! :) *O*
pi_125605344
Gefeliciteerd MasterJapie en PVor!

Iemand die weet of je bij het assessment de hele tijd in het Engels moet praten?
pi_125608552
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 17:31 schreef St.Julians het volgende:
Gefeliciteerd MasterJapie en PVor!

Iemand die weet of je bij het assessment de hele tijd in het Engels moet praten?
Het hele assesment is in het engels dus ja je praat de hele tijd in het engels. Als je ergens niet uitkomt dan is dat geen probleem, het gaat niet om je engels woordenschat!
pi_125611493
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 18:52 schreef Jaarsma93 het volgende:

[..]

Het hele assesment is in het engels dus ja je praat de hele tijd in het engels. Als je ergens niet uitkomt dan is dat geen probleem, het gaat niet om je engels woordenschat!
Oke thanks, toch wel zware ronde voor iemand (ik) die niet veel ervaring heeft met 't toepassen van de Engelse taal ..

Worden er eigenlijk wel wat mensen uit 6 vwo voor de opleiding aangenomen? Ervaring lijkt me belangrijk maar jonge mensen aantrekken heeft ook zn voordelen
pi_125612160
Ik zit zelf momenteel nog in VWO 6 dus daarop val je echt niet per se af bij het assesment dus don't worry ^^. Probeer wel te zorgen dat je niet stil,(dus zonder enige inbreng) overal mee instemt. probeer dingen voor te dragen maar tegelijkertijd niet opdringerig te zijn en laat ook andere mensen aan het woord.

Dat zijn mijn tips voor het assesment, nu verder voorbereiden op de gradingstoetsen voor morgen voor mij :)
pi_125613237
Oh gelukkig ben ik niet de enige. bedankt voor de tip, veel succes morgen!
pi_125655507
Die tips zijn zeker handig! Klinkt goed en ben benieuwd.
Hoe is het bij je grading gegaan?
pi_125681041
Vandaag gemailed met het nieuws dat ik de norm niet gehaald heb helaas. Het is erg lullig aangezien ik dit al sinds mijn 15e wilde. maargoed tijd om me eroverheen te zetten en iets anders te gaan zoeken
pi_125683001
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 15:15 schreef Jaarsma93 het volgende:
Vandaag gemailed met het nieuws dat ik de norm niet gehaald heb helaas. Het is erg lullig aangezien ik dit al sinds mijn 15e wilde. maargoed tijd om me eroverheen te zetten en iets anders te gaan zoeken
Vervelend man, kan je het niet over 1 of 2 jaar herkansen dan?
pi_125683660
Nope, als je afvalt bij de grading mag je het nooit meer nog eens doen.

In principe is dit echt een ontzettend kloteding om te hebben als "dat wil ik later worden". Bij vrijwel ieder beroep kan je zelf aan de slag (vanaf je jeugd al) om zo ervaring op te doen, om het later ook "te worden", of je nou wel een talentje bent of niet. Je krijgt 1 enkele kans en als je die verpest kan je het nooit meer doen, en er is ook geen enkele voorbereiding die je kan doen.
pi_125692672
Dat is echt heel erg balen Jaarsma93! Kreeg je nog wel iets van feedback?

Ik mag zelf nog alleen maar hopen dat ik naar de grading mag. Je hebt het nog wel ver geschopt!
Sterkte verder!
pi_125708903
Dankjulliewel :),

Ja ik weet dat het niet een "handige" droom is... Ik heb een feedbackgesprekje aangevraagd, maar dat is pas op 6 mei, dus nog even wachten daarop
pi_125783175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:12 schreef Jaarsma93 het volgende:
Dankjulliewel :),

Ja ik weet dat het niet een "handige" droom is... Ik heb een feedbackgesprekje aangevraagd, maar dat is pas op 6 mei, dus nog even wachten daarop
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! Als het je droombaan is moet je je er niet zomaar bij neerleggen! Wat dacht je van Eurocontrol? Of ATC is het buitenland?
pi_125790670
De selectieprocedure is vergelijkbaar met eurocontrol, het assesment is precies hetzelfde. Bovendien zullen ze mijn scores inzien. Heb daar ook overnagedacht, ook om het eventueel militair te proberen maar dan nog heb ik geen zekerheid. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat het beter is, zeker aangezien mijn examens eraan komen, om het los te laten (voor nu) en nu eerst maar mijn examens te halen.

Bedankt voor alle positieve reacties, wordt gewaardeerd :)
pi_125792022
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 11:10 schreef Jaarsma93 het volgende:
De selectieprocedure is vergelijkbaar met eurocontrol, het assesment is precies hetzelfde. Bovendien zullen ze mijn scores inzien. Heb daar ook overnagedacht, ook om het eventueel militair te proberen maar dan nog heb ik geen zekerheid. Ik ben er nog niet helemaal uit maar denk dat het beter is, zeker aangezien mijn examens eraan komen, om het los te laten (voor nu) en nu eerst maar mijn examens te halen.

Bedankt voor alle positieve reacties, wordt gewaardeerd :)
Bekijk het ook eens van de negatieve kant... het werk is in feite niets anders dan non-stop naar een monitor staren en door een microfoon heen praten. Verder is het enige carričreperspectief dat je goed verdient en een stabiele baan hebt waar je niet eruit bezuinigd wordt. Je zou wel gewoon 30 jaar lang met hetzelfde bezig zijn. Dat is bij menig andere (opgeleide) baan toch wel anders. Hier zat ik zelf wel een beetje mee, of het niet saai zou gaan worden. Uiteindelijk ben ik bij de plaatsing afgevallen dus ik hoef me er niet meer druk over te maken. Nu ga ik een traineeship tegenmoet met heel veel kansen qua ontwikkeling van carričre, met nog perspectief op leidinggevende worden, een eigen bedrijf beginnen, etc.
  zaterdag 27 april 2013 @ 13:21:51 #236
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_125793501
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 12:19 schreef Xeanor het volgende:
Verder is het enige carričreperspectief dat je goed verdient en een stabiele baan hebt waar je niet eruit bezuinigd wordt. Je zou wel gewoon 30 jaar lang met hetzelfde bezig zijn. Dat is bij menig andere (opgeleide) baan toch wel anders.
Ook als luchtverkeersleider kun je natuurlijk aan een carriere binnen het bedrijf werken. Er zijn zoveel dingen die je naast het vak als verkeersleider kunt doen waarbij de expertise van jou als verkeersleider nodig is. Dus ik denk dat je de plank redelijk mis slaat als je denkt dat je dit als verkeersleider niet kunt doen. Je zit dus niet 30 jaar naar een beeldscherm te staren met een microfoon voor je ;)
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_125797290
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:21 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Ook als luchtverkeersleider kun je natuurlijk aan een carriere binnen het bedrijf werken. Er zijn zoveel dingen die je naast het vak als verkeersleider kunt doen waarbij de expertise van jou als verkeersleider nodig is. Dus ik denk dat je de plank redelijk mis slaat als je denkt dat je dit als verkeersleider niet kunt doen. Je zit dus niet 30 jaar naar een beeldscherm te staren met een microfoon voor je ;)
Maar dat zijn allemaal bijzaken. En ach, jullie hebben sollicitanten genoeg.
pi_126285130
Hoeveel procent valt per ronde eigenlijk af? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
pi_126298591
Geen idee, maar laat je dat niet tegenhouden hoor. Ze zijn op zoek naar bepaalde eigenschappen en als jij die hebt dan boeien die percentages toch niet. De eerste ronde valt geloof ik zo'n 50/60 procent af. Verder weet ik het niet. bij mij was het zo dat na de eerste ronde er maar 6 naar de 2e ronde mochten. De rest kun je als "deelnemer" aan de procedure niet weten omdat je dan telkens gebeld wordt.
pi_126302642
Net een mail gekregen dat ik helaas niet door ben naar de grading. Voor m'n gevoel ging het assessment best goed, maarja, je bent het soort persoon dat ze zoeken of je bent het niet, daar kan je niet veel aan veranderen..
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
pi_126325157
Dat is heel erg balen zeg! Ik heb komende woensdag mijn assesment. Kun je me een beetje vertellen wat je allemaal moest doen?
Ik weet dat ik mijzelf er niet op voor kan bereiden o.i.d. maar weten wat je ongeveer te wachten staat is wel erg prettig.

wish me luck :)
pi_126335522
Je moet niet op slot gaan. Je moet je mond opentrekken bij de groepsopdrachten. Als je dat niet doet ga je niet door, hoe geschikt je ook wel niet mag zijn als luchtverkeersleider. Luister naar anderen en ga niet harder proberen te praten om eroverheen te komen. Laat anderen uitpraten en probeer de discussie gestructureerd te houden. Bij mij ging iedereen het hele vluchtplan door elkaar heen doen, het beginstuk, dan het eindstuk, dan het midden, dan weer begin, midden, begin, eind, begin, dus toen zei ik: zullen we nou eens gewoon stap voor stap doen, en niet alles door elkaar heen? Daar was iedereen het meteen klinkend mee eens en daar heb ik volgens mij heel veel punten op gescoord toen. ;)

Assessments worden heus niet gedaan bij alleen NVNL, bedrijven zoals McKinsey & Co en volgens mij Accenture doen dat ook. Overal komt het op hetzelfde neer: luister, laat je mening horen, en toon aan dat je een teamplayer bent. Het vervelende bij LVL is dat als je dus even een kwartier dichtklapt je al nooit meer LVL zal worden. Het zijn korte momentopnames en daarbij heb je ook een hoog risico dat je net een opname hebt van het verkeerde moment van iemand. Gelukkig voor hen hebben ze genoeg sollicitanten. Ik was kapotmoe tijdens de Grading, uiteindelijk wel de minimaal benodigde score gehaald maar was dus wel slechter dan anderen die door de Grading heen kwamen. Kan dus heel goed dan 1 slechte nacht mijn kansen hebben verpest. That's life. :)

[ Bericht 35% gewijzigd door Xeanor op 11-05-2013 01:26:36 ]
  zaterdag 11 mei 2013 @ 08:34:42 #243
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_126338141
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 01:19 schreef Xeanor het volgende:
Je moet niet op slot gaan. Je moet je mond opentrekken bij de groepsopdrachten. Als je dat niet doet ga je niet door, hoe geschikt je ook wel niet mag zijn als luchtverkeersleider.
Dat is allemaal wel heel erg kort door de bocht natuurlijk. Zoals eerder gezegd, je moet jezelf zijn, geen toneelstuk opvoeren. Ik snap dat iedereen het graag wil halen, maar als jij je anders voordoet dan dat je in het normale leven bent prikken ze er ook door heen en als ze er tijdens het assessment niet doorheen prikken zal het later in het selectietraject of de opleiding gebeuren.

Dus tips als 'op de voorgrond treden', 'luisteren naar anderen', 'een teamplayer zijn' heb je allemaal niet zoveel aan. Jezelf zijn, daar heb je wel wat aan.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_126339355
Jezelf zijn is relatief, veel mensen zijn bij hun familie een heel ander persoon dan bij hun vrienden, op hun werk, etc.

Het kan dat je nerveus bent voor het Assessment. Niet omdat je al snel nerveus bent als er druk op je staat, maar omdat je maar eventjes één kans hiervoor krijgt.

Maar je moet inderdaad niet proberen te doen alsof je iets bent wat je niet bent. Je moet wel op je best zijn.

[ Bericht 24% gewijzigd door Xeanor op 11-05-2013 10:53:03 ]
pi_126348486
Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties. Echter was ik benieuwd naar de opdrachten, niet zozeer hoe je je moest gedragen of op welke manier je verder komt. Ik weet ook wel dat ik mijzelf moet zijn en dat als ik dat niet ben, zij daardoorheen prikken.

Kan iemand mij meer vertellen over de opdrachten zelf? :)

groet
  zaterdag 11 mei 2013 @ 15:54:10 #246
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_126350204
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 15:11 schreef PVor het volgende:
Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties. Echter was ik benieuwd naar de opdrachten, niet zozeer hoe je je moest gedragen of op welke manier je verder komt. Ik weet ook wel dat ik mijzelf moet zijn en dat als ik dat niet ben, zij daardoorheen prikken.

Kan iemand mij meer vertellen over de opdrachten zelf? :)

groet
Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen is het niet de bedoeling de opdrachten op het internet te delen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_126444437
quote:
Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen is het niet de bedoeling de opdrachten op het internet te delen.
Is zeer logisch. gelukkig staat vragen vrij :)
Op dit moment duimen voor a.s. woensdag als mijn assessment is :)
pi_126543465
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:51 schreef PVor het volgende:

[..]

Is zeer logisch. gelukkig staat vragen vrij :)
Op dit moment duimen voor a.s. woensdag als mijn assessment is :)
En hoe ging het?
pi_126583851
Volgensmij wel goed, hoop vandaag of morgen een belletje te krijgen om een afspraak te maken voor de grading :)

Iemand trouwens een idee hoeveel dagen het duurt voordat je de uitslag van het assesment hebt?

[ Bericht 20% gewijzigd door PVor op 16-05-2013 16:20:16 (Vraag toegevoegd) ]
pi_126588962
mooi :D

Volgens mij binnen 3 werkdagen. Als je gebeld wordt ben je door, als je gemaild wordt niet
pi_126590238
Oké, duidelijk. Dat van het mailen en bellen wist ik al wel :) bedankt!
pi_126623500
Zojuist heb ik een belletje gekregen dat ik door mag naar de grading op 24 & 25 juni! Gaat de goede kant op! Iemand anders die ook op deze dagen zijn grading heeft?
pi_126657170
Gefeliciteerd PVor!

Mijn tip : zorg dat je goed uitgerust bent ondanks alle spanning eromheen. Ik ben zelf (achteraf gezien welliswaar) niet goed uitgerust geweest de tweede dag en had ook geen oog dichtgedaan. En als er iets aan de hand is meldt het op de dag zelf, zodat je een kans krijgt het een andere keer te doen ipv dan.
En neem de modules uiteraard goed door :P
pi_126847087
Hoe zit het met de uren die je voor het eerste jaar in Amsterdam moet zijn?
Moet je elke dag aanwezig zijn of zit er ook veel thuisstudie bij?
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:26:00 #255
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_126847345
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:18 schreef Droplollie het volgende:
Hoe zit het met de uren die je voor het eerste jaar in Amsterdam moet zijn?
Moet je elke dag aanwezig zijn of zit er ook veel thuisstudie bij?
Het is een full time baan/studie, dus je bent in principe 8 uur per dag 'aan het werk' op Schiphol. Daarnaast zul je thuis ook moeten studeren, maar je kunt wel rekenen op dagen van 8 tot 16.00
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_126873080
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:26 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Het is een full time baan/studie, dus je bent in principe 8 uur per dag 'aan het werk' op Schiphol. Daarnaast zul je thuis ook moeten studeren, maar je kunt wel rekenen op dagen van 8 tot 16.00
Oké. Bij de inschrijving kon ik voorkeur aangeven voor opleidingsplek. Ben voor Eelde gegaan (woon in Groningen). Kun je daar ook je eerste jaar al volgen? Of gaat het puur om je laatste 3 jaar die je daar kan volgen?
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:28:08 #257
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_126881169
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:14 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Oké. Bij de inschrijving kon ik voorkeur aangeven voor opleidingsplek. Ben voor Eelde gegaan (woon in Groningen). Kun je daar ook je eerste jaar al volgen? Of gaat het puur om je laatste 3 jaar die je daar kan volgen?
Het eerste jaar is sowieso op Schiphol, basistheorie en simulator. Als je dat allemaal succesvol afrond dan word je geplaatst op een veld, Beek, Rotterdam, Eelde of Schiphol, waarbij je zelf dus een voorkeur aan kunt geven waarbij je garantie tot de deur hebt.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_126906999
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2007 20:52 schreef Albinoraptor het volgende:
Zo ik ben afgewezen op iets wat nooit had mogen gebeuren.
Afgewezen omdat ik voor mijn laseroperatie een te hoge sterkte had, voor de rest alles goed bij medische keuring, kom bij oogaarts. Ah ogen laten laseren van welke sterkte. En boem daar valt de bom ,te hoog afwijking voor de operatie. Wel nog rest van oogtesten gedaan ook allemaal goed.

Maar ja, ik heb helemaal in begin van mijn sollicitatie gebeld of het erg was of mijn ogen gelaserd waren, antwoord was nee. Dus ook niet meer druk om gemaakt, rest alles netjes aangegeven wat ik had, dyslexie bijv en vanaf november bezig door de testen en dan door zoiets afvallen.
Niet leuk, absoluut niet leuk.

Meteen met lvnl gebeld zelf, en zij gingen eens kijken of er nog andere vacatures waren. Nou daar maar een kaarsje voor opsteken. Iets van assistent verkeerleider oid. Nou ze zien het wel.
Ik lees net dit in een oud topic over Luchtverkeersleider. Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de selectieprocedure. Net zoals Albinoraptor heb ik mijn ogen laten laseren. Mijn sterkte daarvoor bedroeg voor mijn linker oog -3.75 en voor mijn rechter oog -5.75 tot -6.25 (exacte gegevens moet ik nog binnenkrijgen van laserkliniek). Mijn rechter oog zal dus mogelijk tot problemen bij de oogtest leiden. Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, kunnen zij de vroegere sterke van voor de behandeling meten? Of vragen ze dat mondeling aan je, of in een rapport van kliniek? Ik ben heel benieuwd naar reacties en eventuele andere tips over de procedure voor de selectie!
pi_126908843
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 15:49 schreef esn213 het volgende:
Ik lees net dit in een oud topic over Luchtverkeersleider. Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de selectieprocedure. Net zoals Albinoraptor heb ik mijn ogen laten laseren. Mijn sterkte daarvoor bedroeg voor mijn linker oog -3.75 en voor mijn rechter oog -5.75 tot -6.25 (exacte gegevens moet ik nog binnenkrijgen van laserkliniek). Mijn rechter oog zal dus mogelijk tot problemen bij de oogtest leiden. Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, kunnen zij de vroegere sterke van voor de behandeling meten? Of vragen ze dat mondeling aan je, of in een rapport van kliniek? Ik ben heel benieuwd naar reacties en eventuele andere tips over de procedure voor de selectie!
Ik heb mij gisteren aangemeld voor de selectie. Daarin moest je ook aangeven of je ogen gelaserd waren. Wellicht dat je als vervolgvraag krijgt wat de sterkte van je ogen waren voor het laseren?
pi_126910851
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 16:28 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Ik heb mij gisteren aangemeld voor de selectie. Daarin moest je ook aangeven of je ogen gelaserd waren. Wellicht dat je als vervolgvraag krijgt wat de sterkte van je ogen waren voor het laseren?
Ik heb vanochtend ook mijn sollicitatie ingestuurd en om de sterkte van de afwijking voor laseren werd niet gevraagd. Daarna nog even gebeld met LVNL, die een oogtest inplannen voorafgaand aan de selectie. Dat maar even afwachten dus..
  donderdag 23 mei 2013 @ 20:12:40 #261
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_126918473
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 17:14 schreef esn213 het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend ook mijn sollicitatie ingestuurd en om de sterkte van de afwijking voor laseren werd niet gevraagd. Daarna nog even gebeld met LVNL, die een oogtest inplannen voorafgaand aan de selectie. Dat maar even afwachten dus..
Laat je ons weten hoe het gegaan is? Wel interessante informatie.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_127362176
Ik heb een uitnodiging gekregen voor de eerste selectieronde.
Dit betekent een Engelse capaciteitentest en de radartest.
Iemand enig idee in hoeverre ik kan oefenen voor deze tests?
pi_127442696
Niet,

Heb ze zelf al gedaan en veel gezocht op internet. Maar er is niks vergelijkbaar. Gewoon uitgerust heen gaan en je best doen is mijn advies :)
pi_127948370
hallo iedereen,

Ben door de eerste ronde heen!

Nu door naar de assessment. Kan iemand me daarover iets toelichten? (Pvor)?
Heb er in ieder geval zin in!
pi_127964057
Hoi svenace!

Allereerst van hartegefeliciteerd! Mooie prestatie!

Het enige wat ik erover kan vertellen is mijn eigen ervaring. Ik zat met 5 anderen bij het assesment waarbij er drie selectiepsychologen zitten.

Ik zou je over de opdrachten kunnen vertellen, maar daar zou je niets mee opschieten. Het gaat er voornamelijk om hoe jij bent en hoe jij omgaat met de opdrachten in een groepsproces. De dag is volledig in het Engels, maar het deert niet als je een woord niet weet. Je inbreng is belangrijk en dat je argumenten onderbouwd.

Je kan ook meer lezen in andere topics. Maar wees vooral jezelf. Dan ben je het eerlijkst, zowel naar de LVNL als jezelf.

Hoop dat je er iets aan hebt. Zelf moet ik hard leren voor de grading a.s. Maandag en dinsdag. Duim voor me! ;)

Groetjes,
PVor
pi_128062265
Gefeliciteerd aan allebei,

Pvor aan jou de tip om de oefensessie van maandag als de daadwerkelijke test te zien aangezien het je enige oefening is basicly. Als je het dan goed kan dan gaat het dinsdag ook goed ^^. Ken je termen natuurlijk goed. Als je maandag achter de rug hebt oefen dan thuis ook nog een keertje goed met de oefening die meegegeven wordt. Ik had hem zelf gekopieerd zodat ik het 1x maandagavond en 1x dinsdagochtend kon doen. Ik hoefde ook pas om 11.30 dus dan zit je toch met spanning ^^.

Svenace, de enige voorbereiding op het assessment is goed uitgerust zijn. Bereid je erop voor dat je de hele dag engels gaat praten. Dat wist ik niet van te voren maar kon makkelijk omschakelen. Verder zou ik zeggen wees jezelf. Als je je anders voordoet dan merken ze dat wel. Overigens zou ik als ik jou was wel zorgen dat je niet de hele dag stil overal meeloopt te knikken bij wat iedereen inbrengt en zelf ook wat inbrengen. Dan maak je geloof ik zo goed als geen kans mja blijft altijd lastig te zeggen waarnaar ze op zoek zijn ghehe.

Succes in ieder geval aan jullie beiden
pi_128232335
Zozo, net mijn grading gehad.

De eerste ging niet heel goed, veel correcties en veel ingrijpen door mijzelf, af en toe een verkeerd vluchtlevel.

De tweede ging juist top. Geen problemen. Alles ging van een lijen dakje :)

Hopelijk morgen uitslag :)
pi_128276531
Helaas. Ook ik ben uiteindelijk afgevallen :( succes voor degene die het nog gaan proberen! Ik hoop dat jullie veel aan mijn posts hebben gehad!
pi_128323725
Oef PVor jammer man! heb je nog te horen gekregen waar het aan lag?
pi_128328533
Ik voel er echt voor om te beginnen aan deze opleiding zeg!! Ik heb de capaciteitentest 18 juli, heeft er nog iemand op deze datum? Oow en ps: vele mensen laten hier alleen cijferreeksen zien als opgaves maar houdt het ook niet allerlei ruimtelijke figuren opgaves in die je moet oplossen? en voor degene die al de capaciteitentest hebben gemaakt: uhm cijferreeksen kun je simpel doen maar ook per stap bijvoorbeeld (x)^1/2 -1 met x in hele of halve getallen en lim x van x->0...mag je dan ook een rekenmachine gebruiken?(in het geval het abominabel grote getallen zijn)
Honesty will keep us allive , as deception sneeks around to strike!
  zondag 30 juni 2013 @ 09:57:33 #271
184482 Surferboy
Supermoto!!
pi_128414063
De cijferreeksen worden zeker niet spannend genoeg om een rekenmachine nodig te hebben. Dus die mag je ook niet gebruiken! ;)
pi_128415172
Als je meer over de capaciteitentest wilt weten zoek dan goed op Google. Overigens heb je er niet zo veel aan (als in, oefenen voor de opgaven wil niet) maar het heeft mij wel gerust gesteld.
pi_128435876
Oow oki thanks guys:)! ;) ;)
Honesty will keep us allive , as deception sneeks around to strike!
pi_128865635
Aankomende maandag (de 15e) de eerste selectiedag, spannend! Klopt de informatie die op Wikipedia over de FEAST test staat nog (http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test)? Het lijkt er wel op, als ik bekijk wat in deze reeks allemaal is gezegd over de FEAST test. Hierdoor wordt ook direct duidelijk waardoor je er niet echt voor kan oefenen.
pi_128866571
Volgens mij klopt die wel ja. Zoals je zegt, je kan amper oefenen. Eventueel de kubussen nog.
pi_129295227
Dag allen,

Ik zoek graag advies over wat ik het beste kan doen op dit moment.

Ik ben sinds een maand afgestudeerd voor mijn HBO opleiding. Op dit moment werk ik fulltime bij een bedrijf waar ik tijdens mijn studie al werkte. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Ik wil graag luchtverkeersleider worden, maar ik weet hoe onzeker en klein de kans is dat je wordt toegelaten. Ik ben door een aantal bedrijven benaderd met een leuke baan en voorwaarden. Echter wil ik liever eerst mij aanmelden bij de luchtverkeersleiding. Ik kan me vanaf vrijdag pas aanmelden (ivm verlopen paspoort).

Mijn vragen op dit moment zijn:

- Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik aan de testen kan beginnen? (En dus weet of ik verder mag of niet)
- Is het verstandig om ondertussen(tijdens lvl-procedure) al met andere bedrijven te spreken/solliciteren? Als een plan B zeg maar.

Benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast.
pi_129299107
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 16:28 schreef DDWZ het volgende:
Dag allen,

Ik zoek graag advies over wat ik het beste kan doen op dit moment.

Ik ben sinds een maand afgestudeerd voor mijn HBO opleiding. Op dit moment werk ik fulltime bij een bedrijf waar ik tijdens mijn studie al werkte. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Ik wil graag luchtverkeersleider worden, maar ik weet hoe onzeker en klein de kans is dat je wordt toegelaten. Ik ben door een aantal bedrijven benaderd met een leuke baan en voorwaarden. Echter wil ik liever eerst mij aanmelden bij de luchtverkeersleiding. Ik kan me vanaf vrijdag pas aanmelden (ivm verlopen paspoort).

Mijn vragen op dit moment zijn:

- Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik aan de testen kan beginnen? (En dus weet of ik verder mag of niet)
- Is het verstandig om ondertussen(tijdens lvl-procedure) al met andere bedrijven te spreken/solliciteren? Als een plan B zeg maar.

Benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast.
Je kan ongeveer een maand later de eerste test toen meestal volgens mij. Tussen iedere ronde in zit steeds een stuk of 2-4 weken. Reken maar op een tijdspad van een stuk of 3-4 maanden voordat je toegelaten zou zijn, en misschien maar 1 maand om er al uit te liggen.

Minder dan 1% van de mensen die zich inschrijven voor de selectie wordt toegelaten, dus houd sowieso een plan B achter de hand. Ik zou zeggen, zorg eerst maar eens dat je door de eerste dag en het assessment heen komt. Hou dan pas in het achterhoofd dat je misschien door de selectie heen komt.

Een plan B moet je sowieso hebben want na de eerste 8 weken van de opleiding zelf kan je ook al de deur worden gewezen. Dat is eigenlijk pas de échte selectie.

Overigens, mocht je echt geselecteerd worden: de "klassen" beginnen volgens mij in september en april ofzo, en voor september ben je al niet meer op tijd. Je zou wat dat betreft nog prima kunnen beginnen aan een andere baan nu.
pi_129320396
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 18:29 schreef Xeanor het volgende:

[..]

Je kan ongeveer een maand later de eerste test toen meestal volgens mij. Tussen iedere ronde in zit steeds een stuk of 2-4 weken. Reken maar op een tijdspad van een stuk of 3-4 maanden voordat je toegelaten zou zijn, en misschien maar 1 maand om er al uit te liggen.

Minder dan 1% van de mensen die zich inschrijven voor de selectie wordt toegelaten, dus houd sowieso een plan B achter de hand. Ik zou zeggen, zorg eerst maar eens dat je door de eerste dag en het assessment heen komt. Hou dan pas in het achterhoofd dat je misschien door de selectie heen komt.

Een plan B moet je sowieso hebben want na de eerste 8 weken van de opleiding zelf kan je ook al de deur worden gewezen. Dat is eigenlijk pas de échte selectie.

Overigens, mocht je echt geselecteerd worden: de "klassen" beginnen volgens mij in september en april ofzo, en voor september ben je al niet meer op tijd. Je zou wat dat betreft nog prima kunnen beginnen aan een andere baan nu.
Zouden jullie tijdens een gesprek /sollicitatie aangeven dat je bezig bent met LVL? De testdagen etc zijn altijd doordeweeks toch? Dit zou dus evt in de knoop komen met je normale baan.
pi_129339034
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:10 schreef DDWZ het volgende:

[..]

Zouden jullie tijdens een gesprek /sollicitatie aangeven dat je bezig bent met LVL? De testdagen etc zijn altijd doordeweeks toch? Dit zou dus evt in de knoop komen met je normale baan.
Nee. Gewoon een vakantiedag gebruiken dan.

Tevens moet je nooit bij een sollicitatie vertellen dat je eigenlijk bezig bent iets anders te vinden. Dat komt gewoon keihard over als: ja, ik heb hier eigenlijk geen zin in, maar ik probeer het maar voor het geval dat andere niet lukt. Een bedrijf wil mensen niet neerzetten in een functie die ze als backup plan zien. Ze willen gemotiveerde mensen met passie voor het werk.

Dat je het uberhaupt vraagt vind ik al heel erg verrassend.
pi_129367146
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:42 schreef Xeanor het volgende:

[..]

Nee. Gewoon een vakantiedag gebruiken dan.

Tevens moet je nooit bij een sollicitatie vertellen dat je eigenlijk bezig bent iets anders te vinden. Dat komt gewoon keihard over als: ja, ik heb hier eigenlijk geen zin in, maar ik probeer het maar voor het geval dat andere niet lukt. Een bedrijf wil mensen niet neerzetten in een functie die ze als backup plan zien. Ze willen gemotiveerde mensen met passie voor het werk.

Dat je het uberhaupt vraagt vind ik al heel erg verrassend.
Ik vroeg het meer omdat je zei "Je zou wat dat betreft nog prima kunnen beginnen aan een andere baan nu.". Maar inderdaad, het is nu ik er over nadenk niet handig. Thanks.
pi_129498588
Zo, gisteren de capaciteitentest gehad. Gehaald, toen gevolgd door de DART test. Dat viel vies tegen zeg, ik heb er niet zo'n goed gevoel over. Het was ook bloedheet in die ruimte, kon me echt niet goed concentreren. Maar dat alle de andere kandidaten ook niet, dus wie weet. Stel dat ik het nu niet haal he, is de functie bij de luchtmacht / Eurocontrol dan nog reeėl om te proberen of krijg je dan dezelfde test voor je kiezen?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:30:31 #282
235512 NoVaX
gesolliciteerd LVNL
pi_129512305
Beste DDWZ,

De testen die je hebt gemaakt zijn ontwikkeld door Eurocontrol. Daarnaast is de selectie van LVNL en de luchtmacht dezelfde, zij werken in de eerste 3 fasen samen.

Om in te gaan op je andere vraag van eerder, de volgende klas begint eind oktober en wordt eind augustus gevuld, waarschijnlijk haal je die dus niet meer, dat zal eerder februari worden.

Ik ben zelf momenteel met de selectie bezig en heb aanstaande donderdag en vrijdag de grading. Dus dat word spannend...
zien wat ronde 4 gaat brengen
pi_129513699
Nieuw lid,
Ben uitgenodigd om 2 september voor de 1e en 2e ronde (FEAST & DART) langs te komen.
Meerdere mensen die dit zijn? Voor de rest lekker rond aan het kijken op het interweb wat de ervaringen van andere sollicitanten zijn.
pi_130311040
Ben ook een nieuw lid,
Gisteren te horen gekregen dat ik door mag naar het assessment! Ben zelf heel benieuwd hoe dat dan precies gaat. Vond de DART-test trouwens gewoon leuk om te doen, wel een beetje wennen hoor. Nog meer mensen die 19 september het assessment gaan doen? Ik was eerst ingedeeld op 4 september alleen dan begint mijn opleiding bedrijfskunde ook net...
pi_130629244
And so am I.
Ik ben ook door naar het assessment! Ingedeeld op 4 september.
En inderdaad niteline; figoro1991, als je 2 september het eerste deel van FEAST doorstaan hebt en door mag naar het DART gedeelte, geniet ervan. Want hoe zwaar en intensief het eerste deel ook is (meer dan ik me had voorgesteld in ieder geval), zo leuk is de DART om daarna te mogen doen.
pi_130632109
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met de selectie en ik heb binnenkort het interview. Nu vraag ik mij af, wat ik hiervan kan verwachten zodat ik het een beetje kan voorbereiden. Ik zag dat Xeanor en ELB86 het interview hebben gehad. Kunnen jullie iets meer vertellen over de vragen? Kan ik bijvoorbeeld cases verwachten wat ik in bepaalde situaties zou doen? Of gaat het meer over je levensverhaal en je positieve/negatieve kanten?
Wordt er ook van je verwacht dat je al veel weet over LVNL zelf?
pi_130678738
@euston,
Bedankt haha. Nu vooral bezig met het uitrusten zodat ik scherp genoeg kan beginnen maandag. Ben wel benieuwd naar de FEAST. Succes in ieder geval de 4e van september.
pi_130680810
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:00 schreef eekhoorn1 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met de selectie en ik heb binnenkort het interview. Nu vraag ik mij af, wat ik hiervan kan verwachten zodat ik het een beetje kan voorbereiden. Ik zag dat Xeanor en ELB86 het interview hebben gehad. Kunnen jullie iets meer vertellen over de vragen? Kan ik bijvoorbeeld cases verwachten wat ik in bepaalde situaties zou doen? Of gaat het meer over je levensverhaal en je positieve/negatieve kanten?
Wordt er ook van je verwacht dat je al veel weet over LVNL zelf?
Zoals ik het me herinner krijg je geen cases voorgelegd. Dat is in de assessment.

Je zit tegenover 2 psychologen van LVNL en krijgt gewoon alleen maar vragen over jezelf. Je leven wordt een beetje in vogelvlucht doorgenomen, om te zien wat je hebt meegemaakt. Wat ze juist willen weten is wat nou je vaardigheden zijn en hoe je werkt. Verwacht vragen die dit soort dingen verduidelijken: wanneer heb je wel eens leiderschap getoond, let je veel op details (heel veel op details letten is overigens NIET goed voor een LVL), neem je snel beslissingen, dat soort dingen. Dat vragen ze niet direct, ze vragen naar verhalen/ervaringen waar dat uit blijkt.

Ze zijn ook vooral geļnteresseerd op welke momenten in je leven je onder gigantische (kort of lang) stress zat en hoe je daar mee om ging. Schroom ook niet om een "faal" verhaal te vertellen, en als je dat doet wees dan kritisch op jezelf en hoe je het in de toekomst anders hebt gedaan of zou willen doen.
pi_130681994
Oke duidelijk, super bedankt! Hier kan ik wat mee. Het is dus meer een persoonlijkheidsgesprek dan een sollicitatiegesprek als ik het zo begrijp? (Sollicitatiegesprek in de vorm van: waarom wil je luchtverkeersleider worden, bespreken van je CV, waarom LVNL enz.)
pi_130684121
Het is wel een soort sollicitatiegesprek in principe, althans dat is mijn ervaring met andere sollicitatiegesprekken.

Punt is, bij een echt sollicitatiegesprek willen ze jouw werkervaring kennen. Voor LVL is er geen werkervaring. Iedereen die selectie doet heeft nooit als LVL gewerkt. Vandaar dat het gewoon heel veel over je persoonlijkheid gaat. Je werkervaring op je CV kan wel een graadmeter zijn voor hoe je bepaalde vaardigheden hebt. (leidinggevend, stressvol, veel communicatie, veel teamwork, etc.) Daar zul je het dus wel even over hebben.
pi_130754593
Vandaag de FEAST en DART gehad. Komende dagen krijg ik dus te horen of ik door mag naar het assesment, ben benieuwd! Vond de DART wel wat lastiger dan de FEAST..
pi_130767192
Goed gedaan Figoro1991! Waren er veel mensen die in jouw groep door mochten naar de DART? Bij ons was het nog geen kwart. En, hmm, hoe ging de DART? Toch wel een goed idee er over of had je een aantal lastige situaties? Hopen op goed nieuws!
pi_130770231
@eauston, 7/20 mochten er door naar de DART. Ja bij ronde 6 had ik 3 vliegtuigen die achter elkaar vlogen (paar mm afstand) naar eenzelfde punt, maar er kwam ander vliegverkeer tegemoet dus moest de vlieghoogte wijzigen. Hierdoor kreeg ik ong 10sec 3 rode stipjes.. voor de rest ging het wel redelijk. had aan het begin moeite met de juiste vliegkoers aan te wijzen, maar eenmaal onder de knie (vanaf level 4 denk ik) ging het wel goed. We horen het wel! Duurt me allemaal te lang haha
pi_130783521
En door naar het assesment op de 18e van september!! Zijn er nog meerdere die op deze datum engelsman mogen spelen? @easton succes morgen he!!!

[ Bericht 10% gewijzigd door figoro1991 op 03-09-2013 20:45:59 ]
pi_130813493
Goed gedaan figoro! Vandaag de assessment gehad. Zwaar, wees jezelf, dan doe je niets slechts (je gaat sowieso wel denken, dit had ik zo of zo moeten doen). Wel heel leuk! fingers crossed! En het valt redelijk tegen hoeveel mensen doorkomen na de DART! Ze hebben dan ook zelfs assessment data geschrapt heb ik van horen zeggen.
pi_130818739
Spannend hoor! Hopen dan maar op een goede uitslag morgen inderdaad! Geschrapt? Zou me niks verbazen, bij mij in de groep waren er ook weer ongelooflijk nonchalante mensen tussen. LVNL maar proberen omdat ik niet zo goed weet wat ik met mijn toekomst moet, LVNL proberen omdat het goed verdiend etc. etc. Was het even wennen om volledig in het Engels te communiceren?
pi_130820856
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:57 schreef figoro1991 het volgende:
Spannend hoor! Hopen dan maar op een goede uitslag morgen inderdaad! Geschrapt? Zou me niks verbazen, bij mij in de groep waren er ook weer ongelooflijk nonchalante mensen tussen. LVNL maar proberen omdat ik niet zo goed weet wat ik met mijn toekomst moet, LVNL proberen omdat het goed verdiend etc. etc. Was het even wennen om volledig in het Engels te communiceren?
Klopt. Meer dan zat mensen waar je bij binnenkomst al aan kan zien dat ze ongeschikt zijn. Ze waren dan ook weg na de eerste test. Best apart hoe zichtbaar dat is. (althans voor mij)
pi_130827928
Figoro: Engels communiceren blijft even lastig. Nou volg ik een studie in het Engels, maar iedereen (dus ook ik) zal merken dat je moeite hebt met op bepaalde woorden te komen. Het maakt totaal niet uit of je niet op het woord voor verwarming komt (bijvoorbeeld) zolang je het dan maar omschrijft als the thing that brings heat in the house when you put it on. Zolang ze je maar begrijpen. Het is geen test mbt je beheersing van de engelse taal dus maak je daar vooral geen zorgen over!
pi_130875150
Hoppa, op naar de grading.
pi_130913106
Gefeliciteerd Euston! Wanneer mag je nu op de Grading komen?
pi_131095619
Ik mag volgende week donderdag en vrijdag de Grading doen! Inmiddels aan het lgooeren met de e-learning tool die ik gekregen heb. Alle meerkeuze vragen goed beantwoord, maar het gaat uiteindelijk helemaal om goed afhandelen van het verkeer vrijdag.

Figoro: Nog minder dan een week voordat jij het assessment ingaat! Succes alvast, en denk maar aan de Londenaren: keep calm and carry on.

En ik zal gelijk even een nieuw topic openen: WGR / Luchtverkeersleider #10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')