Denk nfs aangezien sshfs niet werkt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:38 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Je moet wel goed mounten he. Tis een nfs mount of mount je via sshfs?
[ code verwijderd ]
1 | sudo mount -t nfs hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux /software |
Ja idd had nfs-common moeten installeren. Je zou zeggen dat zoiets wel standaard gewoon geinstalleerd is...quote:Op woensdag 2 mei 2012 03:21 schreef devzero het volgende:
Heb je het mount.nfs programma op je machine? In RHEL/Centos zit dat in de nfs-utils rpm, je zult vast ook wel zoiets onder Ubuntu moeten installeren.
daar heb ik nu even geen geld voorquote:Op woensdag 2 mei 2012 11:27 schreef KomtTijd... het volgende:
Harde schijven met bad sectors doe je over het algemeen zo snel mogelijk archiveren en vervangen.
Heb je al een fsck op die schijf gerund?quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:06 schreef gogosweden het volgende:
Ok, ik heb een klein probleempje
ik heb ubuntu geinstalleerd op een externe HDD die nogal wat beschadigde sectors had, meer dan dat er "backup sectors" zijn.
In windows was het altijd zo dat windows die beschadigde sectoren niet meer gebruikte na een chkdsk waarna ik de hdd dus gewoon nog normaal kon gebruiken. Echter heb ik nu voor de ubuntu installatie de hdd geformatteerd en ik heb dus soms OS crashes die vreemd genoeg te verhelpen zijn door de externe hdd er ff uit te trekken en er weer in te stoppen waarna ubuntu weer lekker doorkachelt
is er een manier om ubutu te vertellen dat hij die damaged sectors niet meer moet gebruiken?
bij voorbaat dank
nope, hoe doe je dat?quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Heb je al een fsck op die schijf gerund?
Of: echo "1,4,2,0,-4,81" | tr , \\n | sort -nr | sed 1qquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:38 schreef wdn het volgende:
echo "1,4,2,0,-4,81" | awk -v RS="," '1' | sort -nr | head -1
fsck is zeg maar de checkdisk van linux.quote:
kan ik de systeemdisk ook unmounten als ik hem gebruik? of zal ik daar een live-cd voor moeten gebruiken?quote:Op woensdag 2 mei 2012 14:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
fsck is zeg maar de checkdisk van linux.
- opzoeken welk device de schijf heeft, bijv /dev/sdb1 (te zien met bijv "mount")
- schijf unmounten: "sudo umount /dev/sdXX" (juiste device invullen)
- sudo fsck -r /dev/sdXX
Dat laatste, of je moet opstarten in recovery mode (via het grub menu).quote:Op woensdag 2 mei 2012 14:14 schreef gogosweden het volgende:
[..]
kan ik de systeemdisk ook unmounten als ik hem gebruik? of zal ik daar een live-cd voor moeten gebruiken?
Lastigquote:Op woensdag 2 mei 2012 14:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
fsck is zeg maar de checkdisk van linux.
- opzoeken welk device de schijf heeft, bijv /dev/sdb1 (te zien met bijv "mount")
- schijf unmounten: "sudo umount /dev/sdXX" (juiste device invullen)
- sudo fsck -r /dev/sdXX
Pff... "makkelijker"! Daar leer je toch niks van?quote:Op woensdag 2 mei 2012 15:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Lastig
is
touch /forcecheck
en dan rebooten niet makkelijker?
Moderne harde schijven kunnen bad sectors remappen naar 'spare' sectors (tijdens een schrijf actie). Als gogo echt bad sectors ziet dan kan een fsck misschien helpen, maar het blijft verstandig om zo snel mogelijk je data er af te halen en de disk in het ronde archief te laten verdwijen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:27 schreef KomtTijd... het volgende:
Harde schijven met bad sectors doe je over het algemeen zo snel mogelijk archiveren en vervangen.
Dat kunnen harde schijven al jaren, maar bad sectors komen nooit alleen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:03 schreef devzero het volgende:
[..]
Moderne harde schijven kunnen bad sectors remappen naar 'spare' sectors (tijdens een schrijf actie). Als gogo echt bad sectors ziet dan kan een fsck misschien helpen, maar het blijft verstandig om zo snel mogelijk je data er af te halen en de disk in het ronde archief te laten verdwijen.
ja, maar die spare sectors zitten volgensmij ook al volquote:Op woensdag 2 mei 2012 19:03 schreef devzero het volgende:
[..]
Moderne harde schijven kunnen bad sectors remappen naar 'spare' sectors (tijdens een schrijf actie). Als gogo echt bad sectors ziet dan kan een fsck misschien helpen, maar het blijft verstandig om zo snel mogelijk je data er af te halen en de disk in het ronde archief te laten verdwijen.
Mijn interpretatie van "moderne" is erg ruim.quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat kunnen harde schijven al jaren, maar bad sectors komen nooit alleen.
Wat dacht je van firmware/drivers etc. problemen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:07 schreef gogosweden het volgende:
Wat wel vreemd is is dat hij op mijn desktop pc wel heel vreemd doet maar op mijn laptopje gewoon zonder problemen uren achtermekaar ubuntu blijft draaien
Win 7 zit waarschijnlijk op?quote:Op woensdag 2 mei 2012 19:07 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, maar die spare sectors zitten volgensmij ook al vol
en het maakt opzich niet zoveel uit als deze hdd kaputt gaat, want ik heb er geen belangrijke data op.
Wat wel vreemd is is dat hij op mijn desktop pc wel heel vreemd doet maar op mijn laptopje gewoon zonder problemen uren achtermekaar ubuntu blijft draaien
ja klopt, even troubleshooten dit weekendquote:Op woensdag 2 mei 2012 20:38 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat dacht je van firmware/drivers etc. problemen?
huh? er zit win 7 op beide pc'squote:Op woensdag 2 mei 2012 21:43 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Win 7 zit waarschijnlijk op?
Nu al?lekker vroeg!quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:49 schreef wdn het volgende:
GIMP 2.8 is uit
- Single window mode
[ afbeelding ]
- On canvas text editing
[ afbeelding ]
- Layer Groups
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat het in de official repositories terechtkomt, dat zal pas in 12.10 zijn, maar je kan het altijd via ppa installeren.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Nice!
Benieuwd of 'ie in de updates zal verschijnen van Ubuntu 12.04
Ja nou er is er wel een relletje over geweest. Die gast van omgubuntu had het geplaatst zelfs voordat GIMP het zelf had aangegevenquote:
Ziet er goed uit.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:49 schreef wdn het volgende:
GIMP 2.8 is uit
- Single window mode
[ afbeelding ]
- On canvas text editing
[ afbeelding ]
- Layer Groups
[ afbeelding ]
/boot ext2quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:06 schreef wdn het volgende:
Ik zou voor ext4 gaan.
Maar een partitie die niet is geformatteerd zou gewoon zichtbaar moeten zijn (als empty space of free space).
ik neem aan dat hij bedoelt dat de standaard "voorkeuzes" van de ubuntu-installer de partitie niet zien als geschikte plaats om te installeren, dan moet je even handmatig partities maken.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:06 schreef wdn het volgende:
Ik zou voor ext4 gaan.
Maar een partitie die niet is geformatteerd zou gewoon zichtbaar moeten zijn (als empty space of free space).
De regel is toch altijd dat SWAP het dubbele moet zijn van je geheugen? Anders kun je niet in sluimerstand komen, volgens mij.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
ik neem aan dat hij bedoelt dat de standaard "voorkeuzes" van de ubuntu-installer de partitie niet zien als geschikte plaats om te installeren, dan moet je even handmatig partities maken.
Wat op zijn minst noodzakelijk is:
- een SWAP partitie ter grootte van je werkgeheugte
- een EXT4 partitie, aangehecht op / van minimaal 10GB
En wat heel praktisch is:
- een EXT4 partitie, aangehecht op /home, voor je persoonlijke bestanden en instellingen. (maak de parititie op / 10GB en de rest van de ruimte voor /home)
Nee, dat zou bijzonder zijnquote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De regel is toch altijd dat SWAP het dubbele moet zijn van je geheugen? Anders kun je niet in sluimerstand komen, volgens mij.
Ik heb 8GB geheugen en een 16 GB SWAP. Misschien een beetje overkill inderdaad.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:23 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee, dat zou bijzonder zijn. Twee keer is de oude vuistregel; op gegeven moment werden de RAMgroottes (relatief) zo hoog dat mensen toch maar 1x gingen gebruiken. Feitelijk hangt het af van hoe je je systeem gebruikt, maar 1x is zat (vaak zelfs overkill) voor de doorsnee gebruiker.
He ik gedaan in Januari van 10.04 LTS naar 11.10,werk erg goed met 1TiB HDD.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
ik neem aan dat hij bedoelt dat de standaard "voorkeuzes" van de ubuntu-installer de partitie niet zien als geschikte plaats om te installeren, dan moet je even handmatig partities maken.
Wat op zijn minst noodzakelijk is:
- een SWAP partitie ter grootte van je werkgeheugte.4 GiB,DONE
- een EXT4 partitie, aangehecht op / van minimaal 70 GiB
En wat heel praktisch is:
- een EXT4 partitie, aangehecht op /home, voor je persoonlijke bestanden en instellingen. (maak de /home partitie 850 GiB )
Dat laatste wist ik, maar de rest hield ik geen rekening mee. Bedankt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:59 schreef Ertepeller het volgende:
Bij 4 GB of meer kun je swap gewoon achterwege laten, dat gebruik je nooit. Alleen voor hibernaten.
En mocht het al voorkomen dat het systeem begint te swappen, zakt de performance als een kaartenhuis in elkaar (snelheid swap:ram = 1:miljoen) en wordt het tijd om er geheugen bij te steken.
Het is puur als veiligheidsklep bedoeld, om te voorkomen dat ie vastloopt. Niet om "serieus" te gebruiken, daarvoor is het snelheidsverschil tussen ram en disk veel te groot geworden.
Voor een server is het wel verstandig om swap achter de hand te hebben (beter traag worden dan crashen), maar voor een gewone hedendaagse PC met 4 GB of meer komt het eenvoudigweg niet voor dat er meer dan 4 GB aan dirty pages zijn.
Het grootste deel van wat in je ram staat zijn pages (dit zijn blokken van 4 kB) die ook uit het filesysteem te halen zijn (bv executables of filecache). Die worden nooit geswapt, omdat ze al bestaan.
Het gaat alleen om "gewijzigde" ("dirty") data (briefje wat getiept wordt of een foto die geshopt is), die alleen in ram bestaat. Dat zijn pages (pages zijn blokken van 4 kB) die eventueel uitgeswapt kunnen worden.
En nog iets: als je een SSD hebt is het zelfs beter om geen swap te gebruiken, elke schrijfactie gaat weer van de levensduur van de SSD af. Zal in de praktijk wel niet zo heel veel uitmaken, maar het is maar weer meegenomen. En met een SSD zal het verschil tussen wakker worden uit hibernate of een cold boot ook nauwelijks verschil maken - wederom een reden om de swap dan maar achterwege te laten.
Als je zware programma's draait die veel geheugen gebruiken, is het wel handig om een swappartitie te hebben. Anders crasht je computer zodra je geheugen volloopt.quote:Op maandag 7 mei 2012 14:45 schreef FredvZ het volgende:
Kan het trouwens veel kwaad om een linuxdistro te installeren zonder swap-partitie?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | $ free -h total used free shared buffers cached Mem: 3.8G 3.6G 202M 0B 138M 2.5G -/+ buffers/cache: 1.0G 2.8G Swap: 0B 0B 0B # vmstat: getallen in MB, 5 intervallen van 10 seconden $ vmstat -S M 10 5 procs -----------memory---------- ---swap-- -----io---- -system-- ----cpu---- r b swpd free buff cache si so bi bo in cs us sy id wa 2 0 0 200 138 2517 0 0 245 374 811 375 22 4 72 2 1 0 0 200 138 2517 0 0 0 0 1146 2072 18 3 79 0 0 0 0 199 138 2517 0 0 0 0 1182 2026 18 3 79 0 1 0 0 198 138 2517 0 0 0 0 1275 2134 19 3 78 0 1 0 0 197 138 2517 0 0 0 0 1209 2081 18 3 79 0 |
Ja, een server met 64GB geheugen heb ik weleens zien crashen omdat-ie te weinig swap had. Uiteraard wordt het traag als je moet gaan swappen; 't is dan ook puur om crashes te voorkomen.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:46 schreef Ertepeller het volgende:
Heb je dat ooit meegemaakt?
1. Als swap inderdaad gebruikt móet gaan worden wordt de machine baggertraag. Access van swap is in de orde van milliseconden, bij RAM is dat nanoseconden. Daar zit een factor miljoen verschil tussen.
2. Je moet het gek maken voor je daadwerkelijk meerdere GBs aan swappable pages hebt. Dan ben je een hele zware gebruiker en moet je gewoon zorgen dat er genoeg memory in je PC zit. Anders is ie niet vooruit te branden.
Nee, was Linux.quote:Op maandag 7 mei 2012 16:12 schreef Ertepeller het volgende:
Ik heb het dan ook de hele tijd over "gewone" PC's en heb ook al gezegd dat het bij een server wel verstandig is: beter traag dan crashen. Ook dan geldt: gaat ie swappen, dan moet er memory bij.
En ik neem aan dat dat een Windows server was? Met een vracht virtuele machines o.i.d.? Of met een aantal grote databases?
Bij Windows loopt het memorygebruik sowieso meestal sneller op dan bij een Unix-achtige omdat er bij Unix veel meer geshared wordt.
Voor een home-PC geldt gewoon: laat die swap maar achterwege als je 4 GB of meer hebt. En zeker als je een SSD hebt.
Dat is dus pertinent niet waar. Als je een systeem hebt met weinig (> 4GB) geheugen, kan je systeem aanzienlijk sneller worden door een hoge swapiness. Informatie die nauwelijks gebruikt wordt, wordt dan naar de swap verplaatst waardoor er meer cachegeheugen vrij komt voor programma's die je wel intensief gebruikt.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:46 schreef Ertepeller het volgende:
Heb je dat ooit meegemaakt?
1. Als swap inderdaad gebruikt móet gaan worden wordt de machine baggertraag. Access van swap is in de orde van milliseconden, bij RAM is dat nanoseconden. Daar zit een factor miljoen verschil tussen.
gewoon df -h / ?quote:Op maandag 7 mei 2012 23:14 schreef Dennisweb het volgende:
Ik wil graag de totale schijfruimte weergeven, maar die heeft het mountpoint /. Hoe geef ik alleen dit mountpoint weer, en niet ook nog /dev/sda1 en alles met een / erin?
Kun je dus op 1 of andere manier exacte opdrachten geven?
1 2 3 | $ df -h /dev/sda2 Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda2 453G 199G 231G 47% / |
zet je er wel die slash achter? bij mij geeft ie gewoon alleen / hoorquote:Op maandag 7 mei 2012 23:41 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Dan geeft hij dus wel alles startend met een / weer. Ik wil alleen /.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | meenee@meenee-laptop:~$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda5 73G 19G 51G 27% / udev 993M 4.0K 993M 1% /dev tmpfs 401M 872K 401M 1% /run none 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock none 1003M 360K 1002M 1% /run/shm meenee@meenee-laptop:~$ df -h / Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda5 73G 19G 51G 27% / |
Nooit doen!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:34 schreef Dale. het volgende:
[ afbeelding ]
-edit- oh en "rm -rf / - make computer faster" niet doen hé
Ah thx, die had ik vorige week nodigquote:
1 2 3 | Bestandssysteem Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op /dev/mapper/gina-root 197G 2,7G 184G 2% / |
Kan.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:49 schreef Dennisweb het volgende:
Nu krijg ik dit:
[ code verwijderd ]
Ik wil graag de grootte apart, de gebruikte apart, en de beschikbaarheid apart. Ik werk namelijk aan een shellscriptje. Maar hoe krijg ik deze waarden apart? awk {3}?
1 2 3 4 5 6 | GROOTTE=$(df -h | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS=" "}{print $1}') GEBRUIKT=$(df -h | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS=" "}{print $2}') BESCH=$(df -h | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS=" "}{print $3}') echo "Grootte: ${GROOTTE}" etc. |
Nu vermeldt hij nog /dev/mapper/gina-root. Kan dat ook nog weg?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:02 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Kan.
Hieronder een optie om die dingen in variabelen te zetten. Het kan ongetwijfeld netter. De 'grep -v' is bedoeld om de header uit de output te slopen.
[ code verwijderd ]
twitter:XSNLVPSGina twitterde op dinsdag 08-05-2012 om 22:07:11Uptime: d: 7h: 23:31,; CPU: 0.3%; RAM: 262MB ((26.00%)); Disk: 2,7GB used of 197GB (2%) (184GB free); OS: Ubuntu 11.10 reageer retweet
Wat is het eigenlijk?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:09 schreef Dennisweb het volgende:
Zo. Mijn shellscript doet het nu helemaal! Thanks for the help!twitter:XSNLVPSGina twitterde op dinsdag 08-05-2012 om 22:07:11Uptime: d: 7h: 23:31,; CPU: 0.3%; RAM: 262MB ((26.00%)); Disk: 2,7GB used of 197GB (2%) (184GB free); OS: Ubuntu 11.10 reageer retweet
Een script dat om het half uur mijn statistieken twittert van mijn VPS. Ik vond het ten eerste een coole wannahave, en ten tweede kan ik op school zo perfect monitoren waarom mijn VPS opeens offline is. Er zijn vast minder omslachtige manieren zoals Pingdom, maar die geeft geen statistieken waarom de VPS een vastloper heeft. Nu kan ik aan de hand van de laatste tweet dat wel zien. Tenzij de netwerkkabel er simpelweg uitligt.quote:
AHAquote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:23 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Een script dat om het half uur mijn statistieken twittert van mijn VPS. Ik vond het ten eerste een coole wannahave, en ten tweede kan ik op school zo perfect monitoren waarom mijn VPS opeens offline is. Er zijn vast minder omslachtige manieren zoals Pingdom, maar die geeft geen statistieken waarom de VPS een vastloper heeft. Nu kan ik aan de hand van de laatste tweet dat wel zien. Tenzij de netwerkkabel er simpelweg uitligt.
Toen ik nog Ziggo had en die er geregeld uren per dag uit lag, had ik een scriptje draaien die om de zoveel seconden een ping deed naar de DNS server en het resultaat logde. Zo kon ik 's avonds mooi zien hoevaak en hoe lang de verbinding had gehaperd, om bewijs te hebben bij discussies met de helpdesk.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:23 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Een script dat om het half uur mijn statistieken twittert van mijn VPS. Ik vond het ten eerste een coole wannahave, en ten tweede kan ik op school zo perfect monitoren waarom mijn VPS opeens offline is. Er zijn vast minder omslachtige manieren zoals Pingdom, maar die geeft geen statistieken waarom de VPS een vastloper heeft. Nu kan ik aan de hand van de laatste tweet dat wel zien. Tenzij de netwerkkabel er simpelweg uitligt.
Jah!!quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:01 schreef NightH4wk het volgende:
Erm, dat was dus fout. Maar je begrijp het waarschijnlijk wel. :/
Jammer dat je niet direct output van syslog naar 'script.sh' kunt pipen, ala "*.notice | script.sh". Want als je een pipe moet openen en die moet uitlezen, dan schiet je ook niet veel op.quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:59 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ja?tail -F /var/log/messages >| script.sh
De meeste distro's hebben wel een ''minimal install'' dan download die het meeste gewoon tijdens het installeren.quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:53 schreef WammesWaggel het volgende:
Zeg ik wilde Linux weer eens proberen, weet iemand hier welke versie ik als live versie kan downloaden welke op een USB stick van 512 mb past en waar dan ook nog eens Skype ingebakken zit?
Lubuntu 12.04 erop zetten!quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:53 schreef WammesWaggel het volgende:
Zeg ik wilde Linux weer eens proberen, weet iemand hier welke versie ik als live versie kan downloaden welke op een USB stick van 512 mb past en waar dan ook nog eens Skype ingebakken zit?
Het is toch makkelijker om te draaien; je laat script.sh /var/log's tailen wanneer het aangeroepen wordt om te twitteren?quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:22 schreef devzero het volgende:
[..]
Jammer dat je niet direct output van syslog naar 'script.sh' kunt pipen, ala "*.notice | script.sh". Want als je een pipe moet openen en die moet uitlezen, dan schiet je ook niet veel op.
Of je gebruikt syslog-ng ( destination bla {program("script.sh");} ). Maar wie gebruikt dat nog nu er rsyslog is.
LXDEquote:Op donderdag 10 mei 2012 04:24 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Lubuntu 12.04 erop zetten!
Straks even downen!
Fixed.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 | #!/bin/sh # Twitter Stats for Synology script made by @NiklasRen # Ubuntu edit by @DennisdeWit. Example: @XSNLVPSGina # First: chmod +x twitterscript.sh, and dos2unix this script. #Getting CPU information and pressure cpu=`top -b -n1 | grep Cpu | cut -c 9-12` #Total RAM, used RAM and free RAM as a percentage ram_total=`free -m | grep Mem: | awk '{print $2}'` ram_used=`free -m | grep cache: | awk '{print $3}'` percentage_used=`echo "scale=2; ${ram_used} /${ram_total} *100" | bc -l` #Uptime # Note: 'Bestandssysteem is Dutch for filesystem. You should replace # this word with the word which means 'filesystem' in your language uptime=`uptime | awk '{print $3}'` uptimedays=`uptime | awk 'begin{FS="up"}{print $3}'` uptimehours=`uptime | awk 'begin{FS="up"}{print $5}'` #Filesystem (see note above) size=`df -h / | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS="/dev/mapper/gina-root"}{print $1}' | awk -F"#" 'NR==2'` used=`df -h / | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS="/dev/mapper/gina-root"}{print $2}' | awk -F"#" 'NR==2'` used_percentage=`df -h / | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS="/dev/mapper/gina-root"}{print $4}' | awk -F"#" 'NR==2'` available=`df -h / | grep -v Bestandssysteem | awk 'begin{FS="/dev/mapper/gina-root"}{print $3}' | awk -F"#" 'NR==2'` os=`lsb_release -d -s` #Creating the twitter notice msg="Uptime: d: ${uptimedays}h: ${uptimehours}; CPU: ${cpu}%; RAM: ${ram_used}MB (${percentage_used}%); Disk: ${used}B used of ${size}B (${used_percentage}) (${available}B free); OS: ${os}" #Fixing some character problems echo $msg | sed -e 's/%/%25/g' -e 's/ /%20/g' -e 's/!/%21/g' -e 's/"/%22/g' -e 's/#/%23/g' -e 's/\$/%24/g' -e 's/\&/%26/g' -e 's/'\''/%27/g' -e 's/(/%28/g' -e 's/)/%29/g' -e 's/\*/%2a/g' -e 's/+/%2b/g' -e 's/,/%2c/g' -e 's/-/%2d/g' -e 's/\./%2e/g' -e 's/\//%2f/g' -e 's/:/%3a/g' -e 's/;/%3b/g' -e 's//%3e/g' -e 's/?/%3f/g' -e 's/@/%40/g' -e 's/\[/%5b/g' -e 's/\\/%5c/g' -e 's/\]/%5d/g' -e 's/\^/%5e/g' -e 's/_/%5f/g' -e 's/`/%60/g' -e 's/{/%7b/g' -e 's/|/%7c/g' -e 's/}/%7d/g' -e 's/~/%7e/g' > /tmp/IdL_status msg=`cat /tmp/IdL_status` #Tweet it using cURL. # Note: Create an account at supertweet first. Supertweet is a proxy for # the Twitter API curl -u Account:password -d "status=${msg}" http://api.supertweet.net/1/statuses/update.xml |
Nee, want Supertweet ondersteunt geen https.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:27 schreef trancethrust het volgende:
Kan de supertweet api niet over https? Anders plaintext passwords over het netwerk en internet enzo...
Maar dan moet je bijhouden waar je gebleven was bij de vorige aanroep (en je moet rekening houden met logrotate). De "tail -f /var/log/message | script.sh" oplossinging zal iedere regel tweeten, net als syslog_ng dat zal doen. Via een 'crontab' kan wel, maar dan moet je syslog naar een named pipe sturen en die uitlezen met je script.quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:15 schreef trancethrust het volgende:
Het is toch makkelijker om te draaien; je laat script.sh /var/log's tailen wanneer het aangeroepen wordt om te twitteren?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | NameVirtualHost *.443 <VirtualHost *:443> ServerName site1.mijndomein.nl DocumentRoot /web/site1/www/html </VirtualHost> <VirtualHost *:443> ServerName site2.mijndomein.nl DocumentRoot /web/site2/www/html </VirtualHost> |
1 2 3 4 5 | Stopping httpd: [ OK ] Starting httpd: httpd: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 99.99.99.99 for ServerName [Thu May 10 19:29:06 2012] [warn] _default_ VirtualHost overlap on port 443, the first has precedence [Thu May 10 19:29:06 2012] [warn] _default_ VirtualHost overlap on port 443, the first has precedence [ OK ] |
Maar wat gebeurd er dan precies bij het volgende? Loop een beetje te testen.quote:Jammer dat je niet direct output van syslog naar 'script.sh' kunt pipen, ala "*.notice | script.sh". Want als je een pipe moet openen en die moet uitlezen, dan schiet je ook niet veel op.
Of je gebruikt syslog-ng ( destination bla {program("script.sh");} ). Maar wie gebruikt dat nog nu er rsyslog is.
1 2 3 4 | /tmp/lulz.sh ----------- #!/bin/sh tr '[:lower:]' '[:upper:]' < /dev/stdin |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |