Ik krijg regelmatig de vraag hoe duur het is om een nieuwbouwwoning woonklaar te maken. Daarom leek het me nuttig voor anderen om eens te laten zien wat wij zoal kwijt zijn geweest. We hebben niet altijd de goedkoopste oplossing gekozen, maar we hadden het ook veel duurder kunnen maken met nog meer meerwerk.
Standaard meerwerk
Vloerplinten: 235 euro
Trap naar zolder dicht laten maken: 325 euro
Buitenkraan aan achtergevel laten maken: 575 euro
Plaatsen radiator op zolder: 275 euro
Badkamer
Ander bad, badklapwand, extra installatiekosten, meubilair van Ikea: 3794 euro
Keuken
Hoogglans keuken (stenen blad, quooker, apothekerskast, inductieplaat) incl. betegelen: 12037 euro
Aanpassingen elektra keuken: 451 euro
Verleggen leidingen: 275 euro
Elektra
Verplaatsen thermostaat: 318 euro
Overige aanpassingen (ik herinner me alleen extra groepen voor de keuken): 1341 euro
Tegelwerk
Andere tegels in keuken en badkamer: 1612 euro
Overig
Vloer (epoxy coating, incl. laten aanbrengen): 3630 euro
Tuin (excl beplanting): 3047 euro
Stucen: 1930 euro
Verfwerk (muren, trappen en plinten): 2090 euro
Klusjesman (allerhande kleine klussen, laten aanbrengen plinten): 820 euro
Dat is in totaal ruim 30.000 euro, en dat is zonder het meerekenen van gordijnen en de planten voor in de tuin. Verder ben ik vrij compleet geweest (het alarmsysteem heb ik niet meegerekend, en aanschaf van nieuw meubilair ook niet).
Enkele meerwerkopties waren tegenvallers, We hadden bijvoorbeeld niet beseft dat er standaard geen radiator op zolder zat. Door voor een andere plaats voor de keuken te kiezen moesten we elektra laten verleggen. Door een muurtje te schrappen moest de thermostaat verplaatst worden. Een heel grote tegenvaller was het aan laten maken van extra groepen in de meterkast (we hebben geen heel bijzondere apparatuur in de keuken gekozen). Ook het laten verven van de trap viel me best tegen wat kosten betreft. De vloer was een meevaller en de stucadoor (die ook onze muren heeft geverfd) heeft een heel schappelijk uurtarief gerekend en heeft snel gewerkt.
Tot slot kan ik nog eraan toevoegen dat we flink hadden kunnen besparen op de keuken, bijvoorbeeld door naar de Ikea te gaan. Als we meer zelf hadden gedaan of na de oplevering uit hadden besteed (bijv. het aan laten brengen van de buitenkraan) dan hadden we ongetwijfeld ook weer wat bespaard. Het bad was een luxekeuze (maar de badklapwand niet, en wat zijn die krengen duur!) en daar hadden we wel wat op kunnen besparen als we niet voor de standaardaannemer hadden gekozen. Op de plinten hadden we ons ook wat verkeken (we wisten niet dat ze ongeverfd geleverd werden, dus moesten we een klusjesman inhuren om ze te plaatsen én verven). Op het tegelwerk hadden we ook kunnen beknibbelen, maar ik wou per se niet de standaardtegels.
Ik ben ongetwijfeld nog wel wat vergeten. Er schiet me nu bijvoorbeeld ineens een stuk vloerbedekking binnen voor achter de knieschotten op zolder, en een stuk vloerbedekking bij de voordeur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.