abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112337374
Ha, mooi!

Work in progress:

En de passiebloem is geplant (en een rode bes vervangen):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_112337621
Mooi, passiebloem! Ik hoop dat-ie de eerste winters overleeft nu het nog zo'n jonge plant is.
Mooi rek ook waar hij tegenaan groeit - mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Hij is nl mooi onopvallend :)
pi_112337649
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. De hovenier heeft 'em meegenomen en zijn leverancier is Koster Tuinmaterialen in Naarden.

Ik ben ook benieuwd of de passiebloem het gaat overleven. Dat vind ik sowieso van alle planten wel spannend, hoor, ook voor de clematissoorten bijvoorbeeld. Het zijn allemaal soorten die winterhard zijn, maar tegen een strenge winter zijn jonge planten gewoon niet altijd bestand.
pi_112337674
Oh, ik heb in die border dus bloemen gezaaid en ze komen al op. Ik denk dat we voor een aangename verrassing staan als we straks terugkomen van vakantie!
pi_112337764
Misschien wel geinig om te zien; dit is de tuin van het enige rijtjeshuis waar nog niemand in woont:

De woning was nog niet verkocht, maar daar is recentelijk verandering in gekomen. Ik ben benieuwd wie er komen wonen!
pi_112338595
Beetje jammer dat het derde deel net niet past. :+

zaterdag 2 juni 2012 @ 10:36:27 #107
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112338625
:o en nu? Kunnen ze het eenvoudig aanpassen? Mooie schutting trouwens!
pi_112338767
Ja hoor. Stukje afzagen, lat die erin zit stukje opschuiven. Moet geen probleem zijn. Kost alleen iets meer werk. Gelukkig bleek de buurman een decoupeerzaag te hebben.
pi_112339339
Wauw, heeele mooie schutting, met van die horizontale latjes! Lijkt heel chique en warm tegelijk :)

Grappig dat je ook Clematis hebt, heb er zelf 2 weken geleden ook 3 geplant waarvan er 2 goed aanslaan.
(1 staat tegen de schutting zondet geleiding en hiervoor vond ik dat rek wel mooi ;) )
pi_112341010
We hebben vier clematissen geplant (of eigenlijk laten planten) en één is deels doodgegaan. Ik heb net het dode deel maar weggeknipt. Helaas heb ik ook per ongeluk een bloem meegenomen. ;(

Afijn, het is nu gewoon echt helemaal klaar! Alleen nog wat rommelen met potten en sierverlichting.

pi_112341233
Eigenlijk is nu alles gewoon echt klaar. Jemig.
pi_112346346
Echt super Claudia! Heel mooie schutting! Hier zijn we helaas nog niet zo ver... Sinds deze week staat de schutting. We willen graag een stukje gras, maar ik vind jullie tuin ook wel erg leuk! Mis je het niet dat je niet buiten kunt eten?
Onze tuin ziet er nu zo uit....
pi_112346397
Oh en onze voortuin ziet er uit zoals op die foto van het net verkochte huis... Misschien ga ik zometeen het onkruid er eens uittrekken. Dat is de afgelopen week ineens wel heel hard gegroeid!
pi_112349161
Bovenlaagje afscheppen. Het is het onkruid zelf (incl. wortelstelsels die in de grond horizontaal kunnen rondkruipen) en wat ze aan zaad hebben achtergelaten in de achterliggende jaren. Daarna omspitten, omdat de grond flink aangestampt is tijdens het bouwwerk en de waterafvoer mogelijk stagneert.

Die dwarse schutting staat mooi in die hoek, past goed bij de bank. Achter de klimplanten zie je niet meer zo veel van de schutting.
pi_112354642
NP, wat fijn dat de schutting staat! Wat hebben ze nu bij de buren rechts gedaan? Leibomen neergezet?

Ik vind dat je een behoorlijk grote tuin hebt. Daar kun je volgens mij best alles in hebben, namelijk een goed terras, mooie planten én gras. Of ging je er nog een berging in plaatsen? Ik zie regelmatig afscheidingswandjes voor de kliko's en dat vind ik wel een aardig idee. Die dingen dragen echt niets bij aan je uitzicht. :+ Wij hebben ze gelukkig niet.

Wij gaan trouwens nog een klaptafel bij de Ikea kopen, misschien morgen. Dan kunnen we goed eten in de achtertuin. We gebruiken er nu een kleine klaptafel voor en dat gaat wel maar praktisch is het niet. Voor mezelf heb ik trouwens geen tafel nodig, want ik houd er wel van op de bank te eten. Nu we kinderen hebben doen we dat eigenlijk helemaal niet meer. Zij eten nog niet netjes genoeg ervoor.

Bij de Ikea ga ik denk ik dus ook wat sierverlichting halen en misschien zulke potten voor aan de schutting:

pi_112359193
Metaal is niet plantvriendelijk, want het wordt loeiheet in de zon.
Andere potten ook wel, maar metaal is berucht om de warmtegeleiding.
pi_112364842
Die leibomen (denk ik?) staan niet bij de buren maar bij de achterburen. Vanuit onze slaapkamers kijken wij, en alle buren, vol in hun tuin. Ik denk dat ze dat daarmee enigszins tegen willen gaan. Werkt vooralsnog niet...
We willen inderdaad nog een schuurtje wegzetten, rechts achterin.
pi_112365662
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:09 schreef Teslynd het volgende:
Metaal is niet plantvriendelijk, want het wordt loeiheet in de zon.
Andere potten ook wel, maar metaal is berucht om de warmtegeleiding.
Oh, goed om te weten! Het is wel een schaduwrijke plek, maar toch.
pi_112695307
Claudia, wat voor tegels hebben jullie nu precies in de tuin liggen? Ik bedoel die grote waar de loungebank op staat. Dit heb je vast al ergens verteld maar ik heb even geen zin om 14 delen door te spitten :Y)
  maandag 11 juni 2012 @ 16:39:38 #120
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_112742646
De tuin is echt super mooi geworden. Groeien de clematissen nog een beetje snel of lijkt dat maar zo? Op de foto's lijkt het namelijk al behoorlijk gegroeid. Ik had eigenlijk nooit verwacht dat dat zo snel zou gaan. (Nu heb ik mezelf er nooit zo in verdiept :@ )
Fuck the EBU
pi_113368996
Sorry, ik was op vakantie! NP, de tegel heet Pallado en is geloof ik lichtgrijs.

Yesse, ja, de clematissen groeien hard! Niet allemaal even hard. De een heeft het er duidelijk makkelijker mee dan de ander. De linker Clematis (donkerpaars) heeft al flink gebloeid; één Clematis is voor een deel doodgegaan, maar een ander deel groeit toch gewoon door.

We zijn net twee weken weg geweest en het is ongelooflijk hoe vol de tuin er nu uitziet. Het blijft maar hard gaan, maar het is nu geloof ik wel zo'n beetje gebeurd met de ongelooflijke groei?
pi_113369136
Ik kwam mezelf er even aan herinneren dat ik deze inzetkast misschien wil bestellen:

Van de site http://handigekasten.nl/inzetkast/, met dank aan het topic van Stiemie: Wonen en klussen in Weesp
pi_113369688
Wat een verrekte handig ding zeg!!
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 25 juni 2012 @ 16:24:57 #124
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_113369717
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:11 schreef Claudia_x het volgende:
Sorry, ik was op vakantie! NP, de tegel heet Pallado en is geloof ik lichtgrijs.

Yesse, ja, de clematissen groeien hard! Niet allemaal even hard. De een heeft het er duidelijk makkelijker mee dan de ander. De linker Clematis (donkerpaars) heeft al flink gebloeid; één Clematis is voor een deel doodgegaan, maar een ander deel groeit toch gewoon door.

We zijn net twee weken weg geweest en het is ongelooflijk hoe vol de tuin er nu uitziet. Het blijft maar hard gaan, maar het is nu geloof ik wel zo'n beetje gebeurd met de ongelooflijke groei?
Dan ga ik volgend jaar eens kijken voor een (paar) Clematis(en). Ik vind het een mooie bloem en als het een beetje lekker klimt een optie om langs een schutting te zetten :D
Fuck the EBU
pi_113369812
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:24 schreef Yesse het volgende:

[..]

Dan ga ik volgend jaar eens kijken voor een (paar) Clematis(en). Ik vind het een mooie bloem en als het een beetje lekker klimt een optie om langs een schutting te zetten :D
Houd er wel rekening mee dat die in de winter niet groen blijft. En een strenge vorst schijnt hij regelmatig niet te overleven, al heb ik wel varianten die winterhard zijn. We zullen het zien komende winter.

Als je soorten kiest met een verschillende bloeitijd dan heb je een groot deel van het jaar wat moois in je tuin!
pi_113369954
Oh, en ik heb in Frankrijk heel veel Photinia's gezien! In Nederland zie ik ze zelden.

pi_113370048
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam mezelf er even aan herinneren dat ik deze inzetkast misschien wil bestellen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Van de site http://handigekasten.nl/inzetkast/, met dank aan het topic van Stiemie: Wonen en klussen in Weesp
Dát is nog eens een verstopplaats zeg :o Die zou hier ook wel flink van pas kunnen komen eigenlijk. Thnx!

En ik duik het topic van Stiemie ook maar weer eens in ^O^
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_113371999
Ik krijg regelmatig de vraag hoe duur het is om een nieuwbouwwoning woonklaar te maken. Daarom leek het me nuttig voor anderen om eens te laten zien wat wij zoal kwijt zijn geweest. We hebben niet altijd de goedkoopste oplossing gekozen, maar we hadden het ook veel duurder kunnen maken met nog meer meerwerk.

Standaard meerwerk
Vloerplinten: 235 euro
Trap naar zolder dicht laten maken: 325 euro
Buitenkraan aan achtergevel laten maken: 575 euro
Plaatsen radiator op zolder: 275 euro

Badkamer
Ander bad, badklapwand, extra installatiekosten, meubilair van Ikea: 3794 euro

Keuken
Hoogglans keuken (stenen blad, quooker, apothekerskast, inductieplaat) incl. betegelen: 12037 euro
Aanpassingen elektra keuken: 451 euro
Verleggen leidingen: 275 euro

Elektra
Verplaatsen thermostaat: 318 euro
Overige aanpassingen (ik herinner me alleen extra groepen voor de keuken): 1341 euro

Tegelwerk
Andere tegels in keuken en badkamer: 1612 euro

Overig
Vloer (epoxy coating, incl. laten aanbrengen): 3630 euro
Tuin (excl beplanting): 3047 euro
Stucen: 1930 euro
Verfwerk (muren, trappen en plinten): 2090 euro
Klusjesman (allerhande kleine klussen, laten aanbrengen plinten): 820 euro

Dat is in totaal ruim 30.000 euro, en dat is zonder het meerekenen van gordijnen en de planten voor in de tuin. Verder ben ik vrij compleet geweest (het alarmsysteem heb ik niet meegerekend, en aanschaf van nieuw meubilair ook niet).

Enkele meerwerkopties waren tegenvallers, We hadden bijvoorbeeld niet beseft dat er standaard geen radiator op zolder zat. Door voor een andere plaats voor de keuken te kiezen moesten we elektra laten verleggen. Door een muurtje te schrappen moest de thermostaat verplaatst worden. Een heel grote tegenvaller was het aan laten maken van extra groepen in de meterkast (we hebben geen heel bijzondere apparatuur in de keuken gekozen). Ook het laten verven van de trap viel me best tegen wat kosten betreft. De vloer was een meevaller en de stucadoor (die ook onze muren heeft geverfd) heeft een heel schappelijk uurtarief gerekend en heeft snel gewerkt.

Tot slot kan ik nog eraan toevoegen dat we flink hadden kunnen besparen op de keuken, bijvoorbeeld door naar de Ikea te gaan. Als we meer zelf hadden gedaan of na de oplevering uit hadden besteed (bijv. het aan laten brengen van de buitenkraan) dan hadden we ongetwijfeld ook weer wat bespaard. Het bad was een luxekeuze (maar de badklapwand niet, en wat zijn die krengen duur!) en daar hadden we wel wat op kunnen besparen als we niet voor de standaardaannemer hadden gekozen. Op de plinten hadden we ons ook wat verkeken (we wisten niet dat ze ongeverfd geleverd werden, dus moesten we een klusjesman inhuren om ze te plaatsen én verven). Op het tegelwerk hadden we ook kunnen beknibbelen, maar ik wou per se niet de standaardtegels.

Ik ben ongetwijfeld nog wel wat vergeten. Er schiet me nu bijvoorbeeld ineens een stuk vloerbedekking binnen voor achter de knieschotten op zolder, en een stuk vloerbedekking bij de voordeur.
pi_113372262
Maar ik vind dat we het voor leken heel aardig hebben gedaan, hoor! Door niet voor een gietvloer te kiezen hebben we minstens 3500 euro bespaard, bijvoorbeeld. En we zijn er niet in getuind om andere deuren dan de reguliere te kiezen, want dat was een grote kostenpost geweest.

Wat ik nog vergeten ben te zeggen is dat we hier en daar voor goedkoper arbeid hadden kunnen kiezen. Maar ik ben blij dat we bijna telkens zijn gegaan voor de persoon waar we het meest vertrouwen in hadden. De hovenier was bijvoorbeeld niet schandalig duur, maar als we voor een ander bedrijf hadden gekozen dat wat efficiënter werkt (om het eufemistisch uit te drukken, jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel) dan hadden we ook kunnen besparen. Maar onze hovenier was betrouwbaar, hardwerkend, dacht goed mee, heeft niets gerekend voor al dat meedenken. En ik ben dus dolbij met hem.
pi_113372356
Vloerverwarming, zat dat al standaard in de woning? Is dat jullie (en tegen welke prijs) aangeboden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113372431
Dat zat er standaard in, op de begane grond en niet op de overige verdiepingen. Het is niet aangeboden als meerwerkoptie en we hebben er ook niet om gevraagd.
pi_113372676
dank je claudia :*

we gaan volgende week een eerste batch bezichtigingen doen en die nieuwbouwwoning is nog altijd een optie :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_113373429
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:14 schreef Claudia_x het volgende:
Dat zat er standaard in,
Dat verschilt dan per nieuwbouwwoning. De nieuwbouwwoning die ik op het oog had, had dat niet op de BG. Extra: ¤3500 voor 45 m²
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113373630
Vloerverwarming verschilt inderdaad per nieuwbouwwoning, ik heb wel het idee het steeds vaker standaard wordt. Bij ons zit zelfs standaard op elke verdieping vloerverwarming, hebben een warmtepomp.

Goed overzicht Claudia, ik probeer ons ook strak te houden, maar wel vrij lastig. Je geeft geld uit als water als je een nieuwbouwwoning hebt gekocht.. Vooral jullie vloeren zijn een goede prijs! Wij betalen dat maar voor slechts de benedenverdieping. Nu nog opzoek naar een goedkoop alternatief voor boven en zolder, om te boel te compenseren.. }:|
pi_113378700
Vloerbedekking, novilon, gewoon zeil. Genoeg opties!

Wij hebben ons best strak aan de begroting gehouden, maar zijn er hier en daar, welbewust, van afgeweken. Wij verkeerden in de luxepositie dat we het geld er wel voor hadden en ons budget alleen op papier bestond. Maar het is wel heel goed geweest om een budget te hebben, want je maakt het al gauw erg bont. Ik had ook nog wel dimmers gewild, bijvoorbeeld. Nou ja, jammer de bammer.
pi_113379241
Inzetkast is besteld!
  maandag 25 juni 2012 @ 19:44:01 #137
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_113379585
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:37 schreef Claudia_x het volgende:
Inzetkast is besteld!
Ik ben, volgens mij naast vele andere, zeer benieuwd! Het is echt een top idee maar ik vraag me vooral af of het inderdaad die 75 kilo aan kan. Pakken drinken etc. kunnen bij elkaar toch veel wegen..
Fuck the EBU
pi_113379661
Ik lees er alleen maar goede verhalen over. Maar ik houd jullie op de hoogte! Eerlijk antwoord verzekerd.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:56:38 #139
100412 mefke79
komt goed!
pi_113380292
Ik ben ook benieuwd naar die kast Claudia!
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

Ehhh, nee. Ik vraag me na al zes keer een zomer hier nog steeds af wanneer het stopt met hard groeien. Ik weet nog dat een vriend van mij, tuinarchitect, zes jaar geleden zei dat we heus niet elke zomer de klimop zo zouden hoeven snoeien als de eerste zomer. Ik moet hem ongelijk geven. Ik blijf bezig. Niet erg hoor. Maar wel goed om te weten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_113380752
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:56 schreef mefke79 het volgende:
Ik ben ook benieuwd naar die kast Claudia!

[..]

Ehhh, nee. Ik vraag me na al zes keer een zomer hier nog steeds af wanneer het stopt met hard groeien. Ik weet nog dat een vriend van mij, tuinarchitect, zes jaar geleden zei dat we heus niet elke zomer de klimop zo zouden hoeven snoeien als de eerste zomer. Ik moet hem ongelijk geven. Ik blijf bezig. Niet erg hoor. Maar wel goed om te weten.
Ik heb begrepen dat in het tweede deel van het jaar alles niet meer (zo hard) groeit, ook onkruid niet. Maar dat is dus niet zo?

We zullen het zien. Ik vind het leuk om in de tuin bezig te zijn, dus ach.
pi_113382108
Van die meerwerkprijzen krijgt een paard toch de hik he.
pi_113382686
Ja, daar word je echt niet goed van.
pi_113383227
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:27 schreef Claudia_x het volgende:
Vloerbedekking, novilon, gewoon zeil. Genoeg opties!

Wij hebben ons best strak aan de begroting gehouden, maar zijn er hier en daar, welbewust, van afgeweken. Wij verkeerden in de luxepositie dat we het geld er wel voor hadden en ons budget alleen op papier bestond. Maar het is wel heel goed geweest om een budget te hebben, want je maakt het al gauw erg bont. Ik had ook nog wel dimmers gewild, bijvoorbeeld. Nou ja, jammer de bammer.
Heb je bij novilon erg last van afdrukken van stoelen, kasten etc.?

En die inzetkast, ben erg benieuwd naar je ervaringen! Denk dat wij hem t.z.t. ook gaan bestellen.
pi_113383530
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 20:48 schreef Jipster het volgende:

[..]

Heb je bij novilon erg last van afdrukken van stoelen, kasten etc.?
Ja. Meubels laten afdrukken achter. Voor ruimtes waarin je weinig schuift is dat niet zo erg. Ik zou het voor de slaapkamers prima vinden, en voor de zolder misschien ook wel. Het is verder namelijk ontzettend fijn en onderhoudsvriendelijk spul.
pi_113393690
woh wat een prijzen :o
Ik ben zo benieuwd hoe wij daar tzt mee weg gaan komen :')

maar je kast ziet er handig uit zeg! daar ga je vast veel bergruimte mee winnen. Heel fijn!

Jipster had jij nu al een eigen topic? Linkje? c_/
:)
pi_113398205
Nieuwe tuinen hebben de neiging nogal kaal te zijn met het verantwoorde aantal planten per m2. Waar het kaal is, slaat het onkruid onmiddellijk toe. Bodembedekkers of veel eenjarigen ertussen zetten verdient altijd aanbeveling. Als het goed begroeid is, groeit het onkruid dus wel minder, alleen al doordat ze dan minder licht krijgen.

Klimop voelt zich gestimuleerd door snoeien. Daar moet je dus drastisch te werk gaan, als je wilt snoeien voor vermindering van de massa.

Hangt die inzetkast op z'n scharnieren of zitten er wieltjes onderaan die helpen dragen?
pi_113399832
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 23:42 schreef mignonne het volgende:
woh wat een prijzen :o
Ik ben zo benieuwd hoe wij daar tzt mee weg gaan komen :')
Je moet wel beseffen dat dat meestal meegefinancierd wordt in de hypotheek van een nieuwbouwwoning, als ik het goed heb (wij hebben een iets andere constructie gebruikt). Een huurwoning wordt waarschijnlijk vrij compleet afgeleverd. Je doet zelf de vloer (wat ook een flinke kostenpost is), misschien de muren, en veel meer hoeft er niet. Ik zou dus alleen even die radiator op zolder in de gaten houden. En het dicht laten maken van de trap is misschien een optie?

Maar voor wie een nieuwbouwwoning koopt: reken gerust op 20.000 euro aan bijkomende kosten. Veel vaker hoor ik nog dat mensen rond de 30.000 uitkomen.
pi_113399894
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 02:13 schreef Teslynd het volgende:

Klimop voelt zich gestimuleerd door snoeien. Daar moet je dus drastisch te werk gaan, als je wilt snoeien voor vermindering van de massa.
Wat zou je advies zijn voor wat betreft klimop? Liever één of twee keer per jaar drastisch dan telkens een klein beetje?

quote:
Hangt die inzetkast op z'n scharnieren of zitten er wieltjes onderaan die helpen dragen?
Wat ik begrepen heb is dat er een stalen frame omheen zit (gemonteerd aan het kozijn) waar die in hangt. Er zitten geen wieltjes onder, maar het onderste scharnier wordt wel verlijmd aan de vloer. Er staat ook bij de beschrijving dat de kast niet hangt maar op een op een kogeltaatslager staat. In hoeverre dat verschilt van een wieltje eronder weet ik niet.

Ik zal t.z.t. wel foto's maken en uitleg geven! Het zal nog een paar weken duren.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 08:37:27 #149
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_113399921
Ik ben echt heel benieuwd naar jullie ervaringen met die inzet kast.
Heel suf gezegd vind ik het bijna jammer dat ik nu niet zo'n kast heb om dat bij te doen! :D _O-
pi_113399929
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 08:37 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd naar jullie ervaringen met die inzet kast.
Heel suf gezegd vind ik het bijna jammer dat ik nu niet zo'n kast heb om dat bij te doen! :D _O-
:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')