abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110847898
In mijn nieuwe appartement moet er nog een douchewandje in de badkamer komen. Er ligt echter vloerverwarming in de vloer, dus elke vorm van in de vloer boren is uit den boze. Er kan wel gewoon in de muur en het plafond geboord worden.

Nou liep ik vanmiddag bij een glashandel binnen om te vragen naar prijzen enzo en toen vertelde ze mij dat het onmogelijk is om een glazen douchewand op de vloer vast te zetten zonder te boren. Lijmen zou volgens hen niet kunnen want door de hitte en vochtigheid zal dat nooit lang goed gaan.

Ik zet hier nou al de hele dag vraagtekens bij want ik geloof gewoon niet dat het enkel en alleen met boren kan. Er zijn toch vast wel kitten te krijgen die speciaal voor dit soort dingen gemaakt zijn? :?

Ook vind ik het mooier staan als de stang die het glas vast houd wordt gemonteerd tegen het plafond, in plaats van zo'n stang die dan naar de andere muur oversteekt. Maar ook hierbij kreeg ik te horen dat als je het aan het plafond vast zet het allemaal veel te onstabiel is en dat het glas dan nog kan bewegen enzo. Misschien ben ik gewoon simpel maar dat snap ik dus niet. Als dat glas tussen twee vaste punten vast zit dan kan het toch helemaal niet bewegen? :')

Maar goed, ik hoop dat iemand me hier even van advies kan voorzien over hoe ik dit het beste kan aanpakken :).
No amount of money ever bought a second of time.
pi_110848562
ligt er denk ik ook wel aan hoe groot / zwaar de glasplaat is..
pi_110849159
Mwja ik heb een ovale glas plaat zeg maar met een klap deurtje, deze is aan de muur bevestigd en aan de grond gekit.

Oke je moet er niet met je volle gewicht tegen aan leunen maar verder niks aan de hand.
Ik zwaai naar dieren.
pi_110849186
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 02:00 schreef webb2012 het volgende:
ligt er denk ik ook wel aan hoe groot / zwaar de glasplaat is..
90cm bij 200cm en zo'n 10mm dik. Douchewanden worden over het algemeen gemaakt van gehard veiligheidsglas toch?
pi_110849788
90 bij 200 heb ik hier ook staan. Ik kan je vertellen dat die plaat loeizwaar is. Hoe diep ligt die vloerverwarming? Misschien een niet te lange plug en schroef gebruiken?
Verbinding aan de overliggende wand is nodig omdat de plaat dan met geen mogelijkheid meer kan bewegen. Als je hem met een stang aan het plafond vastmaakt heb je nooit zo'n stevige constructie.
Ik zou er zeker voor zorgen dat de boel zo vast staat dat je niet die glasplaat hoeft te koppen als je een keer uitglijd en met je volle gewicht er tegenaan bonkt.
Hoe..hoe..hoe..
pi_110850062
Intressant punt ik will ook een inloop douche maken, in mijn nieuwe apartement, maar aangezien de offerte die ik kreeg van de badkamer leverancier te hoog is (70% extra op materiaal) wou ik het toch maar zelf proberen. Ik moet wel voor eeen wandsteun gaan aangezien het lichtpunt in de weg zit, ik zat aleen aan een 200x120 plaat te denken.

En je raad het al ook vloerverwarming.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_110850233
De slangen van de vloerverwarming kan je opsporen. Dan weet je waar je veilig kunt boren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110851195
Wat je kan doen (en wat ik bij mijn broer gedaan heb) is een glasplaat van boven tot onder maken. Dan kun je deze onder in een U gootje plaatsen, en boven ook. Het gootje onder kun je wegwerken door je tegels, het gootje boven blijf je zien (of je moet je plafond gaan verlagen).

Is heel mooi geworden. Mooier dan dat gedoe met van die lelijke steunen altijd.

Glasdikte moet je trouwens wel wat dikker nemen, een glasplaatje van 8 mm is te dun dan.
pi_110851439
Maar dan moet je de goot uitslijpen in de bestaande vloer?

Zelf heb ik kunststof douchewanden en -deurtje; vederlicht en makkelijk te plaatsen. Wat zijn de voordelen van glas t.o.v. kunststof?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110851634
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:30 schreef blomke het volgende:
Ja maar een aluminium gootje is nooit dieper dan de bovenkant vloerverwarming.

Zou zelf er voor kiezen om met een diamantschijf en een diepte aanslag de tegels in te slijpen. Waardoor je een gootje creëert. Glasplaat er in en dan afkitten. Aan de bovenkant zou ik kiezen voor glasplaathouder in plaats van een aluminium gootje. De zijkant kan je verwijderen dus schuif je zo de glasplaat er in.

Jeroentje.
pi_110851701
Wat misschien ook een oplossing is, een smalle holonite dorpel op de tegels lijmen, waarop het douchewandje gemonteerd kan worden
pi_110852364
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:30 schreef blomke het volgende:
Of al rekening mee houden met tegels leggen. Dat gootje kan ook zonder profiel, gewoon een sleuf. Glasplaat op twee blokjes zetten en dan afkitten. Kan echt geen kant op.

Als je trouwens een dikke glasplaat hebt, en deze ook in de zijmuur kan vastzetten op dezelfde manier (dus 10 mm in de muur), dan hoef je geeneens tot bovenin te gaan.
pi_110852572
een U-goot op de grond verlijmd met een goede montagekit waar de glasplaat dan invalt zit echt muur en muurvast.

bijv. Bison polymax: geschikt voor buitengebuik (dus water en vocht) en temperatuurbestendig van -40 to +100 graden.

edit: ze raden het zelfs aan voor in de badkamer: http://www.bison.nl/nl-nl(...)eerklus/badkamerset/
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_110860366
Bedankt voor alle reacties!

De tegels zitten er al in dus er rekening mee houden bij het leggen zal niet lukken :P. Ik zat te denken aan deze: http://www.douchebakkenop(...)veiligheidsglas.html

Zou je deze na het monteren aan de muren gewoon kunnen afkitten aan de onderkant, of desnoods ook kitten met montage kit aan de onderkant en daar overheen met sanitair kit?
pi_110860683
polymax is ook meteen een afdichtkit, dus als die al de juiste kleur is zou je ook zonder sanitairkit afkunnen op die plek :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_110860952
Hier trouwens de badkamer glaswanden van mij:

De glasplaten zitten circa 10 mm in de wand en vloer en zijn afgekit. Platen van 15 mm dik. Verder nergens glassteunen gebruikt. En ja, het is stevig :+ Maar dat mag ook wel met die diktes haha.

Het is sowieso beter om de platen te verzinken in een gleuf zodat deze niet opzij kan en volledig omsloten wordt door kit. Als je de plaat alleen aan de onderkant kit aan de grond is het echt veel slapper.
pi_110862765
Sleuven frezen in tegels zie ik eigenlijk nietzo zitten, ik kan ook nergens zo snel eigenlijk iets vinden wat de norm is in montage. Ik ging er vanuit dat een muur montage + wandsteun eigenlijk wel voldoende was, eventueel kiten zodat er geen zooi onder gaat zitten.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_110863583
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:56 schreef Moro het volgende:
Sleuven frezen in tegels zie ik eigenlijk nietzo zitten, ik kan ook nergens zo snel eigenlijk iets vinden wat de norm is in montage. Ik ging er vanuit dat een muur montage + wandsteun eigenlijk wel voldoende was, eventueel kiten zodat er geen zooi onder gaat zitten.
Dit dacht ik inderdaad ook. Ik vermoed dat het in de praktijk wel goed zit als je het aan 2 muren vast zet met zo'n stang en het op de vloer gewoon vast kit met montage kit. Je moet er natuurlijk niet aan gaan hangen maar blijven staan doet het wel.
pi_110863747
leg er dan wel twee hard kunststof blokjes onder van circa 3 mm, zodat de glasplaat alleen op deze twee blokjes ligt. Op kit opleggen is in ieder geval fout. En een voegje van 1 mm kun je ook niet kitten :P
pi_110866340
Das wel een goede tip ^O^
pi_110866502
en ook in de kleur van je kit, want anders zie je die blokjes in het glas ;)
  vrijdag 27 april 2012 @ 20:21:33 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_110875594
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:07 schreef _VoiD_ het volgende:
Hier trouwens de badkamer glaswanden van mij:
[ link | afbeelding ]

De glasplaten zitten circa 10 mm in de wand en vloer en zijn afgekit. Platen van 15 mm dik. Verder nergens glassteunen gebruikt. En ja, het is stevig :+ Maar dat mag ook wel met die diktes haha.

Het is sowieso beter om de platen te verzinken in een gleuf zodat deze niet opzij kan en volledig omsloten wordt door kit. Als je de plaat alleen aan de onderkant kit aan de grond is het echt veel slapper.
Aparte woning, met die schuine ramen. Wel een mooie douche trouwens
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_110875968
best wel ja haha:
pi_110876798
Pff mooi hoor veel grond erbij zeker?
Ik zwaai naar dieren.
pi_110919471
Zoals gezegd zijn de slangen van de vloerverwarming makkelijk op te zoeken in de vloer met een goed detectieapparaat.
Een hoop slangen zijn tegenwoordig voorzien van een aluminium kern, dan is het helemaal makkelijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 april 2012 @ 09:43:29 #26
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_110921875
Hele mooie woning Void, zelf ontworpen of was het een bestaand iets?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 29 april 2012 @ 09:49:22 #27
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_110921953
quote:
2s.gif Op zondag 29 april 2012 02:00 schreef junkiexp het volgende:
Zoals gezegd zijn de slangen van de vloerverwarming makkelijk op te zoeken in de vloer met een goed detectieapparaat.
Een hoop slangen zijn tegenwoordig voorzien van een aluminium kern, dan is het helemaal makkelijk.
Leidingen voor vloerverwarming hebben over het algemeen geen aluminium laag.
De enige manier om dergelijke leidingen op te sporen is met infrarood detectie.
pi_110922025
Wat ik bedoelde, is de vloer natbesproeien met een plantenspuit. Daarna de verwarmming hoog opstoken. Daar waar de slangen lopen, is het droogpatroon als eerste te zien (in theorie dan hé).
  zondag 29 april 2012 @ 10:11:22 #29
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_110922172
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 09:57 schreef blomke het volgende:
Wat ik bedoelde, is de vloer natbesproeien met een plantenspuit. Daarna de verwarmming hoog opstoken. Daar waar de slangen lopen, is het droogpatroon als eerste te zien (in theorie dan hé).
In de praktijk zal het niet zo werken, of de leidingen moeten al zijn ingefreesd, dan zou het werken. Als er 5 á 7 cm cement over ligt zou de massa egaler opwarmen,dan is het een uitdaging om ze te vinden.
pi_110925863
Dat klopt. Maar bij 7 cm diepte, kan je het profiel (gootje) met pluggen en schroeven vastzetten.
pi_110926047
quote:
10s.gif Op zondag 29 april 2012 09:49 schreef cvboer het volgende:

[..]

Leidingen voor vloerverwarming hebben over het algemeen geen aluminium laag.
De enige manier om dergelijke leidingen op te sporen is met infrarood detectie.
Dat is zeker niet waar, dit is een trend die de laatste jaren is opgekomen, wij verkopen denk ik 50/50 AKB tegenover vol kunststof.
AKB blijft ook veel beter in vorm nadat je het gebogen hebt.
De prijsstunters die vloerverwarming aanleggen die zullen inderdaad PE-RT gebruiken ivm de prijs.

Deze is goed te gebruiken voor alle soorten leidingen:

http://www.hilti.nl/holnl(...)g=nl&nodeId=-440997#
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 april 2012 @ 13:38:46 #32
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_110927867
quote:
2s.gif Op zondag 29 april 2012 12:49 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat is zeker niet waar, dit is een trend die de laatste jaren is opgekomen, wij verkopen denk ik 50/50 AKB tegenover vol kunststof.
AKB blijft ook veel beter in vorm nadat je het gebogen hebt.
De prijsstunters die vloerverwarming aanleggen die zullen inderdaad PE-RT gebruiken ivm de prijs.

Deze is goed te gebruiken voor alle soorten leidingen:

http://www.hilti.nl/holnl(...)g=nl&nodeId=-440997#
Ik zie niet voordelen van vloerverwarmingsbuis met alu-laag tov de vol kunststof buis.
Voor hoge temperaturen hoef je het niet te doen, de vloerverwarming is immers begrensd op 45 graden.

Wel een mooie detector trouwens. Benieuwd wat ie kost.
pi_110928032
Bosch heeft een multidetector voor 'n ¤100 - 120,- (Bosch Pro GMS 120)
pi_110928632
Bij de oplevering heeft mijn aannemer expliciet verteld; niet in de vloer boren. Ook niet proberen. Bij lekkage zijn wij niet aansprakelijk en de verzekering zal het je ook niet makkelijk maken aangezien je er voor bent gewaarschuwd.

Dus ik ga het er gewoon niet op wagen, detector of niet :). Ik ga het er op wagen met de montagekit oplossing, ik ga er vanuit dat het dan stevig genoeg staat.
pi_110936496
Succes. Ik heb redelijk wat RVS strips (ook in badkamer) geplakt. Overigens gebruikte ik 2K epoxylijm. Mijn werkwijze:

1. beide oppervlakken ontvetten
2. " " opruwen
3. plakken volgens de vast-los-vast methode.

Alles zit nog steeds muurvast.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 29-04-2012 17:47:28 ]
  maandag 29 oktober 2012 @ 10:09:25 #36
387861 Glass4life
Glassdesign starts here...
pi_118568137
Een douchewand kan gewoon op de tegels gezet worden. Hier zijn speciale siliconenblokjes voor. Die zijn transparant en ca 2 a 3mm hoog. Hier kun je de glasplaat op laten rusten en daarna de wand binnen en buiten afkitten met transparante zuurvrije siliconenkit. Het overtollige stukje siliconen kun je aan beide zijden wegsnijden en dan zie je deze zelfs niet meer zitten. Simpel en doeltreffend. Geen vieze profielen! Die plaat glijdt echt niet meer weg.
Succes.
  maandag 29 oktober 2012 @ 11:32:03 #37
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_118570759
Hoe dik zijn je tegels ? slijp er een tegel tussenuit, boor hier gaatjes in, schoef de beugel van de onderkant vast, lijm de tegel weer op zijn plek.
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_118571719
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:09 schreef Glass4life het volgende:
Een douchewand kan gewoon op de tegels gezet worden. Hier zijn speciale siliconenblokjes voor. Die zijn transparant en ca 2 a 3mm hoog. Hier kun je de glasplaat op laten rusten en daarna de wand binnen en buiten afkitten met transparante zuurvrije siliconenkit. Het overtollige stukje siliconen kun je aan beide zijden wegsnijden en dan zie je deze zelfs niet meer zitten. Simpel en doeltreffend. Geen vieze profielen! Die plaat glijdt echt niet meer weg.
Succes.
Goed man, reageren op een topic uit april :'). Kut spammer.

Maar goed, nu hij toch weer bovenaan staat. De douchewand staat inmiddels stevig en ben er erg tevreden mee. Inderdaad gewoon twee blokjes er onder en afgekit aan de buitenkant. ^O^
  maandag 29 oktober 2012 @ 12:12:28 #39
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_118572342
Ik heb een douchecabine van twee deuren die met magneetsluiting tegen elkaar in de 'losse' hoek sluiten. Die hang je alleen aan de muur. Lekker handig als je de badkamer schoonmaakt, deurtje open, water en schoonmaakmiddel op de vloer en boenen met een luiwagen, naspoelen en droogtrekken.

En geen gaten in de vloer hoeven te boren dus.
pi_118591852
quote:
Op maandag 29 oktober 2012 10:09 schreef Glass4life het volgende:
Succes.
quote:
Maar goed, nu hij toch weer bovenaan staat. De douchewand staat inmiddels stevig en ben er erg tevreden mee. Inderdaad gewoon twee blokjes er onder en afgekit aan de buitenkant. ^O^
Waar kun je die siliconenblokjes kopen. Ergens een web winkel warmteservice ??? Hier bij de PraGaKa en Multimate keken ze of ze water zagen branden.
Jeroentje.
pi_118597127
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:56 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Goed man, reageren op een topic uit april :'). Kut spammer.

En aan de muurzijde, hoe heb je dat nu opgelost?

En heb je één zijde open, of een constructie met een deur?

Foto's van het resultaat misschien? :+
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_118601886
Op de muur zit ie gewoon in een profiel en op de vloer dus vast gekit. Zal morgen even een fotootje maken.
pi_118602937
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 22:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Op de muur zit ie gewoon in een profiel en op de vloer dus vast gekit. Zal morgen even een fotootje maken.
Ja heb ik ook, wie is de topic schopper :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_118633685
Ook benieuwd naar een foto :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')