Details uit het akkoord op een rij:quote:'Akkoord over noodpakket
DEN HAAG - VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie hebben een overeenkomst bereikt over een begroting die binnen de Europese afspraken valt. Dat melden D66-leider Alexander Pechtold en ChristenUnie-voorman Arie Slob. De twee gaan het akkoord nu verdedigen in hun fracties.
Dat zeiden de onderhandelaars na een urenlang overleg tussen minister Jan Kees de Jager (Financiën) en de betrokken partijen op de fractiekamer van D66.
De Jager stuurt nog voor het debat donderdagavond de punten waarover een akkoord is bereikt naar de Tweede Kamer in een zogeheten stabiliteitsprogrammabrief.
Hij zei hoopvol te zijn dat er een akkoord op hoofdlijnen mogelijk is: "De meerderheid is in zicht." Om kwart voor zes komen de onderhandelaars weer bij elkaar.
Fracties
Tot die tijd hebben de fractieleiders tijd om met hun fracties te overleggen over wat er op tafel ligt. Donderdagavond debatteert de Tweede Kamer daarover vanaf 19.30.
De PvdA steunt het pakket niet. Na afloop van een kort gesprek met De Jager liet Samsom weten het akkoord niet in detail te kennen, maar dat de lasten niet eerlijk verdeeld worden.
Hij noemt daarbij de nullijn voor ambtenaren en het sneller verhogen van de AOW-leeftijd. Hij zei wel verder te willen praten.
Sap liet echter, na afloop van een gesprek met Samsom, weten dat het te laat is voor de PvdA om aan te schuiven. "Ik betreur het zeer, maar ik heb hem niks meer te bieden", aldus Sap.
Samsom
Samsom liet eerder op de dag weten het het merkwaardig te vinden dat hij niet was uitgenodigd voor het gesprek met de onderhandelende partijen. Hij zegt dat hij bereid was zonder taboes te praten.
Ook het terugdringen van het begrotingstekort naar 3 procent in 2013 is voor hem geen taboe.
PvdA
Donderdagochtend waren er in de Tweede Kamer al vroeg her en der overlegjes.
Vrijwel tegelijkertijd was er op het departement van Financiën overleg tussen de fractievoorzitters van VVD en CDA en De Jager, premier Mark Rutte en vicepremier Maxime Verhagen.
Rutte zei daarna: ''We werken er allemaal verschrikkelijk hard aan. Ik durf geen voorspelling te doen. We willen zover mogelijk te komen.''
Woensdag was er tot diep in de nacht al veelvuldig overleg tussen verschillende partijen onderling en met de minister.
30 april
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Lukt dat niet, dan kan Brussel Nederland een boete geven van 1,2 miljard euro.
Dit dus. Enorm dom dit.twitter:KustawBessems twitterde op donderdag 26-04-2012 om 21:51:56Kunnen er niet meer omheen, toch? Als Sap zegt dat de deal maar tot de verkiezingen geldt, hoe serieus dan genomen in Brussel & op markten? reageer retweet
Idd.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:56 schreef marcodej het volgende:
Dit dus. Enorm dom dit.twitter:KustawBessems twitterde op donderdag 26-04-2012 om 21:51:56Kunnen er niet meer omheen, toch? Als Sap zegt dat de deal maar tot de verkiezingen geldt, hoe serieus dan genomen in Brussel & op markten? reageer retweet
Inderdaad, domquote:Op donderdag 26 april 2012 21:56 schreef marcodej het volgende:
twitter:dijkshoorn twitterde op donderdag 26-04-2012 om 21:57:15Misschien wel de slechtste spreekster ooit, die Sap. Alsof ze een recept voor het klaarmaken van varkenspens voorleest. reageer retweet
Sap komt dit niet meer ten boven.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:56 schreef marcodej het volgende:
Nee gek, die gast zit ook bij P en W enzo, is volgens mij van een krant...quote:Op donderdag 26 april 2012 21:57 schreef Zith het volgende:
Zit je je eigen twitter nou te spammen ofzo?
Exactly my thoughts...quote:Op donderdag 26 april 2012 21:55 schreef GSbrder het volgende:
Sap is dus eigenlijk in deze coalitie gestapt uit angst voor de kiezer?
Zelfs dat ging matig. En dingen zeggen als 'hij zal niet vergeten aan wie hij dit te danken heeft' is gewoon oerdom.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:57 schreef yyyentle het volgende:
Nu is ze aan het oplezen, dat lukt nog wel.
Dat is een stijging met 10,5%, niet 2quote:Op donderdag 26 april 2012 21:56 schreef eriksd het volgende:
Deel 1: [Debat Crisispakket] 'Crisispakket bijna rond'
• Het hoge btw-tarief gaat met 2 procent omhoog.
• Nu moet in Nederland 19 procent btw betaald worden op zogenaamde luxegoederen en diensten. Dat tarief gaat omhoog naar 21 procent.
.
Klopt. 2 procentpunt dus.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een stijging met 10,5%, niet 2
laten we het hopenquote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Jojoke het volgende:
Misschien kan Arie het Sap-verhaal helpen repareren.
Sap werd dan ook de hele tijd geïnterrumpeerd. Vandaar dat het zo lang duurde.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Doodloper het volgende:
Slob met 5 minuten, al zal dat ook wel IETSIEPIETSIE langer worden.
Zo heet dat.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, de CU had zaterdag/dinsdag al een duidelijk standpunt.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Doodloper het volgende:
Slob met 5 minuten, al zal dat ook wel IETSIEPIETSIE langer worden.
Was sich liebt, das neckt sichquote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef De_Guidance het volgende:
Waar is de liefde tussen de PvdA en GL?
twitter:KustawBessems twitterde op donderdag 26-04-2012 om 21:58:46Normaal geldt alles tót verkiezingen maar dit akkoord moest toch juist stabiliteit bieden óndanks val & verkiezingen? @hwstrbk @teunzijp reageer retweet
En terecht.Er zijn nog wat zaken te regelen.Maar dat komt na 12 sept. welquote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef waht het volgende:
De laffe Samsom wil kosten wat kost dit plan laten mislukken.
Daar doelde ik ook op inderdaad.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Sap werd dan ook de hele tijd geïnterrumpeerd. Vandaar dat het zo lang duurde.
Als je dat zegt snapt de gemiddelde Nederlander het niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zo heet dat niet, het is een stijging met 2 puntenquote:
Tuurlijk, tijd zatquote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Fockker het volgende:
[..]
En terecht.Er zijn nog wat zaken te regelen.Maar dat komt na 12 sept. wel
Leuk en aardig natuurlijk, maar het lijkt me onmogelijk om een nieuw kabinet te binden aan oude afspraken.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef marcodej het volgende:
twitter:KustawBessems twitterde op donderdag 26-04-2012 om 21:58:46Normaal geldt alles tót verkiezingen maar dit akkoord moest toch juist stabiliteit bieden óndanks val & verkiezingen? @hwstrbk @teunzijp reageer retweet
Ok. Slim gezien van je.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zo heet dat niet, het is een stijging met 2 punten
Ah joh, iedereen snapt het.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat Nederlanders en de Politiek niet kunnen rekenen is nu juist de reden van deze ellendequote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als je dat zegt snapt de gemiddelde Nederlander het niet.
Hervormingen laten op zich wachten.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Fockker het volgende:
[..]
En terecht.Er zijn nog wat zaken te regelen.Maar dat komt na 12 sept. wel
Excuses, ik dacht dat er 2 procentpunten stond.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarnaast is deze tijdelijke coalitie misschien nog wel tot het einde van het jaar aan de macht.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:01 schreef alors het volgende:
[..]
Leuk en aardig natuurlijk, maar het lijkt me onmogelijk om een nieuw kabinet te binden aan oude afspraken.
Enkel als Sap eraan trekt.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Zou vd Staaij straks ook zo onkarakteristiek uit z'n stekker gaan?
Kustaw Bessems. Een van de beste journalisten van Nederland.quote:
Ik hoop serieus op nog wat sneren naar D66.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Zou vd Staaij straks ook zo onkarakteristiek uit z'n stekker gaan?
In die zin is het natuurlijk ook maar een noodakkoord, om een boodschap aan de buitenwereld af te geven. Maar ik had het mooier gevonden als Sap aangegeven had dat er na de verkiezingen nog wel getracht wordt om dit akkoord na te leven als die meerderheid er nog altijd voor is.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:01 schreef alors het volgende:
[..]
Leuk en aardig natuurlijk, maar het lijkt me onmogelijk om een nieuw kabinet te binden aan oude afspraken.
Van die gozer van de Persquote:
Volgens mij snapt 99% van de Nederlanders geen ruk van rekenen met procentenquote:
Dat zal niet iedereen met je eens zijn.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:02 schreef marcodej het volgende:
[..]
Kustaw Bessems. Een van de beste journalisten van Nederland.
Tarief van 19 naar 21% is niet zo heel moeilijk te begrijpen.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij snapt 99% van de Nederlanders geen ruk van rekenen met procenten
Wat zegt de Bijbel eigenlijk over schulden maken?quote:
Wilders kan niks anders.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:03 schreef Etsu het volgende:
Wilders kijkt er ook zo geinteresseerd bij.
Dat wordt moeilijk. Pechtold is een goede debater.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik hoop serieus op nog wat sneren naar D66.
Ze hebben wel iets met een gat in de hand geloof ik..quote:Op donderdag 26 april 2012 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat zegt de Bijbel eigenlijk over schulden maken?
Ik heb het idee dat Wilders het allemaal niet zo bijzonder vindt, nu hij niet echt meer in the picture is. Als de PVV verkleint de komende verkiezingen gaat het een langzame dood sterven, denk ik zo.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:03 schreef Etsu het volgende:
Wilders kijkt er ook zo geinteresseerd bij.
Dat lijkt me wel de inzet hiervan. En ik kan het ook wel waarderen. Die nemen tenminste actie.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:04 schreef marcodej het volgende:
Eigenlijk binden de VVD/CDA/GL/D66 en CU zich nu aan elkaar voor de komende verkiezingen en gaan zij door als nieuw kabinet als er een meerderheid voor is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |