abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 april 2012 @ 01:49:03 #251
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110955023
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 01:32 schreef Kees22 het volgende:

Dan heeft dat comite dus zijn genoegdoening gehad en is er geen extra herdenking van die slachtoffers meer nodig op 4 mei.

Dat is jouw mening.
  † In Memoriam † maandag 30 april 2012 @ 01:57:18 #252
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_110955127
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 01:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan heeft dat comite dus zijn genoegdoening gehad en is er geen extra herdenking van die slachtoffers meer nodig op 4 mei.
Dan kunnen op 4 mei dus alle andere slachtoffers van de oorlog herdacht worden, zoals alle militairen en alle burgers.Alle kinderen en vrouwen, alle soldaten van welk leger dan ook.
Allen van wie wij denken: dat nooit meer!
Er is in mijn beleving een verschil tussen herdenken van de slachtoffers (ongeacht of het burgers of geallieerde militairen waren) en de herdenking van de 'daders'. Dat laatste doen o.a. de neo-Nazi's al.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_110956421
Niet alleen ophef over de herdenking op de Dam. Ook in Vorden is het raak:

Gelderse herdenking onder vuur

Van onze correspondent
VORDEN - Nog geen week na alle commotie over het gedicht ’Foute Keuze’, dat zou worden voorgedragen op de Dam in Amsterdam, blijkt dat in het Gelderse Vorden op 4 mei ook zal worden stilgestaan bij de omgekomen Duitse soldaten die in het dorp begraven liggen. Dit tot verbijstering van verschillende organisaties en nabestaanden van slachtoffers.

Op Facebook is een actie begonnen om Vorden op andere gedachten te brengen. „Dit is te gek voor woorden”, stelt Erik Veldhuizen van de Facebookgroep ’Like for Israël’, één van de initiatiefnemers van de actie. „Dit is totaal respectloos richting alle overlevenden en nabestaanden. Deze Duitsers waren onze vijanden. Wij hadden verwacht dat na alle ophef over het omstreden gedicht op de Dam, dat nu gelukkig is teruggetrokken, het 4 mei Comité in Vorden wijzer zou zijn.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)er_herdenking__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110957197
Duitsers waren onze vijanden. Misschien kunnen we het dan maar beter weer over 'moffen' gaan hebben.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_110957250
quote:
11s.gif Op maandag 30 april 2012 09:31 schreef mane het volgende:
Duitsers waren onze vijanden. Misschien kunnen we het dan maar beter weer over 'moffen' gaan hebben.
Gezien de houding van die Veldhuizen had ik verwacht dat er "zijn onze vijanden" ipv "waren" had gestaan. :X
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110957421
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Lyrebird op 30-04-2012 09:47:49 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 30 april 2012 @ 10:20:44 #257
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_110958053
quote:
11s.gif Op maandag 30 april 2012 09:31 schreef mane het volgende:
De Duitsers wáren destijds onze vijanden toch? We leefden in bezet gebied. Weet niet wat je ervan maken wil hoor... :N
Leef en Laten Leven
pi_110958075
Met name dat tweede bericht is echt vreemd. Dat je SS'ers buiten de herdenking wil houden kan ik me wel voorstellen maar een doodgewone duitse soldaat is evengoed een slachtoffer van wrong time, wrong place.

Vroeger was het allemaal veel te vers en is het logisch dat ze buiten de herdenking gehouden werden maar dat moet nu ondertussen toch wel kunnen. Maar ik heb makkelijk praten, ik ben ver na de oorlog geboren en m'n familie is evenmin uitgemoord toen. Hebben fokkertjes al reacties van hun opa's/oma's hierop gehoord?
pi_110959545
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 10:20 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

De Duitsers wáren destijds onze vijanden toch? We leefden in bezet gebied. Weet niet wat je ervan maken wil hoor... :N
Het gaat mij er om dat dit nu gebruikt wordt als reden om tijdens de herdenking gesneuvelde Duitse soldaten niet te herdenken. Dan zit je dus nog helemaal vast in het oorlogsdenken en het idee dat alle Duitsers foute moffen zijn.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_110961569
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 08:18 schreef Cobra4 het volgende:

Van onze correspondent
VORDEN - Nog geen week na alle commotie over het gedicht ’Foute Keuze’, dat zou worden voorgedragen op de Dam in Amsterdam, blijkt dat in het Gelderse Vorden op 4 mei ook zal worden stilgestaan bij de omgekomen Duitse soldaten die in het dorp begraven liggen. Dit tot verbijstering van verschillende organisaties en nabestaanden van slachtoffers.

Op Facebook is een actie begonnen om Vorden op andere gedachten te brengen. „Dit is te gek voor woorden”, stelt Erik Veldhuizen van de Facebookgroep ’Like for Israël’, één van de initiatiefnemers van de actie. „Dit is totaal respectloos richting alle overlevenden en nabestaanden. Deze Duitsers waren onze vijanden. Wij hadden verwacht dat na alle ophef over het omstreden gedicht op de Dam, dat nu gelukkig is teruggetrokken, het 4 mei Comité in Vorden wijzer zou zijn.”

Hier het weblog van meneer Veldhuizen: United for Israel Nederland – Nieuws. Ook hier heeft het niets te maken met respect voor overlevende of waar het echt om gaat tijdens de herdenking. De beste man heeft net als CiDi enkel politieke motieven.
  maandag 30 april 2012 @ 13:11:58 #261
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110962304
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 01:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja.
Vroeger had je in de Telegrof mensen die over Damzitters e.d. schreven: "Vieze communisten. Woonden we maar in de Sovjet-Unie, dan konden we ze tenminste naar Siberië sturen."
Tja.
Heb je nou ook nog iets te zeggen of blijf je de pedante steuntrekker uithangen?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110965901
Ik zie dat hij het tenminste niet over "de Duitsers" heeft. En Vorden doet het netjes:
quote:
(...)
Vorden is een van de weinige plaatsen in Nederland waar op de algemene begraafplaats Duitse soldaten uit WO II begraven liggen (10 Duitse vliegeniers en soldaten), omdat hier sprake is van een particulier graf, gekocht door de vader van een van de omgekomen vliegeniers. Bijna alle andere Duitse graven zijn na de oorlog naar de centrale Duitse Oorlogsbegraafplaats in IJsselstein overgebracht.

‘Ons bereikten signalen’, aldus Bart Hartelman van het Comité (en van de Raad van Kerken) in de regionale Stentor van 17 april jl., ‘om naast de omgekomen Britse soldaten ook deze gevallen Duitse soldaten bij de herdenking te betrekken’. Van wie deze ‘signalen’ afkomstig zijn vertelt hij er niet bij, maar legt uit: ‘Na de plechtigheid bij de graven van de geallieerden zal de terugweg langs de Duitse graven leiden’. De plechtigheid zal ‘een sober karakter’ dragen, maar wel worden opgeluisterd door het Vordens Mannenkoor dat het lied Brüder reicht die Hand zum Bunde ten gehore zal brengen.(...)
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 01:49 schreef Nibb-it het volgende:
[..]

Dat is jouw mening.
En de mijne. Hun extra aandacht hebben ze gehad.
Nederland is nog steeds een christelijk land, dus het is hoogste tijd voor verzoening, vergeving of hoe je noemen wilt. De economie heeft zich al ruimschoots verzoend met het naoorlogse Duitsland.
pi_110966298
quote:
2s.gif Op maandag 30 april 2012 11:21 schreef mane het volgende:

[..]

Het gaat mij er om dat dit nu gebruikt wordt als reden om tijdens de herdenking gesneuvelde Duitse soldaten niet te herdenken. Dan zit je dus nog helemaal vast in het oorlogsdenken en het idee dat alle Duitsers foute moffen zijn.
Dan maak je toch lekker een aparte dag voor het herdenken van Wehrmacht militairen?
  maandag 30 april 2012 @ 17:15:37 #264
235357 TitusPullo
pi_110966822
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 16:33 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie dat hij het tenminste niet over "de Duitsers" heeft. En Vorden doet het netjes:
Nederland is nog steeds een christelijk land, dus het is hoogste tijd voor verzoening, vergeving of hoe je noemen wilt.
We moeten inderdaad een voorbeeld nemen aan de barmhartigheid van Juliana.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  maandag 30 april 2012 @ 18:14:48 #265
241662 Jian
Well, well, well
pi_110967948
zomaar een stukje tekst;

Bij aankomst in Auschwitz werden moeders met kleine kinderen altijd richting gaskamer gedirigeerd. Martha en Grietje hebben op 7 december 1942 die weg afgelegd. Grietje was toen één jaar, negen maanden en 24 dagen oud.
We weten uit verhalen van ooggetuigen dat er bewakers waren die er genoegen in schiepen om - waar de moeders bij waren - baby's en zuigelingen bij de enkels te pakken en tegen de muur van de gaskamer hun kopjes te verbrijzelen. Ik weet niet of Grietje dit lot heeft ondergaan. Ze had er wel de leeftijd voor.

Er zijn nog steeds mensen die dit hebben meegemaakt en daar staan er straks van op de Dam en who the fuck am i or who the fuck are you, om te besluiten dat een gedicht over een SS-er onderhand wel kan en dat ZE het nu maar eens moeten vergeten en vergeven ......
  maandag 30 april 2012 @ 18:15:32 #266
241662 Jian
Well, well, well
pi_110967964
edit
pi_110968013
logisch dat dat gedicht kritiek kreeg. het heet dodenherdenking maar het is meer jodenherdenking (plus de overige die aan de kant van de niet-duitsers zijn omgekomen in deze oorlog)
pi_110968251
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 18:14 schreef Jian het volgende:
zomaar een stukje tekst;

Bij aankomst in Auschwitz werden moeders met kleine kinderen altijd richting gaskamer gedirigeerd. Martha en Grietje hebben op 7 december 1942 die weg afgelegd. Grietje was toen één jaar, negen maanden en 24 dagen oud.
We weten uit verhalen van ooggetuigen dat er bewakers waren die er genoegen in schiepen om - waar de moeders bij waren - baby's en zuigelingen bij de enkels te pakken en tegen de muur van de gaskamer hun kopjes te verbrijzelen. Ik weet niet of Grietje dit lot heeft ondergaan. Ze had er wel de leeftijd voor.

Er zijn nog steeds mensen die dit hebben meegemaakt en daar staan er straks van op de Dam en who the fuck am i or who the fuck are you, om te besluiten dat een gedicht over een SS-er onderhand wel kan en dat ZE het nu maar eens moeten vergeten en vergeven ......
Daders zullen er ook staan vroom te zijn. Misschien niet van deze handeling, maar wel van andere oorlogsmartelingen.
  † In Memoriam † maandag 30 april 2012 @ 20:41:08 #269
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110972691
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 18:14 schreef Jian het volgende:

We weten uit verhalen van ooggetuigen dat er bewakers waren die er genoegen in schiepen om - waar de moeders bij waren - baby's en zuigelingen bij de enkels te pakken en tegen de muur van de gaskamer hun kopjes te verbrijzelen.
:')

Weet je dat er tijdens de 1e WO exact hetzelfde werd geschreven dat Duitse soldaten dit in België deden? Babies zo vermoorden terwijl de moeders er bijstonden. Allemaal bs.

Er is een hoop gebeurd in WW2 maar is er net zoveel, zo niet meer, bs en propaganda de wereld ingespuwd.
pi_110972784
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 20:41 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Weet je dat er tijdens de 1e WO exact hetzelfde werd geschreven dat Duitse soldaten dit in België deden? Babies zo vermoorden terwijl de moeders er bijstonden. Allemaal bs.

Er is een hoop gebeurd in WW2 maar is er net zoveel, zo niet meer, bs en propaganda de wereld ingespuwd.
volgens mij heb ik dit een keer gehoord in een interview met een ex-ss kampbewaker. ik geloof het wel. oorlog is nasty.
pi_110972867
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 08:18 schreef Cobra4 het volgende:

Van onze correspondent

Ik begrijp nog helemaal niet hoe de Telegraaf erop tegen kan zijn dat er Duitsers herdacht worden.
In de tweede wereldoorlog heulde de Telegrof met de Duitsers en ze zijn na de oorlog 5 jaar verboden geweest. Zijn we dat soms wel vergeten. Leuk zo'n selectief geheugen.
Wat bescheidenheid rond deze kwestie zou ze sieren, maar dat telt niet als er geld verdient kan worden. Ze hebben daar een handje van populisme en hetzes voeren.
  maandag 30 april 2012 @ 20:53:10 #272
235357 TitusPullo
pi_110973263
quote:

[..]

O, het doet je dit keer eens niet denken aan wat er in Irak gebeurt? Wat is er dan precies gebeurd tijdens de oorlog, NorthernStar?

[ Bericht 3% gewijzigd door TitusPullo op 30-04-2012 21:01:33 ]
  maandag 30 april 2012 @ 20:55:08 #273
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110973340
quote:

[..]

Dit is wel degelijk gebeurd, in Treblinka. Was echter niet in de gaskamer.
  maandag 30 april 2012 @ 20:59:48 #274
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_110973519
Mijn opa heeft de 2e wereldoorlog overleefd. Met dank aan een aantal goede Duitsers :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  † In Memoriam † maandag 30 april 2012 @ 21:02:17 #275
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110973625
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 20:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

volgens mij heb ik dit een keer gehoord in een interview met een ex-ss kampbewaker. ik geloof het wel. oorlog is nasty.
Klopt. Ik heb het eens gehoord van een achteroom van een nicht van een goede vriend.

Iedereen mag lekker geloven wat hij wil, hoe dik het er ook op mag liggen, maar laten we dan iig wel erkennen dat deze verhalen in dit topic alleen bedoeld zijn om op het sentiment te spelen. "Zomaar een stukje tekst" Nee een stukje emotionele chantage tegen degenen die wel voor het herdenken van iedereen zijn. Een bekend patroon, dat wel. "Its a trick. We always use it"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')