Net als in 2010. Ik hoop dat deze keer de PvdA uiteindelijk de grootste wordt, Rutte heeft zijn kans gehad en enorm verprutst.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Het gat VVD - PvdA wordt steeds kleiner.
Wel onbegrijpelijk dat de VVD nog één zetel stijgt in deze peiling na het debat gisteren, maar ik voorspel eind deze week dat het verschil tussen de VVD en de PvdA nog maar 1 a 2 zetels zal zijn.
Laat dan iig die plus lekker in de oppositiequote:Op woensdag 5 september 2012 18:19 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ongelofelijk dat de PvdA zo sterk stijgt in de peilingen. Wie had zich dat 1-2 weken geleden nog voor kunnen stellen? Op naar PaarsPlus (want qua zetelaantal is de VVD ongetwijfeld noodzakelijk)!
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer lijkt me wenselijk. Daarvoor is de aanwezigheid van GL wenselijk. Zeker als je de situatie in de Eerste Kamer meeneemt.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laat dan iig die plus lekker in de oppositie
Volgens mij was het zo - maar ik weet het niet zeker! - dat de PVV altijd een beter resultaat boekte dan in de peilingen. Die stemmen zijn dan grotendeels afkomstig van de VVD en de SP. Mocht dat deze keer weer het geval zijn, dan worden zowel VVD als SP iets kleiner in de peilingen.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:22 schreef Igen het volgende:
Was dat bij de vorige verkiezingen niet ook zo, maar dan met de PVV die tot de campagnestart torenhoog stond maar daarna enorm veel kiezers aan de VVD kwijtraakte?
Dat is mijn favoriete politieke grafiek. Een duidelijkere trend is moeilijk denkbaar.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:22 schreef MrBadGuy het volgende:
De ontwikkeling van het aantal zetels van het CDA (blauw is KVP+ARP+CHU):
[ afbeelding ]
En zometeen dus zeer waarschijnlijk dik onder de 20
Ze hebben tijdens Lubbers en tijdens Balkenende een opleving meegemaakt, maar de trend is wel duidelijk. Heeft deze partij nog wel toekomst?
Ach, dat vind ik zo'n onzin. Waarom een vierde partij erbij als je met drie partijen ook voldoende zetels hebt. Dat gezwam over een 'breed gedragen coalitie' altijd. Ze stemmen maar voor als ze het er mee eens zijn en anders niet. Als drie partijen voldoende zijn voor een meerderheid moet je niet met een vierde partij onderhandelen, daarmee maak je de zaken alleen maar moeilijker.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:27 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer lijkt me wenselijk. Daarvoor is de aanwezigheid van GL wenselijk. Zeker als je de situatie in de Eerste Kamer meeneemt.
Minder partijen is natuurlijk ook beter voor de stabiliteit. Maar we hebben gezien waar een krappe meerderheid van 76 zetels toe heeft geleid - zowel in de Tweede als Eerste Kamer.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:30 schreef SportmanNR1 het volgende:
[..]
Ach, dat vind ik zo'n onzin. Waarom een vierde partij erbij als je met drie partijen ook voldoende zetels hebt. Dat gezwam over een 'breed gedragen coalitie' altijd. Ze stemmen maar voor als ze het er mee eens zijn en anders niet. Als drie partijen voldoende zijn voor een meerderheid moet je niet met een vierde partij onderhandelen, daarmee maak je de zaken alleen maar moeilijker.
Enige probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen is inderdaad dat er een minderheid gaat ontstaan in de Eerste Kamer. In de tweede kamer verwacht ik met PvdA, VVD en D66 geen problemen om een behaalde meerderheid vast te houden. We hebben het hier over serieuze, normaliter betrouwbare en normale partijen. Geen PVV o.i.d.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:31 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Minder partijen is natuurlijk ook beter voor de stabiliteit. Maar we hebben gezien waar een krappe meerderheid van 76 zetels toe heeft geleid - zowel in de Tweede als Eerste Kamer.
Als een Paarse coalitie na 12 september ook zo'n krappe meerderheid zou hebben, vind ik het wenselijk om een breder gedragen coalitie te formeren (wederom: zeker w.b. de situatie in de Eerste Kamer). Natuurlijk vind ik het ook partijpolitiek wenselijk, dat moet ik ruiterlijk toegeven
Met GroenLinks heb je wel meerderheid in de Eerste Kamer, zonder GroenLinks niet. Maakt de keuze een stuk gemakkelijker.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:33 schreef SportmanNR1 het volgende:
[..]
Enige probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen is inderdaad dat er een minderheid gaat ontstaan in de Eerste Kamer. In de tweede kamer verwacht ik met PvdA, VVD en D66 geen problemen om een behaalde meerderheid vast te houden. We hebben het hier over serieuze, normaliter betrouwbare en normale partijen. Geen PVV o.i.d.
De SP heeft al lange tijd op meer dan 25 zetels gestaan. Er is een consistent grote steun die echt niet zo weg is om opportunistische redenen. Bovendien is een grote SP een voorwaarde voor echt links beleid, wat een aantal kiezers ook aan zal spreken.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:28 schreef SportmanNR1 het volgende:
Kans is groot dat potentiële SP'ers nu op de PvdA gaan stemmen om Rutte uit het torentje te houden.
Dat is waar, de eerste Kamer is minder politiek gekleurd. Desondanks kan ik me voorstellen dat omwille van stabiliteit voor PaarsPlus wordt gekozen i.p.v. Paars, ook al is voor de laatste een Tweede Kamermeerderheid na de verkiezingen.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:38 schreef MrBadGuy het volgende:
Een minderheid in de Eerste Kamer is niet echt een ramp, zeker niet voor een centrumkabinet. Het is niet zo dat de oppositie in de Eerste Kamer met grote regelmaat wetten blokkeert.
Ook met CU is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor een Paarse coalitie...quote:Op woensdag 5 september 2012 18:42 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
De CU stemt toch bijna altijd wel mee, geen GL voor nodig dus in de 1e kamer.
Of dat Mariette Hamer straks minister wordtquote:Op woensdag 5 september 2012 18:41 schreef SeLang het volgende:
De koude rillingen lopen over je rug bij de gedachte dat Samsom premier zou worden. Dat is die kerel die zei dat hij spaarrekeningen van burgers gaat afromen om "de economie aan te slingeren"
De SP gaat niet regeren. Mensen zien dat in en kiezen dan voor de 'zekerheid' maar PvdA, want stel je voor dat de VVD weer de grootste gaat worden.. blabla. Je weet wel wat ik bedoelquote:Op woensdag 5 september 2012 18:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
De SP heeft al lange tijd op meer dan 25 zetels gestaan. Er is een consistent grote steun die echt niet zo weg is om opportunistische redenen. Bovendien is een grote SP een voorwaarde voor echt links beleid, wat een aantal kiezers ook aan zal spreken.
Dat kan wel zijn, en Paars+ zou perfect zijn, maar GroenLinks is met deze peilingen niet bepaald eerste keus. Als Paars (alleen) het niet redt, dan zie ik eerder een CDA in een "breed gedragen coalitie" waardoor we weer niet écht vooruit kunnen.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:36 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Met GroenLinks heb je wel meerderheid in de Eerste Kamer, zonder GroenLinks niet. Maakt de keuze een stuk gemakkelijker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |