abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2012 @ 17:51:32 #226
104871 remlof
Europees federalist
pi_116428345
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 17:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Het gat VVD - PvdA wordt steeds kleiner. ^O^

Wel onbegrijpelijk dat de VVD nog één zetel stijgt in deze peiling na het debat gisteren, maar ik voorspel eind deze week dat het verschil tussen de VVD en de PvdA nog maar 1 a 2 zetels zal zijn.
Net als in 2010. Ik hoop dat deze keer de PvdA uiteindelijk de grootste wordt, Rutte heeft zijn kans gehad en enorm verprutst.
pi_116428446
Ik denk dat het heel close gaat worden. VVD heeft CDA en PVV wel zo'n beetje leeggegeten dus die zullen ws rond de 35 blijven, terwijl PvdA nog wel 10 a 15 zetels bij de SP weg kan halen. Ben al met al optimistisch over de kans dat Samsom mp wordt.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_116428990
in 2010 scheelde het ook maar 1 zetel
pi_116429031
en mensen niet vergeten peilingen zijn palingen!
pi_116429325
Ongelofelijk dat de PvdA zo sterk stijgt in de peilingen. Wie had zich dat 1-2 weken geleden nog voor kunnen stellen? Op naar PaarsPlus (want qua zetelaantal is de VVD ongetwijfeld noodzakelijk)!
pi_116429410
Was dat bij de vorige verkiezingen niet ook zo, maar dan met de PVV die tot de campagnestart torenhoog stond maar daarna enorm veel kiezers aan de VVD kwijtraakte?
pi_116429416
De ontwikkeling van het aantal zetels van het CDA (blauw is KVP+ARP+CHU):

En zometeen dus zeer waarschijnlijk dik onder de 20 :o

Ze hebben tijdens Lubbers en tijdens Balkenende een opleving meegemaakt, maar de trend is wel duidelijk. Heeft deze partij nog wel toekomst?
pi_116429445
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:19 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ongelofelijk dat de PvdA zo sterk stijgt in de peilingen. Wie had zich dat 1-2 weken geleden nog voor kunnen stellen? Op naar PaarsPlus (want qua zetelaantal is de VVD ongetwijfeld noodzakelijk)!
Laat dan iig die plus lekker in de oppositie :Y
pi_116429566
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:23 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Laat dan iig die plus lekker in de oppositie :Y
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer lijkt me wenselijk. Daarvoor is de aanwezigheid van GL wenselijk. Zeker als je de situatie in de Eerste Kamer meeneemt.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:22 schreef Igen het volgende:
Was dat bij de vorige verkiezingen niet ook zo, maar dan met de PVV die tot de campagnestart torenhoog stond maar daarna enorm veel kiezers aan de VVD kwijtraakte?
Volgens mij was het zo - maar ik weet het niet zeker! - dat de PVV altijd een beter resultaat boekte dan in de peilingen. Die stemmen zijn dan grotendeels afkomstig van de VVD en de SP. Mocht dat deze keer weer het geval zijn, dan worden zowel VVD als SP iets kleiner in de peilingen.
pi_116429595
Kans is groot dat potentiële SP'ers nu op de PvdA gaan stemmen om Rutte uit het torentje te houden.
pi_116429644
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:22 schreef MrBadGuy het volgende:
De ontwikkeling van het aantal zetels van het CDA (blauw is KVP+ARP+CHU):

[ afbeelding ]

En zometeen dus zeer waarschijnlijk dik onder de 20 :o

Ze hebben tijdens Lubbers en tijdens Balkenende een opleving meegemaakt, maar de trend is wel duidelijk. Heeft deze partij nog wel toekomst?
Dat is mijn favoriete politieke grafiek. Een duidelijkere trend is moeilijk denkbaar.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_116429668
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:27 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer lijkt me wenselijk. Daarvoor is de aanwezigheid van GL wenselijk. Zeker als je de situatie in de Eerste Kamer meeneemt.

Ach, dat vind ik zo'n onzin. Waarom een vierde partij erbij als je met drie partijen ook voldoende zetels hebt. Dat gezwam over een 'breed gedragen coalitie' altijd. Ze stemmen maar voor als ze het er mee eens zijn en anders niet. Als drie partijen voldoende zijn voor een meerderheid moet je niet met een vierde partij onderhandelen, daarmee maak je de zaken alleen maar moeilijker.
pi_116429719
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:30 schreef SportmanNR1 het volgende:

[..]

Ach, dat vind ik zo'n onzin. Waarom een vierde partij erbij als je met drie partijen ook voldoende zetels hebt. Dat gezwam over een 'breed gedragen coalitie' altijd. Ze stemmen maar voor als ze het er mee eens zijn en anders niet. Als drie partijen voldoende zijn voor een meerderheid moet je niet met een vierde partij onderhandelen, daarmee maak je de zaken alleen maar moeilijker.
Minder partijen is natuurlijk ook beter voor de stabiliteit. Maar we hebben gezien waar een krappe meerderheid van 76 zetels toe heeft geleid - zowel in de Tweede als Eerste Kamer.
Als een Paarse coalitie na 12 september ook zo'n krappe meerderheid zou hebben, vind ik het wenselijk om een breder gedragen coalitie te formeren (wederom: zeker w.b. de situatie in de Eerste Kamer). Natuurlijk vind ik het ook partijpolitiek wenselijk, dat moet ik ruiterlijk toegeven ;)
pi_116429763
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:31 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Minder partijen is natuurlijk ook beter voor de stabiliteit. Maar we hebben gezien waar een krappe meerderheid van 76 zetels toe heeft geleid - zowel in de Tweede als Eerste Kamer.
Als een Paarse coalitie na 12 september ook zo'n krappe meerderheid zou hebben, vind ik het wenselijk om een breder gedragen coalitie te formeren (wederom: zeker w.b. de situatie in de Eerste Kamer). Natuurlijk vind ik het ook partijpolitiek wenselijk, dat moet ik ruiterlijk toegeven ;)
Enige probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen is inderdaad dat er een minderheid gaat ontstaan in de Eerste Kamer. In de tweede kamer verwacht ik met PvdA, VVD en D66 geen problemen om een behaalde meerderheid vast te houden. We hebben het hier over serieuze, normaliter betrouwbare en normale partijen. Geen PVV o.i.d.
pi_116429854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:33 schreef SportmanNR1 het volgende:

[..]

Enige probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen is inderdaad dat er een minderheid gaat ontstaan in de Eerste Kamer. In de tweede kamer verwacht ik met PvdA, VVD en D66 geen problemen om een behaalde meerderheid vast te houden. We hebben het hier over serieuze, normaliter betrouwbare en normale partijen. Geen PVV o.i.d.
Met GroenLinks heb je wel meerderheid in de Eerste Kamer, zonder GroenLinks niet. Maakt de keuze een stuk gemakkelijker.
pi_116429903
Een minderheid in de Eerste Kamer is niet echt een ramp, zeker niet voor een centrumkabinet. Het is niet zo dat de oppositie in de Eerste Kamer met grote regelmaat wetten blokkeert.
pi_116430002
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:28 schreef SportmanNR1 het volgende:
Kans is groot dat potentiële SP'ers nu op de PvdA gaan stemmen om Rutte uit het torentje te houden.
De SP heeft al lange tijd op meer dan 25 zetels gestaan. Er is een consistent grote steun die echt niet zo weg is om opportunistische redenen. Bovendien is een grote SP een voorwaarde voor echt links beleid, wat een aantal kiezers ook aan zal spreken.
pi_116430012
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:38 schreef MrBadGuy het volgende:
Een minderheid in de Eerste Kamer is niet echt een ramp, zeker niet voor een centrumkabinet. Het is niet zo dat de oppositie in de Eerste Kamer met grote regelmaat wetten blokkeert.
Dat is waar, de eerste Kamer is minder politiek gekleurd. Desondanks kan ik me voorstellen dat omwille van stabiliteit voor PaarsPlus wordt gekozen i.p.v. Paars, ook al is voor de laatste een Tweede Kamermeerderheid na de verkiezingen.
  woensdag 5 september 2012 @ 18:41:50 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116430023
De koude rillingen lopen over je rug bij de gedachte dat Samsom premier zou worden. Dat is die kerel die zei dat hij spaarrekeningen van burgers gaat afromen om "de economie aan te slingeren"

:{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116430036
De CU stemt toch bijna altijd wel mee, geen GL voor nodig dus in de 1e kamer.
pi_116430119
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:42 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
De CU stemt toch bijna altijd wel mee, geen GL voor nodig dus in de 1e kamer.
Ook met CU is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor een Paarse coalitie...
  woensdag 5 september 2012 @ 18:45:21 #247
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_116430136
quote:
15s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:41 schreef SeLang het volgende:
De koude rillingen lopen over je rug bij de gedachte dat Samsom premier zou worden. Dat is die kerel die zei dat hij spaarrekeningen van burgers gaat afromen om "de economie aan te slingeren"

:{
Of dat Mariette Hamer straks minister wordt :P
pi_116430265
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

De SP heeft al lange tijd op meer dan 25 zetels gestaan. Er is een consistent grote steun die echt niet zo weg is om opportunistische redenen. Bovendien is een grote SP een voorwaarde voor echt links beleid, wat een aantal kiezers ook aan zal spreken.
De SP gaat niet regeren. Mensen zien dat in en kiezen dan voor de 'zekerheid' maar PvdA, want stel je voor dat de VVD weer de grootste gaat worden.. blabla. Je weet wel wat ik bedoel ;)
pi_116430587
quote:
14s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:36 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Met GroenLinks heb je wel meerderheid in de Eerste Kamer, zonder GroenLinks niet. Maakt de keuze een stuk gemakkelijker.
Dat kan wel zijn, en Paars+ zou perfect zijn, maar GroenLinks is met deze peilingen niet bepaald eerste keus. Als Paars (alleen) het niet redt, dan zie ik eerder een CDA in een "breed gedragen coalitie" waardoor we weer niet écht vooruit kunnen.
pi_116432417
Nu is de PvdA ook bij Maurice de Hond groter dan de SP:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')