quote:
Op woensdag 9 mei 2012 11:36 schreef Guidetti het volgende:[..]
Eergister was het nog een 21+ toets voor een HBO opleiding. Gister was het nog de zorg en vorige week de horeca. Heb je zelf alles al wel op een rijtje staan vraag ik me af? Niet dat je nu weer voor de ICT kiest en dat je het over 2 weken weer niets vind.
En voor welke functies je in aanmerking komt is totaal niet relevant. Ga eerst maar eens bij een bedrijf in de ICT werken. Als je goed bent groei je zelf wel naar een functie die je leuk vind.
Ik begrijp dat het heel verwarrend overkomt, maar ik word er zelf ook gek van hoor.
Kijk ik word dit jaar 26, en heb gewoon geen zin meer om 5 dagen lang in de week met 17 jarige in de klas te zitten. En daarbij krijg ik steeds meer te horen van dat ik beter een 21+ toets kan maken, en dan gewoon HBO gaan doen. Daar heb ik ook deze week over zitten denken, en toch is dat het handigst voor mij in verband met de leeftijd ook.
Qua opleidingen had ik het idd heel moeilijk, maar dat kwam meer omdat in eerste instantie voor een BBL (MBO) plek wilde gaan. Maar ik kan je vertellen dat het echt extreem moeilijk is om een ICT werkplek te vinden. Want tegen mij werd steeds maar weer verteld dat ze toch liever stagiaires of MBO4 laatste jaars wilde, en liever geen leerling in loondienst wilde.
Ik kan het ook begrijpen achteraf, want waarom zouden ze iemand van 25 willen als ze ook iemand van 18 kunnen krijgen die goedkoper is.
Dus sinds die periode twijfelde ik weer heel erg omdat ik in eerste instantie echt BBL wilde gaan doen. Dus toen kwam ook de zorg naar boven omdat ze daar meestal wel veel plekken hebben. Maar als ik realistisch gaat nadenken dan is de zorg ook niks voor mij.
Gister moest ik toevallig weer een buurman helpen met computers en servers, en ik mocht dus meekijken en een beetje meehelpen. Ik merkte meteen dat ik daar echt enthousiast van werd, en vond het ook echt leuk om te doen en om weer dingen te leren.
Dus daarom heb ik nu ook zoiets van, ik ga gewoon de ICT in en ga er gewoon voor.
En wat betreft de horeca. Ja ik ga nu even weer werken in de Horeca, maar dat komt omdat ik niks kan vinden qua ICT werk, omdat ze mensen zoeken die toch al wat ervaring hebben.
Maar ja ik heb nu werk tot begin september, en dan kan ik altijd tussendoor weer zoeken naar ander werk zoals de ICT (helpdesk). Maar mocht het van beide kanten bevallen waar ik nu werk, dan kan ik daar gewoon blijven als parttimer. Natuurlijk heb ik liever een ICT-achtige bijbaan om toch alvast meer kennis in de praktijk op te doen.
Maar terug de horeca in? Nee dat zeker niet meer in ieder geval niet meer fulltime.
Alleen moet ik nu nog goed gaan bedenken welke opleiding ik nu gaat doen binnen de ICT.
En natuurlijk moet ik me heel goed voorbereiden op die 21+ toets. Maar ja dat duurt toch nog een tijd en ik denk dat ik het voor dit jaar nog even laat gaan, en het dan volgend jaar gaat proberen.
Of ik nou op m'n 27e begin op het HBO of op m'n 27e op het MBO. Dat is toch wel een groot verschil en ik hoor heel vaak dat er ook nog mensen van 30 aan een HBO opleiding beginnen.
Zo heb ik toch nog een jaar de tijd om de stof echt goed tot me te nemen, en dan zo goed mogelijk de toets gaan maken. En wellicht kan ik intussen al proberen om wat certificaten te behalen.