Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Heb eens van de Belg gelezen dat ze het vele aantal valpartijen van de laatste jaren wijten aan te lichte fietsen met te hoge snelheid.
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werkenquote:Op donderdag 19 april 2012 11:43 schreef eentwee het volgende:
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.
Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imoquote:Op donderdag 19 april 2012 11:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken![]()
Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgenquote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?quote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.
Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
QFT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
Het verschil in wegligging zal niets zijn in vergelijking met bandenspanning, soort banden en stuurgedrag van de rijder.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Precies. En moeilijker om valpartijen heen manouveren.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen
Goed puntquote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:11 schreef Tommeke het volgende:
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten
Dat dacht ik dus ook al..quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
mmm 12e van de 15 spreekt meer tot de verbeeldingquote:Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef Tommeke het volgende:
Eens idd.
Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra
Dat is fucking 21 seconden per km
Ja, behoorlijk. En ik kreeg vooral kramp overal...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Titanium fietsenquote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Welke Tita fiets heb je gehad?quote:Op donderdag 19 april 2012 14:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Was een Eddy merckx van de Motorola ploeg geweest. Maar is destijds overgespoten voordat ik hem kocht. De originele kleuren weet ik dus niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Welke Tita fiets heb je gehad?
Bron?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.quote:
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..
En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef dop het volgende:
[..]
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
ow ja joh ?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:42 schreef dop het volgende:
[..]
ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Dan is het aantal valpartijen per renner/km dus alleen maar toegenomen. PUNT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
Geen......... maar als je comfort en duurzaamheid ook nog laat meetellen dan sta je met een knalhard en niet waarschuwend alu frame al gauw zwaar op achterstand.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Litespeed Ghisallo, wordt inmiddels niet meer geproduceerd maar nog steeds zeer gewild. Was het eerste productieframe wat in die gewichtsklasse werd geproduceerd, nog eerder dan carbon frames dus..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef buzz1291 het volgende:
En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4quote:Op donderdag 19 april 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?
Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium.
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:
[..]
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
Als ik muziek in de oren heb is dat altijd maar 1 oortje. Zo hoor ik het verkeer nog prima en kan ik daar goed op antsiperen.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!
afhankelijk wat je wil , als het om een koers fiets gaat dan ben ik bang dat dit niet op gaat.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.
Stijver is niet gelijk beter
Ik doel dus ook meer op de trainingen en niet op wat Lubberding zei.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
ja, maar jij weet dat niemand je gaat waarschuwen voor gevaar, behalve jijzelf. Vraag me af of dat nog meespeelt.
Euro voor euro is alu absoluut een beter materiaalquote:Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:
[..]
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
natuurlijk zijn er hele mooie fietsen van titanium en ja ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag de andere voordelen willen hebben, dat staat niet ter discusie.
maar pond voor pond en euro voor euro kan titanium niet met alu concureren
Daar denkt mijn vriendin heel anders overquote:
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daar denkt mijn vriendin heel anders over![]()
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
Juist wel, het geeft precies aan welke eigenschappen een snelle racefiets in mijn ogen moet hebben. Het hoofddoel is snel en efficiënt vooruit komen, dus alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd wordenquote:Op donderdag 19 april 2012 16:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Daar zat geen woord fietsen bij
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daar denkt mijn vriendin heel anders over![]()
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:21 schreef dop het volgende:
soortelijk gewicht titanium is 4.4 van alu 2.8
lichter ?
dikke lol
Zonder wat absorptie van het frame gaat de cadans echer wel mis, een beetje meebewegen kan nuttig zijnquote:Op donderdag 19 april 2012 16:19 schreef Gripper het volgende:
alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd worden
Ik rij alleen nog maar op staal. Ik heb alu geprobeerd, een oversized alu randonneur van Koga. Niet het minste frame maar het was na 9 jaar helemaal krom en scheef. Een deel van de schroefdraden was helemaal op. M'n stalen Bioracer heb ik sinds '97 en doet 't nog steeds prima. Nog maar eventjes en die zit op de ton. Dat zie ik een alu frame niet halen (en carbon ook niet). 5 jaar geleden nog een nieuw stalen Bob Jackson frame besteld. Rijdt ook perfect. Zowel de Bioracer als de Bob Jackson zijn op maat gemaakt, ik merk dat vooral in de afdalingen. In snelle bochten liggen ze veel beter in de hand dan fabrieksfietsen.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
het spookt op fok die post had ik gemaakt rond 16:00 uur en uiteindelijk afgebroken om mijn post van 16:08 te plaatsen. en nu staat hij er in eens 25 minuten later tussenquote:Op donderdag 19 april 2012 16:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]![]()
Jaja, je bent er trots op he?![]()
Heb je dat alu frame van 700 g nou al gevonden?
Dit is een fiets die vanaf een afstand lijkt op een randonneur. Het frame heb ik ook nog in het hok liggen. Het probleem is dat dit frame gebouwd is om op zoveel mogelijk verschillende manieren op te bouwen. Voor zoveel mogelijk verschillende typen fietsen. Met als resultaat dat het frame nergens perfect voor geschikt is. Uiteindelijk heb ik het frame aan de kant gezet en een echte randonneursframe laten bouwen bij Bob Jackson. Kostte uiteindelijk niet veel meer dan het Fahrradmanufaktur frame.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ivo, wat vind je eigenlijk van dat ze deze fiets een randoneur noemen, afgezien van dat ie alu is en geen staal?
[ afbeelding ]
Belangrijkste waar je op moet letten is de framelengte. De meeste in Nederland verkochte fietsen in de jaren '80 zijn te kort om als randonneur te dienen. Je moet een forse wielbasis hebben zodat je plek heb om je tassen én jezelf onder te brengen. Heb je eenmaal zo'n frame gevonden dan kun je beginnen met ombouwen. Een echte randonneur zal het niet worden, wel een randonneuse. Ik zou in eerste instantie beginnen te kijken naar de stalen Koga's van begin jaren '90. Koga bouwde meestal wat langere frames. Een voorbeeldje van een randonneuse op basis van een Koga raceframe eind jaren '80:quote:Op donderdag 19 april 2012 17:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Zijn de stalen racefietsen die je van marktplaats kan halen eigenlijk een beetje geschikt om om te bouwen tot randoneur Ivo? Waar moet je dan op letten?
Lijkt me wel een leuk projectje
Een randonneuse is voor snel toeren met lichte bagage, lang weekend langs hotels of jeugdherbergen ofzo. Dus racewielen met iets van 28mm bandjes, verlichting en spatborden. Ook uitstekend geschikt voor brevetten. Een randonneuse kan een vaste achterdrager hebben en een heel licht voordragertje. Een buitenmodel zadeltas kan ook. Een randonneur is meer van het type verhuiswagen. Voor als je meerdere weken van huis gaat en je tent, keuken en hele meuk meemoet.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Verschil tussen een randonneur en randonneuse zijn de vaste bagagedragers? Of nog meer?
Vaak idd het stuur even hoog als het zadel of maar een klein tikkie lager. De stuurstanden vant egenwoordig zijn erg extreem, vergelijk maar eens met de oude racebeelden uit de jaren '80.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
Een rechtere positie voor meer comfort?
Een Lada op twee wielen dus. Sorry hoor maar zo'n fiets heeft toch niets meer met recreatief wielRENNEN van doen. Het zal wel een hobby zijn maar als ik dit voorbij rij dan denk ik toch altijd van goh, was een autootje met een fiets op dak niet handiger geweest.quote:
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.quote:
Die ziet er goed uit. Je kunt er wel geen STI/Ergopower oid op zetten, de commandeurs zitten op de plek die het meest ideaal is voor buiscommandeurs maar helaas niet om te bouwen.quote:
Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.
AB frames zijn vaak te kort voor bagage.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.
@Buzz: Niet iedereen wil mee in devaart der volkeren hé? Het is mijn ding ook niet maar 't heeft wel zijn charme.
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.
Dan moet je idd een wat ouder frame hebben met langere remhoeven. Daarvan zijn overigens ook moderne double-pivot exemplaren te koop. Een wat smalle 28mm band krijg je overigens ook met spatborden door korte remmen gepropt. Dat lukt me op m'n Bioracer ook.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.
Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.quote:Op vrijdag 20 april 2012 06:37 schreef kanovinnie het volgende:
Heb een bril van 8 euro bij de decathlon. Doet 't prima. Met 3 soort glazen. Voor 10 euro heb je 5 verschillende.
Gek he, als je 'm niet hebtquote:Op vrijdag 20 april 2012 06:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.
Wij hebben een paar cyclocrossers, daar passen wel spatborden en evt dikke banden in.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.
Ik heb er eentje van Polaroid. Gekocht bij Eyes & More. Daar kost ie, inclusief correctieglazen, iets van 80 Euro (afhankelijk van de op dat moment geldende aanbieding). Na een seizoen of 2 intensief gebruik is ie wel versleten. De turbulentie neemt enorm af. Sinds ik die bril heb heb ik geen last meer van ontstoken ogen in de winter.quote:Op vrijdag 20 april 2012 00:39 schreef kiekjesdief het volgende:
hebben jullie ervaringen met brillen die verwisselbare 'glazen' hebben en een clipon er in hebben met glazen op sterkte. Ik ben aan het kijken maar voor zo'n groot bedrag wil ik eigenlijk wat meer zekerheid dat de windturbulentie achter de glazen wel verdwenen is en in de opticienwinkel kan je dat niet ervaren.
Klagen bij de organisatie!!quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:52 schreef Tommeke het volgende:
Die Westra reed dus een stukje achter een auto ivm tv-opnamen. Dan kan ik ook wel 51 rijden
Als zelf volslanke fietser zijnde, kon ik hem niet ongelijk geven. Geen prof figuur, maar wel in een superstrakke tijdritoutfit gaat rondijden, heeft iets geforceerds. Ik draag m'n Jan Jansen en Ronde van Vlaanderen shirts graag, omdat ik die ook gereden heb, en daar gezweet en gebloed heb. De kortere afstanden misschien, maar op mijn niveau was ik goed bezig. Mij een een prof pakje zul je niet zien, tot ik er ook goed uitzie in een prof pakjequote:Op vrijdag 20 april 2012 09:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Patroon gaf commentaar op foto's van volslanke fietsers.
Ik wist niet dat Yankee zo was aangekomen?quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Patroon gaf commentaar op foto's van volslanke fietsers.
quote:Op vrijdag 20 april 2012 10:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik wist niet dat Yankee zo was aangekomen?
Ik heb al tranende ogen als ik op het vlakke rij. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je zonder bril lekker fietst.quote:Op vrijdag 20 april 2012 10:35 schreef eentwee het volgende:
Hoe kun je fietsen zonder bril?? Er zijn momenten in het jaar dat je per kilometer 1.000.000 (één miljoen) vliegjes in je gezicht krijgt. En zodra je wat harder gaat, bijv. in een afdaling, gaan je ogen tranen en zie je niks meer.
Haha het ging me eigenlijk niet eens om dat volslanke maar dat ze dan wel zo'n tijdrit helm opzetten...quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Patroon gaf commentaar op foto's van volslanke fietsers.
Hoezo, die mensen gaan gewoon voor de voor hem/haar op dat moment best mogelijke prestatie. Zo'n helm levert gewoon bewezen tijdwinst op, ongeacht je (vol)slankheid.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha het ging me eigenlijk niet eens om dat volslanke maar dat ze dan wel zo'n tijdrit helm opzetten...
Volgens mijn opticien (slechts voor een computer scherm bril hoor...) heeft Adidas daarvoor de beste collectie. En toen ik er op lette, zag ik steeds vaker Adidas sportbrillen bij verschiilende opticiens.quote:Op vrijdag 20 april 2012 00:39 schreef kiekjesdief het volgende:
hebben jullie ervaringen met brillen die verwisselbare 'glazen' hebben en een clipon er in hebben met glazen op sterkte. Ik ben aan het kijken maar voor zo'n groot bedrag wil ik eigenlijk wat meer zekerheid dat de windturbulentie achter de glazen wel verdwenen is en in de opticienwinkel kan je dat niet ervaren.
Inderdaad! Net zoiets als dat je net zo goed kunt toiletteren voor de rit als lichtere wielen monteren. Nee: allebei. Indien mogelijk. Dus Patroon mag gewoon lichtere wielen monteren.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:27 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Hoezo, die mensen gaan gewoon voor de voor hem/haar op dat moment best mogelijke prestatie. Zo'n helm levert gewoon bewezen tijdwinst op, ongeacht je (vol)slankheid.
Als het bewolkt is doe ik er een setje andere glazen in, maar nooit zonder want dan wordt het een waar en schraal tranendal.quote:Op vrijdag 20 april 2012 10:37 schreef Blik het volgende:
Blikchick fietst ook altijd zonder bril, ik fiets alleen zonder bril als het helemaal bewolkt is.
Leuke editquote:Op vrijdag 20 april 2012 11:36 schreef eentwee het volgende:
[..]
Inderdaad! Net zoiets als dat je net zo goed kunt toiletteren voor de rit als lichtere wielen monteren. Nee: allebei. Indien mogelijk. Dus Patroon mag gewoon lichtere wielen monteren.
quote:
Jij hebt toch jaren in deze positie gefietst zonder problemen? Misschien heb je de boel tijdens de 300 wel een beetje overbelast. 300 km is niet iets wat jij elke week doet. Het kan dus zijn dat je gewoon even rust moet nemen. Bv. een week of 2 - 3. Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, maar veel anders kan ik er ook niet van maken. Als je er dan nog last van hebt moet je eigenlijk een arts raadplegen...quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:41 schreef Gripper het volgende:
Fietsvriendjes,
Iemand ervaring met 1 gevoelige knie? Na de 300 waren allebei mn knieën wel wat beurs, maar dat was na een paar dagen over en nu heb ik de laatste week telkens na een rit last van mn rechterknie. t is niet heel pijnlijk, maar wel gevoelig tot de dag na de fietsrit. Gisteravond maar 50 km zonder zware belasting, en nu voel ik m goed als ik met iets zwaars een trap afloop.
Zadel te hoog of te laag lijkt niet logisch, dan zouden beide knieën pijn doen. Maar ik ga het in ieder geval wel even proberen, om te beginnen maar eens een halve cm hoger.
Schoenplaatjes staan ook voorzover ik kan zien allebei in dezelfde stand.
Dus, wat kan het dan zijn?
Verkeerde stand van de voet, zouden er van die Specialized BG inlegzolen in moeten?
Ik had vroeger wel platvoeten en steunzooltjes nodig, dus ik weet dat ik de neiging heb mn voeten naar binnen te laten zakken.
Lijkt me idd een gevalletje overbelasting, rust doet wonderen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:50 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Jij hebt toch jaren in deze positie gefietst zonder problemen? Misschien heb je de boel tijdens de 300 wel een beetje overbelast. 300 km is niet iets wat jij elke week doet. Het kan dus zijn dat je gewoon even rust moet nemen. Bv. een week of 2 - 3. Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, maar veel anders kan ik er ook niet van maken. Als je er dan nog last van hebt moet je eigenlijk een arts raadplegen...
Ja dat heb ik bewust gedaan.Nu kan ik nog kijken welke hoogte ik het fijnst vind fietsen.Kan de buis altijd nog kleiner laten maken maar andersom niet.quote:
Hangt van de betaalwijze af.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Jongens, als ik dit weekend spullen bestel bij Rose.nl , heb ik die dan volgend weekend op z'n laatst in huis? Wat is julie ervaring?
Geen Ideal betalingen mogelijk, en ik heb geen credit card. Dat gaat dus waarschijnlijk niet werken...quote:
Dan gaat het wel iets langer duren ja. Als je nu besteld en geld overmaakt net wel/net niet op tijd.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Geen Ideal betalingen mogelijk, en ik heb geen credit card. Dat gaat dus waarschijnlijk niet werken...
Haha, etterbak!quote:Op vrijdag 20 april 2012 12:12 schreef kanovinnie het volgende:
Wat ze hierboven zeggen.
Daar wil ik graag aan toevoegen dat de jaartjes nou eenmaal ook beginnen te tellen. Misschien is het raadzaam om voortaan met je vrouw op de tandem te gaan? Eventueel met kaas om niet als laatste te eindigen bij de giro Utrecht.
Dat is wel handig ja. Zeker bike-discount.de is zeer snel met cc. Vandaag besteld, morgen in huis.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
H'm ik zat toch al te denken aan zo'n prepaid credit card, bij het GWK kan ik kennelijk ter plekke zo'n ding aanschaffen. Voor inschrijven bij tochten in het buitenland ook wel handig.
Ik moet om 6 uur uit bed. Dat is normaal voor mijn doenquote:Op vrijdag 20 april 2012 16:15 schreef Gripper het volgende:
[..]
Haha, etterbak!![]()
Ik mag tenminste beide weekenddagen ongestraft uitslapen en lekker relaxed een beetje met mn nieuwe auto prutsen, terwijl jij morgen zeiknat gaat regenen tijdens die ronde van NH
Ik heb dus echt precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:41 schreef Gripper het volgende:
Fietsvriendjes,
Iemand ervaring met 1 gevoelige knie? Na de 300 waren allebei mn knieën wel wat beurs, maar dat was na een paar dagen over en nu heb ik de laatste week telkens na een rit last van mn rechterknie. t is niet heel pijnlijk, maar wel gevoelig tot de dag na de fietsrit. Gisteravond maar 50 km zonder zware belasting, en nu voel ik m goed als ik met iets zwaars een trap afloop.
Ja, en als je progressie wilt boeken zal je jezelf soms ook moeten pushen tot voorbij je grenzen. Dat je lichaam dan protesteert is evident.quote:Op vrijdag 20 april 2012 19:15 schreef No-P het volgende:
Noobs.
Lijkt me inderdaad wat overbelasting. Wat relatieve rust en dan doorgaan met wat je normaal doet lijkt me voldoende. De veroorzakende factor (300km fietsen) is weggenomen dus rustig aan doen tot het weg gaat is in deze afdoende. Als het blijft bij rust, of terug komt bij adequate opbouw moet je verder kijken.
Je praat zelfs al in doktersjargonquote:Op vrijdag 20 april 2012 19:15 schreef No-P het volgende:
Noobs.
Lijkt me inderdaad wat overbelasting. Wat relatieve rust en dan doorgaan met wat je normaal doet lijkt me voldoende. De veroorzakende factor (300km fietsen) is weggenomen dus rustig aan doen tot het weg gaat is in deze afdoende. Als het blijft bij rust, of terug komt bij adequate opbouw moet je verder kijken.
ik heb vaker bij rose bestelt en nooit problemen gehad , wat ik wel eens heb gehad is dat 1 onderdeel niet op vooraad was , en een langere levertijd had als de rest , maar dat kun je bij het bestellen dan al zien. uit voorraad altijd binnen 3 dagen binnenquote:Op vrijdag 20 april 2012 15:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Jongens, als ik dit weekend spullen bestel bij Rose.nl , heb ik die dan volgend weekend op z'n laatst in huis? Wat is julie ervaring?
Zijn wel snel inderdaad. Helaas ook wel 1 van de duurste optie's.quote:Op vrijdag 20 april 2012 23:39 schreef RichardHammond het volgende:
Futurumshop.![]()
Om 17:30 besteld en betaald en om 18:30 een mailtje dat de bestelling al is verzonden. Futurumshop doet het erg goed.
Ik heb al 2x op rij een bestelling gedaan, waarbij ik 2 dgn later een mail kreeg dat product niet op voorraad bleek te zijn en ik maar even wachten moest. (en als je dan op hun site kijkt, staat er nogsteeds dat het wel gewoon vooradig is). Mijn ervaringen zijn dus iets minder positief..quote:Op vrijdag 20 april 2012 23:39 schreef RichardHammond het volgende:
Futurumshop.![]()
Om 17:30 besteld en betaald en om 18:30 een mailtje dat de bestelling al is verzonden. Futurumshop doet het erg goed.
vaak wel mijn polar was er wel goedkoper. maar sommige dingen zijn er wel veel duurder.quote:Op zaterdag 21 april 2012 09:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zijn wel snel inderdaad. Helaas ook wel 1 van de duurste optie's.
Strekken is het toverwoord.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:41 schreef Gripper het volgende:
Fietsvriendjes,
Iemand ervaring met 1 gevoelige knie? Na de 300 waren allebei mn knieën wel wat beurs, maar dat was na een paar dagen over en nu heb ik de laatste week telkens na een rit last van mn rechterknie. t is niet heel pijnlijk, maar wel gevoelig tot de dag na de fietsrit. Gisteravond maar 50 km zonder zware belasting, en nu voel ik m goed als ik met iets zwaars een trap afloop.
Zadel te hoog of te laag lijkt niet logisch, dan zouden beide knieën pijn doen. Maar ik ga het in ieder geval wel even proberen, om te beginnen maar eens een halve cm hoger.
Schoenplaatjes staan ook voorzover ik kan zien allebei in dezelfde stand.
Dus, wat kan het dan zijn?
Verkeerde stand van de voet, zouden er van die Specialized BG inlegzolen in moeten?
Ik had vroeger wel platvoeten en steunzooltjes nodig, dus ik weet dat ik de neiging heb mn voeten naar binnen te laten zakken.
Is ook zo eigenlijk. Misschien moet je even een beetje kalm aan doen ipv al je settings te gaan wijzigen. Je kan best gaan trainen zolang het trainen zelf geen pijn geeft. En op een licht verzetje.quote:Op vrijdag 20 april 2012 22:15 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je praat zelfs al in doktersjargon
Gewoon ff 2 weken geen stoplichtsprintjes en intervallen, ik hou het in de gaten.
Kaas: spierpijn ken ik, da's niet erg. Maar ik heb altijd geleerd dat je met gewrichten en kraakbeen moet opletten
Netjes! 'Wij' scoorden hier een 1-2tje. De winnaar reed 6km soloquote:Op zaterdag 21 april 2012 15:27 schreef Patroon het volgende:
Vandaag 58e geworden in de Omloop door het land van Kleine Hein voor amateurs. Stonden 170 man aan het vertrek. 70km koers met 41 gemiddeld. Ging aan het begin ontzettend hard en op de kant. Peloton brak in stukken maar gelukkig vormden we snel een 2e waaier en kwamen we terug. Helaas een valpartij in de laatste 2km waar ik net achter zat, hierdoor mistte ik de aansluiting met het peloton. Al met al dik tevreden.
Met een hamer wel waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:33 schreef marcodej het volgende:
Ketting eraf, Cassette vervangen, voorbladen eraf, schoongemaakt en weer terug gezet, fiets schoongemaakt, nieuwe ketting erop... laat ik een van de quicklinkjes vallen en kan ik die niet meer vinden.Ja, ik ben dom.
Past een 9s-quicklink op een 10s-ketting?
Nee past niet. Ik heb het ook wel eens gehad jaquote:Op zaterdag 21 april 2012 18:33 schreef marcodej het volgende:
Ketting eraf, Cassette vervangen, voorbladen eraf, schoongemaakt en weer terug gezet, fiets schoongemaakt, nieuwe ketting erop... laat ik een van de quicklinkjes vallen en kan ik die niet meer vinden.Ja, ik ben dom.
Past een 9s-quicklink op een 10s-ketting?
Netjes hoor!quote:Op zaterdag 21 april 2012 15:27 schreef Patroon het volgende:
Vandaag 58e geworden in de Omloop door het land van Kleine Hein voor amateurs. Stonden 170 man aan het vertrek. 70km koers met 41 gemiddeld. Ging aan het begin ontzettend hard en op de kant. Peloton brak in stukken maar gelukkig vormden we snel een 2e waaier en kwamen we terug. Helaas een valpartij in de laatste 2km waar ik net achter zat, hierdoor mistte ik de aansluiting met het peloton. Al met al dik tevreden.
Drie chagrijnige rondjes op de knietjes door de schuur... Gevonden.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:57 schreef eentwee het volgende:
[..]
Nee past niet. Ik heb het ook wel eens gehad ja
Hé?quote:Op zondag 22 april 2012 10:51 schreef kanovinnie het volgende:
En degene die gister niet meefietste omdat hij totlaat moest werken en last van zijn voet had (en last had van een gebrek aan conditie) heeft degene met de grote bek opgehaald die gestopt was halverwege.
Wat is je gemiddelde bij zo'n tochtje van 200 met relatief weinig HM's?quote:Op zondag 22 april 2012 10:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Gisteren een schitterende 200 gereden over de Veluwe. De andere Ivo in het randonneurspeloton heeft enorm z'n best gedaan zoveel mogelijk rustige weggetjes door de bossen te vinden. De Quest-rijders vonden het niet leuk, de rest zat te genieten. Eigenlijk een brevet dat je bij slecht weer beter op de crossfiets of randonneur kunt rijden. Een brevet dat ik graag opnieuw ga rijden.
Deze tocht was qua wegkeuze niet geschikt om een snelle tijd neer te zetten. Veel toeristische fietspaden. Ik had iets van 23 gemiddeld op de GPS en 10u45 totale tijd over 208km. Veel uit de wind kunnen zitten bij twee man die er niet aan gedacht hadden dat de tocht niet uitgepijld is. Zij waren blij met een navigatorquote:Op zondag 22 april 2012 11:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat is je gemiddelde bij zo'n tochtje van 200 met relatief weinig HM's?
Yes, ik had een Rabobroek aan, maar zal ongetwijfeld niet de enige geweest zijn haha.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:37 schreef kanovinnie het volgende:
Bah, wat een kuteind gefietst. Schat zo'n 180-190 km. Kutregen. Kutlekkeband en kutzooi.
Maar ik heb niet opgegeven zoals een fietsmaat![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Pritt, had jij een rabobroek aan?
Ah dus je kan het wel.quote:Op zondag 22 april 2012 12:17 schreef Pritt het volgende:
[..]
Yes, ik had een Rabobroek aan, maar zal ongetwijfeld niet de enige geweest zijn haha.
Anyway, aangezien ik in MBM weinig kopwerk had gedaan heb ik besloten alle 160 km zelf op kop te fietsen met mijn vader in mijn wiel. Windtegen 29 gefietst, windneutraal 32 en dan windmee 34. Dit ging eigenlijk prima. De gehele dag alleen maar mensen ingehaald. Dan begonnen we bij een stoppunt met zn tweeen en had ik bij de volgende checkpunt weer 20 man in mijn wiel hangen.Dat ritueel 5x gehad ongeveer en we waren thuis. Was s'ochtends wel echt KUT weer. Uiteindelijk heb ik er 5 uur en 3 kwartier over gefietst. Nog half uurtje pauze. Was stuk eerder thuis dan verwacht.
Dit is net zo'n mosterd-na-de-maaltijd bericht als van een ex horen dat ze met dr nieuwe partner zoveel lekkerdere sex heeft dan ze vroeger met jou had. Leuk om te horen, maar wat heb je eraan?quote:Op zondag 22 april 2012 12:17 schreef Pritt het volgende:
Anyway, aangezien ik in MBM weinig kopwerk had gedaan heb ik besloten alle 160 km zelf op kop te fietsen met mijn vader in mijn wiel.
Dan heb ik nog vlak achter jou gefietst. Denk ik. Had jouw vader een rode oudere fiets?quote:Op zondag 22 april 2012 12:17 schreef Pritt het volgende:
[..]
Yes, ik had een Rabobroek aan, maar zal ongetwijfeld niet de enige geweest zijn haha.
Anyway, aangezien ik in MBM weinig kopwerk had gedaan heb ik besloten alle 160 km zelf op kop te fietsen met mijn vader in mijn wiel. Windtegen 29 gefietst, windneutraal 32 en dan windmee 34. Dit ging eigenlijk prima. De gehele dag alleen maar mensen ingehaald. Dan begonnen we bij een stoppunt met zn tweeen en had ik bij de volgende checkpunt weer 20 man in mijn wiel hangen.Dat ritueel 5x gehad ongeveer en we waren thuis. Was s'ochtends wel echt KUT weer. Uiteindelijk heb ik er 5 uur en 3 kwartier over gefietst. Nog half uurtje pauze. Was stuk eerder thuis dan verwacht.
Ah, je bedoelt in dat dorp met die klinkertjes bij zo'n kruispunt? Klopt ja. Ik was toen even opgedraaid om te checken waar we naartoe moesten. Mijn vader heeft inderdaad mijn oude stalen rode ros.quote:Op zondag 22 april 2012 15:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan heb ik nog vlak achter jou gefietst. Denk ik. Had jouw vader een rode oudere fiets?
Vlak voor alkmaar ging de 110/160 en 40/60 uit elkaar. Daar ontstond verwarring over waar we heen moesten. en vlak daarvoor schreeuwde 1tje uit mijn groepje nog auto toen er een auto aan kwam.
Ik fietste er denk ik 5 minuten achter, toen dacht ik, verdomme! Dat zal 'm wezen! Zwarte/witte koga, een oudere man ernaast (dat zal zijn pa wel zijn). En toen gingen we opeens de mist in daar. Toen zag ik je volgens mij nog met het bianchimeisje praten.quote:Op zondag 22 april 2012 15:49 schreef Pritt het volgende:
[..]
Ah, je bedoelt in dat dorp met die klinkertjes bij zo'n kruispunt? Klopt ja. Ik was toen even opgedraaid om te checken waar we naartoe moesten. Mijn vader heeft inderdaad mijn oude stalen rode ros.![]()
Maar waarom zeg je dan niets?Ben ik in dat stuk van Alkmaar naar Medemblik wel flink bij je weggefietst.
Je ziet er een beetje afgetrokken uit op de foto Pritt. Moe van al dat kopwerk zeker?quote:Op zondag 22 april 2012 16:17 schreef Pritt het volgende:
Haha je staat inderdaad echt maar iets van 4 foto's achter mij.
[ afbeelding ]
Niet geschoren en het was 9 uur s'ochtends in de regen. Niet mijn meest ideale momentje voor een kiekje.quote:Op zondag 22 april 2012 17:41 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Je ziet er een beetje afgetrokken uit op de foto Pritt. Moe van al dat kopwerk zeker?
Kut is dat. Zit je net ff niet helemaal op te letten.. ongeluk zit in een klein hoekje. En met 40km op je bek gaan doet goed zeer, en is ook mooi kut voor je materiaal.quote:Op zondag 22 april 2012 19:47 schreef marcodej het volgende:
Zat ik zomaar bijna op een stilstaande auto met 40 per uur...
He Ivo, heb je de GPS track van deze route? Ben benieuwd of er weggetjes in zaten die ik niet ken.quote:Op zondag 22 april 2012 10:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Gisteren een schitterende 200 gereden over de Veluwe. De andere Ivo in het randonneurspeloton heeft enorm z'n best gedaan zoveel mogelijk rustige weggetjes door de bossen te vinden. De Quest-rijders vonden het niet leuk, de rest zat te genieten. Eigenlijk een brevet dat je bij slecht weer beter op de crossfiets of randonneur kunt rijden. Een brevet dat ik graag opnieuw ga rijden.
Hoi Tommeke,quote:Op zondag 22 april 2012 20:38 schreef Tommeke het volgende:
Patroon, Blauwhuis nog gereden?
Ik kon net niet naar de kopgroep springenDaarna met 3 man geprobeerd er weer bij te komen. 13 km op 20 meter gereden toen een kutjunior er naartoe wou snokken en zo ons groepje kapotreed. Hij zat er 10 seconden bij en moest weer lossen
Heb me toen maar uit laten zakken naar de restanten van onze groep en in de laatste ronde de sprint aangetrokken voor een ploegmaat die nog 13e werd. Werd zelf 17e ofzo.
Best jammer. Als ik iets fitter was had ik er wel bijgezeten en top10 gereden
Sta je nog op de foto's van numberseven.nl?quote:Op zondag 22 april 2012 20:59 schreef Tommeke het volgende:
Verstandig! Was ook een zwaar koersje! 3 km wind mee, 7 km op de kant. Elk rondje!
Ja jong! Die gast rijdt sterk! Tweede worden achter Sierd Steigerpijp worden is voorwaar geen schande!
Ja, op een rode Trek met Oakley Jawbone.quote:Op zondag 22 april 2012 21:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Sta je nog op de foto's van numberseven.nl?
Waarom ben jij geen amateur eigenlijk?
Maar dat valt toch best wel mee? Ik ben nu 8 weken in training en kom ook mee. Natuurlijk nog niet vooraan maar met jouw ervaring moet dat mogelijk zijn met 6uren training per week, denk ik.quote:Op zondag 22 april 2012 21:08 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja, op een rode Trek met Oakley Jawbone.
Geen zin in, dan moet ik hard trainen om een beetje mee te kunnen. Vind sportklasse wel leuk zo. Rij nu meestal de finale wel, en dat is leuk
Ik kan wel meekomen hoor, maar denk wel in de mongolenwaaier of peloton. Vind voorin koersen en finale rijden gewoon te leuk. Gaat me bij de ama's niet lukken.quote:Op zondag 22 april 2012 21:13 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar dat valt toch best wel mee? Ik ben nu 8 weken in training en kom ook mee. Natuurlijk nog niet vooraan maar met jouw ervaring moet dat mogelijk zijn met 6uren training per week, denk ik.
De GPS track kun je downloaden op www.ern-ossendrecht.nl Foto's staan hier: http://fotoalbum.dds.nl/ivo_mquote:Op zondag 22 april 2012 20:53 schreef eentwee het volgende:
[..]
He Ivo, heb je de GPS track van deze route? Ben benieuwd of er weggetjes in zaten die ik niet ken.
Daar kan ik helemaal inkomen. Ik heb me de laatste jaren dat ik C2 marathons schaatste ook goed geamuseerd. Kwam meestal zo op de 5e - 10e plek van het klassement uit. Zat er vaak bij in de finale (maar kan totaal niet sprinten). Toen volgde er een jaar zonder goede sprinters waarbij alle wedstrijden eindigden in een ontsnapping. En daar zat ik altijd bij, meestal had ik 'm ook nog opgezet. Eind van het liedje was dat ik promoveerde naar de C1. Daar twee seizoenen achterin meegehobbeld. Moest ik op zondagavond rijden tegen jongens die de avond van te voren nog landelijk B hadden gereden.quote:Op zondag 22 april 2012 21:46 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik kan wel meekomen hoor, maar denk wel in de mongolenwaaier of peloton. Vind voorin koersen en finale rijden gewoon te leuk. Gaat me bij de ama's niet lukken.
Ga dit seizoen nog wel een paar klassiekers rijden in Brabant.
Welke wedstrijden zijn dat en wanneer? Heb je nog een plekje vrij in de auto?quote:Op zondag 22 april 2012 21:46 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik kan wel meekomen hoor, maar denk wel in de mongolenwaaier of peloton. Vind voorin koersen en finale rijden gewoon te leuk. Gaat me bij de ama's niet lukken.
Ga dit seizoen nog wel een paar klassiekers rijden in Brabant.
Ik zou nog eens een rondje met 'm fietsen. Maar dat ga ik niet meer doen. Hij is te snelquote:Op zondag 22 april 2012 22:08 schreef Tommeke het volgende:
Klopt, heb nog ff met m gepraat. Je neefje reed in Drachten pakje trouwens en die ploegmaat in Snits kleding. Die ploegmaat van m is weer een neefje van een goede vriend van me
Wedstrijd renners fietsen niet altijd alleen maar snel hoor..hij is een stuk jonger dan je.quote:Op zondag 22 april 2012 22:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zou nog eens een rondje met 'm fietsen. Maar dat ga ik niet meer doen. Hij is te snelTenzij hij op een stationsfiets gaat of mij de hele tijd in zijn wiel laat en geen debiele snelheden haald.
Weet ik ook wel weer ja. Maar ik heb er een hekel aan als ik op trage mensen moet wachten, dat gevoel is gister bevestigd. En ik heb ook geen trek dat andere mensen de hele tijd op mij moeten wachten.quote:Op zondag 22 april 2012 22:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wedstrijd renners fietsen niet altijd alleen maar snel hoor..hij is een stuk jonger dan je.
Ik had me ook ingeschreven voor die tocht, start plaats is 200m van m'n appartement maar toen m'n fiets maat ziek had afgemeld had ik weinig zin om zelf de weg te zoeken in de regen :-pquote:Op zondag 22 april 2012 12:03 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Deze tocht was qua wegkeuze niet geschikt om een snelle tijd neer te zetten. Veel toeristische fietspaden. Ik had iets van 23 gemiddeld op de GPS en 10u45 totale tijd over 208km. Veel uit de wind kunnen zitten bij twee man die er niet aan gedacht hadden dat de tocht niet uitgepijld is. Zij waren blij met een navigator.
Dat is kut ja. Van de week een paar gasten van de MTB-tak met de B-groep meegehad, ze hadden allemaal net een racefiets (of 'reetfiets' zoals zij het noemenquote:Op zondag 22 april 2012 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Weet ik ook wel weer ja. Maar ik heb er een hekel aan als ik op trage mensen moet wachten, dat gevoel is gister bevestigd. En ik heb ook geen trek dat andere mensen de hele tijd op mij moeten wachten.
In totaal ongeveer een half uur regen gehad. Viel dus best mee. Het grootste gedeelte van de tocht meegereden met twee man die geen Garmin hadden en ook niks om de routebeschrijving op hun stuur te bevestigen. Zij zetten me uit de wind, ik deed de navigatiequote:Op zondag 22 april 2012 22:21 schreef the-undertaker het volgende:
[..]
Ik had me ook ingeschreven voor die tocht, start plaats is 200m van m'n appartement maar toen m'n fiets maat ziek had afgemeld had ik weinig zin om zelf de weg te zoeken in de regen :-p
Maar viel uiteindelijk allemaal wel mee geloof ik.
Jah ik was bang dat ik alleen kwam te fietsen, en zou dan onherroepelijk verdwalen. Maar fiets regelmatig naar de Posbank en heb ook meegedaan met Veenendaal - Veenendaal dus grootst gedeelte van de route ken ik wel. Alleen bij Deventer kom ik voor de rest nooit. Mocht Woudenberg volgend jaar weer op het programma staan zal ik zeker mee fietsenquote:Op maandag 23 april 2012 00:00 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In totaal ongeveer een half uur regen gehad. Viel dus best mee. Het grootste gedeelte van de tocht meegereden met twee man die geen Garmin hadden en ook niks om de routebeschrijving op hun stuur te bevestigen. Zij zetten me uit de wind, ik deed de navigatie. Een mooie deal.
Maar je hebt iets gemist, de route was heel mooi.
Mwah, 1/2 keer meedoen en dan komen ze toch wel weer beter mee?quote:Op zondag 22 april 2012 22:33 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is kut ja. Van de week een paar gasten van de MTB-tak met de B-groep meegehad, ze hadden allemaal net een racefiets (of 'reetfiets' zoals zij het noemen). Tsjonge, die gasten konden niet sturen, niet optrekken uit een bocht, niet meedraaien, niet tegen wind in rijden etc... Continu moeten inhouden omdat er weer een of twee een gat moest laten.
Weet ik nog niet precies. Wedstrijden van TWC de Zwaluw enzo. Wilde bond klassiekers. Kaas rijdt die ook wel volgens mij.quote:Op zondag 22 april 2012 22:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Welke wedstrijden zijn dat en wanneer? Heb je nog een plekje vrij in de auto?
Ik vind veel van die mountainbikers zulke tjappiesquote:Op zondag 22 april 2012 22:33 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is kut ja. Van de week een paar gasten van de MTB-tak met de B-groep meegehad, ze hadden allemaal net een racefiets (of 'reetfiets' zoals zij het noemen). Tsjonge, die gasten konden niet sturen, niet optrekken uit een bocht, niet meedraaien, niet tegen wind in rijden etc... Continu moeten inhouden omdat er weer een of twee een gat moest laten.
Ik fiets vaak met m'n vriendin en dan stel ik me er gewoon op in dat het wat minder snel gaatquote:Op zondag 22 april 2012 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Weet ik ook wel weer ja. Maar ik heb er een hekel aan als ik op trage mensen moet wachten, dat gevoel is gister bevestigd. En ik heb ook geen trek dat andere mensen de hele tijd op mij moeten wachten.
Geeft ook wel een goed gevoel als je fietsmaat aan het afzien is en je eigen hartslag daalt tot beneden de ondergrensquote:Op maandag 23 april 2012 08:11 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik fiets vaak met m'n vriendin en dan stel ik me er gewoon op in dat het wat minder snel gaat
Die door le Champion wordt georganiseerd bedoel je? Mag alleen dit jaar niet meer Luik Bastenaken Luik heten, de ASO heeft advocaten gestuurd. Dus nu wordt het de LBL classicquote:Op zondag 22 april 2012 15:32 schreef JohnDDD het volgende:
Lijkt mij ook wel eens leuk om Luik-Bastenaken-Luik te fietsen deze zomer...:)
quote:Op maandag 23 april 2012 08:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ga als het qua tijd uitkomt weer helpen daar, stond vorig jaar bij Grand Halleux, bij de bocht naar Wanne te verkeersregelen...wat een hondeweer was het toen. Hoop dit jaar op een zonnetje!
Ik heb besloten om dit jaar weer terug te komen om die Belgische klotebergen alsnog te verslaanquote:Op maandag 23 april 2012 08:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Die door le Champion wordt georganiseerd bedoel je? Mag alleen dit jaar niet meer Luik Bastenaken Luik heten, de ASO heeft advocaten gestuurd. Dus nu wordt het de LBL classic![]()
![]()
![]()
Ik ga als het qua tijd uitkomt weer helpen daar, stond vorig jaar bij Grand Halleux, bij de bocht naar Wanne te verkeersregelen...wat een hondeweer was het toen. Hoop dit jaar op een zonnetje!
Omloop der Peel is wel leuk, maar die is al verreden.quote:Op maandag 23 april 2012 08:10 schreef Tommeke het volgende:
Weet ik nog niet precies. Wedstrijden van TWC de Zwaluw enzo. Wilde bond klassiekers. Kaas rijdt die ook wel volgens mij.
Moest je opgeven vorig jaar dan? Ik heb een aantal verkleumde/gewonde renners de kortste weg naar de finish moeten wijzen, het was best bruut qua weer! Ga deze keer denk ik twee dagen, vrijdag al helpen met opbouwen. Als je toch al de reis maakt, kun je net zo goed voor de hele mep gaan. Kan alleen nog dat mijn zomerfietsvakantie zo valt dat ik dat weekend pas terug kom, dan gaat het feest niet door.quote:Op maandag 23 april 2012 09:55 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik heb besloten om dit jaar weer terug te komen om die Belgische klotebergen alsnog te verslaan. Dus vertel weer even waar je staat, dan geef ik weer een brul
...
Anders Omloop van de Heidehof? een semi-klassieker is dat over 103km op een rondje van 5.7km. Het is pas in september dan heb je ook minder pannenkoeken aan de start. De klassiekers in het voorjaar zitten vaak bomvol en dan is het tussen de valpartijen doorkoersen.quote:Op maandag 23 april 2012 10:23 schreef Tommeke het volgende:
Een paar clubgenoten hebben de Peel gereden idd. Mijn probleem is dat ik vaak zaterdags moet werken, anders had ik de Hel van Brabant wel gereden. Misschien rij ik Helenaveen of Someren-Peer-Someren wel. Als het niet op de fiets is, ist wel in de auto
Die had ik ook al gezien. Lijkt me ook tof! Zeker als er minder pannenkoeken die niet kunnen sturen aan de start staanquote:Op maandag 23 april 2012 10:33 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Anders Omloop van de Heidehof? een semi-klassieker is dat over 103km op een rondje van 5.7km. Het is pas in september dan heb je ook minder pannenkoeken aan de start. De klassiekers in het voorjaar zitten vaak bomvol en dan is het tussen de valpartijen doorkoersen.
Het is wel een echte waaierkoers, en als het hard waait slaat het helemaal uit elkaar.quote:Op maandag 23 april 2012 10:35 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Die had ik ook al gezien. Lijkt me ook tof! Zeker als er minder pannenkoeken die niet kunnen sturen aan de start staan
Klopt. Gister 50km lang gedaan. Geeft wel een kick hoor, om de laatste ronde met kramp overal rond te rijden en nog proberen de sprint voor je ploegmaat aan te trekken.quote:Op maandag 23 april 2012 10:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat is het echte koersen. Sterven op het kantje.
Idd veel mooier dan dat nerveuze gedoe in het peloton. Ik ga graag meequote:Op maandag 23 april 2012 10:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat is het echte koersen. Sterven op het kantje.
Mja, na +/- 120 km last van knieen. Eigenlijk heb je het zwaarste gedeelte dan wel gehad (ging voor de 170 km), je moet dan alleen de Redoute nog wel over. Ik durfde het eigenlijk niet aan om met mijn knie door te rijden tot de finish, omdat ik bang was dat ik het dan voor de rest van het seizoen zou kunnen vergeten...quote:Op maandag 23 april 2012 10:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Moest je opgeven vorig jaar dan? Ik heb een aantal verkleumde/gewonde renners de kortste weg naar de finish moeten wijzen, het was best bruut qua weer! Ga deze keer denk ik twee dagen, vrijdag al helpen met opbouwen. Als je toch al de reis maakt, kun je net zo goed voor de hele mep gaan. Kan alleen nog dat mijn zomerfietsvakantie zo valt dat ik dat weekend pas terug kom, dan gaat het feest niet door.
Klopt, maar ik had me er op ingesteld dat we lekker door gingen trappen. Daar was iedereen al de hele tijd over aan het praten.quote:Op maandag 23 april 2012 08:11 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik fiets vaak met m'n vriendin en dan stel ik me er gewoon op in dat het wat minder snel gaat
Die 1e heb ik nooit gereden. Someren Peer Someren vind ik een beetje saai. 2 Landenkoers en de Omloop van de Heidehof zijn leuk. Ik heb wel goesting in een Fok-koersmeet op een van de 2 data. Dan heb ik ook nog even tijd om in vorm te geraken.quote:Op maandag 23 april 2012 11:06 schreef Patroon het volgende:
Idd veel mooier dan dat nerveuze gedoe in het peloton. Ik ga graag mee
10 juni Omloop van Helenaveen
15 juli Klassieker Someren Peer Someren.
16 september Twee landen koers
Deze lijken me wel tof.
Dan moet je misschien eens beginnen met hier ook een minder grote bek hebbenquote:Op maandag 23 april 2012 12:08 schreef kanovinnie het volgende:
Ja, ik weet dat ik hier ook altijd een grote bek heb en op de eerste meet waar ik ben waarschijnlijk de sloomste ben
Ik wens je het beste, knieen zijn zo ongrijpbaar als het het niet doet...net in de lunchtijd interval en krachttraining gedaan volgens het schema van m'n fysio, en weer gelukt pijnloos te trainen. Vind mezelf nu natuurlijk stom, dat ik niet eerder naar de fysio ben gegaan, maar ja...kijken hoeveel ik nog kan doen in deze twee weken, voordat ik naar Oostenrijk ga.quote:Op maandag 23 april 2012 12:00 schreef SuperWeber het volgende:
Dit seizoen gaan we dat dus nog even over doen...
Elite ga je niet redden met een triple en een 50quote:Op maandag 23 april 2012 16:49 schreef Patroon het volgende:
Ja hier ook amateur en ik word volgend jaar eerder Elite dan Sportklasse
quote:Op maandag 23 april 2012 17:10 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Elite ga je niet redden met een triple en een 50
Ik snap wat je bedoelt maar ik weet niet hoe je mijn grenzen kunt bepalen. Ik weet dat het andere koek is maar daar kan wel naar toe gewerkt worden. Vroeger in mijn nieuwelingen/junioren tijd reed ik in de noordelijke selectie. Nu zegt dat niet zoveel meer over wat ik nu kan, maar ik weet wat er bij komt kijken. Natuurlijk is het leuker om finales te rijden dan ergens in de mongolenwaaier te zitten. Maar ik zoek altijd wel graag de grens van mijn kunnen op, ik ben van mening dat ik die nog lang niet hebt bereikt aangezien ik nog maar 2 maanden weer bezig ben.quote:Op maandag 23 april 2012 17:16 schreef kaasplankje het volgende:
Elite is andere koek. Daar rijden de klasbakken. Als je bij de elite veel prijs rijd kan je prof worden bij een continentaal team. Daarom rijden bij de elites de profs van volgend jaar.
Wielrennen is eigenlijk alleen leuk als je koersbepalend kan meerijden. Natuurlijk is het goed om af en toe boven je niveau te koersen voor de ervaring en hardheid en zulks. Anders ben je ook maar pelotonvulling en is je doel uitrijden. Maja wie wil nou mongolenwaaiercoureur zijn.![]()
dat is absoluut waar, je traint samen intensief, je gaat als team naar koersen met ploegleider en masseur en auto, het echte werk.quote:Op maandag 23 april 2012 17:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt maar ik weet niet hoe je mijn grenzen kunt bepalen. Ik weet dat het andere koek is maar daar kan wel naar toe gewerkt worden. Vroeger in mijn nieuwelingen/junioren tijd reed ik in de noordelijke selectie. Nu zegt dat niet zoveel meer over wat ik nu kan, maar ik weet wat er bij komt kijken. Natuurlijk is het leuker om finales te rijden dan ergens in de mongolenwaaier te zitten. Maar ik zoek altijd wel graag de grens van mijn kunnen op, ik ben van mening dat ik die nog lang niet hebt bereikt aangezien ik nog maar 2 maanden weer bezig ben.
Daarnaast zijn de koersen bij Elites veel mooier en is de ploeg veel hechter met elkaar.
Ben ik helemaal met je eens. Het is ook te voorbarig om dat nu al uit te spreken. Ik kan beter zeggen, ik zie hoe het dit jaar gaat en bepaal aan het einde van het seizoen wat ik ga doen. Met het uitspreken van die "hoop" kan ik alleen maar verwachtingen kweken. Ik rij liever vooraan mee bij de amateurs dan achteraan bij de elites. Dus ik moet wel zo'n groei meemaken dat er meer mogelijk is.quote:Op maandag 23 april 2012 17:30 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
dat is absoluut waar, je traint samen intensief, je gaat als team naar koersen met ploegleider en masseur en auto, het echte werk.
Je kan het ook best doen, slechter zal je er zeker niet van worden. Maar 't is wel ambitieus, aangezien je net bent begonnen.
3 opties:quote:Op maandag 23 april 2012 17:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Heb jij bij het amateurwielrennen niet een systeem van kopmannen, beschermde renners en knechten? Er zijn slechts 2 optie's; finale rijden of mongolenwaaier?
Er zijn bij de amateurs maar weinig koersen waar je als ploeg aan deelneemt. Dan wordt er wel als ploeg gereden. Ook in een criterium zal je niet achter een clubmaat aan gaan rijden als deze demarreert. Ook wordt er wel eens door een sterke ploeg een gat dichtgereden voor hun kopman. Maar water halen en dergelijke niet, want dat is alleen bij klassiekers.quote:Op maandag 23 april 2012 17:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Heb jij bij het amateurwielrennen niet een systeem van kopmannen, beschermde renners en knechten? Er zijn slechts 2 optie's; finale rijden of mongolenwaaier?
Nee joh. Dan is de lol er zo snel afquote:Op maandag 23 april 2012 13:36 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan moet je misschien eens beginnen met hier ook een minder grote bek hebben
Ik deed dat zondag verkeerd. Zat steeds goed van voren, maar pierde eruit toen het op de kant ging.quote:Op maandag 23 april 2012 17:35 schreef Patroon het volgende:
Ik ben er wel achter gekomen dat tactisch rijden het verschil kan maken tussen DNF en uitrijden.
Zaterdag kwam ook alles op de kant en ipv me helemaal kapot te rijden sprong ik steeds in het wiel van sterkere renners die naar voren reden. Omdat ik goed van voren zat toen het brak kwamen er nog genoeg sterkeren langs me rijden. Als je dan te ver van achteren zit kom je tussen de pannenkoeken te zitten en ben je gezien.
Ikquote:Op maandag 23 april 2012 17:16 schreef kaasplankje het volgende:
Maja wie wil nou mongolenwaaiercoureur zijn.![]()
Ja, je hebt een 6 of 8 tal premiesprints tijdens een criterium, afhankelijk van het prijzenschema van die koers. Dat is idd om het spannender te maken. Dat wordt het ook, want ze rijden elkaar soms letterlijk de hekken in.quote:Op maandag 23 april 2012 17:57 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe weet je dan dat het nog 1 rondje is tot de bel? En waarom doen ze dat? Om het spannender te maken?
Die maat van je was denk blij met je Kaas. Elke koers weer een paar bonustientjesOf deelden jullie de buit?
Niet om de koers wat spanneder te maken? Kan me voorstellen dat het anders eerst tam beginnen is en dat het aankomt op een eindsprint.quote:Op maandag 23 april 2012 17:59 schreef Patroon het volgende:
Speaker geeft dat vaak aan. Ja om meer actie te verzorgen vooor het publiek.
Ik had 't toen in Heerugowaard gezien ja. Dat ging die bel en voor je het wist kwamen ze nog sneller dan snel voorbijrazenquote:Op maandag 23 april 2012 18:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, je hebt een 6 of 8 tal premiesprints tijdens een criterium, afhankelijk van het prijzenschema van die koers. Dat is idd om het spannender te maken. Dat wordt het ook, want ze rijden elkaar soms letterlijk de hekken in.
We deelden de buit niet, ik werd er sterker van en hij won dankzij mij.
Wat is het verschil tussen meer actie en het spannender maken? Juist, ik bedoel hetzelfde.quote:Op maandag 23 april 2012 18:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Niet om de koers wat spanneder te maken? Kan me voorstellen dat het anders eerst tam beginnen is en dat het aankomt op een eindsprint.
Ik bedoelde voor de renners. Of maakt het voor de renners niet zo veel uit dan?quote:Op maandag 23 april 2012 18:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen meer actie en het spannender maken? Juist, ik bedoel hetzelfde.
het voegt wel iets toe, je krijgt een wedstrijd in de wedstrijd. vaak vormen die premies ook een soort springplank naar een ontsnapping. En ook als je net te kort komt voor de finale conditioneel kan je toch wat beuren met een premiesprintje.quote:Op maandag 23 april 2012 18:05 schreef kanovinnie het volgende:
Ik bedoelde voor de renners. Of maakt het voor de renners niet zo veel uit dan?
quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Zijn buitenbanden makkelijk te verwisselen?
Ja hoor.quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Zijn buitenbanden makkelijk te verwisselen?
RvNH nog gefietst?quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Zijn buitenbanden makkelijk te verwisselen?
Of achteruit gaan fietsen.quote:
Nee, geen RvNH gefietst. Achteraf had het qua weer prima gekund.quote:Op maandag 23 april 2012 22:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
RvNH nog gefietst?
En buitenbanden zijn opzich wel makkelijk te verwisselen. Net zo makkelijk als binnenbanden lijkt me? Misschien dat een nieuwe buitenband er nog wat lastiger op gaat.
Ik weet niet waar jouw Noord Holland ligt, maar ik heb veel wind en nog meer regen gezien. en volgens de verhalen ook nog hagel.quote:Op maandag 23 april 2012 22:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, geen RvNH gefietst. Achteraf had het qua weer prima gekund.
Ik woon in Amsterdam en heb 's middags nog 2,5 uur gefietst. Slechts een paar spatters en behoorlijk veel zon. 's Ochtends was het misschien wel kut ja.quote:Op maandag 23 april 2012 22:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jouw Noord Holland ligt, maar ik heb veel wind en nog meer regen gezien. en volgens de verhalen ook nog hagel.
Dat is in mijn boekje prima fietskijkweeropdetv
Ja, toen ik onder de douche vandaan stapte was het mooi fietsweer jaquote:Op maandag 23 april 2012 22:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik woon in Amsterdam en heb 's middags nog 2,5 uur gefietst. Slechts een paar spatters en behoorlijk veel zon. 's Ochtends was het misschien wel kut ja.
Kan er wel eentje maken.. moet je hem uit je hoofd narijden (hoofdwegen) of mag het een beetje ingewikkelder?quote:Op maandag 23 april 2012 22:02 schreef Blik het volgende:
Heeft er iemand een leuk 60 km rondje rondom de Posbank als GPS-bestand (met meerdere keren al de klimmetjes daaromheen omhoog)? Wil komende zondag die kant op gaan weer eens wat meer klimwerk te doen
Ik heb een Garmin, dus mag héél ingewikkeldquote:Op maandag 23 april 2012 22:27 schreef eentwee het volgende:
[..]
Kan er wel eentje maken.. moet je hem uit je hoofd narijden (hoofdwegen) of mag het een beetje ingewikkelder?
Je hebt daar wel leuke fietspaden ook (vraag maar aan Ivo) alleen als het mooi (dagjesmensen) of slecht (modder) weer is niet zo prettig..quote:Op maandag 23 april 2012 22:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik heb een Garmin, dus mag héél ingewikkeld
Gaat 't om een reesfiets?quote:Op maandag 23 april 2012 22:18 schreef Zwansen het volgende:
Ah, dacht al dat ik deze vraag in dat beginnerstopic moest stellen.
Heb uiteraard plastic bandenwippers. Kan wel binnenbanden vervangen, maar wist niet of je zo'n nieuwe verse buitenband zelf gemakkelijk er weer op legt.quote:Op maandag 23 april 2012 22:31 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Gaat 't om een reesfiets?
Geen ijzeren bandenwippers gebruiken dan gaat je velg stuk. Als jij weet hoe je een wiel in en uit je fiets krijgt kan je 't zelf doen. Anders kan je FM dat wel uitleggen.
Het stickertje met de lettertjes moet precies op het midden bij je ventielgat zitten want anders is het niet gesoigneerd.quote:Op maandag 23 april 2012 22:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb uiteraard plastic bandenwippers. Kan wel binnenbanden vervangen, maar wist niet of je zo'n nieuwe verse buitenband zelf gemakkelijk er weer op legt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |