abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110525166


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

pi_110525259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Heb eens van de Belg gelezen dat ze het vele aantal valpartijen van de laatste jaren wijten aan te lichte fietsen met te hoge snelheid.
Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.

Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
pi_110525293
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
pi_110525398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:43 schreef eentwee het volgende:
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken :)

Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1 :')
pi_110525446
Hier de 2.7 kilo fiets trouwens: http://www.tririg.com/gal(...)_Lightest_Bike&num=1

pi_110525835
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.

Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110525942
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Patroon het volgende:

[..]

Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
pi_110526146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110526155
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken :)

Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1 :')
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo :)
pi_110526378
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo :)
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.

Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
  donderdag 19 april 2012 @ 12:17:59 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110526429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110526449
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen :P
pi_110526948
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 12:44:36 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_110527311

this proves your wrong
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110527407
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.

Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
pi_110527648
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
QFT!
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 13:00:33 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110527835
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:34 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Het verschil in wegligging zal niets zijn in vergelijking met bandenspanning, soort banden en stuurgedrag van de rijder.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen :P
Precies. En moeilijker om valpartijen heen manouveren.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110527849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
Goed punt :)

Ik denk wel dat het iets minder zwart-wit is. Die wegwerpcultuur is er nu al als je bijvoorbeeld kijkt naar de "top"-fietsen op het weightweenies forum. Dat zijn fietsen die eigenlijk alleen nog maar geschikt zijn voor een show of een rondje op het gladste asfalt wat je maar kan vinden.

Fabrikanten zullen altijd blijven zoeken naar de combinatie van gewicht en duurzaamheid. In feite is het peleton 1 groot reclamebord om de topgroepen aan de man te brengen. Mensen die 2 tot 5 k neerleggen voor een onderdelengroep zullen nooit accepteren dat een groep maar een seizoen meegaat.

Het gaat mij er trouwens nog niet zozeer om dat er verder ontwikkeld zou moeten worden. Het gaat erom dat de limiet nu zo hoog is dat je zelfs met een stalen racefiets die limiet kan halen. Het mag best wat bijgesteld worden zodat de profs gewoon weer op de beste fietsen rijden.
pi_110528242
Eens idd.

Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra :')

Dat is fucking 21 seconden per km :')
pi_110528271
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten :')
pi_110528502
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:11 schreef Tommeke het volgende:
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten :')
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
  donderdag 19 april 2012 @ 13:30:56 #22
308981 Narcotical
Best in the World
pi_110528997
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:

[..]

ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Dat dacht ik dus ook al..
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_110529957
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef Tommeke het volgende:
Eens idd.

Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra :')

Dat is fucking 21 seconden per km :')
mmm 12e van de 15 spreekt meer tot de verbeelding ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110531766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:

[..]

ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Ja, behoorlijk. En ik kreeg vooral kramp overal...

@Patroon: haha idd, als een drol gereden. Al komen daar wel pure tijdrijders op af. Gasten met goed materiaal die er ook nog voor trainen.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 14:38:52 #25
73911 ultra_ivo
pi_110531993
Ik merk wel degelijk verschil tussen lichte en zware wielen. Met name in afdalingen zijn zware wielen een stuk stabieler. Een steentje of een gat brengt je voorwiel uit balans bij lichte wielen, bij zware wielen merk je er niks van. En de snelheden die ik in een afdaling haal halen de profs op het vlakke. Ik rij liever met wat zwaardere wielen.
  donderdag 19 april 2012 @ 14:46:49 #26
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_110532372
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
pi_110532625
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
Titanium fietsen _O_ _O_ _O_





Droomfietsen voor mij. Groot voordeel wat je niet hebt genoemd is dat stalen en titanium fietsen veel makkelijker op maat gemaakt kunnen worden i.t.t. carbon frames. Rijeigenschappen kan ik niet beoordelen omdat ik alleen op alu en staal heb gefietst.
pi_110532902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110532962
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Welke Tita fiets heb je gehad?
pi_110533618
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Welke Tita fiets heb je gehad?
Was een Eddy merckx van de Motorola ploeg geweest. Maar is destijds overgespoten voordat ik hem kocht. De originele kleuren weet ik dus niet.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 15:26:51 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_110534194
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.

aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen

[ Bericht 67% gewijzigd door dop op 19-04-2012 15:34:10 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534462
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
Bron?
  donderdag 19 april 2012 @ 15:36:18 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_110534635
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Bron?
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534642
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.

aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen

Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..

En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
  donderdag 19 april 2012 @ 15:38:23 #35
545 dop
:copyright: dop
pi_110534728
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..

En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534732
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef dop het volgende:

[..]

onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
pi_110534742
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef dop het volgende:

[..]

ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
  donderdag 19 april 2012 @ 15:42:45 #38
545 dop
:copyright: dop
pi_110534931
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 15:45:16 #39
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535064
Er worden wel door sommige specialisten hele goede titanium frames gemaakt voor trekking fietsen, dus vakantietochten met bagage. Dat schijnt heel goed te werken. Als je kijkt naar de eisen je aan dit soort fietsen stelt, sterk, maar wel flexibel genoeg om de hele dag comfortabel mee te rijden ook op mindere wegen, met een kilo of 20 tot 30 bagage erop, dus ze moeten ook van zichzelf trillingen goed kunnen dempen (dus in bepaalde opzichten ook best slap)...zou het dan ook een geschikt materiaal zijn voor racers? Veel wereldfietsers willen nog steeds een stalen frame(ipv alu), omdat het zo sterk is, maar ook comfortabel. Stalen racefietsen...zijn er niet zo veel mee van nieuw.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110535259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:42 schreef dop het volgende:

[..]

ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?

Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium. Verder zijn moderne frames nog eens comfortabeler ook dan alu frames en roest het niet. Klinkt als een goed materiaal om een fiets van te maken toch?

Laat eens zo'n fietstest zien? In de wielerrevue van deze maand stond juist nog een erg positief artikel over titanium, die zou je er alvast eens bij kunnen pakken.
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:01 #41
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_110535320
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Dan is het aantal valpartijen per renner/km dus alleen maar toegenomen. PUNT!

Want ten eerste is het peleton kleiner geworden, vroeger werd een TdF met 10 renners per ploeg gereden en was de afstand altijd langer. En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:26 #42
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535339
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:34 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_110535346
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 15:52:48 #44
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_110535454
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:

[..]

en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Geen......... maar als je comfort en duurzaamheid ook nog laat meetellen dan sta je met een knalhard en niet waarschuwend alu frame al gauw zwaar op achterstand.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_110535459
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:

[..]

en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Litespeed Ghisallo, wordt inmiddels niet meer geproduceerd maar nog steeds zeer gewild. Was het eerste productieframe wat in die gewichtsklasse werd geproduceerd, nog eerder dan carbon frames dus..

Overigens geloof ik best dat de huidige frames een stuk stijver zijn. Ghisallo is alweer uit 2005 als ik het me goed herinner. Maar een knalhard frame is ook niet alles, na een tijdje gaat dat alleen maar in je nadeel werken.

Er zal ergens een goed compromis liggen, en die is vast nog voor iedere fietser anders, maar ik weet zeker dat tita frames die stijfheid ook makkelijk halen tegenwoordig :)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:55:26 #46
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535576
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef buzz1291 het volgende:
En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:58:06 #47
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535697
Over een titanium racert
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110535801
Wat trouwens door velen als beste Alu frame wordt gezien (de Canyon Ultimate AL) weegt trouwens nog steeds iets meer als 1200 gram. Meeste tita frames gaan daar vrij comfortabel onderdoor hoor.
  donderdag 19 april 2012 @ 16:01:09 #49
545 dop
:copyright: dop
pi_110535858
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?

Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium.
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver

natuurlijk zijn er hele mooie fietsen van titanium en ja ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag de andere voordelen willen hebben, dat staat niet ter discusie.
maar pond voor pond en euro voor euro kan titanium niet met alu concureren
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110536047
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:

[..]

soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter

gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.

titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.

Stijver is niet gelijk beter :)
pi_110536082
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!
Als ik muziek in de oren heb is dat altijd maar 1 oortje. Zo hoor ik het verkeer nog prima en kan ik daar goed op antsiperen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 16:08:37 #52
545 dop
:copyright: dop
pi_110536195
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.

Stijver is niet gelijk beter :)
afhankelijk wat je wil , als het om een koers fiets gaat dan ben ik bang dat dit niet op gaat.
misschien over de kasijen, en het deukt minder makkelijk zal langer mee gaan dat allemaal.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 16:08:38 #53
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110536196
ja, maar jij weet dat niemand je gaat waarschuwen voor gevaar, behalve jijzelf. Vraag me af of dat nog meespeelt.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110536286
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
ja, maar jij weet dat niemand je gaat waarschuwen voor gevaar, behalve jijzelf. Vraag me af of dat nog meespeelt.
Ik doel dus ook meer op de trainingen en niet op wat Lubberding zei.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 16:12:11 #55
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110536362
Als ik mag kiezen heb ik 't liefst een stalen frame. Dat rijdt toch gewoon het lekkerst.
pi_110536366
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:

[..]

soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver

natuurlijk zijn er hele mooie fietsen van titanium en ja ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag de andere voordelen willen hebben, dat staat niet ter discusie.
maar pond voor pond en euro voor euro kan titanium niet met alu concureren
Euro voor euro is alu absoluut een beter materiaal :)
pi_110536420
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

Stijver is niet gelijk beter :)
Daar denkt mijn vriendin heel anders over ;)
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 19 april 2012 @ 16:14:11 #58
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110536468
Eh juist ahum, zo kan ie wel weer Gripper.
  donderdag 19 april 2012 @ 16:15:35 #59
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110536544
Daar zat geen woord fietsen bij :7
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110536632
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:

[..]

Daar denkt mijn vriendin heel anders over ;)
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
_O_
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 16:17:27 #61
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110536648
Je hebt eerst staal, dan komt er een hele tijd niets en dan alu. :7
  donderdag 19 april 2012 @ 16:19:37 #62
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110536763
Kaas, hou eens op met die vieze praatjes o|O
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110536779
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Daar zat geen woord fietsen bij :7
Juist wel, het geeft precies aan welke eigenschappen een snelle racefiets in mijn ogen moet hebben. Het hoofddoel is snel en efficiënt vooruit komen, dus alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd worden ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 19 april 2012 @ 16:19:59 #64
308981 Narcotical
Best in the World
pi_110536784
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:

[..]

Daar denkt mijn vriendin heel anders over ;)
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
_O-
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  donderdag 19 april 2012 @ 16:21:27 #65
545 dop
:copyright: dop
pi_110536857
soortelijk gewicht titanium is 4.4 van alu 2.8
lichter ?

dikke lol
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110536940
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:21 schreef dop het volgende:
soortelijk gewicht titanium is 4.4 van alu 2.8
lichter ?

dikke lol
:')

Jaja, je bent er trots op he? :')

Heb je dat alu frame van 700 g nou al gevonden?
  donderdag 19 april 2012 @ 16:23:23 #67
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110536945
Alu rijdt eigenlijk een beetje kut. Het voelt te hard en 't gaat snel kapot.
  donderdag 19 april 2012 @ 16:24:22 #68
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110536988
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:19 schreef Gripper het volgende:
alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd worden ;)
Zonder wat absorptie van het frame gaat de cadans echer wel mis, een beetje meebewegen kan nuttig zijn :+
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 16:33:10 #69
73911 ultra_ivo
pi_110537387
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
Ik rij alleen nog maar op staal. Ik heb alu geprobeerd, een oversized alu randonneur van Koga. Niet het minste frame maar het was na 9 jaar helemaal krom en scheef. Een deel van de schroefdraden was helemaal op. M'n stalen Bioracer heb ik sinds '97 en doet 't nog steeds prima. Nog maar eventjes en die zit op de ton. Dat zie ik een alu frame niet halen (en carbon ook niet). 5 jaar geleden nog een nieuw stalen Bob Jackson frame besteld. Rijdt ook perfect. Zowel de Bioracer als de Bob Jackson zijn op maat gemaakt, ik merk dat vooral in de afdalingen. In snelle bochten liggen ze veel beter in de hand dan fabrieksfietsen.
  donderdag 19 april 2012 @ 16:34:50 #70
545 dop
:copyright: dop
pi_110537471
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

:')

Jaja, je bent er trots op he? :')

Heb je dat alu frame van 700 g nou al gevonden?
het spookt op fok die post had ik gemaakt rond 16:00 uur en uiteindelijk afgebroken om mijn post van 16:08 te plaatsen. en nu staat hij er in eens 25 minuten later tussen

goede alu frames wegen minimaal 1200 gram :)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 16:36:28 #71
545 dop
:copyright: dop
pi_110537532
ik rij ook nog met staal (concorde giro)
maar de atb is een cannondale caad3, en dat is toch ook een perfect fietsje
en ik mag wel een met mijn veel te lange lichaam op de klein rascal (1994) van mijn vrouw , nou dat is ook echt een goed alu fietsje.
maar natuurlijk veel zwaarder als een race frame
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 16:41:56 #72
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110537782
Ivo, wat vind je eigenlijk van dat ze deze fiets een randoneur noemen, afgezien van dat ie alu is en geen staal?

Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110538116
Nog op mijn kettingblad wachten en ik kan ook weer fietsen *O*
pi_110538697
Zijn de stalen racefietsen die je van marktplaats kan halen eigenlijk een beetje geschikt om om te bouwen tot randoneur Ivo? Waar moet je dan op letten?

Lijkt me wel een leuk projectje :)
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 17:19:49 #75
73911 ultra_ivo
pi_110539369
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ivo, wat vind je eigenlijk van dat ze deze fiets een randoneur noemen, afgezien van dat ie alu is en geen staal?

[ afbeelding ]
Dit is een fiets die vanaf een afstand lijkt op een randonneur. Het frame heb ik ook nog in het hok liggen. Het probleem is dat dit frame gebouwd is om op zoveel mogelijk verschillende manieren op te bouwen. Voor zoveel mogelijk verschillende typen fietsen. Met als resultaat dat het frame nergens perfect voor geschikt is. Uiteindelijk heb ik het frame aan de kant gezet en een echte randonneursframe laten bouwen bij Bob Jackson. Kostte uiteindelijk niet veel meer dan het Fahrradmanufaktur frame.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 17:23:47 #76
73911 ultra_ivo
pi_110539534
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Zijn de stalen racefietsen die je van marktplaats kan halen eigenlijk een beetje geschikt om om te bouwen tot randoneur Ivo? Waar moet je dan op letten?

Lijkt me wel een leuk projectje :)
Belangrijkste waar je op moet letten is de framelengte. De meeste in Nederland verkochte fietsen in de jaren '80 zijn te kort om als randonneur te dienen. Je moet een forse wielbasis hebben zodat je plek heb om je tassen én jezelf onder te brengen. Heb je eenmaal zo'n frame gevonden dan kun je beginnen met ombouwen. Een echte randonneur zal het niet worden, wel een randonneuse. Ik zou in eerste instantie beginnen te kijken naar de stalen Koga's van begin jaren '90. Koga bouwde meestal wat langere frames. Een voorbeeldje van een randonneuse op basis van een Koga raceframe eind jaren '80:

pi_110539684
Verschil tussen een randonneur en randonneuse zijn de vaste bagagedragers? Of nog meer? :)
  donderdag 19 april 2012 @ 17:29:20 #78
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110539810
Een rechtere positie voor meer comfort?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 17:29:34 #79
73911 ultra_ivo
pi_110539819
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Verschil tussen een randonneur en randonneuse zijn de vaste bagagedragers? Of nog meer? :)
Een randonneuse is voor snel toeren met lichte bagage, lang weekend langs hotels of jeugdherbergen ofzo. Dus racewielen met iets van 28mm bandjes, verlichting en spatborden. Ook uitstekend geschikt voor brevetten. Een randonneuse kan een vaste achterdrager hebben en een heel licht voordragertje. Een buitenmodel zadeltas kan ook. Een randonneur is meer van het type verhuiswagen. Voor als je meerdere weken van huis gaat en je tent, keuken en hele meuk meemoet.
Dit effect dus:

  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 17:30:28 #80
73911 ultra_ivo
pi_110539858
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
Een rechtere positie voor meer comfort?
Vaak idd het stuur even hoog als het zadel of maar een klein tikkie lager. De stuurstanden vant egenwoordig zijn erg extreem, vergelijk maar eens met de oude racebeelden uit de jaren '80.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 17:31:17 #81
73911 ultra_ivo
pi_110539890
Een fabrieksrandonneur (alhoewel niet mijn smaak) die er goed uitziet en een stalen frame heeft is de Kona Sutra

  donderdag 19 april 2012 @ 18:05:26 #82
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110541185
Zowiezo moet je geloof ik naar de UK kijken voor een beetje keus in nieuwe stalen fietsen toch?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110541842
Sorry Yank

[ Bericht 100% gewijzigd door Patroon op 19-04-2012 23:58:40 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 18:23:31 #84
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110541934
Dit soort Koga's?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 19 april 2012 @ 18:45:31 #85
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_110542907
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:29 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dit effect dus:

[ afbeelding ]
Een Lada op twee wielen dus. Sorry hoor maar zo'n fiets heeft toch niets meer met recreatief wielRENNEN van doen. Het zal wel een hobby zijn maar als ik dit voorbij rij dan denk ik toch altijd van goh, was een autootje met een fiets op dak niet handiger geweest.

Ieder z'n meug zullen we maar zeggen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 19 april 2012 @ 19:02:31 #86
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110543763
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 18:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit soort Koga's?
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.

@Buzz: Niet iedereen wil mee in devaart der volkeren hé? Het is mijn ding ook niet maar 't heeft wel zijn charme.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 19:04:03 #87
73911 ultra_ivo
pi_110543836
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 18:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit soort Koga's?
Die ziet er goed uit. Je kunt er wel geen STI/Ergopower oid op zetten, de commandeurs zitten op de plek die het meest ideaal is voor buiscommandeurs maar helaas niet om te bouwen.
Typisch een KOga die je veel op Marktplaats ziet. Met alle toebehoren erbij, inclusief boekjes en lakstiften. Vaak gekocht door iemand die kwaliteit wilde kopen maar 'm amper gebruikt heeft.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 19:04:59 #88
73911 ultra_ivo
pi_110543887
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.
Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 19:06:04 #89
73911 ultra_ivo
pi_110543943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.

@Buzz: Niet iedereen wil mee in devaart der volkeren hé? Het is mijn ding ook niet maar 't heeft wel zijn charme.
AB frames zijn vaak te kort voor bagage.
Jij hebt de Bob Jackson in gebruik gezien ;). Rijdt overigens prima ook met 20 kilo bagage erop.
  donderdag 19 april 2012 @ 19:07:14 #90
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110543998
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 19:04 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 19:08:24 #91
73911 ultra_ivo
pi_110544054
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 19:07 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.
Dan moet je idd een wat ouder frame hebben met langere remhoeven. Daarvan zijn overigens ook moderne double-pivot exemplaren te koop. Een wat smalle 28mm band krijg je overigens ook met spatborden door korte remmen gepropt. Dat lukt me op m'n Bioracer ook.
  donderdag 19 april 2012 @ 19:16:40 #92
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_110544429
ik ben ook ooit een paar keer op fietsvakantie geweest. Ook een keer in mijn eentje. Dat was best een tof avontuur al heb ik de boel daarna wel verpatst. Ik reed dan in de Pyreneeën op een col zoals de Aspin of Tourmalet en kreeg dan wielrenners achterop. Die bleef ik dan steeds 300m voor en zei maar steeds harder, ik ook op mijn atb fiets van 30kg met tassen en al. Dat dan zo lang mogelijk volhouden. Tot vlak voor de top. :')
  donderdag 19 april 2012 @ 22:50:35 #93
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_110546238
Zeg Patroon, ben jij of all fucking people nou een beetje mensen belachelijk aan het maken?! :|W
.
pi_110548662
hebben jullie ervaringen met brillen die verwisselbare 'glazen' hebben en een clipon er in hebben met glazen op sterkte. Ik ben aan het kijken maar voor zo'n groot bedrag wil ik eigenlijk wat meer zekerheid dat de windturbulentie achter de glazen wel verdwenen is en in de opticienwinkel kan je dat niet ervaren.
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
pi_110548780
Ik ben ook aan het rondkijken. Clubgenoten zijn te spreken over de BBB Optiview, vooral prijs-kwaliteit-technisch gezien.

Ik kijk ook naar de Sziols X-Kross, maar is alles bij elkaar nogal aan de prijs.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_110548818
ik had een rudyproject, wel erg prijzig en adidas gezien.Ik ga naar die genoemde kijken
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
  vrijdag 20 april 2012 @ 06:37:18 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110550083
Heb een bril van 8 euro bij de decathlon. Doet 't prima. Met 3 soort glazen. Voor 10 euro heb je 5 verschillende.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110550089
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 06:37 schreef kanovinnie het volgende:
Heb een bril van 8 euro bij de decathlon. Doet 't prima. Met 3 soort glazen. Voor 10 euro heb je 5 verschillende.
Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.
  vrijdag 20 april 2012 @ 06:51:16 #99
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110550129
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 06:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.
Gek he, als je 'm niet hebt :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110550130
Ik heb ook pas een bril nodig sinds mijn ogen het zonder bril niet meer een scherp beeld geven :) daarvoor ook nooit een bril gebruikt op de fiets. Ik fiets nu altijd met mijn gewone bril op maar daarmee heb ik last van turbulentie achter de glazen.
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')