Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Heb eens van de Belg gelezen dat ze het vele aantal valpartijen van de laatste jaren wijten aan te lichte fietsen met te hoge snelheid.
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werkenquote:Op donderdag 19 april 2012 11:43 schreef eentwee het volgende:
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.
Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imoquote:Op donderdag 19 april 2012 11:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken![]()
Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgenquote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?quote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.
Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
QFT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
Het verschil in wegligging zal niets zijn in vergelijking met bandenspanning, soort banden en stuurgedrag van de rijder.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Precies. En moeilijker om valpartijen heen manouveren.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen
Goed puntquote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:11 schreef Tommeke het volgende:
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten
Dat dacht ik dus ook al..quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
mmm 12e van de 15 spreekt meer tot de verbeeldingquote:Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef Tommeke het volgende:
Eens idd.
Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra
Dat is fucking 21 seconden per km
Ja, behoorlijk. En ik kreeg vooral kramp overal...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Titanium fietsenquote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Welke Tita fiets heb je gehad?quote:Op donderdag 19 april 2012 14:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Was een Eddy merckx van de Motorola ploeg geweest. Maar is destijds overgespoten voordat ik hem kocht. De originele kleuren weet ik dus niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Welke Tita fiets heb je gehad?
Bron?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.quote:
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..
En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef dop het volgende:
[..]
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
ow ja joh ?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:42 schreef dop het volgende:
[..]
ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Dan is het aantal valpartijen per renner/km dus alleen maar toegenomen. PUNT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
Geen......... maar als je comfort en duurzaamheid ook nog laat meetellen dan sta je met een knalhard en niet waarschuwend alu frame al gauw zwaar op achterstand.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Litespeed Ghisallo, wordt inmiddels niet meer geproduceerd maar nog steeds zeer gewild. Was het eerste productieframe wat in die gewichtsklasse werd geproduceerd, nog eerder dan carbon frames dus..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef buzz1291 het volgende:
En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4quote:Op donderdag 19 april 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?
Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium.
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:
[..]
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
Als ik muziek in de oren heb is dat altijd maar 1 oortje. Zo hoor ik het verkeer nog prima en kan ik daar goed op antsiperen.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!
afhankelijk wat je wil , als het om een koers fiets gaat dan ben ik bang dat dit niet op gaat.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.
Stijver is niet gelijk beter
Ik doel dus ook meer op de trainingen en niet op wat Lubberding zei.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
ja, maar jij weet dat niemand je gaat waarschuwen voor gevaar, behalve jijzelf. Vraag me af of dat nog meespeelt.
Euro voor euro is alu absoluut een beter materiaalquote:Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:
[..]
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
natuurlijk zijn er hele mooie fietsen van titanium en ja ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag de andere voordelen willen hebben, dat staat niet ter discusie.
maar pond voor pond en euro voor euro kan titanium niet met alu concureren
Daar denkt mijn vriendin heel anders overquote:
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daar denkt mijn vriendin heel anders over![]()
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
Juist wel, het geeft precies aan welke eigenschappen een snelle racefiets in mijn ogen moet hebben. Het hoofddoel is snel en efficiënt vooruit komen, dus alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd wordenquote:Op donderdag 19 april 2012 16:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Daar zat geen woord fietsen bij
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daar denkt mijn vriendin heel anders over![]()
Knoeperthard moet ie zijn, bokhard en stram! Niet zo'n halfslappe die bij elk hobbeltje dubbelvouwt, da's toch geen porum. Comfortabel of lekker hoeft het niet aan te voelen, met een stijve moet je gewoon knallen als een gek.
quote:Op donderdag 19 april 2012 16:21 schreef dop het volgende:
soortelijk gewicht titanium is 4.4 van alu 2.8
lichter ?
dikke lol
Zonder wat absorptie van het frame gaat de cadans echer wel mis, een beetje meebewegen kan nuttig zijnquote:Op donderdag 19 april 2012 16:19 schreef Gripper het volgende:
alle energie moet voorwaarts gericht zijn, en niet door het frame geabsorbeerd worden
Ik rij alleen nog maar op staal. Ik heb alu geprobeerd, een oversized alu randonneur van Koga. Niet het minste frame maar het was na 9 jaar helemaal krom en scheef. Een deel van de schroefdraden was helemaal op. M'n stalen Bioracer heb ik sinds '97 en doet 't nog steeds prima. Nog maar eventjes en die zit op de ton. Dat zie ik een alu frame niet halen (en carbon ook niet). 5 jaar geleden nog een nieuw stalen Bob Jackson frame besteld. Rijdt ook perfect. Zowel de Bioracer als de Bob Jackson zijn op maat gemaakt, ik merk dat vooral in de afdalingen. In snelle bochten liggen ze veel beter in de hand dan fabrieksfietsen.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
het spookt op fok die post had ik gemaakt rond 16:00 uur en uiteindelijk afgebroken om mijn post van 16:08 te plaatsen. en nu staat hij er in eens 25 minuten later tussenquote:Op donderdag 19 april 2012 16:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]![]()
Jaja, je bent er trots op he?![]()
Heb je dat alu frame van 700 g nou al gevonden?
Dit is een fiets die vanaf een afstand lijkt op een randonneur. Het frame heb ik ook nog in het hok liggen. Het probleem is dat dit frame gebouwd is om op zoveel mogelijk verschillende manieren op te bouwen. Voor zoveel mogelijk verschillende typen fietsen. Met als resultaat dat het frame nergens perfect voor geschikt is. Uiteindelijk heb ik het frame aan de kant gezet en een echte randonneursframe laten bouwen bij Bob Jackson. Kostte uiteindelijk niet veel meer dan het Fahrradmanufaktur frame.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ivo, wat vind je eigenlijk van dat ze deze fiets een randoneur noemen, afgezien van dat ie alu is en geen staal?
[ afbeelding ]
Belangrijkste waar je op moet letten is de framelengte. De meeste in Nederland verkochte fietsen in de jaren '80 zijn te kort om als randonneur te dienen. Je moet een forse wielbasis hebben zodat je plek heb om je tassen én jezelf onder te brengen. Heb je eenmaal zo'n frame gevonden dan kun je beginnen met ombouwen. Een echte randonneur zal het niet worden, wel een randonneuse. Ik zou in eerste instantie beginnen te kijken naar de stalen Koga's van begin jaren '90. Koga bouwde meestal wat langere frames. Een voorbeeldje van een randonneuse op basis van een Koga raceframe eind jaren '80:quote:Op donderdag 19 april 2012 17:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Zijn de stalen racefietsen die je van marktplaats kan halen eigenlijk een beetje geschikt om om te bouwen tot randoneur Ivo? Waar moet je dan op letten?
Lijkt me wel een leuk projectje
Een randonneuse is voor snel toeren met lichte bagage, lang weekend langs hotels of jeugdherbergen ofzo. Dus racewielen met iets van 28mm bandjes, verlichting en spatborden. Ook uitstekend geschikt voor brevetten. Een randonneuse kan een vaste achterdrager hebben en een heel licht voordragertje. Een buitenmodel zadeltas kan ook. Een randonneur is meer van het type verhuiswagen. Voor als je meerdere weken van huis gaat en je tent, keuken en hele meuk meemoet.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Verschil tussen een randonneur en randonneuse zijn de vaste bagagedragers? Of nog meer?
Vaak idd het stuur even hoog als het zadel of maar een klein tikkie lager. De stuurstanden vant egenwoordig zijn erg extreem, vergelijk maar eens met de oude racebeelden uit de jaren '80.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
Een rechtere positie voor meer comfort?
Een Lada op twee wielen dus. Sorry hoor maar zo'n fiets heeft toch niets meer met recreatief wielRENNEN van doen. Het zal wel een hobby zijn maar als ik dit voorbij rij dan denk ik toch altijd van goh, was een autootje met een fiets op dak niet handiger geweest.quote:
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.quote:
Die ziet er goed uit. Je kunt er wel geen STI/Ergopower oid op zetten, de commandeurs zitten op de plek die het meest ideaal is voor buiscommandeurs maar helaas niet om te bouwen.quote:
Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.
AB frames zijn vaak te kort voor bagage.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, daar zitten geen nokjes op voor spatborden. Je kan ook naar de oude AB frames kijken. bijvoorbeeld batavus of gazelle.
@Buzz: Niet iedereen wil mee in devaart der volkeren hé? Het is mijn ding ook niet maar 't heeft wel zijn charme.
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nokjes voor bagagedragers zijn niet echt nodig. Die kun je namelijk ook met een speciaal boutje monteren door de achterpat (daar zit toch al een gat). Zo'n speciaal boutje krijg je, waar anders, bij de Britse verzendhandel.
Dan moet je idd een wat ouder frame hebben met langere remhoeven. Daarvan zijn overigens ook moderne double-pivot exemplaren te koop. Een wat smalle 28mm band krijg je overigens ook met spatborden door korte remmen gepropt. Dat lukt me op m'n Bioracer ook.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oké, maar voor een 28mm band en spatborden heb je wel wat extra ruimte nodig o.a. bij de remmen en de vorkkroon. Dat hebben die koersfietsjes niet.
Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.quote:Op vrijdag 20 april 2012 06:37 schreef kanovinnie het volgende:
Heb een bril van 8 euro bij de decathlon. Doet 't prima. Met 3 soort glazen. Voor 10 euro heb je 5 verschillende.
Gek he, als je 'm niet hebtquote:Op vrijdag 20 april 2012 06:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb geen bril. Nog nooit gemist ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |