Ik zou zeggen gaan. Ik heb die man in Tivoli gezien, een woord: DOPE!!!quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:01 schreef krioro het volgende:
[..]
Doom!
Twijfel of ik moet gaan though, staat niet direct bekend om z'n goede live optredens.
Freestylerquote:Op maandag 21 mei 2012 22:28 schreef rumiii het volgende:
Shit man, hoe heette die track waarvan in de clip de jongen met een tape recorder controle over tijd had?
Niet dat dat ik het weet wel een bazig nrtje ja!quote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:24 schreef andreas612 het volgende:
[..]
mega baasstaat die ook op een album van hen ofzo? dit soort hip hop is imo de beste die er is..
Waarom heet deze reeks hip hop dit en dat? En niet gewoon moderne kut muziek?quote:Op maandag 21 mei 2012 22:28 schreef rumiii het volgende:
Shit man, hoe heette die track waarvan in de clip de jongen met een tape recorder controle over tijd had?
Kan je wat duidelijker zijn?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Waarom heet deze reeks hip hop dit en dat? En niet gewoon moderne kut muziek?
Bomfunk MC's - Freestylerquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:06 schreef rumiii het volgende:
[..]
Kan je wat duidelijker zijn?Er komen toch best wel 'harde' tracks langs?
quote:
hebbedingetje voor de fans hierquote:De VPRO-documentaire Big Fun in the Big Town uit 1986, die deze week voor het eerst beschikbaar komt op dvd, behoort tot het culturele erfgoed van hiphop.
In Nederland was het in de jaren tachtig al een essentiële bron van informatie en inspiratie voor de ontluikende hiphopscene; niet eerder was hier op dergelijk diepgravende en journalistieke wijze verslag gedaan van de culturele ontwikkelingen in hiphopbakermat New York. Maar ook in de Verenigde Staten wordt de ruim 25 jaar oude film inmiddels geroemd.
Het collectief Ego Trip, een verzameling gerenommeerde Amerikaanse hiphopjournalisten, noemt de film van VPRO-regisseur Bram van Splunteren op haar website „dé essentiële hiphopdocumentaire uit het midden van de jaren tachtig, tjokvol belachelijk zeldzame beelden van optredens en interviews met talloze sleutelfiguren”. Het gezelschap organiseerde twee jaar geleden een vertoning van de film in Harlem, New York, en stelt op het blog: „Het is zo bizar dat dit significante materiaal uit New York nooit is gezien door mensen uit New York.”
Die verwondering is goed te begrijpen. De televisiedocumentaire van Van Splunteren is om meerdere redenen een zeldzaam document. Hij trok met zijn tv-ploeg naar New York vlak voordat de ontwikkeling van hiphop een enorme versnelling zou doormaken.
Het sterkste punt van de documentaire is dat alle interviews plaatsvinden in de wijken en clubs waar de dj’s en rappers vandaan komen. Rappers waren nog benaderbaar. Legendarisch is de ontmoeting met de 18-jarige hiphopsuperster LL Cool J. De filmcrew zoekt hem op bij zijn oma thuis in Queens en interviewt hem tijdens een wandeling door zijn buurt.
De in zes dagen opgenomen film behandelt in drie kwartier een duizelingwekkend scala aan invalshoeken met de belangrijkste hiphoppers van dat moment. Rapper DMC van Run DMC laat in zijn nieuwe Cadillac een freestyle horen. DJ Grandmaster Flash laat in zijn woonkamer in South-Bronx zien hoe hij op een plaat het meest opzwepende stukje ritme opzoekt (de ‘breakbeat’) en door dat te herhalen, een opzwepend funky effect creëert. En beatboxpionier Doug E. Fresh demonstreert op een straathoek in Harlem hoe hij drumgeluiden perfect met zijn mond kan nabootsen: „I can play anything.”
Naast veel vooraanstaande namen uit die tijd, zoals Biz Markie, Schoolly D, Mr. Magic, Russell Simmons en Roxanne Shanté, is er ook ruimte voor scholieren die elkaar op een schoolplein imponeren met hun teksten, voor jongeren die in de door crack verwoeste achterbuurten van New York in muziek een laatste strohalm zien, en voor discussie over de sociale relevantie van rap. Zo uit Suliaman El Hadi van hiphoppeetvaders The Last Poets kritiek op de volgens hem inhoudsloze nieuwe generatie, terwijl LL Cool J uitlegt dat hij wil dat de jongeren uit de wijken hun problemen juist vergeten tijdens zijn shows.
Big Fun in the Big Town is een sociologisch, cultuurhistorisch document zoals dat ook nu zelden over hiphop wordt gemaakt, waarin diverse deelnemers aan de cultuur – rappers, dj’s, leraren, promotors, voorvaders, fans – allemaal op eigen wijze een bijzonder inkijkje geven in een cultuur die integraal onderdeel is van hun leefwereld. Met beelden van optredens uit nachtclub Latin Quarter, opnamesessies in radiostations en studio’s en interviews op straat, legde de Nederlandse filmcrew de couleur locale vast van een opkomende cultuur die niet veel later wereldwijd zou exploderen.
Erg vet album, hier staat nu de nieuwe van EL-P op, die 2 staan afgelopen week hier volop aanquote:Op donderdag 24 mei 2012 00:12 schreef rumiii het volgende:
Killer Mike - R.A.P. Music
Wat zijn de meningen?![]()
4/4.5 van de 5
Ik verhoog met big L.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:49 schreef steeez het volgende:
I'm Nasty, buttfuck bitches, handcuff snitches. Feed they nuts to pit bulls and plan more business.
Nas
quote:It's Big L and I'm all about taking funds
I'm a stone villian known for killing and raping nuns
Ayo I even kill handicapped and crippled bitches
Look at my scalp real close and you'll see triple sixes
Wat een ontzettende bagger.quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:08 schreef Trollscience het volgende:
De nieuwe plaat van Killer Mike is ziekHebben jullie hem al gehoord?
Dat is een rijmwoordenboek rijmpje.quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:06 schreef steeez het volgende:
Big L![]()
Hij heeft trouwens vele, veel betere lines dan die.
Ik verhoog met Lord Finesse
I'm the realest, the illest
Comin out the woodwork, like them homos in the Village
But seriously, I got the remedy.
If I'm at the bottom of the toilet, you ******* still couldn't shit on me.
Originally, it's the same the vet
I'm on that get rich list, but they didn't call my name yet
D-Don (op Redman track)
I'm platinum in the streets, I got love in the streets. And I'm more underground than your basement concrete
Rightquote:Op donderdag 24 mei 2012 17:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat is een rijmwoordenboek rijmpje.
quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:14 schreef Trollscience het volgende:
Jij bent zo iemand die zich wanhopig vastklampt aan de overblijfselen van oude goede rap? Rip
ik verhoog met Goldie Loc:quote:
Doe ik zeker wel, alleen die shit die jij postte is echt waardeloze troep.quote:Op donderdag 24 mei 2012 17:37 schreef Trollscience het volgende:
Oude hiphop is baas hoor, maar wat is er mis met je een beetje openstellen voor wat er tegenwoordig wordt uitgebracht?
Gast! Scheer je weg. Ga Lil Wayne luisteren ofzo, mafkeesquote:Op donderdag 24 mei 2012 17:48 schreef PhatBassBoom het volgende:
Big LKan er niet naar luisteren zonder pijn in mijn oren te krijgen. Wat een wack ass overrated rapper is dat zeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |