Laten we het hopen, maar deze berichten sijpelen nu al jaren door, echt veel vertrouwen in de uitspraak "binnen dagen" heb ik niet moet ik eerlijk bekennen. Van mijn part vallen ze dat land morgen nog aan, maar ik denk niet dat zoiets er aan zit te komen op dermate korte termijn.quote:Op zaterdag 14 april 2012 16:38 schreef Marx1990 het volgende:
"BRUSSEL, zaterdag,
Als Iran dit weekeinde tijdens topoverleg in Istanboel geen concrete toezeggingen doet die een einde maken aan het atoomprogramma van de ayatollahs, lijkt militair ingrijpen een kwestie van dagen."
Aldus de Telegraaf van vanochtend. De VS heeft voor het eerst sinds 2003 twee vliegdekschepen tegelijkertijd in de Perzische golf en heeft een hoop vliegtuigen in de regio gestationeerd. Luchtmachteenheden van Israël zijn in de opperste staat van paraatheid.
Wat vinden jullie van de situatie? Ikzelf gok op twee mogelijke uitkomsten: of Iran bindt in, of die nucleaire installaties worden platgebombardeerd wat de vraag doet opdoemen of en hoe Iran daarop zal reageren. Als er een oorlog in het Midden-Oosten uitbreekt is de economie nog verder van huis, want dan kunnen olieprijzen tot ver boven $100 per vat stijgen...
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 14 april 2012 16:44 schreef Monidique het volgende:
Amerika kan het kernprogramma van Iran niet beëindigen, het leidt alleen maar tot een uiterst vijandig Iran dat koste wat kost een kernwapen zal willen krijgen, met sympathie van de wereld, en zál krijgen en economisch zal het waarschijnlijk ook geen goed idee zijn. En dus valt Amerika niet aan (Israël kan het al helemaal niet) en zal het doormodderen blijven. Het is gewoon wachten op een Gorbatsjov-momentje bij de Amerikanen.
En dit vind ik ook.quote:Wat ik altijd bij dit soort artikelen mis, is het feit dat een dergelijke aanval op Iran tegen internationale verdragen in gaat, een misdaad tegen de menselijkheid is en vergelijkbaar is met de Japanse aanval op Pearl Harbor.
Wel een mooie penetratie diepte. Volgens mij zit die kern fabriek ook zo een beetje rond die diepte?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:00 schreef Mylene het volgende:
Het gehele artikel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
BRUSSEL, zaterdag
In de aanloop naar de top over Iraans omstreden nucleaire installaties vandaag in Istanbul, hebben de Amerikanen jachtvliegtuigen, bommenwerpers, spionagetoestellen en vliegkampschepen naar de Perzische Golf gedirigeerd. Het net rond ’schurkenstaat’ Iran is in recordtijd hermetisch gesloten.
Op bases in de Emiraten, Qatar, Bahrein en Koeweit staan grote aantallen U-2 spionagetoestellen, KC-10 tankers, B-1B bommenwerpers en complete squadrons Apache gevechtshelikopters en F-15 en F-16 jachtbommenwerpers.
Satellietfoto’s van Al Dhafra Air Base in de Emiraten, Al Udeid Air Base in Qatar en Sheik Isa Air Base in Bahrein tonen tientallen op rij geparkeerde vliegtuigen. Naar Ali Al Salem, in de woestijn bij Koeweit-Stad, zijn onbemande Predators, Reapers en Global Hawks gestuurd.
Vliegkampschip
Om de opbouw van luchtstrijdkrachten compleet te maken, arriveerde donderdag een tweede vliegkampschip in de regio. Het is voor het eerst sinds de Golfoorlog van 2003 dat het Pentagon met twee ’carrier strike groups’ actief is in de Perzische Golf. USS Abraham Lincoln patrouilleert zij aan zij met de eveneens nucleair aangedreven USS Enterprise in de wateren rondom Iran.
De vliegkampschepen hebben in totaal 180 toestellen aan boord, waaronder 76 F/A-18 Super Hornet jachtbommenwerpers.
Een Amerikaanse generaalmajoor op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel verklaart tegenover deze krant dat een aanval op de nucleaire installaties van Iran minstens zeven dagen van intensief bombarderen inhoudt. Naast een belangrijke rol voor bondgenoot Israël zullen de Amerikanen het uitschakelen van de ondergrondse opwerkingsfabrieken zelf voor hun rekening nemen. Reden is dat alleen de US Air Force over de grote vliegtuigen beschikt die de zwaarste ’bunker busters’ kunnen afwerpen.
„ B-1B’s vanuit Qatar en B-52H’s, die van overzee komen”, aldus de Amerikaan. „De hoofdprijs, de scalp van de ayatollahs, ligt zestig meter diep in rotsen verscholen. Het gaat om de opwerkingsfabriek van Natanz in Centraal-Iran en de nieuwe Fordow-installatie voor het verrijken van uranium, noordelijk van heilige stad Qom. Daar draaien duizenden ultracentrifuges 24 uur per dag. Er is maar één wapensysteem dat honderd procent garantie biedt voor vernietiging van beide complexen.”
De generaal refereert aan een speciale uitvoering van de 13.600 kilo zware Massive Ordnance Penetratorbom, bijgenaamd Big Blu.
Het projectiel heeft een raketvorm en boort zich ruim vijftig meter diep in rotsen of gewapend beton, voordat nog eens 2.400 kilo aan explosieven alles in de omgeving vernietigt.
Acht Big Blu’s zijn volgens luitenant-kolonel Jack Miller van de Amerikaanse luchtmacht recent door fabrikant Boeing zo aangepast dat ze Natanz en de deels in de bergen verscholen installatie bij Fordow kunnen vernietigen. „Voor een prijskaartje van 32 miljoen dollar hebben we nu acht superbommen die elke klus klaren.”
Onzichtbaar
De zes meter lange Big Blu’s worden door B-2 Spirit intercontinentale zware bommenwerpers afgeworpen. Deze voor de radar vrijwel onzichtbare vliegende vleugels zijn gestationeerd bij de 509e bomb wing op Whiteman Air Force Base in Missouri. De Amerikanen hebben twintig van de twee miljard dollar per stuk kostende vliegtuigen, „duurder dan goud.”
De Amerikaanse generaalmajoor op het NAVO-hoofdkwartier: „B-2’s hebben eerder al Taliban- en Al-Qaedaeenheden gebombardeerd, diep in de bergen van Afghanistan. Ze vliegen missies langer dan veertig uur, één keer in de lucht bijtanken is voldoende om de hele wereld te bestrijken. De crew bestaat uit twee piloten die elkaar afwisselen. Terwijl de een slaapt of eet, vliegt de ander. Tot beiden arriveren boven het doel, onzichtbaar op ruim vijftien kilometer hoogte. Als er een eenheid is die deze missie tot een goed einde weet te brengen, dan is het wel het 509e squadron.”
bron
Wat me dan wel weer verbaast is dat ze negeren dat Iran meteen gaat terugslaan, 7 dagen installaties bombarderen zonder weerstand is nog tot daar aan toe, maar ik neem aan dat er wel meer moet gebeuren tegen die tijd dan enkel wat bergen veranderen in kiezelstenen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:03 schreef remlof het volgende:
Een Amerikaanse generaalmajoor op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel verklaart tegenover deze krant dat een aanval op de nucleaire installaties van Iran minstens zeven dagen van intensief bombarderen inhoudt. Naast een belangrijke rol voor bondgenoot Israël zullen de Amerikanen het uitschakelen van de ondergrondse opwerkingsfabrieken zelf voor hun rekening nemen. Reden is dat alleen de US Air Force over de grote vliegtuigen beschikt die de zwaarste ’bunker busters’ kunnen afwerpen.
En dan wou Israël het in z'n eentje doen met één enkele aanval?
Eerste stap zou moeten zijn Iran's offensieve mogelijkheden en luchtverdediging uitschakelen. Daar is Israël in z'n eentje sowieso niet toe in staat. En ja, dan gaat het raketten regenen op het Heilige Land.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat me dan wel weer verbaast is dat ze negeren dat Iran meteen gaat terugslaan, 7 dagen installaties bombarderen zonder weerstand is nog tot daar aan toe, maar ik neem aan dat er wel meer moet gebeuren tegen die tijd dan enkel wat bergen veranderen in kiezelstenen.
Hoe komt het dat Israel zelf zo'n zwak leger heeft dan?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Eerste stap zou moeten zijn Iran's offensieve mogelijkheden en luchtverdediging uitschakelen. Daar is Israël in z'n eentje sowieso niet toe in staat. En ja, dan gaat het raketten regenen op het Heilige Land.
Dat lukt Israel zelf ook wel.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Eerste stap zou moeten zijn Iran's offensieve mogelijkheden en luchtverdediging uitschakelen. Daar is Israël in z'n eentje sowieso niet toe in staat. En ja, dan gaat het raketten regenen op het Heilige Land.
Israël heeft geen zwak leger maar ook niet de capaciteiten om zo'n groot en ver land als Iran te neutraliseren.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hoe komt het dat Israel zelf zo'n zwak leger heeft dan?
Hmm, dacht eerst dat ze wel wat sterker waren.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Israël heeft geen zwak leger maar ook niet de capaciteiten om zo'n groot en ver land als Iran te neutraliseren.
Het meeste is zand. Woont geen kip.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Israël heeft geen zwak leger maar ook niet de capaciteiten om zo'n groot en ver land als Iran te neutraliseren.
Israël kan net één snelle aanval uitvoeren op een Iraanse installatie, that's it.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat lukt Israel zelf ook wel.
Alleen de collateral damage zou wat minder zijn wanneer Amerika meehelpt natuurlijk, hoe eerder Iran op de knieën is hoe minder schade ze kunnen berokkenen aan het mooie Israel.
Ik dacht dat we er inmiddels wel uit waren dat geen enkel land nog echt in zijn eentje een oorlog kan 'winnen' (zelfs de VS hebben nog hulp van bondgenoten nodig om de klus te klaren).quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar je moet er wel overheen vliegen om bij je doel te komen.quote:
Zeg ik, ze zitten allemaal op elkaar. De rest van het land is kaal zand.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In Teheran alleen al wonen meer mensen als in heel Israël.
Teheran is niet de enige stad van formaat in het land hè, in totaal zijn er iets rond de 70 miljoen Iraniërs.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:14 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik, ze zitten allemaal op elkaar. De rest van het land is kaal zand.
Hoe makkelijk wil je het hebben?
Klein omweggetje voor zon bommenwerper is niks.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar je moet er wel overheen vliegen om bij je doel te komen.
En over het meeste woestijnzand zullen ze niet eens mogen vliegen, Irak bijvoorbeeld.
Jahaa... maar ze wonen hutjemut bij elkaar.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Teheran is niet de enige stad van formaat in het land hè, in totaal zijn er iets rond de 70 miljoen Iraniërs.
Israël heeft niet eens echte bommenwerpers, alleen de F-15's komen een beetje in de buurt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klein omweggetje voor zon bommenwerper is niks.
Enfin, gaat toch niet gebeuren.
2008 was het economische crisis, die werd 'opgelost' dus was Iran niet meer nodig. In 2011 dachten ze een crisis op te lossen, dus Iran niet meer nodig. Nu, speelt de crisis van 2011 nog steeds achteraf gezien, en dus speelt Iran ook weer mee. Lachen man, politiek.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:04 schreef Monidique het volgende:
6 juni 2008: 'Aanval op Iran onvermijdelijk'.
29 augustus 2008: Aanval op Iran verwacht.
9 november 2011: Oorlog tegen Iran kwestie van tijd.
Etcetera, etcetera.
Hebben ze wel. Maar ik ga eten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Israël heeft niet eens echte bommenwerpers, alleen de F-15's komen een beetje in de buurt.
Daarom gaat het ook niet gebeuren, Israël heeft de capaciteit niet en Obama de wil niet.
Werp nog eens een blik op de kaart van Iran en kom dan maar terug.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Jahaa... maar ze wonen hutjemut bij elkaar.
Volgens remlof was het land te groot om aan te vallen. Maar 99% is leegstaand zand.
Zo gebeten tegengas te geven of snap je het echt niet?
Jij zit ook echt te hopen dat er wordt geknald, of niet?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:24 schreef Voorschrift het volgende:
Wat maakt het uit wat Israel al dan wel of niet allemaal kan/heeft.
Met de strop die Amerika om Iran heeft gelegd qua basissen en vliegkampschepen is dat nogal een nietszeggend onderwerp.
Dat is puur druk uitoefenen op Iran. Ze gaan echt niet aanvallen. Tenzij Iran ze provoceert natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:24 schreef Voorschrift het volgende:
Wat maakt het uit wat Israel al dan wel of niet allemaal kan/heeft.
Met de strop die Amerika om Iran heeft gelegd qua basissen en vliegkampschepen is dat nogal een nietszeggend onderwerp.
Hun atoomprogramma is al provocatie genoeg.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is puur druk uitoefenen op Iran. Ze gaan echt niet aanvallen. Tenzij Iran ze provoceert natuurlijk.
Het is een probleem van Westerse hypocrisie dat we een probleem hebben met Irans atoomprogramma, waartoe ze alle recht hebben.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Hun atoomprogramma is al provocatie genoeg.
Nee hoor. Het lijkt mij trouwens wel goed als Iran ook atoomwapens heeft, dan is er tenminste nog een beetje een balance of power in het midden-oosten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Hun atoomprogramma is al provocatie genoeg.
Niet wanneer de hele regio al heeft aangegeven dan ook atoomwapens te gaan ontwikkelen, dat is alsof je pistolen loopt uit te delen aan peuters.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee hoor. Het lijkt mij trouwens wel goed als Iran ook atoomwapens heeft, dan is er tenminste nog een beetje een balance of power in het midden-oosten.
Zie de Powellpointpresentatie over het nucleaire programma van Irak. "A shitload of evidence", yeah right, alleen is er tot op heden nog niets van gevondenquote:Op zaterdag 14 april 2012 17:31 schreef Monidique het volgende:
Iran met kernwapens lijkt me geen goed idee, oorlog voeren om hen ervan te weerhouden kernwapens te maken, waarvoor vooralsnog geen enkel bewijs is, lijkt me een slechter idee.
Nee, hebben ze niet. Dat regime is krankzinnig. Lopen roepen dat Israël van de kaart geveegd moet worden en weet ik wat allemaal...quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is een probleem van Westerse hypocrisie dat we een probleem hebben met Irans atoomprogramma, waartoe ze alle recht hebben.
hebben ze al langer. Nederlands propaganda nieuws ook..quote:De VS heeft voor het eerst sinds 2003 twee vliegdekschepen tegelijkertijd in de Perzische golf en heeft een hoop vliegtuigen in de regio gestationeerd. Luchtmachteenheden van Israël zijn in de opperste staat van paraatheid.
Iran maakt geen kernwapens, zeggen ze, er is geen bewijs voor en Iran wordt bedreigd, niet omdat het kernwapens heeft, maar omdat het uranium verrijkt, wat het gewoon mag doen volgens het non-proliferatieverdrag.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:49 schreef Marx1990 het volgende:
Ten tweede heeft Iran als ik me niet vergis het non-proliferatie verdrag ondertekend wat hen verbiedt om kernwapens te maken.
Iran weet dondersgoed dat het zelf van de kaart geveegd wordt als ze dat met Israël proberen te doen. Als Iran kernwapens heeft leidt dat tot een MAD-situatie in het midden-oosten, wat op zich helemaal niet verkeerd is. Zo heeft Europa ook de Koude Oorlog overleefd zonder verdere kleerscheuren.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:49 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Nee, hebben ze niet. Dat regime is krankzinnig. Lopen roepen dat Israël van de kaart geveegd moet worden en weet ik wat allemaal...
Ten tweede heeft Iran als ik me niet vergis het non-proliferatie verdrag ondertekend wat hen verbiedt om kernwapens te maken.
Dan nog is een oorlog tegen Iran wenselijk. Dat theocratische, vrouwen onderdrukkende en mensen wegens absurde redenen stenigende regime moet weg.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Iran maakt geen kernwapens, zeggen ze, er is geen bewijs voor en Iran wordt bedreigd, niet omdat het kernwapens heeft, maar omdat het uranium verrijkt, wat het gewoon mag doen volgens het non-proliferatieverdrag.
Als dat een reden is, waarom dan niet Saoedi-Arabië? Nog erger als het om mensenrechten gaat.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:59 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Dan nog is een oorlog tegen Iran wenselijk. Dat theocratische, vrouwen onderdrukkende en mensen wegens absurde redenen stenigende regime moet weg.
Pak een wapen en ga erheen. Mensjes die voor oorlog zijn mogen zelf vechten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:59 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Dan nog is een oorlog tegen Iran wenselijk. Dat theocratische, vrouwen onderdrukkende en mensen wegens absurde redenen stenigende regime moet weg.
De Rode Khmer werd door Vietnam verdreven.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In landen als Spanje, Portugal, Italië, Cambodja en Oekraïne was het toch uiteindelijk het volk wat een einde maakt aan dicataturen?
Vind ik ook, maar als je Iran van buiten aanvalt zal de bevolking zich alleen maar meer achter dat regime scharen. Beter is het verzet in Iran heimelijk te steunen met geld, wapens en informatie.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:59 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Vind ik ook, maar als je Iran van buiten aanvalt zal de bevolking zich alleen maar meer achter dat regime scharen. Beter is het verzet in Iran heimelijk te steunen met geld, wapens en informatie.
En ik zou je wat meer in het internationaal recht verdiepen. Het NPV geeft Iran plichten (verbod op kernwapenontwikkeling, wat ze overigens ook niet structureel aan het doen zijn), maar ook rechten. Rechten op een civiel nucleair programma onder IAEA Safeguards.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:49 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Nee, hebben ze niet. Dat regime is krankzinnig. Lopen roepen dat Israël van de kaart geveegd moet worden en weet ik wat allemaal...
Zie hier de linkse mentaliteit. De wereld moet weer eens onveiliger worden, omdat links alles weer gelijk en eerlijk wil.quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee hoor. Het lijkt mij trouwens wel goed als Iran ook atoomwapens heeft, dan is er tenminste nog een beetje een balance of power in het midden-oosten.
Waar baseer je dat op? Er zijn al verscheidene Iraniërs geweest die hier onderzoek naar hebben gedaan, en concluderen dat bij een militair conflict het draagvlak van deze regering afneemt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Vind ik ook, maar als je Iran van buiten aanvalt zal de bevolking zich alleen maar meer achter dat regime scharen. Beter is het verzet in Iran heimelijk te steunen met geld, wapens en informatie.
Niks mis met een handje helpen, als je er zelf baat bij hebt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voorschrift, leert de geschiedenis ons niet dat dictatoriale regimes vaak uiteindelijk vanzelf wel door het eigen volk worden verdreven, vroeg of laat. en niet doordat het buitenland een oorlog start?
In Irak en Aghanistan zijn ze verdreven maar hoe lang gaat het nog duren voordat het geweld in deze landen ophoudt en wordt het daar niet terug een dictatuur zogauw de USA, de UK enz. zich volledig terugtrekken (wat vroeg of laat zal moeten gebeuren gezien de kosten)? In landen als Spanje, Portugal, Italië, Cambodja en Oekraïne was het toch uiteindelijk het volk wat een einde maakt aan dicataturen?
Ik vraag me vaak af of dat het niet het beste is om je zo weinig mogelijk met die landen te bemoeien. Wanneer de bevolking genoeg lijdt onder het dictatoriale regime dan laat die zich door niets tegen houden. Kijk naar de man die voor een tank ging staan of de Franse revolutie.
Hoeveel vrouwen denk je dat er onderdrukt gaan worden zodra er bommen op hun huis vallen? Is steniging om absurde redenen erger dan gebombardeerd worden om absurde redenen?quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:59 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
He? Wie gaat er huizen bombarderen? Het gaat over de installaties ver verwijderd van de steden.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hoeveel vrouwen denk je dat er onderdrukt gaan worden zodra er bommen op hun huis vallen? Is steniging om absurde redenen erger dan gebombardeerd worden om absurde redenen?
Het is ook zo simpel om te stellen dat militair ingrijpen per definitie niet tot democratie leidt, en dat een interne kwestie daar wel toe leiden. Alsof het exacte wetenschap is. Dom geneuzel…quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niks mis met een handje helpen, als je er zelf baat bij hebt.
Democratie/mensenrechten en al dat geblaat is sowieso ondergeschikt aan onze pomp, als we straks met olieprijzen komen te zitten waar we van onze stok van gaan is dat een veel grotere reden. We kunnen niet tot st. Juttemis Iran en co. blijven boycotten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Het is ook zo simpel om te stellen dat militair ingrijpen per definitie niet tot democratie leidt, en dat een interne kwestie daar wel toe leiden. Alsof het exacte wetenschap is. Dom geneuzel…
Uiteraard, dat is meer dan logisch. Toch blijken er figuren te zijn zoals jouw blauwe collega die voor de eerlijkheid en gelijkheid ervoor pleiten dat Iran een nucleaire macht moet worden. Onbegrijpelijk.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Democratie/mensenrechten en al dat geblaat is sowieso ondergeschikt aan onze pomp, als we straks met olieprijzen komen te zitten waar we van onze stok van gaan is dat een veel grotere reden. We kunnen niet tot st. Juttemis Iran en co. blijven boycotten.
Daarnaast wil niemand idioten met kernwapens zien, in een gekkenhuis vind je nog meer verstand dan in het Iraanse parlement. Zelfbeschikkingsrecht of niet, idioten met kernwapens is een no-no.
Dat baseer ik op het feit dat de Iraniërs over het algemeen nogal nationalistisch zijn. Ze leven onder een kutregime, maar het is wel hun kutregime, ze willen er zelf mee dealen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:43 schreef mlg het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Er zijn al verscheidene Iraniërs geweest die hier onderzoek naar hebben gedaan, en concluderen dat bij een militair conflict het draagvlak van deze regering afneemt.
Ach uit menselijk oogpunt klopt dat, maar toon mij eens uitingen van menselijkheid van het Iraanse regime. Honden moet je gewoon met de stok slaan, geen koekje geven.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:54 schreef mlg het volgende:
[..]
Uiteraard, dat is meer dan logisch. Toch blijken er figuren te zijn zoals jouw blauwe collega die voor de eerlijkheid en gelijkheid ervoor pleiten dat Iran een nucleaire macht moet worden. Onbegrijpelijk.
De Iraniërs die ik ken zijn geweldige mensen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat baseer ik op het feit dat de Iraniërs over het algemeen nogal nationalistisch zijn. Ze leven onder een kutregime, maar het is wel hun kutregime, ze willen er zelf mee dealen.
Dat is tenminste wat ik begreep van Iraniërs die ik gesproken heb in Amsterdam en Londen.
quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:04 schreef Monidique het volgende:
Etcetera, etcetera.
Ik pleit er niet voor, ik zie het alleen niet als vreselijk bedreigend voor de vrede in de regio, het is waarschijnlijk zelfs meer stabiliserend.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:54 schreef mlg het volgende:
[..]
Uiteraard, dat is meer dan logisch. Toch blijken er figuren te zijn zoals jouw blauwe collega die voor de eerlijkheid en gelijkheid ervoor pleiten dat Iran een nucleaire macht moet worden. Onbegrijpelijk.
Daarom zitten ze zeker ook in Amsterdam en London. De journalistiek in Iran bericht iets heel anders. Overigens een tijd geleden stond er nog iets in in HP/detijd.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat baseer ik op het feit dat de Iraniërs over het algemeen nogal nationalistisch zijn. Ze leven onder een kutregime, maar het is wel hun kutregime, ze willen er zelf mee dealen.
Dat is tenminste wat ik begreep van Iraniërs die ik gesproken heb in Amsterdam en Londen.
Wat een lariekoek. Er is daar nooit enig nucleaire spanning geweest, en dan zul je zeker die verstrooide ayatollah's de ruimte moeten geven om nucleaire wapens te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik pleit er niet voor, ik zie het alleen niet als vreselijk bedreigend voor de vrede in de regio, het is waarschijnlijk zelfs meer stabiliserend.
En als je goed gaat zoeken, kom je zo met een lange lijst in de 80's uitquote:Op zaterdag 14 april 2012 17:04 schreef Monidique het volgende:
Etcetera, etcetera.
Verstrooide ayatollahs? Denk het niet. Het zijn enorme blaaskaken met een rare blik op de wereld wat mij betreft, maar irrationeel is bijv. Khamenei absoluut niet. Hij heeft zelfs het verbod op kernwapens verlengd.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:13 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat een lariekoek. Er is daar nooit enig nucleaire spanning geweest, en dan zul je zeker die verstrooide ayatollah's de ruimte moeten geven om nucleaire wapens te ontwikkelen.
En dat terwijl zijn land ondertussen omsingeld is door landen die (soms na een hardhandige regime-change) op de hand van de VS zijn.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:29 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Verstrooide ayatollahs? Denk het niet. Het zijn enorme blaaskaken met een rare blik op de wereld wat mij betreft, maar irrationeel is bijv. Khamenei absoluut niet. Hij heeft zelfs het verbod op kernwapens verlengd.
Komt hij weer met z'n persoonlijke ervaringen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, zoals Samsom ook bepleit. In 2050 Nederland onafhankelijk van fossiele brandstoffen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:47 schreef 3-voud het volgende:
We moeten zo snel mogelijk olie onafhankelijk worden. Is die regio binnen no-time terug naar het stenen tijdperk.
Ik hecht meer waarde aan het spreken met personen die informatie uit eerste hand hebben dan aan het nablaten van de internationale media.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:41 schreef waht het volgende:
[..]
Komt hij weer met z'n persoonlijke ervaringen.
Voor de miljoenste keer: dat is niet voldoende. Het zegt niets dat jij 'een paar Iraniërs gesproken hebt' die zus en zo zeggen. Ik begin ernstig te twijfelen aan jouw oprechtheid.
het maakt de kans op een regelrechte wapenwedloop in de regio wel een stuk groter, al dat geld daarvoor kan veel beter besteed wordenquote:Op zaterdag 14 april 2012 18:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik pleit er niet voor, ik zie het alleen niet als vreselijk bedreigend voor de vrede in de regio, het is waarschijnlijk zelfs meer stabiliserend.
Mijn doel is die regio zo snel mogelijk het stenen tijdperk in te douwen. Waar ze horen met hun cultuur.quote:
Te laat, Israël en Pakistan hebben al kernwapens.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:00 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het maakt de kans op een regelrechte wapenwedloop in de regio wel een stuk groter, al dat geld daarvoor kan veel beter besteed worden
veel beter is het dat het Midden-Oosten geheel gevrijwaard wordt van nucleaire wapens
Waar zijn de onderzoeken dan die zeggen dat steun voor het regime uit elkaar valt? Ik lees juist veel die stellen dat er een 'rally around the flag'-effect zal komen zodra het land aangevallen wordt, vooral omdat het de staatsretoriek bevestigt en legitimeert (omsingeling en wij vs. de 'arrogante machten'). Onder andere van de CFR, Oxford Analytica, en in vooraanstaande journals.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:41 schreef waht het volgende:
[..]
Komt hij weer met z'n persoonlijke ervaringen.
Voor de miljoenste keer: dat is niet voldoende. Het zegt niets dat jij 'een paar Iraniërs gesproken hebt' die zus en zo zeggen. Ik begin ernstig te twijfelen aan jouw oprechtheid.
En wat dacht je van serieus onderzoek? Of komt dat niet eens bij je op?quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik hecht meer waarde aan het spreken met personen die informatie uit eerste hand hebben dan aan het nablaten van de internationale media.
Ik wil alleen maar zeggen dat dergelijke argumentatie bagger is. Nu lees ik zelf graag over het wel en wee van Iran dus heb een aardig beeld van wat er gaande is, en een invasie is wel het laatste wat zal werken in Iran. Het volk is hoog opgeleid en moet het zelf oplossen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:55 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Waar zijn de onderzoeken dan die zeggen dat steun voor het regime uit elkaar valt? Ik lees juist veel die stellen dat er een 'rally around the flag'-effect zal komen zodra het land aangevallen wordt, vooral omdat het de staatsretoriek bevestigt en legitimeert (omsingeling en wij vs. de 'arrogante machten'). Onder andere van de CFR, Oxford Analytica, en in vooraanstaande journals.
Ik wil best erkennen dat ook daar nog weinig zeker over is, maar je kan niet stellig beweren dat steun voor het regime uit elkaar zal gaan vallen bij een aanval. Het is onzeker. En bij situaties van onzekerheid kan je maar beter voorzichtig zijn.
Helemaal gelijk!!quote:Op zaterdag 14 april 2012 17:04 schreef Monidique het volgende:
Etcetera, etcetera.
Vind ik nogal een ruim streven. Maar goed, ik vind het prima.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, zoals Samsom ook bepleit. In 2050 Nederland onafhankelijk van fossiele brandstoffen.
Daarbij heeft Saoedi-Arabië waarschijnlijk de kennis in huis om ze te produceren. Gekregen van onze grote Urenco-vriend Abdul Qadeer Khan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Te laat, Israël en Pakistan hebben al kernwapens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |