abonnement Unibet Coolblue
pi_110307993
*O* Welkom in het topic over Aotearoa! *O*



De OP heb ik niet veranderd, als er wat in moet, of als er wat veranderd moet worden dan is dat geen enkel probleem. We hadden het over goede voorbereidingen als je zelf op pad gaat in de rugged nature van NZ. Wel een aantal steden toegevoegd aan het 'grote steden'-lijstje en bij alle steden korte omschrijving gegeven wat er te doen is.

Dit topic is het vervolg op het succesvolle eerste deel: Nieuw Zeeland. :) In dit topic kan je terecht voor al je vragen, opmerkingen, tips, trucs, handigheidjes en andere zaken waarmee je andere users kan helpen! :)

Deel 6: Nieuw-Zeeland # 6



Aotearoa is Maori voor Ao = cloud, tea = white and roa = long oftwel Land of the long white clouds. Maori is de taal van de inheemse vroegere bevolking en wordt nog steeds overal volop gesproken. De hoofdstad van Nieuw Zeeland is Wellington. :)



Grote steden in NZ
Auckland (JAFA-stad, qua inwoners de grootste, veel te doen en goede stad om te stappen, uitvalsbasis voor oa Bay of Islands en Far North)
Wellington (de hoofdstad en veel cultuur, in de bergen is hier ook genoeg te doen)
Hamilton (ontdek de Waikato)
Christchurch (cultuurstad en zoveel meer)
Queenstown (wintersport, extreme sports)
Dunedin (studentenstad, stijlste straat ter wereld)
Napier (art deco capital)
Gisborne (prachtig verlaten oostkust)
Tauranga (startpunt voor oa Coromandel)
Taupo (startpunt voor Tongariro National. Park, het meer en meer)
Rotorua (het vulkanische gebied)
Whakatane (ideale uitgangsbasis voor de Bay of Plenty en White Island excursies)
Invercargill (voor het zuidelijkste deel van NZ, ontdek Raikura)

Feiten
Naam: Nieuw Zeeland
Hoofdstad: Wellington
Koningin: Queen Elizabeth II
Premier: John Key
Bevolking: 4,1 miljoen.
Grootste stad: Auckland met 1,3 miljoen inwoners.
Tijdverschil: Half maart - Half oktober 10 uur. Half oktober - Half maart 12 uur.
Voltage: 230 volt en je bent een verloopstekkertje nodig.
Visum: Voor Nieuw Zeeland is geen visumplicht als je niet langer dan 90 dagen blijft. Wel dient je paspoort nog 6 maanden geldig te zijn na de datum van je terugreis.
Geld: Nieuw Zeelandse dollar. 1 NZD = 0,53 euro op het moment van schrijven.

Klimaat
NZ heeft een gematigd zeeklimaat in het zuiden en een subtropisch klimaat in het noorden. Hou er rekening mee dat de jaargetijden in NZ omgekeerd zijn. Tijdens de Nederlandse zomer kun je in NZ dus ski�n. En tijdens de Nederlandse winter (jan/feb) is het in NZ overdag gemiddeld zo'n 25 graden. Het weer kan nogal eens omslaan. Four seasons in a day. Een regenjas in je tas kan handig zijn.

• Gemiddelde temperatuur jul/aug/sep 14 �C
• Gemiddelde temperatuur jan/feb/mrt 24 �C

Eten en drinken
De kiwi en appel uit Nieuw Zeeland kennen we natuurlijk allemaal. Daarnaast heeft de keuken veel overkomsten met de Britse keuken. Maar ook Aziatische gerechten zijn in opkomst. Of neem een visje uit de Grote Oceaan. Je kan het water uit de kraan drinken maar lekker is het niet.

Gebieden
Bay Of Islands
Coromandel
Wairarapa
Taranaki
East Coast
Waikato
Hawke's Bay
Southland
Marborough
Hamner Springs, Wairapa, Kaikoura
Westcoast South Island
Fjordland / Queenstown
Stewart Island

Vliegen naar NZ
Onderstaande maatschappijen vliegen op NZ. De goedkoopste bestemming is Auckland. Vanuit Christchurch en Wellington gaan er minder vluchten en is het duurder. Voor alle internationale vertrekken vanuit NZ betaal je 25 NZ$ vertrekbelasting op het vliegveld. Alle vluchten heb tenminste 1 overstap.

KLM (tot Kuala Lumpur, dan overstap op Malaysia Airlines.
Malaysia Airlines
Singapore Airlines
Korean Airlines
Lufthansa
British Airways
Qantas
Cathay Pacific
Thai Air
Air New Zealand
United Airlines
Emirates

Vergeet ook niet te kijken bij Vluchtzoeker, Cheaptickets, Vliegwinkel, Skybreakers, Tix.nl, Skyscanner en Vliegtarieven.

Rondreizen in NZ
Een reis door Nieuw Zeeland gaat prima met een auto (jeep of camper). Deze kun je kopen of huren. De wegen zijn goed, maar soms pittig door de bergen. Wel moet je links rijden.

Of reis met de populaire hop-on hop-off bus. Je stapt weer in wanneer jij dat wil. Via deze busmaatschappijen (Kiwi Experience, Magic of Intercity) leer je als backpacker snel mensen kennen, maak je stops in alle bezienswaardige gebieden en vertelt de buschauffeur veel informatie over het land. Bij sommige maatschappijen kan je uren inkopen.

Ook rijden er beperkt treinen. De prachtige TranzAlpine is de bekendste route. Sommige delen fietsen of wandelen is natuurlijk het mooiste. Nergens zijn zoveel tracks en hikingtochten dan hier. Binnenlandse vliegreizen zijn er eveneeens, maar zo zie je natuurlijk te weinig van Nieuw Zeeland. De veerboot biedt soms ook uitkomst (tussen het Noorder- en Zuider Eiland). Vrij camperen is toegestaan. Liften is populair maar wees op je hoede. Tip: boek je vliegreis vanuit Nederland naar Auckland (Noordereiland) en reis terug via Christchurch (Zuidereiland). Zo bespaar je eenmaal de ferry vanaf Wellington en hoef je niet helemaal terug naar Auckland. Je kan ook vliegen op Wellington maar dit is aanzienelijk duurder. Tevens kan je er ook voor kiezen om vanaf Christchurch terug te vliegen naar Auckland. Tickets kosten ongeveer 80 dollar - 40 euro per enkeltje incl taxes.

• Oppervlakte Nieuw Zeeland: Rond de 6.5 keer Nederland.
• Afstand vanaf Nederland: Ongeveer 18800 km.
• Maximale snelheid: 100 km per uur.

Intercity Coachlines
Newmans Coachlines
Kiwi Experience
Stray Travel
Magic Bus
Interislander Ferry
Tranz Scenic Train

Sightseeing Auckland
SkyTower: Voor mooie uitzichten.
Mount Eden: Voor een perfect zicht over de hele stad.
Sailing cruise: Met Sail NZ zeilen door de baai.
Auckland Domain: Groot park om te relaxen.
Auckland Harbour Bridge: Maak een wandeling van 1,5 uur over de brug.
Rangitoto Island: Ongerepte natuur, vulkaaneiland.
Fietsen door Auckland: Huur een fiets en wees sportief!
North Head (Devonport): Idyllisch dorpje op 12 minuten varen.
Waitakere Ranges: Natuurgebied, populair bij wandelaars en hikers
Stranden van Whatipu, Karekare, Anawhata, Piha en Bethells: Om te relaxen.
Woodhill en Riverhead: Bossen om te fietsen
Auckland Regional Botanic Gardens: Mooie tuinen.

Extreme Sports
QT: Skydiven Tandemsprong
TA: Huka Jet
QT: Twin Rivers Jet
CH: Kayaking Christchurch
QT: Extreme sports in Queenstown
WA: Waitomo Caves + glowworms
TA: Bungyjump Taupo
MC: Air Safaris Mount Cook
WC: Fox Glacier
WC: Franz Josef Glacier

QT = Queenstown
TA = Taupo
CH = Christchurch
WA = Waitomo
MC = Mount Cook
WC = West Coast

Nuttige linkjes
New Zealand Travel
Startpagina Nieuw Zeeland
New Zealand Home Of Middle Earth
Startpagina Lord Of The Rings
Hobbiton Matamata
Algemeen Nieuw Zeeland

*O* Welkom in het mooiste land in de pacific! *O*

















pi_110308042
LAPO UIT DEEL 6:
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:59 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik vlieg op 22 april naar Auckland, en op 29 april weer terug naar Brisbane vanuit Auckland. Wat zijn de absolute aanraders? Heb z'n 1000 NZ dollar die ik kan uitgeven, en wil een skydive en een bungeejump doen, dus naar Taupo ga ik sowieso wel.

Maar verder? Heb niks gepland en sta eigenlijk open voor alles.
Als er wat in de OP moet, of als jullie een praktischere TS willen dan zegt u het maar :).
pi_110335512
Rotorua is een aanrader, zeker als je geinteresseerd bent in de Maori-cultuur of geothermische dingen (geisers enzo). Je kan er 's avonds een culturele maori- avond doen, met show en eten kost dat rond de $90.
Wai-o-tapu is een geothermisch park, met een geiser, en verschillende bizar gekleurde poeltjes e.d., zeer de moeite waard. $32, maar bijna elk hotel/hostel heeft 10% kortingsbonnen liggen.

Als je in Taupo bent en je van hiken houdt is de Tongariro Alpine Crossing zeker aan te raden. 20 km over/langs vulkanen, 6 a 8 uur lopen. Wel alleen doen als het mooi weer is. Transport vanuit Taupo is $59, google eens op Tongariro Expeditions.

En zeker de skydive doen! :)

Vandaag m'n laatste dag in Taupo na 11 maanden hier gewoond te hebben....:(
  zondag 15 april 2012 @ 00:32:27 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_110336074
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 00:20 schreef TinyTuna het volgende:
Rotorua is een aanrader, zeker als je geinteresseerd bent in de Maori-cultuur of geothermische dingen (geisers enzo). Je kan er 's avonds een culturele maori- avond doen, met show en eten kost dat rond de $90.
Wai-o-tapu is een geothermisch park, met een geiser, en verschillende bizar gekleurde poeltjes e.d., zeer de moeite waard. $32, maar bijna elk hotel/hostel heeft 10% kortingsbonnen liggen.

Als je in Taupo bent en je van hiken houdt is de Tongariro Alpine Crossing zeker aan te raden. 20 km over/langs vulkanen, 6 a 8 uur lopen. Wel alleen doen als het mooi weer is. Transport vanuit Taupo is $59, google eens op Tongariro Expeditions.

En zeker de skydive doen! :)

Vandaag m'n laatste dag in Taupo na 11 maanden hier gewoond te hebben....:(
:W en goede reis terug naar huis Tina
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_110340466
In Rotorua kan je heel goedkoop leuk waterraften waarbij je met je raft van een 7 meter hoge waterval af stort. Met foto's en alles betaalde wij volgens mij 25 euro pp! Taupo skydive is ook zeker een aanrader ja!

En als je een LOTR fan bent kan je langs de Shire gaan, ze hebben die hobbit huisjes daar laten staan
pi_110340727
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2012 04:38 schreef Perquisite het volgende:
In Rotorua kan je heel goedkoop leuk waterraften waarbij je met je raft van een 7 meter hoge waterval af stort. Met foto's en alles betaalde wij volgens mij 25 euro pp! Taupo skydive is ook zeker een aanrader ja!

En als je een LOTR fan bent kan je langs de Shire gaan, ze hebben die hobbit huisjes daar laten staan
Die rafttrip is tegenwoordig minstens $90 ben ik bang, maar zeker de moeite waard!

Die LOTR-plek heet Hobbiton (in Matamata) , dagtrips gaan twee keer per dag vanuit Rotorua geloof ik.

En dank je Rechtse!! :)
pi_110347130
De Shire wilden wij doen maar hebben we uiteindelijk overgeslagen, de goedkoopste tour is 66NZD per persoon en daarvoor mag je amper over de set lopen. Wat we van een backpackster hoorden die het wel gedaan had was dat je geen foto's mag maken, tenzij je belooft ze niet op internet (facebook) te posten.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_110347346
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 13:21 schreef Cerbie het volgende:
De Shire wilden wij doen maar hebben we uiteindelijk overgeslagen, de goedkoopste tour is 66NZD per persoon en daarvoor mag je amper over de set lopen. Wat we van een backpackster hoorden die het wel gedaan had was dat je geen foto's mag maken, tenzij je belooft ze niet op internet (facebook) te posten.
Ik vond het toen ook veel te duur, en sowieso was de entree gecombineerd met een of andere schapen excursie, wat totaal niets met LOTR te maken heeft. Van de foto's van Hobbiton die ik gezien had, was er sowieso amper iets te zien, maar dat is nu misschien anders omdat ze er ook weer opnamen voor The Hobbit gemaakt hebben.

Ik ben zelf met de auto wel door het gebied gereden, op zoek naar de 'ingang', die redelijk goed verstopt ligt, je kunt er alleen met een georganisseerde tocht vanuit de omliggende steden komen. Het gebied was echter wel erg mooi om doorheen te rijden.
In the coolest little capital of the world
pi_110669492
zondag 15 april 2012 00:20 schreef TinyTuna het volgende:[/b]
Rotorua is een aanrader, zeker als je geinteresseerd bent in de Maori-cultuur of geothermische dingen (geisers enzo). Je kan er 's avonds een culturele maori- avond doen, met show en eten kost dat rond de $90.
Wai-o-tapu is een geothermisch park, met een geiser, en verschillende bizar gekleurde poeltjes e.d., zeer de moeite waard. $32, maar bijna elk hotel/hostel heeft 10% kortingsbonnen liggen.

Als je in Taupo bent en je van hiken houdt is de Tongariro Alpine Crossing zeker aan te raden. 20 km over/langs vulkanen, 6 a 8 uur lopen. Wel alleen doen als het mooi weer is. Transport vanuit Taupo is $59, google eens op Tongariro Expeditions.

En zeker de skydive doen! :)

Vandaag m'n laatste dag in Taupo na 11 maanden hier gewoond te hebben....:(
[/quote]
Gisteravond aangekomen in Auckland. Daarna een willekeurige bus naar de city ingestapt en bij een willekeurige drukke stop weer uitgestapt. Willekeurig hostel binnengelopen, en binnen 2 minuten had ik mooi een kamer :). De route naar het centrum was best lang, ik was bang dat ik in een andere stad was uitgekomen :')
Daarna toch maar even een plan gaan maken gezien ik hier echt maar een weekje ben. Heb niet eens naar dit topic gekeken, maar met behulp van google maps en een meisje uit mijn kamer die hier al een paar maand zit een route uitgestippeld die eng veel lijkt op die door jouw voorgestelde route :p.

ma 23/4 auckland verkennen, transportopties bekijken wasje draaien
di 24/4 naar rotorua rijden verkennen en slapen
wo 25/4 naar taupo rijden, skydiven/boeken en slapen in taupo
do 26/4 extra dag/nacht in taupo, of 's avonds naar tongariro rijden
vrij 27/4 tongariro national park crossing hike en in national park slapen
zat 28/4 terug naar auck rijden, en in auck slapen
zo 29/4 evt dachtochtje in omgeving/hamilton maken en dan naar vliegveld rijden/vliegen

Maar nu je zegt dat ik de crossing ook vanuit taupo kan doen zonder belachelijk veel transportkosten te betalen is dat ook een optie, daar moet ik morgen maar ff naar kijken.

Misschien is het schijn, maar de kiwi's lijken me een stuk toffer dan de ozzi's.

cheers

[ Bericht 100% gewijzigd door koekjestrommel1 op 23-04-2012 12:35:01 ]
pi_110760548
Skydiven was supervet!
Morgen de crossing doen yay!
  Redactie Frontpage woensdag 25 april 2012 @ 11:25:12 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_110760892
Kan de OP nog even worden aangepast? Zo klopt er niets meer van de koers, die is nu 1 NZ$ = 0,61 EUR, dus de munt is in de tussentijd 20% meer waard geworden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 25 april 2012 @ 12:49:06 #12
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_110763582
De euro is 20% minder waard geworden hoor :P
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_110798712
De vertrekbelasting hebben wij begin dit jaar trouwens ook niet meer hoeven betalen (zowel van ChCh als Auckland). Die zit tegenwoordig al in de ticketprijs berekend.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_110804091
ik kan de OP niet meer veranderen, moet een modje maar doen.

Ook de Alpine crossing was super! De Mount Ngauruhoe viel nogal tegen maar na 2 uur was ik er dank eindelijk. Gelukkig ging het naar beneden een stuk sneller :P
  Redactie Frontpage donderdag 26 april 2012 @ 10:09:39 #15
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_110805222
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:20 schreef koekjestrommel1 het volgende:
ik kan de OP niet meer veranderen, moet een modje maar doen.

Ook de Alpine crossing was super! De Mount Ngauruhoe viel nogal tegen maar na 2 uur was ik er dank eindelijk. Gelukkig ging het naar beneden een stuk sneller :P
Naar beneden gerold ;) ?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_110893429
Soort van geskied, wel 20x gevallen, maar snel ging het zeker. Binnen 24 uur zit ik weer in het vliegtuig naar huis ;(. Ik had langer in NZ en minder lang in OZ moeten blijven, vind NZ namelijk echt een stuf toffer!

Lijstje met reis die ik heb gemaakt:

zo 22/4 aankomst om 20:00 uur, hostel zoeken en slapen
ma 23/4 auckland verkennen, transportopties bekijken wasje draaien
di 24/4 naar rotura rijden verkennen en slapen
wo 25/4 naar taupo rijden, skydiven, waterfall, slapen
do 26/4 tongariro crossing doen, weer in taupo slapen
vrij 27/4 naar tauranga rijden, daar slapen en verkennen
zat 28/4 naar hamilton rijden, daar slapen en verkennen
zo 29/4 in een keer door naar vliegveld, auckland niet meer in

Slaapplekken in NZ die ik aanraad
Auckland - Queen street backpackers, schoon centraal in de stad en 25 per nacht voor 8 dorm
Rotura - Barneys Rock backpackers, schoon, klein, gratis pizza op dinsdag, 20 per nacht voor 10 dorm
Taupo - Taupo YHA, schoon, mooi, 23 per nacht voor 10 dorm
Tauranga - Harbourside Hostel, schoon en centraal, workhostel 30 per nacht voor een 4 share
Hamilton - Backpackers central, schoon, goed gelegen en 30 per nacht voor 8 share

Erg tevreden over alle hostels in NZ waar ik heb geslapen eigelijk! Ik hoop dat iemand iets aan het lijstje heeft :).

Verder kosten de bussen ook geen drol, 6 euro voor 2 uur in de bus. Boeken met intercity busses, of nakedbus (de allergoedkoopste).

Als een modje ook even Nakedbus (http://nakedbus.com/nz/bus/) aan de OP kan toevoegen :)..

Ook vind ik in tegenstelling tot de OP, het kraanwater erg goed te drinken, is zo goed als smaakloos.
pi_110895947
Als er dan toch aan de OP gesleuteld wordt, het BBH systeem beviel ons zo goed dat we de meeste hostels zo hebben geboekt.

Het kraanwater vond ik vooral in Auckland niet te drinken :P
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  zondag 29 april 2012 @ 08:44:40 #18
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_110921391
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:25 schreef JeMoeder het volgende:
Kan de OP nog even worden aangepast?
laten we dan ook de stijlste straat aanpassen..want ik kan je vertellen, er is weinig stijl te vinden in dat deel van Dunners...maar steil is hij wel
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 29 april 2012 @ 09:08:16 #19
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_110921543
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 08:44 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

laten we dan ook de stijlste straat aanpassen..want ik kan je vertellen, er is weinig stijl te vinden in dat deel van Dunners...maar steil is hij wel
:D

Ik kan niet wachten om weer terug te gaan om het Zuidereiland te bezoeken :) Hopelijk volgend jaar weer, eerst gaat mijn broer op bezoek bij mijn ouders in Juni.

Overigens, volgend op mijn verhaal in het vorige topic over Jucy (campervan, breakdown, perfecte afhandeling door het bedrijf), heeft Jucy mijn ouders in Auckland benaderd om een volgende keer dat er een voertuig gehuurd wordt door ons korting te geven. Briljant :)
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_115567920
Wat zijn hier de ervaringen met het huren van een camper? Heeft iemand tips waar de campers, service en prijzen goed zijn? Waar moet je op letten, wat is toch wel essentieel of handig om te hebben in je camper, is het de moeite om (voor veel geld) het eigen risico af te kopen?
Ik wil namelijk vanaf eind oktober voor +- 5 weken een camper huren met 2 personen, hoeft allemaal niet ultraluxe.

Ik las wat over Jucy, daarbij is het bed alleen vrij smal geloof ik (1,22) en is de verzekering vrij prijzig en ongunstig (of $25 voor 0 eigen risico, of 20$ voor 1500 eigen risico of 0$ met 3000 eigen risico)

[ Bericht 14% gewijzigd door ZopittyBopBopBop op 14-08-2012 19:33:29 ]
So a man walks into a bar with a monkey. I forgot the rest of the joke but your mom is a whore.
pi_121767791
Schopschop. Ik denk dat ik van de zomer naar Nieuw Zeeland wil! Lijkt me práchtig. Paar dingen, ik zou dan alleen gaan, en ben wel de 7 vorige delen aan het teruglezen, maar kunnen mensen zeggen of dat een beetje te doen is daar? Verder is een auto niet essentieel begrijp ik, klopt dat? En laatste vraag, kan iemand iets zeggen over wat voor budget ik uit zou moeten trekken voor 3 weken? Het idee is om voornamelijk hostels te pakken, en uiteraard wel wat excursies te doen, maar niet dagelijks skydiven ofzo. Ik wil toch voornamelijk door de natuur trekken.
pi_121773664
Ik zou in de winter gaan, dan is het daar zomer. Auto is niet essentieel maar wel prettig. Je zou ook in hostels kunnen informeren of er nog reizigers zijn met eigen vervoer waar je een stukje mee kunt rijden tegen vergoeding. Verder zijn er diverse busmaatschappijen die vooral worden gebruikt door backpackers (kiwi-experience/ magic/stray). Hier kun je een kaartje kopen voor een bepaalde route door NZ en dan op of afstappen waar je wilt en daar enige tijd blijven. Ook zou je een kaartje kunnen kopen voor een bepaald aantal kilometers.

Budget geen idee, wisselkoersen en prijzen zijn totaal anders dan toen ik er was. Ik was er in 2009, toen kreeg je voor een euro nog zo'n 2,40 dollar. Nu is dat nog zo'n 1,60 dollar. Buspas wat ik had kostte destijds 800 dollar (330 euro) , en nu 1000 dollar (625 euro).
  zaterdag 19 januari 2013 @ 20:19:16 #23
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_121774230
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 20:06 schreef announcement het volgende:

Budget geen idee, wisselkoersen en prijzen zijn totaal anders dan toen ik er was. Ik was er in 2009, toen kreeg je voor een euro nog zo'n 2,40 dollar. Nu is dat nog zo'n 1,60 dollar.
gunstig voor de NZ'ers die in hun winter naar NL op vakantie gaan ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_121784605
Het is je gegund hoor! :)
  zondag 20 januari 2013 @ 08:35:38 #25
286575 Roces18
Chef de party
pi_121788900
Ik ga over een week voor 8 maanden naar Nieuw Zeeland, (wel 40 uur per week werken ;) ) maar voordat ik aankom heb ik eerst nog een week vrij. Kan ik dan het beste het noordereiland bezoeken, de omgeving van Auckland verkennen of alvast naar beneden afdalen?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Moderator zondag 20 januari 2013 @ 09:10:06 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_121789106
Ligt eraan wat je wil zien en doen...? En waar je uiteindelijk komt te werken. Ik kan me voorstellen dat je die omgeving nog genoeg gaat zien
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 20 januari 2013 @ 09:18:45 #27
286575 Roces18
Chef de party
pi_121789171
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 09:10 schreef Guppyfriend het volgende:
Ligt eraan wat je wil zien en doen...? En waar je uiteindelijk komt te werken. Ik kan me voorstellen dat je die omgeving nog genoeg gaat zien
Ik werk in hartje Auckland, en wat ik wil zien is bijna alles :9~ , zit zelf op dit moment te overwegen om eerst het noorden te pakken en dan steeds verder af te dalen..
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Moderator zondag 20 januari 2013 @ 09:23:56 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_121789201
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 09:18 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik werk in hartje Auckland, en wat ik wil zien is bijna alles :9~ , zit zelf op dit moment te overwegen om eerst het noorden te pakken en dan steeds verder af te dalen..
Je zou nu ook in die week dat je vrij bent naar het zuiden kunnen gaan. Auckland en omgeving kun je dan in de weekenden bekijken als je werkt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 20 januari 2013 @ 09:28:00 #29
286575 Roces18
Chef de party
pi_121789239
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 09:23 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Je zou nu ook in die week dat je vrij bent naar het zuiden kunnen gaan. Auckland en omgeving kun je dan in de weekenden bekijken als je werkt.
Dilemma's Dilemma's :D
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_126621587
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 08:35 schreef Roces18 het volgende:
Ik ga over een week voor 8 maanden naar Nieuw Zeeland, (wel 40 uur per week werken ;) ) maar voordat ik aankom heb ik eerst nog een week vrij. Kan ik dan het beste het noordereiland bezoeken, de omgeving van Auckland verkennen of alvast naar beneden afdalen?
hoe bevalt het?

ik zit een beetje te kijken waar ik volgend jaar stage wil lopen, auckland/nz lijkt me heel vet.
  Redactie Frontpage vrijdag 17 mei 2013 @ 09:34:33 #31
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126621946
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:18 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

hoe bevalt het?

ik zit een beetje te kijken waar ik volgend jaar stage wil lopen, auckland/nz lijkt me heel vet.
Auckland is niet zo leuk vond ik. Zoek vooral iets in Wellington of misschien zelfs in Northland. Op het zuidereiland kan ik je Christchurch of Dunedin (de studentenstad) aanraden. Ik heb zelf een dik half jaar in Gisborne gewoont (oostkust noordereiland), een stad die zelfs voor NZ begrippen afgelegen is. Heerlijk relaxte sfeer daar!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:58:55 #32
194695 franklop
Fran knock
pi_126626679
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Auckland is niet zo leuk vond ik. Zoek vooral iets in Wellington of misschien zelfs in Northland. Op het zuidereiland kan ik je Christchurch of Dunedin (de studentenstad) aanraden. Ik heb zelf een dik half jaar in Gisborne gewoont (oostkust noordereiland), een stad die zelfs voor NZ begrippen afgelegen is. Heerlijk relaxte sfeer daar!
Is Christchurch wel al weer helemaal opgeleefd dan sinds die aardbevingen? Ik was er anderhalf jaar terug en toen was het nou niet echt bruisend..
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Frontpage vrijdag 17 mei 2013 @ 12:05:45 #33
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126626938
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:58 schreef franklop het volgende:

[..]

Is Christchurch wel al weer helemaal opgeleefd dan sinds die aardbevingen? Ik was er anderhalf jaar terug en toen was het nou niet echt bruisend..
Dat weet ik ook niet helemaal. Delen van het CBD zijn nog wel dicht volgens mij?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:06:48 #34
194695 franklop
Fran knock
pi_126626977
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:05 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat weet ik ook niet helemaal. Delen van het CBD zijn nog wel dicht volgens mij?
Ja toen was er nog een erg groot deel dicht, nu weet ik dat natuurlijk niet :)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Frontpage vrijdag 17 mei 2013 @ 12:24:34 #35
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126627674
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:06 schreef franklop het volgende:

[..]

Ja toen was er nog een erg groot deel dicht, nu weet ik dat natuurlijk niet :)
Info vast online te vinden bij de iSite van Christchurch.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_126627777
Blijft eeuwig zonde van die mooie stad.
Ik zag laatst de opties die ze overwegen voor de herbouw van de cathedral in Chch. Ik hoop echt, voor de charme van de stad, dat ze hem in originele staat terugbrengen.
In the coolest little capital of the world
  Redactie Frontpage vrijdag 17 mei 2013 @ 12:40:41 #37
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126628373
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:27 schreef Drebbelman het volgende:
Blijft eeuwig zonde van die mooie stad.
Ik zag laatst de opties die ze overwegen voor de herbouw van de cathedral in Chch. Ik hoop echt, voor de charme van de stad, dat ze hem in originele staat terugbrengen.
Er zijn drie ontwerpen die in stemming worden/werden gebracht:
http://www.stuff.co.nz/th(...)ign-options-unveiled
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zaterdag 18 mei 2013 @ 01:21:21 #38
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126664105
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:06 schreef franklop het volgende:

[..]

Ja toen was er nog een erg groot deel dicht, nu weet ik dat natuurlijk niet :)
grootste deel van de CBD is weer open
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 18 mei 2013 @ 01:28:20 #39
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126664276
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:27 schreef Drebbelman het volgende:
Blijft eeuwig zonde van die mooie stad.
Ik zag laatst de opties die ze overwegen voor de herbouw van de cathedral in Chch. Ik hoop echt, voor de charme van de stad, dat ze hem in originele staat terugbrengen.
oke,ik zie je punt waar werd er vroeger ook herbouwt na bijv. the great fire of London,in de zelfde stijl of herbouwde men in de stijl die toen gangbaar was? Volgens mij het laatste als ik de mengelmoes van bouwstijlen zie bij ouwe kathedralen.

ander voorbeeld is Napier,met de grond gelijk na de beving van 1931,ook toen herbouwde men in de op dat moment gangbare stijl, de Art Deco en geen hang naar het verleden.

dus ik zeg,probeer de goede gedeeltes van de kathedraal die nog over zijn nog te gebruiken en te kombiberen met moderne architectuur

[ Bericht 0% gewijzigd door rechtsedirecte op 18-05-2013 09:43:02 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 18 mei 2013 @ 09:03:24 #40
286575 Roces18
Chef de party
pi_126667000
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:18 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

hoe bevalt het?

ik zit een beetje te kijken waar ik volgend jaar stage wil lopen, auckland/nz lijkt me heel vet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Auckland is niet zo leuk vond ik. Zoek vooral iets in Wellington of misschien zelfs in Northland. Op het zuidereiland kan ik je Christchurch of Dunedin (de studentenstad) aanraden. Ik heb zelf een dik half jaar in Gisborne gewoont (oostkust noordereiland), een stad die zelfs voor NZ begrippen afgelegen is. Heerlijk relaxte sfeer daar!
Nieuw Zeeland bevalt heel goed, maar ik raad je hier aan om juist je stage in november te beginnen. Zo pak je lekker alle maanden van de zomer mee. Want herfst is hier momenteel aan de gang, nog steeds redelijk warm maar met dat regen enz. is er niet veel te doen. En ja, Auckland is echt een metropool met heel veel verschillende nationaliteiten (vooral veel aziaten) en heel veel eettentjes. Uitgaan valt echt vies tegen, daarvoor moet je echt in Wellington zijn naar mijn mening. Maar Wellington ligt weer zo ver van alle leuke plekken af zoals Bay of Islands & Coromandel. Ik zit hier nu zo'n vier maanden en heb het noordereiland wel gezien nu en begin ik me een beetje te vervelen hier. Maar niet getreurd over twee maanden ga ik naar het Zuidereiland voor een paar weken!

Qua stageplaats ligt het helemaal aan welke richting je op wilt. Als je iets in toerisme doet zou ik de grote steden vermijden en lekker naar Bay of Islands gaan. Voor al het andere -> Auckland, ik zou dat voor geen goud inruilen voor een andere plek hier. Christchurch is nogal een een containerdump, Wellington is wel heel Nieuw Zeelands, maar een stuk kleiner. Het zuidereiland zou ik sowieso vermijden voor stage aangezien het weer daar wat minder is en vooral in de winter ijskoud.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 18 mei 2013 @ 09:41:09 #41
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126667399
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 09:03 schreef Roces18 het volgende:

[..]
Het zuidereiland zou ik sowieso vermijden voor stage aangezien het weer daar wat minder is en vooral in de winter ijskoud.
Bro...really? ;(
geloof niet alles wat de JAFA's je vertellen.
Ik zou zeggen, kom naar het diepe, diepe zuiden en oordeel zelf
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:14:32 #42
286575 Roces18
Chef de party
pi_126667840
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 09:41 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Bro...really? ;(
geloof niet alles wat de JAFA's je vertellen.
Ik zou zeggen, kom naar het diepe, diepe zuiden en oordeel zelf
Hahahah JAFA _O- die heb ik al een tijdje niet meer gehoord. Oke bro, twee weken geleden in Queenstown geweest. Temperatuur onder het vriespunt. Temperatuur in Auckland ondertussen: 20 graden. ps. Ik ben meer een QSF dan een Jafa :D
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:16:37 #43
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126667869
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:14 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Hahahah JAFA _O- die heb ik al een tijdje niet meer gehoord. Oke bro, twee weken geleden in Queenstown geweest. Temperatuur onder het vriespunt. Temperatuur in Auckland ondertussen: 20 graden. ps. Ik ben meer een QSF dan een Jafa :D
ik begrijp wat je bedoel maar het weer hier in The Deep South is veel beter dan de Noord Eilanders denken, oke, misschien wat koeler maar dat is altijd beter dan 300 dagen regen per jaar zoals auckland ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:44:44 #44
286575 Roces18
Chef de party
pi_126668385
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:16 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik begrijp wat je bedoel maar het weer hier in The Deep South is veel beter dan de Noord Eilanders denken, oke, misschien wat koeler maar dat is altijd beter dan 300 dagen regen per jaar zoals auckland ;)
Oke, geen idee waar je nu zit. Maar een stage regelen voor in Wellington of Auckland is veel eenvoudiger in ieder geval omdat daar alle grote bedrijven zitten. Zo is Auckland goed voor 35% GDP.
En zo vaak regent het hier niet. In de zomer regende het hier nooit, en nu in de herfst regent het af en toe, maar wel de godganse dag.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:46:27 #45
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126668424
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:44 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Oke, geen idee waar je nu zit. Maar een stage regelen voor in Wellington of Auckland is veel eenvoudiger in ieder geval omdat daar alle grote bedrijven zitten. Zo is Auckland goed voor 35% GDP.
En zo vaak regent het hier niet. In de zomer regende het hier nooit, en nu in de herfst regent het af en toe, maar wel de godganse dag.
hier... http://en.wikipedia.org/wiki/Wyndham,_New_Zealand
al 16 jaar ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_126668857
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 01:28 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

oke,ik zie je punt waar werd er vroeger ook herbouwt na bijv. the great fire of London,in de zelfde stijl of herbouwde men in de stijl die toen gangbaar was? Volgens mij het laatste als ik de mengelmoes van bouwstijlen zie bij ouwe kathedralen.

ander voorbeeld is Napier,met de grond gelijk na de beving van 1931,ook toen herbouwde men in de op dat moment gangbare stijl, de Art Deco en geen hang naar het verleden.

dus ik zeg,probeer de goede gedeeltes van de kathedraal die nog over zijn nog te gebruiken en te kombiberen met moderne architectuur
Oké, in Napier is het heel goed uitgepakt, maar het verschil met het verleden is dat we over het algemeen tegenwoordig beter de waarde van het oude erfgoed inzien als dat dit vroeger het geval was.
Christchurch is een van de weinige plaatsen (zo niet de laatste?) in NZ waar deze historische bouwstijl voorkomt. Dit geeft charme aan de stad en mijn inziens moet je dat koesteren. Grote kans dat je later spijt krijgt dat zo'n bouwwerk definitief verloren is gegaan en dan zit je wel met zo'n hedendaags bouwwerk wat over tien jaar al niet meer 'hedendaags' is.

Zo'n hedendaags ding is behoorlijk uitwisselbaar en kan in theorie overal gebouwd worden terwijl de kathedraal die er stond maar op één plek kan staan, die komt niet meer terug.
In the coolest little capital of the world
  Redactie Frontpage zaterdag 18 mei 2013 @ 13:06:11 #47
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126672163
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 09:41 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Bro...really? ;(
geloof niet alles wat de JAFA's je vertellen.
Ik zou zeggen, kom naar het diepe, diepe zuiden en oordeel zelf
Dat dus. JAFA's kwakken in hun eigen handjes als het om Auckland gaat, maar ik zou 10x zo graag in Dunedin of Invercargill wonen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zaterdag 18 mei 2013 @ 21:19:03 #48
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126690592
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 13:06 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat dus. JAFA's kwakken in hun eigen handjes als het om Auckland gaat, maar ik zou 10x zo graag in Dunedin of Invercargill wonen.
inderdaad Invers, toen ik hier 16 jaar geleden aankwam was het echt een gat maar tjonge jonge wat heeft Mayor Tim een hoop goed gedaan voor de stad, Invercargill bruist!!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_126714127
Heeft iemand ervaring met backpacken in NZ in oktober? Ik zit nu in Australie en het idee is om augustus/september in Australie rond te reizen. Vervolgens wil ik in oktober NZ bezoeken voor 4-6 weken. Maar ik vraag me erg af of ik het maximale uit mijn reis haal door NZ in die tijd te bezoeken.
Pain is temporary, pride is forever
  zondag 19 mei 2013 @ 07:49:13 #50
194695 franklop
Fran knock
pi_126714177
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 07:08 schreef FreeShooter het volgende:
Heeft iemand ervaring met backpacken in NZ in oktober? Ik zit nu in Australie en het idee is om augustus/september in Australie rond te reizen. Vervolgens wil ik in oktober NZ bezoeken voor 4-6 weken. Maar ik vraag me erg af of ik het maximale uit mijn reis haal door NZ in die tijd te bezoeken.
ben twee jaar terug in oktober geweest en Was ideaal. Was niet te warm, te koud of druk. Alleen kan t zijn dat je bijvoorbeeld de tongariro crossing in de sneeuw en met een gids moet doen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 19 mei 2013 @ 08:22:29 #51
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126714244
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 07:08 schreef FreeShooter het volgende:
Heeft iemand ervaring met backpacken in NZ in oktober? Ik zit nu in Australie en het idee is om augustus/september in Australie rond te reizen. Vervolgens wil ik in oktober NZ bezoeken voor 4-6 weken. Maar ik vraag me erg af of ik het maximale uit mijn reis haal door NZ in die tijd te bezoeken.
weer in Oktober kan al heel aangenaam zijn, met name op het Noorder eiland.
Zuider eiland kan wat wisselvalliger zijn maar ja, dat kan het in de zomer ook zijn
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 19 mei 2013 @ 12:55:10 #52
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_126718483
Ik ben in 2008 in oktober/november geweest en vond het juist heel leuk, omdat het in het noorden lekker weer was en ik heb gesnowboard bij Tongariro. De afwisseling maakte het top!
pi_126850946
Ok, duidelijk! Dat klinkt goed. Ik moet me nog verdiepen in wat en hoeveel ik precies wil zien maar de Tongariro Crossing wil ik sowieso doen.
Pain is temporary, pride is forever
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:47:52 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_126862910
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 12:11 schreef FreeShooter het volgende:
Ok, duidelijk! Dat klinkt goed. Ik moet me nog verdiepen in wat en hoeveel ik precies wil zien maar de Tongariro Crossing wil ik sowieso doen.
Doen!
Breng wel je goede spullen mee. Voor de rest moet je daar gewoon genieten en een beetje geluk hebben dat ie open is inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 22 mei 2013 @ 19:46:35 #55
194695 franklop
Fran knock
pi_126871168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 12:11 schreef FreeShooter het volgende:
Ok, duidelijk! Dat klinkt goed. Ik moet me nog verdiepen in wat en hoeveel ik precies wil zien maar de Tongariro Crossing wil ik sowieso doen.
het kan zijn dat je daar alleen met gidsen op kan in die periode (maakt het stuk duurder!) maar supervet _O_

zo zag het er bij mij uit in oktober 2011 :)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:11:53 #56
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126872850
Tongariro is een national park,niemand kan je weerhouden om zonder gids een national park in te gaan.
of het verstandig is onder winterse omstandigheden is een ander verhaal ..

[ Bericht 12% gewijzigd door rechtsedirecte op 23-05-2013 05:46:05 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:01:43 #57
286575 Roces18
Chef de party
pi_126895324
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:46 schreef franklop het volgende:

[..]

[ afbeelding ] zo zag het er bij mij uit in oktober 2011 :)
Ben onlangs nog geweest voor de 2e keer :P
En dat was een maand geleden en toen zag het er zo uit:

melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:28:01 #58
168739 Red_85
'echt wel'
pi_126896249
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:01 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ben onlangs nog geweest voor de 2e keer :P
En dat was een maand geleden en toen zag het er zo uit:

[ afbeelding ]
Zo zag het er ongeveer ook 'opeens' uit bij mij in de zomer. Eind februari en (natte) sneeuw op je kop. Blauwe luchten met af en toe een wolkje en opeens vrieskou en nattigheid. Maakt het leuk daar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_126896406
Nu ik zo die topics doorkijk krijg ik steeds meer de neiging om voor langere tijd terug te gaan :P Een maand was toch wel erg kort.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_126896911
Ik had er op de dag dat ik hem zou doen snertweer van de bovenste plank. We zagen letterlijk de bui al hangen dat we he zouden moeten overslaan. De dag erna gelukkig strakblauwe hemel en een geweldige wandeldag. Helaas op dezelfde dag, na de wandeling, nog naar Wellington moeten rijden om op tijd te zijn voor de overtocht de dag erna. We waren nog net op tijd om in Plimmerton de zon in de zee te zien zakken. Een zware dag, maar het was het o zo waard.

Het is wel aan te raden goed schoeisel en genoeg eten en drinken bij je te hebben. Ik zou niet graag willen ruilen met de mensen die er aan het eind van de trek achterkomen dat ze de boel zwaar onderschat hebben en toch beter niet op gympies hadden moeten vertrekken. En dat waren er zo ongelofelijk veel.

De 4 daagse Northern Circuit staat ook nog steeds hoog op mijn lijstje. Alleen al daarvoor zou ik nog eens terug willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drebbelman op 23-05-2013 11:51:49 ]
In the coolest little capital of the world
pi_126897031
Wij hadden een Japanner die tijdens de toch in elkaar zakte. Hij had een zomerjasje aan en een spijkerbroek en volgens mij geeneens een tas bij zich :') Ja en dat in die sneeuw
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  donderdag 23 mei 2013 @ 13:43:59 #62
286575 Roces18
Chef de party
pi_126901277
Beide keren dat ik hem deed ook gewoon gedaan in een spijkerbroek maar wel met een trainingsbroek eronder. Verder gewoon gympen aan en een dikke trui met regenjas. Koud ja, maar van het klimmen krijg je het vanzelf wel warm. En zeker met de kou is de beste tip om niet teveel water mee te nemen aangezien je de helft dan toch niet opdrinkt. Energybars, daar heb je wat aan ;)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_126901843
Wij hadden in een supermarkt daar ergens nog krentenbollen gevonden, die werken ook wel goed :)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Spellchecker vrijdag 24 mei 2013 @ 00:11:41 #64
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_126933118
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:43 schreef Roces18 het volgende:
Beide keren dat ik hem deed ook gewoon gedaan in een spijkerbroek maar wel met een trainingsbroek eronder. Verder gewoon gympen aan en een dikke trui met regenjas. Koud ja, maar van het klimmen krijg je het vanzelf wel warm. En zeker met de kou is de beste tip om niet teveel water mee te nemen aangezien je de helft dan toch niet opdrinkt. Energybars, daar heb je wat aan ;)
Ik heb hem half gedaan (en toen weer de helft terug, dus wel ongeveer dezelfde belasting) vanaf de moeilijke kant (dat wordt gezegd tenminste), in t-shirt en met alleen een kwart liter chocolademelk. Bepaald niet verstandig natuurlijk, maar het heeft op geen enkel moment problemen opgeleverd, desondanks :s)

Dat was overigens wel in januari, waarbij het heel geschikt weer was. Met koude/winterse omstandigheden is het wel even een ander verhaal natuurlijk.
Tevens -purist.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 09:53:54 #65
286575 Roces18
Chef de party
pi_126938679
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 00:11 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Ik heb hem half gedaan (en toen weer de helft terug, dus wel ongeveer dezelfde belasting) vanaf de moeilijke kant (dat wordt gezegd tenminste).
Ik heb telkens tot de meren gelopen en daarna weer terug naar boven. En dat is loodzwaar, met elke stap die je zet ga je een halve stap terug. Alsof je in de duinen loopt.

maar het is weer eens wat anders dat het kantoor ;)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Redactie Frontpage vrijdag 24 mei 2013 @ 10:08:56 #66
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126939057
Je moet het Te Urewera National park bezoeken, de great walk rond Lake Waikaremoana is echt geweldig. Staan 6 dagen voor dacht ik.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:08:15 #67
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126970262
dit is misschien wel een van de meest onbekende "great tracks" maar wel een van de mooiste imo
http://www.doc.govt.nz/pa(...)kiura/rakiura-track/
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 25 mei 2013 @ 05:24:17 #68
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_126976730
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
dit is misschien wel een van de meest onbekende "great tracks" maar wel een van de mooiste imo
http://www.doc.govt.nz/pa(...)kiura/rakiura-track/
Drie dagen over 37 km? Dat kan toch in één dag, of is het daar zo bergachtig?
Oh ja, ik moet snel eens naar Nieuw Zeeland.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 07:27:23 #69
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_126976906
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 05:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Drie dagen over 37 km? Dat kan toch in één dag, of is het daar zo bergachtig?
Oh ja, ik moet snel eens naar Nieuw Zeeland.
dit is inderdaad een behoorlijjk bergachtige trek maar je zou het ook in 2 dagen kunnen doen hoor
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:56:26 #70
194695 franklop
Fran knock
pi_126979005
En je wil sowieso beetje genieten van omgeving enzo heb een tas vol met spullen bij je etc
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zaterdag 25 mei 2013 @ 16:39:27 #71
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_126989384
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 13:21 schreef Cerbie het volgende:
De Shire wilden wij doen maar hebben we uiteindelijk overgeslagen, de goedkoopste tour is 66NZD per persoon en daarvoor mag je amper over de set lopen. Wat we van een backpackster hoorden die het wel gedaan had was dat je geen foto's mag maken, tenzij je belooft ze niet op internet (facebook) te posten.
Ik heb ze toch echt op Facebook gezien ;)
Was misschien tijdelijk, toen de eerste Hobbit film nog niet uit was?
  Redactie Frontpage zaterdag 25 mei 2013 @ 16:45:53 #72
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126989596
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 07:27 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

dit is inderdaad een behoorlijjk bergachtige trek maar je zou het ook in 2 dagen kunnen doen hoor
Stewart Island soberso! Kakapo's kijken!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 26 mei 2013 @ 02:39:29 #73
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_127012465
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 16:45 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Stewart Island soberso! Kakapo's kijken!
Oh, shit, nu wil ik nóg liever snel naar Nieuw Zeeland... Liefst lopend van het noordelijkste naar het zuidelijkste puntje + Stewart Island. Drie maanden over doen, tentje mee, 1000 euro aan vliegtickets, ferry en bus naar start- en eindpunt en 15 euro per dag uitgeven aan eten. Ofwel: een droomvakantie aan de andere kant van de wereld, tijdens een Hollandse winter, voor 2500 euro!
En, om realistisch te zijn, nog zo'n 1000 euro extra voor wat coole toeristische activiteiten en vermaak in de steden.

Moet te doen zijn toch? (Ok, het is 3000 km, dus wellicht is 4 maanden beter.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 26-05-2013 03:08:51 ]
  zondag 26 mei 2013 @ 06:06:21 #74
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127014105
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 02:39 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Oh, shit, nu wil ik nóg liever snel naar Nieuw Zeeland... Liefst lopend van het noordelijkste naar het zuidelijkste puntje + Stewart Island. Drie maanden over doen, tentje mee, 1000 euro aan vliegtickets, ferry en bus naar start- en eindpunt en 15 euro per dag uitgeven aan eten. Ofwel: een droomvakantie aan de andere kant van de wereld, tijdens een Hollandse winter, voor 2500 euro!
En, om realistisch te zijn, nog zo'n 1000 euro extra voor wat coole toeristische activiteiten en vermaak in de steden.

Moet te doen zijn toch? (Ok, het is 3000 km, dus wellicht is 4 maanden beter.)
15 euro per dag is cutting it very fine... dat laat weinig over voor onvoorziene omstandigheden en je camping fees etc.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 26 mei 2013 @ 06:27:56 #75
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_127014134
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 06:06 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

15 euro per dag is cutting it very fine... dat laat weinig over voor onvoorziene omstandigheden en je camping fees etc.
Wildkamperen is dan het plan natuurlijk.
En 15 euro aan eten lijkt me veel te veel (moet toch zelf koken), dus laat nog ruimte voor nieuwe schoenen halverwege ;)
Het budget is trouwens maar een ruwe schatting, deze zomer ga ik in de Pyreneeën voor het eerst met tentje en kookspullen lopen (coast to coast - 840 km), dus dat wordt m'n praktijktest.
  zondag 26 mei 2013 @ 07:28:09 #76
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127014257
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 06:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Wildkamperen is dan het plan natuurlijk.

de liefde met wildkampeerders is goed over hier in NZ.
kan je op een boete komen te staan die hoger is dan je dagelijkse budget.
qua budget,boodschappen zijn niet echt goedkoop in NZ,de ene dag zal het lukken,de andere dag niet en likens heb je natuurlijk niet altijd de keuze waar je boodschappen haal,er zal niet altijd een Pak & Save of Countdown in de buurt zijn en zal je er duur aanmoeten in een local dairy.
maar ik beloof je iig een gratis maaltijd twee dagen voordat je Bluff bereik ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 26 mei 2013 @ 08:13:28 #77
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_127014352
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 07:28 schreef rechtsedirecte het volgende:

qua budget,boodschappen zijn niet echt goedkoop in NZ,de ene dag zal het lukken,de andere dag niet en likens heb je natuurlijk niet altijd de keuze waar je boodschappen haal,er zal niet altijd een Pak & Save of Countdown in de buurt zijn en zal je er duur aanmoeten in een local dairy.
maar ik beloof je iig een gratis maaltijd twee dagen voordat je Bluff bereik ;)
De boodschappen vielen bij mij ook harder tegen dan gedacht inderdaad. Eten is dezelfde prijs of duurder dan in Nederland, tenminste bij de Countdown en Pack&Save. Wat wel weer prima was, was dat je bij de Countdown spaarde voor korting op benzine bij de BP of Shell, weet niet meer precies welke. Zo spaarden we daar dan ook weer wat uit :)

Van het najaar ben ik zeer waarschijnlijk op het Zuidereiland te vinden, kan ik dan ook gebruik maken van de gratis maaltijd? :+ :D
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 26 mei 2013 @ 08:19:57 #78
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127014371
Tuurlijk ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_127014475
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 07:28 schreef rechtsedirecte het volgende:
kan je op een boete komen te staan die hoger is dan je dagelijkse budget.

ik dacht dat ik laatst had gelezen dat het gewoon is toegestaan?
  zondag 26 mei 2013 @ 20:42:49 #80
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127039436
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 08:44 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

ik dacht dat ik laatst had gelezen dat het gewoon is toegestaan?
lang niet overal meer, Queenstown en Wanaka bijvoorbeeld zijn hee lstreng geworden wat betreft wildkampeerders.
Dit komt omdat er veel wildkampeerders zijn die 's morgens vanuit de tent overal de broek laten zakken, ook vlak langs een beekje etc.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:03:30 #81
144648 redcable
Looking for more
pi_127768558
YEaah! in oktober weer naar NZ voor 4 weken! :D. Ik wil gaan skydiven en bungyjumpen. Welke plaatsen zijn aan te raden om te gaan skydiven?
-I wanna feel the sunshine lift my head-
  vrijdag 14 juni 2013 @ 13:22:06 #82
286575 Roces18
Chef de party
pi_127787685
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:03 schreef redcable het volgende:
YEaah! in oktober weer naar NZ voor 4 weken! :D. Ik wil gaan skydiven en bungyjumpen. Welke plaatsen zijn aan te raden om te gaan skydiven?
skydiven - franz jozef of abel tasman (de laatste staat in de top tien met beste landingen ter wereld)
bungyjumpen - kawarau bridge voor de classic en voor de daredevils ; the nevis }) (queenstown trouwens)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_127788096

ik wil dat ook nog een keer doen, maar ik durf dat echt niet. zeker als ik die kerel zo zie twijfelen krijg ik al klamme handjes :P

ik kreeg bij zweefvliegen al kriebels in m'n buik _O- maar heb toch wel een levensinstelling van try before you die, dus moet het een keer geprobeerd hebben.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 13:53:29 #84
286575 Roces18
Chef de party
pi_127789023
Ik doe van alles van wild water rafting tot skydiven maar van bungyjumpen krijg ik toch altijd de zweetdruppels op mijn voorhoofd ;(
( het beste is als je ze van tevoren vraagt of ze je gewoon eraf duwen als je niet oplet, hoef je ook niet na te denken)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_127866948
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:03 schreef redcable het volgende:
YEaah! in oktober weer naar NZ voor 4 weken! :D. Ik wil gaan skydiven en bungyjumpen. Welke plaatsen zijn aan te raden om te gaan skydiven?
Skydiven is het goedkoopst in Taupo. Bungyjumpen zou ik in Queenstown doen, veel keus uit verschillende opties (ik heb zelf de freestyle gedaan waar je om je middel vastzit in plaats van je voeten, kan je zo van het hokje de lucht inrennen :))
pi_128959636
Het plan was om in oktober 6-8 weken naar NZ te komen. Echter, ik moet eind juli ook naar NZ om mijn AU visum te verlengen. Nu twijfel ik om dan ook gelijk rond te reizen. Dat scheelt me het kopen van een vlucht, maar weer-gewijs lijkt het me geen slimme keuze. Iemand advies?
Pain is temporary, pride is forever
  maandag 15 juli 2013 @ 02:04:18 #87
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128960062
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 01:40 schreef FreeShooter het volgende:
Het plan was om in oktober 6-8 weken naar NZ te komen. Echter, ik moet eind juli ook naar NZ om mijn AU visum te verlengen. Nu twijfel ik om dan ook gelijk rond te reizen. Dat scheelt me het kopen van een vlucht, maar weer-gewijs lijkt het me geen slimme keuze. Iemand advies?
het weer kan in oktober net zo wisselvallig zijn, zeker op het Zuider eiland dus ik zou zeggen... eind juli gaan dan kan je ook nog overal volop skieen mocht je dat leuk vinden
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Spellchecker maandag 15 juli 2013 @ 03:04:09 #88
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_128960696
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 13:22 schreef Roces18 het volgende:

[..]

skydiven - franz jozef of abel tasman (de laatste staat in de top tien met beste landingen ter wereld)
bungyjumpen - kawarau bridge voor de classic en voor de daredevils ; the nevis }) (queenstown trouwens)
Bungeejumpen vanaf de Kawarau Bridge is zeker vermakelijk, in ieder geval :9

Overigens stond het nooit in de planning om dat te gaan doen; idee kwam op toen we er toevallig langs kwamen gereden :)
Tevens -purist.
pi_129186938
Het is zover, na het behalen van mijn vwo diploma gaat mijn tussenjaar eindelijk in.
Ik ben nu hard op zoek naar werk om mijn droom te kunnen bekostigen: backpacken in in Nieuw-Zeeland!
Mijn plan is om in januari/februari 2014 naar het prachtige land te reizen om daar in 3 maanden tijd zoveel mogelijk te zien en mee te maken. Natuurlijk heb ik veel vragen en waar kan ik die beter stellen dan in dit topic?

Allereerst de reis er naar toe. Een tussenstop lijkt me een uitstekend plan. Welke tussenstop zouden jullie aanraden en/of afraden? Tevens vroeg ik me af waar jullie je vliegtickets reserveren... (incl. stopover)

Ook vroeg ik me af wanneer de ''beste'' tijd is om te gaan. Zelf zit ik te denken aan eind januari tot eind april.
Echter vroeg ik me af of het in april nog steeds goed backpack weer is.

Dan het reizen in het land zelf... Al veel rondgekeken en de hop-on-hop-off bussen lijken me een goede keuze.
Omdat ik niet ELKE dag hoef te partyen leek The Kiwi Experience me niet geschikt.
Stray ziet er goed uit MAAR ik ben 18 jaar... De gemiddelde leeftijd van die bussen is 27 (staat op hun site)
Graag zou ik dus ook ervaringen horen over het reizen in het land zelf...
Is zo'n busmaatschappij aan te raden en zo ja: welke? Of moet ik een camper kopen? (wat alleen erg duur is)

Als laatst: ik ben nog op zoek naar een reisbuddy om in ieder geval de eerste periode mee te reizen!
Gewoon om niet alleen te beginnen... Als er hier ook mensen zijn die begin volgend jaar naar de andere kant van de wereld gaan: laat het me weten :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Levis op 21-07-2013 21:57:29 ]
  zondag 21 juli 2013 @ 20:09:48 #90
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129194519
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 15:29 schreef Levis het volgende:

Ook vroeg ik me af wanneer de ''beste'' tijd is om te gaan. Zelf zit ik te denken aan eind januari tot eind april.
Echter vroeg ik me af of het in april nog steeds goed backpack weer is.
April is vaak nog perfect weer... sprekend voor het zuider eiland, het voorjaar kan heel onstuimig zijn en de zomer winderig maar de herfst is vaak prachtig., het lijkt dan echt of de natuur tot rust komt..geen wind, weinig regen en nog hele aangename temperaturen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 22 juli 2013 @ 00:29:32 #91
286575 Roces18
Chef de party
pi_129206196
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 15:29 schreef Levis het volgende:

Allereerst de reis er naar toe. Een tussenstop lijkt me een uitstekend plan. Welke tussenstop zouden jullie aanraden en/of afraden? Tevens vroeg ik me af waar jullie je vliegtickets reserveren... (incl. stopover)

Ook vroeg ik me af wanneer de ''beste'' tijd is om te gaan. Zelf zit ik te denken aan eind januari tot eind april.
Echter vroeg ik me af of het in april nog steeds goed backpack weer is.

Dan het reizen in het land zelf... Al veel rondgekeken en de hop-on-hop-off bussen lijken me een goede keuze.
Omdat ik niet ELKE dag hoef te partyen leek The Kiwi Experience me niet geschikt.
Stray ziet er goed uit MAAR ik ben 18 jaar... De gemiddelde leeftijd van die bussen is 27 (staat op hun site)
Graag zou ik dus ook ervaringen horen over het reizen in het land zelf...
Is zo'n busmaatschappij aan te raden en zo ja: welke? Of moet ik een camper kopen? (wat alleen erg duur is)

Als laatst: ik ben nog op zoek naar een reisbuddy om in ieder geval de eerste periode mee te reizen!
Gewoon om niet alleen te beginnen... Als er hier ook mensen zijn die begin volgend jaar naar de andere kant van de wereld gaan: laat het me weten :)
Ik zit hier sinds eind januari en de beste tijd om hier te komen is denk ik begin december (hartje zomer) maar je hebt eigenlijk tot pasen echt heerlijk zomerweer dus wat dat betreft zou ik er geen zorgen over maken.

Stray is toch wel de beste wat bussen betreft aangezien die hele routes aanbieden en je ontmoet er veel mensen. Leeftijden verschillen enorm maar denk dat het gemiddelde eerder rond de 23~ zit. Maar boven de dertig zul je niet snel mensen bij Stray zien. Een andere optie is nakedbus, dat is gewoon een normale bus net zoals in Nederland alleen voor lange afstanden en niet gericht op tours. Je kan ook een auto/camper huren van je 18e dat is wat ik doe (kijk eens bij jucy of acerentals). En een reisbuddy kan je zo vinden op internet via een van de honderdduizend backpackersfora.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_129210721
Raden jullie me aan om van te voren (goedkoper) op internet tour tickets te kopen van (bijvoorbeeld) Stray, of zeggen jullie: zie maar waar je terecht komt... Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je daar iemand ontmoet met auto waarmee je mee kan rijden als je al een ticket hebt..

Alvast hartstikke bedankt voor de antwoorden!.
  maandag 22 juli 2013 @ 07:38:27 #93
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129210960
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 00:29 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik zit hier sinds eind januari en de beste tijd om hier te komen is denk ik begin december (hartje zomer)
het zomerweer begint op het Zuider Eiland over het algemeen niet tot de kerst dus het is aan te raden om, mocht je beide eilanden willen bezoeken, eerst het Noorder Eiland te doen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 22 juli 2013 @ 07:43:41 #94
286575 Roces18
Chef de party
pi_129210986
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 06:12 schreef Levis het volgende:
Raden jullie me aan om van te voren (goedkoper) op internet tour tickets te kopen van (bijvoorbeeld) Stray, of zeggen jullie: zie maar waar je terecht komt... Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je daar iemand ontmoet met auto waarmee je mee kan rijden als je al een ticket hebt..

Alvast hartstikke bedankt voor de antwoorden!.
Ik zou gewoon via internet eentje kopen en als je goed oplet zijn er vaak speciale aanbiedingen in bepaalde periodes met 50 procent korting e.d.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 23 juli 2013 @ 14:12:53 #95
286575 Roces18
Chef de party
pi_129254096
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 06:12 schreef Levis het volgende:
Raden jullie me aan om van te voren (goedkoper) op internet tour tickets te kopen van (bijvoorbeeld) Stray, of zeggen jullie: zie maar waar je terecht komt... Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je daar iemand ontmoet met auto waarmee je mee kan rijden als je al een ticket hebt..

Alvast hartstikke bedankt voor de antwoorden!.
Zag net dat Stray nu de winteraanbiedingen heeft dus veelal 50% korting, die kaarten moet je binnen 12 maanden activeren en dan zijn ze nog 12 maanden geldig. -Dus als je een hoop geld wilt besparen check hun website even.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:53:57 #96
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_129268864
Ik was 21 toen ik met Stray meeging. Ik vond het juist leuk dat de leeftijden zo verschilden. Er waren heel veel mensen van 25-30. Enkele uitschieters die in de 30 waren. En ook enkele uitschieters naar beneden. Soms kwamen we langs een Kiwi bus en dan zag je alleen maar van die pubers. Het hangt natuurlijk ook van jezelf af.

Inmiddels ben ik 26 en ik zou nu zo weer met Stray meegaan. Je krijgt een heel gemeleerd gezelschap en daardoor echt de tijd van mn leven gehad!
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:56:38 #97
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_129268972
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:03 schreef redcable het volgende:
YEaah! in oktober weer naar NZ voor 4 weken! :D. Ik wil gaan skydiven en bungyjumpen. Welke plaatsen zijn aan te raden om te gaan skydiven?
Ik heb het in the bay of islands gedaan! Dorpje Paihia. Was supercheap, 199 dollar voor 12.000 ft. Was prachtig!
pi_129282234
Iemand ervaring met een auto kopen? (en verkopen) Als ik er in januari er een koop en eind april weer verkoop verlies ik natuurlijk geld... Aan hoeveel euro moet ik dan denken?

Met auto ben je veel vrijer en kan je gaan en staan waar je wil... dat spreekt mij erg aan :) Ook kan je mensen uitnodigen om mee te reizen, volgens mij de ideale backpack ervaring!!
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:10:14 #99
286575 Roces18
Chef de party
pi_129285444
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:05 schreef Levis het volgende:
Iemand ervaring met een auto kopen? (en verkopen) Als ik er in januari er een koop en eind april weer verkoop verlies ik natuurlijk geld... Aan hoeveel euro moet ik dan denken?

Met auto ben je veel vrijer en kan je gaan en staan waar je wil... dat spreekt mij erg aan :) Ook kan je mensen uitnodigen om mee te reizen, volgens mij de ideale backpack ervaring!!
In april zul je niet zo snel je auto verkopen dan is het namelijk al herfst en dat is niet echt een backpackers seizoen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:37:00 #100
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129306508
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:10 schreef Roces18 het volgende:

[..]

In april zul je niet zo snel je auto verkopen dan is het namelijk al herfst en dat is niet echt een backpackers seizoen.
inderdaad
Misschien gewoon een goedkoop tweedehandsje op de kop tikken en aan het eind van je vakantie je verlies pakken.
als je er eentje koop van zeg $2000.- dan kost het je tot half april $20.- per dag... volgens mij altijd nog een van de goedkoopste manier van reizen.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Spellchecker woensdag 24 juli 2013 @ 21:39:44 #101
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_129306628
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

inderdaad
Misschien gewoon een goedkoop tweedehandsje op de kop tikken en aan het eind van je vakantie je verlies pakken.
als je er eentje koop van zeg $2000.- dan kost het je tot half april $20.- per dag... volgens mij altijd nog een van de goedkoopste manier van reizen.
En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aan :P
Tevens -purist.
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:40:53 #102
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129306673
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aan :P
wel lastig met het stuur aan de verkeerde kant ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Spellchecker woensdag 24 juli 2013 @ 21:42:43 #103
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_129306747
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:40 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

wel lastig met het stuur aan de verkeerde kant ;)
Ik zei het natuurlijk meer voor de gein, want financieel niet de handigste optie, maar los daarvan is wat jij typt niet onoverkomelijk natuurlijk. Er rijden hier wel meer auto's rond, die het stuur aan de andere kant hebben ;)
Tevens -purist.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:51:47 #104
286575 Roces18
Chef de party
pi_129319519
Ik zou niet zo snel zelf een auto kopen hier. Zeker omdat het allemaal rompslomp met zich meebrengt administratief en ook de verkoop. Beste is gewoon een auto huren, dat kan hier al best goedkoop a 25 dollar per dag excl verzekering (0 dollar eigen risico is ook 20 pd) check jucy.co.nz eens. Heb zelf momenteel ook een auto van jucy (al vaker gehuurd daar en altijd goed). Daarnaast krijg je met jucy ook allemaal kortingen op toeristen zaken. Zo heb ik nu een gratis skipas voor 6 dagen :D
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Redactie Frontpage donderdag 25 juli 2013 @ 08:01:17 #105
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_129319588
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aan :P
In 2006 heb ik een auto voor 2000 NZ$ gekocht, na 6,5 maand voor 1500NZ$ weer verkocht. 2,5$ per dag dus. Daarnaast nog wel één keer alle vloeistoffen en olie vervangen en een belastingplaatje gekocht (3 maanden ofzo dacht ik), plus een WA verzekering ex ER, iets dat niet verplicht is.

Kost geen drol. Voordeel was wel dat toen ik mijn auto eerst niet verkocht kreeg, hij bij vrienden kon blijven staan die hem uiteindelijk verkocht hebben. Als je puur rondreist kan dat wat moeilijker zijn....
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:10:11 #106
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129320400
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:51 schreef Roces18 het volgende:
Ik zou niet zo snel zelf een auto kopen hier. Zeker omdat het allemaal rompslomp met zich meebrengt administratief en ook de verkoop.
ik zou na 16 jaar in NZ ook niet zo 1,2,3 weten wat ik waar moet regelen als ik een auto in NL zou kopen maar dat betekent niet dat het moeilijk is....
Als je weet wat je moet doen is het allemaal niet zo moeilijk
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_129320829
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:01 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

In 2006 heb ik een auto voor 2000 NZ$ gekocht, na 6,5 maand voor 1500NZ$ weer verkocht. 2,5$ per dag dus. Daarnaast nog wel één keer alle vloeistoffen en olie vervangen en een belastingplaatje gekocht (3 maanden ofzo dacht ik), plus een WA verzekering ex ER, iets dat niet verplicht is.

Kost geen drol. Voordeel was wel dat toen ik mijn auto eerst niet verkocht kreeg, hij bij vrienden kon blijven staan die hem uiteindelijk verkocht hebben. Als je puur rondreist kan dat wat moeilijker zijn....
Daarnaast kun je een auto die je voor $2000 koopt altijd voor $1000 wel ergens kwijt bij een dealer. Neem je je verlies, ben je voor zo'n periode nog altijd oneindig veel goedkoper uit.


Al verkoop je hem niet en breng he hem naar de stort scheelt het nog $5 per dag met huren.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:34:47 #108
286575 Roces18
Chef de party
pi_129320859
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:10 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik zou na 16 jaar in NZ ook niet zo 1,2,3 weten wat ik waar moet regelen als ik een auto in NL zou kopen maar dat betekent niet dat het moeilijk is....
Als je weet wat je moet doen is het allemaal niet zo moeilijk
Zoals Blacklining hierboven stelt kan je hem altijd verkopen bij een dealer. Ik weet wel dat juist bij de hostels overal auto's worden aangeboden, maar dat is in overvloed. Dus je kan hem goedkoop halen maar je moet hem ook weer voor minder verkopen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Redactie Frontpage donderdag 25 juli 2013 @ 09:55:40 #109
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_129321319
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:34 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Zoals Blacklining hierboven stelt kan je hem altijd verkopen bij een dealer. Ik weet wel dat juist bij de hostels overal auto's worden aangeboden, maar dat is in overvloed. Dus je kan hem goedkoop halen maar je moet hem ook weer voor minder verkopen.
Een auto kost in NZ toch een habbekrats vergeleken met Nederland. Ik reed daar toen een 12 jaar oude Nissan Bluebird SSS met een 2.5 V6 erin en minder dan 100k op de teller... In Nederland zou zo'n auto zo meer dan 5k¤ kosten, daar kostte hij omgerekend maar 1k¤.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_129322375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:51 schreef Roces18 het volgende:
Ik zou niet zo snel zelf een auto kopen hier. Zeker omdat het allemaal rompslomp met zich meebrengt administratief en ook de verkoop. Beste is gewoon een auto huren, dat kan hier al best goedkoop a 25 dollar per dag excl verzekering (0 dollar eigen risico is ook 20 pd) check jucy.co.nz eens. Heb zelf momenteel ook een auto van jucy (al vaker gehuurd daar en altijd goed). Daarnaast krijg je met jucy ook allemaal kortingen op toeristen zaken. Zo heb ik nu een gratis skipas voor 6 dagen :D
Die administratie is niet zo heel ingewikkeld hoor. De koper en verkoper moeten een formulier invullen en het bij het postkantoor inleveren. Ik heb een jaar in een Toyota Corona gereden die ik voor $1000 had gekocht... en voor $1200 heb verkocht. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:10 schreef Roces18 het volgende:

[..]

In april zul je niet zo snel je auto verkopen dan is het namelijk al herfst en dat is niet echt een backpackers seizoen.
Ik heb mijn auto in april binnen 1 week verkocht, maar misschien had ik gewoon geluk. Ik denk dat aan het eind van het zomerseizoen toch wel auto's worden verkocht aan mensen die eigenlijk van plan waren terug naar huis te gaan, maar besluiten toch iets langer in NZ te blijven (bijv. om te werken) en dan toch graag een auto willen.

Oh ja: let er wel op dat een auto ouder dan 6 jaar, elke 6 maanden voor een APK-keuring moet gaan, in plaats van een keer per jaar. Kan net vervelend uitkomen als je maar een paar maanden gaat reizen.
pi_129323960
Beide opties lijken me erg interessant...
Stray: geen geregel, snel in contact met nieuwe mensen
Tweedehands auto: gaan en staan waar je wil!

Ik wilde 3 maanden gaan rondtrekken...Op de site van Stray staat dat je voor de langste pass minimaal 35 dagen nodig hebt. Ik ben bang dat de groep doortrekt en ik (omdat ik zoveel tijd heb) vaak achter blijf net als ik ze begin te kennen... Zijn er meer mensen die zo ''langzaam'' over een pass als die van Stray hebben gedaan en hoe is dat jullie bevallen?
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:43:17 #112
286575 Roces18
Chef de party
pi_129324326
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:32 schreef Levis het volgende:
Beide opties lijken me erg interessant...
Stray: geen geregel, snel in contact met nieuwe mensen
Tweedehands auto: gaan en staan waar je wil!

Ik wilde 3 maanden gaan rondtrekken...Op de site van Stray staat dat je voor de langste pass minimaal 35 dagen nodig hebt. Ik ben bang dat de groep doortrekt en ik (omdat ik zoveel tijd heb) vaak achter blijf net als ik ze begin te kennen... Zijn er meer mensen die zo ''langzaam'' over een pass als die van Stray hebben gedaan en hoe is dat jullie bevallen?
Je hebt verschillende passen en de dagen is meer een adviestijd. Je kunt zo lang blijven als je wilt zodra je maar binnen dat jaar blijft en veel mensen blijven ook meestal een paar dagen per plek. Zeker op het zuidereiland. En anders ontmoet je toch altijd andere mensen!

En als je dit een probleem vindt kun je ook altijd nog met andere tourbedrijven die bijvoorbeeld een maand over heel nieuw-zeeland doen met een vast gezelschap. Dus in de bus wanneer de tourleider dat zegt, eruit wanneer die dat zegt. Het is maar net wat je wilt. Maar ook Stray is niet alles, de bussen vertrekken meestal vroeg, dus op tijd je nest uit en stoppen ook niet overal.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 25 juli 2013 @ 21:52:58 #113
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_129346345
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:32 schreef Levis het volgende:
Beide opties lijken me erg interessant...
Stray: geen geregel, snel in contact met nieuwe mensen
Tweedehands auto: gaan en staan waar je wil!

Ik wilde 3 maanden gaan rondtrekken...Op de site van Stray staat dat je voor de langste pass minimaal 35 dagen nodig hebt. Ik ben bang dat de groep doortrekt en ik (omdat ik zoveel tijd heb) vaak achter blijf net als ik ze begin te kennen... Zijn er meer mensen die zo ''langzaam'' over een pass als die van Stray hebben gedaan en hoe is dat jullie bevallen?
Ik heb vanaf Auckland tot aan de laatste stop in Christchurch met dezelfde groep gereisd omdat die groep zooooo leuk was. Had toen in 3 weken het hele land gedaan haha. Daarna met een klein groepje zelfstandig verder gegaan naar bijv Dunedin en later terug naar Queenstown allemaal met Naked Bus. Je kan het natuurlijk invullen zoals je zelf wilt.
pi_129353087
Wat betreft een auto kopen of huren moet je er ook rekening mee houden dat als er wat kapot gaat aan de auto, je met een huur auto dan niet zelf opdraait voor de kosten. Met een eigen auto wel.
Pain is temporary, pride is forever
  maandag 2 september 2013 @ 18:19:05 #115
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130748510
Misschien nuttig om te weten voor de mensen die een auto huren. De meeste autohuurbedrijven staan het niet toe om een auto met de ferry (Interislander) van Wellington naar Picton te nemen of andersom. Hier kwamen wij pas ter plekke achter ondanks dat we een one-way geboekt hadden van CHC naar AKL. De auto moest volledig leeg in Picton, toen met handbagage de boot over en in Wellington alles weer in de nieuwe auto. Als je dit met een camper doet en een paar weken rondtrekt is dat behoorlijk zuur.
pi_130749045
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 18:19 schreef MartijnUK het volgende:
Misschien nuttig om te weten voor de mensen die een auto huren. De meeste autohuurbedrijven staan het niet toe om een auto met de ferry (Interislander) van Wellington naar Picton te nemen of andersom. Hier kwamen wij pas ter plekke achter ondanks dat we een one-way geboekt hadden van CHC naar AKL. De auto moest volledig leeg in Picton, toen met handbagage de boot over en in Wellington alles weer in de nieuwe auto. Als je dit met een camper doet en een paar weken rondtrekt is dat behoorlijk zuur.
Dat is wel een hele goede tip voor mijn volgende keer in NZ inderdaad.
^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_130749494
In sommige gevallrn is t zelfs goedkoper
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_130835341
ik zit in maart 2014 ongeveer 15 dagen in Sidney waarbinnen ik een uitstapje wil maken van ongeveer 1 week naar NZ. Ik denk dat ik beste naar zuidelijke eiland kan gaan en daar in Christchurch auto huur om rondje eiland te rijden, (vrijwel)elke dag ergens anders slapen.

Is zoiets een beetje te doen? Hoeveel tijd en welke highlights zou je adviseren rekeninghoudend dat ik van de 15 dagen ook Sidney en misschien nog 1 locatie in Australie wil zien.. dus ik denk max 7 dagen NZ...
  donderdag 5 september 2013 @ 04:13:30 #119
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_130837807
quote:
10s.gif Op donderdag 5 september 2013 00:05 schreef thedude1234 het volgende:
ik zit in maart 2014 ongeveer 15 dagen in Sidney waarbinnen ik een uitstapje wil maken van ongeveer 1 week naar NZ. Ik denk dat ik beste naar zuidelijke eiland kan gaan en daar in Christchurch auto huur om rondje eiland te rijden, (vrijwel)elke dag ergens anders slapen.

Is zoiets een beetje te doen? Hoeveel tijd en welke highlights zou je adviseren rekeninghoudend dat ik van de 15 dagen ook Sidney en misschien nog 1 locatie in Australie wil zien.. dus ik denk max 7 dagen NZ...
7 dagen voor het zuidereiland is niet al te veel tijd maar evengoed goed te doen... plannen wat je wil zien en een beetje doorrijden.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 5 september 2013 @ 09:27:22 #120
286575 Roces18
Chef de party
pi_130839880
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 04:13 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

7 dagen voor het zuidereiland is niet al te veel tijd maar evengoed goed te doen... plannen wat je wil zien en een beetje doorrijden.
Je hebt al bijna 7 dagen nodig om het rondje te maken tenzij je kapot veel in de auto wilt zitten. Het is zo'n 2500/3000 kilometer. Als ik jou was zou ik die zeven dagen lekker naar Queenstown gaan. Supercentraal en het is de plek waar je het meeste kan doen. En van daaruit kan je ook naar Milford e.d.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 5 september 2013 @ 19:11:49 #121
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130856250
Sydney is prima te doen in a 2 a 3 dagen, voeg daar 2 dagen bij voor Brisbane/Gold Coast heb je dat ook gezien houdt je 10 dagen voor het meest spectaculaire land in deze hoek van de wereld over 8-)
  donderdag 5 september 2013 @ 19:34:48 #122
286575 Roces18
Chef de party
pi_130857099
Ik zelf heb het zuidereiland in 19 dagen gedaan en ik kon alles wat ik wilde zien en doen. Maar dan moet je wel stevig doorrijden natuurlijk. Dagen van 6/7 uur in de auto maar dat heb je in Australië ook al gauw.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 5 september 2013 @ 20:30:30 #123
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_130859277
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 09:27 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Je hebt al bijna 7 dagen nodig om het rondje te maken tenzij je kapot veel in de auto wilt zitten. Het is zo'n 2500/3000 kilometer. Als ik jou was zou ik die zeven dagen lekker naar Queenstown gaan. Supercentraal en het is de plek waar je het meeste kan doen. En van daaruit kan je ook naar Milford e.d.
;(
Queenstown is inderdaad wel leuk maar om hier nu 7 dagen te blijven..... er zijn zoveel andere (verborgen) plekjes zoals The Catlins bijv.
Zven dagen zuidereiland is (als je een globaal overzicht van het Zuidereiland wilt hebben en voor lief neem dat je dingen niet ga zien) goed te doen.
Nu heb ik natuurlijk alles van het zuidereiland al gezien dus er zijn gebieden die ik auomatisch oversla maar als toerist is dit moeilijker
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  vrijdag 6 september 2013 @ 00:26:23 #124
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130870543
Je kan een ingekorte ronde maken door bij van CHC over Arthur's pass te rijden richting Hokitika, dan de gletschers te doen, en via Wanaka naar Q-town. Dan kun je een uitstap maken naar Te Anau/Milford en over de zuidkant van de alpen terug langs Tekapo, misschien Mt. Cook nog meepakken. Daarmee mis je eigenlijk alleen de uiterste westelijke en oostelijke kant van het zuidereiland, regio Invercargill/Dunedin en Nelson/Blenheim/Kaikoura maar goed het hangt er vanaf waar je voorkeur ligt :)
pi_130877149
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 00:26 schreef MartijnUK het volgende:
Je kan een ingekorte ronde maken door bij van CHC over Arthur's pass te rijden richting Hokitika, dan de gletschers te doen, en via Wanaka naar Q-town. Dan kun je een uitstap maken naar Te Anau/Milford en over de zuidkant van de alpen terug langs Tekapo, misschien Mt. Cook nog meepakken. Daarmee mis je eigenlijk alleen de uiterste westelijke en oostelijke kant van het zuidereiland, regio Invercargill/Dunedin en Nelson/Blenheim/Kaikoura maar goed het hangt er vanaf waar je voorkeur ligt
en je mist het Tasman National Park <3

maar idd, bovenstaande route zou ik ook voor gaan als ik een week op het zuidereiland had. Queenstown zelf vind ik dan nog zelfs het minst boeiende, maar het ligt er inderdaad aan wat je wilt. Als je de natuur wilt zien zou ik door Queenstown snel heen rijden en een mooie wandeling bij Mt Cook doen (bijv Hookervalley). Als je daarentegen meer van de adrenaline kick bent is Queenstown wel je Mekka.
In the coolest little capital of the world
  Redactie Frontpage vrijdag 6 september 2013 @ 11:31:49 #126
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_130877429
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

;(
Queenstown is inderdaad wel leuk maar om hier nu 7 dagen te blijven..... er zijn zoveel andere (verborgen) plekjes zoals The Catlins bijv.
Zven dagen zuidereiland is (als je een globaal overzicht van het Zuidereiland wilt hebben en voor lief neem dat je dingen niet ga zien) goed te doen.
Nu heb ik natuurlijk alles van het zuidereiland al gezien dus er zijn gebieden die ik auomatisch oversla maar als toerist is dit moeilijker
In Queenstown zie je niets wat je in de Europesche alpen ook niet kan zien. Ik zou er niet langer dan een paar uur blijven. Was eerlijk gezegd teleurgesteld. De Remarkables zijn dan wel weer remarkable.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 6 september 2013 @ 18:56:08 #127
286575 Roces18
Chef de party
pi_130891233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 11:20 schreef Drebbelman het volgende:

en je mist het Tasman National Park <3

maar idd, bovenstaande route zou ik ook voor gaan als ik een week op het zuidereiland had. Queenstown zelf vind ik dan nog zelfs het minst boeiende, maar het ligt er inderdaad aan wat je wilt. Als je de natuur wilt zien zou ik door Queenstown snel heen rijden en een mooie wandeling bij Mt Cook doen (bijv Hookervalley). Als je daarentegen meer van de adrenaline kick bent is Queenstown wel je Mekka.
Queenstown vind ik persoonlijk een heerlijke plek. Lekker dichtbij de skivelden en veel te doen wat betreft adrenaline. Mt Cook vind ik zelf zeer overrated. Tenzij je een helikopterlanding ofzo wilt doen zou ik er niet heen gaan want in Oostenrijk zie je precies hetzelfde. Ik zou zelf in juist die periode van het jaar anders naar Abel Tasman gaan. Heerlijk uitgestrekte lange stranden, in maart nog lekker weer , genieten daar hoor.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 6 september 2013 @ 20:49:12 #128
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_130896124
Ik Kijk waarschijnlijk met andere ogen tegen Queenstown aan dan jullie maar in mijn ogen nog steeds een fantastische plek voor een weekendje weg met lekker relaxen,heerlijk eten en een goed glas wijn., maar nog beter geschikt daarvoor is in mijn ogen Wanaka...,dat plaatsje heeft nog een heerlijk "dorps" gevoel met evengoed alle voorzieningen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_130908872
cool, thanks voor de highlights.. ik ga eens even googlen al die plekken want het zegt me niets. Maar ik dacht laat ik reseach beginnen aan de hand van reacties ipv tripadvisor top 10 ;-)

Als ik wat tijd doorbreng in Kuala Lumpur, Singapore en Sidney dan heb ik genoeg steden gezien.. natuur moet focus zijn in NZ. Vooral in het wild kamperen lijkt me cool en wat hiken door de bergen.. medio maart moet weer nog prima zijn?

Als ik op google maps een rondje trek over zuideiland dan is dat ongeveer 27 uur.. in principe moet ik dan niet meer dan 4 uur gemiddeld per dag rijden.. maar ik ga ook niet een exact rondje rijden.. zal wel iets praktisch kiezen om optimale highlights te bezoeken.

En ja ik weet dat je altijd meer tijd nodig hebt maar helaas..
  zondag 8 september 2013 @ 23:21:29 #130
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130972187
NZ weer kan vrij random zijn. Ik was in Februari in Milford Sound en daar hadden we toen ook een dag met 15 graden, maar ook genoeg dagen in Queenstown van 25+
  donderdag 12 september 2013 @ 18:18:12 #131
144648 redcable
Looking for more
pi_131101089
Wat zijn de beste reisorganisaties van NZ voor een 15/20 daagse tour?
-I wanna feel the sunshine lift my head-
pi_131104707
Is 5500 euro genoeg voor 3 maanden nieuw zeeland excl. vliegticket?
  donderdag 12 september 2013 @ 20:29:56 #133
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131105579
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:05 schreef Levis het volgende:
Is 5500 euro genoeg voor 3 maanden nieuw zeeland excl. vliegticket?
grofweg NZ$12,000.- , NZ$ 4,000.- per maand
zat lijkt mij,ligt er aan waar je bijv. overnacht maar als je en beetje op je geld let is hier prima van rond te komen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Redactie Frontpage donderdag 12 september 2013 @ 20:32:52 #134
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_131105700
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:29 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

grofweg NZ$12,000.- , NZ$ 4,000.- per maand
zat lijkt mij,ligt er aan waar je bijv. overnacht maar als je en beetje op je geld let is hier prima van rond te komen
Dat dus. Een hostel heb je al snel voor 20 tot 30 dollar per nacht.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_131108827
NZ$ 4,000.- per maand? Ik las op sites dat je aan 2000 genoeg had... Ik wil overnachten in hostels maar wel gewoon toffe dingen doen (bungie, skydive, caving etc.)

Wat ik nog vergat: mn stray buspas zit er ook niet bij.. Dus 5500/6000 euro voor alleen overnachting, eten en activiteiten. Genoeg? Of net te weinig?

[ Bericht 1% gewijzigd door Levis op 12-09-2013 21:46:52 ]
  donderdag 12 september 2013 @ 21:45:43 #136
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_131109609
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 18:18 schreef redcable het volgende:
Wat zijn de beste reisorganisaties van NZ voor een 15/20 daagse tour?
Stray!!!
  donderdag 12 september 2013 @ 21:46:59 #137
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_131109672
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:05 schreef Levis het volgende:
Is 5500 euro genoeg voor 3 maanden nieuw zeeland excl. vliegticket?
Ja, denk het wel. Ik had ook zoiets volgens mij. Heb er niets voor gelaten. Ik wilde ook alle leuke dingen doen zoals skydiven en raften en lekker vaak de kroeg in. En als het op raakt, aan het einde gewoon wat cheaper eten enzo.
pi_131437436
Ik begin nu met dingen inslaan voor mijn reis... (van januari tot april NZ)

Wat moet ik sowieso meenemen en niet vergeten? (bijv welk soort kleding)
  zondag 22 september 2013 @ 12:43:07 #139
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131437737
Voornamelijk de zomer in principe hetzelfde als je hier zou hebben maar als je de bergen in trekt of pech hebt in het zuidereiland met weer zou ik sowieso een waterbestendig jack / regenjas meepakken en een paar jumpers/hoodies voor de frisse bries. Veel lange broeken zou ik niet meenemen zelfs al is het 15 gr met regen dan is een hoodie genoeg als je korte broek draagt (imo dan) :D
pi_131437904
Bedank! Nog even over het weer... Familie van me is ook in NZ geweest en gaven me de tip om eerst naar het zuidereiland te gaan omdat het daar eerder kouder wordt... Ik wilde echter het hoogtepunt (zuid) tot het laatst bewaren en eerst het noorder eiland ontdekken... Wat moet ik doen?
  zondag 22 september 2013 @ 18:18:49 #141
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131450285
Ik zou ook eerst zuid en dan noord doen omdat het daar inderdaad in maart/april een stuk kouder kan zijn alhoewel sommige Kiwi's ook zeggen dat het noorden juist in de zomer bezocht moet worden maar goed in Northland is het dan echt stinkend heet :P
  zondag 22 september 2013 @ 19:45:55 #142
286575 Roces18
Chef de party
pi_131453582
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef Levis het volgende:
Bedank! Nog even over het weer... Familie van me is ook in NZ geweest en gaven me de tip om eerst naar het zuidereiland te gaan omdat het daar eerder kouder wordt... Ik wilde echter het hoogtepunt (zuid) tot het laatst bewaren en eerst het noorder eiland ontdekken... Wat moet ik doen?
Kan je vertellen dat je echt in hartje zomer naar het noordereiland moet. Het is gewoon heerlijk warm en een paradijsje vooral richting bay of islands - te paki sanddunes - cape reinga. Daarnaast heb ik in de winter het zuidereiland gedaan en dit jaar was het zo'n 15 graden met uitschieters naar twintig en dat is echt een lekker temperatuurtje in de winter hoor!
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 22 september 2013 @ 19:54:00 #143
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131453867
in April is het op het zuidereiland (vooral Central Otago) vaak nog prachtig weer, sterker nog, vaak nog mooier dan in Januari.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 23 september 2013 @ 15:48:47 #144
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_131481481
Maori meldt _O_ O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil ook. ;(
Kan het niet betalen en heb te weinig tijd (als ik ga moet ik minimaal drie maanden kunnen, liefst een half jaar). Kan pas over vier jaar, mwehh.

Heb gelukkig nog wel m'n nationaliteit _O_ Geen gedonder met visums als het dan eindelijk zo ver is. Kan zo laaaaaaaaaaaang blijven als ik wil! *O*

[ Bericht 11% gewijzigd door oLexie op 23-09-2013 16:00:47 ]
Bay of Plenty
pi_131513310
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:48 schreef oLexie het volgende:
Maori meldt _O_ O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil ook. ;(
Kan het niet betalen en heb te weinig tijd (als ik ga moet ik minimaal drie maanden kunnen, liefst een half jaar). Kan pas over vier jaar, mwehh.

Heb gelukkig nog wel m'n nationaliteit _O_ Geen gedonder met visums als het dan eindelijk zo ver is. Kan zo laaaaaaaaaaaang blijven als ik wil! *O*
You lucky bastard.

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef Levis het volgende:
Bedank! Nog even over het weer... Familie van me is ook in NZ geweest en gaven me de tip om eerst naar het zuidereiland te gaan omdat het daar eerder kouder wordt... Ik wilde echter het hoogtepunt (zuid) tot het laatst bewaren en eerst het noorder eiland ontdekken... Wat moet ik doen?
Ik was in maart 2012 in Te Anau en toen was het 't warmste plekje van Nieuw Zeeland op die dagen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:11:41 #146
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131520657
Ik ben getrouwd met een Kiwi en kan dus als ik wil meteen een aanvraag de deur uitdoen als ik dat zou willen, maar voorlopig blijven we nog even in Engeland. Aantal dingen zijn hier net ietsjes makkelijker en natuurlijk nog dichtbij familie in NL nu.
  dinsdag 24 september 2013 @ 20:25:58 #147
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131525891
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:11 schreef MartijnUK het volgende:
Ik ben getrouwd met een Kiwi en kan dus als ik wil meteen een aanvraag de deur uitdoen als ik dat zou willen
same, maar geen behoefte aan., ik heb nu nagenoeg de zelfde rechten en plichten als een Kiwi dus waarom zou ik het veranderen...
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  woensdag 25 september 2013 @ 15:57:50 #148
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131554734
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 20:25 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

same, maar geen behoefte aan., ik heb nu nagenoeg de zelfde rechten en plichten als een Kiwi dus waarom zou ik het veranderen...
Ik had het niet zo zeer over het paspoort opgeven, dat zou ik ook niet snel doen zelfs niet als ik daar woonde. Doelde meer op het aanvragen van residence :)
pi_131943709
Hé, een NZ-topic. Die had ik nog niet gezien! :)

Vlieg zelf ook op 15 november naar Auckland en op 6 januari van Sydney weer naar Schiphol. Op 31 december staat dan een korte vlucht van Auckland naar Sydney geplant, om daar de jaarwisseling te vieren.

Heb de volgende buspas bij Kiwi gekocht, gezien ze nu sale hebben (550 euro i.p.v. 1.000 euro voor deze route):


Wellicht dat ik Bay of Islands er op een of andere manier nog bijvoeg. Desalniettemin op eigen vervoer.

Nu lekker bezig met verdere voorbereiding (spullen, welke activiteiten, aantal dagen per bestemming, ...). Het lijkt mij sowieso tof om bij AJ Hackett te gaan bungeejumpen. GoPro meenemen dus! Ook een mountainbike-tour/downhill lijkt mij vet, moet alleen nog even kijken waar. Misschien nog ergens een hardloopparcour meepakken. ^O^

Ik weet alleen nog niet of ik mijn spiegelreflex of een compactcamera moet meenemen. De spiegelreflex uit zich in kwalitatief betere foto's, maar is ook een stuk ruimer in omvang en gewicht. Iemand tips?

Heb er zin in! *O*
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:05:46 #150
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131952648
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:41 schreef GuitarJJ het volgende:
Hé, een NZ-topic. Die had ik nog niet gezien! :)

Vlieg zelf ook op 15 november naar Auckland en op 6 januari van Sydney weer naar Schiphol. Op 31 december staat dan een korte vlucht van Auckland naar Sydney geplant, om daar de jaarwisseling te vieren.

Heb de volgende buspas bij Kiwi gekocht, gezien ze nu sale hebben (550 euro i.p.v. 1.000 euro voor deze route):
[ afbeelding ]

Wellicht dat ik Bay of Islands er op een of andere manier nog bijvoeg. Desalniettemin op eigen vervoer.

Nu lekker bezig met verdere voorbereiding (spullen, welke activiteiten, aantal dagen per bestemming, ...). Het lijkt mij sowieso tof om bij AJ Hackett te gaan bungeejumpen. GoPro meenemen dus! Ook een mountainbike-tour/downhill lijkt mij vet, moet alleen nog even kijken waar. Misschien nog ergens een hardloopparcour meepakken. ^O^

Ik weet alleen nog niet of ik mijn spiegelreflex of een compactcamera moet meenemen. De spiegelreflex uit zich in kwalitatief betere foto's, maar is ook een stuk ruimer in omvang en gewicht. Iemand tips?

Heb er zin in! *O*
je komt vlak bij me langs ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:39:57 #151
168739 Red_85
'echt wel'
pi_131954449
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:41 schreef GuitarJJ het volgende:
Hé, een NZ-topic. Die had ik nog niet gezien! :)

Vlieg zelf ook op 15 november naar Auckland en op 6 januari van Sydney weer naar Schiphol. Op 31 december staat dan een korte vlucht van Auckland naar Sydney geplant, om daar de jaarwisseling te vieren.

Heb de volgende buspas bij Kiwi gekocht, gezien ze nu sale hebben (550 euro i.p.v. 1.000 euro voor deze route):
[ afbeelding ]

Wellicht dat ik Bay of Islands er op een of andere manier nog bijvoeg. Desalniettemin op eigen vervoer.

Nu lekker bezig met verdere voorbereiding (spullen, welke activiteiten, aantal dagen per bestemming, ...). Het lijkt mij sowieso tof om bij AJ Hackett te gaan bungeejumpen. GoPro meenemen dus! Ook een mountainbike-tour/downhill lijkt mij vet, moet alleen nog even kijken waar. Misschien nog ergens een hardloopparcour meepakken. ^O^

Ik weet alleen nog niet of ik mijn spiegelreflex of een compactcamera moet meenemen. De spiegelreflex uit zich in kwalitatief betere foto's, maar is ook een stuk ruimer in omvang en gewicht. Iemand tips?

Heb er zin in! *O*
Wel een van de dingen die je moet gedaan hebben, voordat je dood gaat. Bungeejumpen. Mocht je de tijd en de ballen hebben, doe ze beide. Kawarau en Nevis.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_131958717
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

je komt vlak bij me langs ;)
Jij woont in NZ? :)

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wel een van de dingen die je moet gedaan hebben, voordat je dood gaat. Bungeejumpen. Mocht je de tijd en de ballen hebben, doe ze beide. Kawarau en Nevis.
Er hangt alleen een prijskaartje aan... -O-

Kawarau: 110 euro
Nevis: 160 euro

Dan wordt het waarschijnlijk enkel de Nevis!

edit: allebei komt op omgerekend 230 euro
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 02:01:28 #153
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131960219
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 00:22 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Jij woont in NZ? :)

:Y 35km boven Invercargill
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_131965928
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 02:01 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

:Y 35km boven Invercargill
Tof hoor! Wat zal de omgeving genieten voor jou zijn :D
pi_131968669
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:41 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik weet alleen nog niet of ik mijn spiegelreflex of een compactcamera moet meenemen. De spiegelreflex uit zich in kwalitatief betere foto's, maar is ook een stuk ruimer in omvang en gewicht. Iemand tips?
Huidige generatie compacts kun je al aardig kwaliteits foto's mee schieten. Persoonlijk zou ik nooit zonder dslr op reis gaan, helemaal niet naar een land als Nieuw Zeeland, maar wij hebben het rondje dan ook met eigen camper gedaan ipv mee in de grote bus dus dan is ruimtegebrek minder een probleem.

En het hangt er een beetje af waar je voor gaat. Nieuw zeeland is ECHT een fotogeniek land, dus als je daar tijd en energie in wilt steken dan zou ik zeker de beste apperatuur meenemen ;) Zul je geen spijt van krijgen.

ps. als tijd en financien het toelaten dan zou ik stewart island zeker niet overslaan!!
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:45:01 #156
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131979103
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:00 schreef Uncle het volgende:

[..]

ps. als tijd en financien het toelaten dan zou ik stewart island zeker niet overslaan!!
QFT... een van de "ondergewaardeerde" stukjes NZ vanwege het feit dat het niet zo makkelijk te bereiken is als de grote tourist traps maar in mijn ogen een van de mooiste stukjes
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_131979826
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 19:45 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

QFT... een van de "ondergewaardeerde" stukjes NZ vanwege het feit dat het niet zo makkelijk te bereiken is als de grote tourist traps maar in mijn ogen een van de mooiste stukjes
En als je Stewart Island vergelijkt met het andere uiterste: Bay of Islands. Wat zou jullie voorkeur hebben?

Mijn planning is, afgezien van de busroute, nog vrij open. Ik had in de gedachten om (mits een paar dagen in Auckland over) naar Bay of Islands te gaan. Waarschijnlijk een stuk meer toeristisch. Maar dat zou ook prima om te ruilen zijn voor Stewart Island. :Y
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:03:59 #158
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131979950
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:00 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

En als je Stewart Island vergelijkt met het andere uiterste: Bay of Islands. Wat zou jullie voorkeur hebben?

Mijn planning is, afgezien van de busroute, nog vrij open. Ik had in de gedachten om (mits een paar dagen in Auckland over) naar Bay of Islands te gaan. Waarschijnlijk een stuk meer toeristisch. Maar dat zou ook prima om te ruilen zijn voor Stewart Island. :Y
Bay of Islands zit je waarschijnlijk even wat safer qua weer, tijdens jouw verblijf kan het hier in de Deep South nog vaak onvast weer zijn
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_131980346
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:00 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

En als je Stewart Island vergelijkt met het andere uiterste: Bay of Islands. Wat zou jullie voorkeur hebben?

Mijn planning is, afgezien van de busroute, nog vrij open. Ik had in de gedachten om (mits een paar dagen in Auckland over) naar Bay of Islands te gaan. Waarschijnlijk een stuk meer toeristisch. Maar dat zou ook prima om te ruilen zijn voor Stewart Island. :Y
Verdiep je er vooral zelf in en laat je niet ompraten door de mening van mij of een ander. Het zijn twee totaal verschillende gebieden, maar op hun eigen manier beiden een aanrader. Ik ben zelf geen stadsmens dus wij zijn de grote steden vrij snel doorgegeaan waardoor er tijd overbleef voor de extra uitstapjes als Stewart Island. Geweldige ongerepte natuur, mooie trails, Birding paradise op Ulva Island, en vooral een eiland met maar 1 dorpje waar 'iedereen' je kent na een anvondje in de (enige) kroeg. Of, en de grootste kans om een kiwi te zien :P
pi_132031201
Nog steeds op zoek naar een vliegticket naar Nieuw-Zeeland... Januari wil ik vertrekken om in april weer terug te komen (3 maanden) Weet iemand sites waar ik me kan aanmelden om nieuwsbrieven met korting acties te ontvangen? Of loopt er nu misschien een actie van een maatschappij?

Hoe hebben jullie je ticket geboekt? (hoelang van te voren, voor hoeveel geld, waar etc..)
pi_132042601
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:57 schreef Levis het volgende:
Nog steeds op zoek naar een vliegticket naar Nieuw-Zeeland... Januari wil ik vertrekken om in april weer terug te komen (3 maanden) Weet iemand sites waar ik me kan aanmelden om nieuwsbrieven met korting acties te ontvangen? Of loopt er nu misschien een actie van een maatschappij?

Hoe hebben jullie je ticket geboekt? (hoelang van te voren, voor hoeveel geld, waar etc..)
Hey,

.
Ik heb me ticket bij kilroy geboekt, het is een combiticket met Thailand. Prijs: 1100 eu. incl. tax. Jaar geldig, datum wijzigbaar voor 50 eu.
pi_132043510
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:57 schreef Levis het volgende:
Nog steeds op zoek naar een vliegticket naar Nieuw-Zeeland... Januari wil ik vertrekken om in april weer terug te komen (3 maanden) Weet iemand sites waar ik me kan aanmelden om nieuwsbrieven met korting acties te ontvangen? Of loopt er nu misschien een actie van een maatschappij?

Hoe hebben jullie je ticket geboekt? (hoelang van te voren, voor hoeveel geld, waar etc..)
Ik heb mijn retourtje half augustus geboekt, dus ruim 3 maanden van te voren. Geboekt via cheaptickets voor 975 euro.

Zowel heen als terug een tussenstop (heen van 2 uur, terug van 6 uur) in Seoul, Zuid-Korea. Ik vlieg met Korean Air, maar het stuk tussen Amsterdam en Seoul wordt uitbesteed aan KLM. ^O^

Tip: ga eens een uurtje spelen/schuiven met datums. Als je een dag eerder of later selecteert kan dat soms zo 100-500 euro schelen! Zo kwam ik eerst ook op 1.300 euro. Heb toen de data met één dag gewijzigd en kwam uit op die 975 euro. Kijk daarnaast ook eens op skyscanner.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 19:09:14 #163
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_132044719
Vermijd vrijdag/zaterdag/zondag als vliegdagen, die zijn vaak duurder.
pi_132048996
Liefst heb ik ook een tussenstop.. van ongeveer 3 dagen. Dit om de jetlag te verminderen ;) Op welke manier moet je dan zoeken?
pi_132049382
Wellicht gewoon twee aparte vluchten boeken? Bijvoorbeeld eentje van Schiphol naar Singapore en eentje van Singapore naar Auckland.
pi_132050697
Lastig, lastig... helemaal als je het nog nooit gedaan hebt :(

Zijn er niet kortingacties waar ik op moet wachten?
  donderdag 10 oktober 2013 @ 22:36:28 #167
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132053492
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 21:38 schreef Levis het volgende:
Lastig, lastig... helemaal als je het nog nooit gedaan hebt :(

Zijn er niet kortingacties waar ik op moet wachten?
mijn ervaring is dat je met kortingsacties vaak helemaal niet zoveel voordeliger uit bent...als je alles bij elkaar optel dan schilt het over het algemeen niet zo veel, zeker niet in het hoogseizoen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 13 oktober 2013 @ 18:18:49 #168
168739 Red_85
'echt wel'
pi_132130254
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 18:29 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik heb mijn retourtje half augustus geboekt, dus ruim 3 maanden van te voren. Geboekt via cheaptickets voor 975 euro.

Zowel heen als terug een tussenstop (heen van 2 uur, terug van 6 uur) in Seoul, Zuid-Korea. Ik vlieg met Korean Air, maar het stuk tussen Amsterdam en Seoul wordt uitbesteed aan KLM. ^O^

Tip: ga eens een uurtje spelen/schuiven met datums. Als je een dag eerder of later selecteert kan dat soms zo 100-500 euro schelen! Zo kwam ik eerst ook op 1.300 euro. Heb toen de data met één dag gewijzigd en kwam uit op die 975 euro. Kijk daarnaast ook eens op skyscanner.
Serieus? Klm? en daar ben je blij mee?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_132130506
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Serieus? Klm? en daar ben je blij mee?
Yep, korte vluchttijd en verder geen negatieve ervaring met KLM ^O^
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:09:12 #170
168739 Red_85
'echt wel'
pi_132131738
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Yep, korte vluchttijd en verder geen negatieve ervaring met KLM ^O^
Persoonlijk denk ik, maar ik mijd ten alle tijden de smurfen zolang er een alternatief is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_132189153
Welke wandeltochten zijn aan te raden in NZ? Ik las dat de Tongariro Crossing een relatief makkelijke dagtocht was die prima in je eentje af te leggen valt. Hetzelfde met de Coromandel Coastal Track.

Iets als de Milford Track of de Kepler Track lijkt mij een hele uitdaging, maar die zijn in combinatie met een gids reteduur (>1.500 NZD). Als beginner lijkt mij het ook geen goed plan om zo'n toch alleen af te leggen.
pi_132189614
Tongariro crossing is wmb wel een must-do wandeling. Andere wandeltochten geen ervaring mee helaas door beperkte tijd.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_132192904
Ik vond de Tasman Coastal track erg mooi, en dan met name de ligging van de hutten.
Je kunt er vijf dagen over doen, maar ook een of meerdere etappes uitkiezen en je door de watertaxi laten halen/brengen.

Ook de Routeburn Track gedaan en ondanks de overdaad aan regen ook erg van genoten.

Het klinkt misschein tegenstrijdig, maar zo'n meerdaagse huttentocht is een perfecte manier om goed tot rust te komen.
In the coolest little capital of the world
pi_132193298
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:25 schreef Drebbelman het volgende:
Ik vond de Tasman Coastal track erg mooi, en dan met name de ligging van de hutten.
Je kunt er vijf dagen over doen, maar ook een of meerdere etappes uitkiezen en je door de watertaxi laten halen/brengen.

Ook de Routeburn Track gedaan en ondanks de overdaad aan regen ook erg van genoten.

Het klinkt misschein tegenstrijdig, maar zo'n meerdaagse huttentocht is een perfecte manier om goed tot rust te komen.
Goede tips!

Heb je de beide tochten alleen gelopen, of is een guided tour aan te raden?
pi_132195181
De Great Walks zijn prima alleen te lopen. De tracks worden echt heel goed bijgehouden en wijzen zichzelf wel. Echt veel duidelijker dan de gemiddelde hike in Oostenrijk of Zwitserland. (Van enkele hikes die niet tot de Great Walks behoren heb ik wel wat andere verhalen gehoord, over mensen die het pad kwijt waren etc, oa rond Mt Cook village.)

De hutten zijn wel wat basic, zeker als je die vergelijkt met hutten in de Europese Alpen, maar uit mijn ervaring wel erg gezellig. De ranger bij een van de Routeburn track hutten voorzag zelfs in geimproviseerd entertainment in de vorm van een quiz waar je een flinke reep chocolade mee kon winnen. :D
In the coolest little capital of the world
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:26:37 #176
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132201460
edit

[ Bericht 99% gewijzigd door rechtsedirecte op 15-10-2013 20:32:38 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:28:31 #177
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132201562
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:26 schreef GuitarJJ het volgende:

Iets als de Milford Track of de Kepler Track lijkt mij een hele uitdaging, maar die zijn in combinatie met een gids reteduur (>1.500 NZD). Als beginner lijkt mij het ook geen goed plan om zo'n toch alleen af te leggen.
dan loop je toch gewoon gezellig met mij mee ;)
http://www.keplerchallenge.co.nz/content/asics-kepler-challenge
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:31:59 #178
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132201750
en vergeet niet dat de Kepler Track echt "paved highway" is, dus echt alleen zal je nooit lopen.
Wat Drebbelman zegt, de hutten zijn erg gezellig en het moet gek gaan als je daar niet iemand ontmoet die je een tijdej bij hun laat aansluiten.
Verder zal je vast de enige niet zijn die hem voor de eerste keer alleen loopt
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:32:22 #179
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132201771
onbewust een kwartet....quoten ipv editen ;(
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_132205642
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:28 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

dan loop je toch gewoon gezellig met mij mee ;)
http://www.keplerchallenge.co.nz/content/asics-kepler-challenge
Haha, dat hardlooplevel ligt nog ver in de toekomst voor mij. Denk dat 15 km hardlopen al een hele prestatie is. :D

Maar wel tof dat jij hem gaat lopen! Volop aan het trainen?
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:00:19 #181
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132207262
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:35 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Haha, dat hardlooplevel ligt nog ver in de toekomst voor mij. Denk dat 15 km hardlopen al een hele prestatie is. :D

Maar wel tof dat jij hem gaat lopen! Volop aan het trainen?
:Y en tot nu toe gaat de trainen prima....nog 5 weken volop en dan mag ik gaan taperen
Alleen hopen op mooi weer want rond die tijd van het jaar kan er op de Luxmore Saddle nog volop sneeuw liggen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  woensdag 16 oktober 2013 @ 08:37:49 #182
129836 withxhonor
straight edge
pi_132216995
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:25 schreef Drebbelman het volgende:
Ik vond de Tasman Coastal track erg mooi, en dan met name de ligging van de hutten.
Je kunt er vijf dagen over doen, maar ook een of meerdere etappes uitkiezen en je door de watertaxi laten halen/brengen.
Ik heb de tasman coastal ook gedaan. We waren in eerste instantie uitgegaan van 4 dagen, maar na 2,5 dag rustig aan doen waren we echt al terug. En we waren blij dat we ons op het verste punt hadden laten droppen door de water taxi. Dat scheelde een anderhalve dag wachten.
high fives and stagedives
pi_132218257
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 08:37 schreef withxhonor het volgende:

[..]

Ik heb de tasman coastal ook gedaan. We waren in eerste instantie uitgegaan van 4 dagen, maar na 2,5 dag rustig aan doen waren we echt al terug. En we waren blij dat we ons op het verste punt hadden laten droppen door de water taxi. Dat scheelde een anderhalve dag wachten.
Je kunt hem inderdaad zo snel doen als je zelf wil. Ik heb zelf rustig aan gedaan omdat ik de tijd had, het weer perfect was en er prachtige (stille) stranden zijn om te zwemmen. Echt genieten. Daarnaast is het verblijf in de hutten an sich al leuk.

Er waren inderdaad meerdere mensen die hem in 'sneltreinvaart' deden, vanwege de beperkte tijd in hun programma. De totale lengte is 55km, en ja drie dagen van bijna 20km is prima te lopen, maar goed, dat is een persoonlijke keuze en ligt maar net aan de tijd die je er voor vrij wil maken.
In the coolest little capital of the world
pi_132580072
ik heb een stageaanbod gekregen voor wellington. ben er niet bekend mee, maar heb het gevoel alsof het wel een beetje een rustige/zakelijke stad is, klopt dat? ik zal er zitten van februari t/m juli, dus ook niet echt strandweer. of zit ik er naast en is het er wel gezellig en genoeg te beleven?
pi_132636472
Nog steeds aan het twijfelen of ik mijn 3 maanden backpacken alleen in Nieuw Zeeland of ook in Australia ga doorbrengen...

Ik heb twee opties:
1) Beide landen in ''vlot tempo''
2) Alleen NZ in rustig tempo met tijd voor bijvoorbeeld meerdaagse tochten.

Wat zouden jullie doen?
  zondag 27 oktober 2013 @ 22:12:03 #186
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132637818
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 21:48 schreef Levis het volgende:
Nog steeds aan het twijfelen of ik mijn 3 maanden backpacken alleen in Nieuw Zeeland of ook in Australia ga doorbrengen...

Ik heb twee opties:
1) Beide landen in ''vlot tempo''
2) Alleen NZ in rustig tempo met tijd voor bijvoorbeeld meerdaagse tochten.

Wat zouden jullie doen?
half/half....in 6 weken kan je misschien niet alles zien van Nieuw-Zeeland maar in ieder geval toch een groot deel als je het een beetje goed plan
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_132668412
Iemand enig idee wanneer ik het beste een hostel kan boeken? Vooraf of ter plaatse? Datum 2-12,

bvd
pi_132676234
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:08 schreef FCMezelf het volgende:
Iemand enig idee wanneer ik het beste een hostel kan boeken? Vooraf of ter plaatse? Datum 2-12,

bvd
Als je al precies weet wanneer je in welke stad bent, zou ik het zelf wel fijn vinden om vooraf een hostel te boeken via internet.

Een paar jaar geleden heb ik met mijn broer rondgereisd in Engeland en Schotland. Toen hadden wij vooraf zo goed als geen hostels geboekt. Gevolg: bij sommige kleine plaatsjes was zo goed als niets meer beschikbaar, waardoor we onze route moesten aanpassen.

Wat nog wel prima werkt is een paar dagen van te voren iets boeken, bijvoorbeeld via de app van Hostelword/booking.com.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:09:48 #189
286575 Roces18
Chef de party
pi_132684015
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:08 schreef FCMezelf het volgende:
Iemand enig idee wanneer ik het beste een hostel kan boeken? Vooraf of ter plaatse? Datum 2-12,

bvd
yha.co.nz

Als je daar voor langere tijd zit, moet je meteen even een pas kopen voor een klein bedrag maar dan krijg je wel wifi en korting op je verblijf. ^O^
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:54:32 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_132684937
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 13:26 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ik heb een stageaanbod gekregen voor wellington. ben er niet bekend mee, maar heb het gevoel alsof het wel een beetje een rustige/zakelijke stad is, klopt dat? ik zal er zitten van februari t/m juli, dus ook niet echt strandweer. of zit ik er naast en is het er wel gezellig en genoeg te beleven?
Gefeliciteerd, een van de betere plekken.
Politiek en zakenstad en ook een beetje een alternatieve sfeer. Uitgaan vond ik ieder geval wel tof :)

Leuke stad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_132685044
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:09 schreef Roces18 het volgende:

[..]

yha.co.nz

Als je daar voor langere tijd zit, moet je meteen even een pas kopen voor een klein bedrag maar dan krijg je wel wifi en korting op je verblijf. ^O^
Ook ervaring met Base hostel? Die werd mij door iemand aanbevolen :)
  Redactie Frontpage dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:20:23 #192
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_132685691
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:58 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ook ervaring met Base hostel? Die werd mij door iemand aanbevolen :)
Ik heb daar zelf (in 2006-2007) niet overnacht omdat dit erg grote hostels zijn, en ik de kleine hostels veel leuker vind.

De volgende backpackers vond ik echt heel goed vond:
- Mountain Jade Backpackers in Hokitika;
- Hat Trick Lodge in Motueka;
- Dusky Lodge in Kaikoura;
- YHA in Tekapo;
- Exteme Backpackers in Turangi;
- Tairua Backpackers in Tairua.

:)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_132686232
Misschien een idee om dit soort plekken met goede ervaringen in de OP te zetten.

Voor wie de Bay of Islands gaat bezoeken kan ik Kahoe Farm Hostel als uitgangsbasis zeer aanbevelen, vooral met oud en nieuw. Heel gezellig en gastvrij (en heerlijke zelfgemaakte pizza's)
In the coolest little capital of the world
pi_132686449
Ik zal nog eens gaan zoeken welke hostels wij verbleven. Bijna alleen maar goede ervaringen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_132691248
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:58 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ook ervaring met Base hostel? Die werd mij door iemand aanbevolen :)
Mij werd Base ook aanbevolen.
Ik ben in het bezit van een ISIC card (Studenten/jongerenkaart) en krijg korting bij Hostelworld (geen reserveringskosten ca. 1,5) en bij een boeking van 4 dagen bij base maar 3 betalen...

Scheelt het trouwens of je via Internet boekt of bij het hostel zelf?
pi_132691357
Iemand tips voor het kopen van een backpack 60Liter? Ik zou echt niet weten voor welke merken goed zijn en voor welke prijs je een beetje een goede hebt.
pi_132693515
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:17 schreef FCMezelf het volgende:
Iemand tips voor het kopen van een backpack 60Liter? Ik zou echt niet weten voor welke merken goed zijn en voor welke prijs je een beetje een goede hebt.
Moeilijk te zeggen, want dit verschilt per pesoon. Het beste is om naar een outdoorwinkel te gaan en te passen. Ik heb persoonlijk de beste ervaringen qua comfort met Deuter.
In the coolest little capital of the world
pi_132695157
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:26 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Moeilijk te zeggen, want dit verschilt per pesoon. Het beste is om naar een outdoorwinkel te gaan en te passen. Ik heb persoonlijk de beste ervaringen qua comfort met Deuter.
Inderdaad, even naar de outdoorzaak gaan.

Ben zelf bij Bever geweest en heb (na het passen van 3 backpacks) een Macpac gekocht. Je bent bij zo'n zaak wat duurder uit, maar de service is wel erg goed.

Het is daar ook geen probleem om voor de reis nog even langs te komen om de backpack goed en kosteloos te laten afstellen, zodat je niet met rugklachten terugkomt. ^O^
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:04:26 #200
286575 Roces18
Chef de party
pi_132698468
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:58 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ook ervaring met Base hostel? Die werd mij door iemand aanbevolen :)
Wel eens in Base verbleven maar dat is meer een party hostel over het algemeen. Bij veel van die tenten zit een discotheek er aan vast.

Overigens het beste hostel waar ik in verbleven heb is YHA Queenstown Lakefront. Als je dan een double room neemt zit je echt top. Heerlijke matrassen, schoon, groot terwijl de meeste mensen juist kiezen voor een hostel in het centrum. Dit terwijl dit hostel maar 10 minuten lopen is met uitzicht op het water. ^O^
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:44:39 #201
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_132700453
quote:
Ja! Stray is echt mn leukste reiservaring ever! Zulke goede herinneringen aan (in 2008 gedaan).

Verder sliep ik redelijk vaak in Base. Is wel groot hostel, maar alles was wel goed geregeld.
pi_132716166
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:58 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ook ervaring met Base hostel? Die werd mij door iemand aanbevolen :)
Het ligt er maar net aan wat voor een hostel je wilt.

Als je graag 's avonds met medebackpackers een drankje wil doen/feestje wil bouwen, zit je in Base (of Nomads) prima. Als je meer van een goede nachtrust en een rustige sfeer houdt zou ik naar een YHA of een hostel aangesloten bij BBH gaan. Om het even heel overdreven zwart wit te stellen: In Base zitten zuipende Engelsen, in de YHA saaie Duitsers. ;)
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:17 schreef FCMezelf het volgende:
Iemand tips voor het kopen van een backpack 60Liter? Ik zou echt niet weten voor welke merken goed zijn en voor welke prijs je een beetje een goede hebt.
Ik heb een hele tijd geleden een Quecha Symbium backpack van de Decathlon gekocht, omdat die destijds het goedkoopst was. Nu, acht jaar vrij intensief gebruik later, is er nog steeds helemaal niks kapot aan, echt een topding.

quote:
Ik heb Stray Azie gedaan en dat was top, in Nieuw-Zeeland heb ik er niet mee gereisd maar merkte daar wel dat de mensen van de Stray bus over het algemeen wel het leukst waren (in vergelijking met de Kiwibus en (toen nog) Magic (maar dat is natuurlijk persoonlijk :)).
pi_132716346
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:04 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Wel eens in Base verbleven maar dat is meer een party hostel over het algemeen. Bij veel van die tenten zit een discotheek er aan vast.

Overigens het beste hostel waar ik in verbleven heb is YHA Queenstown Lakefront. Als je dan een double room neemt zit je echt top. Heerlijke matrassen, schoon, groot terwijl de meeste mensen juist kiezen voor een hostel in het centrum. Dit terwijl dit hostel maar 10 minuten lopen is met uitzicht op het water. ^O^
Zaten in Nomads daar, wellicht wat (naja wellicht :') ) massaal maar heb er prima geslapen en voorzieningen waren verder daar ook prima in orde.

Nomads verder ook nog in Auckland gedaan. Ze hebben er daar 2, 1 met een restaurant eraan vast waar het 2 jaar terug prima eten was en 1 met een een bar. Beide verder niet heel bijzonder eigenlijk.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Frontpage woensdag 30 oktober 2013 @ 13:56:35 #204
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_132723289
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:04 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Wel eens in Base verbleven maar dat is meer een party hostel over het algemeen. Bij veel van die tenten zit een discotheek er aan vast.

Overigens het beste hostel waar ik in verbleven heb is YHA Queenstown Lakefront. Als je dan een double room neemt zit je echt top. Heerlijke matrassen, schoon, groot terwijl de meeste mensen juist kiezen voor een hostel in het centrum. Dit terwijl dit hostel maar 10 minuten lopen is met uitzicht op het water. ^O^
Toen ik in QT aankwam was het al erg laat op de dag en zaten alle hostels vol, alleen de YHA had in een 18-bed dorm nog 2 bedden vrij. Wat een pauperhostel vond ik dat zeg... maar dat kwam vooral door de Salou-feestsfeer die er hing.

Ik persoonlijk vind Queenstown niet echt de moeite waard, veel mooiere dingen te zien in de omgeving. De Remarkables zijn dan wel weer geweldig O+
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 30 oktober 2013 @ 14:08:32 #205
286575 Roces18
Chef de party
pi_132723674
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 13:56 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Toen ik in QT aankwam was het al erg laat op de dag en zaten alle hostels vol, alleen de YHA had in een 18-bed dorm nog 2 bedden vrij. Wat een pauperhostel vond ik dat zeg... maar dat kwam vooral door de Salou-feestsfeer die er hing.

Ik persoonlijk vind Queenstown niet echt de moeite waard, veel mooiere dingen te zien in de omgeving. De Remarkables zijn dan wel weer geweldig O+
Ik vond Queenstown wel een van de tofste plekken in NZ, ik was daar dan ook in de Winter dus misschien ligt het daar aan? Dan lijkt het namelijk net een soort Engels Tirol o.i.d. echt heerlijk om daar te zijn. Lekker wintersporten en in de avond de pub in!
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Redactie Frontpage woensdag 30 oktober 2013 @ 14:20:46 #206
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_132724071
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 14:08 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik vond Queenstown wel een van de tofste plekken in NZ, ik was daar dan ook in de Winter dus misschien ligt het daar aan? Dan lijkt het namelijk net een soort Engels Tirol o.i.d. echt heerlijk om daar te zijn. Lekker wintersporten en in de avond de pub in!
Ik was er in de zomer. Het enige leuke was het BBQ'en bij één van de tientallen BBQ pits in het park langs het meer :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_132725681
Zijn jullie na je reis snel weer aan het werk gekomen?
Enigste punt waar ik een beetje mee zit. Ik heb namelijk weinig trek om weken of maanden werkloos te zijn!
pi_132725865
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 15:11 schreef FCMezelf het volgende:
Zijn jullie na je reis snel weer aan het werk gekomen?
Enigste punt waar ik een beetje mee zit. Ik heb namelijk weinig trek om weken of maanden werkloos te zijn!
Ik heb mn werk lief aangekeken en mocht iets langer dan een maand weg (erg uitzonderlijk dat ze dat deden) en kon de dag na terugkomst gewon verder :)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Frontpage woensdag 30 oktober 2013 @ 15:23:15 #209
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_132726104
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 15:11 schreef FCMezelf het volgende:
Zijn jullie na je reis snel weer aan het werk gekomen?
Enigste punt waar ik een beetje mee zit. Ik heb namelijk weinig trek om weken of maanden werkloos te zijn!
Ik heb het tijdens mijn studie gedaan; stage gelopen bij de gemeente Gisborne en vervolgens nog een rondreis er achteraan. Tijdens mijn stage trouwens bijna het hele Noordereiland bezocht, ik verdiende er niets dus ze zeiden: ga er op uit, je bent gek als je 5 dagen per week voor niets werkt :P.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_132734351
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 15:11 schreef FCMezelf het volgende:
Zijn jullie na je reis snel weer aan het werk gekomen?
Enigste punt waar ik een beetje mee zit. Ik heb namelijk weinig trek om weken of maanden werkloos te zijn!
Ik ben werkloos als ik terugkom uit NZ.

Ben ik de zomervakantie afgestudeerd en heb de tijd tot nu overbrugt met mijn bijbaan. Heb echter volgende week mijn laatste werkdag...

Heb al wat sollicitaties verzonden, maar helaas nog weinig succes. :o
pi_132734576
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:34 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik ben werkloos als ik terugkom uit NZ.

Ben ik de zomervakantie afgestudeerd en heb de tijd tot nu overbrugt met mijn bijbaan. Heb echter volgende week mijn laatste werkdag...

Heb al wat sollicitaties verzonden, maar helaas nog weinig succes. :o
Welke studie heb je gedaan dan?
Ik zelf heb een MBO-4 afgerond en ben ik in juni/juli gestopt met mijn HBO- opleiding.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 19:41:50 #212
286575 Roces18
Chef de party
pi_132734620
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 15:23 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik heb het tijdens mijn studie gedaan; stage gelopen bij de gemeente Gisborne en vervolgens nog een rondreis er achteraan. Tijdens mijn stage trouwens bijna het hele Noordereiland bezocht, ik verdiende er niets dus ze zeiden: ga er op uit, je bent gek als je 5 dagen per week voor niets werkt :P.
Ik liep ook stage alleen dan in Auckland en kreeg 500 p.m maar ken zat mensen die 3-4 keer zoveel verdienden. Vooral als je in een groter bedrijf werkt.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132734781
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:40 schreef FCMezelf het volgende:

[..]

Welke studie heb je gedaan dan?
Ik zelf heb een MBO-4 afgerond en ben ik in juni/juli gestopt met mijn HBO- opleiding.
Hbo accountancy. Ik kan überhaupt al weinig vacatures op maximaal 30 minuten rijden hiervandaan vinden. Ik denk dat het sowieso al wat minder lekker loopt in de financiële sector.

Al wel bezig met solliciteren?
pi_132735204
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:41 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik liep ook stage alleen dan in Auckland en kreeg 500 p.m maar ken zat mensen die 3-4 keer zoveel verdienden. Vooral als je in een groter bedrijf werkt.
shit, ik ga bij een bedrijf met 8000 werknemers stagelopen maar krijg niks -O- jammer, maar heb van te voren bewust genoeg gespaard om het ook met 0 inkomsten te kunnen financieren.
pi_132735247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:45 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Hbo accountancy. Ik kan überhaupt al weinig vacatures op maximaal 30 minuten rijden hiervandaan vinden. Ik denk dat het sowieso al wat minder lekker loopt in de financiële sector.

Al wel bezig met solliciteren?
Voor in Nieuw- Zeeland? Nee.
Maar weet nog (steeds) niet wat ik wil!
  woensdag 30 oktober 2013 @ 19:54:58 #216
286575 Roces18
Chef de party
pi_132735278
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:53 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

shit, ik ga bij een bedrijf met 8000 werknemers stagelopen maar krijg niks -O- jammer, maar heb van te voren bewust genoeg gespaard om het ook met 0 inkomsten te kunnen financieren.
Ik weet niet hoelang je gaat, maar ik was in totaal zo´n 12-13 duizend dollar kwijt. Maar dan heb ik ook nog wel heel veel gereisd..
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132735359
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:54 schreef FCMezelf het volgende:

[..]

Voor in Nieuw- Zeeland? Nee.
Maar weet nog (steeds) niet wat ik wil!
Ik bedoelde eigenlijk voor als je terugkomt in Nederland!
pi_132735409
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:54 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoelang je gaat, maar ik was in totaal zo´n 12-13 duizend dollar kwijt. Maar dan heb ik ook nog wel heel veel gereisd..
5 maanden stage, met vooraf een paar weken nz verkennen en naderhand australie. heb grofweg ¤15.000 begroot, maar ik zie ter plekke wel wat er van komt.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 19:58:30 #219
286575 Roces18
Chef de party
pi_132735431
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:58 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

5 maanden stage, met vooraf een paar weken nz verkennen en naderhand australie. heb grofweg ¤15.000 begroot, maar ik zie ter plekke wel wat er van komt.
Ah, dat is wel een mooi bedrag. Welk locatie zit je?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132735477
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:58 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ah, dat is wel een mooi bedrag. Welk locatie zit je?
wellington, moet nog wel even kijken waar ik een kamer ga huren (bedrijf is in het centrum).

die 12-13k, was dat met aftrek van je salaris?
  woensdag 30 oktober 2013 @ 20:02:13 #221
286575 Roces18
Chef de party
pi_132735598
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:59 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

wellington, moet nog wel even kijken waar ik een kamer ga huren (bedrijf is in het centrum).

die 12-13k, was dat met aftrek van je salaris?
Ja :P Dus dan komt er nog zo'n 4000 dollar bij. Wellington is goed te doen trouwens wat kamers betreft een stuk goedkoper dan waar ik zat. En Wellington is veel meer Nieuw-Zeelands, veel meer blanken , hoe verder je naar het noorden gaat hoe meer maori's en chinezen. (en mooie dames in wellington ;) )
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132735716
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:56 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk voor als je terugkomt in Nederland!
Nope, maar dat komt ook omdat ik nog niet weet wanneer ik terug kom.
pi_132735803
Iemand enig idee waar in NZ het meeste werk ik is in de periode December t/m maart?
  woensdag 30 oktober 2013 @ 20:07:34 #224
286575 Roces18
Chef de party
pi_132735887
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 20:06 schreef FCMezelf het volgende:
Iemand enig idee waar in NZ het meeste werk ik is in de periode December t/m maart?
Sowieso het noorden , in de zomer is daar het meeste toerisme. (Bay of Islands, Hostels, Rotorua etc...)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132736092
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 20:02 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ja :P Dus dan komt er nog zo'n 4000 dollar bij. Wellington is goed te doen trouwens wat kamers betreft een stuk goedkoper dan waar ik zat. En Wellington is veel meer Nieuw-Zeelands, veel meer blanken , hoe verder je naar het noorden gaat hoe meer maori's en chinezen. (en mooie dames in wellington ;) )
klinkt goed, heb er zin in :)
  woensdag 30 oktober 2013 @ 20:12:26 #226
286575 Roces18
Chef de party
pi_132736144
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 20:11 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

klinkt goed, heb er zin in :)
Waar ga je werken dan?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Redactie Frontpage woensdag 30 oktober 2013 @ 20:56:18 #227
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_132738682
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:41 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik liep ook stage alleen dan in Auckland en kreeg 500 p.m maar ken zat mensen die 3-4 keer zoveel verdienden. Vooral als je in een groter bedrijf werkt.
Overheid, daar was geen geld voor :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_132760595
Ik ben een beetje aan het plannen hoeveel dagen ik in elke stad wil zijn. Kom echter niet helemaal uit en mag dus wat gaan schrappen :'(

How about deze tussensteden? Ik was van plan er een dagje te stoppen:
- Taihape
- Picton
- Nelson
- Punakaiki
- Greymouth
- Haast
- Twizel
- Blenheim
- Matamata

Zijn ze het waard, of zit er iets tussen waarvan jullie denken: mwah, relatief weinig bijzonders te zien...?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 15:21:32 #229
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_132760978
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:10 schreef GuitarJJ het volgende:
- Taihape
- Picton
- Nelson
- Punakaiki
- Greymouth
- Haast
- Twizel
- Blenheim
- Matamata

Zijn ze het waard, of zit er iets tussen waarvan jullie denken: mwah, relatief weinig bijzonders te zien...?
- Taihape - ligt in the middle of nowhere, volgens mij weinig te doen
- Picton - LEUK vond het zelf mediterraans aan doen, leuke waterfront met gezellige restaurantjes
- Nelson - niet geweest
- Punakaiki - volgens mij een goede locatie maar je zou ook naar Hokitika kunnen kijken aan de westkust - je kunt daar bijv. kanoën door de lagune bij Okarito
- Greymouth - niet geweest
- Haast - lijkt me niet veel te beleven beter bij Franz Josef glacier blijven (hot pools) :)
- Twizel - hm, Lake Pukaki/Tekapo zijn bloedmooi, je zou evt ook een dag trip naar Mt. Cook kunnen maken
- Blenheim - leuk voor de wijnproeverijen etc
- Matamata - boerendorpje maar natuurlijk bekend wegens Hobbiton als je er in geïnteresseerd bent leuk (niet al te goedkoop)
  donderdag 31 oktober 2013 @ 15:22:00 #230
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_132760995
dubbel
  donderdag 31 oktober 2013 @ 15:57:45 #231
286575 Roces18
Chef de party
pi_132762219
Vind Franz Jozef anders wel een van de mindere plekken. Die gletsjers daar stellen niets voor en zijn over het algemeen smerig zwart door de stenen. Die hot pools heb je na een uurtje ook wel gezien, en verder is er niets te doen eigenlijk in het centrum. (1 supermarkt en een paar pauperige restaurantjes) , nee dan kan je beter naar Hanmer Springs.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132762751
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:57 schreef Roces18 het volgende:
Vind Franz Jozef anders wel een van de mindere plekken. Die gletsjers daar stellen niets voor en zijn over het algemeen smerig zwart door de stenen. Die hot pools heb je na een uurtje ook wel gezien, en verder is er niets te doen eigenlijk in het centrum. (1 supermarkt en een paar pauperige restaurantjes) , nee dan kan je beter naar Hanmer Springs.
Ik vond Franz Joseph gletsjer dan wel weer indrukwekkend. Zal mede komen omdat ik daar ten dele door het ijs was heengezakt en eruit gehakt moest worden :')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_132763400
Nelson is wel een leuk stadje met oa veel terrasjes die daar ooit door een Nederlander zijn geintroduceerd. Leuk om er voor een paar uur te stoppen als je van Picton af komt en bijv op weg bent naar Marahau (begin van Tasman National Park).

Vanuit Twizel kun je inderdaad mooi naar Mt Cook Village, maar sterrenkijken bij Mt John observatory is ook zeker de moeite waard. Nooit eerder zo'n mooie sterrenhemel gezien, maar moet je wel wat geluk hebben en je moet er van houden uiteraard.

edit: overigens onlangs deze reeks ontdekt: Wild about New Zealand. Zijn wel wat torrents in HD formaat van te vinden. :9~

[ Bericht 5% gewijzigd door Drebbelman op 31-10-2013 16:32:25 ]
In the coolest little capital of the world
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:25:15 #234
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_132767462
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:25 schreef Drebbelman het volgende:

Vanuit Twizel kun je inderdaad mooi naar Mt Cook Village, maar sterrenkijken bij Mt John observatory is ook zeker de moeite waard. Nooit eerder zo'n mooie sterrenhemel gezien, maar moet je wel wat geluk hebben en je moet er van houden uiteraard.

Twizel is natuurlijk zelf geen ruk aan maar inderdaad de McKenzie Basin is voor sterrenliefhebbers een fantastische plek.
http://www.stuff.co.nz/th(...)light-reserve-status
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_132786286
Taihape - niks te doen behalve het bekijken van een XXL regenlaars. (Ja er is een bungy en je kan er raften, maar dat kan je op een heleboel andere plekken ook).

Greymouth - Vond ik niet heel veel aan, Monteith's brouwerij was wel ok (maar dat was eerder omdat er helemaal niks anders te doen was. De man die de rondleiding gaf, deed het op zo'n manier alsof het leek dat hij voor het eerst een spreekbeurt hield.)
pi_132789685
Bedankt voor de tips! :)
pi_132807262
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:11 schreef franklop het volgende:

[..]

Ik vond Franz Joseph gletsjer dan wel weer indrukwekkend.
Ik vond Frans Josef Gletsjer ook een mooie en indrukwekkende gletsjer. Vanaf een afstandje is het inderdaad geen mooi ding maar doe een wandel tour of chopper tocht de gletsjer op en je ziet pas hoe groot en indrukekkend het er is.

Wij hebben de chopper optie genomen en bovenop de gletsjer en kun je een paar uur lopen door, over, en onder prachtig hemelsblauw ijs.

En als je toch doorrijdt en stopt bij Fox glacier neem dan ook een kijkje bij Lake Matheson bij zonsop of zonsonderkomst. ;)
  maandag 11 november 2013 @ 04:09:08 #238
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133138196
http://www.stuff.co.nz/tr(...)rack-marks-125-years

To the grand old lady of all walks, happy birthday!!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 11 november 2013 @ 19:21:04 #239
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133157506
Ik ga ook weer lekker voor een jaartje naar NZ *O* *O*. gisteren besloten 2 december vliegen :P
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
  maandag 11 november 2013 @ 20:02:13 #240
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133159446
quote:
14s.gif Op maandag 11 november 2013 19:21 schreef Mr.No.One het volgende:
Ik ga ook weer lekker voor een jaartje naar NZ *O* *O*. gisteren besloten 2 december vliegen :P
werken? rondreizen? wat zijn precies je plannen?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 11 november 2013 @ 20:06:22 #241
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133159651
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:02 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

werken? rondreizen? wat zijn precies je plannen?
Werken bij familie die ik daar heb wonen. En alle vrije tijd die ik heb aan vakantie dagen reizen. en natuurlijk trampen. Maar heel concrete plannen heb ik nog niet
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
  maandag 11 november 2013 @ 20:07:07 #242
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133159691
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:06 schreef Mr.No.One het volgende:

[..]

Werken bij familie die ik daar heb wonen. En alle vrije tijd die ik heb aan vakantie dagen reizen. en natuurlijk trampen. Maar heel concrete plannen heb ik nog niet
leuk! waar wonen ze?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 11 november 2013 @ 20:08:10 #243
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133159745
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:07 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

leuk! waar wonen ze?
Carterton weet niet of je dat weet te liggen? Zit je zelf ook in NZ of ben je van plan te gaan?
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
  maandag 11 november 2013 @ 20:10:54 #244
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133159900
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:08 schreef Mr.No.One het volgende:

[..]

Carterton weet niet of je dat weet te liggen? Zit je zelf ook in NZ of ben je van plan te gaan?
ik woon al ruim 16 jaar in NZ, in het zuiden van het zuider eiland
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 11 november 2013 @ 20:17:07 #245
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133160238
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:10 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik woon al ruim 16 jaar in NZ, in het zuiden van het zuider eiland
Dat is al een tijdje :D en dan zit je nog op FOK _O- Mijn familie woont er nu ongeveer een jaar of 13 geloof ik. Wat ik nog graag weten wou of er ook veel aan trailrunnen gedaan wordt daar?
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
  maandag 11 november 2013 @ 20:26:22 #246
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133160836
quote:
11s.gif Op maandag 11 november 2013 20:17 schreef Mr.No.One het volgende:

[..]

Wat ik nog graag weten wou of er ook veel aan trailrunnen gedaan wordt daar?
ja zeker! onbeperkte mogelijkheden
http://www.runningcalendar.co.nz/calendar/
ik ben zelf een fantiek trailrunner en doe over 4 weken zelf mee met de Kepler Challenge
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 11 november 2013 @ 20:39:19 #247
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133161660
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:26 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ja zeker! onbeperkte mogelijkheden
http://www.runningcalendar.co.nz/calendar/
ik ben zelf een fantiek trailrunner en doe over 4 weken zelf mee met de Kepler Challenge
thx ga eens kijken of er wat voor mij bij zit moet eerst wel even wennen aan de bergen en ben net hersteld van knie blessure niet eens gebeurt met hardlopen maar met 120 km wandelen ;( suc6 in iedergeval en mischien kom ik je nog wel eens tegen
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
pi_133190340
Nog een kleine twee maandjes voor ik vertrek... Heeft iemand tips voor Nieuw-Zeelandse muziek om te luisteren tijdens mijn reis? ;)
pi_133190936
Nog 3 daagjes en dan vertrek ik ook! Toch wel een beetje spannend, mijn eerste grote reis alleen! :D
pi_133191336
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:21 schreef GuitarJJ het volgende:
Nog 3 daagjes en dan vertrek ik ook! Toch wel een beetje spannend, mijn eerste grote reis alleen! :D
Hou je een blog bij? Wou dat ik al weg kon!

(misschien een onbeleefde vraag: maar hoeveel geld heb je bij je en voor hoelang... ;) )
  dinsdag 12 november 2013 @ 18:42:04 #251
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133191493
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 17:58 schreef Levis het volgende:
Nog een kleine twee maandjes voor ik vertrek... Heeft iemand tips voor Nieuw-Zeelandse muziek om te luisteren tijdens mijn reis? ;)
op dit moment kan je natuurlijk niet om Lorde heen ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133191494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:36 schreef Levis het volgende:

[..]

Hou je een blog bij? Wou dat ik al weg kon!

(misschien een onbeleefde vraag: maar hoeveel geld heb je bij je en voor hoelang... ;) )
Denk het niet. Ik neem een schriftje mee, zodat ik later een fotoboek met een redelijk kloppend verhaal kan opstellen. Verder af en toe eens wat op Facebook posten.

Ik heb voor 2 maanden (7 weken NZ en 1 week AUS) een budget van 5.000 euro in de gedachten. Mocht dit niet genoeg zijn, kan ik altijd wat extra van mijn spaarrekening halen via de rabo-app of random reader. :+

Heb afgelopen maand wat extra gewerkt, ik wil namelijk wel die (superdure) bungyjump bij Nevis doen :o
  dinsdag 12 november 2013 @ 19:30:55 #253
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133193080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:42 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik heb voor 2 maanden (7 weken NZ en 1 week AUS) een budget van 5.000 euro in de gedachten. Mocht dit niet genoeg zijn, kan ik altijd wat extra van mijn spaarrekening halen via de rabo-app of random reader. :+ bij rechtsedirecte komen bollenpellen

'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133193420
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:42 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Denk het niet. Ik neem een schriftje mee, zodat ik later een fotoboek met een redelijk kloppend verhaal kan opstellen. Verder af en toe eens wat op Facebook posten.

Fotoboek, goed idee inderdaad. ZIjn nu 2 jaar verder en we gaan nu er pas aan beginnen :')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_133193705
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

:7
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:38 schreef franklop het volgende:

[..]

Fotoboek, goed idee inderdaad. ZIjn nu 2 jaar verder en we gaan nu er pas aan beginnen :')
Wel het een en ander opgeschreven, of is het echt weer even brainstormen? :P
pi_133193841
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:44 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

:7

[..]

Wel het een en ander opgeschreven, of is het echt weer even brainstormen? :P
Euh het meeste zit er nog wel in, maar het is wel even goed nadenken. Hadden niks opgeschreven
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Frontpage dinsdag 12 november 2013 @ 20:37:29 #257
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_133196111
Ik heb laatst mijn reisdagboek van NZ teruggevonden... 7 jaar kwijt geweest :) Binnenkort even lezen, 6 maanden elke dag wat geschreven.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_133196528
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:42 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Heb afgelopen maand wat extra gewerkt, ik wil namelijk wel die (superdure) bungyjump bij Nevis doen :o
Alvast een goede reis en veel plezier! ^O^
pi_133221133
Hoe zit het eigenlijk met muggen en hooikoorts in NZ?

Pfff... het is echt lastig om een selectie van spullen te maken om mee te nemen. Ik heb een backpack van 65+10 liter, maar hij lijkt zo snel vol te zitten! :o
pi_133223312
Muggen niet meer dan in Europa. Je moet je in NZ meer zorgen maken over de sandflies...
  woensdag 13 november 2013 @ 18:28:37 #261
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_133225230
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 17:28 schreef Uncle het volgende:
Muggen niet meer dan in Europa. Je moet je in NZ meer zorgen maken over de sandflies...
http://www.goodbyesandfly.co.nz/nz-sandfly-map/
  woensdag 13 november 2013 @ 21:25:59 #262
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133232381
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

bij rechtsedirecte komen bollenpellen

heb je in NZ een bollekwekerij opgezet?
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
  woensdag 13 november 2013 @ 21:29:50 #263
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133232565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 21:25 schreef Mr.No.One het volgende:

[..]

heb je in NZ een bollekwekerij opgezet?
niet opgezet (als in de zin van eigenaar zijn), ik ben wel bedrijfsleider op een grote kwekerij van 80 hectare en vanaf het begin betrokken bij de bloembollenindustrie hier in NZ
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  woensdag 13 november 2013 @ 21:45:39 #264
394966 Mr.No.One
No one gives a FOK!
pi_133233406
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 21:29 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

niet opgezet (als in de zin van eigenaar zijn), ik ben wel bedrijfsleider op een grote kwekerij van 80 hectare en vanaf het begin betrokken bij de bloembollenindustrie hier in NZ
Gaaf ik heb tussen Nieuw Zeeland en Macedonië moeten kiezen. In Macedonië heeft mijn oom een neven vesteging, hij zit in de potconiferen. Dan zou ik teamleider van een paar van die macedoniers worden. Toch maar voor New Zealand gegaan ;)
Remember Yesterday
Dream about Tomorrow
LIVE TODAY
pi_133248354
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 17:28 schreef Uncle het volgende:
Muggen niet meer dan in Europa. Je moet je in NZ meer zorgen maken over de sandflies...
Tyfusbeesten inderdaad. 3 minuten mn kuit bloot in het tasmanpark. 21! muggenbulten.
De deet die bij ons verkrijgbaar is, werkt niet.

Kwam er dit jaar achter dat de midges uit de poolgebieden liever zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133248432
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Heb je ook nog iemand nodig met wat logistieke kennis en kunde?
;) ;) ;) ;) ;)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133249694
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tyfusbeesten inderdaad. 3 minuten mn kuit bloot in het tasmanpark. 21! muggenbulten.
De deet die bij ons verkrijgbaar is, werkt niet.

Kwam er dit jaar achter dat de midges uit de poolgebieden liever zijn.
wat baby olie en dettol desinfecteerspul door elkaar mixen. dat werkt best goed.
In the coolest little capital of the world
  donderdag 14 november 2013 @ 13:27:29 #268
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_133249950
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Waar zit je ergens?
Bay of Plenty
pi_133253361
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:19 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

wat baby olie en dettol desinfecteerspul door elkaar mixen. dat werkt best goed.
Goede tip voor de volgende keer, die gaat komen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 14 november 2013 @ 18:30:00 #270
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133259099
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:27 schreef oLexie het volgende:

[..]

Waar zit je ergens?
Edendale, precies tussen Gore en Invercargill in, in The Deep South
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  vrijdag 15 november 2013 @ 13:45:03 #271
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_133282869
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 18:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Edendale, precies tussen Gore en Invercargill in, in The Deep South
Ah dat is jammer, anders kwam ik wel bij je werken ooit maar dat is iets te ver bij Tauranga vandaan. :)
Bay of Plenty
pi_133367495
Gisteren na een reis van 22 uur veilig geland in Auckland. Ondanks dat ik wat dingen had aangegeven hoefde ik bij de douane niets te laten zien.

Daarna met de bus naar het hostel en meteen de skytower even bezocht. Super lekker weertje hier en aardige locals!

Vanochtend nog even bij MT. Eden geweest en morgen door naar Coromandel.

Ben al wel meteen door een zandvlieg gestoken, maar shit happens...

[ING]

pi_133368928
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 05:01 schreef GuitarJJ het volgende:
Gisteren na een reis van 22 uur veilig geland in Auckland. Ondanks dat ik wat dingen had aangegeven hoefde ik bij de douane niets te laten zien.

Daarna met de bus naar het hostel en meteen de skytower even bezocht. Super lekker weertje hier en aardige locals!

Vanochtend nog even bij MT. Eden geweest en morgen door naar Coromandel.

Ben al wel meteen door een zandvlieg gestoken, maar shit happens...

[ING]

[ afbeelding ]
ooh leuk :D ik ben jaloers.
veel plezier.
In the coolest little capital of the world
pi_133370581
Hi allemaal,
Ik ben van plan om voor een periode van 2 maanden door NZ te reizen en loop tegen vanalles aan waar jullie me misschien mee kunnen helpen. Sorry als er domme vragen bijstaan, maar ik zie op het moment even door de bomen het bos niet meer, zoveel info en plaatsnamen die me niets zeggen.. Ik heb even een startpunt nodig! Ik ken niemand in Nieuw Zeeland, dus heb niet een plek waarvandaan ik me verder kan orienteren.
Even wat info: Ik ben 27, 1 x eerder alleen gereisd, maar dat was met een georganiseerde busreis naar zuid Frankrijk om te leren surfen, dus was ik niet echt op mezelf aangewezen.
Ik heb al veel gelezen maar vind het erg lastig iets te plannen, aangezien ik geen idee heb hoe het daar uit zal pakken allemaal.
Het lijkt me gaaf wat dingen te doen zoals een skydive/ maar wil vooral veel van het land zien, nieuwe mensen leren kennen..

Hoe pak ik het aan? Bv reizen per auto of openbaar vervoer (en van te voren regelen of ter plekke?)
slapen in hostels/b&b, is dat ter plekke ook goed te regelen? Of plan ik alles al in advance? Welke route ga ik nemen? (zo lastig omdat je er natuurlijk helemaal geen beeld bij hebt)
Een ticket en verblijf voor de eerste dagen boeken of juist de hele reis georganiseerd?
En een vraag die steeds bij me opkomt is wat te doen met je bagage als je bijvoorbeeld een dag weg gaat? Kun je die in het hostel laten? Of moet je altijd alles meesjouwen?

De bedoeling is half februari tm half april, mits mijn baas akkoord gaat :)

Alvast heel erg bedankt, alle handvatten zijn welkom!

:W Azrielle
pi_133372091
Hey azrielle, mooi vooruitzicht heb je :)

Naar mijn mening is het prima om van te voren te inventariseren wat er mogelijk is en een plannetje te maken. In twee maanden kun je echt heel veel doen en zien in Nieuw Zeeland dus bepaal vooral zelf waar je prioriteiten en interesses liggen.
Elk gebied in Nieuw Zeeland is uniek en mijn ervaring is vaak dat juist gebieden waar je je vantevoren niet veel van had voorgesteld de hoogtepunten worden. Laat je zelf dus vooral ook verrassen.

Er is niet slechts één goede route door Nieuw Zeeland, en daardoor verschillen ervaringen ook per persoon. Ik kan je mijn ervaring geven.

Normaal gesproken ben ik niet de persoon die vantevoren vanalles vastlegt, en doe graag dingen op de bonnefooi. Voor mijn reis naar Nieuw Zeeland heb ik echter bewust gekozen een plannetje te maken. Mijn uitgangspunt was dat ik misschien maar één keer het land bezoek en het zou daarom zonde zijn als je in het begin al lang blijft plakken waardoor je op het eind tijd te kort komt en dingen niet kunt zien. Aangezien ik toch een route had uitgestippeld kon ik net zo goed overnachtingen vastleggen, met hier en daar wat ´vrij´ dagen waarin niets was vastgelegd. Ook op mijn laatste week liet ik open. Ik merkte dat het toch wel fijn is als je ergens naar toe rijdt en weet dat je die nacht een bed hebt. Elke keer weer iets geschikts zoeken kan toch wel energie kosten.

Mijn reis was iets meer dan zes weken met ongeveer twee weken op het Noordereiland en vier weken op het Zuidereiland. Die verhouding beviel me achteraf prima. Jij zou je twee maanden ook op kunnen delen door 3 weken noord en 5 weken zuid.

Reizen per openbaar vervoer is niet echt aan te raden en maar beperkt mogelijk. Het is veel fijner als je zelf de vrijheid hebt om rond te reizen met je eigen (huur)auto. Brandstof is sowieso goedkoop. Er zijn ook wel veel lifters, dus je hoeft ook niet altijd alleen te reizen. Ik zou overigens niet weten hoe dat zit van februari t/m april aangezien je dan net na het hoogseizoen reist.

Ik had via riksja wat mijn reis door middel van bouwstenen opgebouwd. Of je nu boekt via zo´n organisatie of niet, zo´n website geeft echt veel inspiratie van wat de mogelijkheden zijn. Zij hadden ook mijn overnachtingen geregeld en het leuke hieraan was dat je terecht kwam op overnachtingsplekken waar je zelf nooit was uitkomen als je zelf was gaan zoeken. Gevarieerd van hostel tot b&b tot appartement. Iedere plek was wel weer op zijn eigen manier uniek.

Mijn schema was grofweg als volgt:
Vliegen naar Auckland,
Bay of Islands (Kaeo)
Coromandel (Hahei)
Rotorua (plus bezoek aan White Island)
Tongariro Crossing
Wellington (Plimmerton)

Picton
Tasman Coastal Track (vanuit Marahau)
Hokitika
Fox Glacier
Queenstown
Te Anau (Milford Sound)
Veel gedaan met Queenstown als uitvalsbasis (Glenorchy, Invercargill etc)
Routeburn Track
Mount Cook Village
Arthurs Pass
Kaikoura (walvissen spotten)
Christchurch (en Akaroa) en terug naar huis

Je kunt ook inj Christchurch beginnen en dan de route in omgekeerde volgorde afleggen. Wij kozen voor deze richting omdat veel mensen toch het zuider eiland als de mooiste van de twee bestempelden en die wilden we dus voor het tweede deel bewaren. Achteraf denk ik dat het niet veel uitmaakt, ik vond het noordereiland net zo mooi op zijn eigen manier.
Er zijn echt veel dingen die we hebben moeten overslaan omdat ze niet in de 6 weken pasten, en daar gaan we nog wel eens voor terug.
Aangezien je twee maanden hebt raad ik aan sowieso minstens een van de Great Walks te doen (Milford Track, Routeburn Track, Tasman Coastal track etc). Let op dat je hiermee wel op tijd moet boeken want de hutten zitten nog wel eens snel vol.

Wat betreft baggage, ik denk niet dat hostels er moeilijk over doen als je het een dag wil laten liggen. Wij hebben onze spullen tijdens de huttentochten gewoon in de auto laten liggen.

Succes met plannen. Als je nog meer wilt weten roep je maar.
In the coolest little capital of the world
  maandag 18 november 2013 @ 12:44:00 #276
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_133372685
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 11:17 schreef azrielle het volgende:
Hi allemaal,
Ik ben van plan om voor een periode van 2 maanden door NZ te reizen en loop tegen vanalles aan waar jullie me misschien mee kunnen helpen. Sorry als er domme vragen bijstaan, maar ik zie op het moment even door de bomen het bos niet meer, zoveel info en plaatsnamen die me niets zeggen.. Ik heb even een startpunt nodig! Ik ken niemand in Nieuw Zeeland, dus heb niet een plek waarvandaan ik me verder kan orienteren.
Even wat info: Ik ben 27, 1 x eerder alleen gereisd, maar dat was met een georganiseerde busreis naar zuid Frankrijk om te leren surfen, dus was ik niet echt op mezelf aangewezen.
Ik heb al veel gelezen maar vind het erg lastig iets te plannen, aangezien ik geen idee heb hoe het daar uit zal pakken allemaal.
Het lijkt me gaaf wat dingen te doen zoals een skydive/ maar wil vooral veel van het land zien, nieuwe mensen leren kennen..

Hoe pak ik het aan? Bv reizen per auto of openbaar vervoer (en van te voren regelen of ter plekke?)
slapen in hostels/b&b, is dat ter plekke ook goed te regelen? Of plan ik alles al in advance? Welke route ga ik nemen? (zo lastig omdat je er natuurlijk helemaal geen beeld bij hebt)
Een ticket en verblijf voor de eerste dagen boeken of juist de hele reis georganiseerd?
En een vraag die steeds bij me opkomt is wat te doen met je bagage als je bijvoorbeeld een dag weg gaat? Kun je die in het hostel laten? Of moet je altijd alles meesjouwen?

De bedoeling is half februari tm half april, mits mijn baas akkoord gaat :)

Alvast heel erg bedankt, alle handvatten zijn welkom!

:W Azrielle
Wat een gaaf vooruitzicht!

Ik ben in 2008 naar Auckland gevlogen zonder plan. Alleen voor de eerste nacht een slaapplek geregeld. In Auckland ben ik naar het kantoor van Stray Travel gegaan, want daar had ik over gehoord. http://www.straytravel.com/

Laat je niet afschrikken door het idee van een ' georganiseerde groepsreis', want dat is het echt niet. Je bent zo vrij als je zelf wilt zijn. Alleen je hebt vervoer, komt op alle leuke plekken en als het goed is, heb je vanaf dag 1 leuke mensen om je heen met wie je alles kan beleven. Wat ik chill vond aan Stray was dat ik zelf geen auto hoefde te huren/te rijden, je vervoer voor de hele reis al was betaald, ze je altijd bij leuke hostels afzetten en onwijs veel aanbiedingen doen voor activiteiten. Ik heb geskydived, geraft, met een helicopter gevlogen, gekayakt, een gletsjer beklommen, gesnowboard, door grotten gekropen, etc. Je hoeft dit niet te doen, maar het kan wel. Alles is vrijblijvend!

Je bagage vraag: je kan altijd je bagage in een hostel laten. Doen heel veel mensen en is bij mij nog nooit fout gegaan.

Ik had trouwens deze Stray pass: http://www.straytravel.co(...)nal-passes/moe-pass/ . Je komt echt op de leukste plekken zo!

En het noordelijkste puntje via een klein, ander pasje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Smash-it op 18-11-2013 12:50:48 ]
pi_133373136
Bah, ik wil weer terug :'(

Overigens was ik samen met een vriend van me op reis en dan is het wat mij betreft ook wat rendabeler om een auto te huren, zeker omdat we er een maand waren. Voor twee maanden en zeker als je alleen bent, is dat wat lastiger qua kosten en een auto kopen lijkt me helemaal geen optie dan. Hoorde wel goede verhalen over de bussen inderdaad, al wordt je dan wel enigszins tegengehouden in je 'bewegingsvrijheid', aangezien je niet overal kan komen. Wat ik dan wel zag en hoorde is dat het altijd gezellig is met degene die er aan meedoen en je doet dus genoeg contacten op, al gebeurd dat in de Hostels ook natuurlijk wel met de Wie/Waar/Wat/Waar vragen :)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  maandag 18 november 2013 @ 13:26:58 #278
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_133373773
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 13:01 schreef franklop het volgende:
Bah, ik wil weer terug :'(

Ik ook.. :'(
pi_133374051
Drebbelman, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!
Heb je je reis alleen gemaakt of was je samen met iemand? Ik kan me wel voorstellen dat een auto fijn is, maar inderdaad in mijn eentje en voor 2 maanden lijkt dat me een prijzige aangelegenheid. Ookal vind ik autorijden erg leuk, en spreekt de vrijheid me erg aan, het lijkt me ook wel tijdrovend en veel energie kosten om overal zelf wegwijs te worden..
Mag ik vragen wat je kwijt was voor jouw 6 weken NZ? En wat is klimaattechnisch het interessantst, eerst zuid dan noord?

Misschien is stray wel een optie indd, al is het me nog niet precies duidelijk hoe dat nu werkt. Je mag in en uitstappen waar en wanneer je wilt lees ik, maar moet toch vooraf je reis plannen? Als je dus besluit ergens wat langer te blijven, kan dat dus wel of juist niet?
En ben je de hele reis met dezelfde groep mensen? Of wisselt dat dus, aangezien ieder zijn eigen route neemt...

Nog een praktisch vraagje.. Neem ik een backpack? Of een tas met wieltjes (koffer is gelijk zo zwaar) en een rugzak voor de dagelijkse spullen?

Haha veel vragen, en er zullen er vast nog meer komen. Maar het feit dat veel mensen me al voor zijn gegaan stelt me wat gerust! Thanks O-)
  maandag 18 november 2013 @ 13:48:47 #280
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_133374348
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 13:38 schreef azrielle het volgende:

Misschien is stray wel een optie indd, al is het me nog niet precies duidelijk hoe dat nu werkt. Je mag in en uitstappen waar en wanneer je wilt lees ik, maar moet toch vooraf je reis plannen? Als je dus besluit ergens wat langer te blijven, kan dat dus wel of juist niet?
En ben je de hele reis met dezelfde groep mensen? Of wisselt dat dus, aangezien ieder zijn eigen route neemt...

Nog een praktisch vraagje.. Neem ik een backpack? Of een tas met wieltjes (koffer is gelijk zo zwaar) en een rugzak voor de dagelijkse spullen?

Haha veel vragen, en er zullen er vast nog meer komen. Maar het feit dat veel mensen me al voor zijn gegaan stelt me wat gerust! Thanks O-)
Stray is Hop On Hop Off, dus je kan helemaal zelf kiezen. Stel je gaat van Auckland naar Hahei. Je kan ervoor kiezen om met de bus waar je mee kwam weer mee te reizen naar de volgende stop, Raglan. Je kan ook in Hahei blijven en op de volgende Stray bus stappen die langskomt. Je buspas is een jaar geldig, dus je kan doen wat je wil.

Ik heb vanaf Auckland steeds dezelfde bus gehouden, omdat ik de driver leuk vond en de groep zo gezellig was. Iedereen bleef. Na 3 weken kwam ik in Christchurch uit en toen was ik klaar met Stray. Met de leukste mensen van de bus ben ik toen op eigen houtje de laatste weken ingegaan. Toen had ik in elk geval alle highlights gezien en kon ik beter beslissen waar ik nog heen wilde!

Backback is aan te raden. En inderdaad een daypack voor je spullen die je steeds nodig hebt. Als je ze beide draagt, doe je de daypack op je buik.
pi_133374523
Ik kende Stray niet maar het klinkt als een goede optie.

Wij waren destijds met zijn tweeen.

Alle activiteiten via Riksja (overnachtingen, overtocht, bouwstenen en binnenlandse vlucht op de terugvlucht) was 2300pp.
Huren van de auto voor 6 weken (Juicy) was ongeveer 1000euro. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt een optie is als je zolang in je eentje rond reist.

Ik kan zo niet terugvinden wat we voor het totaal kwijtwaren (met eten, brandstof, bijkomende activiteiten etc).

Het wegwijs worden valt overigens reuze mee, vooral op het zuidereiland. Zoveel wegen zijn er namelijk niet :)

Wat betreft het klimaat lijkt het me voor jou toch het beste eerst zuid te doen en dan noord, aangezien je aan het eind/na de zomer zit en het in het noorden warmer is dan in het zuiden.
In the coolest little capital of the world
  maandag 18 november 2013 @ 23:21:45 #282
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133398107
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 13:54 schreef Drebbelman het volgende:

Het wegwijs worden valt overigens reuze mee, vooral op het zuidereiland. Zoveel wegen zijn er namelijk niet :)

zo lang je op de SH's blijft, anders kan het je nog wel eens tegenvallen ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133410792
Wat vinden jullie van deze rugzak als daypack voor in Nieuw-Zeeland?

http://www.cameranu.nl/nl(...)red/h72_31754_272404

Deze neem ik dus mee op dagtochten. Ruimte voor mijn camera én ruimte voor wat extra kleding en wat eten.

Voor meerdaagse tochten zal ik hem wel op mijn buik moeten dragen... Daar heb ik mijn twijfels over. Wordt dit te groot/zwaar om mee te nemen?

Tevens vroeg ik me af wat voor eten jullie meenemen op langere tochten. Blik bonen of zoiets? :Y)
pi_133411094
Ik heb zelf een gewone daypack van 17L. Doe daar o.a. mn DSLR in (ingewikkeld in softwrap) en eventueel een extra lens in een lenscase. Wat versta je onder langere tochten? Wat mueslirepen kan natuurlijk nooit kwaad. Anders noodles bijvoorbeeld? Neem alsjeblieft niet meer dan voor 6 dagen kleding mee op een langere backpackreis, wassen moet je toch.
pi_133411385
Ik heb geen ervaring met zo'n aparte camerapack, maar zoiets op je buik moeten dragen lijkt mij niet relaxed.

Ik heb ooit mijn rugzak uitgezocht met meerdaagse tochten als doel, een Deuter ActLite, ik geloof 40l. Dit zit tussen een grote rugzak en een dagrugzak in.
Deze is voor een dagtocht misschien wat groot, maar hij is erg licht en zit comfortabel dus dan maakt het formaat toch niet zoveel uit. Het voordeel is dat je bij een huttentocht gewoon mee kan nemen wat je nodig hebt, in plaats van je hele tas die je de hele reis bij je hebt mee te slepen.

Mijn cameratas gaat dan in het onderste compartiment. De camera zelf wil ik tijdens een tocht toch altijd bij de hand houden, dus daar heb ik een harnasje voor:

Het voordeel ten opzichte van een normale draagriem is dat hij niet constant heen en weer bungelt om je nek, bijvoorbeeld als je een beetje moet klimmen ofzo.

Wat betreft eten neem ik vaak van die zakken met gedroogd voedsel waar je alleen gekookt water bij hoeft te doen. Voor mij was één zak overigens vaak niet voldoende, maar goed dat is persoonlijk.
Daarnaast blikjes/bakjes met fruit, of soep, gaan er altijd wel makkelijk in na een dag wandelen.
In the coolest little capital of the world
pi_133411388
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:31 schreef announcement het volgende:
Ik heb zelf een gewone daypack van 17L. Doe daar o.a. mn DSLR in (ingewikkeld in softwrap) en eventueel een extra lens in een lenscase. Wat versta je onder langere tochten?
Ik wilde enkele van de ''Great Walks'' doen...

bijvoorbeeld:
http://www.doc.govt.nz/pa(...)and/routeburn-track/

of
http://www.doc.govt.nz/pa(...)dland/milford-track/

Is trouwens niet extreem vermoeiend om met twee tassen een hele dag te lopen :P
pi_133411744
Ik zou dat niet doen, neem dan een daypack die je makkelijk en compact in je backpack kunt stoppen. Ik loop wel eens met een daypack op mn buik maar geen hele dagen. Ik heb een wat grotere daypack met (ventilatie)frame voor als ik weet dat ik geen trekkings ga doen. Als ik wel trekkings ga doen neem ik een kleinere daypack mee (zonder frame) die ik in mn backpack kan doen. En als ik weer ongeveer op dezelfde plaats terugkom laat ik daar een deel van mn bagage achter in de opslag.

[ Bericht 22% gewijzigd door announcement op 19-11-2013 14:59:33 ]
pi_133412703
Voorbereiding blijft erg lastig maar is daarentegen ook leuk :)
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:15:17 #289
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133419595
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:41 schreef Levis het volgende:

[..]

Ik wilde enkele van de ''Great Walks'' doen...

bijvoorbeeld:
http://www.doc.govt.nz/pa(...)and/routeburn-track/

of
http://www.doc.govt.nz/pa(...)dland/milford-track/

Is trouwens niet extreem vermoeiend om met twee tassen een hele dag te lopen :P
Milford is heel mooi maar vergeet niet dat je daar "in de file" loopt.
Ik kan de Greenstone track aanraden, veel rustiger en net zo mooi!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133422269
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:15 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Milford is heel mooi maar vergeet niet dat je daar "in de file" loopt.
Ik kan de Greenstone track aanraden, veel rustiger en net zo mooi!
Dankje voor de tip! :D

Omdat ik veel foto's/videos hoop te maken wil ik een aantal usb's meenemen. Ik heb echter ook wel eens gehoord dat in internetcafés en hostels geen usb's gebruikt mogen worden om virussen te voorkomen... Mag dit in Nieuw Zeeland wel en heeft elk hostel een pc?
pi_133422386
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:20 schreef Levis het volgende:

[..]

Dankje voor de tip! :D

Omdat ik veel foto's/videos hoop te maken wil ik een aantal usb's meenemen. Ik heb echter ook wel eens gehoord dat in internetcafés en hostels geen usb's gebruikt mogen worden om virussen te voorkomen... Mag dit in Nieuw Zeeland wel en heeft elk hostel een pc?
Haast overal zijn er PC´s of een TV aansluiting. Geen problemen gehad met USB´s, al is het verder ook aan te raden om meerdere SD kaarten mee te nemen. Kan je op veilige plek bewaren.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:28:13 #292
197456 ytram
...dacht je!
pi_133422659
Voorbereiden is leuk, maar soms kom je zoveel dingen tegen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn ervaring is dat je soms ook ter plaatse besluit wat je wel of niet gaat doen (mede aan de hand van tips van andere reizigers).

Ik ben zelf 7 weken in Nieuw Zeeland geweest. Eerst het zuidereiland (begin maart tot begin april), begonnen in Queenstown en 3 weken in april het noordereiland bekeken. in Queenstouwn heb ik een auto gehuurd bij Apex car rentals.
quote:
Net even een prijsje bekeken, voor 49 dagen, inclusief ferry overtocht en volledige verzekering (zonder risico) $1764,- (¤1089,-). Ik kreeg de tip -voordat ik een auto ging huren- om van zuid naar noord te reizen omdat de meeste mensen van noord naar zuid reizen en er een soort overschot aan auto's ontstaat op het zuidereiland. Brandstof kost natuurlijk ook nog geld, maar de benzine prijs was niet zo hoog als hier in Nederland (2011 NZ ongeveer ¤1,40 per liter tegen ¤1,70 in NL). De vrijheid die je er voor terug krijgt was voor mij onbetaalbaar! Enige plaats waar ik het wat druk vond was Auckland en Dunedin in mindere mate. De rest was prima te overzien (maar ben in Nederland ook heel wat gewent in de Randstad). Ik heb voor het gemak een GPS aangeschaft, maar dat was niet echt nodig met uitzondering van de steden.
Stray heb ik ook goede verhalen over gehoord. Veel mensen ontmoet die met stray reisde en iedereen waardeerde de chauffeurs en het type mensen wat met Stray reisde. Kiwi Experience staat bekend als partybus. Mijn vriendin heeft met Intercity gereisd en heeft dat ook positief ervaren. Ik denk dat je dus niet echt een slechte keuze kan maken. Kies wat jou het meeste aanspreekt.

Mocht je met de bus gaan reizen en hou je ook van treinreizen? De Arthurs pass is een aanrader (zelf heb ik de pass met de auto gereden, maar ik zou het zeker ook met de trein willen doen).

Ik heb voornamelijk in BBH hostels overnacht. Meestal hostels met een hogere rating, maar ook met een hogere prijs. YHA is Nieuw Zeeland een stuk minder naar mijn mening. Met de hele goedkope hostels heb ik geen ervaring (geen noemenswaardige in ieder geval).

To do's in NZ: Queenstown, Rotorua (al zijn de geysers beter op IJsland), Taupo, 90 mile beach, waitomo caves, Auckland, Wellington (Te Papa museum), Nelson (Queen Charlotte drive Nelson - Picton) en tot slot de Arthurs Pass. Deze laatste alleen van horen zeggen > Abel Tasman hike, Tongariro crossing

Wat betreft de vraag over pc's. Veel hostels waar ik ben geweest maakte gebruik van Global Gossip. Nooit last gehad dat usb sticks niet werden geaccepteerd. SD kaarten zijn makkelijker te veroeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door ytram op 19-11-2013 20:35:23 ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_133438609
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:28 schreef ytram het volgende:
Voorbereiden is leuk, maar soms kom je zoveel dingen tegen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn ervaring is dat je soms ook ter plaatse besluit wat je wel of niet gaat doen (mede aan de hand van tips van andere reizigers).

Ik ben zelf 7 weken in Nieuw Zeeland geweest. Eerst het zuidereiland (begin maart tot begin april), begonnen in Queenstown en 3 weken in april het noordereiland bekeken. in Queenstouwn heb ik een auto gehuurd bij Apex car rentals.

[..]

Stray heb ik ook goede verhalen over gehoord. Veel mensen ontmoet die met stray reisde en iedereen waardeerde de chauffeurs en het type mensen wat met Stray reisde. Kiwi Experience staat bekend als partybus. Mijn vriendin heeft met Intercity gereisd en heeft dat ook positief ervaren. Ik denk dat je dus niet echt een slechte keuze kan maken. Kies wat jou het meeste aanspreekt.

Mocht je met de bus gaan reizen en hou je ook van treinreizen? De Arthurs pass is een aanrader (zelf heb ik de pass met de auto gereden, maar ik zou het zeker ook met de trein willen doen).

Ik heb voornamelijk in BBH hostels overnacht. Meestal hostels met een hogere rating, maar ook met een hogere prijs. YHA is Nieuw Zeeland een stuk minder naar mijn mening. Met de hele goedkope hostels heb ik geen ervaring (geen noemenswaardige in ieder geval).

To do's in NZ: Queenstown, Rotorua (al zijn de geysers beter op IJsland), Taupo, 90 mile beach, waitomo caves, Auckland, Wellington (Te Papa museum), Nelson (Queen Charlotte drive Nelson - Picton) en tot slot de Arthurs Pass. Deze laatste alleen van horen zeggen > Abel Tasman hike, Tongariro crossing

Wat betreft de vraag over pc's. Veel hostels waar ik ben geweest maakte gebruik van Global Gossip. Nooit last gehad dat usb sticks niet werden geaccepteerd. SD kaarten zijn makkelijker te veroeren.
Ik reis nu met Kiwi Experience.

Een partybus zou ik het niet noemen. Er zitten wat ruige Britten in, maar dat was het ook wel.

Wel kunnen ze het idee van 'hop on/hop off' niet echt waarmaken. Gezien het nu zo druk is, kun je moeilijk een dag langer in plaats x of y blijven, gezien de meeste bussen volgeboekt zitten. Dat is wel jammer -O-

Vandaag aanbeland in Waitomo! Indrukwekkend om die glowworms te zien :Y
pi_133481420
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:41 schreef Drebbelman het volgende:
Mijn cameratas gaat dan in het onderste compartiment. De camera zelf wil ik tijdens een tocht toch altijd bij de hand houden, dus daar heb ik een harnasje voor:
[ afbeelding ]
Het voordeel ten opzichte van een normale draagriem is dat hij niet constant heen en weer bungelt om je nek, bijvoorbeeld als je een beetje moet klimmen ofzo.

Voor wandelen met camera heb ik dit dingetje: http://winkel.bgrip-nl.com/
Zowel de heupversie als de rugzakversie.
Duur maar briljant in comfort en gemak.
pi_133482029
ik heb zelf nog niet gezocht, maar weet iemand een aan te raden website om een studentenkamer te vinden voor een half jaar in wellington? een studio/appartement lijkt me te eenzaam, zou het liefst een eigen slaapkamer willen maar wel met gedeelde woonkamer voor de gezelligheid. maar ik geloof niet dat het daar net zo werkt als de studentenkamers hier.
  donderdag 21 november 2013 @ 16:08:12 #296
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_133486201
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:48 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ik heb zelf nog niet gezocht, maar weet iemand een aan te raden website om een studentenkamer te vinden voor een half jaar in wellington? een studio/appartement lijkt me te eenzaam, zou het liefst een eigen slaapkamer willen maar wel met gedeelde woonkamer voor de gezelligheid. maar ik geloof niet dat het daar net zo werkt als de studentenkamers hier.
www.trademe.co.nz
pi_133529977
quote:
jo bedankt, heb easyroommate.co.nz ook nog gevonden, zal eens rondbladeren.
  zaterdag 23 november 2013 @ 09:39:17 #298
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133540753
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:48 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ik heb zelf nog niet gezocht, maar weet iemand een aan te raden website om een studentenkamer te vinden voor een half jaar in wellington? een studio/appartement lijkt me te eenzaam, zou het liefst een eigen slaapkamer willen maar wel met gedeelde woonkamer voor de gezelligheid. maar ik geloof niet dat het daar net zo werkt als de studentenkamers hier.
assumption is the mother of all fuck ups.
Waarom zou het in Nieuw -Zeeland anders werken volgens jou?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133540864
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 09:39 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

assumption is the mother of all fuck ups.
Waarom zou het in Nieuw -Zeeland anders werken volgens jou?
de landen zitten toch heel anders in elkaar. ik heb wel wat studentenflats en gedeelde huizen gevonden, maar geen straten vol typische studentenhuizen zoals in sommige steden hier. maar dat hoef ik ook niet, zoals ik al zei: ik had nog niet gezocht, nu kom ik wel een heleboel gedeelde huizen tegen.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:14:43 #300
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133541013
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 09:55 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

de landen zitten toch heel anders in elkaar. ik heb wel wat studentenflats en gedeelde huizen gevonden, maar geen straten vol typische studentenhuizen zoals in sommige steden hier. maar dat hoef ik ook niet, zoals ik al zei: ik had nog niet gezocht, nu kom ik wel een heleboel gedeelde huizen tegen.
google maar een Castle Street, Dunedin...
ik kan je vertellen,het werkt net zo als in Nederlnd
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_133541292
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:14 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

google maar een Castle Street, Dunedin...
ik kan je vertellen,het werkt net zo als in Nederlnd
ok ik had het mis :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')