En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aanquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
inderdaad
Misschien gewoon een goedkoop tweedehandsje op de kop tikken en aan het eind van je vakantie je verlies pakken.
als je er eentje koop van zeg $2000.- dan kost het je tot half april $20.- per dag... volgens mij altijd nog een van de goedkoopste manier van reizen.
wel lastig met het stuur aan de verkeerde kantquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aan
Ik zei het natuurlijk meer voor de gein, want financieel niet de handigste optie, maar los daarvan is wat jij typt niet onoverkomelijk natuurlijk. Er rijden hier wel meer auto's rond, die het stuur aan de andere kant hebbenquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:40 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wel lastig met het stuur aan de verkeerde kant
In 2006 heb ik een auto voor 2000 NZ$ gekocht, na 6,5 maand voor 1500NZ$ weer verkocht. 2,5$ per dag dus. Daarnaast nog wel één keer alle vloeistoffen en olie vervangen en een belastingplaatje gekocht (3 maanden ofzo dacht ik), plus een WA verzekering ex ER, iets dat niet verplicht is.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
En als je klaar bent, zet je hem op de container naar NL; heb je d'r hier ook nog wat aan
ik zou na 16 jaar in NZ ook niet zo 1,2,3 weten wat ik waar moet regelen als ik een auto in NL zou kopen maar dat betekent niet dat het moeilijk is....quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:51 schreef Roces18 het volgende:
Ik zou niet zo snel zelf een auto kopen hier. Zeker omdat het allemaal rompslomp met zich meebrengt administratief en ook de verkoop.
Daarnaast kun je een auto die je voor $2000 koopt altijd voor $1000 wel ergens kwijt bij een dealer. Neem je je verlies, ben je voor zo'n periode nog altijd oneindig veel goedkoper uit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
In 2006 heb ik een auto voor 2000 NZ$ gekocht, na 6,5 maand voor 1500NZ$ weer verkocht. 2,5$ per dag dus. Daarnaast nog wel één keer alle vloeistoffen en olie vervangen en een belastingplaatje gekocht (3 maanden ofzo dacht ik), plus een WA verzekering ex ER, iets dat niet verplicht is.
Kost geen drol. Voordeel was wel dat toen ik mijn auto eerst niet verkocht kreeg, hij bij vrienden kon blijven staan die hem uiteindelijk verkocht hebben. Als je puur rondreist kan dat wat moeilijker zijn....
Zoals Blacklining hierboven stelt kan je hem altijd verkopen bij een dealer. Ik weet wel dat juist bij de hostels overal auto's worden aangeboden, maar dat is in overvloed. Dus je kan hem goedkoop halen maar je moet hem ook weer voor minder verkopen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:10 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik zou na 16 jaar in NZ ook niet zo 1,2,3 weten wat ik waar moet regelen als ik een auto in NL zou kopen maar dat betekent niet dat het moeilijk is....
Als je weet wat je moet doen is het allemaal niet zo moeilijk
Een auto kost in NZ toch een habbekrats vergeleken met Nederland. Ik reed daar toen een 12 jaar oude Nissan Bluebird SSS met een 2.5 V6 erin en minder dan 100k op de teller... In Nederland zou zo'n auto zo meer dan 5k¤ kosten, daar kostte hij omgerekend maar 1k¤.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:34 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zoals Blacklining hierboven stelt kan je hem altijd verkopen bij een dealer. Ik weet wel dat juist bij de hostels overal auto's worden aangeboden, maar dat is in overvloed. Dus je kan hem goedkoop halen maar je moet hem ook weer voor minder verkopen.
Die administratie is niet zo heel ingewikkeld hoor. De koper en verkoper moeten een formulier invullen en het bij het postkantoor inleveren. Ik heb een jaar in een Toyota Corona gereden die ik voor $1000 had gekocht... en voor $1200 heb verkocht.quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:51 schreef Roces18 het volgende:
Ik zou niet zo snel zelf een auto kopen hier. Zeker omdat het allemaal rompslomp met zich meebrengt administratief en ook de verkoop. Beste is gewoon een auto huren, dat kan hier al best goedkoop a 25 dollar per dag excl verzekering (0 dollar eigen risico is ook 20 pd) check jucy.co.nz eens. Heb zelf momenteel ook een auto van jucy (al vaker gehuurd daar en altijd goed). Daarnaast krijg je met jucy ook allemaal kortingen op toeristen zaken. Zo heb ik nu een gratis skipas voor 6 dagen
Ik heb mijn auto in april binnen 1 week verkocht, maar misschien had ik gewoon geluk. Ik denk dat aan het eind van het zomerseizoen toch wel auto's worden verkocht aan mensen die eigenlijk van plan waren terug naar huis te gaan, maar besluiten toch iets langer in NZ te blijven (bijv. om te werken) en dan toch graag een auto willen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 12:10 schreef Roces18 het volgende:
[..]
In april zul je niet zo snel je auto verkopen dan is het namelijk al herfst en dat is niet echt een backpackers seizoen.
Je hebt verschillende passen en de dagen is meer een adviestijd. Je kunt zo lang blijven als je wilt zodra je maar binnen dat jaar blijft en veel mensen blijven ook meestal een paar dagen per plek. Zeker op het zuidereiland. En anders ontmoet je toch altijd andere mensen!quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:32 schreef Levis het volgende:
Beide opties lijken me erg interessant...
Stray: geen geregel, snel in contact met nieuwe mensen
Tweedehands auto: gaan en staan waar je wil!
Ik wilde 3 maanden gaan rondtrekken...Op de site van Stray staat dat je voor de langste pass minimaal 35 dagen nodig hebt. Ik ben bang dat de groep doortrekt en ik (omdat ik zoveel tijd heb) vaak achter blijf net als ik ze begin te kennen... Zijn er meer mensen die zo ''langzaam'' over een pass als die van Stray hebben gedaan en hoe is dat jullie bevallen?
Ik heb vanaf Auckland tot aan de laatste stop in Christchurch met dezelfde groep gereisd omdat die groep zooooo leuk was. Had toen in 3 weken het hele land gedaan haha. Daarna met een klein groepje zelfstandig verder gegaan naar bijv Dunedin en later terug naar Queenstown allemaal met Naked Bus. Je kan het natuurlijk invullen zoals je zelf wilt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:32 schreef Levis het volgende:
Beide opties lijken me erg interessant...
Stray: geen geregel, snel in contact met nieuwe mensen
Tweedehands auto: gaan en staan waar je wil!
Ik wilde 3 maanden gaan rondtrekken...Op de site van Stray staat dat je voor de langste pass minimaal 35 dagen nodig hebt. Ik ben bang dat de groep doortrekt en ik (omdat ik zoveel tijd heb) vaak achter blijf net als ik ze begin te kennen... Zijn er meer mensen die zo ''langzaam'' over een pass als die van Stray hebben gedaan en hoe is dat jullie bevallen?
Dat is wel een hele goede tip voor mijn volgende keer in NZ inderdaad.quote:Op maandag 2 september 2013 18:19 schreef MartijnUK het volgende:
Misschien nuttig om te weten voor de mensen die een auto huren. De meeste autohuurbedrijven staan het niet toe om een auto met de ferry (Interislander) van Wellington naar Picton te nemen of andersom. Hier kwamen wij pas ter plekke achter ondanks dat we een one-way geboekt hadden van CHC naar AKL. De auto moest volledig leeg in Picton, toen met handbagage de boot over en in Wellington alles weer in de nieuwe auto. Als je dit met een camper doet en een paar weken rondtrekt is dat behoorlijk zuur.
7 dagen voor het zuidereiland is niet al te veel tijd maar evengoed goed te doen... plannen wat je wil zien en een beetje doorrijden.quote:Op donderdag 5 september 2013 00:05 schreef thedude1234 het volgende:
ik zit in maart 2014 ongeveer 15 dagen in Sidney waarbinnen ik een uitstapje wil maken van ongeveer 1 week naar NZ. Ik denk dat ik beste naar zuidelijke eiland kan gaan en daar in Christchurch auto huur om rondje eiland te rijden, (vrijwel)elke dag ergens anders slapen.
Is zoiets een beetje te doen? Hoeveel tijd en welke highlights zou je adviseren rekeninghoudend dat ik van de 15 dagen ook Sidney en misschien nog 1 locatie in Australie wil zien.. dus ik denk max 7 dagen NZ...
Je hebt al bijna 7 dagen nodig om het rondje te maken tenzij je kapot veel in de auto wilt zitten. Het is zo'n 2500/3000 kilometer. Als ik jou was zou ik die zeven dagen lekker naar Queenstown gaan. Supercentraal en het is de plek waar je het meeste kan doen. En van daaruit kan je ook naar Milford e.d.quote:Op donderdag 5 september 2013 04:13 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
7 dagen voor het zuidereiland is niet al te veel tijd maar evengoed goed te doen... plannen wat je wil zien en een beetje doorrijden.
quote:Op donderdag 5 september 2013 09:27 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Je hebt al bijna 7 dagen nodig om het rondje te maken tenzij je kapot veel in de auto wilt zitten. Het is zo'n 2500/3000 kilometer. Als ik jou was zou ik die zeven dagen lekker naar Queenstown gaan. Supercentraal en het is de plek waar je het meeste kan doen. En van daaruit kan je ook naar Milford e.d.
en je mist het Tasman National Park <3quote:Op vrijdag 6 september 2013 00:26 schreef MartijnUK het volgende:
Je kan een ingekorte ronde maken door bij van CHC over Arthur's pass te rijden richting Hokitika, dan de gletschers te doen, en via Wanaka naar Q-town. Dan kun je een uitstap maken naar Te Anau/Milford en over de zuidkant van de alpen terug langs Tekapo, misschien Mt. Cook nog meepakken. Daarmee mis je eigenlijk alleen de uiterste westelijke en oostelijke kant van het zuidereiland, regio Invercargill/Dunedin en Nelson/Blenheim/Kaikoura maar goed het hangt er vanaf waar je voorkeur ligt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |