Dat bepalen is natuurlijk het moeilijkste aan deze hele discussie. Eigenlijk zou je een panel moeten maken met 100 (willekeurig geetal) doorsnee Nederlanders die dan een paar uur in de week de moeilijke gevallen gaan behandelen door dossier te lezen en ze dan te vragen zou je ze je eigen kind toevertrouwen. Indien niet 75% of meer daarin bevestigend antwoord dan steriliseren.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Mijn oom en tante hebben jaren noodopvang gedaan voor kinderen die uit huis geplaatst werden. Kinderen die ernstig mishandeld en verwaarloosd werden, een jochie had 15 broertjes en zusjes die ook allemaal uit huis werden geplaatst, pa en ma bleven maar kinderen krijgen.
Ik ben blij dat dit onderwerp nu bespreekbaar wordt, ook al vind ik het lastig te bepalen welke personen wel of niet gedwongen anticonceptie zouden moeten gebruiken. Het belang van het kind hoort het zwaarst te wegen van allemaal en het is frustrerend dat je op dit moment niet kan ingrijpen als ongeschikte ouders aan kinderen beginnen.
En het bepalen of iemand geschikt is kan van te voren door een stel ambtenaren worden bepaald? Hoe wil je voorkomen dat er mensen doorheen glippen die ongeschikt zijn als ouder? Iedereen in Nederland maar testen en kindvergunningen uitdelen? Wat doe je als iemand zwanger blijkt te worden die op dat lijstje van ongeschikte ouders staat? Verplichte abortus?quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Mijn oom en tante hebben jaren noodopvang gedaan voor kinderen die uit huis geplaatst werden. Kinderen die ernstig mishandeld en verwaarloosd werden, een jochie had 15 broertjes en zusjes die ook allemaal uit huis werden geplaatst, pa en ma bleven maar kinderen krijgen.
Ik ben blij dat dit onderwerp nu bespreekbaar wordt, ook al vind ik het lastig te bepalen welke personen wel of niet gedwongen anticonceptie zouden moeten gebruiken. Het belang van het kind hoort het zwaarst te wegen van allemaal en het is frustrerend dat je op dit moment niet kan ingrijpen als ongeschikte ouders aan kinderen beginnen.
Ja, het is gewoon heel lastig. Ik heb bijvoorbeeld ook een jaar of 2 geleden een docu gezien over een verstandelijk gehandicapt echtpaar die een dochter hadden die niet verstandelijk beperkt was.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat bepalen is natuurlijk het moeilijkste aan deze hele discussie. Eigenlijk zou je een panel moeten makken met 100 doorsnee Nederlanders die dan een paar uur in de week de moeilijke gevalllen gaan behandelen door dossier te lezen en ze dan te vragen zou je ze je eigen kind toevertrouwen. Indien niet 75% of meer daarin bevestigend antwoord dan steriliseren.
Nee, ambtenaren hebben we al genoeg en die verschuilen zich altijd achter regeltjes en wetten.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
En het bepalen of iemand geschikt is kan van te voren door een stel ambtenaren worden bepaald? Hoe wil je voorkomen dat er mensen doorheen glippen die ongeschikt zijn als ouder? Iedereen in Nederland maar testen en kindvergunningen uitdelen? Wat doe je als iemand zwanger blijkt te worden die op dat lijstje van ongeschikte ouders staat? Verplichte abortus?
quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat iemand schuld heeft? waar haal je dat vandaan.
Als er onschuldigen zijn, zijn er ook schuldigen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat zal ook zo zijn, maar we hebben het hier wel over onschuldige kinderen.
quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
[..]
Als er onschuldigen zijn, zijn er ook schuldigen.
Er zullen altijd mensen doorheen glippen, dat hou je altijd wel. Het gros zal er wel bij gebaat zijn. Zoals ik in mijn vorige post al zei, lastig om dat te bepalen, je kan het niet doen aan de hand van zwart-wit regeltjes omdat dit heel genuanceerd ligt.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
En het bepalen of iemand geschikt is kan van te voren door een stel ambtenaren worden bepaald? Hoe wil je voorkomen dat er mensen doorheen glippen die ongeschikt zijn als ouder? Iedereen in Nederland maar testen en kindvergunningen uitdelen? Wat doe je als iemand zwanger blijkt te worden die op dat lijstje van ongeschikte ouders staat? Verplichte abortus?
Dus ik mag bepalen of jij geschikt bent als vader op basis van het lezen van een rapportje dat iemand heeft geschreven?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, ambtenaren hebben we al genoeg en die verschuilen zich altijd achter regeltjes en wetten.
Neem aan dat zoiets dan wel beoordeeld wordt aan de hand van meer dan een rapport.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus ik mag bepalen of jij geschikt bent als vader op basis van het lezen van een rapportje dat iemand heeft geschreven?
Kost me te veel tijd, ik neem geen risico. Jij bent ongeschikt.
Het gaat hier niet om aborteren, maar het voorkomen van bevruchting, relifanaat.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:09 schreef Starphus het volgende:
Het gedwongen doden van eicellen en sperma is het doden van potentiele levens/mensen/kinderen. Een dergelijke regeling zou, terwijl het 50 levens red (door het een kans op het leven te ontnemen), gelijktijdig ook 100 potentiele gezonde kinderen (die het wel zouden kunnen overleven) niet geboren laten worden. Verder vraag ik me af welke leeftijd die kinderen hadden. Als ze onder de zelfbewustzijnsgrens waren toen ze stierven, dan is het mi totale flauwekeul, dit idee.
Uiteraard zijn die er, wat is je punt?quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Onzin, ik heb meerdere voorbeelden in mijn omgeving gezien, waar iedereen met een beetje verstand kon zien dat het fout zou gaan. En wat denk je, het ging ook fout, ondanks alle inspanningen die er gedaan werden door familie en vrienden van de betrokkenen.
Een wet met een inhoud gebaseerd op de moraliteit en sociale milieu's uit de jaren 30? Lijkt me van niet?quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:23 schreef Ulx het volgende:
Uit een oude volkskrant.
[..]
Wil men dit soort dingen in Nederland gaan invoeren?
Wie gaat dat dan bepalen en op basis van wat? En wat bij grensgevalletjes? Wat als het onterecht is?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:05 schreef Kluts het volgende:
[..]
Neem aan dat zoiets dan wel beoordeeld wordt aan de hand van meer dan een rapport.
Het lijkt me dat dát soort dingen uitzoeken pas kan als er een open en openlijk debat over plaats kan vinden, waar van Vollenhoven en die experts voor pleitten?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wie gaat dat dan bepalen en op basis van wat? En wat bij grensgevalletjes? Wat als het onterecht is?
De criteria zijn in dit soort wetjes gewoon willekeurige details. Die baseert men op de huidige inzichten. Als over dertig blijkt dat die inzichten niet klopten heb je wel mooi mensen het recht op kinderen onterecht ontzegt. Ga je dan als staat een enorme schadevergoeding betalen?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een wet met een inhoud gebaseerd op de moraliteit en sociale milieu's uit de jaren 30? Lijkt me van niet?
Geen idee, dit idee is ook pas net geopperd en de uitwerking ervan zal wel tijd kosten om erachter te komen hoe dat het beste kan.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wie gaat dat dan bepalen en op basis van wat? En wat bij grensgevalletjes? Wat als het onterecht is?
Zou het kunnen dat de adviezen om anticonceptie te gebruiken door artsen en kinderartsen worden gegeven?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wie gaat dat dan bepalen en op basis van wat?
Dit is gelul natuurlijk en je rukt alles compleet uit zijn verband. Het gaat om verstandelijk gehandicapten en mensen die eerder de fout in zijn gegaan met eerdere kinderen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
De criteria zijn in dit soort wetjes gewoon details. Of het nou is omdat je zegt dat een persoon het risico loopt jong te sterven wegens een erfelijke ziekte of dat een persoon niet geschikt is voor het ouderschap wegens psychische problemen maakt weinig uit. Een kind zal er slachtoffer van zijn.
Relifanaat ?quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:10 schreef Kluts het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om aborteren, maar het voorkomen van bevruchting, relifanaat.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:16 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dit is gelul natuurlijk en je rukt alles compleet uit zijn verband. Het gaat om verstandelijk gehandicapten en mensen die eerder de fout in zijn gegaan met eerdere kinderen.
quote:gedwongen anticonceptie bij zwaarverslaafden, psychiatrisch patiënten en verstandelijk gehandicapten
Sorry, maar door dat soort teksten denk ik gelijk aan mensen die om het hardst roepen dat abortus moord is, wat automatisch ervoor zorgt dat ik denk te maken te hebben met een relifanaat.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:17 schreef Starphus het volgende:
[..]
Relifanaat ?Anyho, daar zit geen wezenlijk verschil in voor mij. Er zit een biologisvlch verschil in, sure. Maar het resultaat is hetzelfde: geen mens.
Verder, wat betreft overbevolking/draagvlakproblemen: de oplossing is altijd achteraf gekomen en het probleem is nooit voorkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |