Kleine update over ons onderzoek. Helaas hebben we het beoogde aantal van een kleine 300 respondenten niet weten te halen voor de deadline van school. Echter blijft het onderzoek voorlopig nog wel online staan.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:10 schreef RvLaak het volgende:
Mensen... Ons onderzoek (zie een paar topics eerder) is nu officieel van start gegaan... Ik zou jullie dus ook willen vragen de volgende vragenlijst in te vullen:
http://tinyurl.com/ckoqq37
Gezien het feit dat we redelijk beperkt zijn in het aantal respondenten (momenteel, wordt aan gewerkt), graag enkel zij met rijbewijs.
Dat zegt hij denk ik ook niet; het is meer dat je het niet automatisch als redmiddel moet zien. Ook ik heb na mijn diagnose bewust gekozen voor verandering van mijn leven in plaats van medicijnen, puur en alleen omdat het altijd nodig is je gedrag te veranderen om optimale resultaten te behalen. Net zoals je ook niks op schiet van light voeding als je te dik bent en toch niet meer gaat bewegen. Dus kan je maar beter beginnen met gedragsverandering ipv dure medicijnen waaraan je lichaam moet wennen en bijwerkingen aan zitten.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:23 schreef SemperFii het volgende:
Hiermee wil ik ook niet zeggen dat iedereen maar naar de medicijnen moet grijpen (alsjeblieft niet), maar wanneer je er merkbaar beter door gaat functioneren, waarom mag je deze 'hulp' dan niet inschakelen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ADD en gebruik Modafinilquote:Op maandag 11 juni 2012 18:26 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Zo te lezen gebruik jij dextro-amfetamine? Ik heb begrepen dat je daar meer last van ontwenningsverschijnselen van kan krijgen dan van methylfenidaat.
M'n psych zei dat als methylfenidaat niet helemaal top bij mij gaat (ik zit nu na de 2de afspraak bij hem op een hogere dosis, 8x10mg per dag, dus elke 2 uur 10 mg), hij dextro-amfetamine wil proberen. Daar ben ik wel een beetje huiverig voor, dus hoop maar dat ik goed op de methylfenidaat ingesteld raak!
Ik heb het idee dat het voor de concentratie en inzet wel werkt, maar de chaos/rommel in m'n kop wordt er niet helemaal door opgeruimd helaasHoe zijn jullie ervaringen hiermee? (ADD en methylfenidaat)
Volgende week wordt m'n methylfenidaat (inmiddels elke 2 uur 10mg) weer geëvalueerd. 3.5 week geleden ben ik begonnen, voor de focus werkt t redelijk maar de chaos & drukte in m'n kop...meh. Ik denk dat ik m'n medicijnman mij dexamfetamine laat voorschrijven; daar sta ik nu wel meer open voor na positieve berichten in topic #38 te hebben gelezen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:33 schreef Tommelaer het volgende:
Ik heb besloten aankomend weekend eens geen dex te slikken. Ik zal mijn ervaring wel posten.
Ik weet niet of het relevant is oid. want slik ik normaal maar 2 x 2,5mg in het weekend.
Welke post in topic #38 bedoel je precies?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:20 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Volgende week wordt m'n methylfenidaat (inmiddels elke 2 uur 10mg) weer geëvalueerd. 3.5 week geleden ben ik begonnen, voor de focus werkt t redelijk maar de chaos & drukte in m'n kop...meh. Ik denk dat ik m'n medicijnman mij dexamfetamine laat voorschrijven; daar sta ik nu wel meer open voor na positieve berichten in topic #38 te hebben gelezen.
Ik wil rust in m'n kop en informatie op kunnen nemen en goed kunnen studeren
Vanaf deze:quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:37 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Welke post in topic #38 bedoel je precies?
quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:54 schreef Wickyleaks het volgende:
Morgen begin ik met dextro-amfetamine
Great, dank!quote:
Ligt dat niet aan de lage dosis van 10mg? Bij die dosis merkte ik wel verschil maar voldeed nog niet aan de beloften. Nu neem ik 20mg per keer en dat werkt top! Ik neem het iedere 3 uur en kom daarmee per dag dus niet op een veel hogere dosering dan jij.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:20 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Volgende week wordt m'n methylfenidaat (inmiddels elke 2 uur 10mg) weer geëvalueerd. 3.5 week geleden ben ik begonnen, voor de focus werkt t redelijk maar de chaos & drukte in m'n kop...meh. Ik denk dat ik m'n medicijnman mij dexamfetamine laat voorschrijven; daar sta ik nu wel meer open voor na positieve berichten in topic #38 te hebben gelezen.
Ik wil rust in m'n kop en informatie op kunnen nemen en goed kunnen studeren
Hoe bedoel je 'vandaag al'? Stond t in de planning om binnenkort te stoppen met dex, of stop je soms elk weekend? (ik kan mij niet voorstellen dat dat aan te bevelen is). Als je zonder beter bent dan met, is er toch iets mis met de dosis of is t medicijn gewoon niet geschikt voor jou denk ik. De medicijnman er al over gesproken?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:59 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Great, dank!
Ik ben trouwens vandaag al gestopt met dex slikken. Ik heb gistermiddag(12:00) mijn laatste pil(5 mg) geslikt.
Tot nu toe gaat het prima. Ik kreeg al een opmerking van mijn leidinggevende dat ik zo geconcentreerd in de vergadering zat en of ik nieuwe medicatie heb.![]()
Ik heb maar niet verteld dat ik niks meer slik.
Ik zit per dag op 8 a 9, jij zou met een evenlange dag op zo'n 11 zitten als je ook met 1x10 mg eindigt om 2300 uur? (ADD of ADHD trouwens?)quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:24 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Ligt dat niet aan de lage dosis van 10mg? Bij die dosis merkte ik wel verschil maar voldeed nog niet aan de beloften. Nu neem ik 20mg per keer en dat werkt top! Ik neem het iedere 3 uur en kom daarmee per dag dus niet op een veel hogere dosering dan jij.
Ik heb MF geprobeerd in allerlei doseringen en nu dus Dex. Alleen meer werd slechter en minder dosering werd beter. In het weekend slikte ik op voorschrift van de medicijnman nog maar een halve(2,5mg) s ochtends en smiddags dus 2x. Door de week 2x 5mg. Ik merk dat ik zonder veel scherper ben. MF was een regel rechte nachtmerrie. Mijn vrouw noemde mij een zombie dus dat zegt al genoeg. Dus nu ga ik een weekend proberen helemaal zonder alleen ben ik vandaag er al mee begonnen. Voel me in iedergeval veel helderder.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:16 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'vandaag al'? Stond t in de planning om binnenkort te stoppen met dex, of stop je soms elk weekend? (ik kan mij niet voorstellen dat dat aan te bevelen is). Als je zonder beter bent dan met, is er toch iets mis met de dosis of is t medicijn gewoon niet geschikt voor jou denk ik. De medicijnman er al over gesproken?
[..]
Ik slik nu sinds vrijdag niks meer en heb het idee dat ik juist meer zie om me heen. Ik voel me lichamelijk ook beter en zie alles veel positiever.quote:Op zondag 17 juni 2012 03:22 schreef Selyn het volgende:
ik slik nu geen meds meer. tijdje terug wel een probeer-fase gehad.
over de hoogte- em dieptepunten: Ik merkte met concerta niet dat dat minder was geworden. genoot juist meer van alles om me heen.
Maar mijn psych stelde op een gegeven moment wel voor om antidepressiva te slikken en dat wilde ik niet omdat ik bij vriendinnen wel eens gemerkt had dat 't ze zo afvlakte. niet alleen de negatieve gevoelens, maar ook de positieve leken minder "intens".
Volgens mij vinden veel mensen het wel makkelijk, zo'n labeltje.quote:Op donderdag 12 april 2012 18:28 schreef Horchata het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat voornamelijk persoonsgebonden is. Sommige dingen worden gewoon te snel aan AD(H)D gekoppeld, op die manier hoef je er geen verantwoordelijkheid voor te nemen want dan hoort het daarbij en niet bij je persoonlijkheid.
Het is niet geestesziek. Het is uberhaupt geen ziekte. Het is meer dat de mensen met de "labetjes" anders reageren en denken dan de rest van de grote kudde van de mensheid. Dit wordt/kan dan gedeeltelijk onderdrukt worden met medicatie. En bij medicatie heb ik wel mijn vraagtekens omdat er dus niks te genezen valt. Maar het ondersteunt dus wel in de maatschappij. Het is vergelijkbaar met harddrugs en het werkt verslavend(rebound effect bij uitwerking etc..).quote:Op maandag 18 juni 2012 13:46 schreef new_moon het volgende:
[..]
Volgens mij vinden veel mensen het wel makkelijk, zo'n labeltje.
Straks heeft iedereen er één en wat dan, zijn we allemaal fucking Special.
gefeliciteerd.
Sommige dingen horen gewoon bij "Opgroeien, volwassen worden, jezelf leren kennen"
En als dat niet lukt binnen de vastgestelde kaders zijn we ineens allemaal geestesziek ADD, ADHD, autistisch, pdd-nos-isch, etc etc. GROTE GELDKLOPPERIJ IS HET MENSEN!!!!!!
De enige die hier labeltjes aan het uitdelen is ben jij.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:46 schreef new_moon het volgende:
[..]
Volgens mij vinden veel mensen het wel makkelijk, zo'n labeltje.
Straks heeft iedereen er één en wat dan, zijn we allemaal fucking Special.
gefeliciteerd.
Sommige dingen horen gewoon bij "Opgroeien, volwassen worden, jezelf leren kennen"
En als dat niet lukt binnen de vastgestelde kaders zijn we ineens allemaal geestesziek ADD, ADHD, autistisch, pdd-nos-isch, etc etc. GROTE GELDKLOPPERIJ IS HET MENSEN!!!!!!
Niet praten over dingen waar je geen verstand van hebt. De medicatie (tenzij je zo'n strip in één keer opeet alsof het M&Ms zijnquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Het is niet geestesziek. Het is uberhaupt geen ziekte. Het is meer dat de mensen met de "labetjes" anders reageren en denken dan de rest van de grote kudde van de mensheid. Dit wordt/kan dan gedeeltelijk onderdrukt worden met medicatie. En bij medicatie heb ik wel mijn vraagtekens omdat er dus niks te genezen valt. Maar het ondersteunt dus wel in de maatschappij. Het is vergelijkbaar met harddrugs en het werkt verslavend(rebound effect bij uitwerking etc..).
Arme kerel is gek gemaakt door Big Pharma chemtrails van de new world order. Ik wed dat een vitaminekuur met wat visolie en helende energie van de kosmos hem goed zou doen. Laat ik dat nou nét verkopen in mijn webshop? Ga naar www.goddamnhippies.nl en download meteen mijn e-book (slechts 59,95 euro) getiteld: "Het ligt nooit aan mij! Hoe je verantwoordelijkheid te ontlopen in slechts tien simpele stappen". Bestel binnen tien minuten en krijg een gratis aluminiumhoedje kado!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:16 schreef Selyn het volgende:
[..]
De enige die hier labeltjes aan het uitdelen is ben jij.
Met ritme, een fysiek zware baan en inmiddels 4-5 keer per week sporten ben ik er nog steeds niet. Het is lekker hoor, maar de suggestie dat ik daarmee van mn klachten af raak kan ik verwerpen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:41 schreef EenDroom het volgende:
[..]
Dat zegt hij denk ik ook niet; het is meer dat je het niet automatisch als redmiddel moet zien. Ook ik heb na mijn diagnose bewust gekozen voor verandering van mijn leven in plaats van medicijnen, puur en alleen omdat het altijd nodig is je gedrag te veranderen om optimale resultaten te behalen. Net zoals je ook niks op schiet van light voeding als je te dik bent en toch niet meer gaat bewegen. Dus kan je maar beter beginnen met gedragsverandering ipv dure medicijnen waaraan je lichaam moet wennen en bijwerkingen aan zitten.
Voor mij heeft het besef van ADHD, meer rust (na 21:00u tv/pc uit), routine (elke dag 07:00 op, 22:30 naar bed), veel fysieke inspanning (3x per week sporten) en mezelf trainen in sociale vaardigheden nu al na 4 weken een enorm goed resultaat/gevoel. De ADHD'er raakt overprikkeld door een gebrek aan een rem, zolang je jezelf hier maar bewust van bent kan je er zelf veel aan doen denk ik. En bedenk ook eens wat voor voordeel je hebt van die momenten waarop je je hyperactiviteit nog wel nodig hebt (scherp uit de hoek komen, sporten, enz.).
Kortom als de lijn zich voortzet zoals hij nu gaat raad ik iedereen aan vooral eerst gedragsverandering te proberen, er zijn veel goede boeken over te vinden (ook voor volwassenen).
Onderdrukken? Ik zie het meer zo dat medicatie kán helpen de gedachtenstroom wat te 'normaliseren', zoals het bij 'normale' mensen verloopt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Het is niet geestesziek. Het is uberhaupt geen ziekte. Het is meer dat de mensen met de "labetjes" anders reageren en denken dan de rest van de grote kudde van de mensheid. Dit wordt/kan dan gedeeltelijk onderdrukt worden met medicatie. En bij medicatie heb ik wel mijn vraagtekens omdat er dus niks te genezen valt. Maar het ondersteunt dus wel in de maatschappij. Het is vergelijkbaar met harddrugs en het werkt verslavend(rebound effect bij uitwerking etc..).
Ik schaamde me vroeger ook als ik meer medicijnen nodig had (leuk joh, zo'n groeispurtquote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:43 schreef yavanna het volgende:
[..]
Onderdrukken? Ik zie het meer zo dat medicatie kán helpen de gedachtenstroom wat te 'normaliseren', zoals het bij 'normale' mensen verloopt.
Verder hou je er meerdere vreemde ideeen op na, geen medicatie wanneer iets niet te genezen is? Hoe kom je er op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |