Het is gewoon een paradigm shift voor jou maar niet voor anderen: sjaars die in een LD4x gedouwd worden weten niet beter dus die kan je gerust wijsmaken dat het de normaalste zaak van de wereld is. Waarom ook niet, boordroeien kan je later altijd nog.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:30 schreef ocf81 het volgende:
Een 4-tje is inderdaad beter te behappen. Toch blijf ik sceptisch over de kansen van zo'n veld. Mede door de overstap naar het scullen, terwijl je in de intro doorgaans toch boordroeien leert. En dan is een 4x gelijk best een lastig nummer in het scullen omdat alles supergelijk moet.
Op dit moment zijn de lichte dames die roeien idd best lang allemaal. Dat komt omdat ze de selectie van een zware damesboot hebben moeten overleven in hun eerste jaar. Daarna zijn ze pas licht gaan roeien. Als er geen EJL-achten zouden zijn, zouden er ook veel minder lichten roeien en allemaal langer zijn dan het gemiddelde nu.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:38 schreef C.est_Bon het volgende:
Over de gewichtsklasse ben ik het met La Tramposa eens. Lichte dames zijn als het goed is juist net een klasse langer en zwaarder dan stuurtjes. Die vallen nu nog buiten de boot. Ook denk ik dat er genoeg rondlopen op verenigingen. Op onze vereniging tenminste weet ik er zo een paar die er precies het lichaam en gewicht voor hebben.
Alleen moet het wel bekender worden op verenigingen. Op het moment zoeken verenigingen alleen maar naar hele lange grote meiden en dat merk je als nieuweling meteen. Bij mannen wordt er al veel langer ook meteen gekeken of je (als je niet 1.90m + bent) dan misschien wel in aanmerking komt voor licht. Zo'n cultuur omslag kost alleen tijd.
Het zou mooi zijn als verenigingen actief zouden werven, bijvoorbeeld onder oud junioren en scullende clubdames. Ik heb alleen geen idee of dat ook gebeurt??
Maar is dat erg? Dat is toch hetzelfde verhaal als bij de mannen. Kleinere verenigingen zullen inderdaad soms moeten kiezen tussen een zwichte acht of kleinere boten maar dat blijft hun eigen keuze.quote:Op woensdag 18 april 2012 23:34 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Op dit moment zijn de lichte dames die roeien idd best lang allemaal. Dat komt omdat ze de selectie van een zware damesboot hebben moeten overleven in hun eerste jaar. Daarna zijn ze pas licht gaan roeien. Als er geen EJL-achten zouden zijn, zouden er ook veel minder lichten roeien en allemaal langer zijn dan het gemiddelde nu.
Ik denk dat als er een EjLD-4veld zou zijn dit jaar, dat er wellicht geen 'zware' EJD-8 zou zijn gekomen op Asopos.
Monica sneller dan Annick?! Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 19 april 2012 09:07 schreef La_Tramposa het volgende:
Leuke voorspellingen! Maar ik durf wel een wedje te leggen dat Monica (Lanz) harder gaat dan Annick in het DSA1x veld.
En hoezo is de zware Hollandvier zelfbenoemd? Zijn toch gewoon geselecteerd?
Is de EJD van Asopos van dit jaar uit elkaar? Hoorde al geruchten en zag nu bij de inschrijvingen op zondag alleen een DB4+ staan.quote:Op woensdag 18 april 2012 23:34 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Op dit moment zijn de lichte dames die roeien idd best lang allemaal. Dat komt omdat ze de selectie van een zware damesboot hebben moeten overleven in hun eerste jaar. Daarna zijn ze pas licht gaan roeien. Als er geen EJL-achten zouden zijn, zouden er ook veel minder lichten roeien en allemaal langer zijn dan het gemiddelde nu.
Ik denk dat als er een EjLD-4veld zou zijn dit jaar, dat er wellicht geen 'zware' EJD-8 zou zijn gekomen op Asopos.
Omdat ik weet wat ze kan. Zij heeft op Gent ook nog van Femke Dekker gewonnen. Ik weet natuurlijk niet hoe goed Annick momenteel is, maar ik ben erg benieuwd.quote:Op donderdag 19 april 2012 09:54 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Monica sneller dan Annick?! Waar baseer je dat op?
Zelfbenoemd -- de Holland Vier was een geuzennaam van de ploeg van Gijs Vermeulen, Matthijs Vellenga, Jan-Willem Gabriëls en Geert Cirkel.quote:Op donderdag 19 april 2012 09:07 schreef La_Tramposa het volgende:
Leuke voorspellingen! Maar ik durf wel een wedje te leggen dat Monica (Lanz) harder gaat dan Annick in het DSA1x veld.
En hoezo is de zware Hollandvier zelfbenoemd? Zijn toch gewoon geselecteerd?
Maar bij de huidige Holland Acht zeg je toch ook niet meer dat die zelfbenoemd is? Terwijl er genoeg mensen zijn die vinden dat de acht van 1996 de enige echte Holland Acht wasquote:Op donderdag 19 april 2012 11:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Zelfbenoemd -- de Holland Vier was een geuzennaam van de ploeg van Gijs Vermeulen, Matthijs Vellenga, Jan-Willem Gabriëls en Geert Cirkel.
Omdat dat inmiddels wel ingeburgerd is. Kan je lang of kort over discussiëren, maar het is wel zo. Die Holland Vier is min of meer nieuw.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:11 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Maar bij de huidige Holland Acht zeg je toch ook niet meer dat die zelfbenoemd is? Terwijl er genoeg mensen zijn die vinden dat de acht van 1996 de enige echte Holland Acht was
We gaan het zien.quote:Op donderdag 19 april 2012 13:57 schreef Acheron_89 het volgende:
Er is nu toch ook een DSA4- veld zie ik omdat er geen DSA8+ veld is, nu dus 2 KNRB 4-, Wordt alsnog een leuk veld denk ikDenk trouwens dat je in de LSA2- het Euros tweetje behoorlijk onderschat Michiel.
"geen veld is geen veld' dat is natuurlijk weer vreselijk kort door de bocht. Je kan het de KNRB niet kwalijk nemen dat ze het hele NK groot aan gort hebben geholpen dit jaar. Er is immers na afloop van het weekend een meet en greet met de roeiers van de acht. En zeg nou zelf, wat is er nou belangrijker dan publiciteit voor het roeien?quote:Op vrijdag 20 april 2012 12:04 schreef Gnerkje het volgende:
Ik zie dat de dames 8 bij de heren SA8+ staat in de loting. Betekent dit dat ze het veld zo kunstmatig door laten gaan en we straks een "Nederlands Kampioen" gaan krijgen in de 8+? Zou wat mij betreft schandalig zijn op deze manier. Geen veld is geen veld..
Mijn sarcasme radar gaat af maar ik ben wat te bedroefd over de gang van zaken om hier om te kunnen glimlachen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 12:13 schreef Schotse_Hooglander het volgende:
[..]
"geen veld is geen veld' dat is natuurlijk weer vreselijk kort door de bocht. Je kan het de KNRB niet kwalijk nemen dat ze het hele NK groot aan gort hebben geholpen dit jaar. Er is immers na afloop van het weekend een meet en greet met de roeiers van de acht. En zeg nou zelf, wat is er nou belangrijker dan publiciteit voor het roeien?
Ik ben benieuwd of de J18 4x, SA2x en LSA4- nu wel een Nederlands kampioen opleveren. Volgens de bepalingen niet, maar het zou mij niet verbazen als het toch wel zo is.quote:Op vrijdag 20 april 2012 14:37 schreef Gnerkje het volgende:
Van mij mogen ze prima starten hoor! Maar ik zou het belachelijk vinden als er een Nederlands Kampioen wordt uitgeroepen terwijl eigenlijk het veld niet groot genoeg is..
Mwah, wij hadden aan het begin van dit jaar zelfs een selectie uit een stuk of 6 meiden die in de lichte dubbeltwee wilden. Na de selectie begreep ik dat er te weinig inschrijvingen waren om het veld überhaupt door te laten gaan. In principe geen tekort bij ons dus, maar ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is om eerstejaars naast het vele trainen nog op hun gewicht te laten letten ook.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:44 schreef Keroppi het volgende:
Uit mijn Orca periode begreep ik dat ze een lichte dames klasse niet zagen zitten ivm anorexia risico. Maar kan ook goed dat dat een of andere mythe was hoor.
Nou Monica is inderdaad sneller gegaan dan Annick! Indrukwekkend hoe snel die zo goed geworden is. En Annick en Femke Dekker niet eens in de a-finale had ik niet verwacht.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:00 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Omdat ik weet wat ze kan. Zij heeft op Gent ook nog van Femke Dekker gewonnen. Ik weet natuurlijk niet hoe goed Annick momenteel is, maar ik ben erg benieuwd.
Huh, volgens mij wint Annick de B finale en wordt Monica daar 4de. Dat Annick in de halve finale de laatste 500m laat lopen en daardoor door Monica wordt voorbijgevaren kan je niet echt meetellen. Monica heeft het geweldig gedaan maar is nog niet van het niveau van Annick. Hoewel Annick wel in de gunstige baan 2 heeft gevaren.quote:Op zondag 22 april 2012 12:14 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Nou Monica is inderdaad sneller gegaan dan Annick! Indrukwekkend hoe snel die zo goed geworden is. En Annick en Femke Dekker niet eens in de a-finale had ik niet verwacht.
Gewoon lekker onder Jonkman blijven trainen.quote:Op zondag 22 april 2012 21:29 schreef Acheron_89 het volgende:
Mooi weekend weer!![]()
Ben wel benieuwd wat de bond na vandaag gaat doen met Joris Pijs en Arnoud Greidanus, lijkt me dat die zich toch aardig hebben bewezen vandaag.
Statistisch gezien (en ja, er is kennelijk onderzoek naar gedaan!) viel het qua partijdigheid wel redelijk mee. Het is niet compleet oneerlijk geweest. Schijnbaar was het in baan 7 meer wind mee, maar ook meer golven. Baan 2 het tegenovergestelde. Is het dan gunstiger?quote:Op zondag 22 april 2012 21:20 schreef wvdwest het volgende:
[..]
Huh, volgens mij wint Annick de B finale en wordt Monica daar 4de. Dat Annick in de halve finale de laatste 500m laat lopen en daardoor door Monica wordt voorbijgevaren kan je niet echt meetellen. Monica heeft het geweldig gedaan maar is nog niet van het niveau van Annick. Hoewel Annick wel in de gunstige baan 2 heeft gevaren.
Ik denk dat voor met name de kleine nummers de lagere banen prettiger waren door de minder hoge golven. Maar ik ben met je eens dat er geen rare uitslagen tussen zitten. Hoewel ik de winst van Arnoud en Joris wel bijzonder vind. Mooie manier om 'revanche' te nemen op het uitselecteren.quote:Op zondag 22 april 2012 23:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Statistisch gezien (en ja, er is kennelijk onderzoek naar gedaan!) viel het qua partijdigheid wel redelijk mee. Het is niet compleet oneerlijk geweest. Schijnbaar was het in baan 7 meer wind mee, maar ook meer golven. Baan 2 het tegenovergestelde. Is het dan gunstiger?
Denk niet dat er hele opzienbarende dingen gebeurd zijn vandaag. Annick en Femke niet, maar dat is het wel. Hooguit de derde plaats voor Annelies Labots (DSA1x) en de tweede plek voor Thomas Doornbos (SA1x), maar daar plaats ik ook geen gigantische vraagtekens bij. Hooguit wat opgetrokken wenkbrauwen.
Als het goed is is er tussen de wedcoms onderling altijd overleg geweest. Voor zover ik weet is daaruit gekomen dat het veld niet sterk zou zijn door de blikken-beperking, maar dat het wel zou gaan varen. Ik weet dat er ook genoeg verenigingen mee bezig waren, het develeopment bestuur is nog best druk geweest met dispensatieaanvragen voor mogelijke combi's. Als jullie 6 meiden hadden, heb je dus effectief 2 boten uit het veld gehaald. Met die 2 boten had het veld allang kunnen varen.quote:Op zondag 22 april 2012 11:30 schreef Bellah het volgende:
[..]
Mwah, wij hadden aan het begin van dit jaar zelfs een selectie uit een stuk of 6 meiden die in de lichte dubbeltwee wilden. Na de selectie begreep ik dat er te weinig inschrijvingen waren om het veld überhaupt door te laten gaan. In principe geen tekort bij ons dus, maar ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is om eerstejaars naast het vele trainen nog op hun gewicht te laten letten ook.
Dat statistisch onderzoek zal waarschijnlijk ook alle grote nummers hebben meegenomen, om genoeg sample te kunnen hebben. Ik ben benieuwd naar het onderzoek naar de uitslagen van de kleine nummers dan.quote:Op zondag 22 april 2012 23:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Statistisch gezien (en ja, er is kennelijk onderzoek naar gedaan!) viel het qua partijdigheid wel redelijk mee. Het is niet compleet oneerlijk geweest. Schijnbaar was het in baan 7 meer wind mee, maar ook meer golven. Baan 2 het tegenovergestelde. Is het dan gunstiger?
Denk niet dat er hele opzienbarende dingen gebeurd zijn vandaag. Annick en Femke niet, maar dat is het wel. Hooguit de derde plaats voor Annelies Labots (DSA1x) en de tweede plek voor Thomas Doornbos (SA1x), maar daar plaats ik ook geen gigantische vraagtekens bij. Hooguit wat opgetrokken wenkbrauwen.
Op een gegeven moment wist je het wel, voornamelijk op de zondagmiddag en in de kleine nummers inderdaad, je zag mensen daar langsschuiven die je eerder het weekeinde nog niet had gezien.quote:Op maandag 23 april 2012 09:57 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Dat statistisch onderzoek zal waarschijnlijk ook alle grote nummers hebben meegenomen, om genoeg sample te kunnen hebben. Ik ben benieuwd naar het onderzoek naar de uitslagen van de kleine nummers dan.
Baan 4, 5, 6 en 7 hadden gisteren vanaf 750m golven van Varsity-niveau. Voor lichte damesskiffs was het ondoenlijk om fatsoenlijk de varen in de hogere banen, terwijl in de lagere banen redelijk ongestoord door kon varen. Die in baan 4 en hoger hebben in de finale allemaal stilgelegen. Baan 2 en 3 bleven die redelijk bespaard. Niets afdoend aan de prestatie van de roeister in baan 2, maar het was wel opvallend hoe makkelijk en constant die naar de 2de plek schoof, terwijl de rest zat te ploeteren.
De finale was ook op beide dagen hetzelfde, op de winnaar na. Ook daarmee vergeleken denk ik dat op zondag de wind veel meer invloed had dan de dag ervoor, en vooral in de hogere banen.
Midden van de zondagmiddag en vooral precies rond de eerste ronde NK boten was er ook naar mijn idee zeker een voordeel in de lage boeien. Daarna werd het voordeel wel weer een stuk minder. Het vervelende van een niet constante wind is dat het niet met statistiek uit de uitslagen echt is te bewijzen.quote:Op maandag 23 april 2012 09:57 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Dat statistisch onderzoek zal waarschijnlijk ook alle grote nummers hebben meegenomen, om genoeg sample te kunnen hebben. Ik ben benieuwd naar het onderzoek naar de uitslagen van de kleine nummers dan.
Baan 4, 5, 6 en 7 hadden gisteren vanaf 750m golven van Varsity-niveau. Voor lichte damesskiffs was het ondoenlijk om fatsoenlijk de varen in de hogere banen, terwijl in de lagere banen redelijk ongestoord door kon varen. Die in baan 4 en hoger hebben in de finale allemaal stilgelegen. Baan 2 en 3 bleven die redelijk bespaard. Niets afdoend aan de prestatie van de roeister in baan 2, maar het was wel opvallend hoe makkelijk en constant die naar de 2de plek schoof, terwijl de rest zat te ploeteren.
De finale was ook op beide dagen hetzelfde, op de winnaar na. Ook daarmee vergeleken denk ik dat op zondag de wind veel meer invloed had dan de dag ervoor, en vooral in de hogere banen.
Mijn 2- moest in de DSA2- A finale in baan 7. Dat was een totale ramp. Mijn lichte skiffeuse in de LDSA1x B finale lag in baan 3 en had het een stuk makkelijker. Ik deel wel jouw mening, het hoort erbij, ook onder deze omstandigheden moet je kunnen varen. Vond de prestatie van Allard daarom erg indrukwekkend. Overigens geld dat ook voor de prestatie van Janneke in de DSA1x finale.quote:Op maandag 23 april 2012 10:22 schreef jw3 het volgende:
[..]
Midden van de zondagmiddag en vooral precies rond de eerste ronde NK boten was er ook naar mijn idee zeker een voordeel in de lage boeien. Daarna werd het voordeel wel weer een stuk minder. Het vervelende van een niet constante wind is dat het niet met statistiek uit de uitslagen echt is te bewijzen.
Echter roeien is een buitensport, en ook dit soort zaken horen erbij, you win some, you lose some.
Link doet het niet?quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:11 schreef C.est_Bon het volgende:
Haha mooie vondst! The Rules Of Rowing is ook heel leuk!
Elk verenigings tenue valt toch te wijzigen?quote:Op woensdag 25 april 2012 20:27 schreef ocf81 het volgende:
Dat had ik ook al eens gehoord van mijn zusje die alle mij ervoor uitlachte, maar het blijft het verenigingstenue.
Dat kan wel, maar ik denk dat het argument "omdat wit slecht afkleed" meer als een wijvenargument wordt gezien binnen dit mannenbolwerk.quote:Op woensdag 25 april 2012 20:44 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Elk verenigings tenue valt toch te wijzigen?
ben benieuwd of onze doggersbank nog te bergen is, was verdorie een mooie boot.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:24 schreef Gesloten het volgende:
Hoor net dat de SRG is afgelast omdat er al 4 boten zijn gezonken
Ik hoorde net dat 'ie op metalen paaltjes gekomen was en er een scheur in de romp zit? Maar dat was van mijn sjaars, dus als jij het zegt dan zal het wel lolsopenquote:Op zaterdag 28 april 2012 14:08 schreef Virmes het volgende:
Sjaars overdrijven, zoals gebruikelijk, maar hij was wel een beetje onder water en in het riet beland schijnbaar.
Prima te bergen en heeft misschien even een poetsbeurtje nodig.
Juist, Om het positieve van de situatie te blijven zien: Als het dit jaar op de SRG kloteweer is, misschien is het nu dan een keer op de Martini goed te doen. Laten we het hopen!quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:32 schreef ocf81 het volgende:
De windtunnel staat op extra sterk dus? Tja, tijd om die baan op te doeken.
Ik had al hem gezien in de stellingquote:Op maandag 30 april 2012 22:30 schreef Dark_Angelus het volgende:
Holland 8 roeide vandaag trouwens in een hippe oranje boot met rood-wit-blauwe strepen op de boeg en achterkantje.
mooi lelijk?quote:Op maandag 30 april 2012 22:47 schreef pullup het volgende:
[..]
Ik had al hem gezien in de stellinghip is ie vast maar ook best mooi lelijk.
Weet het al meer dan een maand, maar moest mijn mond houden van de KNRB tot 1 mei want dan was de presentatie. Doe ik niet nog een keer.quote:Op maandag 30 april 2012 22:13 schreef pullup het volgende:
Zometeen op Ned 2 in het sportonderdeel van nieuwsuur een item over de ontwikkeling van een nieuwe 'wonderboot' die de Nederlanders op de spelen zouden kunnen gebruiken.
Rare kerel.quote:
Ja, nu zaten er aluminium riggers op. Ze gaan uiteindelijk voor carbon.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:21 schreef SkollZwaar09 het volgende:
Ai, wat een lelijk ding...
Er zitten nu nog alu riggers op, zouden ze dat doen zodat de carbon riggers stijver blijven of zo? Meende te lezen in je stukje dat er carbon riggers op zouden komen te zitten?
Nog nooit gebruikt..quote:
Offtopic: ik zat laatst een magazine te lezen waar ze over de helft van de foto's zo'n instagram filter hadden gegooid. Enorm irritant!quote:
Nee, Lücken viel denk ik in voor Jozef Klaassen (die ongetwijfeld moest werken).quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:40 schreef De_Brok het volgende:
Zit Lucken nu op 6? En een blok in de boot... Eerst piepen dat er te veel torsie is en dan dat
Succesquote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:36 schreef De_Brok het volgende:
Komend weekend mag ik het commentaar verzorgen. Als je dus verstandige teksten hoort uit de omroepinstallatie zal ik het wel zijn!
Denk dat het wel meevalt, tijden van de achten waren niet bijzonder snel vergeleken met wereldrecord. Lijkt wel alsof ze vandaag verder van recordtijden afzaten dan gisteren.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 14:31 schreef Virmes het volgende:
Michiel: gezien het aantal records dat dit weekend wordt gevaren: is er iets bekend over stroming? En zo niet, zou je het eens kunnen checken? Ook omdat het op een rivierarm plaatsvindt.
Meest practische methode vind ik een stuk riet (/drijvende waterplant/stuk drijvend brood) in het water gooien en met een stopwatch de tijd tussen twee vaste punten meten.
/gifu
Het is ook een behoorlijk afgesloten deel van de rivierquote:Op zondag 6 mei 2012 14:22 schreef Thrawn het volgende:
[..]
Denk dat het wel meevalt, tijden van de achten waren niet bijzonder snel vergeleken met wereldrecord. Lijkt wel alsof ze vandaag verder van recordtijden afzaten dan gisteren.
Wel mooi om te zien hoe hard de eindsprint van de mannenacht was: als je die GPS een beetje mag geloven gingen ze in 5 halen 0.7 m/s harder, 4 seconden verschil bijna dichtgeroeid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |