Bij de D1x staat Kirsten Wielaard ingeschreven: zou je nog verder kunnen zakken als je uitgeselecteerd bent voor de OS?quote:Op donderdag 12 april 2012 03:00 schreef Virmes het volgende:
Nou komt het weer boven inderdaad. Flauwerikken die de oude vier starten en vervolgens claimen comporoeier te zijn kun je natuurlijk niet geloven.![]()
Maar het is simpel op te lossen:![]()
Iedereen die ingeschreven staat voor een skiffveld, maar niet in de skiffbokaal start wordt medegedeeld dat hij nu in het SA1x veld staat ingeschreven, tenzij hij daar bezwaar tegen heeft en publiekelijk wil verklaren dat hij een competitieroeier is, dan mag hij H1x starten.![]()
Daarnaast regelt de commissie voor deze SA velden geen blik, maar een mooie slagroomtaart, dan hoeven er ook geen blikken in de bosbaan gegooid te worden.
Je hebt hier een punt: als (puur hypothetisch natuurlijk) Henk Grol de allerbeste training voor een belangrijke wedstrijd wil dan doet hij ook even een groene-band toernooi tussendoor. Daar leert hij ontzettend veel van (want tegenstanders ver onder zijn niveau en gewicht, kan hij mooi zijn worpen oefenen) en het is ook nog eens leuk voor die beginners dat ze tegen Henk Grol mogen. Vooral als ze hard getraind hebben om dat toernooi te winnen.quote:Op donderdag 12 april 2012 12:21 schreef La_Tramposa het volgende:
Het is gewoon een kwestie van oefenen voor de Hollandia.. op de bosbaan trainen gaat niet dus dan maar meedoen.
En op NLroei. Niks nieuws onder de zon dusquote:Op donderdag 12 april 2012 22:40 schreef Fiekie het volgende:
Was er op deze plek vorig jaar niet dezelfde discussie?
Compo was toch alleen open voor mensen die nooit wedstrijdroeier zijn geweest?quote:Op vrijdag 13 april 2012 22:05 schreef Bellah het volgende:
Grapjurk - wat is dan het verschil tussen compo en club?
Hoe dan ook, morgen hard die baan over
Jaquote:Op zaterdag 14 april 2012 19:37 schreef BEFEM het volgende:
Is dat nou leuk om steeds te winnen Bellah?
Ik hoor dat het in principe regelementair correct is om haar te laten starten, mits dat wordt aangegeven aan de wedstrijdleiding. Dit is te laat gebeurd, vandaar de uitsluiting van deelname.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:42 schreef ocf81 het volgende:
Vandaag vloog Apesop uit de bocht:
Ze hebben een ervaren roeister met wedstrijdervaring mee laten doen aan de Skøll cup in een NOOC veld. (nog even onduidelijk of het een invalster bedroeg die actief wedstrijdroeit of dat ze dat in het verleden heeft gedaan). Euros kreeg in 2e instantie toch het blik na arbitrage.
"Maar om compo-roeien"... Wat flauwig zeg. Ik heb 3 jaar wedstrijden in het competitieveld gestart en daar trainden we ook gewoon hard voor. En het is dan toch niet leuk als je bijvoorbeeld in C4+ veld start, hard getraind hebt en dan net 2e wordt omdat iemand anders een wedstrijdroeier in de boot heeft gezet.quote:Op maandag 16 april 2012 08:20 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Dus ga niet moralistisch met het vingertje wijzen als er dan eens eentje verklikt wordt. Het gaat tenslotte maar om compo-roeien.
En na elke taart bier tanken natuurlijk.quote:
Ik heb jaren compo gevaren en gecoacht. Ook ik heb die ervaring met een onervaren ploeg die 3de wordt om zilveren blikken achter 2 derdejaars ploegen. Ik klaag daar niet over, omdat de regels ervaren roeiers niet verbood. Was het balen of oneerlijk? Zeker, omdat we wonnen wel van alle onervaren ploegen. Gaf het nu minder voldoening? Nee, want blik heet niet voor niets blik (en geen medaille). Je doet het niet voor de externe erkenning of status, het gaat om interne voldoening. Wetend dat je een oneerlijke strijd verliest, kan je nog steeds voldoening geven over je eigen prestatie.quote:Op maandag 16 april 2012 12:11 schreef Keroppi het volgende:
[..]
"Maar om compo-roeien"... Wat flauwig zeg. Ik heb 3 jaar wedstrijden in het competitieveld gestart en daar trainden we ook gewoon hard voor. En het is dan toch niet leuk als je bijvoorbeeld in C4+ veld start, hard getraind hebt en dan net 2e wordt omdat iemand anders een wedstrijdroeier in de boot heeft gezet.
Zo te lezen heb je de deugdethiek er ondertussen wel inzitten, maar ik hoop voor je dat plichtethiek geen onderdeel van het tentamen is.quote:Op maandag 16 april 2012 13:05 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Ik heb jaren compo gevaren en gecoacht. Ook ik heb die ervaring met een onervaren ploeg die 3de wordt om zilveren blikken achter 2 derdejaars ploegen. Ik klaag daar niet over, omdat de regels ervaren roeiers niet verbood. Was het balen of oneerlijk? Zeker, omdat we wonnen wel van alle onervaren ploegen. Gaf het nu minder voldoening? Nee, want blik heet niet voor niets blik (en geen medaille). Je doet het niet voor de externe erkenning of status, het gaat om interne voldoening. Wetend dat je een oneerlijke strijd verliest, kan je nog steeds voldoening geven over je eigen prestatie.
Je verwart dus in je eigen redenatie niet-leuk met niet-reglementair. Het is onmogelijk het voor iedereen leuk te maken, laat staan daar regels of verantwoordelijk gezag voor te bepalen. Je kunt alleen proberen het zo eerlijk mogelijk te maken door middels van restricties. In dit geval de onpartijdige wedstrijdleiding. Niemand daarbinnen is verantwoordelijk dat je het leuk hebt op een wedstrijd, alleen dat het eerlijk is op een wedstrijd. Vandaar dat er restricties in de vorm van regels worden toegepast.
Als iemand binnen de regels een (oneerlijk) voordeel krijgt is het wellicht onethisch, maar niet perse on-reglementair. Dat is dan niet de schuld van degene met het voordeel. Dan moet je boos worden op de regels (en degene die ze maakt of in stand houdt) dat de regels niet met de geldende ethische normen en waarden corresponderen. En boos worden op jezelf, dat je een spel speelt met regels waar je het niet mee eens bent.
Of in populaire forumtaal: Hate the (rules of the) game, not the playah!
(Sorry, ben tentamen Ethiek aan het leren. Virmes: klopt het een beetje? Jij doet deze toch ook?)
Het blik is ingetrokken, dus blijkbaar zat het reglementair toch niet goed.quote:Op maandag 16 april 2012 14:29 schreef Grapjurk het volgende:
...
Opmerkingen over buiten mededinging starten is misplaatst, want als je binnen de regels beweegt zit je binnen de voorwaarde voor mededinging.
Dan is het gewoon dom van die lichte lichte-pik, want dan had hij ook met 2,5kg aan extra spier kunnen starten, of met meer energiereserves.quote:De situatie is beter vergelijkbaar met een lichte pik die 72,5 weegt op de NKIR en klaagt over een andere lichte pik die op wintergewicht inweegt. Wintergewicht staat in de regels, dus mag het. Ook al is het geen écht lichtgewicht en maakt het wellicht de strijd oneerlijk tussen de twee personen.
Merk maakt mij nooit zo veel uit, maar op water zweer ik bij een gepolariseerde.quote:Op maandag 16 april 2012 22:07 schreef Keroppi het volgende:
Ik heb toch besloten om een zonnebril voor het roeien aan te schaffen. Vooral de combinatie laagstaande zon + ongestuurde nummers is geen succes...
Iemand nog tips voor merken/modellen?
Oakley én wat degene boven me zegt.quote:Op maandag 16 april 2012 22:07 schreef Keroppi het volgende:
Ik heb toch besloten om een zonnebril voor het roeien aan te schaffen. Vooral de combinatie laagstaande zon + ongestuurde nummers is geen succes...
Iemand nog tips voor merken/modellen?
Morgen. Met een eventuele uitloop naar donderdag als ik het in tweeën moet splitsen.quote:Op maandag 16 april 2012 15:56 schreef De_Brok het volgende:
Michiel, komt er dit jaar weer een voorbeschouwing op het NK?
Ze hebben die optie altijd opengehouden. Bovendien wordt ook nu duidelijk dat hij slechts een horde heeft genomen, en dat er nog heel wat moet gebeuren voordat er iets verandert.quote:Op dinsdag 17 april 2012 11:19 schreef pullup het volgende:
Wonderlijk verhaal over Lucken overigens.
Willen ze nu serieus nog de optie open laten dat er opnieuw voor de acht geselecteerd gaat worden voor iemand die, helaas voor hem, nergens aan mee heeft kunnen doen dit jaar ?![]()
Dat roept m.i. toch veel te veel onrust op. Ze zijn net klaar en ik zie wel een verschil in wat er nu aan kwaliteit en ervaring in de acht zit en Lucken die volgens mij zijn eerste A finale in een klein nummer op nationaal niveau nog moet halen. En hoe moet dat dan met de mensen die net niet in eerste instantie de acht hebben gehaald.
Maar goed, ik zal wel niet het hele verhaal precies hebben meegekregen.
Die heb ik ook ja, prima dingen voor tussen de 15 en 25 euro. Bij de Perry.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:41 schreef Bellah het volgende:
Die van Spex zijn ook chill en niet zo duur.
Zijn een aantal problemen met dat veld. Als eerste is de blikkeneis op dit moment te lastig te halen. Hierdoor moet je het hebben van echte 2de en 3de jaars die licht zijn, en dat zijn er niet zoveel aangezien hier nog niet op wordt gescout. Alles wat nu licht vaart heeft eerst zwaar geroeid en daar vaak boordblikken aan over gehouden.quote:Op woensdag 18 april 2012 15:50 schreef Grapjurk het volgende:
Zonde dat het LDDev2x nog maar 2 inschrijvingen heeft...
EJLD zou komen als dit veld goed vaart. Minder kans dat EJLD gaat komen, als dit veld niet van de grond komt.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:07 schreef wvdwest het volgende:
[..]
Zijn een aantal problemen met dat veld. Als eerste is de blikkeneis op dit moment te lastig te halen. Hierdoor moet je het hebben van echte 2de en 3de jaars die licht zijn, en dat zijn er niet zoveel aangezien hier nog niet op wordt gescout. Alles wat nu licht vaart heeft eerst zwaar geroeid en daar vaak boordblikken aan over gehouden.
Daarnaast is het lastig om in 1 seizoen 57 gemiddeld te zijn. Het is nu makkelijker om LDB1x en LDN1x te varen. Het LD2x veld is altijd al moeilijk omdat je toch weer 2 kg per persoon kwijt moet.
Wellicht dat het helpt als je een EJLD veld gaat krijgen zoals in de plannen stond. Dan heb je een goede bron om uit te putten en wordt het makkelijker om dit veld te vullen.
Het is wel een kwestie van een aantal jaar volhouden om dit te laten slagen, anders wordt het zeker niks.
Denk maar eens aan hoeveel dames niet eens aan EJD-selecties beginnen, omdat ze klein zijn. Vaak is sturen dan het enige wat overblijft in de wedstrijdsecties. Maar als ze een eigen 'eerlijke'selectie krijgen kunnen, dan zou er wel es een stuurliedentekort kunnen komen.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:20 schreef ocf81 het volgende:
Het lijkt mij dat alleen grote verenigingen kunnen voorzien in gevulde 8'en voor een EjLD. Sowieso denk ik dat er best weinig echt lichte dames rondvaren, die worden meestal opgeslokt als stuurtje.
Dat komt door de blikkeneis die ook boordblikken laat meetellen. Hierdoor is het lastig om een boot te vullen.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:18 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
EJLD zou komen als dit veld goed vaart. Minder kans dat EJLD gaat komen, als dit veld niet van de grond komt.
Wel apart dat er om een LD4-klassement is gevraagd, dat dit aangepast wordt naar een LD2-veld op verzoek van de verenigingen en uiteindelijk niemand lijkt te willen starten. Waar zijn dan al die lichte roeisters van die originele vraag om een licht damesveld gebleven? Dat is ook wat de bond zich wel zal afvragen toch?
Het is dan ook de bedoeling om 4x+ te varen voor de eerstejaars als ik het mij goed herinner. Dat lijkt mij ook het beste idee omdat je zo de lichte dames meteen leert scullen ipv boordroeien.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:20 schreef ocf81 het volgende:
Het lijkt mij dat alleen grote verenigingen kunnen voorzien in gevulde 8'en voor een EjLD. Sowieso denk ik dat er best weinig echt lichte dames rondvaren, die worden meestal opgeslokt als stuurtje.
Het is bij Euros sowieso lastig om dames te krijgen voor de selectie, maar ook bij de meiden die niet gaan selecteren denk ik dat er veel te zwaar zijn om in het LD veld uit te kunnen komen. Misschien zit ik gewoon bij de verkeerde vereniging om dat goed in te schatten.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:28 schreef Grapjurk het volgende:
[..]
Denk maar eens aan hoeveel dames niet eens aan EJD-selecties beginnen, omdat ze klein zijn. Vaak is sturen dan het enige wat overblijft in de wedstrijdsecties. Maar als ze een eigen 'eerlijke'selectie krijgen kunnen, dan zou er wel es een stuurliedentekort kunnen komen.
Een 4-tje is inderdaad beter te behappen. Toch blijf ik sceptisch over de kansen van zo'n veld. Mede door de overstap naar het scullen, terwijl je in de intro doorgaans toch boordroeien leert. En dan is een 4x gelijk best een lastig nummer in het scullen omdat alles supergelijk moet.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:29 schreef wvdwest het volgende:
[..]
Dat komt door de blikkeneis die ook boordblikken laat meetellen. Hierdoor is het lastig om een boot te vullen.
[..]
Het is dan ook de bedoeling om 4x+ te varen voor de eerstejaars als ik het mij goed herinner. Dat lijkt mij ook het beste idee omdat je zo de lichte dames meteen leert scullen ipv boordroeien.
Een 4x+ is juist makkelijker dan een 8+ omdat je recht door de boot gaat. Hierdoor valt zo'n boot veel minder en kan je veel makkelijker individueel stappen maken. Op topniveau moet het echt supergelijk idd maar daar is bij eerstejaars natuurlijk nog geen sprake van.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:30 schreef ocf81 het volgende:
[..]
Het is bij Euros sowieso lastig om dames te krijgen voor de selectie, maar ook bij de meiden die niet gaan selecteren denk ik dat er veel te zwaar zijn om in het LD veld uit te kunnen komen. Misschien zit ik gewoon bij de verkeerde vereniging om dat goed in te schatten.
Maar aangezien jij de overstap van man-rijke omgeving naar vrouw-rijke omgeving hebt gemaakt kan je dat wellicht beter inschatten?
[..]
Een 4-tje is inderdaad beter te behappen. Toch blijf ik sceptisch over de kansen van zo'n veld. Mede door de overstap naar het scullen, terwijl je in de intro doorgaans toch boordroeien leert. En dan is een 4x gelijk best een lastig nummer in het scullen omdat alles supergelijk moet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |