Niet iedereen komt in aanmerking voor die toeslagen. Dat ligt er een beetje aan hoe je precies woont etc.quote:Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1800012
/4/25#110013216]zaterdag 7 april 2012 02:19[/url] schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Nope. Ze heeft geen gelijk. Uitkering+toeslagen= plusminus 1100 en dan komen daar de kwijtscheldingen ook nog erbij. Alleen Wajongers kunnen rekenen op 1200-1300 omdat zij nog meer geldpotjes kunnen aanspreken/krijgen. Denk maar aan CAK bijv.

Ik geef je groot gelijk!quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:04 schreef detulp050 het volgende:
Voedselbanken zijn overbodig in dit land. Als alle moeite die in voedselbanken wordt gestoken wordt omgezet in budgetbegeleiding, dan is het hele probleem opgelost.
Mensen moeten leren dat ze moeten kiezen en niet altijd én én kunnen hebben.
Maar goed, krijg vast een hoop commentaar dat het niet klopt, dus zou ik graag een inkomsten en uitgavenlijst willen zien van een voorbeeldgeval, een eerlijk lijstje.

Leg dat maar iemand uit die zijn hele leven heeft gerooktquote:Op zaterdag 7 april 2012 12:04 schreef detulp050 het volgende:
Voedselbanken zijn overbodig in dit land. Als alle moeite die in voedselbanken wordt gestoken wordt omgezet in budgetbegeleiding, dan is het hele probleem opgelost.
Maar goed, krijg vast een hoop commentaar dat het niet klopt, dus zou ik graag een inkomsten en uitgavenlijst willen zien van een voorbeeldgeval, een eerlijk lijstje.

Dat is dan ook meteen het grote probleem. Met een minimaal inkomen kun je best rondkomen, alleen zul je dan wel je uitgavenpatroon aan moeten passen aan je inkomen. Dat doen veel mensen niet. Veel mensen begrijpen niet dat je niet dood gaat als je niet rookt, geen Eredivisie Live en geen beertender hebt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:11 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
Leg dat maar iemand uit die zijn hele leven heeft gerookt
Roken is een levensbehoefte zullen ze zeggen

De truc is dat de overheid niet mee betaalt aan de voedselbank, maar wel gemeentes wel bijdragen in de kosten van budgetbegeleiding via het minima-loket et cetera.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:04 schreef detulp050 het volgende:

Eens.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:26 schreef Lalin het volgende:
Ik heb het idee dat als je niet in de schuldsanering zit, elke maand alles op alles moet zetten om eten op tafel te krijgen, je huishoudboekje, hoe zwaar het ook is, op orde hebt, je geen recht van spreken hebt.
Dat vind ik nou moeilijk te begrijpen.

Dan ga je toch de schuldsanering in door een schuld te maken wat je niet kan terugbetalen?quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:26 schreef Lalin het volgende:
Als hier een voedselbank zou zijn, zou ik daar gebruik van maken, in de goede zin van het woord.
Helaas bestaat hier geen voedselbank, net zoals armoede hier (kleine gemeente) niet bestaat.
Ik heb het idee dat als je niet in de schuldsanering zit, elke maand alles op alles moet zetten om eten op tafel te krijgen, je huishoudboekje, hoe zwaar het ook is, op orde hebt, je geen recht van spreken hebt.
Dat vind ik nou moeilijk te begrijpen.
Wat betreft de voedselbank, zou in mijn optiek, budgetvoorlichting een betere oplossing zijn.
Ik denk juist dat die mensen niet in luxe leven zoals jij stelt. Ze moeten voldoen aan bepaalde criteria en ik geloof niet dat je met schuldsanering rustig een auto mag bezitten. Een brommer misschien wel, dat kost ook geen drol. Internet is niet duur, dus waarom je daarover begint... Roken is idd een enome lastenverzwaring, vaak genoeg zelf mensen geholpen hun budget duidelijk te maken en niemand van hun was bereid te stoppen met roken omdat de budget krap was. Hooguit gingen ze goedkope shag roken die ze zelf moesten rollen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:37 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Eens.
Ik heb in mijn hoofd zitten dat de meeste mensen die van de voedselbank gebruik maken, niet alles op alles zetten om het te bolwerken. Internet, televisie, rookwaren, tijdschriften, brommer/auto, sieraden (hoe goedkoop ook) zijn allemaal zaken die ná eten op het prioriteitenlijstje thuis horen. Echter, ik denk dat als ik in de uitgavenlijstjes mag kijken van de voedselbankgebruikers, dan durf ik wel te beweren dat ik bij een ruime meerderheid zaken vind die niet noodzakelijk zijn.

Grapjurk.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:44 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Dan ga je toch de schuldsanering in door een schuld te maken wat je niet kan terugbetalen?
[..]

Internet kan heel nuttig zijn om kosten mee te besparen en je hebt realtime inzage in je financiële gegevens.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:50 schreef Halcon het volgende:
Internet kost toch een paar tientjes. Die kunnen die mensen best uitsparen. Zo noodzakelijk is internet niet.

Je komt in essentie toch echt aan de vrijheid van mensen, als je het zo stelt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:50 schreef Halcon het volgende:
Internet kost toch een paar tientjes. Die kunnen die mensen best uitsparen. Zo noodzakelijk is internet niet.

Vindt je dat gek? Ik krijg niet alleen allerhande shit voor mijn voeten gegooid maar mij wordt ook nog door oa jou verteld dat ik blij moet zijn dat ik überhaupt iets krijg, ik behoor mij niet te meten aan de Nederlander die naast me woont maar aan de Braziliaan die pas echt weet wat armoede is.quote:Op zaterdag 7 april 2012 00:46 schreef 3-voud het volgende:
[..]
"Ja + een en al verdediging"
Is wel tekenend.
Ooit gehoord van het minimumjeugdloon? Dat is op de relevante leeftijden 18-19-20 voor deze nieuwe gezinsnorm 'gezin van twee volwassenen waarvan eentje onder de 21 en zonder kinderen'quote:Op zaterdag 7 april 2012 00:48 schreef 3-voud het volgende:
Je zoon krijgt wel iets meer dan dat. Zijn loon zal wel hoger liggen dan die 855.
Laatste week? Extraatjes? Van die 855 is al op de helft van de maand niets meer over, en geld voor 'extraatjes' is er de hele maand niet dus waar heb je het over?quote:Daarbij, geld is op. Als bij jou thuis van die 855 de laatste week niets over blijft vertel je ook dat de resterende 7 daagjes geen extraatjes erin zitten.
Nou, de overheid zit met datzelfde probleem.

Je financiele situatie kun je ook wel op een kladblok bijhouden.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:55 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Internet kan heel nuttig zijn om kosten mee te besparen en je hebt realtime inzage in je financiële gegevens.
Een internetaansluiting is tegenwoordig gelijkwaardig met een koelkast, tv en dat soort dingen.

Mee eens, een beetje kwaliteit van leven is ook wat waard. Voor diegene die er echt in thuishoren.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:58 schreef Lalin het volgende:
[..]
Je komt in essentie toch echt aan de vrijheid van mensen, als je het zo stelt.
In mijn omgeving heb ik de opmerking; 'dan moet je maar niet Senseo-pad koffie drinken' of 'dan laat je dat glaasje wijn maar staan' meermalen gehoord.
Ik begrijp de opmerkingen wel maar er blijft maar weinig meer over.

Je vrijheid wordt altijd beperkt door je financiele situatie. Ik wil ook wel een huis kopen van 3 mio euro, maar dat kan ik niet betalen. Oh jee, mijn vrijheid wordt nu aardig ingeperkt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:58 schreef Lalin het volgende:
[..]
Je komt in essentie toch echt aan de vrijheid van mensen, als je het zo stelt.
In mijn omgeving heb ik de opmerking; 'dan moet je maar niet Senseo-pad koffie drinken' of 'dan laat je dat glaasje wijn maar staan' meermalen gehoord.
Ik begrijp de opmerkingen wel maar er blijft maar weinig meer over.

Oke, ik praat met je verder via briefpost oke?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je financiele situatie kun je ook wel op een kladblok bijhouden.

Is goed. PM een foto van je door en ik beslis of je mijn postbusadres krijgt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:05 schreef Lalin het volgende:
[..]
Oke, ik praat met je verder via briefpost oke?

Je kunt ook in een hutje op de hei gaan wonen, internet is geen overbodige luxe meer anno 2012 en je hebt al een abonnement vanaf 15 euroquote:Op zaterdag 7 april 2012 13:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je financiele situatie kun je ook wel op een kladblok bijhouden.

Je gaat niet dood zonder internet. Mensen die weinig te makken hebben moeten besparen waar ze dat kunnen en dat kan evt. door geen internetaansluiting te nemen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:06 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Je kunt ook in een hutje op de hei gaan wonen, internet is geen overbodige luxe meer anno 2012 en je hebt al een abonnement vanaf 15 euro

Nee dat kan dus niet, anders had ik het gedaan.quote:Je kunt ook in een hutje op de hei gaan wonen

Internet is idd geen primaire levensbehoefte om te overleven maar het staat wel gelijk aan het hebben van een tv, koelkast en wasmachine.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je gaat niet dood zonder internet. Mensen die weinig te makken hebben moeten besparen waar ze dat kunnen en dat kan evt. door geen internetaansluiting te nemen.

Dat vind ik nou een flauwe en niet terzake doende opmerking.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je vrijheid wordt altijd beperkt door je financiele situatie. Ik wil ook wel een huis kopen van 3 mio euro, maar dat kan ik niet betalen. Oh jee, mijn vrijheid wordt nu aardig ingeperkt.

Dat klopt, maar ik vind niet dat de belastingbetaler moet opdraaien voor de internetaansluiting, koelkast, tv en wasmachine van iemand die niet werkt en teert op overheidsgeld.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:09 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Internet is idd geen primaire levensbehoefte om te overleven maar het staat wel gelijk aan het hebben van een tv, koelkast en wasmachine.

Nou, ik reageer gewoon op jouw punt over het inperken van de vrijheid van mensen. Je vrijheid wordt altijd ingeperkt door je financiele (on)mogelijkheden. Geld is schaars en wensen zijn niet limitatief.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:09 schreef Lalin het volgende:
[..]
Dat vind ik nou een flauwe en niet terzake doende opmerking.
Waar het natuurlijk op neer komt is dat al deze fantastische en goed bedoelde initiatieven niet via een bepaalde norm te vergeven zijn. Het is maatwerk, wat natuurlijk weer een ander financieel plaatje met zich meebrengt.

Ik weet niet op welke planeet jij tegenwoordig woont, maar hier is internet tegenwoordig een eerste levensbehoefte.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:50 schreef Halcon het volgende:

Praat je ook zo als jij morgen ineens arbeidsongeschikt zou zijn ?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik vind niet dat de belastingbetaler moet opdraaien voor de internetaansluiting, koelkast, tv en wasmachine van iemand die niet werkt en teert op overheidsgeld.

Dat zegt meer over jou(w perceptie) dan over de werkelijke situatie.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke planeet jij tegenwoordig woont, maar hier is internet tegenwoordig een eerste levensbehoefte.

Ja. Mijn arbeidsongeschiktheid mag nooit het probleem zijn van anderen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Praat je ook zo als jij morgen ineens arbeidsongeschikt zou zijn ?

Iemand die niet werkt?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik vind niet dat de belastingbetaler moet opdraaien voor de internetaansluiting, koelkast, tv en wasmachine van iemand die niet werkt en teert op overheidsgeld.

Ja. Iemand die wel werkt, verdient een eigen inkomen en kan zelf bepalen wat hij/zij daarmee doet.quote:

Waarom eigenlijk niet ?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Mijn arbeidsongeschiktheid mag nooit het probleem zijn van anderen.

Toch is het zo.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Wauw. Daar geloof ik werkelijk niets van !

"eerste levensbehoefte."quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke planeet jij tegenwoordig woont, maar hier is internet tegenwoordig een eerste levensbehoefte.

Omdat iedereen zijn/haar eigen boontjes maar moet doppen. Het is toch van de zotte dat als ik er een teringzooi van maak, dat jij daar voor op zou moeten draaien...quote:

Inderdaad. Mensen die dat roepen zijn echt rijp voor een gedwongen opname hoor.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:14 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
"eerste levensbehoefte."
Da's lachen.

Wat je nu doet is een aanname dat iemand er een teringzooitje van maakt ? Ik had het over bv arbeidsongeschikt zijn om welke reden dan ook. Geldt het dan ook ?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat iedereen zijn/haar eigen boontjes maar moet doppen. Het is toch van de zotte dat als ik er een teringzooi van maak, dat jij daar voor op zou moeten draaien...

Ja, dat geldt dan ook.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wat je nu doet is een aanname dat iemand er een teringzooitje van maakt ? Ik had het over bv arbeidsongeschikt zijn om welke reden dan ook. Geldt het dan ook ?

En wat nu als dat inkomen niet toereikend blijkt te zijn?quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Iemand die wel werkt, verdient een eigen inkomen en kan zelf bepalen wat hij/zij daarmee doet.

Dan moet je snijden in je uitgaven. Simpel genoeg.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:15 schreef Lalin het volgende:
[..]
En wat nu als dat inkomen niet toereikend blijkt te zijn?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |