abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109993652
Dit is toch niet langer te verkopen aan de bevolking.
Wie snapt dit nog ????

http://www.telegraaf.nl/b(...)r_voedselbank__.html

quote:
vr 06 apr 2012, 07:51 | 269 reacties
|
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.

Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. „Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.

Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.

Deel 1

[ Bericht 3% gewijzigd door Tayu op 06-04-2012 19:29:04 ]
pi_109993722
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:18 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

In Rotterdam per instantie, die vullen het daar voor je in.

Nee, die info moet je zelf meenemen. Gemeente hoeft geen toestemming te geven, dat doet de voedselbank in kwestie altijd. Wel kunnen gemeentelijke instanties je aanmelden.

Amen en topic vol.
Wanneer je zelf die informatie kunt aanleveren, dan is die informatie dus al geregistreerd. De voedselbank vervolgens, geeft haar informatie (aanmeldingen) ook weer door aan de gemeente.

Kortom, het komt allemaal op hetzelfde neer. Alleen de route is anders.
pi_109993776
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:08 schreef Tayu het volgende:
Afgezien van het feit wie daar nu allemaal wel of geen recht op hebben, en in welke mate er wordt gefraudeerd, heb ik wel eens wat van die pakketten onder ogen gekregen. De inhoud daarvan verbaasde me enorm!

Voor mensen die genoodzaakt zijn deze hulp te aanvaarden, verwachtte ik in een dergelijk pakket aan te treffen: brood, rijst, pasta, tomatenpuree, aardappelen, uiien, melk, eieren, conserven groenten. Basisvoedsel dus.

Maar ik zag daar dingen in zitten als: zakken chips, toastjes, maar vooral ook dingen als dag/nachtcreme(!), gezichtsmaskers(!) en meer van die shit. Daar heb je dus geen mallemoer aan, als je werkelijk in nood zit.
Dat ligt er maar net aan wat er beschikbaar is gesteld door donateurs.
pi_109993824
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nee en in principe wel? Dat klinkt lekker paradoxaal.
Niks paradoxaals aan .. ik kan in principe nog aardig wat, mits ik dat op mijn eigen tijd en tempo kan doen, dat komt in de praktijk van de arbeidsmarkt neer op niet kunnen werken. Ik zit wel geregeld te dromen hoor, van een baantje waarin ik zonder aan een bepaalde tijd gebonden te zijn mijn 8-urige werkdag naar eigen inzicht kan invullen, gewoon thuis waar ik alles wat ik nodig heb bij de hand heb.
Zoiets als ik nu doe als vrijwilliger bvb, maar dan betaald ..
pleased to meet you
pi_109993868
Waarom zou je jezelf nog verdedigen? Laat lekker gaan allemaal.
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:30:02 #6
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109993925
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:25 schreef Tayu het volgende:

[..]

Wanneer je zelf die informatie kunt aanleveren, dan is die informatie dus al geregistreerd. De voedselbank vervolgens, geeft haar informatie (aanmeldingen) ook weer door aan de gemeente.

Kortom, het komt allemaal op hetzelfde neer. Alleen de route is anders.
Nee hoor. Die informatie verzamel je zelf en in Amsterdam kan je het op basis van die gegevens aanvragen. De gemeente weet helemaal niet welke zorgverzekering je hebt, wat die kost bijvoorbeeld. Net zo min als de eventuele schulden die je hebt, wat je aan gas, water en licht betaalt enzovoorts. De enige die de informatie inziet of de voedselbank of de verwijzer en dat hoeft niet eens ene gemeentelijke instantie te zijn.
pi_109993959
quote:
9s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:26 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan wat er beschikbaar is gesteld door donateurs.
Dat klopt, er zit lukraak in wat beschikbaar is gesteld. En het is lang niet allemaal voedsel.
pi_109994004
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:30 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee hoor. Die informatie verzamel je zelf en in Amsterdam kan je het op basis van die gegevens aanvragen. De gemeente weet helemaal niet welke zorgverzekering je hebt, wat die kost bijvoorbeeld. Net zo min als de eventuele schulden die je hebt, wat je aan gas, water en licht betaalt enzovoorts. De enige die de informatie inziet of de voedselbank of de verwijzer en dat hoeft niet eens ene gemeentelijke instantie te zijn.
Joh, jij hebt gelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 april 2012 @ 19:31:43 #9
862 Arcee
Look closer
pi_109994010
Moeten mensen ook aantonen dat ze het echt nodig hebben? Anders is het gewoon gratis eten...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_109994067
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:31 schreef Arcee het volgende:
Moeten mensen ook aantonen dat ze het echt nodig hebben? Anders is het gewoon gratis eten...
Ja, dat moet je kunnen aantonen. Dat wil niet zeggen, dat iedereen ook de informatie geeft zoals die werkelijk is.
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:32:57 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109994079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:31 schreef Arcee het volgende:
Je moet bepaalde documenten overhandigen die erop wijzen dat je in de doelgroep valt, maar dat systeem is verre van waterdicht.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 april 2012 @ 19:33:48 #12
862 Arcee
Look closer
pi_109994109
Ah, dus de toename in aanmeldingen kan ook gewoon komen doordat mensen gratis eten hebben ontdekt? :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:33:52 #13
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109994114
En als ik het zie dan kan je daar ook gewoon gratis eten halen als student. Die voldoen ook aan de voorwaarden. :P
pi_109994141
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
En als ik het zie dan kan je daar ook gewoon gratis eten halen als student. Die voldoen ook aan de voorwaarden. :P
Die kunnen al voor een prikkie in de mensa terecht.
pi_109994184
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:33 schreef Arcee het volgende:
Ah, dus de toename in aanmeldingen kan ook gewoon komen doordat mensen gratis eten hebben ontdekt? :s)
De toestroom komt denk ik eerder, omdat er een nieuwe bijstandswet in werking is getreden.
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:36:49 #16
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109994250
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:34 schreef Tayu het volgende:

[..]

Die kunnen al voor een prikkie in de mensa terecht.
En dus? Daar mogen mensen in de bijstand ook gewoon eten. Betalen net zoveel. Dus eigenlijk kunnen alle mensen in de bijstand ook prima in de mensa terecht i.p.v. bij de voedselbank?
pi_109994349
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:36 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En dus? Daar mogen mensen in de bijstand ook gewoon eten. Betalen net zoveel. Dus eigenlijk kunnen alle mensen in de bijstand ook prima in de mensa terecht i.p.v. bij de voedselbank?
Jij hebt blijkbaar nooit gestudeerd, anders zou je niet zo'n domme vraag stellen.
pi_109994383
nvm
pleased to meet you
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:41:45 #19
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109994455
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:38 schreef Tayu het volgende:

[..]

Jij hebt blijkbaar nooit gestudeerd, anders zou je niet zo'n domme vraag stellen.
Misschien wel. Mensen in de bijstand hebben een hoger inkomen dan de gemiddelde student. Beiden betalen voor een maaltijd hetzelfde bij de mensa. Technisch gesproken is de eerste groep rijker dan de tweede. Misschien heeft categorie twee dan wel meer recht op een gratis maaltijd?
pi_109994508
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:41 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Misschien wel. Mensen in de bijstand hebben een hoger inkomen dan de gemiddelde student. Beiden betalen voor een maaltijd hetzelfde bij de mensa. Technisch gesproken is de eerste groep rijker dan de tweede. Misschien heeft categorie twee dan wel meer recht op een gratis maaltijd?
Studenten onderhouden doorgaans ook gehele gezinnen. :+
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 19:45:37 #21
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109994626
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:43 schreef Tayu het volgende:

[..]

Studenten onderhouden doorgaans ook gehele gezinnen. :+
Doet er niet toe volgens de criteria van de voedselbank. Je doet nu net alsof één persoon met een laag inkomen sowieso niet bij de voedselbank terecht kan. De berekening gaat op basis van gezinssamenstelling. Als men de berekening doet voor 1 persoon dan voldoen de meeste studenten daar aan.
pi_109994667
Logistiek/economisch/bestuurlijk probleem. Er is voldoende voedsel immers. Voor de gehele wereld zelfs.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109994795
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Doet er niet toe volgens de criteria van de voedselbank. Je doet nu net alsof één persoon met een laag inkomen sowieso niet bij de voedselbank terecht kan. De berekening gaat op basis van gezinssamenstelling. Als men de berekening doet voor 1 persoon dan voldoen de meeste studenten daar aan.
Nee, jij draait dat nu in die richting. Ook één persoon in de bijstand die niet in staat is om zelf in het levensonderhoud te voorzien, heeft recht op gebruikmaking van de voedselbank. Ik heb nooit iets anders beweerd, al doe je nu een poging om mij dergelijke woorden in de mond te schuiven.

Een student is geen gezin. Een student krijgt ook geen bijstand, maar een studiefinanciering waarbij hij nog alle mogelijkheden heeft om naast de studie ook nog een baantje te nemen (zo deden we het immers allemaal, nou ok... jij misschien niet omdat je het begrip mensa niet kent).
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2012 @ 20:06:27 #24
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109995673
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:49 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nee, jij draait dat nu in die richting. Ook één persoon in de bijstand die niet in staat is om zelf in het levensonderhoud te voorzien, heeft recht op gebruikmaking van de voedselbank. Ik heb nooit iets anders beweerd, al doe je nu een poging om mij dergelijke woorden in de mond te schuiven.

Een student is geen gezin. Een student krijgt ook geen bijstand, maar een studiefinanciering waarbij hij nog alle mogelijkheden heeft om naast de studie ook nog een baantje te nemen (zo deden we het immers allemaal, nou ok... jij misschien niet omdat je het begrip mensa niet kent).
Nee dat heet nu een eenpersoonshuishouden. Ja, studiefinanciering is een mooi iets, want zelfs daarmee blijf je in aanmerking komen. Het is immers oplopende schuld die je naderhand moet aflossen. DUO-brief meenemen als bewijs van schuld. Het inkomen uit een bijbaan dat telt wel en dat is niet voldoende om van rond te komen. Dan haal je dat maximaal besteedbaar inkomen gemakkelijk. Ja, na je studie kan je baantje nemen, maar dat je een baan krijgt is geen vanzelfsprekendheid. Iemand in de bijstand die kan werken kan immers ook best een baantje zoeken dus dat is feitelijk geen verschil. Qua criteria is het niet moeilijk als student om er een beroep op te mogen doen. Ik heb nog nergens gelezen dat studenten met studiefinanciering bij voorbaat uitgesloten zijn van deelname. Ik hoop eigenlijk wel dat het ergens staat anders staat het volgende week vol als ze de criteria niet wijzigen.

Volgens mij mogen er vrij veel mensen met een cursus creatief boekhouden terecht en dan hoef je niet eens te frauderen. Misschien dat het daarom drukker wordt.

Zonder exacte cijfers blijft dat allemaal gissen. :P
pi_109995761
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 20:06 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee dat heet nu een eenpersoonshuishouden. Ja, studiefinanciering is een mooi iets, want zelfs daarmee blijf je in aanmerking komen. Het is immers oplopende schuld die je naderhand moet aflossen. DUO-brief meenemen als bewijs van schuld. Het inkomen uit een bijbaan dat telt wel en dat is niet voldoende om van rond te komen. Dan haal je dat maximaal besteedbaar inkomen gemakkelijk. Ja, na je studie kan je baantje nemen, maar dat je een baan krijgt is geen vanzelfsprekendheid. Iemand in de bijstand die kan werken kan immers ook best een baantje zoeken dus dat is feitelijk geen verschil. Qua criteria is het niet moeilijk als student om er een beroep op te mogen doen. Ik heb nog nergens gelezen dat studenten met studiefinanciering bij voorbaat uitgesloten zijn van deelname. Ik hoop eigenlijk wel dat het ergens staat anders staat het volgende week vol als ze de criteria niet wijzigen,

Volgens mij mogen er vrij veel mensen met een cursus creatief boekhouden terecht en dan hoef je niet eens te frauderen. Misschien dat het daarom drukker wordt.

Zonder exacte cijfers blijft dat allemaal gissen. :P
Houd toch op, een student voert geen eenpersoonshuishouden :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')