Nee, niet klikken bij de sociale dienst. Is niet jouw verantwoordelijkheid. En is ook beneden je eigen moraal (je hebt vanuit de situatie waar je werkt vast ook liever solidariteit met de klanten van de sociale dienst, ipv. hun NSBer te zijn)
Voor mij klinkt het alsof de sociale dienst iemand dropt waarvan ze zelf niet weten wat ze ermee moeten (kan ik me wat bij voorstellen). Misschien met het idee hem onder druk te zetten. Of in de hoop dat hij in een sociale werkkring vanzelf wel bijdraait.
Maar sommige mensen doen dat nooit, omdat dat dat niet strookt met hun ego. Als er iemand iets kan veranderen aan die houding zijn ze dat zelf, maar dat is meer iets voor een psychiater.
Wel is het laf dat hij zich naar werk laat sturen, om daar de sfeer voor andere mensen te verpesten. Ipv. ruzie te maken met de sociale dienst en daar zelf de consequenties van te dragen.
Maar het kan lang duren voordat duidelijk is dat het zinloos is (die organisatie van jou zal vast wel ervaring hebben met moeilijke types die uiteindelijk toch geholpen kunnen worden - dus ze zullen het misschien lang blijven proberen). Voordat ze het opgeven, zal er eerst een hoop frustratie zijn gepasseerd.
Het is in dit geval misschien beter als ze hem meteen terug sturen naar de sociale dienst omdat het onwerkbaar is. Dan kunnen ze daar zoeken naar een betere aanpak van zijn probleem (want dat heeft hij waarschijnlijk toch wel).
Maar jij kunt daar niks aan doen Als je teveel tegen hem ageert, speelt hij het slachtoffer, en wordt jij ongeschikt gevonden.
Het enige wat jij kunt doen, is je er zoveel mogelijk aan onttrekken.
Negatief gedrag trekt de meeste aandacht Obsederend, inderdaad.
Negeer hem, ontloop hem (liefst letterlijk - fysiek). Luister niet, of doe anders alsof je niet luisterde (He? Wat?). Staar hardnekkig voor je uit (antwoord desnoods alleen met eh, eh), pak de krant, doe iets anders, loop ergens heen.
Is het onotkoombaar om te reageren, snoer hem dan zo kort mogelijk de mond. Stel je een grens, zeg dat dan zo kort mogelijk, en ga niet in discussie.
Laat je niet provoceren tot uitrazen, anders ben jij een van die andere 'gekken' waar hij zich zo tegen afzet (af en toe eens wat kortaf tegen hem uitvallen, lijkt me geen ramp)
Richt je aandacht en reacties bewust op andere mensen die wel leuk zijn, dat leidt je af van hem!
En ga maar niet in op incidentele pogingen tot contact, ook als het ok lijkt. Want meteen daarop begint hij toch weer met zeiken, en dan raakt het je alleen maar harder.
Maak er geen oorlog van (is ook aandacht!), maar doe het gewoon alleen voor jezelf, om je te onttrekken aan de negatieve invloed.
Beter niet samenzweren, want dat slaat op jezelf terug. Als het echt zo erg is (en dat lijkt me wel), dan trekken anderen ook wel hun conclusies.
Kwetsbare mensen kun je discreet in bescherming proberen te nemen. Hem daarop aanspreken heeft blijkbaar geen zin.