Dan eindelijk de resultaten van de Fok!-rankings van Nederlandse politieke partijen!
Even over mijn methodologie (waar sommigen het ongetwijfeld mee eens en oneens zullen zijn): ik heb alleen posts meegenomen waarin ook echt een ranking van de 10 partijen werd gemaakt. Daarbij heb ik in een Excel-bestand een 1'tje gegeven voor de #1 van deze user en een 10'tje voor de #10 van deze user. Posts waarin geen duidelijk ranking werd gegeven (voorbeeld) en posts waarin een beperkte ranking werd gegeven (voorbeeld) heb ik niet meegenomen in de uitslag. Jammer genoeg moesten posts als deze dus gewoon afvallen, doordat de user in kwestie een partij over het hoofd heeft gezien. Heel soms kwam het voor dat een user twee partijen bijvoorbeeld op een gedeelde 2e/3e plek zette. In dat geval heb ik beide partijen een 2,5'je gegeven. Over posts als deze twijfelde ik, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen ze mee te nemen in de uitslag in het geval ze duidelijk zijn over wat er in hun eigen lijstje precies zou veranderen (deze post van mlg heb ik dus wel meegenomen). Laatste keuze van mij is wellicht ietwat arbitrair, maar iedereen die het ermee oneens is staat het vrij met een nieuwe uitslag te komen waarin die posts niet worden meegenomen (overigens waren er gelukkig maar twee van zulke posts als ik me niet vergis).
Daarmee toekomend aan wat Fok! nou echt denkt over de politiek!
Het belangrijkste lijstje. De partijen die het vaakst als #1 zijn genoemd (tussen haakjes de partij die de mensen met die #1 het vaakst als #10 hebben geplaatst - de politieke tegenhangers so to speak): 1. VVD 18x (SP) 2. D66 14x (PVV, SGP) 3. SP 9x (VVD, SGP) 4. PvdA 6x (PVV) 5. GroenLinks 5x (PVV) 6. Partij voor de Dieren 2x (PvdA, PVV) 7/8. ChristenUnie 1x (VVD) en PVV 1x (ChristenUnie) 9/10. CDA 0x, SGP 0x
Partijen die het vaakst verafschuwd worden (vaakst als #10 geplaatst): 1. PVV 19x 2. SGP 13x 3. VVD 7x 4. SP 6x 5. CDA 5x 6. Partij voor de Dieren 4x 7/8. PvdA 3x, ChristenUnie 3x 9. D66 2x 10. GroenLinks 0x
Grappig om te zien dat de partij met de hoogste gemiddelde score niet de meeste stemmen heeft gekregen. Dat heeft de VVD dan beter voor elkaar. Algemene conclusie lijkt me dat Fok! redelijk rechts georienteerd is, maar dat dat niet echt verschilt van Nederland in zijn algemeenheid momenteel. Je zou wel kunnen stellen dat PVV-stemmers ondervertegenwoordigd zijn op Fok! (of men komt daar liever niet voor uit, uit angst dat zijn/haar internetreputatie daarmee geruineerd is - en die angst is terecht, kijkend naar het lijstje van meest verafschuwde partijen) en dat D66- en GroenLinks-stemmers relatief oververtegenwoordigd zijn op Fok!. CDA en SGP worden zelfs nooit genoemd, wat wellicht komt doordat internet een relatief jong publiek trekt, terwijl aanhangers van deze twee partijen gemiddeld genomen relatief oud zijn.
In beeld (op basis van het eerste lijstje): Ziet ernaar uit dat VVD en D66 samen een regeringscoalitie mogen vormen van Fok!.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Edit: toevoeging 13:36
Misschien wel de meest interessante statistiek (en heerlijk voer om mensen in hokjes te stoppen ): Uitleg correlatie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Samenvatting spoiler: hoe groter het getal boven de 0, hoe meer sympathie de stemmers van deze 2 partijen voor elkaar hebben, hoe groter het getal beneden de 0 hoe meer de stemmers van deze 2 partijen een hekel aan elkaar hebben. Een 0 (of dicht daarbij) kan je interpreteren als dat ze zich niet zo voor elkaar interesseren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hieraan zie je dus ook dat de PVV'ers onder ons alleen enige sympathie op kunnen brengen voor de VVD, CDA en SGP. Niet geheel verwonderlijk, aangezien dat momenteel in de praktijk ook de collega-regeringspartijen zijn. Daarnaast valt het op dat VVD-sympathisaten aardig consequent lijken te zijn en duidelijk zijn over welke partijen ze wel/niet iets mee hebben (en andersom natuurlijk: stemmers op alle andere partijen hebben een erg duidelijke mening over de VVD, als die nou positief of negatief is). Dit in tegenstelling tot ChristenUnie: niemand van de andere partijen haat ze (behalve de VVD dan) en niemand van de andere partijen adoreert ze (immers, alle cijfers zitten relatief dichtbij de 0). Blijkbaar laat de ChristenUnie ons gewoon redelijk koud.
Ook wordt er in de media vaak gefocussed op het PVV vs. D66, maar uit deze cijfers blijkt dat er veel meer wrijving is tussen de PVV en kamp GL/PVDA. Wat me persoonlijk eigenlijk het meest verbaast is dat GroenLinks volgens Fok! meer gemeen heeft met de SP/PVDA/CU dan met D66, en dat er veel minder liefde tussen de SP en de PVDA is dan ik had verwacht.
[ Bericht 6% gewijzigd door Kaas- op 17-04-2012 17:26:23 ]
Op dinsdag 17 april 2012 13:01 schreef Kaas- het volgende: Dan eindelijk de resultaten van de Fok!-rankings van Nederlandse politieke partijen!
Even over mijn methodologie (waar sommigen het ongetwijfeld mee eens en oneens zullen zijn): ik heb alleen posts meegenomen waarin ook echt een ranking van de 10 partijen werd gemaakt. Daarbij heb ik in een Excel-bestand een 1'tje gegeven voor de #1 van deze user en een 10'tje voor de #10 van deze user. Posts waarin geen duidelijk ranking werd gegeven (voorbeeld) en posts waarin een beperkte ranking werd gegeven (voorbeeld) heb ik niet meegenomen in de uitslag. Jammer genoeg moesten posts als deze dus gewoon afvallen, doordat de user in kwestie een partij over het hoofd heeft gezien. Heel soms kwam het voor dat een user twee partijen bijvoorbeeld op een gedeelde 2e/3e plek zette. In dat geval heb ik beide partijen een 2,5'je gegeven. Over posts als deze twijfelde ik, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen ze mee te nemen in de uitslag in het geval ze duidelijk zijn over wat er in hun eigen lijstje precies zou veranderen (deze post van mlg heb ik dus wel meegenomen). Laatste keuze van mij is wellicht ietwat arbitrair, maar iedereen die het ermee oneens is staat het vrij met een nieuwe uitslag te komen waarin die posts niet worden meegenomen.
Daarmee toekomend aan wat Fok! nou echt denkt over de politiek!
Het belangrijkste lijstje. De partijen die het vaakst als #1 zijn genoemd (tussen haakjes de partij die de mensen met die #1 het vaakst als #10 hebben geplaatst - de politieke tegenhangers so to speak): 1. VVD 18x (SP) 2. D66 14x (PVV, SGP) 3. SP 9x (VVD, SGP) 4. PvdA 6x (PVV) 5. GroenLinks 5x (PVV) 6. Partij voor de Dieren 2x (PvdA, PVV) 7/8. ChristenUnie 1x (VVD) en PVV 1x (ChristenUnie) 9/10. CDA 0x, SGP 0x
Partijen die het vaakst verafschuwd worden (vaakst als #10 geplaatst): 1. PVV 19x 2. SGP 13x 3. VVD 7x 4. SP 6x 5. CDA 5x 6. Partij voor de Dieren 4x 7/8. PvdA 3x, ChristenUnie 3x 9. D66 2x 10. GroenLinks 0x
Op dinsdag 17 april 2012 13:41 schreef superjojo het volgende: Goede kick! Grappig dat VVD'ers de grootste hekel aan SP hebben, terwijl hier op FOK! over het algemeen vooral de PvdA wordt gebasht.
Ik heb zojuist aan mijn post met de uitslag een statistiek toegevoegd waaruit blijkt dat VVD'ers een ongeveer even grote hekel aan SP'ers als aan PvdA'ers hebben. Dat viel eerst alleen niet op omdat de VVD-stemmers de SP iets vaker op #10 hebben gezet dan de PvdA. Je gevoel over de verhoudingen tussen VVD- en PvdA-stemmers op Fok! is dus correct.
Bedankt voor je werk. Ik had in #1 al aangedrongen op een uitslag en de bedenker van dit topic er ook een pm over gestuurd, maar geen reactie toen. Ik ga dit nog even doorlezen, maar het is zeker interessant
1. PvdD - dierenwelzijn, zuivere scheiding kerk & staat, legalisering softdrugs 2. D66 - persoonlijk liberaal 3. VVD - economisch liberaal, persoonlijk helaas niet 4. GroenLinks - groen en persoonlijk liberaal, economisch niet in orde 5. SP - ik mag ze niet maar desondanks een goede oppositie partij om de liberalen af en toe niet te veel aan zichzelf te laten denken 6. PvdA - jammer dat Maarten van Rossem niet de landelijke politiek in gaat, verder een nutteloze partij geworden 7. CDA - schijnheilig en religie hoort niet in de politiek thuis 8. SGP - een voorbeeld waarom religie niet in de politiek thuis hoort 9. CU - nog een voorbeeld 10. PVV - hypocriete strategie, als ze de Islamisering terug wil dringen (voor zover dat nodig is) dan is het seculariseren van de NL politiek de enige juiste manier.
Op dinsdag 17 april 2012 13:01 schreef Kaas- het volgende: Ook wordt er in de media vaak gefocussed op het PVV vs. D66, maar uit deze cijfers blijkt dat er veel meer wrijving is tussen de PVV en kamp GL/PVDA. Wat me persoonlijk eigenlijk het meest verbaast is dat GroenLinks volgens Fok! meer gemeen heeft met de SP/PVDA/CU dan met D66, en dat er veel minder liefde tussen de SP en de PVDA is dan ik had verwacht.
ik denk dat het in dit geval vooral komt vanwege de vvd'ers, en wat daaromheen zit. vvders zullen d66 snel een 2e of 3e plek geven, en groenlinks het liefste onderaan hangen. aan de andere kant zullen sp stemmers groenlinks hoog kunnen waarderen, maar d66 als veels te rechts zien. zou je dit onderzoek alleen onder d66 en groenlinksstemmers houden, dan vermoed ik dat de correlatie zeer sterk omhoog gaat.
op dezelfde manier kan ik me voorstellen dat sp&pvda wordt beinvloed door de pvv stemmers die wel wat zien in de sp, maar absoluut niet in de pvda. aan de andere kant hebben we maar 1 pvv stemmer, dus dat gaat niet op. d66 is echter sterk oververtegenwoordigd, en ik kan me voorstellen dat d66 de pvda wel kan waarderen, maar de sp minder.
de grootste verbazing voor mij is de vvd met de sgp. ik had niet verwacht dat die zo'n sterke correlatie zouden hebben!
die vvd/d66 coalitie kan ik me trouwens helemaal in vinden, en hulde voor het tellen en de analyse!
ik denk dat het in dit geval vooral komt vanwege de vvd'ers, en wat daaromheen zit. vvders zullen d66 snel een 2e of 3e plek geven, en groenlinks het liefste onderaan hangen. aan de andere kant zullen sp stemmers groenlinks hoog kunnen waarderen, maar d66 als veels te rechts zien. zou je dit onderzoek alleen onder d66 en groenlinksstemmers houden, dan vermoed ik dat de correlatie zeer sterk omhoog gaat.
Scherp opgemerkt, denk dat je gelijk hebt!
quote:
op dezelfde manier kan ik me voorstellen dat sp&pvda wordt beinvloed door de pvv stemmers die wel wat zien in de sp, maar absoluut niet in de pvda. aan de andere kant hebben we maar 1 pvv stemmer, dus dat gaat niet op.
Zou wel kunnen hoor. Er is wellicht slechts 1 stemmer die de PVV op #1 heeft gezet, maar de correlatie is tussen alle getallen en niet alleen tussen de #1 en #10-keuzes van mensen bijvoorbeeld. Elke notering heeft een even zwaar effect op de correlatie, hoe hoog of laag die notering ook is.
Op woensdag 18 april 2012 01:38 schreef Asphias het volgende: de grootste verbazing voor mij is de vvd met de sgp. ik had niet verwacht dat die zo'n sterke correlatie zouden hebben!
Die correlatie komt puur door de afhankelijkheid van de regering (en dus het huidige beleid) van de SGP. Twee jaar geleden bestond deze sterke correlatie gewoon niet.
Prachtig overzicht Kaas. Ik heb het met plezier gelezen. Ik blijf het iedere keer apart vinden waarom juist VVD en D66 altijd zo goed scoren op internet.