abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109807194
Het vervolg op dit onderwerp. De vorige serie gaf aanleiding te vermoeden dat de steden zullen ontvolken (althans wat betreft fokkers) en de dorpen op een autochtone invasie (soort van "witte vloed") mogen rekenen.

Van het weekeind sprak ik iemand die van Alphen a/d Rijn (73.000 inwoners) naar Obdam (5300 inwoners) was verhuisd; reden: hij kent en spreekt nu meer mensen dan in Alphen a/d Rijn en z'n kinderen krijgen hooguit twee onderwijzers/-essen per week.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 2 april 2012 @ 15:55:01 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_109807358
Ik kom uit een dorp met 25.000 inwoners. Opzich wel leuk, maar pas voor als ik 60+ ben :)
Of misschien ivm kinderen. Maar niet een te klein dorp. ben niet zo van het 'ons kent ons ' mentaliteit.
  maandag 2 april 2012 @ 15:59:41 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_109807580
Niet met de huidige benzineprijzen en het huidige OV. Anders wel.
pi_109807789
Ik heb mijn hele jeugd gespendeerd in een pietluttig dorpje, dat amper op de topografische kaart is terug te vinden. En ik ben juist verhuist naar de grote stad, ruim twee jaar geleden.

De intimiteit en knusheid van een dorp kan enerzijds heel tof zijn. De 'ons kent ons' mentaliteit, en die moet je liggen. Ik persoonlijk heb daar niets mee. Ik ben wel gesteld op mijn stukje privacy, leef graag mijn eigen leventje, en ik hoef ook echt niet te weten dat Truusje haar man Klaasje voor Keesje heeft verlaten.

Wellicht dat ik later - samen met mijn man en hopelijk kindjes - wel weer terug keer naar een dorpje. Maar dan een zorgvuldig gekozen dorpje, waar ik het mooiste van twee werelden kan combineren.
Dear People of the World. I don't mean to sound slutty, but please use me whenever you want. Sincerely, Grammar.
pi_109807969
Ik woon in een (bijzonder liberaal en modern) dorp en het bevalt mij hier prima; zou er niet aan moeten denken om in de stad te wonen met die drukte, allochtone hangjeugd en gebrek aan parkeerruimte.
pi_109808332
Ik moet er niet aan denken.

Ik ben 2 jaar geleden naar een grote stad (Rotterdam - Kralingen) verhuisd en ik zou nooit meer terugwillen. Daarvoor woonde ik OOK in een stad, maar in het deprimerende suburbia. Waardoor ik net zo goed in een klein dorp ernaast had kunnen wonen. Ik haatte het er, het was zo verschrikkelijk, godsgruwelijk saai. Er was werkelijk geen reet te beleven.

Nu ken ik mijn buren, "ken" ik de winkeliers uit mijn straatje en groet eigenlijk iedereen in mijn straat. Maar ondertussen is het stadscentrum, met altijd wat te doen, op een kleine 20 minuten lopen, 10 minuten fietsen en 3 haltes met de metro. En ik ben er gek op, het leeft, het bruist er is altijd wel IETS als je behoefte hebt aan IETS. Alles binnen handbereik en alles in overvloed. En als je er geen zin in hebt trek je je deur dicht. Dat scheelt dat ik net buiten het echte centrum zit. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat wanneer je echt in het centrum-centrum woont er geen ontsnappen aan is en dat dat snel gaat vervelen. Maar deze afstand tov de echte binnenstad van een grote stad is wat mij betreft ideaal. Nooit meer anders.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 2 april 2012 @ 18:27:27 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_109813584
Ik ben kortstondig van Rotterdam naar Cothen (2600 inw.) verhuisd en daar was geen zak aan. Miste de drukte om me heen. Nu woon ik in Gouda, dat is al iets beter, maar zodra ik de kans heb om weer in Rotterdam te gaan wonen, ben ik weg.
So we just called him Fred
  Moderator maandag 2 april 2012 @ 21:08:29 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_109822650
Ik heb dit topic even gelinkt aan het vorige deel, en voor de duidelijkheid aan de topic titel #2 toegevoegd.

Je had natuurlijk ook een nieuw deel kunnen openen, door in het oude topic op "Open nieuw deel" te klikken :)
pi_109828954
Die button zag ik even niet :@
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109894512
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:09 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik woon in een (bijzonder liberaal en modern) dorp en het bevalt mij hier prima; zou er niet aan moeten denken om in de stad te wonen met die drukte, allochtone hangjeugd en gebrek aan parkeerruimte.
Dit is het soort dorp waar i.i.g. ik naar op zoek ben!
Kun je je dorp met ons delen?

Voor de rest: echt in het centrum van een stad is ook OK. Daarmee bedoel ik: daar waar het autoluw is, je lopend winkels, kroegen, restaurants etc kunt bereiken en voor de rest ook alles lopend/fietsend/met het OV kunt doen. Alles tussen het echte centrum van een mooie stad en een dorp is het gewoon niet (vind ik).
1, 2, 3, 4...
  donderdag 12 april 2012 @ 12:30:09 #11
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_110224740
Ik zou zonder twijfel teruggaan naar een dorp zodra ik het me qua werk e.d. kan veroorloven. Ik woon nu midden in de stad, maar ik mis de rust en de ruimte. Sociale controle - ons-kent-ons - is voor veel mensen beangstigend, maar het is meer dan/ lang niet altijd het overal en altijd in de gaten houden van de buren.
pi_110225315
Ik ben opgegroeid in een stad met 73.000 inwoners en nu woon ik in een stad met ruim een miljoen inwoners. Een dorp lijkt me wel fijn, de natuur en de rust enzo. Maar ik ben wel gewend aan het wonen in een stad, dat alles bereikbaar is, overal kunnen komen met de metro en de tram, altijd wat te doen..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  donderdag 12 april 2012 @ 13:19:59 #13
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110226788
Ik ben opgegroeid in Borger, een dorp met 5000 inwoners met 4/6x per uur een bus naar Emmen, 4x per uur een bus naar Groningen en dan elk uur nog een bus naar Assen, Stadskanaal en Steenwijk (die langs Beilen rijdt waar je relaxt op de trein kan stappen) ik zou alleen in een dorp gaan wonen met een dergelijke bereikbaarheid. :)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  donderdag 12 april 2012 @ 13:45:53 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_110227970
Ik ben van een 13.000 inwoners tellend dorp verhuisd naar een 8.700 inwoners tellend duits dorp en 3 jaar geleden naar duits gehucht met ik geloof 2.180 inwoners verdeeld over 3 Ortsteile.
Volgende stap is een boerderijtje buiten het dorp.
Heerlijk de rust en vrijheid... :Y
  maandag 16 april 2012 @ 10:49:41 #15
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_110387612
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:19 schreef YskaFredriksson het volgende:
Ik ben opgegroeid in Borger, een dorp met 5000 inwoners met 4/6x per uur een bus naar Emmen, 4x per uur een bus naar Groningen en dan elk uur nog een bus naar Assen, Stadskanaal en Steenwijk (die langs Beilen rijdt waar je relaxt op de trein kan stappen) ik zou alleen in een dorp gaan wonen met een dergelijke bereikbaarheid. :)
Ik groeide daarnaast op, en dat is wel een mooie plek/ omgeving waar ik met plezier terug zou komen ^O^.
  maandag 16 april 2012 @ 14:48:20 #16
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_110396309
Ik was 'gewend' om altijd in steden te wonen (wel de kleinere, tot ca. 30.000 inwoners) totdat ik ging studeren en daarna ging werken. Toen woonde ik bijvoorbeeld in Almere ( :') ) en Dordrecht.
In de tussentijd ben ik naar 'het platteland' verhuisd, dorp van ca. 4000 inwoners.

En als ik nu in de stad kom, staat de drukte mij tegen.
Voor mij dus geen stad meer.

Maar, daar moet wel bij vermeld worden dat 'ons' dorp goed voorzien is van winkels en dergelijke. Als ik een gat zou wonen waar je voor een fles cola nog niet terecht kan, had ik het weer het verkeerde uiterste de andere kant op gevonden.
Wat lekker is aan het dorp, is toch de ruimte in de kern (geen flats of te dicht op elkaar gebouwde rijtjeshuizen) en wat sociale cohesie.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_110400163
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in de Betuwe ca 5000 inwoners en heb daarna bijna 10 jaar in een flink dorp (15000) in Brabant gewoond.
Ik woon nu 6 jaar in Dordrecht en ik ben blij dat ik mijn appartement heb verkocht en als de sodemieter terug kan naar Brabant. Ik ga wederom in een flink dorp wonen (18000 inwoners), met alle gemakken van de stad, lees voldoende winkels, maar alle voordelen van een dorp (makkelijk contact, minder pauperwijken, geruster over straat gaan 's nachts).
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_110401319
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:25 schreef FrankP het volgende:
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in de Betuwe ca 5000 inwoners en heb daarna bijna 10 jaar in een flink dorp (15000) in Brabant gewoond.
Ik woon nu 6 jaar in Dordrecht en ik ben blij dat ik mijn appartement heb verkocht en als de sodemieter terug kan naar Brabant. Ik ga wederom in een flink dorp wonen (18000 inwoners), met alle gemakken van de stad, lees voldoende winkels, maar alle voordelen van een dorp (makkelijk contact, minder pauperwijken, geruster over straat gaan 's nachts).
Dat is toch jammer, dat een prachtige Oud-Hollandse stad als Dordrecht zo verloedert dat je blij bent er te (kunnen) vertrekken. De paar keren dat ik Dordrecht heb bezocht, heb ik genoten van de oude architectuur, het stadthuis, de Renaissancekerken,de gracht en de pleinen. Jammer dat door "nieuwe" bewoners, de stad zo onaantrekkelijk is geworden.

Enfin, m'n vrouw had me al gewaarschuwd.
  maandag 16 april 2012 @ 16:56:39 #19
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110401492
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 10:49 schreef Inkomen het volgende:

[..]

Ik groeide daarnaast op, en dat is wel een mooie plek/ omgeving waar ik met plezier terug zou komen ^O^.
Nouja het dorp op zich heb ik danweer niet zoveel mee ;) maar de omgeving is inderdaad mooi...
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  maandag 16 april 2012 @ 16:56:46 #20
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_110401498
Nou, op zich is Dordt nog steeds een leuke stad.
We gaan er nog wel eens heen voor de grotere winkelketens (ander alternatief dichtbij is Gorinchem).

Er zijn wel een paar wijken die verloederd zijn (Krispijn...) maar eerlijk is eerlijk, het centrum is leuk en cultureel is er ook best wat te doen.

Om te wonen echter, is het niet mijn keuze meer, al heb er wel met plezier gewoond (al was dat dan ook maar een krappe anderhalf jaar).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_110401761
"Dordt in stoom" is mijn 2-jaarlijkse doel (vakidioot he).
pi_110411201
Idd, de "stad" is wel erg leuk en mooi. Mooie historische gebouwen en de haven is erg leuk. Er zitten ook een aantal goede restaurants waar we zeker wel terug gaan komen.
Helaas om te wonen is Dordt niet meer ons ding.
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_110432554
Ik heb de stad altijd al vreselijk gevonden. Voornamelijk die drukte, de mensen massa's. Het liefst zou ik in een hutje op de hei willen wonen (zolang ik maar breedband internet heb :P) Maar ja, die heb je niet zoveel, dus ik ben in een dorp met 100 inwoners gaan wonen :P
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:03:55 #24
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110440984
1200 inwoners, fuck yeah.
Wel leuk dorpje hoor, we hebben zelfs een rotonde
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_116110438
Hmm.. Zit zelf al een tijdje te twijfelen of ik in de toekomst in een klein dorp ga wonen met zeg maar zo'n 800 inwoners.

Ben wel sociaal maar ook gesteld op privacy. Het ons kent ons zal er uiteraard meer zijn in een dorp maar ik heb nu ook dat buren (apartementencomplex) en dergelijke me vaak zien. Je kunt gewoon je eigen ding doen en kiezen wanneer je een praatje maakt. In een dorp dat geografisch zo in elkaar zit dat je alleen buren aan zijkanten hebt ben je voor m'n gevoel toch wel redelijk vrij.

Dorpje waar ik aan denk ligt tien kilometer van grote stad dus met auto ben je er zo. Voordeel lijkt me de rust, natuur en het feit dat thuis nog meer thuis wordt doordat er niet zoveel te doen valt. Wanneer je weer zin in actie hebt rij je naar de stad om iets te gaan doen.

Ik heb geen ervaring met wonen in zo'n dorp maar ik denk dat het er toch van gaat komen, het lijkt me heel relaxt.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:35:55 #26
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_116111429
Besef dat als je iets wilt doen wat in de stad is.. dus shoppen, de kroeg in, bios of wat dan ook, je altijd de auto moet pakken of die 10 km moet fietsen, wat niet altijd even fijn is (afhankelijk van geslacht ook / fysieke gesteldheid)
pi_116112360
Ja dat is waar. Aan de andere kant, als je kijkt hoe vaak je (los van werk) per dag de deur uit gaat om iets te doen of te halen dan valt het nog best mee.

Ik denk dat je dingen dan vaak combineert (je gaat bv uit eten dus haal je daarvoor gelijk ff boodschappen).
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:04:56 #28
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_116112526
Je kan niet drinken want met de auto of 1 van de twee is altijd bob. Ook saai.

Het is maar net waar je in je leven nar zoekt en wat je nodig hebt en wel of niet erg vindt.

Maar ik vind t heerlijk dat ik gewoon een paar kroegen bv op fietsafstand heb, maar ook de schouwburg etc etc.
Heb zelf tot mn 18e in een dorp van 25000 inw gewoond en zou niet terugkeren voor mn 50e denk ik zo.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:06:05 #29
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_116112579
En boodschappen halen voordat je uit eten gaat? Gelijk geen vriesspul, vlees, melk of wat dan ook mogelijk wat gekoeld dient te wordeb :P
pi_116121814
Ben opgegroeid in een dorp waar de gemiddelde inwoner niet verder kwam dan de "grote" stad 10km verderop om op familievisite te gaan. Vanaf mijn studentenperiode altijd in grote steden gewoond en heb nu een mooi appartement in een goede wijk in een grote stad. De buurt hier voelt een beetje als een 'dorp' in een stad, iedereen kent elkaar wel en er zijn regelmatig burenborrels e.d. Grote voordeel is wel dat de "bekompenheid" van dorpelingen hier veel minder heerst. Zal wel niet in elk dorp zjn, maar wel waar ik woonde.

Wel jammer dat er veel criminaliteit is, hier in de straat is zo'n beetje elk huis al bezocht door dieven.. En nog een nadeel is dat het leven een heel stuk duurder is, los van de hogere huizenprijzen is de verleiding ook altijd heel groot om even makkelijk uit eten te gaan, of 's avonds na werk/studie nog eventjes een biertje drinken in de kroeg.
pi_116122719
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:53 schreef Sport_Life het volgende:
Ben opgegroeid in een dorp waar de gemiddelde inwoner niet verder kwam dan de "grote" stad 10km verderop om op familievisite te gaan. Vanaf mijn studentenperiode altijd in grote steden gewoond en heb nu een mooi appartement in een goede wijk in een grote stad. De buurt hier voelt een beetje als een 'dorp' in een stad, iedereen kent elkaar wel en er zijn regelmatig burenborrels e.d.

Wel jammer dat er veel criminaliteit is, hier in de straat is zo'n beetje elk huis al bezocht door dieven..

Was laatst even kijken in dat dorp en sprak een oudere meneer die zei dat hij daar zijn hele leven al woonde en voegde daar aan toe "waar moet je anders heen", dus dat klopt wel. Was overigens wel een aardige man.

Maakt me trouwens niet zoveel uit wie er wonen, kan over het algemeen met iedereen wel opschieten en wil de buren etc vooral als buren houden.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:20:10 #32
380491 Cevan
jaja, daar gaan we dan
pi_116122946
Ik woon in een dorp nabij Hoorn. Naar de binnenstad is 15 minuten fietsen.
Het bevalt fantastisch. Het rustige van een dorp en toch alles binnen handbereik.
Het enigste nadeel is soms wel dat gebeurtenissen zo opgeblazen worden. Aan de ene kant van het dorp breek je je arm aan de andere kant van het dorp is je uitvaart al besproken
When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it
pi_116125879
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 15:03 schreef Boterbartje het volgende:
1200 inwoners, fuck yeah.
Wel leuk dorpje hoor, we hebben zelfs een rotonde
1600 inwoners alhier en 3 (!) rotondes.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 21:20 schreef Cevan het volgende:
Het enigste nadeel is soms wel dat gebeurtenissen zo opgeblazen worden. Aan de ene kant van het dorp breek je je arm aan de andere kant van het dorp is je uitvaart al besproken
Bekend "probleem". De vader van een vriendin van mijn zusje zou heel ziek geworden zijn en reeds zijn overleden. De familie kreeg dan ook al rouwkaarten toegestuurd. De man was echter nog springlevend!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_116164966
Ik ben geboren en getogen in een dorp met zo'n 4000 inwoners. Woon er als eind twintiger, samen met mijn vriendin (komt uit groot dorp +/- 25.000 inwoners) met plezier.
Genoeg voorzieningen (supermarkt, bakker, slager, groenteboer, sportschool, kroeg, restaurant en verschillende winkeltjes) en actieve verenigingen die veel organiseren.
Toch is het hier vrij anoniem en hoef je je niet verplicht tot "meedoen" te voelen.
De stad op 15 auto minuten (taxi naar stad voor als je een kroeg met stadsvolk wil is twee-drie tientjes).

Zou komende jaren nergens anders willen dan hier wonen (als begin twintiger/student in de stad gewoond, dus ken ook dat leven).
Mocht ik ooits verhuizen is dat naar een buurtschap/gehucht of buitenland.

De omgeving is super mooi en je voor twee ton heb je een grote twee-onder-één-kap woning met fatsoenlijke tuin.
De mensen zijn vriendelijk en eventuele "import" wordt gewoon geaccepteerd.

En voor mij persoonlijk de allergrootste "plus": ver van de randstad vandaan (ik ben niet randstad gebonden met werk).
pi_116177582
Ik heb jaren in Assendelft gewoont (zo'n beetje in het stenen tijdperk), mijn hele pubertijd brulde ik: ik wil naar Amsterdam! Werd gek van al die bemoeizucht en iedereen weet alles van elkaar en dat stomme geroddel.
Belande uiteindelijk op mijn 17e in Haarlem, heeeeeeeeerlijk! Maar best hectisch, winkelwagentjes die tegen je aan rijden enzo :D
Ondertussen in Alkmaar en daar is het een stuk relaxter dus in feite ben ik thuis.
Maar op zich trekt mij ook een klein huisje met een groot stuk tuin aan, vrijstaand welteverstaan.
Dan neem ik er 2 geiten bij, een kippenhok en wie wat nijntjes.
Hoe heet ook alweer dat gedeelte pal voor Amsterdam Noord, heel erg landelijk en pal bij de stad dus.
Dat zie ik wel zitten, wat zal daar de koopprijs zijn? pffff....
  donderdag 30 augustus 2012 @ 08:45:28 #36
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_116177744
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 22:16 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

1600 inwoners alhier en 3 (!)
Opgegroeid op een dorp met 3200 inwoners, geen rotondes, maar wel een stoplicht om vanaf de rijksweg erin te komen.

Toen via 178.000 inwoners naar 600.000 inwoners naar 10.000.000+ inwoners naar nu 9.000 inwoners (2 rotondes + ziekenhuis). Vanaf nu: nooit meer stad

Zoals Joey en Chandler in friends vaststellen als ze voor een vriend van phoebe een foto moeten maken van een hoer: we maken te weinig gebruik van de voordelen van een stad.

Je leven is veel duurder, drukker en je waardeert het minder omdat het alledaags is. Ik betaal 20km verderop in steden met 20x zoveel inwoners 300 euro huur per maand meer, dat is dus 3x per maand genoeg om een hotelkamer te boeken of een taxi naar huis te nemen als ik een keertje in de stad wil blijven en op die manier beleef ik hem ook veel meer. Ondertussen thuis is het leven veel luxer, want over het prijsverschil heb ik het dan wel gehad. Het kwaliteitsverschil in woning is ook enorm, mijn huisbaas heeft me nodig en investeert in mijn woning.... Vind zo'n idioot maar eens in de stad :')
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 30 augustus 2012 @ 12:41:33 #37
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_116183462
Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam en woon er nog met veel plezier. Je zal mij niet zo snel naar een groot dorp zien verhuizen maar als ik dan toch de stad uit ga dan iets kleins met maximaal 1000 inwoners, en binnen een ruim half uur van hier vandaan [Durgerdam, Nauerna, oid]. Nu nog zoiets vinden dat ook betaalbaar is :')
an urge to help mankind overcomes me
pi_116183607
Ik heb middenin Oslo gewoond, twee straten van CS af, en ook ca 10km verderop in suburbia... Er was totaal geen verschil in het aantal keren dat ik naar een kroeg of restaurant ging. Nu bouw ik mijn huis in een gemeente (met zo'n 30000 inwoners die heel erg gepreid wonen) op ca20 minuten rijden van de nabijgelegen stad.
Waar ik tot voor kort ook in een vrij rustig deel van die stad woonde, is het hier nog rustiger, en voor de prijs van een rijtjeshuis bouw je in dit dorp bijna een 3x zo groot vrijstaand huis wat aan het bos grenst.
Was een makkelijke keuze.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_116184582
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:41 schreef saaw het volgende:
Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam en woon er nog met veel plezier. Je zal mij niet zo snel naar een groot dorp zien verhuizen maar als ik dan toch de stad uit ga dan iets kleins met maximaal 1000 inwoners, en binnen een ruim half uur van hier vandaan [Durgerdam, Nauerna, oid]. Nu nog zoiets vinden dat ook betaalbaar is :')
Durgerdam is volgens mij de plek die ik bedoelde! Zit toch achter Amsterdam Noord?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:23:42 #40
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_116184750
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:18 schreef Kaat38 het volgende:

[..]

Durgerdam is volgens mij de plek die ik bedoelde! Zit toch achter Amsterdam Noord?
Oostelijk Noord :Y

Goedkoopste op Funda is over het algemeen rond de 5 ton :X
an urge to help mankind overcomes me
pi_116185690
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:23 schreef saaw het volgende:

[..]

Oostelijk Noord :Y
[ afbeelding ]
Goedkoopste op Funda is over het algemeen rond de 5 ton :X
Dan heb ik zeg maar een probleem haha.
pi_116205540
Begin steeds meer zin te krijgen om in een klein dorp te gaan wonen, heerlijk!
pi_116305640
Ik ben geboren en opgegroeid in een dorp van 2000 inwoners. Vond het als kind al verschrikkelijk, iedereen let daar op elkaar, zo ontzettend benauwend! Toen ik 18 was ben ik meteen het huis uit gegaan; op kamers in Maastricht. Vond het heerlijk in de stad, de sfeer is er een stuk relaxter. Nu woon ik in Nijmegen, en ik zou nooit meer terug willen naar een dorp.
Wat ik 'later' (als ik klaar ben met mijn studie) zou willen is toch wel een huisje met wat meer ruimte, een flinke tuin en toch niet zo ver van wat natuur af. In sommige steden, zoals Maastricht, valt dat prima te combineren; het drukkere stadsleven en evengoed dat 'buitengevoel'. :)
pi_116532250
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:45 schreef bronnen het volgende:
Ik ben geboren en getogen in een dorp met zo'n 4000 inwoners. Woon er als eind twintiger, samen met mijn vriendin (komt uit groot dorp +/- 25.000 inwoners) met plezier.
Genoeg voorzieningen (supermarkt, bakker, slager, groenteboer, sportschool, kroeg, restaurant en verschillende winkeltjes) en actieve verenigingen die veel organiseren.
Toch is het hier vrij anoniem en hoef je je niet verplicht tot "meedoen" te voelen.
De stad op 15 auto minuten (taxi naar stad voor als je een kroeg met stadsvolk wil is twee-drie tientjes).

Zou komende jaren nergens anders willen dan hier wonen (als begin twintiger/student in de stad gewoond, dus ken ook dat leven).
Mocht ik ooits verhuizen is dat naar een buurtschap/gehucht of buitenland.

De omgeving is super mooi en je voor twee ton heb je een grote twee-onder-één-kap woning met fatsoenlijke tuin.
De mensen zijn vriendelijk en eventuele "import" wordt gewoon geaccepteerd.

En voor mij persoonlijk de allergrootste "plus": ver van de randstad vandaan (ik ben niet randstad gebonden met werk).
Hoe is het met het aantal keer dat je de stad (winkels), terrasjes of iets dergelijks bezoekt, neemt dat af naarmate je in een klein dorpje op 10 tot 15 minuten rijden (auto) gaat wonen?

Ik vraag me nl af of je je niet meer gaat afzonderen doordat het verder weg is. Misschien is het tegenovergestelde ook wel waar, doordat het in dorpje zo rustig is kom je meer tot rust waardoor je ook weer meer zin krijgt om wat te ondernemen. Hoe ervaren jullie dat?
  zaterdag 8 september 2012 @ 14:29:37 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_116533639
Vroeger in een klein stadje (want stadsrechten 8-) ) gewoond met circa 5000 inwoners. Het enige "probleem" dat ik daar ervaren heb is beperkt openbaar vervoer.

Toen naar Delft en nu naar Almelo.

Grote verschillen: In de kleine plaats heb je hier en daar een wat mindere straat en dat is het wel. Overlast is echt ienieminie ten opzichte van een slechte wijk in een stad.

In het kleine plaatsje heb je niet alles...ok maar de stad biedt nou niet bijzonder veel dingen waar ik dagelijks gebruik van wil maken.

Verder kan vrij veel ook hetzelfde zijn, maar ik denk dat dat met name in wat hechtere buurten zo is.
-Je kent elkaar
-Je onderneemt dingen met elkaar
-In erg "intieme" buurten heb je wat minder privacy

Voordeel van het kleine plaatsje: Huizen kosten in verhouding veel en veel minder.

Ik zou op zich best weer richting een dorp willen. Een heel goed alternatief is voor mij een wat dorpsere wijk in een stad. Familie is waar ik ook ga wonen toch altijd voor een groot deel ver weg dus wat dat betreft hoef ik niet speciaal ergens naar toe :)
pi_116533885
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:32 schreef Kaat38 het volgende:
Ik heb jaren in Assendelft gewoont (zo'n beetje in het stenen tijdperk), mijn hele pubertijd brulde ik: ik wil naar Amsterdam! Werd gek van al die bemoeizucht en iedereen weet alles van elkaar en dat stomme geroddel.
Belande uiteindelijk op mijn 17e in Haarlem, heeeeeeeeerlijk! Maar best hectisch, winkelwagentjes die tegen je aan rijden enzo :D
Ondertussen in Alkmaar en daar is het een stuk relaxter dus in feite ben ik thuis.
Maar op zich trekt mij ook een klein huisje met een groot stuk tuin aan, vrijstaand welteverstaan.
Dan neem ik er 2 geiten bij, een kippenhok en wie wat nijntjes.
Hoe heet ook alweer dat gedeelte pal voor Amsterdam Noord, heel erg landelijk en pal bij de stad dus.
Dat zie ik wel zitten, wat zal daar de koopprijs zijn? pffff....
Ken al die plaatsen die je noemt; hebben allemaal iets "byzonders" en " aparts". > Ander boeiend dorp t.o.v. Amsterdam: Holysloot....hoe verzin je het. Je ziet de bebouwing van Amsterdam, maar zit midden in het veen, tussen sloten, de rietkragen en schapen. Eén huis te koop: ¤832.000
pi_116534532
Ik had altijd het idee dat ik terug naar een dorp wilde...

Maar na een week op vakantie bij mijn moeder in het dorp heb ik toch maar besloten dat ik minimaal de komende 20 jaar in de Randstad blijf. Wat een genot dat ik niet eens weet wie mijn buren zijn en mijn buren zich ook totaal niet met mij bemoeien. Dan neem ik af en toe een zwerver of hangjongere in het portiek wel voor lief.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_116534700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:05 schreef stavromulabeta het volgende:
Maar na een week op vakantie bij mijn moeder in het dorp heb ik toch maar besloten dat ik minimaal de komende 20 jaar in de Randstad blijf. Wat een genot dat ik niet eens weet wie mijn buren zijn en mijn buren zich ook totaal niet met mij bemoeien. Dan neem ik af en toe een zwerver of hangjongere in het portiek wel voor lief.
Begrijp het niet helemaal; ik heb jaren in Gelderland gewoon, toch ook niet bepaald Randstad. Daar kon ik dood van de trap vallen en pas als de buren gaan klagen om de stank, wordt er bij je aangebeld.

Was een een flinke tijd ziek (niet ziek gemeld op het werk), heeft 3 weken geduurd voordat ik iets van de buren/werk hoorde.
pi_116534855
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Begrijp het niet helemaal; ik heb jaren in Gelderland gewoon, toch ook niet bepaald Randstad. Daar kon ik dood van de trap vallen en pas als de buren gaan klagen om de stank, wordt er bij je aangebeld.

Was een een flinke tijd ziek (niet ziek gemeld op het werk), heeft 3 weken geduurd voordat ik iets van de buren/werk hoorde.
Nou ja, een grotere stad buiten de Randstad kan natuurlijk ook. Maar ondanks dat ik 19 jaar in dat dorp gewoond heb, kreeg ik het nu (14 jaar later) ontzettend benauwd van die mensen die je in de gaten houden, zeuren over het feit dat je de fiets even op de stoep zet en zich met vanalles bemoeien. Doe mij maar de stad, binnen of buiten de randstad.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_116591314
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:29 schreef TR08 het volgende:
Vroeger in een klein stadje (want stadsrechten 8-) ) gewoond met circa 5000 inwoners. Het enige "probleem" dat ik daar ervaren heb is beperkt openbaar vervoer.
Dat herken ik. Hier te Oudewater ook zo...
  maandag 10 september 2012 @ 08:10:36 #51
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_116592045
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:12 schreef blomke het volgende:
Nouja van mijn buren zou ik dan niet iets willen horen. Die hebben geen idee wat ik doe, dus dat hou ik liever zo. Maar als jij graag wil dat je buren je dan komen opzoeken dan kan je ook investeren in die band.

Mbt je werk. Denk dat dat toch echt aan je baas/collega's lag. Blijkbaar werd je niet heel erg gemist :o
pi_116611319
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 08:10 schreef Cue_ het volgende:

Denk dat dat toch echt aan je baas/collega's lag. Blijkbaar werd je niet heel erg gemist :o
Het was dat de administratie om de urenstaten ging vragen mijn baas bedacht: "iemand die er niet is, betekent omzetverlies". Dus stond ie op het antwoordapparaat met het verzoek toch directe uren te schrijven". 3 maanden later was ie geen baas meer.
  dinsdag 11 september 2012 @ 07:19:11 #53
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_116633021
Ik ben opgegroeid in een polders dorp, van daar verhuisd naar een stad met 9 miljoen inwoners, toen naar een eiland met 150.000 inwoners, en de afgelopen 6 jaar weer een stad met 10 miljoen inwoners.

De afgelopen tijd is er sprake van een mogelijke verhuizing naar Noord-Nederland, en ik kan nog niet beslissen of het (kleine) stad wordt, of dorp/platteland. We houden van ruimte en natuur, maar zijn ook aan een behoorlijk veel voorzieningen gewend geraakt. Geen idee....
  dinsdag 11 september 2012 @ 12:14:48 #54
149959 SQ
snelle trees
pi_116638723
Ik woon gewoon in een knus stadsbuurtje in een dorpse stad (Eindhoven). Een dorp is niks voor mij, vind het zo geweldig om alles op loopafstand te hebben hier, en dat er altijd leven om me heen is. En toch wel in een buurt wonen waar iedereen elkaar kent en helpt, beter kan het voor mij niet O+
disclaimer
pi_116842037
Als ik niet het Herenhuis had wat ik nu bezit en in de stad waar ik nu woon, dan had ik misschien wel overwogen naar een rustiek dorp te verkassen waar alles nog gewoon en kleinschalig is en waar iedereen,iedereen kent en van de ouderwetse normen en waarden houdt.

naam? Barneveld
pi_116862726
Ik zit er steeds meer over te denken om naar een dorp te verhuizen.
Heb altijd in een buitenwijk gewoond tot m'n 22ste en de afgelopen paar jaar vlakbij het centrum van een stad. Kan op de fiets zo naar Rotterdam toe en dat is wel fijn/makkelijk.

Daarentegen ben ik geen kroegbezoeker of feestbeest dus het enige gemak voor mij zijn de winkels.
Maar in de Hoekse Waard zijn er zat dorpen, op een afstand van ca. 20-30 autominuten van Rotterdam af.
Dus als ik naar de stad wil kan dat alsnog makkelijk.

Openbaar vervoer kan ik me niet meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst heb gebruikt, pak altijd de auto of de fiets. Heb auto van de zaak met brandstofpasje, geen verschil in reiskosten.
Heb geen vrienden direct naast de deur wonen, bijna allemaal in een stad verderop, dus maakt ook niet uit.

En ik houd juist wel van de rust van een dorp. Als ik thuis kom na m'n werk gewoon op de bank neerploffen of in de tuin gaan hangen zonder al die buren die een ander leefritme hebben als jij, of die tot diep in de nacht nog ff doorgaan doordeweeks omdat ze werkloos zijn.
In een dorp heb je meer huis voor je geld, minder kans op een buurt met aso's, ik ben liever zelf de buurtaso.

Kom op veel verschillende plaatsen voor m'n werk, dorpen en steden, voel me toch meer thuis in een dorp. Geeft me een soort vakantiegevoel zonder verplichtingen.
Een stad in de buurt is wel fijn, als ik de drukte in wil of meer keus wil in winkels enz. dan wil ik er wel snel heen kunnen.
pi_116880784
In Nederland kan ik me wel voorstellen dat je niet in de steden wilt blijven wonen, met alle problemen die daar de overheid daar cultiveert. Maar nu ik in een echte stad woon (met 3.5mln inwoners), vind ik het heerlijk :Y) Die drukte en chaos om je heen heeft gewoon wat, en sowieso zou ik de voorzieningen van een stad niet willen missen :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 15:12:38 #58
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_116935692
Van mijn mooie schone veilige dorpje (30k) dicht bij Duitsland, naar Albuquerque (~1/2-1 miljoen), naar Leiden (~120k) naar Londen (~8-14 miljoen) waar ik alweer 12 jaar woon. Dus nu tot zo'n 560 keer groter dan mijn eigen dorpje.

Als mijn dorpje dezelfde kansen had zou ik er wel weer naar terug gaan, maar dat is niet het geval dus blijf ik maar hier. De buurt waar ik woon is vrij dorps dus dat is mooi.
reset
  dinsdag 18 september 2012 @ 15:21:06 #59
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_116936031
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:12 schreef Individual het volgende:
Van mijn mooie schone veilige dorpje (30k) dicht bij Duitsland, naar Albuquerque (~1/2-1 miljoen), naar Leiden (~120k) naar Londen (~8-14 miljoen) waar ik alweer 12 jaar woon. Dus nu tot zo'n 560 keer groter dan mijn eigen dorpje.

Als mijn dorpje dezelfde kansen had zou ik er wel weer naar terug gaan, maar dat is niet het geval dus blijf ik maar hier. De buurt waar ik woon is vrij dorps dus dat is mooi.
Je vergeet je eilandse uitstapje.
  dinsdag 18 september 2012 @ 15:32:32 #60
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_116936500
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:21 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Je vergeet je eilandse uitstapje.
Ja klopt dat was St Helier met 33k inwoners en 100k op het hele eiland, maar ik bleef wel mijn Londense huisje behouden. :)
reset
pi_117119905
Las vandaag in de Volkskrant dat de huizenprijzen sinds 2008 met 16% zijn gedaald.

Dat mag zich nog wel even doorzetten. Niet gunstig voor mijn eigen huis maar bij overstap naar dorpje zal de prijsdaling per saldo in mijn voordeel zijn.
pi_117121436
Hangt er ook een beetje vanaf van welke stad je weggaat en naar welk dorp je toegaat.
pi_117124134
Ga sowieso in een woning van hogere waarde wonen, vandaar
  zaterdag 22 september 2012 @ 19:21:12 #64
3185 Adelante
To let it go now
pi_117124272
Arnhem momenteel, mooi groen, volop voorzieningen en in een wijk waar we goed contact met de buren hebben...
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_117128595
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:21 schreef Adelante het volgende:
Arnhem momenteel, mooi groen, volop voorzieningen en in een wijk waar we goed contact met de buren hebben...
A-Noord, neem ik aan?
  zaterdag 22 september 2012 @ 21:39:19 #66
3185 Adelante
To let it go now
pi_117129456
quote:
17s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]

A-Noord, neem ik aan?
Jazeker, burgemeesterskwartier :7

A-Zuid zou ik nog niet gratis willen wonen :+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_117129497
Mooi daar! De Hoogkamp en Sterrenberg vind ik ook mooi. Ken je de "Van Heemstralaan"?
pi_117143717
Ik heb een hele tijd in Krimpen a/d IJssel gewoond en dat beviel mij op zich prima. Grootste minpunt was de brug waar je elke dag overheen moest.

Nu woon ik alweer 7 jaar in Rotterdam en moet wel zeggen dat ik er klaar mee ben. Ik ben niet zo'n enorme fan van de drukte, kan niet rustig met mijn hond lopen, auto kon ik jaren bijna nergens kwijt (gelukkig hebben we nu betaald parkeren), het stikt hier van de Polen en Bulgaren en het algehele gevoel van veiligheid neemt af. Mensen hangen meer op straat etc.

Dus ik wil wel weer verhuizen naar een wat landelijkere omgeving. Denk hier bijvoorbeeld aan Bergschenhoek, Schiebroek, Berkel en Rodenrijs, Pijnacker, iets in die richting. Zodat ik wel binnen een kwartier met de auto in de stad sta als ik iets nodig heb, maar anderzijds ook rustig in mijn tuintje kan zitten zonder dat er de hele tijd scooters voorbij racen, er overal zooi op straat ligt, enzovoorts.

Het is dat die Algerabrug iets is waar ik nooit meer last van wil hebben, anders zou ik terug naar Krimpen gaan. Elke keer dat ik mijn zusje daar bezoek, erger ik mij weer dood aan die brug :D
Tombstone shadow, stretchin' across my path.
Every time I get some good news, ooh.
There's a shadow on my back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')