Op universiteiten en op redacties wordt er van je verwacht dat je een bepaalde standaard van taalgebruik hanteert ja. Verschillende studiegenoten van mij worden hierop aangesproken door hun docenten. Daarbij is het doel van bijvoorbeeld het NRC Handelsblad niet om hun krant voor iedereen leesbaar te maken, maar voor een ietwat hoger opgeleid publiek. Anders moet je maar maar de Spits gaan lezen.quote:Op maandag 2 april 2012 15:20 schreef einzweipolizei het volgende:
Dus je moet teksten moeilijker te lezen maken om intelligenter te lijken?
Jij hebt overduidelijk niet begrepen wat een academische tekst schrijven inhoudt.quote:Op maandag 2 april 2012 15:17 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Voor mijn studie (geschiedenis, en straks de journalistieke kant op) wordt van mij verwacht academisch taalgebruik te hanteren. Dit houdt in dat je 'jip-en-janneke' taal ten alle tijden moet vermijden. Dit betekent dus dat een essay/scriptie/opdracht met de nodige mooie formuleringen en de (ietwat) duurdere woorden vervaardigd moet worden, gecombineerd met af en toe figuurlijk taalgebruik of bepaalde uitdrukkingen.
Nou heb ik het idee dat ik hierin in vergelijk met mijn studiegenoten wel een voorsprong heb, maar vooral vanwege mijn journalistieke ambities zou ik me hierin graag verder willen ontwikkelen.
Het is echter niet de bedoeling hier een persoonlijk 'help me bij mijn studie' topic van te maken, dus mijns inziens zou dit topic kunnen fungeren als een soort van 'helpdesk' voor mensen die op een mooie, academische manier een aangenaam leesbaar stuk tekst willen fabriceren. Help elkaar dus hier met synoniemen, het academisch ombouwen van zinnen en dergelijke. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, wil ik best het doel van dit topic verduidelijken met een aantal voorbeelden in de OP.
Precies. Dat leren wij dus ook bij Medische Informatiekunde.quote:Op maandag 2 april 2012 15:29 schreef DahBigKahuna het volgende:
Wij leren juist alles in Jip en Janneke taal uit te leggen bij de studie geneeskunde, omgekeerde wereld dus. Of moet ik zeggen Den aardclooht ondersteboven....
Klopt, maar dit topic kan natuurlijk wel een steuntje in de rug geven. Als voorbereiding voor mijn master journalistiek die ik wil gaan volgen, wordt van mij verwacht een portfolio op te gaan bouwen waarop journalistieke producties komen te staan (denk aan stukjes in bladen van studie- of studentenverenigingen). Daar ik een hoge lat nastreef, kan ik mij voorstellen dat bij de productie van een dergelijk stuk wanneer op een bepaald moment de inspiratie ver te zoeken is, dit topic mij een uitweg kan bieden.quote:Op maandag 2 april 2012 15:27 schreef padlarf het volgende:
Niveau is niet alleen een kwestie van dure woorden. Je moet ook bedenken dat je je hele studie de tijd hebt om je een academische stijl eigen te maken. Het hoeft niet direct goed te zijn. Door feedback op opdrachten en blootstelling aan academische teksten ontwikkelt je stijl zich als het goed is vanzelf.
Juist het academische taalgebruik kan dan in je nadeel werken omdat het te oudbollig zou zijn.quote:Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Klopt, maar dit topic kan natuurlijk wel een steuntje in de rug geven. Als voorbereiding voor mijn master journalistiek die ik wil gaan volgen, wordt van mij verwacht een portfolio op te gaan bouwen waarop journalistieke producties komen te staan (denk aan stukjes in bladen van studie- of studentenverenigingen). Daar ik een hoge lat nastreef, kan ik mij voorstellen dat bij de productie van een dergelijk stuk wanneer op een bepaald moment de inspiratie ver te zoeken is, dit topic mij een uitweg kan bieden.
Ik ben het me je eens. En zoals TS hier zijn zinnen formuleert hoeft hij zich mijns inziens nergens zorgen over te maken.quote:Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef gohan16 het volgende:
Voor in de krant: gewoon normaal (formeel) schrijven, zodat het begrijpelijk is voor de meesten.
Latten streef je niet na, maar leg je hoog.quote:Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Klopt, maar dit topic kan natuurlijk wel een steuntje in de rug geven. Als voorbereiding voor mijn master journalistiek die ik wil gaan volgen, wordt van mij verwacht een portfolio op te gaan bouwen waarop journalistieke producties komen te staan (denk aan stukjes in bladen van studie- of studentenverenigingen). Daar ik een hoge lat nastreef, kan ik mij voorstellen dat bij de productie van een dergelijk stuk wanneer op een bepaald moment de inspiratie ver te zoeken is, dit topic mij een uitweg kan bieden.
Heb nou geen concrete voorbeelden, maar die zullen zeker komen.quote:Op maandag 2 april 2012 15:44 schreef padlarf het volgende:
Ik studeer ook geschiedenis, en ik kan je vertellen dat Jip en Janneke taal inderdaad ongewenst is, maar je kunt ook doorslaan de andere kant op, en dan krijg je wollig, oubollig en nodeloos ingewikkeld taalgebruik.
Maar als hier concrete voorbeelden worden gepost met de vraag om feedback, dan wil ik die best geven.
Ben erg moe, maar je hebt gelijk. Dit is erg awkward, vind ik zelf. Wat jij zegt bovenstaande wist ik natuurlijk wel, alleen soms vergis je je in bepaalde uitspraken.quote:Op maandag 2 april 2012 15:48 schreef angelfish het volgende:
[..]
Latten streef je niet na, maar leg je hoog.
Mijn tip: nooit boven je eigen niveau schrijven. Daarmee voorkom je bovenstaand gedrocht.
Heb je verder al ervaring met schrijven? Voor weblogs, nieuwssites, een boek wellicht? Ik merk dat (heel erg) veel schrijven de beste methode is om het goed onder de knie te krijgen. En focus je niet op één soort schrijfstijl, want dan blijf je daar in hangen. Schrijf papers over serieuze zaken, start online discussies over politiek en schrijf leuke/grappige verhalen voor tussendoor.quote:Op maandag 2 april 2012 15:51 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ben erg moe, maar je hebt gelijk. Dit is erg awkward, vind ik zelf. Wat jij zegt bovenstaande wist ik natuurlijk wel, alleen soms vergis je je in bepaalde uitspraken.
Nee, nog niet veel helaas. Hier ga ik vanaf volgend jaar aan werken, eerst even mijn BSA halen.quote:Op maandag 2 april 2012 15:54 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb je verder al ervaring met schrijven? Voor weblogs, nieuwssites, een boek wellicht? Ik merk dat (heel erg) veel schrijven de beste methode is om het goed onder de knie te krijgen.
Je zwakt jezelf wel af zo.quote:Op maandag 2 april 2012 15:58 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Nee, nog niet veel helaas. Hier ga ik vanaf volgend jaar aan werken, eerst even mijn BSA halen.![]()
Wel is er mij dit jaar door een cum-laude afgestudeerde onderzoeker aan de uni verteld dat ze vond dat ik erg mooi en helder kan schrijven soms. Alleen ook dat ik soms net iets te hoog van de toren wil blazen en daardoor af en toe de mist inga.
Blijf wel kritisch op mezelf natuurlijk, ben bezig met een proces waarvan het eindpunt nog lang niet bereikt is. Maar je hebt gelijk, had dat ene topic in KLB vluchtig gelezen en ondanks de futiliteit ervan was dat echt een publiekstrekker (die met die FB uitnodiging bedoel ik). Wanneer ik weer eens een klacht heb zal ik bijvoorbeeld deze proberen mooi vorm te geven. En verder ben ik van plan een enigszins studie/ambitiegerelateerd baantje te zoeken, alleen ben nog niet erg thuis in die wereld.quote:Op maandag 2 april 2012 16:00 schreef Skv het volgende:
[..]
Je zwakt jezelf wel af zo.Waarom niet nu al goed oefenen? Schrijf eens een column voor Fok, ga bij een bedrijf werken en doe de externe (schriftelijke) communicatie.. etc. Daar heb ik het meest van geleerd. En van het forum hier ook natuurlijk.
Waar studeer je? En heb je al wat gedaan met nieuws? Wellicht heb een ingang voor je bij een weblog over studentenleven e.d. (zelf ook een tijd voor geschreven).quote:Op maandag 2 april 2012 16:09 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Blijf wel kritisch op mezelf natuurlijk, ben bezig met een proces waarvan het eindpunt nog lang niet bereikt is. Maar je hebt gelijk, had dat ene topic in KLB vluchtig gelezen en ondanks de futiliteit ervan was dat echt een publiekstrekker (die met die FB uitnodiging bedoel ik). Wanneer ik weer eens een klacht heb zal ik bijvoorbeeld deze proberen mooi vorm te geven. En verder ben ik van plan een enigszins studie/ambitiegerelateerd baantje te zoeken, alleen ben nog niet erg thuis in die wereld.
Dat laatste signaleer ik ook in je teksten.quote:Op maandag 2 april 2012 15:58 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Nee, nog niet veel helaas. Hier ga ik vanaf volgend jaar aan werken, eerst even mijn BSA halen.![]()
Wel is er mij dit jaar door een cum-laude afgestudeerde onderzoeker aan de uni verteld dat ze vond dat ik erg mooi en helder kan schrijven soms. Alleen ook dat ik soms net iets te hoog van de toren wil blazen en daardoor af en toe de mist inga.
quote:Op maandag 2 april 2012 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Leesbaarheid gaat altijd voor het "academische gehalte" van een zin of een complete tekst.
Je kunt deze waarheid niet vaak genoeg tot je nemen.quote:Leesbaarheid gaat altijd voor het "academische gehalte" van een zin of een complete tekst.
Nee, je benadering is helemaal verkeerd. Je moet niet iets proberen te verfraaien, je moet een fraaie gedachte neerzetten met de juiste woorden, zodat die niet afdoen aan die gedachte. Je moet woorden en woordcombinaties gebruiken omdat die meer uitdrukkingskracht hebben. Die uitdrukkingskracht in academische context zal er vaak in bestaan dat je precies bent, geen woord gebruikt wat grover omschrijft wat je bedoelt dan als er ook een woord is dat een beperktere betekenis heeft.quote:Op maandag 2 april 2012 15:51 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Edit: en verder is het natuurlijk niet zo erg een keer op je bek te gaan, door je eigen taalgebruik 'over-the-top' te verfraaien en zodoende eens een keer een flinke fout maakt, door bijvoorbeeld een gezegde verkeerd over te nemen. Zo til je jezelf naar een hoger niveau.
Hangt ervan af wat je bedoelt. Regeert er iemand formeel terwijl een ander feitelijk aan de touwtjes trekt?quote:Op maandag 2 april 2012 17:38 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Wijze lessen vallen uit bovenstaande comments te trekken. Dank daarvoor. Zal ze overpeinzen.
Alleen zijn jullie niet van mening dat het af en toe wenselijk is om met een vrij simpel voorbeeld aan te komen 'de scepter zwaaien' i.p.v. 'regeren te gebruiken.
Nee, het wekt slechts die oppervlakkige indruk. En bedoel je een standaard of bedoel je eigenlijk 'niveau', een standaard is iets anders dan een niveau. En 'bepaald', bepaald door wie? Door jezelf? Als je het zelf weet hoe het bepaald is, dan kun je ook concreet worden.quote:Dat geeft toch aan dat je over een bepaalde standaard aan stijl beschikt.
quote:
quote:Op maandag 2 april 2012 15:17 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Nou heb ik het idee dat ik hierin in vergelijk met mijn studiegenoten wel een voorsprong heb,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I feel kinda Locrian today
quote:Op maandag 2 april 2012 18:01 schreef starla het volgende:
Dat lijkt mij niet fout. Te allen tijde is een bekende instinker.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
quote:Op maandag 2 april 2012 18:01 schreef starla het volgende:
[..]![]()
Als je 3 fouten maakt in 3 woorden...hoe kun je dit dan beweren:
[..]Op zoek naar foutjes in de OP die ik in vijf minuten heb gemaakt. Die kun je zeker vinden, zal het ff aanpassen. Ben geen spellingmeester, ik had het over mijn stijl die over het algemeen als bovengemiddeld beoordeeld wordt. Bovendien is een reactie plaatsen op een forum iets anders dan het schrijven van een scriptie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het Engels heb ik ook een vast aantal woorden in die trant die ik telkens terug laat komen. Niet steeds verschillende voegwoorden gebruiken, dan wordt het geheel volstrekt onleesbaar. Daarnaast, zoals terecht werd opgemerkt hierboven, is het voor de leesbaarheid vaak evident dat je kort en bondig formuleert. Het ziet er wel bijzonder wijs uit als je een ruime vocabulaire tentoon kan spreiden, maar je lezer raakt snel de kluts kwijt en wordt moe van het lezen van je stukjes.quote:Op maandag 2 april 2012 18:55 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik vertaal en schrijf nu al een jaar of vijf nieuwsartikelen en merk, nu ik begonnen ben met studeren, dat mijn ervaring zeker van pas komt bij het schrijven van academische teksten. Oefenen dus. Eén tip: duurdere woorden zijn niet altijd beter; zo werd mij verteld dat ik 'derhalve' en 'met betrekking tot' beter niet kon gebruiken, ook al ging het om een wetenschappelijk artikel.
Maar als je voor academici schrijft dan mag je ook wel verwachten dat je publiek een lange zin met minder gangbare woorden aankan zonder de kluts kwijt te raken. Je moet de gemiddelde lezer niet tot norm verheffen, dan kom je immers tot een middelmatig stuk.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:37 schreef Skv het volgende:
Daarnaast, zoals terecht werd opgemerkt hierboven, is het voor de leesbaarheid vaak evident dat je kort en bondig formuleert. Het ziet er wel bijzonder wijs uit als je een ruime vocabulaire tentoon kan spreiden, maar je lezer raakt snel de kluts kwijt en wordt moe van het lezen van je stukjes.
Ik had het over nieuws. Daar moet je niet al te ingewikkeld bij doen omdat je publiek over het algemeen niet academisch geschoold is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar als je voor academici schrijft dan mag je ook wel verwachten dat je publiek een lange zin met minder gangbare woorden aankan zonder de kluts kwijt te raken. Je moet de gemiddelde lezer niet tot norm verheffen, dan kom je immers tot een middelmatig stuk.
Het juist gebruik van minder gangbare woorden vergroot vaak de leesbaarheid doordat je de betekenis ervan niet hoeft in te perken met bijzinnen of reeksen bijvoeglijke naamwoorden, maar je juist bondiger kunt zijn. Door die bondigheid kun je meer verbanden in een zin plaatsen zonder dat die moeilijk leesbaar wordt.
Mits de tekst coherent geschreven is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar als je voor academici schrijft dan mag je ook wel verwachten dat je publiek een lange zin met minder gangbare woorden aankan zonder de kluts kwijt te raken. Je moet de gemiddelde lezer niet tot norm verheffen, dan kom je immers tot een middelmatig stuk.
Het juist gebruik van minder gangbare woorden vergroot vaak de leesbaarheid doordat je de betekenis ervan niet hoeft in te perken met bijzinnen of reeksen bijvoeglijke naamwoorden, maar je juist bondiger kunt zijn. Door die bondigheid kun je meer verbanden in een zin plaatsen zonder dat die moeilijk leesbaar wordt.
Als je iets beheerst kun je alsnog kiezen het niet toe te passen. TS wil kennelijk iets beheersen waar hij een verkeerd beeld van heeft. Als hij de beheersing heeft om het goed neer te zetten op academisch niveau is er een kans dat hij dat dan ook zonodig weet te vertalen voor een publiek zonder niveau. Zoals hier al terecht opgemerkt is dat het moeilijkste, ingewikkelde kwesties helder uitleggen aan minderbegaafden. Maar als je het niet eens goed kunt uitleggen aan academici lijkt me dat al helemaal kansloos.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:12 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik had het over nieuws. Daar moet je niet al te ingewikkeld bij doen omdat je publiek over het algemeen niet academisch geschoold is.
Je moet ze juist leesbaarder maken door to-the-point en ondubbelzinnig te formuleren, grammatica en interpunctie correct toe te passen, en informeel taalgebruik te mijden.quote:Op maandag 2 april 2012 15:20 schreef einzweipolizei het volgende:
Dus je moet teksten moeilijker te lezen maken om intelligenter te lijken?
"ja maar hullie wouden.."quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Je moet ze juist leesbaarder maken door to-the-point en ondubbelzinnig te formuleren, grammatica en interpunctie correct toe te passen, en informeel taalgebruik te mijden.
Dat worden dan vlaggen op een modderschuit. Hoogdravendheid moet je mi sowieso vermijden. Je schrijft om te informeren, niet om je eruditie te tonen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:57 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Denk dat het ook raadzaam is, en daar ben ik des te meer achtergekomen in dit topic, een constant niveau aan te houden. Een tekst vol met fouten en twee hoogdravende zinnen wordt vaak als gekunsteld betiteld.
En gebruik alleen woorden waarvan je echt zeker weet wat ze precies betekenen en wanneer ze 'logisch' zijn om te gebruiken. Anders krijg je hele ongelukkige teksten.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:57 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Denk dat het ook raadzaam is, en daar ben ik des te meer achtergekomen in dit topic, een constant niveau aan te houden. Een tekst vol met fouten en twee hoogdravende zinnen wordt vaak als gekunsteld betiteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |