abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109805820
Voor mijn studie (geschiedenis, en straks de journalistieke kant op) wordt van mij verwacht academisch taalgebruik te hanteren. Dit houdt in dat je 'jip-en-janneke' taal te allen tijde moet vermijden. Dit betekent dus dat een essay/scriptie/opdracht met de nodige mooie formuleringen en de (ietwat) duurdere woorden vervaardigd moet worden, gecombineerd met af en toe figuurlijk taalgebruik of bepaalde uitdrukkingen.

Nou heb ik het idee dat ik hierin vergeleken met mijn studiegenoten wel een voorsprong heb, maar vooral vanwege mijn journalistieke ambities zou ik me hierin graag verder willen ontwikkelen.

Het is echter niet de bedoeling hier een persoonlijk 'help me bij mijn studie' topic van te maken, dus mijns inziens zou dit topic kunnen fungeren als een soort van 'helpdesk' voor mensen die op een mooie, academische manier een aangenaam leesbaar stuk tekst willen fabriceren. Help elkaar dus hier met synoniemen, het academisch ombouwen van zinnen en dergelijke. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, wil ik best het doel van dit topic verduidelijken met een aantal voorbeelden in de OP.

[ Bericht 0% gewijzigd door feyenoordfan92 op 02-04-2012 18:40:00 ]
  maandag 2 april 2012 @ 15:20:13 #2
367786 einzweipolizei
Remember remember the fifth of
pi_109805939
Dus je moet teksten moeilijker te lezen maken om intelligenter te lijken?
november.
pi_109806120
quote:
11s.gif Op maandag 2 april 2012 15:20 schreef einzweipolizei het volgende:
Dus je moet teksten moeilijker te lezen maken om intelligenter te lijken?
Op universiteiten en op redacties wordt er van je verwacht dat je een bepaalde standaard van taalgebruik hanteert ja. Verschillende studiegenoten van mij worden hierop aangesproken door hun docenten. Daarbij is het doel van bijvoorbeeld het NRC Handelsblad niet om hun krant voor iedereen leesbaar te maken, maar voor een ietwat hoger opgeleid publiek. Anders moet je maar maar de Spits gaan lezen. ;)
  maandag 2 april 2012 @ 15:27:12 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_109806215
Niveau is niet alleen een kwestie van dure woorden. Je moet ook bedenken dat je je hele studie de tijd hebt om je een academische stijl eigen te maken. Het hoeft niet direct goed te zijn. Door feedback op opdrachten en blootstelling aan academische teksten ontwikkelt je stijl zich als het goed is vanzelf.
Ok stelletje hokboeren
  maandag 2 april 2012 @ 15:29:23 #5
233921 DahBigKahuna
Vrijetijdsstrijder
pi_109806315
Wij leren juist alles in Jip en Janneke taal uit te leggen bij de studie geneeskunde, omgekeerde wereld dus. Of moet ik zeggen Den aardclooht ondersteboven....
Real men don`t play with fire, they play in it!
pi_109806378
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:17 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Voor mijn studie (geschiedenis, en straks de journalistieke kant op) wordt van mij verwacht academisch taalgebruik te hanteren. Dit houdt in dat je 'jip-en-janneke' taal ten alle tijden moet vermijden. Dit betekent dus dat een essay/scriptie/opdracht met de nodige mooie formuleringen en de (ietwat) duurdere woorden vervaardigd moet worden, gecombineerd met af en toe figuurlijk taalgebruik of bepaalde uitdrukkingen.

Nou heb ik het idee dat ik hierin in vergelijk met mijn studiegenoten wel een voorsprong heb, maar vooral vanwege mijn journalistieke ambities zou ik me hierin graag verder willen ontwikkelen.

Het is echter niet de bedoeling hier een persoonlijk 'help me bij mijn studie' topic van te maken, dus mijns inziens zou dit topic kunnen fungeren als een soort van 'helpdesk' voor mensen die op een mooie, academische manier een aangenaam leesbaar stuk tekst willen fabriceren. Help elkaar dus hier met synoniemen, het academisch ombouwen van zinnen en dergelijke. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, wil ik best het doel van dit topic verduidelijken met een aantal voorbeelden in de OP.
Jij hebt overduidelijk niet begrepen wat een academische tekst schrijven inhoudt.
  maandag 2 april 2012 @ 15:31:35 #7
367786 einzweipolizei
Remember remember the fifth of
pi_109806385
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:29 schreef DahBigKahuna het volgende:
Wij leren juist alles in Jip en Janneke taal uit te leggen bij de studie geneeskunde, omgekeerde wereld dus. Of moet ik zeggen Den aardclooht ondersteboven....
Precies. Dat leren wij dus ook bij Medische Informatiekunde.
Je moet je tekst niet onnodig moeilijk maken.
november.
pi_109806411
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 15:27 schreef padlarf het volgende:
Niveau is niet alleen een kwestie van dure woorden. Je moet ook bedenken dat je je hele studie de tijd hebt om je een academische stijl eigen te maken. Het hoeft niet direct goed te zijn. Door feedback op opdrachten en blootstelling aan academische teksten ontwikkelt je stijl zich als het goed is vanzelf.
Klopt, maar dit topic kan natuurlijk wel een steuntje in de rug geven. Als voorbereiding voor mijn master journalistiek die ik wil gaan volgen, wordt van mij verwacht een portfolio op te gaan bouwen waarop journalistieke producties komen te staan (denk aan stukjes in bladen van studie- of studentenverenigingen). Daar ik een hoge lat nastreef, kan ik mij voorstellen dat bij de productie van een dergelijk stuk wanneer op een bepaald moment de inspiratie ver te zoeken is, dit topic mij een uitweg kan bieden.
  maandag 2 april 2012 @ 15:32:49 #9
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_109806434
Sorry, maar publiceren in het NRC is wat anders dan het publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift. Voor dit laatste vind ik wel dat je 'academisch' moet schrijven. Je moet eens gaan lezen wat het niveau is van je medestudenten. Ik heb weleens een verslag van een HBO-student gezien en dat was om te huilen zo slecht. Zinsconstructies zo moeilijk mogelijk gemaakt, waardoor er niks van klopte. Of gewoon spreektaal.

Voor in de krant: gewoon normaal (formeel) schrijven, zodat het begrijpelijk is voor de meesten.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  maandag 2 april 2012 @ 15:33:05 #10
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_109806449
Over het algemeen geldt ook: hoe eenvoudiger je iets uit kunt leggen, hoe beter je het hebt begrepen
Ok stelletje hokboeren
  maandag 2 april 2012 @ 15:33:34 #11
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_109806463
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef feyenoordfan92 het volgende:

[..]

Klopt, maar dit topic kan natuurlijk wel een steuntje in de rug geven. Als voorbereiding voor mijn master journalistiek die ik wil gaan volgen, wordt van mij verwacht een portfolio op te gaan bouwen waarop journalistieke producties komen te staan (denk aan stukjes in bladen van studie- of studentenverenigingen). Daar ik een hoge lat nastreef, kan ik mij voorstellen dat bij de productie van een dergelijk stuk wanneer op een bepaald moment de inspiratie ver te zoeken is, dit topic mij een uitweg kan bieden.
Juist het academische taalgebruik kan dan in je nadeel werken omdat het te oudbollig zou zijn.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  maandag 2 april 2012 @ 15:35:47 #12
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_109806561
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef gohan16 het volgende:

Voor in de krant: gewoon normaal (formeel) schrijven, zodat het begrijpelijk is voor de meesten.
Ik ben het me je eens. En zoals TS hier zijn zinnen formuleert hoeft hij zich mijns inziens nergens zorgen over te maken.
Ok stelletje hokboeren
  maandag 2 april 2012 @ 15:37:25 #13
67670 Skv
Cynist.
pi_109806629
Academisch schrijven is iets anders dan 'moeilijke woorden gebruiken'.
Gaat vooral om tekstopbouw, refereren, citeren en zinsconstructies. Ik wil hier wel een paar papers van me posten, maar die zijn in het Engels. Weet niet of daar behoefte aan is.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 2 april 2012 @ 15:40:22 #14
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_109806771
Nog een tip, voor als je echt serieus je academische stijl wilt ontwikkelen: vraag eens een van je professoren om extra tips. Die maken volgens mij graag wat tijd vrij voor een ijverige student die zichzelf wil ontplooien.
Ok stelletje hokboeren
pi_109806789
Ik zie dat dit topic op wat verzet en controversies stuit. Dat mag, alleen wil hierbij nog eens benadrukken dat bij de studies en ambities die ik nastreef, een bepaalde maatstaf wordt gehanteerd. Bij geneeskunde is jip-en-janneke taal wenselijk, bij geschiedenis wordt hier anders tegenaan gekeken, wanneer ik mij baseer op de respons van docenten naar andere studenten.

Verder zie ik hierboven dat te oudbollig taalgebruik in je nadeel kan gaan werken, agreed. Alleen hiermee kan dit topic juist als een 'helpdesk' fungeren wanneer een bepaalde user ermee aankomt dat hij of zij voor een bepaald soort stuk op een bepaalde manier wil schrijven. Hierbij kunnen mede FOK!kers dan te hulp schieten en waar nodig corrigeren.
  maandag 2 april 2012 @ 15:44:19 #16
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_109806934
Ik studeer ook geschiedenis, en ik kan je vertellen dat Jip en Janneke taal inderdaad ongewenst is, maar je kunt ook doorslaan de andere kant op, en dan krijg je wollig, oubollig en nodeloos ingewikkeld taalgebruik.

Maar als hier concrete voorbeelden worden gepost met de vraag om feedback, dan wil ik die best geven.
Ok stelletje hokboeren
pi_109807092
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 15:32 schreef feyenoordfan92 het volgende:

[..]

Latten streef je niet na, maar leg je hoog.

Mijn tip: nooit boven je eigen niveau schrijven. Daarmee voorkom je bovenstaand gedrocht.
pi_109807105
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:44 schreef padlarf het volgende:
Ik studeer ook geschiedenis, en ik kan je vertellen dat Jip en Janneke taal inderdaad ongewenst is, maar je kunt ook doorslaan de andere kant op, en dan krijg je wollig, oubollig en nodeloos ingewikkeld taalgebruik.

Maar als hier concrete voorbeelden worden gepost met de vraag om feedback, dan wil ik die best geven.
Heb nou geen concrete voorbeelden, maar die zullen zeker komen.

De Copernicaanse revolutie betekende dat mensen dachten dat de aarde om de zon heen bewoog, waardoor ineens allerlei wetenschappers anders gingen denken daarover en allerlei uitvindingen deden

Zie bovenstaande. Er zijn studiegenoten van mij die zo schrijven. :') Dit kan gewoon niet vind ik. Als je hiermee moeite hebt, is het echt tijd dat er iets aan gaat worden gedaan.
  maandag 2 april 2012 @ 15:50:13 #19
67670 Skv
Cynist.
pi_109807146
Holy shit. Dat is wel erg treurig.
pi_109807205
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 15:48 schreef angelfish het volgende:

[..]

Latten streef je niet na, maar leg je hoog.

Mijn tip: nooit boven je eigen niveau schrijven. Daarmee voorkom je bovenstaand gedrocht.
Ben erg moe, maar je hebt gelijk. Dit is erg awkward, vind ik zelf. Wat jij zegt bovenstaande wist ik natuurlijk wel, alleen soms vergis je je in bepaalde uitspraken.

Edit: en verder is het natuurlijk niet zo erg een keer op je bek te gaan, door je eigen taalgebruik 'over-the-top' te verfraaien en zodoende eens een keer een flinke fout maakt, door bijvoorbeeld een gezegde verkeerd over te nemen. Zo til je jezelf naar een hoger niveau.
  maandag 2 april 2012 @ 15:51:42 #21
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109807214
Academisch taalgebruik als journalist? Je lezers moeten je wel kunnen begrijpen, hè, de dag voordat je stukje onder de vis verdwijnt. Al je lezers.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 2 april 2012 @ 15:54:19 #22
67670 Skv
Cynist.
pi_109807323
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:51 schreef feyenoordfan92 het volgende:

[..]

Ben erg moe, maar je hebt gelijk. Dit is erg awkward, vind ik zelf. Wat jij zegt bovenstaande wist ik natuurlijk wel, alleen soms vergis je je in bepaalde uitspraken.
Heb je verder al ervaring met schrijven? Voor weblogs, nieuwssites, een boek wellicht? Ik merk dat (heel erg) veel schrijven de beste methode is om het goed onder de knie te krijgen. En focus je niet op één soort schrijfstijl, want dan blijf je daar in hangen. Schrijf papers over serieuze zaken, start online discussies over politiek en schrijf leuke/grappige verhalen voor tussendoor. :s)
pi_109807516
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:54 schreef Skv het volgende:

[..]

Heb je verder al ervaring met schrijven? Voor weblogs, nieuwssites, een boek wellicht? Ik merk dat (heel erg) veel schrijven de beste methode is om het goed onder de knie te krijgen.
Nee, nog niet veel helaas. Hier ga ik vanaf volgend jaar aan werken, eerst even mijn BSA halen. ;)
Wel is er mij dit jaar door een cum-laude afgestudeerde onderzoeker aan de uni verteld dat ze vond dat ik erg mooi en helder kan schrijven soms. Alleen ook dat ik soms net iets te hoog van de toren wil blazen en daardoor af en toe de mist inga.
  maandag 2 april 2012 @ 16:00:26 #24
67670 Skv
Cynist.
pi_109807613
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:58 schreef feyenoordfan92 het volgende:

[..]

Nee, nog niet veel helaas. Hier ga ik vanaf volgend jaar aan werken, eerst even mijn BSA halen. ;)
Wel is er mij dit jaar door een cum-laude afgestudeerde onderzoeker aan de uni verteld dat ze vond dat ik erg mooi en helder kan schrijven soms. Alleen ook dat ik soms net iets te hoog van de toren wil blazen en daardoor af en toe de mist inga.
Je zwakt jezelf wel af zo. ;) Waarom niet nu al goed oefenen? Schrijf eens een column voor Fok, ga bij een bedrijf werken en doe de externe (schriftelijke) communicatie.. etc. Daar heb ik het meest van geleerd. En van het forum hier ook natuurlijk.
pi_109807980
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:00 schreef Skv het volgende:

[..]

Je zwakt jezelf wel af zo. ;) Waarom niet nu al goed oefenen? Schrijf eens een column voor Fok, ga bij een bedrijf werken en doe de externe (schriftelijke) communicatie.. etc. Daar heb ik het meest van geleerd. En van het forum hier ook natuurlijk.
Blijf wel kritisch op mezelf natuurlijk, ben bezig met een proces waarvan het eindpunt nog lang niet bereikt is. Maar je hebt gelijk, had dat ene topic in KLB vluchtig gelezen en ondanks de futiliteit ervan was dat echt een publiekstrekker (die met die FB uitnodiging bedoel ik). Wanneer ik weer eens een klacht heb zal ik bijvoorbeeld deze proberen mooi vorm te geven. En verder ben ik van plan een enigszins studie/ambitiegerelateerd baantje te zoeken, alleen ben nog niet erg thuis in die wereld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')