quote:'Onderhandelaars Catshuis stevenen af op akkoord'
Ondanks de ingelaste mediastilte en de moeilijke onderhandelingsweek, zeggen meerdere kranten op basis van ingewijden te weten dat een akkoord op handen is.
Volgens De Telegraaf en de Volkskrant wordt ruim een miljard euro gekort op ontwikkelingshulp. Het CDA heeft ingestemd met de korting, die vooral een wens was van PVV-leider Geert Wilders.
Nu wordt jaarlijks zo'n 4,6 miljard euro aan ontwikkelingshulp uitgegeven.
De Volkskrant weet dat de onderhandelaars op een pakket van veertien miljard aan bezuinigingen afsteven om zo het begrotingstekort in 2013 naar drie procent te brengen. Op de onderhandelingstafel zou onder meer het bevriezen van uitkeringen en beperking van de hypotheekrenteaftrek liggen.
Donderdag gingen VVD, CDA en PVV door met de onderhandelingen in het Catshuis. De gesprekken over nieuwe bezuinigingen werden woensdag voortijdig afgebroken. CDA en VVD rekenen op een akkoord binnen twee weken.
Bron: Nu.nl
quote:**************************************
Piet de Jong dreigt CDA te verlaten
` Oud-premier Piet de Jong dreigt uit
het CDA te stappen als het kabinet van
premier Rutte inderdaad een miljard
bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking.
Dat zegt hij in Nieuwsuur.
"Als dat gebeurt,wil ik er niets meer
mee te maken hebben",zegt De Jong (96)
over het kabinet waar zijn partij deel
van uitmaakt."Ik stap er dan uit en ga
er tegen vechten,met mijn laatste
krachten."
In een brief aan de CDA-onderhandelaars
in het Catshuis waarschuwden andere
CDA-prominenten zoals oud-premier Ruud
Lubbers eerder al voor bezuinigingen op
ontwikkelingssamenwerking.
Heb je moeite met lezen of ben je een soort rupsjenooitgenoeg?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:06 schreef Ulx het volgende:
Wat zijn nou de punten die er toe doen? Welke echte hervormingen gaat men doorvoeren?
En dan met name dat laatste.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
Heb je moeite met lezen of ben je een soort rupsjenooitgenoeg?
Van de drie bezuinigingsthema's in het OP artikel zijn er toch zeker twee als een totale omwenteling te kenmerken.
Ik vind het niet niks dat de heilige huisjes van de ontwikkelingssamenwerking en de HRA aangetast worden.
Ik ben vooral benieuwd wat de vvd gaat verzinnen m.b.t. de HRA, ik ben er ook nog niet gerust op.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:48 schreef Fir3fly het volgende:
HRA vind ik niet verrassend (maar wel nodig, lijkt mij onhoudbaar), ontwikkelingssamenwerking wel. Maar wel een fijne verrassing.
Maar niet voordat er in de media nog even flink geschreeuwd moet worden, veel mensen zijn hun namen alweer vergeten. Dat kunnen ze natuurlijk niet laten gebeuren.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 23:45 schreef alors het volgende:
Ben benieuwd hoe Ferrier en Koppejan zich hier nu weer uitlullen met hun zogenaamde gewetenDie gaan net als altijd gewoon netjes meestemmen
Wie? Een hoogbejaarde die hier alleen maar geld kost vindt dat we nog meer geld (wat er niet is) moeten blijven weggeven?quote:
Ja idd, een beetje theater moet er wel zijn, zodat ze weer even in het middelpunt staan. Voor de rest krijgen ze ook niks voor elkaar maar dan hebben ze iig even het gevoel dat ze belangrijk zijn.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 23:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet voordat er in de media nog even flink geschreeuwd moet worden, veel mensen zijn hun namen alweer vergeten. Dat kunnen ze natuurlijk niet laten gebeuren.
En hier zitten ze op de 0-lijn.quote:Duitse ambtenaren:6,3 procent erbij
` Duitse ambtenaren krijgen de komende
twee jaar 6,3 procent loonsverhoging.
Door het akkoord van de vakbonden met
de landelijke overheid en de gemeenten
lijken stakingacties van de baan.
De ambtenaren krijgen per 1 maart 2012
een salarisverhoging van 3,5 procent.In
2013 komt daar in januari 1,4 procent
bij en in augustus opnieuw.De verhoging
geldt voor twee miljoen ambtenaren.
De regering zegt dat de werkgevers tot
aan de pijngrens zijn gegaan.Toch is
minister Friedrich van Binnenlandse
Zaken tevreden.De werkgevers wijzen er
onder meer op dat de overeenkomst een
lange looptijd heeft.
Kijk, dat is goed bezuinigenquote:Op de onderhandelingstafel zou onder meer het bevriezen van uitkeringen en beperking van de hypotheekrenteaftrek liggen.
Ter bevordering van de openheid van de politiek zou het goed zijn om dit LIVE uit te zenden op TV. Ik verwacht een soort Big Brother achtige soap, en dat geeft kijkers dan mooi de mogelijkheid om per SMS mensen weg te stemmen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:24 schreef DionysuZ het volgende:
Waar wordt al die tijd aan besteed? Die vele weken onderhandelen à 8 uur per dag? Hoeveel onderwerpen kunnen besproken worden in die tijd?
Bezuinigen betekent minder uitgeven. Met bevriezen van uitkeringen geef je inderdaad minder uit.quote:
De hele verzorgingsstaat slopen en dat dan verkopen als een maatschappelijk verantwoorde hervorming.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat hier natuurlijk niet over de begroting van de locale tennisclub. Er wordt gesproken over hervormingen die de vorige kabinetten nooit hebben kunnen of durven nemen, dus laat ze daar de tijd voor nemen. Beter een goed doordacht en substantieel plan (dat op een meerderheid kan rekenen) half mei, dan een veredeld proefballonnetje begin april.
Dan noem je het "kleiner maken van het tekort" of zoiets.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bezuinigen betekent minder uitgeven. Met bevriezen van uitkeringen geef je inderdaad minder uit.
De hra beperken is geen bezuiniging maar simpelweg het innen van meer belastinggeld, lastenverzwaring dus.
Als er een gat tussen inkomsten en uitgaven gedicht moet worden van 20 miljard is er niks op tegen om dit ook aan de inkomstenkant te gaan zoeken, maar om dat als "goed bezuinigen" kwalificeren vind ik niet erg bijdehand.
Bedankt voor de jip en janneke uitleg maar ik weet het verschilquote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bezuinigen betekent minder uitgeven. Met bevriezen van uitkeringen geef je inderdaad minder uit.
De hra beperken is geen bezuiniging maar simpelweg het innen van meer belastinggeld, lastenverzwaring dus.
Als er een gat tussen inkomsten en uitgaven gedicht moet worden van 20 miljard is er niks op tegen om dit ook aan de inkomstenkant te gaan zoeken, maar om dat als "goed bezuinigen" kwalificeren vind ik niet erg bijdehand.
Ombuigen was het toverwoord in de jaren '80. Kennelijk een inmiddels besmet eufemisme voor het kapot maken van koopkracht.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan noem je het "kleiner maken van het tekort" of zoiets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |